1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

U 457 Typ VIIC

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 3 • Strona 1 z 1

U 457 Typ VIIC

Postprzez Brodołak » 20.12.13, 07:15

U 457 Typ VIIC

Stocznia: Deutsche Werke AG Kiel
Numer zamówienia: 288
Zamówienie: 16.01.1940
Położenie stępki: 26.10.1940
Wodowanie: 04.10.1941
Wcielenie do służby: 05.11.1941
Numer pocztowy: M 36 700

Przebieg służby:
05.11.1941 – 30.06.1942 – 6 Flotylla U-bootów, (szkolenie załogi)
01.07.1942 – 16.09.1942 – 11 Flotylla U-bootów, Bergen (służba frontowa)
16.09.1942 – Zatopiony na Morzu Barentsa na północny – wschód od Murmańska (pozycja 75.05N, 43.15E) bombami głębinowymi przez brytyjski niszczyciel HMS Impulsive.

Dowódcy:
05.11.1941 – 16.09.1942 – KK Karl Brandenburg

Liczba patroli: 3

Zatopione/uszkodzone statki handlowe: 2 (15.593 ton)/1 (8.939 ton

Zatopione/uszkodzone okręty wojenne: 0/0

Zestrzelone/uszkodzone samoloty: 0/0

Okres służby U 457 przed rozpoczęciem wykonywania patroli bojowych:
08.11. – 21.11.1941 – Kiel – próby okrętu oraz szkolenie załogi w ramach UAK.
24.11. – 26.11.1941 – Rønne/Bornholm – próby hydrofonów w ramach UAG-Schall.
28.11. – 03.12.1941 – Gotenhafen – próby broni torpedowej w ramach TEK.
05.12. – 06.12.1941 – Danzig – pobyt w stoczni w celu przeprowadzenia prac naprawczych.
07.12. – 08.12.1941 – Danzig – próby okrętu w ramach UAG I.
10.12. – 22.12.1941 – Hela – szkolenie w morzu w ramach Agru-Front.
30.12. – 02.01.1942 – Königsberg – pobyt w stoczni Schichau w celu wymiany peryskopu wachtowego.
03.01. – 13.01.1942 – Travemünde – ćwiczenia w strzelaniu torpedami w ramach 26 Flotylli U-bootów.
14.01. – 23.01.1942 – Königsberg – pobyt w stoczni Schichau w celu przeprowadzenia prac naprawczych.
24.01. – 27.01.1942 – Danzig – ćwiczenia w strzelaniu torpedami w ramach 24 Flotylli U-bootów.
28.01. – 04.04.1942 – Königsberg – pobyt okrętu w stoczni Schichau w celu przeprowadzenia przeglądu i prac konserwacyjnych.
05.04. – 06.04.1942 – Zatoka Gdańska – indywidualne szkolenie.
07.04. – 21.04.1942 – Gotenhafen – ćwiczenia taktyczne w ramach 27 Flotylli U-bootów wraz z U 89, U 171, U 408, U 153 i U 214.
23.04. – 24.04.1942 – Rønne/Bornholm – próby hydrofonów w ramach UAG-Schall.
25.04. – 26.04.1942 – Kiel – aprowizacja okrętu.
27.04. – 14.05.1942 – Kiel – pobyt okrętu w stoczni Deutsche Werke w celu przeprowadzenia prac wyposażeniowych.
18.05. – 23.05.1942 – Pillau – ćwiczenia w strzelaniu torpedami w ramach 27 Flotylli U-bootów.
25.05. – 29.05.1942 – Kiel – przygotowanie okrętu do wyjścia na pierwszy patrol bojowy.

Patrol 1 (30.05.1942 – 17.07.1942)
30.05. U 457 pod dowództwem Karla Brandenburga wraz z U 166 o godzinie 07:00 opuścił bazę w Kiel, by zgodnie z otrzymanym rozkazem zwalczać nieprzyjacielską żeglugą na wodach Oceanu Arktycznego i Morza Barentsa. Półtorej godziny później na rucie 05 oba okręty spotkały się z przerywaczem zagród minowych Spbr.13, w eskorcie którego skierowały się następnie w stronę Dużego Bełtu. Tego samego dnia o 18:45 na rucie 27 pieczę nad U 457 oraz U 166 od Spbr.13 przejął dozorowiec V 904. Trzydziestego pierwszego maja o 15:50 zawinięto do bazy w Kristiansand, którą po uprzednim uzupełnieniu zapasów paliwa i prowiantu, w towarzystwie ponownie U 166 oraz w eskorcie trawlera z.o.p. UJ 1704 opuszczono o godzinie 04:15 następnego dnia. Prawie trzynaście godzin później o 17:02 osiągnięto kwadrat AN 2913, gdzie po zakończonym pomyślnie próbnym zanurzeniu pożegnano się z eskortą oraz U 166, po czym obrano kurs na północ. Drugiego czerwca o 11:04 w kwadracie AF 8427 na okręcie doszło do awarii sprężarki doładowującej bakburtowego silnika diesla. Sześć godzin później ze względu na nieudane próby usunięcia w/w usterki Karl Brandenburg, postanowił przerwać patrol i obrać kurs na Trondheim, aby w tamtejszej bazie dokonać niezbędnych napraw. Tego samego dnia na zmierzającym w stronę w/w bazy okręcie, podczas próby rozstrzelania dostrzeżonej przez wachtowych dryfującej miny, o 20:26 (kwadrat marynarki AF 8225) w trakcie strzału z działka MG C/30 na skutek prawdopodobnie wadliwej amunicji bądź zanieczyszczonej lufy doszło do jej wybrzuszenia w połowie długości z sześcioma podłużnymi rozdarciami. Dwadzieścia pięć minut po tym wydarzeniu, w związku z dostrzeżeniem przez wachtowych zbliżającego się samolotu (prawdopodobnie He111) wykonano alarmowe zanurzenie, pozostając następnie pod wodą do 21:14. Następnego dnia o 08:55 U 457 osiągnął Trondheim, gdzie niemal z marszu (po uprzednim wyładunku amunicji) trafił do miejscowej filii stoczni Kriegsmarinewerft. Osiemnastego czerwca po zakończeniu wszystkich prac, odbyciu próbnego rejsu oraz uzupełnieniu zapasów o godzinie 00:52, w towarzystwie eskorty U 457 opuścił Trondheim, kierując się w stronę pozycji Grip. Po jej osiągnięciu, co miało miejsce równo w południe pożegnano się eskortą, rozpoczynając następnie marsz w stronę wyznaczonego rejonu operacyjnego. Dwa dni później 20 czerwca o godzinie 06:15 (kwadrat marynarki AF 1487) w związku z pęknięciem dekli czterech cylindrów sterburtowego silnika diesla Karl Brandenburg po konsultacji z głównym mechanikiem podjął decyzję o przerwaniu patrolu i powrocie do bazy w Trondheim. Dwudziestego drugiego czerwca o 05:15 osiągnięto w/w bazę, którą po usunięciu zgłaszanego defektu ponownie opuszczono sześć dni później 28 czerwca o 17:30 w towarzystwie eskorty, kierując się przez Ramsøfjord w stronę pozycji wyjściowej. Następnego dnia (kwadrat marynarki AF 3249) dwukrotnie wyminięto dostrzeżone przez wachtowych dryfujące miny: pierwszy raz o 12:30 i drugi raz o 16:00. Trzydziestego czerwca o 17:48 osiągnięto środkową część sektora operacyjnego, która przypadała na kwadrat AB 7761. W tym okresie głównym celem wszystkich operujących na tym akwenie U-bootów był składający się z 36 statków konwój PQ.17, który dnia 27 czerwca opuścił redę Reykjaviku kierując się w stronę Murmańska. W godzinach wieczornych pierwszego lipca o 23:16 na oczekującym wroga okręcie Brandenburga odebrano pochodzącą ze sztabu Admirała Oceanu Arktycznego depeszę o następującej treści:
PQ.17, przebywa o godzinie 16:00 AB 7166. Kurs NO. U 255, U 408, U 334, U 456 szukać kontaktu. U 251, U 355, U 657, U 88, U 457 i U 376 utworzyć dnia 02.07., godzina 14:00 linię dozoru od AB 5155 do 5515.”.
Następnego dnia o 14:26 (kwadrat marynarki AB 4666) U 457 nawiązał kontakt wzrokowy z w/w konwojem, rozpoczynając następnie manewr jego wyprzedzania w celu zajęcia dogodnej do ataku pozycji. W trakcie jego trwania o 16:05 w kwadracie AB 5454 w ucieczce przed zbliżającymi się dwoma łodziami latającymi BV 138 wykonano alarmowe zanurzenie, pozostając następnie pod wodą przez 54 minuty (manewr ten spowodowany był odebranym wczorajszego dnia a pochodzącym z U 376 meldunkiem o omyłkowym zbombardowaniu go przez identyczną łódź latającą). Tego samego dnia pomiędzy godziną 20:00 a 22:00 (kwadrat marynarki AB 5194) prowadzono bezskuteczne poszukiwania załogi samolotu He 115, który na skutek odniesionych uszkodzeń zmuszony był wodować w morzu, wysyłając jednak przed tym meldunek alarmowy ze swoją pozycją. Trzeciego lipca o 18:00 w kwadracie AB 3845 z pomostu U 457 ponownie dostrzeżono poszukiwany konwój oraz przebywający w jego pobliżu U 255. Dwie godziny później w trakcie manewru wychodzenia na dogodną do ataku pozycję w związku z dostrzeżeniem znajdującego się na kursie 0 wrogiego niszczyciela musiano wykonać alarmowe zanurzenie, pozostając następnie pod wodą do 21:15. Następnego dnia ponownie poszukujący wroga okręt Brandenburga o 06:55 (kwadrat marynarki AB 3681) naprowadzony został przez jedną z łodzi latających BV 138 na samotny statek, który dostrzeżono w odległości 6 mil morskich na kursie 125˚. Po zmniejszeniu się dystansu dzielącego obie jednostki o 07:48 (kwadrat marynarki AB 3683) Karl Brandenburg nakazał sprowadzić okręt na peryskopową w celu lustracji dryfującego celu, podczas której to stwierdzono, że jego bakburta nosi ślady uszkodzeń. O 08:19 w kierunku statku z wyrzutni nr I odpalono torpedę, która po 42 sekundach biegu trafiła go w śródokręcie, powodując jego przełamanie i zatonięcie w przeciągu kilku minut. Zanim jednak do tego doszło U 457 z powrotem pojawił się na powierzchni kierując się w stronę jednej z łodzi ratunkowych z zamiarem odczytania nazwy statku. Wkrótce potem zidentyfikowano cel jako należący do amerykańskiego armatora Calmar SS Co Inc z Nowego Jorku frachtowiec typu Libery – Christopher Newport (7.176 ton), który tego samego dnia został ciężko uszkodzony przez lotniczą torpedę zrzuconą podczas ataku na konwój przez jeden z samolotów He 115 (Küstenfliegergruppe 906). Poza tym w trakcie obserwacji przełamanego statku na jego pokładzie dostrzeżono czołgi oraz wozy pancerne. Po południu o 12:50 w kwadracie AC 1542 z pomostu U 457 dostrzeżono silne zgrupowanie wrogich okrętów oraz poszukiwany konwój, za którym to następnie podążono nadając cykliczne sygnały naprowadzające (w zadaniu tym okrętowi pomagała łódź latająca BV 138). O 20:17 śledzący nieprzyjaciela okręt Brandenburga zmuszony został do alarmowego zanurzenia przez dwupłatową łódź latającą, która w wykonanym następnie ataku w ślad za nim zrzuciła jedną bombę głębinową, która spowodowała na nim drobne uszkodzenia. Jeszcze tego samego dnia o czym dowódcy niemieckich U-bootów nie wiedzieli na polecenie Admiralicji w związku z zagrożeniem ze strony zespołu dużych niemieckich okrętów nawodnych (pancernik Tirpitz, ciężkie krążowniki Admiral Scheer i Admiral Hipper) komodor konwoju (Dowding) o 21:36 rozwiązał konwój nakazując kapitanom wszystkich podlegających mu statków, aby spróbowali na własną rękę dotrzeć do jednego z radzieckich portów. Piątego lipca U 457, który w międzyczasie na skutek w/w ataku lotniczego utracił kontakt z PQ.17 o 01:38 w kwadracie AC 2412 dostrzegł czubki masztów oraz smugi dymów, które zidentyfikowano jako poszukiwany konwój, rozpoczynając następnie jego wyprzedzanie w celu zajęcia dogodnej do ataku pozycji. Wkrótce potem zidentyfikowano kontakt jako pozostałości statków lub maszty łodzi ratunkowych a dym jako spaliny pochodzące z dwóch przebywających w pobliżu U-bootów. Szóstego lipca pomiędzy 22:01 a 22:19 w kwadracie AC 6636 do wnętrza okrętu przeładowano dwie zapasowe torpedy. Następnego dnia o 10:50 (kwadrat marynarki AC 3837) z pomostu U 457 dostrzeżono czubki masztów samotnej jednostki, którą okazał się być meldowany przez samoloty Luftwaffe samotny tankowiec. Wkrótce potem zidentyfikowano cel jako należący do Royal Fleet Auxiliary tankowiec floty Aldersdale (8.402 ton), który 5 lipca po poważnym uszkodzeniu przez bomby lotnicze przez pewien czas holowany był w stronę Rosji przez trałowiec HMS Salamander, który po przerwaniu tego zadanie i przejęciu całej jego załogi skierował się w stronę Archangielska, gdzie przybył 11 lipca. O 11:40 na polecenie Karla Brandenburga w kierunku nieruchomego celu z działa pokładowego kalibru 88 mm wystrzelono łącznie 38 pocisków burzących i 37 zapalających oraz z działka 20 mm kolejne 40 pocisków. Pomimo wywołania pożarów uszkodzony tankowiec nie przejawiał jednak tendencji do zatonięcia i o 14:56 dowódca U 457 nakazał odpalić w jego kierunku z wyrzutni nr III torpedę, po której to trafieniu poszedł on w przeciągu 20 minut na dno. Dziewiątego lipca o godzinie 00:19 na okręcie Brandenburga odebrano pochodzącą ze sztabu Admirała Oceanu Arktycznego depeszę o następującej treści:
U 376, U 408, U 251, U 457, U 703, U 255. Powrót w stronę Andfjordu przez następujące linie wyczekiwania:
09. godzina 15:00 9320 AC – 7210 AC – 10. godzina 03:00 6380 AC – 4250 AT.
10. godzina 15:00 3850 AC – 3620 AT – 11 godzina 14:00 1940 AC – 1610 AC.
”.
Dziesięć godzin później o 10:30 w kwadracie AC 9614 nawiązano kontakt wzrokowy z chmurą dymu zidentyfikowaną jako konwój o którym to niezwłocznie zameldowano dowództwu (w rzeczywistości była to jedna z części rozproszonego PQ.17). O 13:05 podążający za nieprzyjacielem U 457 we mgle utracił z nim kontakt, którego nie udało mu się już odzyskać. Tuż po północy następnego dnia w trakcie poszukiwań konwoju o godzinie 00:09 w kwadracie AC 9495 dostrzeżono samotny statek, w kierunku którego niezwłocznie się skierowano z zamiarem jego zaatakowania. Zanim jednak do tego doszło dostrzeżono, że ścigana jednostka eksplodowała, co Karl Brandenburg przyjął za skuteczny atak własnego lotnictwa (w rzeczywistości Luftwaffe nie atakowała w tym czasie żadnego celu). Siedem godzin później o 07:24 (kwadrat marynarki AC 9798) zakończono bezskuteczne poszukiwania nieprzyjaciela a jeszcze tego samego dnia o 20:30 na polecenie dowództwa obsadzono pozycję w pobliżu radzieckiego wybrzeża. Dwunastego lipca o 10:18 przebywający aktualnie w kwadracie AC 4186 okręt Brandenburga rozpoczął marsz powrotny do bazy. W trakcie jego trwania 14 lipca o 10:08 (kwadrat marynarki AC 4987) dostrzeżono przebywający w pobliżu wrogi okręt podwodny, przed którym to schowano się pod wodę wykonując niezwłocznie alarmowe zanurzenie. Następnego dnia o 23:40 w pobliżu Andenes (kwadrat marynarki AB 9868) U 457 spotkał się z eskortą, w towarzystwie której tuż po północy 16 lipca osiągnął Narwik, cumując przy burcie okrętu sztabowego Tanga. W trakcie trwającego z przerwami na naprawy łącznie siedem tygodni patrolu (49 dni) okręt Brandenburga przepłynął 6.710 mil morskich na i 228 mil morskich pod powierzchnią.

16.07.1942 U 457 pod dowództwem Karla Brandenburga o 12:56 opuścił Narwik, po czym skierował się na wody pobliskiego Skomenfjordu, gdzie zacumował przy burcie zaopatrzeniowca Kärnten.

17.07.1942 – Skomenfjord: 09:45 – 14:45 pobieranie paliwa z zaopatrzeniowca Pelagos.

18.07.1942 U 457 pod dowództwem Karla Brandenburga o 09:35 odbił od burty zaopatrzeniowca Kärnten, po czym opuścił Skomenfjord kierując się w stronę Narwiku, po przybyciu do którego zacumował przy burcie okrętu bazy Tanga. Po odebraniu rozkazów oraz instrukcji dotyczących marszruty o 14:14 wraz z U 376, U 408 i U 255 opuszczono Narwik, kierując się na remont do bazy w Trondheim. W trakcie tego rejsu 19 lipca pomiędzy 03:51 a 22:33 w bezpiecznej odległości wyminięto dziewięć dryfujących min morskich. Następnego dnia U 457 osiągnął Trondheim, gdzie zacumował przy burcie warsztatowca Huascaran (w następnych dniach okręt trafił na przegląd do miejscowej filii stoczni Kriegsmarinewerft).

05.08.1942 – Trondheimsfjord – próbne rejsy oraz ćwiczebne zanurzenia.

08.08.1942 U 457 o godzinie 09:24 odbił od nadbrzeża stoczniowego, po czym skierował się pod burtę okrętu bazy Lech, z którego to pomiędzy 11:45 a 12:40 pobrał zapas paliwa i smarów. Poza tym w trakcie trwania tej operacji na okręcie przeprowadzono też kalibrację nadajnika radiowego, próbę szczelności oraz trymowanie.

Patrol 2 (08.08.1942 – 07.09.1942)
08.08. U 457 pod dowództwem Karla Brandenburga w towarzystwie eskorty o godzinie 18:00 opuścił Trondheim, by następnie zgodnie z otrzymanym rozkazem zwalczać nieprzyjacielską żeglugę na Oceanie Arktycznym. Następnego dnia po osiągnięciu o 09:55 kwadratu AF 5988 pożegnano się z eskortą, po czym obrano kurs 0˚. Tego samego dnia pomiędzy 14:24 a 22:50 w bezpiecznej odległości wyminięto dostrzeżone przez wachtowych cztery dryfujące miny morskie. Następnego dnia na przebywającym aktualnie w kwadracie AB 8678 okręcie Brandenburga odebrano pochodzącą ze sztabu Admirała Oceanu Arktycznego depeszę o następującej treści:
Brandenburg, 11.08, godzina 13:00 przejąć od U 591 rejon ataku (głębokość 30 mil morskich) kwadrat 3858.”.
Jedenastego sierpnia o 14:00 osiągnięto wyznaczony rejonu ataku, przystępując następnie do jego przemierzania w poszukiwaniu wroga. W trakcie tych czynności następnego dnia doszło do spotkania z dwoma bratnimi jednostkami: o 06:32 w kwadracie AB 3864 z U 592 i o 16:00 w kwadracie AB 3975 z U 703. Na ostatni z w/w okrętów zgodnie z poleceniem dowództwa przekazano przeznaczone dla niego rozkazy. Piętnastego sierpnia odebrano kolejną depeszę ze sztabu Admirała Oceanu Arktycznego o następującej treści:
Nowe rejony ataku. Dozorowanie Drogi Duńskiej stosowanie do zalodzenia i przeciwdziałania wroga. Punkt ciężkości na zachodzie Bielfeld NW od linii AE 1848 do AE 2133, Brandenburg SO od tejże linii. Ze względu na miny unikać obszarów o głębokości poniżej 200 metrów.”.
Trzydziestego sierpnia na przebywającym aktualnie w kwadracie AE 2155 okręcie odebrano kolejne rozkazy z dowództwa o następującej treści:
Brandenburg kierować się do AB 37 płynąc przez AB 46.”.
Drugiego września zgodnie z ostatnim rozkazem o 12:25 obsadzono nakazany obszar, przystępując niezwłocznie do jego przemierzania w poszukiwaniu wroga. Dwa dni później o 04:55 w kwadracie AB 2725 doszło do kolejnego spotkania z U 703, z którego to dowódcą Heinzem Bielfeldem Karl Brandenburg wymienił się doświadczeniami z dotychczasowego przebiegu patrolu. Szóstego września mający na swoim pokładzie chorego członka załogi (problemy z głową na skutek wstrząsu mózgu) U 457 o godzinie 13:00 (kwadrat marynarki AB 6544) rozpoczął marsz powrotny do bazy. Następnego dnia o 13:30 zawinięto do Harstad, gdzie na pokład przyjęto miejscowego pilota, który następnie poprowadził okręt na odcinku do Lödingen (tam zszedł on na brzeg). Jeszcze tego samego dnia o 18:18 osiągnięto Narwik cumując u burty okrętu bazy Tanga. W trakcie trwającego ponad cztery tygodnie patrolu (28 dni) U 457 przepłynął ca. 5.299 mil morskich na i 65 mil morskich pod powierzchnią.

07.09.1942 U 457 o godzinie 20:10 opuścił Narwik, po czym skierował się na wody pobliskiego Skomenfjordu, gdzie zacumował przy burcie okrętu bazy Stella Polaris.

Patrol 3 (10.09.1942 – 16.09.1942)
10.09. U 457 pod dowództwem Karla Brandenburga opuścił bazę w Narwiku, by zgodnie z otrzymanym rozkazem zwalczać nieprzyjacielską żeglugę na Oceanie Arktycznym i Morzu Barentsa. Dwunastego września na okręcie Brandenburga odebrano pochodzącą ze sztabu Admirała Oceanu Arktycznego depeszę o następującej treści:
Dnia 13 godzina 05:00 przebywają w linii dozoru od AB 2617 > 2685. U 405, U 403, U 88, U 377, U 589, U 408, U 457. Okręty tworzą grupę Trägertod.”.
Głównym celem w/w grupy był idący do Związku Radzieckiego, składający się z 40 statków, jednostki ratowniczej, 3 trałowców oraz 2 tankowców floty, osłaniany przez 2 niszczyciele, 2 pomocnicze krążowniki przeciwlotnicze, 4 korwety, 2 trałowce oraz 4 trawlery z.o.p. konwój PQ.18, który dnia 8 września opuścił wody Islandii. Ze względu na zagrożenie ze strony Niemców eskorta konwoju została dodatkowo wzmocniona przez 2 okręty podwodne oraz osłaniany przez dwa niszczyciele lotniskowiec eskortowy HMS Avenger. Oprócz tejże ochrony w bliższej i dalszej odległości od konwoju krążyły dwa zespoły bliskiej eskorty oraz jeden dalszej (z pancernikami Anson i Duke of York w składzie). Jako pierwszy kontakt z konwojem 12 września na wysokości Wyspy Niedźwiedziej uzyskał U 88. Czternastego września o godzinie 00:27 w dowództwie odebrano pochodzący z U 457 meldunek o następującej treści:
Dostrzeżono o godzinie 23:30 konwój oraz lotniskowiec na zachód od przylądka południowego. Utrzymuję kontakt. Smugi dymu AB 3168, kurs SO. Nadaję od 01:30 namiary dla Luftwaffe jako utrzymujący kontakt »Fritz«.”.
Osiem godzin później o 08:36 w kwadracie AB 3617 okręt Brandenburga przy pomocy flag sygnałowych przeprowadził krótką rozmowę z napotkanym U 377. O 09:20 w dowództwie odebrano drugi meldunek z U 457 o następującej treści:
„Zatopiłem dzisiaj o godzinie 04:00 AB 9643 tankowiec 6000 BRT, frachtowiec 4000 BRT. Przypuszczalne 2 trafienia w niszczyciel klasy Javelin. Bomby głębinowe, lekkie uszkodzenia. 100 cbm. 6 plus 2 torpedy, kwadrat 3651 AB.
W rzeczywistości na skutek w/w ataku ciężko uszkodzony został jedynie należący do brytyjskiego armatora United Molasses Co Ltd z Londynu, przewożący 9.400 ton paliwa okrętowego tankowiec Atheltemplar (8.939 ton), który po zdjęciu z jego pokładu załogi i nieudanej próbie dobicia przez okręty eskorty pozostawiony został własnemu losowi (tego samego dnia o 14:30 na przewrócony wrak tankowca natknął się U 408, który następnie posłał go na dno paroma strzałami z działa pokładowego). Jeszcze tego samego dnia w dowództwie odebrano dwa kolejne meldunki z U 457 o następujących treściach:
- o 20:56 – „Konwój, kwadrat AC 1514, 100 stopni, na godzinie ósmej.”,
- o 23:35 – „Kontakt utracony, przypuszczalna zmiana kursu na SO.”.
W nocy z 14 na 15 września jednostka Brandenburga ponownie odnalazła PQ.18 nadając w krótkich odstępach czasu o 02:17 i 02:19 dwa meldunki:
- „Nadaję 02:30 – 03:30 namiary dla Luftwaffe.”,
- „Konwój kwadrat 2427.”.
O 04:15 (kwadrat marynarki AC 8485) śledzący nieprzyjaciela U 457 dostrzeżony został przez przebywający w pobliżu U 405. Tego samego też dnia w dowództwie odebrano kolejne meldunki z okrętu Brandenburga o następujących treściach:
- „1515 zanurzenie w celu zaatakowania płynącego w konwoju statku.”,
- „1927 trzy pudła do jednego z niszczycieli. Utrzymuję kontakt. Konwój kwadrat AC 3542.”,
- „2144 – utrzymuję kontakt kwadrat AC 3581.”,
- „2302 – nieprzyjaciel steruje na 135 stopni.”.
Szesnastego października o 01:24 U 457 nadał kolejny meldunek o następującej treści:
Konwój AC 3678 lub 3686.”.
Ponad półtorej godziny później przebywający w zanurzeniu okręt Brandenburga wykryty został przez znajdujący się w odległości zaledwie 720 metrów brytyjski niszczyciel HMS Impulsive, który wykonanym niedługo potem ataku w miejscu kontaktu zrzucił serię pięciu bomb głębinowych, po których detonacji na powierzchni pokazały się: plama ropy, szczątki drewna, skrawki papieru oraz jedna skórzana rękawica. Na podstawie tychże dowodów oraz rozszyfrowanych meldunków enigmy uznano załodze brytyjskiego niszczyciela zatopienie U 457 wraz z całą jego załogą.

Członkowie załogi U 457 polegli w dniu 16.09.1942r. (w kolejności alfabetycznej):
Nazwisko, Imię Ranga Rok urodzenia Miejsce
Barkmann, Walter BtsMt. 01.04.1920
Barthel, Fritz MtrOGfr. 27.07.1920
Berendt, Hermann MaschGfr. 16.04.1924
Bodach, Bernhard MaschMt. 23.01.1919
Brandenburg, Karl FKapt. 25.07.1906 Tribsees
Breuer, Johann MaschOGfr. 10.12.1922
Büchtemann, Karl MechGfr. 03.07.1923
Claussnitzer, Hermann StOMasch. 02.04.1908
Dähn, Wilhelm MaschGfr. 15.04.1923
Endesfelder, Werner KpLt.ing. 07.07.1916
Frank, Hans-Joachim MechMt. 29.10.1920
Galinski, Johann MaschGfr. 08.07.1919
Gonne, Herbert MechGfr. 10.05.1922
Gräff, Gerd OFähnr.z.S. 20.04.1923
Jakob, Karl MaschOGfr. 08.05.1920
Kempf, Eugen MaschMt. 15.08.1919
Körschen, Ernst MaschGfr. 01.05.1921
Kratz, Edgar MaschGfr. 06.02.1919
Kraus, Georg FkOGfr. 06.07.1922
Kreuzer, Paul MaschMt. 27.05.1917
Liebert, Heinz MaschGfr. 19.09.1921
Mehling, Emil FkMt. 21.07.1917
Müller, Herbert MaschMt. 01.02.1920
Neubauer, Franz FkMt. 22.11.1918
Neumeier, Alfons MtrOGfr. 11.05.1921
Neurath, Hans-Werner OLt.z.S. 16.02.1919
Nowak, Paul OMasch. 17.12.1917
Ortlepp, Friedrich-Wolfgang OFähnr.z.S. 23.10.1922
Oster, Joseph MtrGfr. 14.08.1924
Reindl, Michael MtrGfr. 23.06.1921
Rieboldt, Heinz Mtr. 31.03.1923
Röbel, Hermann MtrOGfr. 16.06.1923
Rottstedt, Erich MtrOGfr. 15.02.1922
Sagebaum, Kurt MaschOGfr. 16.06.1922
Schaa, Hermann BtsMt. 12.02.1915
Scholze, Erich MaschGfr. 19.12.1923
Schulte, Josef MaschGfr. 23.04.1922
Steiner, Max OMasch. 25.10.1913
Stöcker, Rudolf OStrm. 26.07.1917
Tenbuss, Hans FkOGfr. 26.03.1922
Vietheer, Heinrich BtsMt. 22.03.1913
Weinicke, Franz-Bernhard OLt.z.S. 19.04.1921
Wilmsen, Heinrich MtrOGfr. 17.09.1922
Wuttke, Kurt MtrOGfr. 07.04.1921
Zisnaski, Willi MaschGfr. 27.10.1920

Bibliografia:
http://uboat.net
http://www.ubootwaffe.net
http://uboatarchive.net/
http://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/chronik.htm
http://www.u-boot-archiv.de/
http://www.u-historia.com/
Blair Clay - Hitlera Wojna U-bootów tom I i II
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die U-boot-Kommandanten tom 1
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Der U-Boot-Bau auf Deutschen Werften von 1935 bis 1945 tom 2
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Erfolge von September 1939 bis Mai 1945 tom 3
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Verluste von September 1939 bis Mai 1945 tom 4
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die Ritterkreuzträger der U-Boot-Waffe von 1939 bis Mai 1945 tom 5
Ritschel Herbert - Kurzfassung Kriegstagebücher Deutscher U-boote 1939 - 1945 Band 9 KTB U 436 - U 500
Rohwer Jürgen: Axis Submarine Successes 1939 - 1945
Trojca Waldemar - U-bootwaffe 1939-1945 cz. 1, 2, 3
Wynn Kenneth U-Boot-Operationen im Zweiten Weltkrieg Einsatzgeschichte U1-U510 tom 1
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Re: U 457 Typ VIIC

Postprzez ted » 20.12.13, 17:49

Skoryguj swoją "rubryczkę tonażową" - dałeś niechcący do okrętów wojennych zamiast statków.
ted
Oberleutnant zur See
 
Tonaż: 287.000 BRT

Dołączył(a): 06.10.13, 20:35

Re: U 457 Typ VIIC

Postprzez Brodołak » 20.12.13, 18:26

Dzięki za zauważenie błędu
Mea Culpa :oops: , korekta już dokonana
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów


Posty: 3 • Strona 1 z 1

Powrót do Typ VII



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość