1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

U 447 Typ VIIC

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 1 • Strona 1 z 1

U 447 Typ VIIC

Postprzez Brodołak » 18.10.13, 05:20

U 447 Typ VIIC

Stocznia: F. Schichau GmbH, Danzig
Numer zamówienia: 1507
Zamówienie: 06.08.1940
Położenie stępki: 01.07.1941
Wodowanie: 30.04.1942
Wcielenie do służby: 11.07.1942
Numer pocztowy: M 17865

Przebieg służby:
11.07.1942 – 28.02.1943 – 8 Flotylla U-bootów, Danzig (szkolenie załogi)
01.03.1943 – 07.05.1943 – 9 Flotylla U-bootów Brest (służba frontowa)
07.05.1943 – Zatopiony na zachód od Gibraltaru (pozycja 35.30N, 11.55W) bombami głębinowymi zrzuconymi przez dwa należące do 233 Sqn RAF brytyjskie bombowce Hudson.

Dowódcy:
11.07.1942 – 07.05.1943 – OL ~ KL Friedrich-Wilhelm Bothe

Liczba patroli: 2

Zatopione/uszkodzone statki handlowe: 0/0

Zatopione/uszkodzone okręty wojenne: 0/0

Zestrzelone/uszkodzone samoloty: 0/0

Okres służby U 447 przed rozpoczęciem wykonywania patroli bojowych:
12.07. – 30.07.1942 – Danzig – próby okrętu w ramach UAG.
31.07. – 05.08.1942 – Gotenhafen – próby broni torpedowej w ramach TEK.
06.08. – 07.08.1942 – Danzig – pobyt w stoczni Schichau Werft w cel przeprowadzenia prac naprawczych.
08.08. – 09.08.1942 – Swinemünde – szkolenie w obsłudze broni przeciwlotniczej/
10.08. – 11.08.1942 – Rønne/Bornholm – próby hydrofonów w ramach UAG-Schall.
12.08. – 15.08.1942 – Kiel – próby okrętu w ramach UAK.
17.08. – 19.08.1942 – Hela – szkolenie w morzu w ramach Agru-Front.
20.08. – 23.08.1942 – Danzig – pobyt w stoczni Schichau Werft w cel przeprowadzenia prac naprawczych.
24.08. – 29.08.1942 – Hela – szkolenie w morzu w ramach Agru-Front.
30.08. – 31.08.1942 – Danzig – pobyt w stoczni Schichau Werft w cel przeprowadzenia prac naprawczych.
01.09. – 15.09.1942 – Hela – szkolenie w morzu w ramach Agru-Front.
16.09. – 20.09.1942 – Danzig – pobyt w stoczni Holm w cel przeprowadzenia prac naprawczych.
21.09. – 09.10.1942 – Pillau – ćwiczenia w strzelaniu torpedami w ramach 26 Flotylli U-bootów.
10.10. – 14.10.1942 – Danzig – pobyt w stoczni Schichau Werft w cel przeprowadzenia prac naprawczych.
16.10. – 12.12.1942 – Flensburg/Travemünde – podporządkowanie Szkole Broni Podwodnej – okręt wykorzystywany do ćwiczeń w strzelaniu torpedami.
14.12.1943 – Danzig – pobyt w stoczni Holm w cel przeprowadzenia drobnych prac naprawczych.
16.12. – 31.12.1942 – Gotenhafen – ćwiczenia z zakresu taktyki w ramach 27 Flotylli U-bootów.
02.01. – 13.02.1943 – Lübeck – pobyt w stoczni Flender Werke w celu przeprowadzenia przeglądu i prac konserwacyjnych.
14.02. – 18.02.1943 – Kiel – przygotowanie okrętu do wyjścia na pierwszy patrol bojowy.

Patrol 1 (20.02.1943 – 24.03.1943)
20.02. U 447 pod dowództwem Friedricha-Wilhelm Bothe wraz z U 530, U 641, U 642, U 665, U 633, U 190 i U 229 o godzinie 08:10 opuścił bazę w Kiel, by zgodnie z otrzymanym rozkazem w trakcie dyslokacji do nowej bazy operacyjnej okrętu w Breście przeprowadzić ofensywny patrol na wodach Północnego Atlantyku. O 11:30 na rucie nr 15 doszło do spotkania okrętów z eskortą, w towarzystwie której skierowały się one następnie w stronę Dużego Bełtu. Dwudziestego pierwszego lutego o 13:30 w kwadracie AO 4465 doszło do wymiany dotychczasowego składu eskorty na przerywacz zagród minowych. Następnego dnia o 09:25 zawinięto do bazy w Kristiansand, gdzie jeszcze tego samego dnia U 447 zacumował przy burcie tankowca Marne, z którego rozpoczął pobieranie zapasów paliwa, olejów i smarów. Dwudziestego trzeciego lutego po zakończeniu uzupełniania zapasów i przenocowaniu wraz z U 229, U 633 i U 665 oraz w eskorcie dozorowca V 5301 o godzinie 06:00 opuszczono Kristiansand ruszając w dalsza drogę. Tego samego dnia o 17:10 po dotarciu do kwadratu AN 3121 pożegnano się z eskortą oraz pozostałymi jednostkami, rozpoczynając indywidualny marsz w stronę wód Północnego Atlantyku. Następnego dnia o 08:07 (kwadrat marynarki AN 2394) U 447 zszedł w zanurzenie rozpoczynając podwodny marsz na głębokości A-30 (50 metrów). W dniach 28 lutego i 1 marca okręt Bothego dwukrotnie zmuszany był do ucieczki pod wodę przez nadlatujące samoloty i tak:
- o 20:30 w kwadracie AE 6858, pobyt pod wodą do 21:45
- o 20:55 w kwadracie AE 9143, pobyt pod wodą do 22:15.
Oba te kontakty łączyły dwie wspólne cechy: dostrzeżenie snopa reflektora lotniczego oraz brak zrzuconych bomb głębinowych. Trzeciego marca na U 447 odebrano pochodzącą z BdU depeszę o następującej treści:
U 447, U 229, U 665, U 633, U 641, U 190, U 530, U 642, U 439, U 618, U 757, U 406, U 86 i U 373 utworzyć grupę Neuland. Dnia 07.03. godzina 12:00 przebywać w linii rozpoznania od AK 6685 do BE 1132.”.
Trzy dni później 6 marca na okręcie Bothego odebrano następną depeszę z dowództwa o następującej treści:
U 447 – U 229 – U 633 – U 641 – U 190 – U 530 – U 642 – U 439 – U 618 odłączyć się od grupy Neuland. Okręty tworzą grupę Ostmark. Dnia 08.03. godzina 09:00 przebywać w linii dozoru od AK 2619 do 0269.”.
Głównym celem tej oraz kolejnej grupy Westmark był składający się z 59 statków, osłaniany przez jednostki Grupy Eskortowej A3 konwój SC.121. Dziewiątego marca poszukujący wroga U 447 o godzinie 11:08 w kwadracie AK 1549 nawiązał z nim kontakt meldując jednocześnie o tym fakcie dowództwu. Ponad godzinę później przebywający w pobliżu konwoju okręt Bothego został wykryty i zmuszony do wykonania alarmowego zanurzenia przez nieprzyjacielski niszczyciel, który wkrótce potem przystąpił do polowania. W trakcie jego trwania na polecenie dowódcy sprowadzono okręt na głębokość A+60 (140 metrów). Pomimo jednak głębszego zanurzenia w pobliżu U 447 w dalszym ciągu wybuchały bomby głębinowe, które spowodowały powstanie licznych przecieków, które z kolei doprowadziły do tego, że opadł on na głębokość 2A+10 (170 metrów). O 17:17 (kwadrat marynarki AK 1589) po odpłynięciu nieprzyjaciela Friedrich-Wilhelm Bothe zarządził wynurzenie a następnie obranie kursu 100˚. W wyniku w/w ataków bombami głębinowymi oprócz nieszczelności, które powodowały, że okręt był o 9 ton za ciężki uszkodzeniu uległ peryskop bojowy (nie nadający się do dalszego użytku), przetwornica oraz deski pokładu i schowki znajdujące się pod nim. Ponad pięć godzin później o 22:33 w kwadracie AL 1829 na kursie 60˚ dostrzeżono rozbłyski pocisków świetlnych (widoczność w tym okresie sięgała od 2000 do 3000 metrów), w stronę których niezwłocznie się skierowano. Następnego dnia z powodu pogarszających się szybko warunków pogodowych o 08:00 (kwadrat marynarki AL 2881) zakończono poszukiwania wroga (wzburzone morze mocno utrudniało marsz na powierzchni a okręt przez luk prowadzący na pomost brał duże ilości wody, której następnie nie bez problemów przy pomocy pomp pozbywano się za burtę, poza tym stwierdzono też, że woda dostała się do instalacji chłodzenia silników elektrycznych). Jedenastego marca o 16:00 na przebywającym aktualnie w kwadracie AL 2832 U 447 odebrano skierowaną do wszystkich okrętów zgrupowania Ostmark, pochodzącą z dowództwa depeszę z poleceniem zakończenia operacji przeciwko konwojowi SC.121. Dwunastego marca o 09:14 (kwadrat marynarki AL 0286) po dostrzeżeniu nadlatującego nieprzyjacielskiego samolotu wykonano alarmowe zanurzenie, pozostając następnie pod wodą aż do godziny 16:00. Następnego dnia o 16:00 przebywający aktualnie w kwadracie AL 9119 okręt Bothego rozpoczął marsz w kierunku swojej nowej bazy operacyjnej w Breście. Czternastego marca o godzinie 08:40 płynący na powierzchni U 447 w kwadracie AL 9711 zmuszony został do wykonania alarmowego zanurzenia przez nadlatujący bombowiec zidentyfikowany jako typ Boeing, który w przeprowadzonym następnie ataku w ślad za nim zrzucił serię pięciu bomb głębinowych, które detonowały w momencie gdy ten osiągnął głębokość zaledwie 25 metrów. Na skutek tyk detonacji doszło do pęknięcia zbiornika paliwowego nr 2, wycieku kwasu z baterii akumulatorów oraz uszkodzenia: głównego sprzęgła, którego nie można było wyprzęgnąć i kompasu magnetycznego. Piętnastego marca o 07:10 (kwadrat marynarki BE 1691) na kierującym się do bazy pokiereszowanym okręcie Bothego dostrzeżono samotną jednostkę handlową, w stronę której z zamiarem jej zaatakowania niezwłocznie się skierowano. O 08:51 w kierunku frachtowca wystrzelono salwę trzech torped, które chybiły jednak celu. Wkrótce potem niedoszła ofiara zmieniła kurs oraz zwiększyła prędkość do całej naprzód. Chcąc posłać wroga na dno Friedrich-Wilhelm Bothe zarządził za nim pogoń, którą ze względu na problemy z bakburtowym silnikiem diesla zmuszony był o 09:30 przerwać. Cztery dni później 19 marca o 19:15 w kwadracie BE 8119 doszło do spotkania z U 257 z którego to otrzymano detektor Fu.M.B. Dwudziestego pierwszego marca o 08:02 (kwadrat marynarki BE 6646) rozpoczęto podwodny marsz na głębokości A-20 (60 metrów). Trzy dni później 24 marca o godzinie 07:30 w punkcie 346 U 447 spotkał się z eskortą oraz U 613, w towarzystwie których sześć godzin później osiągnął Brest, kończąc trwający prawie pięć tygodni patrol (33 dni). W trakcie jego trwania przepłynięto 4.074 mile morskie na i 709 mil morskich pod powierzchnią.

Patrol 2 (27.04.1943 – 07.05.1943)
27.04. U 447 pod dowództwem Friedricha-Wilhelma Bothe wraz z U 439 o godzinie 17:30 opuścił Brest, kierując się na swój drugi patrol, podczas którego ponownie miał za zadanie zwalczać nieprzyjacielską żeglugę na wodach Północnego Atlantyku. Dwudziestego dziewiątego kwietnia o 06:45 przebywający aktualnie w kwadracie BF 4486 U 447 nadał do dowództwa meldunek pozycyjny. Kilka godzin później o 10:28 zarówno na okręcie Bothego jak i na U 439 odebrano pochodzącą z dowództwa depeszę o następującej treści:
Bothe i Tippelskirch po udzieleniu pomocy U 437 dołączyć do grupy Drossel, przedłużając jej linię dozoru.”.
Do spotkania z ciężko uszkodzonym na skutek ataku lotniczego U 437 jednak nie doszło i oba okręty zgodnie z rozkazem dołączyły do zgrupowania Drossel, którego głównym celem były pływające na trasie Wielka Brytania – Morze Śródziemne – Wielka Brytania konwoje. Trzeciego maja w BdU odebrano dwa pochodzące z okrętu Bothego meldunki:
- 19:56 kwadrat BE 9542 o pozycji okrętu,
- 21:20 o kontakcie z wrogiem o następującej treści:
Utrzymuję kontakt z czterema dozorowcami, kurs południowy CG 1871.”.
Tego samego dnia zwiad lotniczy zameldował o dostrzeżeniu składającego się z jedenastu statków i sześciu okrętów eskorty płynącego w kierunku południowym konwoju. Poszukując niego poszczególne okręty zgrupowania Drossel uzyskiwały kontakt z innym konwojem – składającym się z piętnastu okrętów desantowych i dwóch okrętów eskorty. Piątego maja o godzinie 10:00 w dowództwie odebrano następny, pochodzący z U 447 meldunek o następującej treści:
„10:00, CG 1846, bezskuteczna walka artyleryjska z okrętem desantowym. Zestrzelony jeden balon zaporowy.”.
Szóstego maja na okręcie Bothego odebrano depeszę z nowymi rozkazami o następującej treści:
Hasło Tulpe – przedarcie się na Morze Śródziemne.
1.) Przedarcie bez zaopatrywania wykonać podczas trwającej obecnie fazy młodego księżyca. Odstąpienie tylko w przypadku awarii detektora Fu.M.B. lub z powodu poważnych problemów mechanicznych.
2.) Po dotychczasowych doświadczeniach przedarcie się pomiędzy środkiem cieśniny a linią 200 metrów po stronie afrykańskiej jest bardzo obiecujące. Prąd na głębokości A+20 z prędkością od 3 do 4 węzłów w kierunku Morza Śródziemnego.
”.
Siódmego maja na południowy – zachód od Cape Vincent (kwadrat marynarki CG 7026) kierujący się w stronę cieśniny Gibraltarskiej, płynący na powierzchni U 447 został wykryty przez dwa brytyjskie bombowce Hudson („X” i „I”) należące do 233 Sqn RAF. Na skutek przeprowadzonych przez obie maszyny ataków okręt Friedricha Bothego poszedł na dno wraz z całą załogą.

Członkowie załogi U 447 polegli w dniu 07.05.19443 r. (w kolejności alfabetycznej):
Nazwisko Imię Ranga Rok urodzenia Miejsce urodzenia
Bähr, Hans-Peter MtrGfr 27.06.1923
Bartscheit, Georg MaschOGfr 08.09.1922
Berwig, Franz ObGfr 25.04.1923
Bothe, Friedrich-Wilhelm KpLt.01.05.43. 01.07.1917 Diemeringen
Brünner, Gerhard FkMt 03.06.1919
Conrad, Ludwig OMasch 11.07.1914
Ertle, Paul MaschGfr. 11.11.1920
Fetten, Adam BtsMt 16.06.1921 Bergheim-Paffendorf
Fleischhammer, Herbert Fl.Ogfr 21.06.1922
Hagemann, Bernhard Lt.z.S. 26.11.1921
Hendrich, Friedrich Gfr. 14.07.1923
Hinners, Dietrich MechOGfr. 06.01.1924
Holst, Günter Lt.ing 17.03.1921
Janus, Alfred ObGfr 12.06.1924
Kleindick, August BtsMt 13.03.1921
Klooss, Lothar ObGfr 23.01.1923
Klufa, Erich MtrGfr 13.11.1919
Körber, Ernst-August-Adolf MaschOGfr 10.02.1924
Krems, Anselm-Georg-Joachim Lt.z.S. 07.12.1921
Krusynski, Fritz-Heinz ObGfr 25.11.1922
Kuhfahl, Heinz Gfr 31.12.1924
Kulicke, Herbert MtrOGfr 11.09.1923
Luckgei, Karl Gfr. 28.02.1923
Lukas, Josef MtrGfr 07.12.1923
Marx, Erich Gfr. 27.02.1923
Maurer, Josef Gfr. 26.12.1923
Mazurowski, Josef Gfr. 08.06.1919
Mühlenbruch, Kurt Maat. 07.04.1922
Müller, Karl ObGfr 09.11.1923
Oberle, Herbert Gfr. 24.11.1923
Ortwein, Walter Gfr. 16.03.1925
Peyssan, Otto Maat. 22.01.1919
Picht, Wilhelm Maat. 13.10.1919
Plümper, Friedrich Maat. 21.02.1921
Pohlmann, Günter ObGfr 13.09.1922
Rahn, Adolf Maat. 18.11.1920
Renfort, Werner ObGfr 23.10.1923
Rindt, Dietrich ObFahnr.ing 05.09.1923
Rolfsmeyer, Karl ObGfr 21.08.1920
Rörig, Fritz Maat. 23.03.1921 Diez.
Rudtke, Richard Maat. 13.07.1920
Saxe, Heinrich ObGfr 24.11.1921
Schneller, Paul-Fritz OStrm 24.11.1913
Schütte, Helmut OMasch 27.11.1914
Sieler, Paul Gfr. 05.08.1923
Stank, Albert Maat. 29.03.1920
Steinbach, Harry Maat. 01.09.1920
Weiss, Karl ObGfr 10.04.1922

Bibliografia:
http://uboat.net
http://www.ubootwaffe.net
http://uboatarchive.net/
http://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/chronik.htm
http://www.u-boot-archiv.de/
http://www.u-historia.com/
Blair Clay - Hitlera Wojna U-bootów tom I i II
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die U-boot-Kommandanten tom 1
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Der U-Boot-Bau auf Deutschen Werften von 1935 bis 1945 tom 2
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Erfolge von September 1939 bis Mai 1945 tom 3
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Verluste von September 1939 bis Mai 1945 tom 4
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die Ritterkreuzträger der U-Boot-Waffe von 1939 bis Mai 1945 tom 5
Ritschel Herbert - Kurzfassung Kriegstagebücher Deutscher U-boote 1939 - 1945 Band 9 KTB U 436 - U 500
Rohwer Jürgen: Axis Submarine Successes 1939 - 1945
Trojca Waldemar - U-bootwaffe 1939-1945 cz. 1, 2, 3
Wynn Kenneth U-Boot-Operationen im Zweiten Weltkrieg Einsatzgeschichte U1-U510 tom 1
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Posty: 1 • Strona 1 z 1

Powrót do Typ VII



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

cron