1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

U-439 Typ VIIC

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 1 • Strona 1 z 1

U-439 Typ VIIC

Postprzez Brodołak » 02.08.13, 05:19

U 439 Typ VIIC

Stocznia: F. Schichau GmbH, Danzig
Numer zamówienia: 1490
Zamówienie: 05.01.1940
Położenie stępki: 01.10.1940
Wodowanie: 11.10.1941
Wcielenie do służby: 20.12.1941
Numer pocztowy: M 47 968

Przebieg służby:
20.12.1941 – 31.10.1942 – 5 Flotylla U-bootów, Kiel (szkolenie załogi)
01.11.1942 – 04.05.1943 – 1 Flotylla U-bootów, Brest (służba frontowa)
04.05.1943 – Zatonął na Północnym Atlantyku na zachód od Cape Ortegal (43.32N, 13.20 W) na skutek kolizji z bliźniaczym U 659.

Dowódcy:
20.12.1941 – 17.02.1943 – OL ~ KL Wolfgang Sporn
18.02.1943 – 04.05.1943 – OL Hellmut von Tippelskirch

Liczba patroli: 4

Zatopione/uszkodzone statki handlowe: 0/0

Zatopione/uszkodzone okręty wojenne: 0/0

Zestrzelone/uszkodzone samoloty: 0/0

Okres służby U 439 przed rozpoczęciem wykonywania patroli bojowych:
21.12. – 28.12.1941 – Danzig – świąteczny okres urlopowy.
29.12. – 23.01.1942 – Danzig – próby okrętu w ramach UAK (przerywane przez zalodzenie Zatoki Gdańskiej - w tym czasie szkolenie załogi).
10.03. – 31.03.1942 – Danzig – przegląd okrętu w stoczni Holm, przedłużony dodatkowo przez duże zalodzenie wód..
07.04. – 11.04.1942 – Gotenhafen – próby broni torpedowej w ramach TEK.
12.04. – 13.04.1942 – Danzig – prób okrętu w ramach UAG.
14.04. – 22.04.1942 – Hela – szkolenie w morzu w ramach Agru-Front.
23.04. – 24.04.1942 – Danzig – pobyt okrętu w stoczni Holm w celu przeprowadzenia jego przeglądu.
25.04. – 10.07.1942 – Gotenhafen – służba w charakterze okrętu szkolnego w ramach 22 Flotylli U-bootów.
11.07. – 18.07.1942 – Danzig – szkolenie w ramach 25 Flotylli U-bootów.
20.07. – 19.08.1942 – Kiel – pobyt okrętu w stoczni Deutsche Werke w celu przeprowadzenia przeglądu i prac konserwacyjnych.
21.08. – 29.08.1942 – Danzig – szkolenie w ramach 25 Flotylli U-bootów.
31.08. – 18.09.1942 – Gotenhafen – ćwiczenia taktyczne w ramach 27 Flotylli U-bootów.
19.09. – 22.09.1942 – Danzig – przegląd okrętu realizowany przez pracowników służb technicznych bazy.
24.09. – 03.11.1942 – Kiel – pobyt okrętu w stoczni Deutsche Werke w celu przeprowadzenia prac konserwacyjnych.
04.11. -06.11.1942 – Kiel – próby sprawności hydrofonów w ramach UAK.
07.11. – 11.11.1942 – Kiel – przygotowanie okrętu do wyjścia na pierwszy patrol bojowy.

Patrol 1 (12.11.1942 – 24.12.1942)
12.11. U 439 pod dowództwem Wolfganga Sporna w towarzystwie U 657 i U 336 o godzinie 08:00 opuści Kiel, by zgodnie z otrzymanym rozkazem zwalczać nieprzyjacielską żeglugę na Północnym Atlantyku. Prawie trzy i pół godziny później o 11:24 na rucie nr 15 doszło do spotkania z mającym pełnić rolę eskorty trałowcem M 1904. Wieczorem o 20:37 (kwadrat marynarki AO 7241) podczas wymiany składu eskorty doszło do kolizji trałowca M 1906 z U 336, w wyniku której obie jednostki musiały odejść do bazy w celu usunięcia powstałych uszkodzeń. Trzynastego listopada o 23:52 zawinięto do bazy w Kristiansand, którą po uprzednim uzupełnieniu zapasów paliwa oraz wody pitnej opuszczono następnego dnia o godzinie 07:00 w towarzystwie U 657 i U 524 oraz w eskorcie dozorowców V 5101 i V 5105. Piętnastego listopada o godzinie 01:32 (kwadrat marynarki AN 3193) od zespołu odłączyły się U 657 oraz dozorowiec V 5102, które obrały następnie kurs na Bergen. Tydzień później 21 listopada przebywający aktualnie w kwadracie AE 6789 U 439 obrał kurs 225˚ kierując się na kwadrat AK 68. Dwa dni później 23 listopada na okręcie Sporna odebrano pochodzącą z BdU depeszę o następującej treści:
Obsadzą rejony ataku Steinaecker AK 61, Sporn AK 65.”.
Zgodnie z w/w rozkazem 26 listopada o godzinie 08:00 obsadzono wyznaczony rejon, przystępując niezwłocznie do jego przemierzania w poszukiwaniu wroga. Następnego dnia o 11:38 na U 439 odebrano kolejną depeszę z dowództwa o następującej treści:
Następujące okręty utworzą grupę Panzer i do dnia 29 listopada godziny 08:00 obsadzą pozycję w linii dozoru od AK 0263 do AK 6813: U 465, U 758, U 524, U 439, U 211, U 254, U 135.”.
Głównym celem w/w grupy w nadchodzących dniach był składający się z 23 statków, osłaniany przez jednostki Grupy Eskortowej B2 konwój ON.148. Trzydziestego listopada w związku z brakiem jakiegokolwiek kontaktu z wrogiem na jednostkach zgrupowania Panzer odebrano pochodzącą z BdU depeszę o następującej treści:
Grupa Panzer żadnego następnego uderzenia.
Dalszy marsz linią rozpoznania przez następujące pozycje wyczekiwania, które za każdym razem muszą być osiągnięte do 08:00:
01.12. pozycja wyczekiwania od AK 4295 do AK 7362,
02.12. pozycja wyczekiwania od AJ 6679 do AK 7457,
03.12. pozycja wyczekiwania od AJ 8338 do AJ 9799,
04.12. pozycja wyczekiwania od AJ 8482 do BC 2432.
Na ostatniej pozostać w linii dozoru. Czwartego oczekiwać na idący kursem północny – wschód konwój.
”.
Tym razem głównymi celami były idące kursami W i NO konwoje ON i ONS. Czwartego grudnia należący do zgrupowania Panzer, mający na swoim pokładzie specjalistów od nasłuchu z B-Dienst U 524 namierzył transmisję radiową jednego z konwojów, którym był składający się z 33 statków, osłaniany przez jednostki Grupy Eskortowej B6 konwój HX.217. Dwa dni później 6 grudnia kierujący się namiarami w/w okręt nawiązał w kwadracie AJ 9127 kontakt z nieprzyjacielem meldując o tym fakcie dowództwu. Meldunek ten został odebrany na pokładzie znajdującego się aktualnie w kwadracie AL 9167 U 439, który następnie z najwyższą prędkością skierował się stronę wroga. Wieczorem tego samego dnia o 20:25 (kwadrat marynarki AJ 9222) poszukujący konwoju okręt Sporna został zmuszony do ucieczki w kierunku południowym przez jeden z eskortowców zidentyfikowany przez wachtowych jako niszczyciel. W południe następnego dnia (kwadrat marynarki AK 4413) z pomostu wciąż poszukującego wroga U 439 dostrzeżono smugi dymu o których zameldowano dowództwu. Prawie siedem godzin później o 18:36 (kwadrat marynarki AK 4138) podążający w warunkach ograniczonej widoczności za konwojem okręt Sporna został zmuszony do wykonania alarmowego zanurzenia przez nieprzyjacielski eskortowiec, który nagle wyłonił się z zamieci śnieżnej. Po odpłynięciu prześladowcy o 20:00 z powrotem pojawiono się na powierzchni podejmując pościg za HX.217. W trakcie jego trwania 8 grudnia płynący na powierzchni U 439 o godzinie 12:34 w kwadracie AK 1835 został zmuszony do alarmowego zanurzania oraz trwającego do 16:39 pobytu pod wodą przez nieprzyjacielską łódź latającą. Następnego dnia o 15:15 (kwadrat marynarki AK 3536) w celu dokonania porównania wymieniono się namiarami z przebywającym w pobliżu U 211. Prawie trzy godziny później o 18:10 w kwadracie AK 3615 wykonano alarmowe zanurzenie uciekając pod wodę przed zbliżającym się niszczycielem. Dziesiątego grudnia poszukujący wciąż konwoju U 439 o godzinie 06:04 (kwadrat marynarki AL 1531) został oświetlony a następnie ostrzelany przez nieprzyjacielską jednostkę eskortową, w wyniku czego zmuszony był uciekać pod wodę wykonując alarmowe zanurzenie. Wkrótce potem w jego pobliżu detonowały bomby głębinowe powodując powstanie na szczęście tylko drobnych uszkodzeń. O 12:33 (kwadrat marynarki AL 1612) płynący od ponad trzech godzin z powrotem na powierzchni U 439 po raz drugi został zmuszony do wykonania alarmowego zanurzenia i półgodzinnego pobytu pod wodą, tym razem przez nadlatującą łódź latającą. O 14:40 (kwadrat marynarki AL 1623) po dostrzeżeniu przez wachtowych nurkującego w kierunku okrętu samolotu wykonano alarmowe zanurzenie, w trakcie którego trwania w pobliżu detonowały dobrze wycelowane bomby głębinowe, które spowodowały powstanie różnorakich uszkodzeń. Jedenastego grudnia o 16:51 na okręcie Sporna odebrano pochodzącą z dowództwa depeszę o następującej treści:
U 135, U 600, U 211, U 465, U 439, U 609, U 203, U 664, U 356, U 410, U 621 jako grupa Raufbold dnia 14 grudnia, godzina 08:00 przebywać w linii dozoru od AL 4482 do 8547. Pozostawać niewykrytym.”.
Następnego dnia kierujący w stronę wyznaczonej pozycji U 439 o godzinie 11:09 (kwadrat marynarki AL 4221) został zmuszony do alarmowego zanurzenia przez nadlatującą łódź latającą. Dwa dni później 14 grudnia o godzinie 08:00 obsadzono przypadającą na kwadrat AL 8117 nakazaną pozycję w zgrupowaniu. Następnego dnia o 14:00 (kwadrat marynarki AL 8114) na U 439 odebrano pochodzący z U 609 meldunek o kontakcie o następującej treści:
Nieprzyjaciel przebywa w AL 8119, 240˚.”.
Meldowanym wrogiem był składający się 43 statków, osłaniany przez jednostki Grupy Eskortowej B7 konwój ON.153. Prawie osiem godzin później o 21:45 w związku z brakiem jakiegokolwiek kontaktu z nieprzyjacielem oraz kończącym się zapasem paliwa Wolfgang Sporn podjął decyzję o zakończeniu operacji przeciwko niemu oraz o rozpoczęciu marszu powrotnego do bazy w Breście. W wigilię o 08:52 w kwadracie BF 5219 doszło do spotkania U 439 z eskortą, w towarzystwie której o 12:30 osiągnął on Brest, kończąc trwający ponad sześć tygodni patrol (43 dni). W trakcie jego trwania przepłynięto 6.247,6 mili morskiej na i 337,4 mili morskiej pod powierzchnią.

Patrol 2 (28.01.1943 – 01.02.1943)
28.01. U 439 pod dowództwem Wolfganga Sporna wraz U 653 oraz w eskorcie przerywacza zagród minowych o godzinie 15:00 opuścił Brest, by zgodnie z otrzymanym rozkazem zwalczać nieprzyjacielską żeglugę na Północnym Atlantyku. Prawie trzy godziny później o 17:49 pożegnano się z towarzyszącym obu okrętom przerywaczem zagród minowych, po czym w towarzystwie nowej eskorty skierowano się w stronę kwadratu BF 5218, który osiągnięto o 21:15. Następnego dnia o 08:31 (kwadrat marynarki BF 5571) U 439 zszedł w zanurzenie rozpoczynając podwodny marsz przez Biskaje. Dwa dni później 31 grudnia o godzinie 20:00 (kwadrat marynarki BF 4415) w trakcie procedury wynurzania okrętu z głębokość A+70 (150 metrów) wykryto pęknięcie w instalacji szasowania balastów spalinami, co wymusiło konieczność użycia do tego manewru sprężonego powietrza. Ze względu na w/w defekt wkrótce po pojawieniu się na powierzchni na polecenie Wolfganga Sporna rozpoczęto marsz powrotny do bazy, gdzie przybyto następnego dnia o 17:10, kończąc trwający cztery dni patrol.

W trakcie remontu okrętu oraz szkolenia załogi jakie wkrótce po jego zakończeniu nastąpiło, w dniu 17 lutego obowiązki dowódcy U 439 zdał Wolfgang Sporn, który objął stanowisko w sztabie a następnego dnia na jego miejsce przybył były I oficer wachtowy z U 160 OL Hellmut von Tippelskirch.

Patrol 3 (22.02.1943 – 28.03.1943)
22.02. U 439 pod dowództwem Hellmuta von Tippelskircha o godzinie 15:15 opuścił Brest, by zgodnie z otrzymanym rozkazem zwalczać nieprzyjacielską żeglugę na wodach Północnego Atlantyku. Ponad godzinę później o 16:27 na zewnętrznej redzie doszło do spotkania z przerywaczem zagród minowych w eskorcie którego rozpoczęto marsz w stronę punktu B.1. Po jego osiągnięciu, co miało miejsce 18:25 pieczę nad U 439 przejęły dwa dozorowce, które towarzyszyły mu do godziny 20:15, kiedy to po pożegnaniu się z nim zawróciły do bazy. Trzydzieści pięć minut później (kwadrat marynarki BF 5242) po uzyskaniu namiaru na zbliżający się kontakt lotniczy wykonano alarmowe zanurzenie, pozostając następnie przez ponad godzinę pod wodą Następnego dnia podczas schodzenia na głębokość A+70 (150 metrów) na U 439 wykryto nieszczelność klap wydechu. Po wynurzeniu mającym miejsce o 08:12 przeprowadzono ich kontrolę oraz drobne naprawy, przywracając im pełną sprawność, dzięki czemu możliwe było kontynuowanie patrolu. Cztery dni później 27 lutego o godzinie 04:00 osiągnięto przypadający na kwadrat BE 1759 punkt docelowy, gdzie następnie wyczekiwano na dalsze instrukcje. Trzeciego marca na U 439 odebrano pochodzącą z BdU depeszę o następującej treści:
U 447, U 229, U 665, U 633, U 641, U 190, U 530, U 642, U 439, U 618, U 757, U 406, U 86 i U 373 utworzyć grupę Neuland. Dnia 07.03. godzina 12:00 przebywać w linii rozpoznania od AK 6685 do BE 1132.”.
Trzy dni później 6 lutego na okręcie Tippelskircha odebrano następną depeszę z dowództwa o następującej treści:
U 447 – U 229 – U 633 – U 641 – U 190 – U 530 – U 642 – U 439 – U 618 odłączyć się od grupy Neuland. Okręty tworzą grupę Ostmark. Dnia 08.03. godzina 09:00 przebywać w linii dozoru od AK 2619 do 0269.”.
Głównym celem tej oraz kolejnej grupy Westmark był składający się z 59 statków, osłaniany przez jednostki Grupy Eskortowej A3 konwój SC.121. Ósmego marca o godzinie 02:00 zgodnie z w/w rozkazem obsadzono przypadającą na kwadrat AK 0232 wyznaczoną pozycję w zgrupowaniu. Po południu, płynący na powierzchni U 439 o godzinie 16:52 (kwadrat marynarki AK 3715) został zmuszony do alarmowego zanurzenia przez nadlatujący samolot, który wykonanym następnie ataku w ślad za nim zrzucił serię pięciu bomb głębinowych. O 18:42 płynący od ponad godziny z powrotem na powierzchni okręt Tippelskircha po raz drugi został zmuszony do alarmowego zanurzenia, tym razem jednak przez nieprzyjacielski niszczyciel. W trakcie polowania jakie następnie miało miejsce w pobliżu umykającego U 439 detonowało łącznie 45 bomb głębinowych, które na szczęście nie spowodowały żadnych szkód. Następnego dnia po odebraniu o 08:32 pochodzącego z U 566 meldunku o kontakcie z oczekiwanym wrogiem niezwłocznie skierowano się w stronę jego pozycji. Pięć godzin później o 13:35 (kwadrat marynarki AL 1562) kierujący się w stronę konwoju U 439 został wykryty i zmuszony do alarmowego zanurzenia przez nieprzyjacielską łódź latająca, która w wykonanym następnie ataku w ślad za nim zrzuciła serię ośmiu na szczęście niecelnych bomb głębinowych. Jedenastego marca o 14:16 na okrętach zgrupowania Ostmark i Westmark odebrano pochodzącą z BdU depeszę o następującej treści:
Operacja zakończona. Przebywające na tym obszarze okręty utworzą grupę Stürmer:
U 305, U 527, U 666, U 523, U 229, U 526, U 642, U 439, U 338, U 190, U 665, U 618, U 641, U 530. Dnia 15.03. godzina 20:00 przebywać w linii od AK 0372 do AL 7278.
”.
Następnego dnia odebrano kolejną depeszę z dowództwa o następującej treści:
Grupa Stürmer dotychczasowa linia rozpoznania zniesiona. Grupa Stürmer z 14 okrętami oraz znajdującymi się na południe od niej U 631, U 598, U 384, U 134 tworzy nową linię rozpoznania od AK 3563 do AL 7215.”.
W nadchodzących dniach głównym celem grupy był składający się z 51 statków, osłaniany przez jednostki Grupy Eskortowej B5 konwój SC.122. Czternastego marca o 18:42 przebywający aktualnie w kwadracie AK 0392 okręt Tippelskircha w celu porównania wymienił się namiarami z przebywającym w pobliżu U 338. Dwa dni później 16 marca po odebraniu o 11:16 (kwadrat marynarki AK 5651) pochodzącego z U 653 meldunku o kontakcie z konwojem niezwłocznie skierowano się w stronę jego pozycji. Meldowanym nieprzyjacielem był składający się z 38 statków eskortowany przez Grupę Eskortową B4 konwój HX.229. Następnego dnia w trakcie poszukiwań wroga o 06:35 w kwadracie AK 8596 minięto tonący duży frachtowiec. Prawie trzy godziny później o 09:18 (kwadrat marynarki AK 8646) po dostrzeżeniu nadlatującego samolotu zidentyfikowanego jako Sunderland wykonano alarmowe zanurzenie, w trakcie którego trwania w pobliżu U 439 wybuchły bomby głębinowe, które na szczęście nie spowodowały żadnych szkód. O 13:43 po raz drugi wykonano alarmowe zanurzenie, tym razem przed nadlatującymi samolotami, które w trakcie wykonanych następnie ataków w pobliżu zanurzającego się okrętu zrzuciły łącznie 15 bomb głębinowych. Pomimo w/w wymuszonych okresów pobytu pod wodą zaraz po wynurzeniu mającym miejsce o 22:05 ponownie podjęto sie poszukiwań konwoju, z którym to jeszcze tego samego dnia o 23:20 w kwadracie AK 8664 nawiązano kontakt wzrokowy, meldując jednocześnie o tym fakcie dowództwu. Czterdzieści minut później, już 18 marca podążający za nieprzyjacielem U 439 został zmuszony do wykonania alarmowego zanurzenia przez jeden z eskortowców, który wkrótce potem przepłynął nad jego pozycją nie zrzucając jednak ani jednej bomby głębinowej. Po odpłynięciu wroga o 04:32 okręt Tippelskircha ponownie pojawił się na powierzchni podejmując pościg za konwojem. Tuż przez południem o 11:57 w kwadracie AK 9168 doszło do spotkania i wymiany sygnałami rozpoznawczymi z także poszukującym wroga U 336. Cztery godziny później o 16:00 po odebraniu pochodzącego z U 134 meldunku o kontakcie z nieprzyjacielem, niezwłocznie skierowano się w jego stronę, dzięki czemu już następnego dnia o godzinie 02:40 w kwadracie AK 6991 uzyskano z nim kontakt wzrokowy. Ponad trzy godziny później o 05:49 podążający za konwojem U 439 został zmuszony do alarmowego zanurzenia przez okręt eskorty zidentyfikowany jako niszczyciel. W trakcie pobytu pod wodą hydroakustyk zameldował o kontakcie z kolejnymi trzema niszczycielami, które następnie co jakiś czas wykonywały ataki bombami głębinowymi. Po odpłynięciu nieprzyjaciela o 16:51 (kwadrat marynarki AL 5771) okręt Tippelskircha z powrotem pojawił się na powierzchni podejmując ponowną pogoń za konwojem, którą ze względu na niski stan paliwa przerwano o 23:21 rozpoczynając następnie marsz powrotny do bazy. Dziewięć dni później 28 marca o godzinie 06:45 w kwadracie BF 5218 U 439 spotkał się z eskortą, w towarzystwie której o 11:00 przybył do Brestu, kończąc trwający prawie pięć tygodni patrol (34 dni). W trakcie jego trwania przepłynięto ca. 6000 mil morskich na i pod powierzchnią.

Patrol 4 (27.04.1943 – 04.05.1943)
27.04. U 439 pod dowództwem Hellmuta von Tippelskircha wraz z U 447 o godzinie 17:30 opuścił Brest, by zgodnie z otrzymanym rozkazem zwalczać nieprzyjacielską żeglugę na wodach Północnego Atlantyku (pozycją wyjściową okrętu do dalszych działań był kwadrat BE 91). Dwa dni później 29 kwietnia na U 439 odebrano pochodzącą z dowództwa depeszę nakazująca okrętowi dołączenie do operującego na zachód wybrzeży Hiszpanii zgrupowania Drossel, którego głównymi celami były pływające na trasie Wyspy Brytyjskie – Morze Śródziemne – Wyspy Brytyjskie nieprzyjacielskie konwoje. Pierwszego maja w dowództwie odebrano pochodzący z okrętu Tippelskircha meldunek pozycyjny. Dwa dni później 3 maja na okrętach zgrupowania Drossel odebrano pochodzący z samolotu dalekiego zwiadu meldunek o dostrzeżeniu dwóch konwojów, w których stronę następnie się one skierowały. Jednym z w/w zgrupowań był złożony z barek desantowych do przewozu czołgów, idący na Morze Śródziemne konwój, z którym jako pierwszy nawiązał kontakt U 89. Jako następne w nocy z 3 na 4 maja wykryły go: okręt Tippelskircha oraz dowodzony przez Stocka U 659. W trakcie wychodzenia na dogodną do ataku pozycję U 439, którego wachta w całości skoncentrowała swoją uwagę się na prowadzącym ostrzał eskortowcu nie zauważyła znajdującego się w małej odległości przed dziobem U 659 w wyniku czego doszło do kolizji. Na jej skutek zarówno U 439 (mający zalany dziobowy przedział torpedowy) jaki i U 659 (mający przebicie burty na wysokości centrali) w przeciągu kwadransa poszły na dno. Z liczących sobie po 47 osób załóg obu okrętów przybyłe po ponad godzinie od ich zatonięcia dwa brytyjskie kutry torpedowe uratowały łącznie tylko dziesięć osób: MTB-670 siedmiu marynarzy z U 439 zaś druga jednostka dwóch marynarzy oraz głównego mechanika z U 659.

Członkowie załogi U 439 polegli w dniu 04.05.1943 (w kolejności alfabetycznej):
BOHNE, GERHARD MASCHOGFR 22.08.1923
Bromann, Johannes OBtsMt 07.09.1917
Busse, Gerhard ObGfr 25.05.1923
Eckrich, Gottfried MaschOGfr 13.01.1923
Eisinger, Hans Mtr. 08.06.1924
Euler, Karl-Heinz MaschGfr. 01.12.1924
Falow, Gerhard OLt.z.S 16.08.1919
Gruber, Fritz FkMt. 22.10.1919
Hippchen, Karl-Heinz MaschOGfr 13.08.1922
Hugo, Johannes OBtsMt 17.07.1917
Jöckel, Otto Mtr 28.07.1923
Kahl, Karl MaschOGfr 06.09.1921
Kesting, Karl MtrGfr 29.04.1923
Kist, Erich MtrOGfr 21.02.1924
Kopp, Hans MaschGfr. 14.04.1922
Koszlowski, Kurt MtrOGfr 22.02.1923
Krauss, Heinz Lt.z.S. 17.03.1921
Kroll, Günter OMaschMt 07.03.1920
Krüger, Heinz-Ernst-Willi MaschOGfr 09.09.1921
Martin, Kurt MaschMt 25.07.1916
Matthes, Heinz ObGfr 01.04.1924
Monecke, Werner OLt.z.S. 15.09.1918
Nacke, Rudolf Maat. 28.03.1919
Neubert, Werner MaschOGfr. 26.11.1923 Görbersdorf / Kreis Flöna / Sachsen/
Ney, Adolf-Nikolaus Maat. 03.06.1921
Oppermann, Fritz Gfr. 21.10.1922
Ramme, Wilhelm ObGfr 27.07.1921
Rau, Adolf KpLt.ing. 29.06.1909
Rode, Heinrich Maat. 14.12.1920
Rodowski, Hans Maat. 12.04.1917
Ruhle, Fritz Maat. 03.07.1915
Schäfer, Karl-Albert Maat. 08.07.1921
Schneider, Ludwig Maat. 07.03.1920
Schönau, Heinz OStrm 26.01.1914
Sturmheit, Wilhelm OGfr 29.09.1922
Thom, Rudolf ObGfr 14.02.1922
Tippelskirch von, Helmut OLt.z.S.01.09.41. 07.12.1917 Cuxhaven
Vocke, Wilhelm-Heinrich OMasch 09.11.1908
Vogel, Ernst Maat. 07.08.1920
Wagner, Gerhard ObGfr 20.08.1921
Wunderlich, Erhard OMasch 11.06.1915

Członkowie załogi U 439 wzięci do niewoli w dniu 04.05.1943 (W kolejności alfabetycznej):
APEL, HERBERT MASCHOGFR.
Kalisch, Heinz MtrOGfr.
Rahn, Ulrich Fahnr.z.S.
Schmeling, Gerhard MaschOGfr.

Bibliografia:
http://uboat.net
www.ubootwaffe.net
http://uboatarchive.net/
http://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/chronik.htm
http://www.u-boot-archiv.de/
http://www.u-historia.com/
Blair Clay - Hitlera Wojna U-bootów tom I i II
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die U-boot-Kommandanten tom 1
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Der U-Boot-Bau auf Deutschen Werften von 1935 bis 1945 tom 2
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Erfolge von September 1939 bis Mai 1945 tom 3
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Verluste von September 1939 bis Mai 1945 tom 4
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die Ritterkreuzträger der U-Boot-Waffe von 1939 bis Mai 1945 tom 5
Ritschel Herbert - Kurzfassung Kriegstagebücher Deutscher U-boote 1939 - 1945 Band 9 KTB U 435 - U 500
Rohwer Jürgen: Axis Submarine Successes 1939 - 1945
Trojca Waldemar - U-bootwaffe 1939-1945 cz. 1, 2, 3
Wynn Kenneth U-Boot-Operationen im Zweiten Weltkrieg Einsatzgeschichte U1-U510 tom 1
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Posty: 1 • Strona 1 z 1

Powrót do Typ VII



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość