1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

U-427 Typ VIIC

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 2 • Strona 1 z 1

U-427 Typ VIIC

Postprzez Brodołak » 31.12.12, 08:48

U 427 Typ VIIC

Stocznia: Danziger Werft AG, Danzig
Numer zamówienia: 128
Zamówienie: 05.06.1941
Położenie stępki: 27.07.1942
Wodowanie: 06.02.1943
Wcielenie do służby: 02.06.1943
Numer pocztowy: M 52 216

Przebieg służby:
02.06.1943 – 01.06.1944 – 8 Flotylla U-bootów, Danzig (szkolenie załogi)
01.06.1944 – 31.07.1944 – 7 Flotylla U-bootów, FdU Mitte (okręt pozostawał poza służbą operacyjną)
01.08.1944 – 04.11.1944 – 11 Flotylla U-bootów, Bergen (okręt bojowy)
05.11.1944 – 28.02.1945 – 13 Flotylla U-bootów, Trondheim (okręt bojowy)
01.03.1945 – 08.05.1945 – 14 Flotylla U-bootów, Narwik (okręt bojowy)
09.05.1945 – Narwik kapitulacja okrętu.
21.12.1945 – Zatopiony przez Brytyjczyków w ramach operacji Deadlight (pozycja 56.04N, 09.35W).

Dowódcy:
02.06.1943 – 08.05.1945 – OL Graf Carl-Gabriel von Gudenus

Liczba patroli: 5

Zatopione/uszkodzone statki handlowe: 0/0

Zatopione/uszkodzone okręty wojenne: 0/0

Zestrzelone/uszkodzone samoloty: 0/0

Okres służby U 427 przed rozpoczęciem wykonywania patroli bojowych:
03.06. – 11.06.1943 – Danzig – próby w ramach UAK
11.06.1943 – AO 9812 – godzina 17:12 kolizja z U 470.
12.06. – 17.06.1943 – Danzig – pobyt w stoczni Holm w celu usunięcia uszkodzeń części dziobowej.
19.06. – 21.06.1943 – Rønne/Bornholm – próby hydrofonów w ramach UAG-Schall.
22.06. – 24.06.1943 – Swinemünde – szkolenie w obsłudze broni przeciwlotniczej w ramach miejscowej Fla-Schule.
26.06. – 02.07.1943 – Danzig – pobyt w stoczni Holm w celu przeprowadzenia napraw silników elektrycznych.
03.08. – 08.08.1943 – Pillau – przygotowanie do ćwiczeń taktycznych w ramach 20 Flotylli U-bootów.
09.08. – 12.08.1943 – Gotenhafen – pobyt w filii stoczni Deutsche Werke w celu przeprowadzenia naprawy hydrofonów.
13.08. – 16.08.1943 – Hela – szkolenie na morzu w ramach Agru-Front.
17.08. – 20.08.1943 – Powtórne wprowadzenie do ćwiczeń taktycznych w ramach 20 Flotylli U-bootów.
21.08. – 23.08.1943 – Hela – c.d. szkolenia na morzu w ramach Agru-Front.
24.08. – 19.12.1943 – Gotenhafen – podporządkowanie 22 Flotylli U-bootów podczas którego okręt pełnił funkcję jednostki szkolnej.
20.12. – 04.01.1944 – Hela – szkolenie na morzu w ramach Agru-Front.
05.01. – 09.01.1944 – Gotenhafen – próby broni torpedowej w ramach TEK.
10.01. – 17.01.1944 – Gotenhafen – pobyt w Arsenale w celu przystosowania okrętu do odpalania torped FAT.
19.01. – 09.02.1944 – Libau – szkolenie w strzelaniu torpedami w ramach 25 Flotylli U-bootów.
11.02. – 21.02.1944 – Gotenhafen – ćwiczenia taktyczne w ramach 27 Flotylli U-bootów.
26.02. – 02.05.1944 – Kiel – pobyt w stoczni Deutsche Werke w celu przeprowadzenia przeglądu okrętu, podczas którego trwania dokonano przebudowy pomostu i instalacji pojedynczego działka kal. 37 mm oraz podwójnego kal. 2.0 mm.
04.05. – 15.05.1944 – Gotenhafen – ćwiczenia taktyczne w ramach 27 Flotylli U-bootów.
16.05. – 19.05.1944 – Pillau – przerwa w szkoleniu.
21.05. – 22.05.1944 – Rønne/Bornholm – próby hydrofonów w ramach UAG-Schall.
24.05. – 14.06.1944 – Kiel – pobyt w stoczni Deutsche Werke w celu przeprowadzenia naprawy steru.
15.06. – 19.06.1944 – Kiel – przygotowanie okrętu do służby frontowej w ramach 5 Flotylli U-bootów.

20.06.1944 U 427 pod dowództwem Grafa Carla-Gabriela von Gudenusa o godzinie 08:00 opuścił Kiel, by zgodnie z otrzymanym poleceniem skierować się po rozkazy do bazy w Marviken. O godzinie 18:00 okręt von Gudenusa rozpoczął marsz w towarzystwie eskorty oraz U 865, U 1060, U 396 i U 478 rutą 01. Następnego dnia w celu przeprowadzenia ćwiczeń w obsłudze i strzelaniu z broni przeciwlotniczej pomiędzy godziną 09:40 a 17:05 wszystkie okręty stały na kotwicy w kwadracie AO 7246. Dwudziestego trzeciego czerwca o godzinie 02:52 zawinięto do Marviken, które po odebraniu rozkazów wraz z U 1060 opuszczono o 10:49 kierując się w stronę Stavanger-Hillvåg, gdzie przybyto jeszcze tego samego dnia o godzinie 21:51.

03.07.1944 – Idsefjord – podczas ćwiczeń manewru alarmowego zanurzania U 427 uderzył o dno uszkadzając część dziobową m.in. wyrzutnie torpedowe.

04.07.1944 U 427 pod dowództwem Grafa Carla-Gabriela von Gudenusa o godzinie 06:30 w towarzystwie eskorty opuścił Stavanger, by zgodnie z otrzymanym poleceniem skierować się na remont do położonej w Bergen stoczni. Tego samego dnia w celu wymiany składu eskorty o 11:25 zawinięto do Haugesund, które opuszczono o 17:00 kierując się w dalszą drogę. Następnego dnia o 01:20 zawinięto do Bergen, które jednak ze względu na brak możliwości dokowania (zajęty dok) opuszczono 02:45 kierując się zgodnie z otrzymanym poleceniem do położonej w Trondheim drugiej stoczni. Szóstego lipca o 12:00 U 427 zawinął do Trondheim, gdzie nastypnego dnia trafił na dok filii stoczni Deutsche Werke, w której następnie przebywał do 13 sierpnia.

14.08.1944 U 427 pod dowództwem Grafa Carla-Gabriela von Gudenusa w towarzystwie eskorty o godzinie 16:00 opuścił Trondheim, by z godnie z otrzymanym poleceniem skierować się do Høle/Høgsfjord. Następnego dnia o 13:00 zawinięto do Ålesund, które po wymianie składu eskorty opuszczono siedem godzin później o 20:00. Szesnastego sierpnia o 19:00 U 427 zawinął do Bergen, gdzie po raz drugi dokonano wymiany składu eskorty, tym razem rolę tą miał pełnić patrolowiec NS 2, z którym następnie godzinę później ruszono w dalszą drogę. Następnego dnia o 11:17 zawinięto do Stavanger, które opuszczono osiemnastego sierpnia o godzinie 08:00 kierując się na kotwicowisko w pobliżu Høle, gdzie przybyto dwie godziny później.

Patrol 1 (25.09.1944 – 01.10.1944)
25.09. U 427 pod dowództwem Grafa Carla-Gabriela von Gudenusa opuścił Stavanger, by zgodnie z otrzymanym rozkazem w ramach operacji Falke przeprowadzić patrol przeciwko działającym w tym rejonie w pobliżu wybrzeża wrogim okrętom podwodnym. W trakcie patrolu operujący w kwadratach AN 2980 – AN 3123 okręt von Gudenusa kilkakrotnie uzyskiwał kontakty akustyczne nie nawiązując jednak kontaktu wzrokowego. Pierwszego października U 427 wpłynął do bazy w Stavanger, kończąc trwający tydzień patrol.

05.10.1944 – Høgsfjord – podczas ćwiczeń U 427 uderza o dno, w wyniku czego odnosi uszkodzenia kadłuba.

06. – 14.10.1944 – Stavanger – naprawa uszkodzeń w miejscowej stoczni Rosenberg.

Patrol 2 (30.10.1944 – 08.11.1944)
30.10. U 427 pod dowództwem Grafa Carla-Gabriela von Gudenusa o godzinie 17:30 opuścił Stavanger, by zgodnie z otrzymanym rozkazem w ramach operacji Specht przeprowadzić patrol w pobliżu własnych pól minowych postawionych w rejonie Stavanger – Lister (kwadraty marynarki AN31/35). W trakcie jego trwania w okresie od godziny 02:00 dnia 5 listopada do 14:00 dnia następnego na okręcie von Gudenusa zarejestrowano ca 60 detonacji dochodzących z rejonu, gdzie znajdowały się zapory minowe. Ponieważ w pobliżu nie zarejestrowano żadnych innych kontaktów akustycznych Graf Carl-Gabriel von Gudenus uznał, że detonacje te pochodzą od zerwanych z łańcuchów kotwicznych na skutek złych warunków atmosferycznych min, które eksplodowały po kontakcie z nadbrzeżnymi skałami. W międzyczasie dnia szóstego listopada na przebywającym aktualnie w kwadracie AN 3581 U 427 o godzinie 06:38 odebrano rozkaz powrotu do bazy, gdzie przybyto dwa dni później 8 listopada o 21:18, kończąc trwający ponad tydzień patrol (9 dni).

11.11.1944 U 427 pod dowództwem Grafa Carla-Gabriela von Gudenusa w towarzystwie eskorty oraz U 294 o godzinie 17:00 opuścił Stavanger, by zgodnie z otrzymanym poleceniem płynąc przybrzeżnym szlakiem żeglugowym skierować się do bazy w Trondheim. Następnego dnia o godzinie 06:25 zawinięto do Bergen, które po wymianie składu eskorty na dozorowiec V 5303 wraz z U 294 opuszczono o 16:30. Trzynastego listopada o 11:00 zawinięto do Ålesund, które wraz z U 294 oraz frachtowcem Elbe opuszczono dziewięć godzin później o 20:00, kierując się ostatecznie do Trondheim, gdzie przybyto następnego dnia o godzinie 07:00.

20.11. – 01.12.1944 – Trondheim – przegląd okrętu w miejscowej filii stoczni Deutsche Werke.

04.12.1944 U 427 pod dowództwem Grafa Carla-Gabriela von Gudenusa wraz z U 994 o godzinie 19:00 opuścił Trondheim, by zgodnie z otrzymanym poleceniem via Kristiansund, Molde, Ålesund, Bergen, Haugesund, skierować się do Stavanger, gdzie przybył sześć dni później 10 grudnia o godzinie 07:30.

Patrol 3 (13.12.1944 – 23.02.1944)
W/w okresie U 427 w ramach zadania o kodowej nazwie Pendel, pełnił funkcję eskortowca przybrzeżnych konwojów, odbywając łącznie 18 rejsów konwojowych, które miały następujący przebieg:
- rejs 1- 13 grudzień, godz. 16:00 wypłynięcie ze Stavanger wraz trawlerami z.o.p. UJ 1702 i UJ 1709 z zadaniem eskortowania frachtowca Markobrunner (przewożącego w swoich ładowniach m.in. 500 ton amunicji), 14 grudzień godz. 09:00 przybycie do Marviken,
- rejs 2 – 19 grudzień, godz. 16:30 wypłynięcie z Marviken wraz z trawlerami z.o.p. UJ 1101, UJ 1113, UJ 1116 z zadaniem eskortowania statków Weichselland, Gisela, Mitra i Golm. Dwudziestego pierwszego grudnia o 04:32 w kwadracie AN 3137 po wejściu na miny toną frachtowiec Weichselland oraz dwa trawlery z.o.p. UJ 1113 i UJ 1116, z których U 437 ratuje 28 osób. Prawie dwie godziny później o 06:20 okręt von Gudenusa ma kolizję z dnem odnosząc lekkie uszkodzenia kadłuba. O 09:00 przybycie konwoju do Stavanger,
- rejs 3 – 28 grudnia, godz. 17:00 wypłynięcie ze Stavanger wraz z trałowcem M 437, trawlerami z.o.p. UJ 1207 i UJ 1229 oraz kutrami trałowymi R59 i R159 z zadaniem eskortowania statków Wilhelm Traber, Jersbek i Tenerife, 29 grudzień, godz. 08:00 przybycie do Marviken
- rejs 4 – 31 grudnia, godz. 17:00 wypłynięcie z Marviken wraz z trałowcem M 456 i trawlerem z.o.p. UJ 1104 z zadaniem eskortowania statku Treuenfels i trzech U-bootów: U 907, U 1235, U 456. Drugi styczeń, godz. 07:00 przybycie do Stavanger,
- rejs 5 – 2 stycznia, godz. 16:00 wypłynięcie ze Stavanger wraz z trawlerem z.o.p. UJ 1702 oraz pięcioma kutrami trałowymi z 16 Flotylli Kutrów Trałowych z zadaniem eskortowania statków Mühlheim-Ruhr i Irmgard. 3 styczeń, godz. 16:30 przybycie do Marviken,
- rejs 6 – 3 stycznia, godz. 16:30 wypłynięcie z Marviken wraz z trałowcem M 2 oraz trawlerami z.o.p. UJ 1706 i UJ 1709 z zadaniem eskortowania statków Claus Rickmers, Serve i Jeverland. 7 stycznia, godz. 04:00 przybycie do Stavanger,
- rejs 7 – 7 stycznia, godz. 16:30 wypłynięcie ze Stavanger wraz z trałowcem M 456 i trawlerami z.o.p. UJ 1706, UJ 1101 z zadaniem eskortowania statków Tübingen i Hassa. 8 stycznia, godz. 07:30 przybycie do Marviken,
- rejs 8 – 9 stycznia, godz. 17:00 wypłynięcie z Marviken wraz z trałowcem M 2 oraz trawlerami z.o.p. UJ 1706 i UJ 1709 z zadaniem eskortowania statków Columba i Forbach oraz dwóch U-bootów: U 1014 i U 1058. 10 stycznia, godz. 07:18 wpłynięcie do Stavanger,
- rejs 9 – 10 stycznia, godz. 18:00 wypłynięcie ze Stavanger wraz z trałowcami M 456, M 205 i M 411 oraz K1 i H2 z zadaniem eskortowania statku Oldenburg. 11 stycznia godz. 08:15 wpłynięcie do Marviken,
- rejs 10 – 11 stycznia, godz. 16:30 wypłynięcie z Marviken wraz z trałowcami: M 456, M 436, M 253, M 306, M 273 z zadaniem eskortowania statków Charlotte, Bahia Camarones i Wesermarsch. W trakcie jego trwania ze względu na atak lotniczy U 427 przerwał wykonywanie dotychczasowego zadania. W godzinach wieczornych konwój został wykryty a następnie zaatakowany przez operujący w pobliżu Egersund przeciwko nieprzyjacielskiej żegludze brytyjski zespół w składzie: krążownik ciężki HMS Norfolk, krążownik lekki HMS Bellona, niszczyciele: HMS Onslow, HMS Orwell i HMS Onslaught. W wyniku ostrzału na dno idą dwa statki: masowiec Bahia Camarones (ładunek 8.423 tony węgla) i chłodnicowiec Charlotte (ładunek żywności) oraz trałowiec M 273 a inny M 306 zostaje poważnie uszkodzony. Operujący w pobliżu konwoju okręt von Gudenusa o godzinie 23:45 otrzymał polecenie zaatakowania nieprzyjaciela ale nie zdołał wyjść na dogodną do ataku pozycję. 12 stycznia godz. 21:00 zawinięcie resztki konwoju do portu w Egersund. Następnego dnia o godz. 21:30 wraz z trałowcami M 205, M 306 oraz trawlerami z.o.p. UJ 1706, UJ 1702 i UJ 1101 wypłynięto z Egersund z zadaniem eskortowania statków Sadinien, Ilse Fritzen i Reusdorp. 14 stycznia o godz. 05:30 wpłynięto do Stavanger,
- rejs 11 – 14 stycznia, godz. 17:00 wypłynięcie ze Stavanger wraz z trałowcami M 437, M 205 i M 2 z zadaniem eskortowania okrętu minowego Kaiser. 15 stycznia godz. 05:36 wpłynięcie do Marviken,
- rejs 12 – 15 stycznia, godz. 17:45 wypłynięcie z Marviken wraz z trałowcem M 437 z zadaniem eskortowania statku Ahrensburg. O 18:30 eskortowana jednostka uderza o podwodne skały doznając przebicia kadłuba, co wymusza konieczność powrotu do dopiero co opuszczonego portu, gdzie przybyto godzinę później. 19 stycznia, godz. 19:00 ponowne wypłynięcie z Marviken wraz z trałowcami M 434 i M2 z zadaniem eskortowania tym razem tendra S-bootów Lüderitz. 20 stycznia o godz. 08:15 zawinięcie do Egersund, które opuszczono o 17:00 kierując się na Stavanger, gdzie wpłynięto tego samego dnia o 23:40.
- rejs 13 – 21 stycznia, godz. 16:30 wypłynięcie ze Stavanger wraz z trałowcami: M 456, M 253, M 205, M 35 z zadaniem eskortowania frachtowca A. Jensen. 22 stycznia godz. 05:00 wpłynięcie do Marviken,
- rejs 14 – 22 stycznia, godz. 17:30 wypłynięcie z Marviken wraz z trałowcami: M 456, M 253, M 205 i M 35 z zadaniem sprawdzenia zagrożenia minowego na drodze X. 23 stycznia godz. 05:00 wpłynięcie do Stavanger,
- rejs 15 – 24 stycznia, godz. 16:00 wypłynięcie ze Stavanger wraz z trałowcami: M 437, M 456 oraz trawlerem z.o.p. UJ 1702 z zadaniem eskortowania statków Uhlenhorst, Ingrid Traber, Aasenfjord i U 680. 26 stycznia godz. 08:30 wpłynięcie do Marviken,
- rejs 16 – 30 stycznia, godz. 16:00 wypłynięcie z Marviken wraz z trałowcami M 35 oraz trawlerami z.o.p. UJ 1701, UJ 1702 z zadaniem eskortowania statków Siemon von Utrecht i Ludwigshafen. 31 stycznia , godz. 09:25 wpłynięcie do Egersund, które opuszczono 1 lutego o godz. 22:00. 2 lutego, godz. 06:00 wpłynięcie do Stavanger.
- rejs 17 – 5 luty, godz. 18:30 wypłynięcie ze Stavanger wraz z trałowcami: M 437, M 2 oraz trawlerami z.o.p. UJ 1710 z zadaniem eskortowania statków: Triton, Johannes C. Russ, Orlandia, Butt. Tego samego dnia o godzinie 22:06 w kwadracie AN 3137 konwój natknął się na silny sztorm, którym wymusił konieczność powrotu do Stavanger, gdzie przybyto następnego dnia o 01:10. 9 luty, godz. 17:00 wypłynięcie ze Stavanger wraz z trawlerami z.o.p. UJ 1710, UJ 1707, UJ 1201 oraz 4 promami z zadaniem eskortowania statków: Hero, Ida Joerk, Hermann Andersen, Hilde. 10 lutego, godz. 04:32 zawinięcie do Egersund, które opuszczono następnego dnia o 17:00. Ze względu jednak na zaobserwowanie przez załogi jednostek konwoju momentu zrzucenia przez wrogi samolot min na trasie żeglugowej zawrócono do dopiero co opuszczonego portu, gdzie przybyto o 18:34. 18 lutego o godzinie 09:10 podczas nalotu wrogich samolotów na Egersund artylerzyści U 427 odparli atak samolotu Mosquito. 20 lutego, godz. 18:35 wypłynięcie z Egersund z poleceniem skierowania się do Farsund, gdzie przybyto następnego dnia o 00:15. Ponad godzinę później o 01:20 opuszczono Farsund, kierując się do Marviken, gdzie przybyto tego samego dnia o 07:30,
- rejs 18 – 21 lutego o 18:30 wypłynięcie z Marviken wraz z trałowcem M 452 oraz trawlerami z.o.p. UJ 1710, UJ 1706, UJ 1109 z zadaniem eskortowania statku Stanja i U 190. 23 lutego, godz. 04:00 wpłynięcie do Stavanger.

23.01.1945 U 427 pod dowództwem Grafa Carla-Gabriela von Gudenusa o godzinie 19:30 opuścił Stavanger, by zgodnie z otrzymanym poleceniem skierować się na remont do położonej w Bergen stoczni, gdzie przybyto następnego dnia o 04:28. W trakcie przeglądu i remontu na okręcie von Gudenusa zamontowano chrapy, odbiornik Hohentwiel oraz przystosowano go do odpalania torped LUT.

09.04.1945 U 427 pod dowództwem Grafa Carla-Gabriela von Gudenusa o godzinie 22:00 opuścił Bergen, by zgodnie z otrzymanym poleceniem skierować się do bazy w Narwiku. Półgodziny później doszło do spotkania z dozorowcem V 5116, który miał mu towarzyszyć w roli eskorty. Dziesiątego kwietnia o godzinie 01:55 (kwadrat marynarki AN 2422) dozorowiec wszedł na skały doznając przebicia kadłuba. W związku z tym faktem U 427 o godzinie 02:31 zmuszony był odeskortować uszkodzony okręt do bazy w Bergen. O 03:07 zadanie eskortowania V 5116 przekazano na przybyły inny dozorowiec, po czym już samotnie skierowano się w stronę Narwiku. Ponad godzinę później o 04:18 (kwadrat marynarki AN 2424) okręt von Gudenusa zszedł w zanurzenie, rozpoczynając o 04:51 trwający półgodziny pierwszy marsz na chrapach. Dwudziestego kwietnia o godzinie 03:15 zawinięto do Narwiku, kończąc trwający 12 dni rejs.

Patrol 4 (21.04.1945 – 03.05.1945)
21.04. U 427 pod dowództwem Grafa Carla-Gabriela von Gudenusa o godzinie 20:00 opuścił Narwik, by zgodnie z otrzymanym poleceniem zaatakować nieprzyjacielską żeglugę na Oceanie Arktycznym i Morzu Barentsa. W składzie załogi na ten rejs jako dodatkowy oficer wachtowy znalazł się OLdR Heinrich Kruse. Po drodze do swojego rejonu operacyjnego U 427 zawinął do Lödingen, gdzie na pokład przyjął miejscowego pilota, po czym skierował się via Tjeldsund do Harstad, gdzie przybył tuż po północy dnia następnego. Wkrótce po zdaniu pilota na brzeg opuszczono Harstad kierując się następnie via Topsund w stronę Andfjordu i otwartego morza. Dwudziestego czwartego kwietnia zgodnie z otrzymanymi rozkazami o 12:00 osiągnięto przypadający na kwadrat AC 8828 wyznaczony rejon operacyjny, przystępując następnie do jego przemierzania w poszukiwaniu wroga. Prawie dwie godziny później o 13:50 na okręcie von Gudenusa odebrano pochodzącą z FdU depeszę o następującej treści:
Grupa Faust, dzisiaj albo jutro spodziewać się konwoju. (…). Zachować możliwość obserwacji wzrokowej przez peryskop.”.
Meldowanym konwojem był JW.66, który 16 kwietnia opuścił szkocki port w Clyde. Dwudziestego piątego kwietnia o 11:45 (kwadrat marynarki AC 8829) na przebywającym w zanurzeniu U 427 zarejestrowano odgłosy zbliżających się detonacji bomb głębinowych. Ponad dwadzieścia minut później o 12:08 na kursie 120˚ zarejestrowano odgłosy jednostki motorowej. O 14:40 Graf Carl-Gabriel von Gudenus osadził okręt na znajdującym się w tym miejscu na głębokości 160 metrów dnia. W trakcie tego pobytu w około okrętu detonowały bomby głębinowe, które niedługo potem poczęły się oddalać. O godzinie 16:55 U 427 oderwał się od dna rozpoczynając wynurzenie na peryskopową. Dwudziestego ósmego sierpnia na płynącym na chrapach okręcie von Gudenusa podczas obserwacji okolicy przez peryskop dostrzeżono nadlatujący wodnosamolot zidentyfikowany jako typ Catalina, co spowodowało, że dowódca wydał rozkaz opuszczenia chrap i alarmowego zanurzenia na głębokość A+0 (80 metrów). W trakcie wykonywania tego manewru wrogi samolot w ślad za zanurzającym się U 427 zrzucił serię pięciu bomb głębinowych, które nie spowodowały jednak żadnych uszkodzeń. Od 29 kwietnia okręt von Gudenusa operował przeciwko konwojowi powrotnemu RA.66. Tego samego dnia o 20:13 (kwadrat marynarki AC 8828) na U 427 zarejestrowano odgłos detonacji dwóch torped a wkrótce potem dostrzeżono słup płomieni i dymu charakterystyczny jak to określił dowódca dla trafionego tankowca (w rzeczywistości pochodził on ze storpedowanego przez U 968 eskortowca HMS Goodall na którym detonowała amunicja). Dwie godziny później o 22:15 (kwadrat marynarki AC 8829) nawiązano kontakt wzrokowy z cieniami wielu jednostek. O godzinie 22:22 w kierunku nieprzyjacielskiego niszczyciela wystrzelono salwę trzech torped, rejestrując po ośmiu minutach i jednej sekundzie odgłos detonacji, po której to wykonano alarmowe zanurzenie. Atakowaną jednostką był najprawdopodobniej kanadyjski niszczyciel HMCS Haida lub HMCS Iroquois. Wkrótce potem w/w jednostki przystąpiły do kontrataku w trakcie którego trwania zrzuciły łącznie 678 bomb głębinowych, które spowodowały uszkodzenie bakburtowego wału napędowego oraz uszkodzenie a w następstwie tego przegrzewanie się sterburtowego łożyska oporowego. Trzydziestego kwietnia w związku z wyczerpującymi się bateriami akumulatorów o godzinie 06:08 Graf Carl-Gabriel von Gudenus zarządził wynurzenie i rozpoczęcie marszu powrotnego do bazy. O 10:42 (kwadrat marynarki AC 8541) odparto atak Cataliny, która zrzuciła na U 427 cztery bomby oświetlające. Dwadzieścia pięć minut później okręt von Gudenusa skrył się pod powierzchnią rozpoczynając trwający do 22:07 podwodny marsz. Trzeciego maja o godzinie 15:25 U 427 wpłynął do Kilbotn, kończąc trwający prawie dwa tygodnie patrol (12 dni).

05.05.1945 U 427 pod dowództwem Grafa Carla-Gabriela von Gudenusa opuścił Kilbotn, by zgodnie z otrzymanym poleceniem skierować się do bazy w Narwiku, gdzie przybył jeszcze tego samego dnia.

09.05.1945 – Narwik – kapitulacja okrętu.

12.05.1945 U 427 oraz wszystkie stacjonujące w Narwiku U-booty i jednostki pomocnicze na polecenie alianckiego dowództwa obawiającego się konfliktów z miejscową ludnością zostały przebazowane do Skomenfjord. Trzy dni później 15 maja wody Skomenfjordu opuścił złożony z 15 U-bootów (w tym i U 427) oraz czterech jednostek pomocniczych (okręt baza Stella Polaris, warsztatowiec Huascaran, awizo Grille i zaopatrzeniowiec Kärnten) zespół okrętów, który następnie skierował się do Trondheim. W dniu 17 maja o godzinie 07:00 (kwadrat marynarki AF 6722) konwój niemieckich okrętów został zatrzymany przez jednostki brytyjskiej 9 Grupy Eskortowej, której dowódca przyjął oficjalną ich kapitulację. Następnie najstarszy stopniem dowódca niemieckiego zespołu został poinformowany, że jednostki pomocnicze mogą udać się do Trondheim natomiast wszystkie U-booty pod eskortą 9 Grupy Eskortowej skierują się do brytyjskiej bazy w Loch Eriboll, gdzie przybyto w dniu 19 maja. Podczas pobytu w bazie na wszystkich U-bootach podniesiono brytyjskie bandery, jednocześnie zdejmując z ich pokładu część załóg. Dnia 21 maja okręt von Gudenusa został przebazowany do Loch Ash skąd trzy dni później 24 maja został skierowany do Loch Ryan, gdzie z jego pokładu zdjęto pozostałą część załogi.

20.12.1945 U 427 w ramach rejsu 6B (w jego skład wchodziły: zespół 1 – okręt artyleryjski HMS Onslaught, zestawy holownicze ORP Krakowiak z U 291, HMS Quantock z U 720, HMS Zetland z U 1102 i HMS Fowey z U 150, zespół 2 – okręt artyleryjski ORP Piorun, zestawy holownicze HMS Cawsand Bay z U 149, HMS Freedom z U 318 i HMS Enchanter z U 427) operacji Deadlight na holu holownika HMS Enchanter opuścił bazę w Loch Ryan, kierując się w stronę pozycji zatapiania U-bootów, oznaczą symbolem YY. Ze względu na pogarszające się warunki pogodowe (wiatr osiągający siłę 8˚) 21 grudnia o godzinie 12:30 wszystkie pozostałe U-booty w tym i U 427 (część zerwała się wcześniej z holów i musiała zostać zatopiona ogniem artyleryjskim) zostały posłane na dno na pozycji 45.04N, 09.08W.

Bibliografia:
http://uboat.net
www.ubootwaffe.net
http://uboatarchive.net/
http://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/chronik.htm
http://www.u-boot-archiv.de/
http://www.u-historia.com/
Blair Clay - Hitlera Wojna U-bootów tom I i II
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die U-boot-Kommandanten tom 1
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Der U-Boot-Bau auf Deutschen Werften von 1935 bis 1945 tom 2
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Erfolge von September 1939 bis Mai 1945 tom 3
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Verluste von September 1939 bis Mai 1945 tom 4
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die Ritterkreuzträger der U-Boot-Waffe von 1939 bis Mai 1945 tom 5
Ritschel Herbert - Kurzfassung Kriegstagebücher Deutscher U-boote 1939 - 1945 Band 7 KTB U 375 - U 435
Rohwer Jürgen: Axis Submarine Successes 1939 - 1945
Trojca Waldemar - U-bootwaffe 1939-1945 cz. 1, 2, 3
Wynn Kenneth U-Boot-Operationen im Zweiten Weltkrieg Einsatzgeschichte U1-U510 tom 1
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Re: U-427 Typ VIIC

Postprzez ObltzS » 09.01.13, 21:45

Witam !

D-ca U-427 OL Graf Carl-Gabriel von Gudenus był okreśłany mianem "ostatniego austriackiego dowódcy U-Boota". Jego pełne hrabiowskie nazwisko jest bardzo długie i brzmi : Gabriel Carl Johann Baptist Aegydius Franz de Paula Ghislain Graf von Gudenus. Zmarł w wieku blisko 92 lat 21 lutego 2012 r. (uboat.net nie uzupełniła jeszcze Jego biogramu o datę śmierci).
Oto kilka linków z poszerzoną informacją o tym dowódcy :
http://uk-muenchen.de/pdf/gudenus.pdf
http://www.hohenwarth-muehlbach.at/gemeindeamt/download/223549010_1.pdf od str. 6
http://uboat.net/men/commanders/391.html
ObltzS
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.725.000 BRT

Dołączył(a): 05.07.05, 19:31
Lokalizacja: Polska południowa


Posty: 2 • Strona 1 z 1

Powrót do Typ VII



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości

cron