1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

U-425 Typ VIIC

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 1 • Strona 1 z 1

U-425 Typ VIIC

Postprzez Brodołak » 14.12.12, 07:42

U 425 Typ VIIC

Stocznia: Danziger Werft AG Danzig
Numer zamówienia: 126
Zamówienie: 05.06.1941
Położenie stępki: 23.05.1942
Wodowanie: 19.12.1942
Wcielenie do służby: 21.04.1943
Numer pocztowy: M 34 178

Przebieg służby:
21.04.1943 ? 31.10.1943 ? 8 Flotylla U-bootów, Danzig (szkolenie załogi)
01.11.1943 ? 31.12.1943 ? 9 Flotylla U-bootów, Brest (okręt bojowy)
01.10.1944 ? 14.09.1944 ? 11 Flotylla U-bootów, Bergen (okręt bojowy)
15.09.1944 ? 17.02.1945 ? 13 Flotylla U-bootów, Trondheim (okręt bojowy)
17.02.1945 ? Zatopiony na Morzu Barentsa w pobliżu Murmańska (pozycja 69.39N, 35.50E) bombami głębinowymi, pociskami jeża oraz ogniwem artyleryjskim przez fregatę HMS Lark i korwetę HMS Alnwick Castle.

Dowódcy:
21.04.1943 ? 17.02.1945 ? OL ~ KL Heinz Bentzien

Liczba patroli: 9

Zatopione/uszkodzone statki handlowe: 0/0

Zatopione/uszkodzone okręty wojenne: 0/0

Zestrzelone/uszkodzone samoloty: 0/0

Okres służby U 425 przed rozpoczęciem wykonywania patroli bojowych:
- brak danych

Patrol 1 (20.11.1943 ? 25.11.1943)
20.11. U 425 pod dowództwem Heinza Bentziena o godzinie 08:00 opuścił Kiel, by zgodnie z otrzymanym poleceniem skierować się po dalsze rozkazy do bazy w Bergen. Tego samego dnia pomiędzy godziną 16:20 a 22:20 okręt Bentziena oczekiwał w kwadracie AO 7732 na przybycie trałowca mającego pełnić funkcję eskorty. Trzy dni później 23 listopada o godzinie 04:38 wpłynięto do Marviken, które po odebraniu rozkazów nakazujących zwalczanie wrogiej żeglugi na Północnym Atlantyku opuszczono o 06:24 w towarzystwie eskorty kierując się na Stavanger, gdzie przybyto jeszcze tego samego dnia o godzinie 18:10. Po przenocowaniu następnego dnia o 07:07 ruszono w dalszą drogę kierując się do Bergen, gdzie przybyto jeszcze tego samego dnia o 16:15. Po przenocowaniu oraz uzupełnieniu zapasów i usunięciu drobnych defektów dwudziestego piątego listopada wraz z patrolowcem Unitas opuszczono Bergen kierując się w stronę Marstein. O godzinie 18:21 w kwadracie AN 2456 doszło do kolizji U 425 z frachtowcem Aalvik, w wyniku której odniósł on uszkodzenia sterburty i musiał zostać odholowany przez patrolowiec Unitas do niedawno co opuszczonej bazy. O 19:00 zwinięto do Bergen, kończąc w ten sposób trwający sześć dni patrol.

27.11. ? 27.12.1943 ? Bergen ? pobyt w miejscowej stoczni w celu usunięcia uszkodzeń i przystosowania okrętu do służby w Arktyce.

Patrol 2 (28.12.1943 ? 02.02.1944)
28.12. U 425 pod dowództwem Heinza Bentziena o godzinie 14:17 wraz z U 956 w towarzystwie eskorty o godzinie 14:17 opuścił Bergen, by zgodnie z otrzymanym rozkazem zaatakować nieprzyjacielską żeglugę na Oceanie Arktycznym i Morzu Barentsa. Prawie sześć godzin później o 20:02 pożegnano się z eskortą, po czym dwa U-booty kontynuowały dalej wspólny marsz na północ, który ostatecznie został zakończony tuż przed godzina 24:00, kiedy to U 956 w zadymce śnieżnej zniknął z zasięgu wzroku wachtowym okrętu Bentziena. Trzydziestego grudnia po uzyskaniu o 23:23 (kwadrat marynarki AF 5843) namiaru detektorem Naxos na pracujący w pobliżu radar wykonano alarmowe zanurzenie, pozostając następnie pod wodą do godziny 03:00 dnia następnego. Tego też dnia na U 425 doszło do szybko stłumionego spowodowanego zwarciem pożaru sterburtowego silnika elektrycznego. W nowy rok na okręcie Bentziena odebrano dwie pochodzące z FdU depesze o następujących treściach:
- o godzinie 14:57 ? ?Grupa Isegrim, 01.01, godz. 00:00 wymarsz z linii wyczekiwania I, AB 5591 do 6928 przez linię wyczekiwania II, godz. 17:00 AB 6186 do 6914, przez linię wyczekiwania III, 02.01. godz. 06:00 w stronę rejonu ataku. Odstępy 30 mil morskich.?,
- o godzinie 20:54 ? ?Nowe rejony ataku w kwadracie AB:
U 956 5584 ? U 360 5837 ? U 636 5971 ? U 425 8316
Grupa Isegrim wymarsz przez linie wyczekiwania podane w FT 1457.
?.
Drugiego stycznia o godzinie 09:00 (kwadrat marynarki AB 6763) osiągnięto linię wyczekiwania II a tuż przed północą tego samego dnia (kwadrat marynarki AB 6699) linię wyczekiwania III, po czym skierowano się w stronę kwadratu AC 4623. Następnego dnia o 14:00 (kwadrat marynarki AB 6938) na okręcie Bentziena odebrano pochodzący z U 360 meldunek o kontakcie w AB 6638 z wrogim konwojem, w którego stronę niezwłocznie się skierowano rozpoczynając jego bezskuteczne jak się później okazało poszukiwania. Siódmego stycznia z powodu choroby ze służby zostali wyłączeni I WO OL Siegfried Wetterich (angina) oraz jeden z szeregowych członków załogi (grypa). Tuż po północy 8 stycznia osiągnięto nowy rejon ataku przypadający na kwadrat AB 6678, przystępując następnie do jego przemierzania w poszukiwaniu wroga. Trzy dni później 11 stycznia o godzinie 08:00 osiągnięto kolejny rejon ataku przypadający na kwadrat AB 6644. Dwudziestego piątego stycznia o godzinie 10:49 (kwadrat marynarki AB 6675) przebywający na pomoście wachtowi dostrzegli na horyzoncie smugi dymu pochodzące od statków płynących w konwoju o którym to niezwłocznie zameldowano dowództwu. Wykrytym nieprzyjacielem był konwój JW.56A, który 21 stycznia opuścił położony na Islandii port Akureyri. W wykonanym o godzinie 17:15 w kwadracie AC 4492 ataku U 425 w kierunku jednego z eskortowców zidentyfikowanego jako niszczyciel wystrzelił torpedę akustyczną T-V, która jednak chybiła celu. W drugim ataku, który miał miejsce pięć minut później w stronę tego samego celu odpalono dwie kolejne torpedy T-V, które także chybiły celu. Dziesięć minut po tym ataku wykonano alarmowe zanurzenie przed nadpływającym niszczycielem, który wkrótce potem przystąpił do trwających trzy godziny ataków z wykorzystaniem bomb głębinowych (w trakcie ich trwania okręt zszedł na głębokość 2A+0 (160 metrów)). Po wynurzeniu mającym miejsce jeszcze tego samego dnia o 23:50 rozpoczęto pościg za konwojem. W trakcie jego trwania o 12:30 dnia 26 stycznia (kwadrat marynarki AC 4853) doszło do spotkania i wymiany sygnałami rozpoznawczymi z U 739. Prawie półtorej godziny później o 13:55 ponownie dostrzeżono konwój o czym niezwłocznie powiadomiono dowództwo. O 16:10 na skutek spowodowanego szkwałem deszczowym nagłego pogorszenia widoczności U 425 utracił kontakt ze śledzonym konwojem, którego nie udało mu się już odzyskać. Następnego dnia o 14:59 na okręcie Bentziena odebrano pochodzącą z FdU depeszę o następującej treści:
?Schaar, Franze, Bentzien i Ohlig z najwyższą prędkością skierować się przez SR 1 do Hammerfest w celu jak najszybszego uzupełnienia zapasu torped i prowiantu. Po uzupełnieniu ponowny wymarsz.?.
Dwudziestego ósmego stycznia o 11:04 U 425 przybył do Hammerfest, gdzie ze statku/torpedowni Admiral Carl Hering pobrał torpedy, z okrętu bazy Black Watch paliwo i prowiant oraz ze statku Jeverland zapas olejów i smarów. Dwudziestego dziewiątego stycznia po zakończeniu wszystkich prac o godzinie 04:40 w eskorcie kutra trałowego R 122 opuszczono Hammerfest, kierując się na punkt SR 1. O 11:33 na U 425 odebrano pochodzącą z FdU depeszę o następującej treści:
?U 425, U 957, U 278, U 965, U 360 utworzyć grupę Wiking. Kierować się do AB 6390.?.
W tym okresie głównym celem wszystkich operujących w tym regionie U-bootów był konwój JW.56B, który 22 stycznia opuścił Wyspy Brytyjskie. Trzydziestego stycznia na operującym w pobliżu w/w konwoju okręcie Bentziena o godzinie 01:16 (kwadrat marynarki AB 6390) odebrano ostrzeżenie operującego nieopodal U 601 o odpaleniu przez niego torped FAT, w związku z czym wykonano manewr zanurzenia chcąc w ten sposób uniknąć trafienia przez jedną z bratnich torped. Po wynurzeniu mającym miejsce ponad pół godziny później na kursie 320? dostrzeżono rozbłyski pocisków świetlnych w których stronę niezwłocznie się skierowano. W wykonanym o godzinie 04:31 w kwadracie AB 6391 ataku U 425 odpalił w kierunku niszczyciela eskorty konwoju pojedynczą torpedę akustyczną T-V, która jednak chybiła celu. Dwadzieścia minut później o 04:51 wykonano drugi atak odpalając tym razem w kierunku grupy niszczycieli salwę trzech torped, które także okazały się niecelne. Pomimo tych niepowodzeń Heinz Bentzien kontynuował śledzenie konwoju czekając na kolejną okazję do wykonania ataku. O 16:00 (kwadrat marynarki AC 4262) w kierunku kolejnego niszczyciela odpalono niecelną torpedę T-V. Także i w następnym już czwartym ataku na jednostkę eskorty konwoju JW.56B, mającym miejsce o 18:01 odpalona torpeda akustyczna chybiła celu. Wkrótce potem niedoszła ofiara dostrzegła U 425 otwierając w jego kierunku ogień i zmuszając go do wykonania alarmowego zanurzenia. W momencie kiedy okręt znajdował się na głębokości A-20 (60 metrów) w jego pobliżu detonowała pierwsza seria bomb głębinowych. Kolejne ataki miały już miejsce dopiero w momencie gdy U 425 znajdował się na głębokości 2A+20 (180 metrów). Po odpłynięciu prześladowcy o godzinie 01:19 następnego dnia okręt Bentizena pojawił się z powrotem na powierzchni rozpoczynając marsz w stronę kwadratu AC 5674. Pierwszego lutego o 10:16 (kwadrat marynarki AC 8993) dokonano porównania namiarów na aktualną pozycję okrętu z namiarami U 957. Tego samego dnia o 17:00 przebywający w kwadracie AC 8374 U 425 rozpoczął marsz powrotny do bazy w Hammerfest, gdzie przybył następnego dnia o 17:45, kończąc trwający ponad pięć tygodni patrol (36 dni).

Patrol 3 (06.02.1944 ? 29.02.1944)
06.02. U 425 pod dowództwem Heinza Bentziena w towarzystwie U 957 oraz w eskorcie kutra trałowego R 53 o godzinie 15:13 opuścił Hammerfest, by zgodnie z otrzymanym rozkazem zaatakować nieprzyjacielską żeglugę na Oceanie Arktycznym i Morzu Barentsa. Po dotarciu o 17:33 do punktu SR 1 pożegnano się z eskortą po czym już indywidualne skierowano się do wyznaczonego rejonu (kwadrat marynarki AC 4580), który osiągnięto o godzinie 00:28 następnego dnia. O 13:56 Heinz Bentzien otrzymał polecenie dołączenia do zgrupowania Werwolf, którego głównym celem był konwój powrotny RA.56, który dnia trzeciego lutego opuścił port w Murmańsku. Tego samego dnia o 21:37 odebrano pochodzącą z FdU depeszę o następującej treści:
?Od godziny 24 obowiązuje następująca kolejność w grupie Werwolf: U 425, U 957, U 716, U 314, U 737, U 278, U 990, U 713, U 313.?.
Ze względy na nadany przez samolot dalekiego zwiadu błędny meldunek z pozycją konwoju żaden z w/w U-bootów nie nawiązał z nim kontaktu i ten nie niepokojony przez nikogo w dniu 11 lutego dotarł na wody Loch Ewe. Trzynastego lutego o godzinie 19:06 odebrano następną depeszę z dowództwa o następującej treści:
?Grupa Werwolf dnia 14.02., godz. 08:00 wymarsz w stronę nowego rejonu ataku od AB 8843 do 7324., odstępy 20 mil. W rejonie ataku 9 godziny marsz w kierunku NW, stosując nieregularny kurs.?.
Trzy dni później 16 lutego o godzinie 06:00 osiągnięto nową pozycję w linii dozoru, przypadającą na kwadrat AB 8497. Osiemnastego lutego (kwadrat marynarki AB 8491) U 425 spotkał się o godzinie 11:54 z U 278, z którym następnie wymienił się sygnałami rozpoznawczymi. Następnego dnia o 10:20 w kwadracie AB 8494 rozstrzelano dostrzeżoną chwilę wcześniej przez wachtowych dryfującą minę morską. Dwudziestego czwartego lutego przebywający na pomoście U 425 wachtowi zameldowali o dostrzeżeniu nadlatującego samolotu, który chwilę później zidentyfikowano jako Focke-Wulf, który widząc gotowego do obrony U-boota nadał w jego kierunku sygnał rozpoznawczym po czym poleciał dalej. Jedenaście minut później dostrzeżono dwa niszczyciele, o których zameldowano dowództwu. Hans Bentzien zamierzał zaatakować obie jednostki torpedami akustycznymi T-V ale ze względu na pogorszenie się widoczności spowodowanej przez padający śnieg zmuszony był zrezygnować ze swego zamiaru. O 11:03 wykonano alarmowe zanurzenie uciekając pod wodę przed nadlatującą łodzią latającą. Trzy minuty po wynurzeniu mającym miejsce o 11:32 z pomostu U 425 dostrzeżono samolot zidentyfikowany jako Fw 200 Condor, który kierował się na poszukiwanie wrogiego konwoju (w tym okresie głównym celem zgrupowania Werwolf był konwój JW.57, który dnia 20 lutego opuścił wody Loch Ewe). O 11:46 ponownie musiano schować się pod wodę, tym razem przed nadlatującymi dwoma samolotami pokładowymi, które pochodziły z należącego do sił osłony w/w konwoju, brytyjskiego lotniskowca eskortowego HMS Chaser. Siedem minut po wynurzeniu mającym miejsce o 13:07 po raz trzeci w ciągu tego dnia musiano uciekać pod wodę, tym razem przed nadlatującą łodzią latającą. Dwudziestego piątego lutego o godzinie 12:16 (kwadrat marynarki AB 8663) na tym samym kursie dostrzeżono sylwetkę U-boota, którym okazał się być U 956. Prawie dwie godziny później o 14:10 (kwadrat marynarki AB 9428) w zadymce śnieżnej dostrzeżono trzy niszczyciele, które wyminięto poszukując konwoju, którego nie udało się jednak odnaleźć. Dwa dni później 27 lutego (kwadrat marynarki AC 4685) płynący na powierzchni U 425 został o godzinie 08:19 wykryty i zmuszony do alarmowego zanurzenia oraz pobytu pod wodą do 09:54 przez nieprzyjacielski samolot pokładowy. Pięć minut po wynurzeniu ponownie musiano uciekać pod wodę przed nadlatującym nieprzyjacielskim samolotem, który w wykonanym wkrótce potem ataku zrzucił w pobliżu okrętu bomby głębinowe. Podczas pobytu na głębokości A+60 (140 metrów) wykryto silny przeciek w rejonie bakburtowej klapy wylotu spalin, który powodował, że do okrętu dostało się ca. 3.5 tony wody morskiej, która spowodowała, że stał się on trudny do sterowania. Po wynurzeniu mającym miejsce o 13:16 Heinz Bentzien zarządził: alarm bojowy dla stanowisk broni przeciwlotniczej oraz rozpoczęcie marszu powrotnego do bazy. Dwudziestego dziewiątego lutego o godzinie 04:30 w punkcie SR.1. spotkano się z kutrem trałowym R.58 a półgodziny później z przybyłymi U 312 i U 674, w towarzystwie których następnie skierowano się w kierunku bazy. O godzinie 08:00 U 425 przybył do Hammerfest, kończąc trwający ponad trzy tygodnie patrol (23 dni).

01.03.1944 U 425 pod dowództwem Heinza Bentziena o godzinie 14:00 opuścił Hammerfest, by zgodnie z otrzymanym poleceniem skierować się do bazy w Narwiku, gdzie przybył dnia 3 marca o 13:00 cumując u burty okrętu bazy Stella Polaris. Po odebraniu rozkazów nakazujących marsz do Bergen na przegląd i modernizację czwartego marca o 18:00 opuszczono Narwik, kierując się do Trondheim płynąc tam w odległości 50 mil morskich od wybrzeża, gdzie przybyto dwa dni później 6 marca o 01:30. Po zdaniu na brzeg posiadanych na pokładzie części zamiennych jeszcze tego samego dnia o 11:30 opuszczono Trondheim kierując się w dalszą drogę. Siódmego marca o godzinie 04:00 zawinięto do ?lesund, które opuszczono następnego dnia o 03:00 kierując się do Bergen, gdzie przybyto jeszcze tego samego dnia o 18:30. W trakcie pobytu w tamtejszej stoczni na U 425 dokonano modernizacji bryły pomostu w celu wzmocnienia uzbrojenia przeciwlotniczego przez montaż działka kal. 37 mm.

13.03.1944 ? Bergen ? samobójstwo popełnia II WO okrętu Otto LT Oelrich (ur. 07.02.1943).

27.04.1944 U 425 pod dowództwem Heinza Bentziena w towarzystwie eskorty o godzinie 21:24 opuścił Bergen, by zgodnie z otrzymanym poleceniem skierować się do bazy w Narwiku. Następnego dnia o godzinie 00:57 po osiągnięciu kwadratu AN 2421 pożegnano się z eskortą a o 03:36 wykonano zanurzenie rozpoczynając podwodny marsz. Trzydziestego kwietnia na U 425 zauważono defekt peryskopu wachtowego oraz odbiornika Wanze 2. Następnego dnia o 10:00 zawinięto do Ramsund, które po uprzednim pobraniu torped z tamtejszego Arsenału opuszczono o 18:00, kierując się na Narwik, gdzie przybyto ponad godzinę później o 19:07, cumując u burty zaopatrzeniowca Kärnten.

Patrol 4 (11.05.1944 ? 07.06.1944)
11.05. U 425 pod dowództwem Heinza Bentziena o godzinie 22:06 opuścił Narwik, by zgodnie z otrzymanym rozkazem zaatakować nieprzyjacielską żeglugę na Oceanie Arktycznym i Morzu Barentsa. Tego samego dnia w drodze do wyznaczonego rejonu operacyjnego zawinięto do Bogenbucht, gdzie z zaopatrzeniowca Kärnten rozpoczęto pobieranie prowiantu. Następnego dnia o 03:28 opuszczono Bogen kierując się do Ramsund, gdzie przybyto o 05:10 rozpoczynając następnie pobieranie torped. Po jego zakończeniu o 07:38 opuszczono Ramsund kierując się na Lödingen, gdzie przybyto o 09:00 podejmując na pokład miejscowego pilota. Ponad dwie godziny później o 11:07 zawinięto do Harstad, gdzie na brzeg zdano pilota, po czym o 14:50 opuszczono je wraz z U 957. Trzynastego kwietnia U 425 został włączony w skład zgrupowania Trutz. Następnego dnia o godzinie 04:00 zajęto wyznaczony rejon ataku, przypadający na kwadrat AB 6528. Dwudziestego drugiego maja o godzinie 14:20 (kwadrat marynarki AB 8193) dokonano porównania pozycji z namiarami uzyskanymi przez U 957. Następnego dnia o 21:11 odebrano pochodzącą z FdU depeszę o następującej treści:
?Grupy Trutz/Grim wymarsz 24 maja godz. 00:00 przez rejony ataku, odstępy 20 mil morskich: U 289 AB 4624 ? U 425 AB 6449 ? U 957 AB 5743 do linii dozoru od AB 8125 do AB 8941, odstępy 20 mil, kolejność: U 737, U 347, U 362, U 387, U 742, U 668 i U 997.?.
Trzydziestego pierwszego maja o godzinie 00:18 odebrano drugą depeszę z FdU o następującej treści:
?Hellwig, Bentzien, Schaar i Brasack z najwyższą prędkością rozpocząć operację przeciwko zgrupowaniu lotniskowca w AB 5740.?.
Po południu o 17:12 wymieniono się sygnałami rozpoznawczymi z napotkanym w kwadracie AB 6177 bliźniaczym U 742. Kilka godzin później o 21:42 ze względu na brak kontaktu z nieprzyjacielem zakończono operację przeciwko zgrupowaniu lotniskowca. Pierwszego czerwca o godzinie 06:00 osiągnięto pozycję w nowej linii dozoru, która przypadała na kwadrat AB 6267. Następnego dnia o 13:55 odebrano pochodzącą z dowództwa depeszę o następującej treści:
?Grupy Trutz i Grimm marsz przez linię wyczekiwania nr I AB 2818 do 9117 ku linii wyczekiwania nr II AB 4673 do 8836.
Linię wyczekiwania nr I minąć dnia 3 czerwca o godzinie 10:00, linię II osiągnąć 05.06.
Kolejność Grimm: U 347, U 362, U 387, U 742, U668, U 997, U 711, U 307 i U 315.
Kolejność Trutz: U 737, U 425, U 957, U 344, U 363, U 987, U 395.
?.
Trzeciego czerwca o 16:00 osiągnięto linię wyczekiwania I (kwadrat marynarki AB 5927) a następnego dnia o 16:00 dotarto na linię wyczekiwania II (kwadrat marynarki AB 8191). Dwa dni później 6 czerwca o 10:54 odebrano następną depeszę z FdU o następującej treści:
?de Buhr, Büchler, Bentzien, Schaar, Franz, Brasack i Schwa?mann jak najszybciej wracać przez Andfjord do Narwiku. Po uzupełnieniu zapasów jak najszybciej osiągnąć gotowość bojową.?.
Następnego dnia o 09:30 zawinięto do Harstad, które po podjęciu na pokład miejscowego pilota opuszczono dwadzieścia minut później kierując się via Lödingen (o 11:29 wysadzono tam na brzeg pilota) do Narwiku, gdzie przybyto o 14:40, kończąc trwający prawie osiem tygodni patrol (27 dni).

13.06.1944 U 425 pod dowództwem Heinza Bentziena o godzinie 17:00 opuścił Narwik, by zgodnie z otrzymanym poleceniem skierować się do bazy w Hammerfest, gdzie przybył następnego dnia o 13:00.

Patrol 5 (18.07.1944 ? 08.08.1944)
18.07. U 425 pod dowództwem Heinza Bentziena wraz z U 957 i U 362 w eskorcie kutra trałowego o godzinie 14:10 opuścił Hammerfest, by zgodnie z otrzymanym rozkazem zaatakować nieprzyjacielską żeglugę na Oceanie Arktycznym i Morzu Barentsa. O 17:04 po osiągnięciu punktu SR 1 jednostka eskorty zawróciła do bazy zaś pozostałe okręty skierowały się w stronę wyznaczonych im rejonów. Następnego dnia o godzinie 00:29 U 425 osiągnął wyznaczony mu rejon operacyjny przypadający na kwadrat AB 8366, przystępując następnie do jego przemierzania w poszukiwaniu wroga. Dwudziestego pierwszego lipca tuż przed północą osiągnięto nowy rejon operacyjny, przypadający na kwadrat AB 6794. Trzeciego sierpnia o 13:32 na okręcie Bentziena odebrano pochodzącą z FdU depeszę o następującej treści:
?Bentzien wracać do Hammerfest/Narwik.?.
Trzy dni później 6 sierpnia o 08:22 zawinięto do Hammerfest cumując u burty okrętu bazy Black Watch, którego ekipa techniczna przystąpiła do usuwania uszkodzeń i defektów powstałych na bądź zauważonych po ostatnim patrolu. Siódmego sierpnia o 11:07 opuszczono Hammerfest, kierując się na Ramsund, gdzie przybyto następnego dnia o 11:45, zdając tam na brzeg posiadane na pokładzie torpedy. Po zakończeniu tej operacji o 15:55 skierowano się do Bogen, gdzie przybyto godzinę później w celu pobrania z zaopatrzeniowca Kärnten urządzenia do detekcji min. O 17:46 skierowano się pod burtę Stella Polaris skąd wkrótce potem ruszono do Narwiku, gdzie przybyto o 18:59 cumując u burty awiza Grille, kończąc w ten sposób trwający trzy tygodnie patrol (21 dni).

09.08.1944 ? Narwik ? U 425 skierował się pod burtę okrętu warsztatowego Huascaran.

18.08.1944 ? Narwik ? podczas odcumowywania U 354 uszkodził sterburtowy ster kierunku na U 425.

19.08.1944 U 425 opuścił Narwik kierując się do Bogen, gdzie trafił na dok w celu naprawy uszkodzonego steru.

20.08.1944 ? Bogen ? U 425 opuścił dok po zakończonych naprawach, po czym skierował się pod burtę zaopatrzeniowca Kärnten, z którego oporządzenie potrzebne do stawiania min. po zakończeniu tej operacji o 17:46 skierowano się pod burtę okrętu bazy Stella Polaris.

Patrol 6 (21.08.1944 ? 08.09.1944)
21.08. U 425 pod dowództwem Heinza Bentziena o godzinie 00:15 opuścił Narwik, by zgodnie z otrzymanym rozkazem skierować się do Troms? po ładunek 12 min typu TMC, potrzebnych do realizacji wyznaczonego mu zadania o kryptonimie Dorsch 1. Po drodze do w/w portu zawinięto do Lödingen, gdzie na pokład podjęto miejscowego pilota, którego następnie wysadzono na brzeg w Harstad. O godzinie 08:56 zawinięto do Troms? przystępując do załadunku w/w 12 min. Po zakończeniu tej operacji o 01:00 następnego dnia opuszczono Troms?, kierując się w eskorcie do Hammerfest, gdzie przybyto o 16:00. Dwudziestego dziewiątego sierpnia po otrzymaniu szczegółowych rozkazów nakazujących U 425 postawienie w ramach operacji o kryptonimie Dorsch 1 zapory minowej na zachodnim podejściu do zatoki Peczory wraz z U 995 i U 636 o godzinie 03:05 opuścił on Hammerfest, kierując się w stronę wyznaczonego mu rejonu minowania. Trzydziestego pierwszego sierpnia o 09:45 (kwadrat marynarki AT 7185) w bezpiecznej odległości wyminięto dostrzeżoną chwilę wcześniej przez wachtowych dryfującą minę morską. Tego samego dnia o godzinie 21:23 (kwadrat marynarki AT 7976) w celu przeprowadzenia obserwacji ruchu żeglugowego Heinz Bentzien osadził swój okręt na dnie, znajdującym się w tym miejscu na głębokości 26 metrów. Następnego dnia o 03:25 w związku z uzyskaniem kontaktu akustycznego dowódca U 425 zarządził wynurzenie na peryskopową a wkrótce potem przez peryskop dostrzeżono sylwetki dwóch statków, których za względu na konieczność zachowania tajemnicy w związku z wykonanym zadaniem nie zaatakowano. Po południu o 13:34 (kwadrat marynarki AT 7972) okręt Bentziena rozpoczął marsz na powierzchni, który to został przerwany o 14:02, kiedy to musiano wykonać alarmowe zanurzenie przed nadlatującym samolotem. Pięć minut po wynurzeniu mającym miejsce o 16:50 ponownie musiano uciekać pod wodę przed nadlatującym samolotem, pozostając następnie w zanurzeniu do godziny 18:13. Wieczorem tego samego dnia o 20:55 (kwadrat marynarki AT 7995) z pomostu U 425 dostrzeżono światło latarni Guljajevskaja Korschke a wkrótce potem obrano kurs prowadzący na wody zatoki Peczory. Pomiędzy 21:58 a 22:47 w kwadracie AU 1329 na zachodnim torze wodnym postawiono 12 min typu TMC. Po wykonaniu tego zadania obrano kurs 325? oddalając się z miejsca minowania. Drugiego września o 11:01 (kwadrat marynarki AT 7585) przebywający na peryskopowej U 425 nawiązał najpierw kontakt akustyczny a następnie przez peryskop także i wzorkowy z grupą czterech jednostek handlowych płynących w dwóch kolumnach. Siedem minut później w kierunku jednego ze statków odpalono salwę dwóch torped, które chybiły celu. Także i kolejny atak wykonany o 11:16 na tą samą jednostkę zakończył się niepowodzeniem. Piątego września o 16:00 U 425 spotkał się w punkcie SR 1 z U 965, z którym następnie skierował się do Hammerfest, gdzie przybył o 18:59 cumując u burty pływającej torpedowni Admiral Carl Hering. Następnego dnia o 19:14 wraz z U 965 i U 992 opuszczono Hammerfest, kierując się na Troms?, gdzie przybyto siódmego września o 04:55. Po przyjęciu na pokład miejscowego pilota w południe ruszono w dalszą drogę, kierując się via Lödingen do Ramsund, gdzie przybyto o 22:40. Po zdaniu na brzeg załadowanych na okręt w Hammerfest dziesięciu torped akustycznych T-V o godzinie 11:34 następnego dnia opuszczono Ramsund, kierując się na Bogen, gdzie przybyto o 13:10 cumując u burty zaopatrzeniowca Kärnten, na który następnie przekazano otrzymane przed tym patrolem oporządzenie potrzebne do stawiania min. Po zakończeniu wyładunku skierowano się o 14:50 pod burtę zacumowanego na wodach Bogenbucht okrętu bazy Stella Polaris, kończąc w ten sposób trwający prawie dwa tygodnie patrol (19 dni).

Patrol 7 (11.09.1944 ? 03.10.1944)
11.09. U 425 pod dowództwem Heinza Bentziena o godzinie 12:10 opuścił Bogen, by zgodnie z otrzymanym rozkazem zaatakować nieprzyjacielską żeglugę na Oceanie Arktycznym i Morzu Barentsa. O 14:07 zawinięto do Ramsund, które opuszczono 22:39 po uprzednim załadowaniu kompletu torped. Tuż po północy następnego dnia zawinięto do Lödingen, gdzie na pokład przyjęto miejscowego pilota. Ze względu na brak możliwości sformowania eskorty okręt do północy 13 września przebywał w Lödingen. Po południu tego dania o godzinie 16:05 przybyto do Hammerfest, które opuszczono następnego dnia o 04:08. Ponad trzy godziny później o 07:37 U 425 zszedł w zanurzenie rozpoczynając podwodny marsz w kierunku kwadratu AB 65. Piętnastego września na okręcie Bentziena odebrano pochodzącą z FdU depeszę o następującej treści:
?Jak najszybszy wymarsz do rejonu ataku, odstępy 30 mil: Werner AB 3775 ? Nicolay AB 3885 ? Bentzien AC 4773.?.
W tym okresie głównym celem wszystkich operujących na tym akwenie U-bootów był konwój JW.60, który 15 września opuścił wody Loch Ewe. Dwudziestego trzeciego września o 21:37 odebrano drugą depeszę z dowództwa flotylli o następującej treści:
?Grupa Grimm jak najszybszy wymarsz w kierunku nowego rejonu ataku, AC:
U 312 6271 ? U 921 5552 ? U 956 4935 ? U 425 5578 ? U 997 AG 5722. Odstępy 30 mil. Rejon osiągnąć niewykrytym. W rejonie ataku pozostawać w zanurzeniu.
?.
Głównym celem w/w grupy był tym razem konwój powrotny RA.60, który dnia 25 września opuścił port w Archangielsku. Dwudziestego ósmego września o 17:30 w kwadracie AC 5617 wymieniono się sygnałami rozpoznawczymi z napotkanym U 312. Następnego dnia na U 425 odebrano pochodzącą z FdU depeszę o następującej treści:
?Grupy Grimm i Zorn z jak największą prędkością rozpocząć operację przeciwko meldowanemu przez Leya o godz. 15:20 dnia 28 w AC 4526 konwojowi.?.
Meldowanym przez dowódcę U 310 konwojem, był oczekiwany RA.60. Trzydziestego września z pomostu U 425 o godzinie 16:41 w kwadracie AC 7117 dostrzeżono poszukiwany konwój o którym zameldowano dowództwu. Aż do godziny 22:33, kiedy to utracono z nim kontakt okręt Bentziena śledził go nadając cykliczne sygnały naprowadzające. Następnego dnia odebrano kolejną depeszę z dowództwa o następującej treści:
?Grupa Grimm, przerwać operację, Bentzien skierować się do Narviku.?.
Zgodnie z w/w rozkazem przebywający aktualnie w kwadracie AB 8626 U 425 o godzinie 23:50 rozpoczął marsz powrotny do bazy. Drugiego października w celu uzupełnienia zapasów prowiantu oraz podjęcia na pokład miejscowego pilota o 17:10 zawinięto do Harstad, które wraz U 956 opuszczono następnego dnia o 04:00 kierując się do Lödingen. Po zdaniu na brzeg w/w porcie pilota U 425 skierował się już bezpośrednio do Narwiku, gdzie przybył o godzinie 09:21, kończąc trwający ponad trzy tygodnie patrol (22 dni).

Patrol 8 (15.10.1944 ? 12.11.1944)
15.10. U 425 pod dowództwem Heinza Bentziena wraz z U 363 o godzinie 23:08 opuścił Narwik, by zgodnie z otrzymanym rozkazem zaatakować nieprzyjacielską żeglugę na Oceanie Arktycznym i Morzu Barentsa. O 02:40 następnego dnia zawinięto do Lödingen, gdzie na pokład przyjęto miejscowego pilota z którym następnie skierowano się do Harstad, które osiągnięto o godzinie 06:02. Po zdaniu na brzeg pilota oraz po załadowaniu na pokład świeżego prowiantu prawie trzy godziny później o 08:40 opuszczono Harstad, kierując się w stronę wyznaczonego rejonu operacyjnego. Siedemnastego października okręt Bentziena otrzymał polecenie dołączenia do zgrupowania Panther, którego głównym celem w tym okresie miał być kolejny płynący z pomocą wojskową do Związku Radzieckiego konwój. Następnego dnia o godzinie 02:12 odebrano pochodzącą z FdU depeszę o następującej treści:
?Grupa Panther utworzyć linię dozoru od AC 1514 do 4841. Kolejność: U 956, U 965, U 636, U 315, U 995, U 771, U 997, U 293, U 737, U 310, U 668, U 1163, U 363, U 425, U 968, U 387.?.
Dziewiętnastego października o 10:10 na przebywającym w kwadracie AC 4240 U 425 odebrano pochodzący z U 956 meldunek o kontakcie z nieprzyjacielskim konwojem w AC 1548, w którego stronę niezwłocznie się skierowano. Ze względu na brak kontaktu z wrogiem w godzinach wieczornych tego samego dnia o 23:21 (kwadrat marynarki AC 1821) Heinz Bentzien zakończył jego poszukiwania. Następnego dnia o godzinie 07:30 w kwadracie AC 5513 wymieniono się sygnałami rozpoznawczymi z napotkanym U 636. Wieczorem o 18:30 (kwadrat marynarki AC 8191) z pomostu U 425 na kursie 230? dostrzeżono rozbłyski pocisków świetlnych, w których stronę niezwłocznie się skierowano. Po bezskutecznych poszukiwaniach ewentualnego wroga Heinz Bentzien nakazał obrać kurs w stronę kwadratu AC 89. Tego samego dnia wyspy brytyjskie opuścił konwój JW.61 złożony z 29 statków handlowych oraz eskorty wzmocnionej dodatkowo przez sześć jednostek z.o.p. wydzierżawionych w ramach umowy Lend-Lease Związkowi Radzieckiemu. Dwudziestego pierwszego października o 10:03 w kwadracie AC 8695 doszło do kolejnego spotkania oraz wymiany sygnałami rozpoznawczymi tym razem z U 995. Po południu tego samego dnia o godzinie 16:14 zajęto pozycję w nowej linii dozoru, która przypadała na kwadrat AC 9824. Następnego dnia o godzinie 04:00 przebywający w kwadracie AC 9853 U 425 na którym pozostało 26m3 paliwa skierował się w celu jego uzupełnienia do bazy w Hammerfest. Dwa dni później 24 października o godzinie 09:00 w punkcie SR 1 spotkano się z U 737 oraz eskortą, w towarzystwie których obrano kurs na Hammerfest, gdzie przybyto o 11:24 cumując u burty okrętu bazy Black Watch. Podczas pobytu w bazie ekipa w/w jednostki usunęła dostrzeżone podczas patrolu drobne usterki a załoga U 425 uzupełniła zapas paliwa oraz prowiantu. Po zakończeniu wszystkich prac jeszcze tego samego dnia o 20:20 bez towarzystwa eskorty opuszczono Hammerfest, kierując się w stronę kwadratu AC 54. Następnego dnia tuż przed północą osiągnięto nowy rejon operacyjny, przypadający na kwadrat AC 5772. Dwudziestego ósmego października na U 425 odebrano pochodzącą z FdU depeszę o następującej treści:
?Grupa Panther, według nasłuchu spodziewana jest jeszcze duża część konwoju PQ. Jak najszybszy wymarsz w stronę nowej linii dozoru od AC 8955 przez 8562 do 8517. Grupy poszukiwawcze atakować tylko w przypadku wykrycia. Główny cel to jednostki handlowe.?.
Tym razem meldowanym konwojem był JW.61A, składający się z transportowców wojska Empress of Australia, Scythia oraz Normandie przewożących na swoich pokładach radzieckich jeńców wojennych, który podobnie jak i główny konwój JW.61 nie niepokojony przez nikogo dotarł do portu przeznaczenia. Pierwszego listopada o 07:30 w kwadracie AC 8521 wymieniono się sygnałami rozpoznawczymi z napotkanym U 965. Następnego dnia o godzinie 18:50 (kwadrat marynarki AC 8463) U 425 rozpoczął marsz w kierunku pozycji w nowej linii dozoru, przypadającej na kwadrat AC 84. Ósmego listopada odebrano kolejną depeszę z dowództwa flotylli o następującej treści:
?Grupa Panther w celu uzupełnienia zapasów marsz powrotny ku Andfjord przez linię wyczekiwania 1 AC 4347 ? 4913 w dniu 9 listopada, godzina 17:00 i linię wyczekiwania 2 AB 6279 ? 9225 w dniu 10 listopada, kolejność: U 425 ? U 310 ? U 771 ? U 365 ? U 636 ? U 668 ? U 965 ? U 363 ? U 968.?.
Jedenastego listopada o godzinie 08:00 (kwadrat marynarki AB 9892) z pomostu okrętu Bentziena po stronie sterburty dostrzeżono dryfujące ciało, które następnie na polecenie dowódcy wyłowiono. Po przeszukaniu denata zidentyfikowano go jako LT Krupińskiego, który pełnił funkcję I WO na U 771, zatopionym przez brytyjski okręt podwodny HMS P 86. Po południu o 14:08 zawinięto do Harstad, które opuszczono o 19:11 po uprzednim podjęciu na pokład miejscowego pilota, którego o 21:45 zdano na brzeg w Lödingen. Jeszcze tego samego dnia o 23:25 zawinięto do Ramsund, które opuszczono następnego dnia o godzinie 09:15 po uprzednim zdaniu na brzeg torped akustycznych T-V. Prawie dwie godziny później o 11:00 U 425 przybył do Narwiku, kończąc trwający cztery tygodnie patrol (28 dni).

Bogenbucht ? remont główny okrętu połączony z instalacją chrap.

Patrol 9 (06.02.1945 ? 17.02.1945)
06.02. U 425 pod dowództwem Heinza Bentziena opuścił Narwik, by zgodnie z otrzymanym rozkazem zaatakować nieprzyjacielską żeglugę na Oceanie Arktycznym i Morzu Barentsa. Następnego dnia na U 425 odebrano pochodzącą z FdU depeszę o następującej treści?
?Nową linię dozoru obsadzą od AB 6873 do 9292 w następującej kolejności: U 307, U 716, U 425, U 968, U 293, U 739 i U 956. Okręty tworzą grupę RASMUS.?.
Następnego dnia odebrano kolejną depeszę z dowództwa flotylli o następującej treści:
?Grupa RASMUS, lotnik wykrył o godzinie 18:17 grupę statków w AB 8319. Oczekiwać około 01:00 w północnej części linii dozoru płynącego kursem 50? konwoju. Od 24:00 płynąć na powierzchni. Taktyka grupowa. Dowodzi U 711.?.
Wykrytym i meldowanym przez należący do służby meteorologicznej samolot Ju 88 konwojem, był konwój JW.64, który dnia 3 lutego opuścił Wyspy Brytyjskie kierując się z zaopatrzeniem do Murmańska. Dwunastego lutego odebrano następną depeszę z FdU o następującej treści:
?Rasmus. Zapowiadane jest wejście konwoju dziś w nocy. Wieczorem dwa lotniskowe w pobliżu zatoki Kola. Najwyższa gotowość.?.
Siedemnastego lutego przebywający w pobliżu wybrzeży Murmania U 425 został wykryty przez siły eskorty konwoju powrotnego RA.64, który we wczesnych godzinach tego samego dnia opuścił Murmańsk. Przeprowadzone przez brytyjską kanonierkę HMS Lark oraz korwetę HMS Alnwick Castle ataki bombami głębinowymi, pociskami jeża oraz Squidami doprowadziły do poważnego uszkodzenia okrętu Bentziena, który wymknął się z pod kontroli i zanim opanowano sytuację opadł na głębokość 260 metrów. Zdając sobie sprawę ze stanu swojej jednostki dowódca U 425 zarządził wynurzenie i jej zatopienie. Wkrótce potem okręt Bentziena pojawił się na powierzchni, wynurzając się pomiędzy korwetą a kanonierką, które niemal natychmiast otworzyły w jego kierunku ogień, dziurawiąc jego kadłub na całej długości. Z liczącej 53 członków załogi U 425, której w większości udało się opuścić tonący okręt brytyjskie jednostki po pięćdziesięciu minutach zwłoki podjęły z wody tylko jednego żywego marynarza MtrGfr Herberta Lochnera.

Uwagi:
a.) Oprócz w/w rozbitka zatopienie U 425 przeżył też MaschMt Edgar Steinmann (ur. 31.07.1921), który w momencie kiedy wypływał on na swój ostatni patrol przebywał w wojskowym szpitalu w Narwiku. Po wojnie dosłużył się on stopnia Lt.z.S służąc w szeregach Bundesmarine.

Członkowie załogi U 425 wzięcie do niewoli 17.02.1945r (w kolejności alfabetycznej):
Lochner Herbert MtrGfr

Członkowie załogi U 425 polegli w dniu 17.02.1945 (w kolejności alfabetycznej):
Barthel Heinz MtrOGfr 04.10.1923
Basan Kurt MaschMt 21.05.1920
Bentzien Heinz KpLt.01.01.45 28.01.1917
Börner Heinz MaschMt 15.06.1923
Bruns Josef MaschGfr 17.07.1924
Dohn Robert MtrOGfr 28.05.1925
Dratwa Alfred OFkMt 26.08.1921
Due Dietrich MechOGfr 29.11.1924
Eisenmann Willi MechGfr 06.09.1924
Engelhardt Xaver BtsMt 03.12.1921
Furmanek Oskar OMasch 05.08.1914
Gareis Karl OMasch 23.09.1919
Gehlert Otto MtrGfr 07.10.1926
Gerlach Walter MaschMt 16.08.1922
Hampel Walter MtrHGfr 02.09.1922
Hannemann Ludwig FkOGfr.d.L 03.03.1907
Hannicke Walter MaschGfr 01.12.1925
Haus Fridolin Mtr 30.12.1926
Herbst Eugen FkMt 27.01.1920
Heuermann Günther MaschGfr 19.08.1925
Hoffmann Kurt MtrOGfr 30.06.1925
Ibrom Johann MtrOGfr 29.11.1923
Kampmann Wilhelm-Josef MaschOGfr 01.04.1923
Kerl Heinrich OMaschMt 01.03.1920
Kerschek Heinz MtrOGfr 21.03.1925
Koch Hans Mtr 31.05.1926
Korb Rudi OLt.ing 27.03.1921
Krannich Franz OStrm 06.11.1916
Lehmann Karl-Heinz FkOGfr 29.09.1923
Lesemeiter Hermann MechGfr 07.10.1924
Luck Heinz OSanMt 02.05.1920
Mattern Oswald OMaschMt 02.10.1921
Meier zu Siker Gerhardt MtrOGfr 09.11.1922
Meyer Friedrich MaschOGfr 28.09.1923
Morgeneier Emil MaschOGfr
Müller Otto BtsMt 09.10.1919
Niggemann Willi-Josef OLt.z.S 19.01.1922
Pawlik Johann MtrOGfr 11.06.1924
Remmers Ewald Mtr 06.07.1926
Rind Manfred MtrGfr 16.06.1924
Schech Franz MtrOGfr 30.12.1924
Schenkl Max MaschOGfr 06.11.1924
Schön Alfons Lt.ing 02.08.1923
Sickert Johann OBtsMt 02.06.1921
Spiegel Rolf MaschOGfr 03.04.1924
Strakosch Werner FkOGfr 29.06.1923
Strecker Walter FkOGfr 16.12.1924
Thomas Kurt MaschOGfr 29.05.1923
Timmermann Günter OLt.z.S 01.01.1922
Usinger Friedrich OLt.z.S 17.08.1914
Walter Horst MaschOGfr 12.06.1924
Weber Heinrich Mtr 29.01.1922

Bibliografia:
http://uboat.net
www.ubootwaffe.net
http://uboatarchive.net/
http://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/chronik.htm
http://www.u-boot-archiv.de/
http://www.u-historia.com/
Blair Clay - Hitlera Wojna U-bootów tom I i II
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die U-boot-Kommandanten tom 1
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Der U-Boot-Bau auf Deutschen Werften von 1935 bis 1945 tom 2
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Erfolge von September 1939 bis Mai 1945 tom 3
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Verluste von September 1939 bis Mai 1945 tom 4
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die Ritterkreuzträger der U-Boot-Waffe von 1939 bis Mai 1945 tom 5
Ritschel Herbert - Kurzfassung Kriegstagebücher Deutscher U-boote 1939 - 1945 Band 6 KTB U 223 - U 300
Rohwer Jürgen: Axis Submarine Successes 1939 - 1945
Trojca Waldemar - U-bootwaffe 1939-1945 cz. 1, 2, 3
Wynn Kenneth U-Boot-Operationen im Zweiten Weltkrieg Einsatzgeschichte U1-U510 tom 1
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Posty: 1 • Strona 1 z 1

Powrót do Typ VII



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości