1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

U 467 Typ VIIC

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 1 • Strona 1 z 1

U 467 Typ VIIC

Postprzez Brodołak » 18.04.14, 06:28

U 467 Typ VIIC

Stocznia: Deutsche Werke AG, Kiel
Numer zamówienia: 298
Zamówienie: 15.08.1940
Położenie stępki: 22.06.1941
Wodowanie: 16.05.1942
Wcielenie do służby: 15.07.1942
Numer pocztowy: M 19 456

Przebieg służby:
15.07.1942 – 31.03.1943 – 5 Flotylla U-bootów, Kiel (szkolenie załogi)
01.04.1943 – 25.05.1943 – 11 Flotylla U-bootów, Bergen (służba frontowa)
25.05.1943 – Zatopiony na południowy – wschód od wybrzeży Islandii torpedą akustyczną NO-84 Fido zrzuconą przez amerykańską łódź latającą Catalina „F” należącą do dyonu VP 84 US Navy.

Dowódcy:
15.07.1942 – 25.05.1943 – OL – KL Heinz Kummer

Liczba patroli: 2

Zatopione/uszkodzone statki handlowe: 0/0

Zatopione/uszkodzone okręty wojenne: 0/0

Zestrzelone/uszkodzone samoloty: 0/0

Okres służby U 467 przed rozpoczęciem wykonywania patroli bojowych:
16.06. – 23.07.1942 – Kiel – próby okrętu w ramach miejscowego oddziału UAK.
24.07. – 27.07.1942 – Kiel – pobyt w stoczni Deutsche Werke w celu usunięcia wykrytych w toku w/w prób usterek.
28.07. – 04.08.1942 – Kiel – kontynuacja prób w ramach miejscowego oddziału UAK.
05.08. – 06.08.1942 – Rønne/Bornholm – próby hydrofonów w ramach miejscowego oddziału UAG-Schall.
10.08. – 14.08.1942 – Danzig – próby okrętu w ramach miejscowego oddziału UAG I.
15.08. – 19.08.1942 – Gotenhafen – próby broni torpedowej w ramach miejscowego oddziału TEK.
20.08. – 23.08.1942 – Hela – szkolenie załogi w morzu w ramach miejscowego oddziału Agru-Front.
24.08. – 27.08.1942 – Danzig – pobyt w stoczni Holm w celu przeprowadzenia prac naprawczych.
27.08. – 17.09.1942 – Hela – c. d. szkolenia załogi w morzu w ramach miejscowego oddziału Agru-Front.
18.09. – 28.09.1942 – Danzig – pobyt w stoczni Holm w celu przeprowadzenia prac naprawczych.
01.10. – 08.10.1942 – Danzig – ćwiczebne strzelanie torpedami w ramach 25 Flotylli U-bootów.
09.10. – 10.10.1942 – Danzig – pobyt w stoczni Holm w celu przeprowadzenia prac naprawczych.
14.10. – 10.12.1942 – Flensburg – podporządkowanie okrętu miejscowej Szkole Broni Torpedowej, gdzie wykorzystywany jest jako jednostka szkoleniowa.
11.12. – 16.12.1942 – Danzig – ćwiczebne strzelanie torpedami w ramach 25 Flotylli U-bootów.
20.12. – 13.02.1943 – Kiel – pobyt w stoczni Deutsche Werke w celu przeprowadzenia przeglądu oraz wykonania prac konserwacyjnych.
16.02. – 28.02.1943 – Gotenhafen – szkolenie z zakresu taktyki w ramach 24 Flotylli U-bootów.
01.03. – 08.03.1943 – Kiel – pobyt w stoczni Deutsche Werke w celu przygotowania okrętu do służby frontowej.
16.03. – 19.03.1943 – Kiel-Wik – przygotowywanie okrętu do wyjścia na pierwszy patrol.

Patrol 1 (20.03.1943 – 29.04.1943)
20.03. U 467 pod dowództwem Heinza Kummera wraz z U 195 (Bucholz) i U 711 (Lange) o godzinie 08:00 opuścił bazę w Kiel z poleceniem skierowania się po dalsze rozkazy do bazy w Kristiansand. O 11:05 na rucie 15 w/w U-booty dołączyły do składającego się z frachtowca Mendoza, przerywacza zagród minowych i jednostki Skagerrak mini konwoju, w ramach którego rozpoczęły następnie marsz w stronę Dużego Bełtu. O 13:54 (kwadrat marynarki AO 7544) ze względu na problemy ze śrubą jakie wystąpiły na przerywaczu zagród minowych wszystkie jednostki zmuszone był stanąć na kotwicy. Prawie dwie i półgodziny później o 16:14 po upraniu się z problemem ruszono w dalszą drogę. Następnego dnia o godzinie 05:00 (kwadrat marynarki AO 4877) wystąpiły problemy techniczne na drugim z w/w okrętów eskorty tj. na Skagerraku, który następnie został zastąpiony przez przybyły z pobliskiej bazy dozorowiec. Dwudziestego drugiego marca o 01:10 przybyto do bazy w Kristiansand, którą po uprzednim uzupełnieniu zapasów paliwa oraz odebraniu rozkazów (zgodnie z nimi U 467 miał za zadanie zwalczać nieprzyjacielską żeglugę pływająca do i z ZSSR), ponownie wraz z U 195 i U 711 oraz w eskorcie tym razem trawlera z.o.p. UJ 1703 opuszczono o 06:45. Po południu o 17:50 od zespołu odłączył się U 195, który rozpoczął następnie marsz w stronę wód Północnego Atlantyku. Tego samego dnia wieczorem o 19:30 pozostałe okręty zawinęły do bazy w Stavanger, gdzie spędziły nadchodząca noc, po czym rankiem następnego dnia o 06:05 skierowały się w stronę Bergen, gdzie przybyły ostatecznie o 15:30. Tam ze względu na wykryte w trakcie rejsu defekty okręt Kummera trafił do położonej w dzielnicy Laksevaag stoczni. Cztery dni później 27 marca po zakończeniu wszystkich prac o 17:00 w eskorcie patrolowca Unitas U 467 opuścił Bergen, by kontynuować dalej przerwany patrol. Trzydziestego marca na okręcie Kummera odebrano pochodzącą z FdU depeszę z rozkazami o następującej treści:
Kummer obsadzić AF 1146 i dołączyć do grupy Eisbär. Jako Grupa Eisbär przechwytywać nieprzyjacielską żeglugę na południe od granicy lodu i przebywać od AA 9631 do AF 1146: U 354 (Herbschleb), U 639 (Wichmann), U 302 (Sickel), U 355 (La Baume), U 251 (Timm), U 625 (Benker), U 644 (Jensen), U 378 (Mäder), U 269 (Harflinger), U 212 (Vogler).”.
Tego samego też dnia z pomostu przebywającego aktualnie w kwadracie AF 1137 U 467 dostrzeżono dryfującą w pobliżu, zerwaną z łańcucha kotwicznego minę morską, którą to następnie na polecenie dowódcy pomyślnie rozstrzelano. Trzydziestego pierwszego marca zgodnie z w/w rozkazem o 01:45 obsadzono nakazaną pozycję, przystępując następnie do jej przemierzania w poszukiwaniu wroga. Tego samego też dnia pomimo złej widoczności o 16:50 w pobliżu okrętu wykryto kolejną dryfującą minę, którą tak jak i poprzednią udało się pomyślnie rozstrzelać. Trzeciego kwietnia przebywający aktualnie w kwadracie AF 1177, idący na powierzchni U 467 o godzinie 13:55 zmuszony został do wykonania alarmowego zanurzenia oraz trwającego do 14:25 pobytu pod wodą przez nadlatujący czterosilnikowy samolot. Następnego dnia o 08:17 (kwadrat marynarki AF 1154) wymieniono się sygnałami rozpoznawczym z napotkanym U 711. Piątego kwietnia sprawiająca od trzech dni problemy techniczne sprężarka Junkersa ostatecznie odmówiła posłuszeństwa i mimo podjętych prób nie udało się jej naprawić. Ósmego kwietnia na polecenie dowódcy o 17:07 (kwadrat marynarki AF 1151) rozstrzelano trzecią już podczas tego patrolu, dostrzeżoną przez wachtowych dryfują minę. Godzinę później o 18:18 (kwadrat marynarki AF 1181) po wykryciu dwóch zbliżających się niezidentyfikowanych samolotów na polecenie Heinza Kummera wykonano alarmowe zanurzenie, pozostając następnie pod wodą do 18:51. Następnego dnia o 06:56 w kwadracie AF 2146 doszło do drugiego już podczas tego patrolu spotkania z U 711, z którego to dowódcą – Kplt. Lange Heinz Kummer wymienił się następnie wiadomościami oraz poczynionymi obserwacjami. Dziesiątego kwietnia przebywający aktualnie w kwadracie AF 1143, idący na powierzchni U 467 aż dwukrotnie w krótkim odstępie czasu zmuszany był do chowania się pod wodę przed nadlatującymi samolotami: raz o 10:05 i drugi raz o 10:48 (za każdym z w/w razów w ślad za okrętem nie spadła ani jedna bomba). Pięć dni później 15 kwietnia zgodnie z nowym rozkazem o godzinie 04:15 obsadzono przypadającą na kwadrat AB 7898 nową pozycję w zgrupowaniu. Tego samego też dnia w znajdujących się nad baterią akumulatorów nr 2 przedziałach wyczuto zapach paliwa, zarządzona przez Heinza Kummera kontrola pozwoliła po zdjęciu płyt pokładu i dostaniu się do w/w baterii stwierdzić, że znajduje się w niej ca. 25 m3 paliwa, którego to następnie po uprzednim dolaniu do niego mleczka wapiennego pozbyto się za burtę. W dniach 19 i 20 kwietnia na polecenie dowódcy rozstrzelano kolejne trzy dostrzeżone przez wachtowych dryfujące miny morskie: dziewiętnastego o 19:43 (kwadrat marynarki AB 7889) jedną a dwudziestego o 12:53 dwie. Siedem dni później przebywający aktualnie w kwadracie AF 7858 okręt Kummera o godzinie 02:22 na polecenie dowództwa rozpoczął marsz powrotny do bazy. Następnego dnia z pomostu idącego na powierzchni U 467 pomiędzy 16:30 a 19:30 dostrzegano liczne szczątki, będące śladami po zatopionym statku/statkach. W tym też czasie o 18:48 oraz 18:51 (kwadrat marynarki AF 7668) pomyślnie wymanewrowano najpierw dwie a potem pojedynczą torpedę wystrzeloną przez nieprzyjacielski okręt podwodny, którym o czym Heinz Kummer nie wiedział był brytyjski HMS Usurper. Dwudziestego dziewiątego kwietnia po osiągnięciu o godzinie 13:10 kwadratu AN 2412 U 467 spotkał się ze składającą się z dwóch trałowców M 433 i M 441 eskortą oraz z także wracającymi do bazy U 255 (Reche) i U 629 (Bugs). W ich towarzystwie o 17:00 zawinięto do Bergen, kończąc w ten sposób trwający ponad pięć tygodni patrol (4 + 33 dni). W trakcie jego trwania U 467 przepłynął 4.831 mil morskich na i 280 mil morskich pod powierzchnią.

Patrol 2 (20.05.1943 – 25.05.1943)
20.05. U 467 pod dowództwem Heinza Kummera w towarzystwie eskorty o godzinie 16:00 opuścił bazę w Bergen, by zgodnie z otrzymanym rozkazem skierować się w stronę kwadratu AL 11, gdzie oczekiwać miał na dalsze instrukcje. Dwudziestego piątego maja znajdujący się na południowy – wschód od wybrzeży Islandii (kwadrat marynarki AE 8518), idący na powierzchni U 467 wykryty został przez odbywającą swój lot patrolowy, należącą do dywizjonu VP 84 US Navy amerykańską łódź latającą Catalina „F” (pilot Robert C. Millard). Heinz Kummer, który tego dnia obchodził swoje 28 urodziny widząc zbliżającą się maszynę zarządził alarmowe zanurzenie. Na jego nieszczęście pilotowana przez Roberta C. Millarda maszyna w ślad za jego okrętem zrzuciła torpedę akustyczną NO-84 Fido, która odnalazła cel, posyłając go na dno wraz z całą załogą.

Członkowie załogi U 467 polegli w dniu 25.05.1943 (w kolejności alfabetycznej):
Nazwisko i Imię Ranga Rok urodzenia
Amtsberg, Gert MaschOGfr 08.08.1923
Bandlow, Joachim OLt.z.S. 26.03.1920
Beck, Helmut-Friedrich ObGfr 01.02.1922
Böhm, Otto-Emil BtsMt. 10.05.1922
Brodesser, Wilhelm MaschOGfr 15.05.1923
Bruchholz, Eberhard MaschOGfr 03.09.1922
Buttler, Emil MaschMt 23.10.1919
Dullisch, Bernhard MtrGfr 19.06.1920
Dummer, Günter FkMt 07.08.1919
Gabriel, Heinrich Gfr. 29.03.1923
Gebhardt, Heinrich MaschOGfr 04.07.1921
Glocke, Lothar Lt.z.S. 27.03.1922
Gortziza, Karl Gfr. 10.01.1923
Hassan-Kahn, Albert MaschOGfr 22.06.1921
Hattwich, Franz MtrGfr. 03.12.1923
Jaquemotte, Matthias OMasch 23.12.1913
Kämpf, Johannes MtrGfr 11.07.1923
Kastinger, Franz MtrGfr 18.06.1924
Kind, Gerhard Lt.ing 23.12.1920
Knitt, Bruno-Fritz Gfr. 09.02.1922
Kock, Emil MaschMt 20.09.1919
Kolig, Franz ObGfr 12.09.1922
Kulik, Walter-Fritz MtrOGfr 02.10.1923
Kummer, Heinz-Alfred KpLt.01.04.43. 25.05.1915
Lawrenz, Kurt OMasch 13.03.1914
Lingner, Heinz OStrm 14.09.1919
Listl, Heinrich BtsMt 27.09.1920
Mayer, Karl OLt.ing 07.04.1910
Meixner, Konrad ObGfr 06.08.1922
Müller, Emanuel Gfr. 19.12.1923
Muschilewsky, Günther Gfr. 07.10.1924
Payer, Josef Maat. 13.04.1921
Peiss, Kurt Gfr. 18.10.1923
Röhrig, Joseph Maat. 15.08.1920
Rolle, Kurt Maat. 07.10.1919
Rosener, Hellmut Maat. 19.01.1922
Schäfers, Wilhelm Maat. 12.03.1921
Schikowsky, Bruno ObGfr 09.02.1922
Schur, Paul ObGfr 06.11.1922
Wedemeyer, Gerhard Maat. 27.06.1920
Weit, Karl ObGfr 11.03.1924
Winter, Helmut ObGfr 23.07.1920
Wolff, Alfred Gfr. 30.11.1923
Wünsch, Arthur Gfr. 16.02.1925
Zappe, Herbert OFkMstr 22.05.1918

Bibliografia:
http://uboat.net
www.ubootwaffe.net
http://uboatarchive.net/
http://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/chronik.htm
http://www.u-boot-archiv.de/
http://www.u-historia.com/
Blair Clay - Hitlera Wojna U-bootów tom I i II
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die U-boot-Kommandanten tom 1
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Der U-Boot-Bau auf Deutschen Werften von 1935 bis 1945 tom 2
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Erfolge von September 1939 bis Mai 1945 tom 3
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Verluste von September 1939 bis Mai 1945 tom 4
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die Ritterkreuzträger der U-Boot-Waffe von 1939 bis Mai 1945 tom 5
Ritschel Herbert - Kurzfassung Kriegstagebücher Deutscher U-boote 1939 - 1945 Band 6 KTB U 223 - U 300
Rohwer Jürgen: Axis Submarine Successes 1939 - 1945
Trojca Waldemar - U-bootwaffe 1939-1945 cz. 1, 2, 3
Wynn Kenneth U-Boot-Operationen im Zweiten Weltkrieg Einsatzgeschichte U1-U510 tom 1
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Posty: 1 • Strona 1 z 1

Powrót do Typ VII



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

cron