1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

U 470 Typ VIIC

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 1 • Strona 1 z 1

U 470 Typ VIIC

Postprzez Brodołak » 20.06.14, 06:06

U 470 Typ VIIC

Stocznia: Deutsche Werke AG, Kiel
Numer zamówienia: 301
Zamówienie: 20.01.1941
Położenie stępki: 11.10.1941
Wodowanie: 08.08.1942
Wcielenie do służby: 07.01.1943
Numer pocztowy: M 49 435

Przebieg służby:
07.01.1943 – 30.06.1943 – 5 Flotylla U-bootów, Kiel (szkolenie załogi).
01.07.1943 – 16.10.1943 – 11 Flotylla U-bootów, Bergen (służba frontowa).
16.10.1943 – Zatopiony na południowy – zachód od wybrzeży Islandii (pozycja 58˚20'N, 29˚20'W) bombami głębinowymi zrzuconymi przez brytyjskie bombowce Liberator należące do Sqn 59/C i 120/E RAF.

Dowódcy:
07.01.1943 – 16.10.1943 – OL Günther-Paul Grave

Liczba patroli:
1

Zatopione/uszkodzone statki handlowe: 0/0

Zatopione/uszkodzone okręty wojenne: 0/0

Zestrzelone/uszkodzone samoloty: 0/1
- 16.10.1943 – łódź latająca Sunderland z 422 Sqn RCAF

Okres służby U 470 przed rozpoczęciem wykonywania patroli bojowych:
08.01. – 29.01.1943 – Kiel – próby morskie w ramach miejscowego oddziału UAK.
31.01. – 17.02.1943 – Hela – rejsy szkoleniowe w ramach miejscowego oddziału Agru-Front.
18.02. – 19.02.1943 – Danzig – próby w ramach miejscowego oddziału UAK.
20.02. – 23.02.1943 – Gotenhafen – próby broni torpedowej w ramach miejscowego oddziału TEK.
24.02. – 27.02.1943 – Gotenhafen – ćwiczebne strzelanie torpedami w ramach 25 Flotylli U-bootów.
01.03. – 30.03.1943 – Arendal – rejsy testowe w ramach tamtejszego oddziału NVK.
01.04. – 03.04.1943 – Kiel – pobyt w stoczni Deutsche Werke w celu przeprowadzenia prac naprawczych
05.04. – 17.04.1943 – Gotenhafen – ćwiczebne strzelanie torpedami w ramach 25 Flotylli U-bootów.
18.04. – 30.04.1943 – Gotenhafen – ćwiczenia taktyczne z zakresu taktyki 27 Flotylli U-bootów.
01.05. – 04.05.1943 – Danzig – pobyt w stoczni Holm w celu doposażenia okrętu w nowe urządzenia.
07.05. – 07.06.1943 – Kiel – pobyt w stoczni Deutsche Werke w celu przeprowadzenia przeglądu i prac konserwacyjnych.
10.06. – 11.06.1943 – Gotenhafen – rejsy testowe w ramach miejscowego oddziału UAS.
11.06.1943 – AO 9812 – godzina 17:12 kolizja z U 427, który podczas wynurzania uderzył w sterburtę U 470.
12.06. – 13.06.1943 – Swinemünde – szkolenie w obsłudze działek kal. 20 mm.
15.06. – 17.08.1943 – Kiel – pobyt w stoczni Deutsche Werke w celu przeprowadzenia kolejnego przeglądu oraz prac konserwacyjnych.
19.08. – 25.08.1943 – Swinemünde – szkolenie w obsłudze poczwórnego działka kal. 20 mm.
27.08. – 04.09.1943 – Kiel – przebudowa okrętu w stoczni Deutsche Werke.
05.09. – 08.09.1943 – Kiel-Wik – przygotowanie okrętu do służby frontowej.

09.09.1943 U 470 wraz z U 761 (Geider) i U 966 (Wolf) o godzinie 08:00 opuścił bazę w Kiel z poleceniem skierowania się do położonej w Norwegii bazy w Hatvik. O 11:30 pieczę nad trzema U-bootami na rucie 15 objął przerywacz zagród minowych Spbr 13, który następnie poprowadził je w kierunku Dużego Bełtu. Osiem i pół godziny później o 20:00 po wejściu na rutę 21 obowiązek ochrony w/w jednostek od przerywacza zagród minowych przejęły trałowce, które następnie towarzyszyły im do godziny 14:20 dnia dziesiątego września, kiedy to po osiągnięciu kwadratu AO 4544 zawróciły do bazy. Tego samego dnia wieczorem w celu odebrania rozkazów oraz przenocowania o 21:40 trzy U-booty zawinęły do bazy w Kristiansand, którą opuściły o 05:35 dnia następnego w towarzystwie lokalnej eskorty (przed wyruszeniem w rejs U 470 przejął z pokładu U 761 dwa detektory Wanze). O 18:45 cały zespół zawinął do Haugesund, gdzie spędził nadchodzącą noc, wyruszając w dalszą drogę rankiem 12 września o godzinie 06:35 (marsz przybrzeżną rutą). Po nieobfitującym już w żadne znaczące wydarzenia rejsie, siedem godzin później o 13:40 okręt Gravego osiągnął bazę w Hatvik, gdzie podporządkowany został tamtejszemu oddziałowi UAS, w ramach którego na wodach pobliskiego Bjørnafjordu prowadził testy z pokrywającą go eksperymentalną powłoką Alberich.

16.09.1943 – Rejs w eskorcie dozorowca V 5310 do bazy w Bergen, gdzie ostatecznie przybyto jeszcze tego samego dnia o 20:15.

17 – 27.09.1943 – Bergen – indywidualne szkolenie załogi oraz porządkowanie okrętu, spowodowane przesunięciem terminu wyjścia na patrol z powodu oczekiwania na dostawę z kraju detektora Wanze.

Patrol 1 (28.09.1943 – 16.10.1943)
28.09. U 470 pod dowództwem Günthera-Paula Grave wraz z U 762 (Hille) i U 540 (Kasch) oraz w eskorcie patrolowca Unitas opuścił bazę w Bergen kierując się w stronę Hellisøy. O 23:50 po osiągnie pozycji wejściowej Unitas zawrócił do bazy eskortując do Bergen mający problemy techniczne okręt Kascha. Zgodnie z otrzymanymi przed wyjściem z bazy rozkazami okręt Gravego skierować się miał do kwadratu AK 50 idąc tam przez kwadraty AE 60/80. Trzynastego października o 01:46 przebywający w kwadracie AK 2882 U 470 nadał do dowództwa meldunek pozycyjny. Tego samego dnia o 22:19 na okręcie Gravego odebrano pochodzącą z BdU depeszę o następującej treści:
U 470, U 631, U 437, U 309, U 762, U 231, U 91, U 448, U 455, U 267, U 413 i U 608 utworzyć grupę Schlieffen. W następującej kolejności dnia 16 października o godzinie 00:00 przebywać w linii dozoru od AK 0235 do AK 6734.”.
W tym okresie głównym celem w/w grupy były dwa konwoje ON.206 (64 statków, Grupa Eskortowa B6) i ONS.20 (52 statki, 4 Grupa Wsparcia). Szesnastego października idący na powierzchni U 470 wykryty został przez odbywającą lot patrolowy, należącą do 422 Sqn RAF kanadyjską łódź latającą Sunderland (pilot Paul T. Sargent), która pomimo silnej zapory ogniowej postawionej przez okręt Gravego przeprowadziła pierwszy atak zrzucając na niego na szczęście niecelną serię trzech bomb głębinowych. W drugim ataku jaki miał miejsce chwilę później kanadyjska maszyna pomimo wciąż silnej zapory ogniowej zrzuciła dwie z sumie trzech planowanych do zrzutu bomb, które upadły do wody na wysokości śródokręcia po obu burtach U 470 (trzecia bomba na skutek defektu pozostała na zrzutniku), powodując jego poważne uszkodzenia. Z obu ataków na okręt Gravego także i Sunderland nie wyszedł bez szwanku, bowiem zwłaszcza podczas drugiego podejścia artylerzyści U 470 uzyskali na nim szereg trafień, które oprócz zadania mu ciężkich uszkodzeń zabiły też trzech członków jego załogi. Po wydostaniu się z zasięgu ognia przeciwlotniczego Sargent nadał meldunek o ataku oraz prośbę o wsparcie, po czym odleciał w kierunku przepływającego w pobliżu konwoju ONS.20. Tam po nawiązaniu kontaktu radiowego wodował w pobliżu jednego z okrętów eskorty – brytyjskiej fregaty HMS Drury, która następnie uratowała 7 członków (nie było niestety wśród nich Paula T. Sargenta, który zginał podczas wodowania). Wracając do uszkodzonego U 470 to na wezwanie kanadyjskiego Sunderlanda odpowiedziały dwa przebywające w pobliżu należące do 120 Sqn RAF bombowce B-24 Liberator (piloci: Harold F. Kerrigan i Barry E. Peck), które zlokalizowały okręt Gravego. Jako pierwszy do ataku przystąpił Liberator Kerrigana, który pomimo silnego ognia przeciwlotniczego zdołał zrzucić 4 bomby głębinowe, które detonowały w pobliżu rufy atakowanego okrętu. Po nim atak przypuścił bombowiec Pecka zrzucając na U 470 sześć bomb głębinowych, które detonowały przed jego dziobem. Wkrótce potem atak wykonał przybyły nieco wcześniej kolejny bombowiec B-24 Liberator „G” (59 Sqn RAF, pilot: Wesley G. Coney), który na okręt Gravego zrzucił serię 4 bomb głębinowych. Po nim swój drugi atak wykonał Peck zrzucając tym razem tylko dwie bomby, której jak to później opisały załogi krążących w powietrzu maszyn podniosły z wody U 470, który wkrótce potem począł iść na dno z zadartym wysoko w powietrze dziobem. Po zatonięciu atakowanego U-boota Peck powiadomił o sukcesie dowodzącego niszczycielem HMS Duncan dowódcę Grupy Wsparcia B 7 – Cdr Petera Grettona, jednocześnie informując go o unoszących się na powierzchni 15 – 20 rozbitkach. Po przybyciu HMS Duncan na miejsce zatopienia U 470, Gretton świadom przebywania w pobliżu innych U-bootów zrezygnował z zatrzymywania okręt, nakazując w zamian za to wywiesić za burty sieci ratunkowe oraz zmniejszyć prędkość podczas przepływania przez skupisko rozbitków. W wyniku tej decyzji tylko dwóch członków załogi okrętu Gravego zdołało chwycić sieci i uratować się a byli to: Gerhard Tacken i Heinz Knappen. Pozostałych 46 członków załogi U 470 poszło na dno wraz z okrętem bądź zginęło w oczekiwaniu na ratunek.

Członkowie załogi U 470 uratowani w dniu 16.10.1943r.
Nazwisko i Imię Ranga Rok urodzenia
Knappen, Heinz MechMt. 14.12.1917
Tacken, Gerhard MechOGfr. 02.09.1923

Członkowie załogi U 470 polegli w dniu 16.10.1943r. (w kolejności alfabetycznej):

Nazwisko i Imię Ranga Rok urodzenia Miejsce urodzenia
Appel, Friedrich MaschGfr. 19.12.1924
Aussner, Günther MaschMt 31.12.1921
Auth, Rudolf MtrOGfr. 12.04.1924
Baier, Willi MaschGfr. 09.12.1924
Bulling, Walter MechGfr 05.02.1925
Burmester, Rudi MaschGfr. 22.01.1925
Castedello, Herbert OStrm 01.12.1911
Dähne, Ernst MaschGfr. 30.10.1924
Effert, Heinz MtrOGfr. 14.01.1923
Gabriel, Erwin OMasch 06.04.1915
Gransee, Kurt MtrOGfr. 11.01.1923
Grave, Günther-Paul OLt.z.S.01.09.41. 13.07.1917 Magdeburg
Groh, Hermann FkMt 11.05.1920
Harzmann, Andreas MaschGfr. 28.10.1923
Herzberg, Karl MaschOGfr 07.08.1923
Höper Dr., Olaf Mar.St.Arzt. 21.01.1910
Huth, Kurt MaschGfr. 16.01.1925
Knispel, Dietrich FkOGfr 28.03.1922
Leibling, Heinz FkMt 01.01.1919
Lenackers, Josef MtrGfr. 19.04.1924
Lipka, Johann MtrOGfr. 08.12.1921
Lüssenhop, Rudolf MaschMt 15.02.1923
Mayrhofer, Hellmut MaschGfr. 31.08.1924
Michaelsen, Hans-Joachim Lt.z.S. 02.01.1922
Naumann, Herbert MaschMt 22.11.1919
Noll, Günther OMasch 01.05.1915
Peters, Wilhelm MtrGfr. 24.06.1924
Petersen, Waldemar Lt.ing 29.09.1921
Pijanka, Oswald MaschMt 22.03.1917
Rüffer, Johannes MtrOGfr. 26.10.1923
Ruttmar, Andreas MtrGfr. 12.11.1923
Salevsky, Joachim MtrGfr. 08.07.1924
Schmidt, Karl-Heinz MechOGfr. 28.02.1924
Schmitz, Johannes BtsMt 28.10.1921
Schughardt, Paul MtrGfr. 10.08.1924
Schulz, Horst-Dieter Lt.z.S. 23.05.1921
Stolze, Albert MtrGfr. 12.12.1924
Straatmann, Hermann MaschOGfr 20.09.1921
Straller, Ernst FkOGfr 12.11.1922
Name Rang Geboren Geburtsort
Name Rang Geboren Geburtsort
Strödicke, Horst MaschOGfr 10.10.1922
Uhlig, Herbert MaschMt 06.01.1922
Urbanke, Johannes MtrGfr. 29.04.1922
Wege, Erhard MaschGfr. 07.12.1924
Wetzel, Egon MaschOGfr 05.10.1922
Wolf, Werner OBtsMt 21.11.1920
Zoller, Josef BtsMt 04.09.1921

Bibliografia:
http://uboat.net
http://www.ubootwaffe.net
http://uboatarchive.net/
http://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/chronik.htm
http://www.u-boot-archiv.de/
http://www.u-historia.com/
Blair Clay - Hitlera Wojna U-bootów tom I i II
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die U-boot-Kommandanten tom 1
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Der U-Boot-Bau auf Deutschen Werften von 1935 bis 1945 tom 2
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Erfolge von September 1939 bis Mai 1945 tom 3
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Verluste von September 1939 bis Mai 1945 tom 4
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die Ritterkreuzträger der U-Boot-Waffe von 1939 bis Mai 1945 tom 5
Ritschel Herbert - Kurzfassung Kriegstagebücher Deutscher U-boote 1939 - 1945 Band 9 KTB U 435 - U 500
Rohwer Jürgen: Axis Submarine Successes 1939 - 1945
Trojca Waldemar - U-bootwaffe 1939-1945 cz. 1, 2, 3
Wynn Kenneth U-Boot-Operationen im Zweiten Weltkrieg Einsatzgeschichte U1-U510 tom 1
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Posty: 1 • Strona 1 z 1

Powrót do Typ VII



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość