1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

U-421 Typ VIIC

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 1 • Strona 1 z 1

U-421 Typ VIIC

Postprzez Brodołak » 09.11.12, 06:38

U 421 Typ VIIC

Stocznia: Danziger Werft AG Danzig
Numer zamówienia: 122
Zamówienie: 10.04.1941
Położenie stępki: 20.01.1942
Wodowanie: 24.09.1942
Wcielenie do służby: 13.01.1943
Numer pocztowy: M 49 743

Przebieg służby:
13.01.1943 ? 31.10.1943 ? 8 Flotylla U-bootów, Danzig (szkolenie załogi)
01.11.1943 ? 31.03.1944 ? 9 Flotylla U-bootów, Brest (okręt bojowy)
01.04.1943 ? 29.04.1943 ? 29 Flotylla U-bootów, Tulon (okręt bojowy)
29.04.1943 ? Zatopiony podczas nalotu amerykańskich bombowców na port i bazę morską w Tulonie.

Dowódcy:
13.01.1943 ? 29.04.1944 ? LT ~ OL Hans Kolbus

Liczba patroli: 2

Zatopione/uszkodzone statki handlowe: 0/0

Zatopione/uszkodzone okręty wojenne: 0/0

Zestrzelone/uszkodzone samoloty: 0/0

Okres służby U 421 przed rozpoczęciem wykonywania patroli bojowych:
14.01. ? 05.02.1943 ? Danzig ? próby w ramach UAG I.
06.02. ? 10.02.1943 ? Gotenhafen ? próby broni torpedowej w ramach TEK.
10.02. ? 11.02.1943 ? Danzig ? próby w ramach UAK.
13.02. ? 14.02.1943 ? R?nne/Bornholm ? próby hydrofonów w ramach UAG-Schall.
15.02. ? 17.02.1943 ? Kiel ? próby w ramach UAK.
19.02. ? 22.02.1943 ? Danzig ? pobyt w stoczni Holm w celu przeprowadzenia naprawy jednego z silników diesla.
23.02. ? 02.03.1943 ? Hela ? szkolenie załogi w ramach Agru-Front.
03.03. ? 09.03.1943 ? Hela ? szkolenie taktyczne dla dowódców, oficerów wachtowych oraz radiotelegrafistów. Poza tym w okresie tym na okręcie szkolono kandydatów na stanowisko głównego mechanika..
05.03.1943 ? Bałtyk ? godz. 09:25 kolizja z siecią rybacką, w wyniku której uszkodzeniu uległ peryskop wachtowy.
09.03. ? 10.03.1943 ? Danzig ? wymiana uszkodzonego peryskopu.
11.03. ? 18.03.1943 ? Hela ? szkolenie kandydatów na stanowisko głównego mechanika.
19.03. ? 29.03.1943 ? Hela ? szkolenie w morzu w ramach Agru-Front.
30.03. ? 31.03.1943 ? Gotenhafen ? załadunek prowiantu.
01.04. ? 13.04.1943 ? Pillau ? ćwiczenia w strzelaniu torpedami w ramach 26 Flotylli U-bootów.
14.04. ? 17.04.1943 ? Danzig ? pobyt w stoczni Holm w celu usunięcia drobnych uszkodzeń.
18.04. ? 30.04.1943 ? Gotenhafen ? ćwiczenia taktyczne w ramach 27 Flotylli U-bootów.
03.05. ? 04.05.1943 ? R?nne/Bornholm ? próby hydrofonów w ramach UAG-Schall.
04.05.1943 ? godzina 22:00 wypłynięcie z R?nne w kierunku bazy w Swinemünde.
05.05.1943 ? AO 7932 ? godz. 03:32 detonacja miny w rejonie cz. dziobowej okrętu, która spowodowała powstanie poważnych uszkodzeń. Godz. 07:54 przybycie do Swinemünde skąd o 20:32 skierowano się do portu Stettin.
06.05. ? 18.05.1943 ? Stettin ? pobyt w stoczni Oderwerke w celu usunięcia odniesionych uszkodzeń.
19.05. ? 23.05.1943 ? Danzig ? oczekiwanie na wolne miejsce przy nadbrzeżu miejscowej stoczni.
23.09.1943 ? Pillau ? demagnetyzacja okrętu.
24.09. ? 02.10.1943 ? Swinemünde ? szkolenie i ćwiczenia w obsłudze broni przeciwlotniczej.
03.10. ? 04.10.1943 ? Sonderburg ? próby hydrofonów zakończone niepowiedzeniem ze względu na głośną pracę silników elektrycznych.
05.10. ? 28.10.1943 ? Kiel ? pobyt w stoczni Deutsche Werke w celu przebudowy pomostu związanej z koniecznością zainstalowania podwójnych działek kal. 20 mm.
29.10. ? 30.10.1943 ? Sonderburg ? próby hydrofonów.
31.10. ? 05.11.1943 ? Kiel ? przygotowanie okrętu do wyjścia na pierwszy patrol bojowy.

Patrol 1 (06.11.1943 ? 08.01.1944)
06.11. U 421 pod dowództwem Hansa Kolbusa wraz z U 734 i U 801 o godzinie 08:00 opuścił Kiel, by zgodnie z otrzymanym rozkazem zaatakować nieprzyjacielska żeglugę na Północnym Atlantyku. Osiem godzin później o 16:00 w kwadracie AO 7292 spotkano się z mającym pełnić rolę eskorty trałowcem M 455. Tuż przed północą jeszcze tego samego dnia obowiązki eskorty przejął w kwadracie AO 4489 dozorowiec V 1709. Następnego dnia w celu uzupełnienia zapasów paliwa oraz przenocowania o 19:20 zawinięto do Kristiansand, które opuszczono ósmego listopada o godzinie 06:00 wraz z U 734, U 801 oraz w eskorcie dozorowca V 5304. Po południu o 16:00 w kwadracie AN 3137 od konwoju odłączył się U 734, który obrał kurs na Atlantyk. Półtorej godziny później o 17:30 pozostałe okręty zawinęły do Stavanger, gdzie spędziły nadchodzącą noc. Następnego dnia o godzinie 07:00 okręt Kolbusa wraz z U 801 opuścił Stavanger obierając kurs na Bergen, gdzie dotarł o 15:55. Podczas pobytu w tamtejszej bazie na brzeg wyładowano pięć egzemplarzy detektora Wanze. Dziesiątego listopada o godzinie 16:10 w towarzystwie trawlera z.o.p. opuszczono Bergen kierując się w stronę Marstein. Następnego dnia o 06:14 (kwadrat marynarki AF 7933) U 421 zszedł w zanurzenie kontynuując dalej marsz pod wodą. Cztery dni później 15 listopada rozpoczęto przedzieranie się przez intensywnie patrolowany przez nieprzyjaciela obszar pomiędzy wyspami Owczymi a Islandią. Dwudziestego pierwszego listopada (kwadrat marynarki AL 2487) na skutek fatalnych warunków atmosferycznych, poczwórne działko przeciwlotnicze zostało wyrwane z podstaw i zmyte za burtę. Trzy dni później 24 listopada o 13:00 odebrano pochodzącą z BdU depeszę o następującej treści:
?Petersen i Kolbus obsadzić kwadraty AK 63- 69.?.
Drugiego grudnia o 13:24 odebrano kolejną depeszę z dowództwa o następującej treści:
?U 629, U 761, U 672, U 544, U 625, U 421, U 734, U 541, U 269, U 962, U 543, U 92, U 653, U 801, U 667 i U 415 utworzyć grupę Coronel. Z następujących okrętów w związku z planowaną operacją przeciwko szybkiemu zachodniemu konwojowi ma być stworzona dnia 05.12., godz. 12:00 linia dozoru od kwadratu AL 1982 do AL. 7195.?.
W/w konwojem, był konwój ONS.24, który opłynął jednak zgrupowanie od północy nie wykryty przez żaden z okrętów. Czwartego grudnia o godzinie 06:10 zajęto przypadającą na kwadrat AL 4437 wyznaczoną pozycję, przystępując następnie do jej przemierzania w poszukiwaniu wroga. Tego samego dnia w godzinach wieczornych o 18:35 dokonano porównania namiarów na aktualną pozycję okrętu z namiarami U 734. Cztery dni później 8 grudnia o godzinie 04:24 osiągnięto nową pozycję w zgrupowaniu przypadającą na kwadrat AL 1784. Tego samego dnia o 17:55 na U 421 odebrano pochodzącą z BdU depeszę o następującej treści:
?Oczekiwany konwój prawdopodobnie ominął linię dozoru od północy. Istniejąca do tej pory linia dozoru zostaje rozwiązana. Dnia 11.12. godz. 00:00 przebywają w nowej linii dozoru następujące U-booty: jako grupa Coronel 1: U 311, U 761, U 92, U 672, U 544, U 625, U 653, U 421 od AK 2286 do AK 2831 i jako Coronel 2: U 734, U 667, U 541, U 962, U 415, U 543, U 653, U 801, U 618, U 107, U 86 od AK 6815 do AK 9569.?.
Głównym celem pierwszej grupy był wykryty i śledzony przez trzy dni przez samoloty dalekiego zwiadu lotniczego konwój ON.214, którego ze względu na fatalne warunki pogodowe nie udało się jednak żadnemu okrętowi odnaleźć. Czternastego grudnia o godzinie 16:59 na okręcie Kolbusa odebrano kolejną depeszę z BdU o następującej treści:
?U 311, U 629, U 761, U 92, U 672, U 544, U 625, U 653 i U 421 utworzyć grupę Coronel II, dnia 15.12. przebywać o godz. 19:00 w linii wyczekiwania AK 3783 do 6287.?.
Dwa dni później 16 grudnia o godzinie 01:40 osiągnięto linię wyczekiwania I (kwadrat marynarki AK 6258) a następnego dnia o 04:00 linię wyczekiwania II (kwadrat marynarki AK 6475). Tego samego też dnia o 21:41 otrzymano następną depeszę z dowództwa o następującej treści:
?Dotychczasowe grupy Coronel 1 i 2 rozwiązane:
U 364, U 972, U 981, U 744, U 741 i U 471 utworzyć grupę Sylt, linia wyczekiwania dnia 19.12 od AK 3417 do AK 3733.,
U 960, U 392, U 284, U 976, U 311 i U 629 utworzyć grupę Amrum, lina wyczekiwania od AK 2923 do AK 6285.,
U 92, U 672, U 544, U 625, U 653 i U 421 utworzyć grupę Föhr linia wyczekiwania od AK 9219 do AK 9598, linia dozoru BD 3219 do BD 3599.
?.
W związku z brakiem kontaktu z wrogiem dnia 22 grudnia o godzinie 11:57 na wszystkich okrętach w/w grup odebrano depeszę z BdU o następującej treści:
?Okręty grup Sylt, Amrum i Föhr utworzyć grupę Rügen 1 - 6.
Rügen 6 = U 625, U 421, U 653. Obsadzić linię dozoru od BE 2127 do 2247.
Wykorzystywać nadarzające się szanse do ataku ponieważ wobec mniejszej liczby U-Bootów będzie możliwe tylko krótkie przebywanie w strefie działań.
?.
Następnego dnia na przebywającym w zanurzeniu w kwadracie BE 1368 okręcie Kolbusa o 14:18 uzyskano kontakt akustyczny z dwoma jednostkami nawodnymi, którymi po wynurzeniu na peryskopową okazały się być korweta i frachtowiec, które następnie bez powodzenia próbowano zaatakować (winne temu było wzburzone morze). Wieczorem o godzinie 21:50 Hans Kolbus zarządził wynurzenie oraz dalszy marsz w kierunku wyznaczonej pozycji na powierzchni. Dwudziestego czwartego grudnia o godzinie 01:20 w kwadracie BE 2158 odparto trzy próby ataku w wykonaniu nieprzyjacielskiego dwusilnikowego samolotu. Tego samego dnia o 14:30 osiągnięto wyznaczoną pozycję w zgrupowaniu, przystępując następnie do jej przemierzania w poszukiwaniu wroga. Dwa dni później 26 grudnia w związku kończonym się paliwem przebywający aktualnie w kwadracie BE 1399 U 421 rozpoczął marsz powrotny w kierunku bazy w Breście. Dwudziestego ósmego grudnia o godzinie 17:12 na okręcie Kolbusa odebrano pochodzącą z BdU depeszę o następującej treści:
?Kolbus, Baberg, Lange i Wilberg z maksymalną prędkością kierować się do BE 6938. Okręty utworzą grupę Hela. Od godziny 15:00 nasze niszczyciele i torpedowce prowadzą walkę w BE 6938. T 27 niezdolny do manewrów w 6938. 6 naszych torpedowców przemieszcza się w kierunku wschodnim. 4 nasze niszczyciele prowadzą walkę z krążownikami. Nasz zwiad lotniczy o 09:35 dostrzegł ponton w BE 6921. Na w/w pozycji poszukiwać irlandzkiego frachtowca. Następnie oba kwadraty przeszukać w poszukiwaniu rozbitków.?.
W/w własne jednostki nawodne tworzące 8 Flotyllę Niszczycieli (Z 27, Z 23, Z 24, Z 32, Z 37, ZH 1) oraz 4 Flotyllę Torpedowców (T 22, T 23, T 24, T 25, T 26 i T 27) dnia 26 grudnia opuściły ujście Żyrondy, by w ramach operacji Trave zapewnić osłonę powracającemu z Dalekiego Wschodu łamaczowi blokady Alsterufer. Dwudziestego siódmego grudnia w/w łamacz blokady został wykryty przez łódź latającą Sunderland, co spowodowało, że do jego przechwycenia wyznaczono duże siły składające się z krążowników HMS Enterprise, HMS Glasgow, HMS Gambia, HMS Penelope, stawiacza min HMS Ariadne oraz dużych francuskich niszczycieli FFL La Fantasque i FFL Le Malin. O 16:15 tego samego dnia Alsterufer został zaatakowany rakietami przez bombowiec B-24 Liberator należący do 311 czeskiego Sqn RAF, w wyniku czego stanął w płomieniach. Prawie dwie godziny później o 18:00 w rejonie miejsca ataku pojawił się kolejny bombowiec tym razem Halifax, który zameldował o tonącej, opuszczanej przez załogę jednostce. Dwudziestego ósmego grudnia wracający do bazy po bezskutecznej próbie zapewnia ochrony łamaczowi blokady zespół okrętów niemieckich został wykryty przez amerykański bombowiec B-24 Liberator należący do dywizjonu VB-105 US Navy. Wkrótce potem niemieckie jednostki zostały zaatakowane przez 15 Liberatorów z w/w dywizjonu, co skutecznie spowolniło ich marsz oraz umożliwiło ich przechwycenie w godzinach popołudniowych przez dwa brytyjskie krążowniki HMS Glasgow i HMS Enterprise. W walce artyleryjskiej jaka się następnie wywiązała na dno poszły niszczyciel Z 27 oraz torpedowce T 25 i T 26, pozostałym jednostkom udało się dopłynąć do Żyrondy i St. Jean de Luz. Trzydziestego grudnia o 05:20 (kwadrat marynarki BE 6592) U 421 nawiązał kontakt wzrokowy z nieprzyjacielskim niszczycielem, w którego stronę następnie się skierował z zamiarem jego zaatakowania. Osiem minut później w kierunku niszczyciela odpalono torpedę akustyczną T-V po czym wykonano alarmowe zanurzenie, podczas którego zarejestrowano odgłosy łamania i pękania. O 06:50 (kwadrat marynarki BE 6595) dostrzeżono drugi niszczyciel, który tym razem wymanewrowano rezygnując z zamiaru wykonania ataku. Wieczorem tego samego dnia o 23:50 dotarto do w/w kwadratu rozpoczynając poszukiwania rozbitków. Następnego dnia z pomostu U 421 dostrzeżono o 07:05 dwa hiszpańskie niszczyciele, które tak jak okręt Kolbusa prowadziły poszukiwania rozbitków z zatopionych jednostek. Pierwszego stycznia o godzinie 17:07 na wyznaczonych do poszukiwań okrętach odebrano z dowództwa polecenie ich zakończenia, w związku z małymi szansami odnalezienia kogokolwiek żywego (do tego momentu brytyjskie jednostki uratowały 64 osoby, irlandzki statek: 168, hiszpańskie niszczyciele 6 a 55 dwa U-booty: U 505 i U 618). Dwa dni później 3 stycznia o godzinie 00:16 (kwadrat marynarki BF 4735) odparto atak dwusilnikowego samolotu, który po zatoczeniu wirażu wykonał drugi atak, zrzucając tym razem serię czterech niecelnych bomb głębinowych oraz prowadząc ostrzał z działek pokładowych. Ósmego stycznia o godzinie 06:30 U 421 spotkał się w kwadracie BF 5224 z dozorowcami, w eskorcie których o 09:45 dotarł do Brestu, kończąc trwający ponad dziewięć tygodni patrol (64 dni). Podczas jego trwania przepłynięto 4.670 mil morskich na i 1.124 mile morskie pod powierzchnią.

Patrol 2 (19.02.1944 ? 01.04.1944)
19.02. U 421 pod dowództwem Hansa Kolbusa wraz U 214 o godzinie 16:35 opuścił Brest, by zgodnie z otrzymanymi rozkazami dokonać próby przedarcia się przez cieśninę Gibraltarską na wody Morza Śródziemnego w celu wzmocnienia działającej tam 29 Flotylli U-bootów. Następnego dnia pomiędzy godziną 05:49 a 07:55 w kwadracie BF 5544 przeprowadzono zakończone pomyślnie próbne zanurzenie, po czym następnie skierowano się w stronę Gibraltaru rozpoczynając o 08:30 podwodny marsz. Dwudziestego pierwszego lutego (kwadrat marynarki BF 5480) na polecenie dowódcy ustawiono na wodzie wiele boi radarowych Thetis, które miały za zadanie zmylić wrogie radary. Trzy dni później 24 lutego o godzinie 02:00 w kwadracie BF 4446 na wodzie postawiono ostatnich dziewięć Thetisów. Dnia 29 lutego podczas trymowania okrętu o godzinie 20:00 zauważono jego lekkie przegłębienie na dziób, które doprowadziło do wykrycia nieszczelności w wyrzutni nr II, którą niezwłocznie usunięto. Drugiego marca o 03:09 (kwadrat marynarki CG 5586) z pomostu U 421 na kursie 330? dostrzeżono snop reflektora wrogiego samolotu, w którego kierunku Hans Kolbus nakazał otworzyć ogień z zaporowy z podwójnych działek kal. 20 mm. Wroga maszyna pomimo trafiających w kadłub pocisków wykonała atak zrzucając trzy nieskuteczne bomby, po czym następnie odleciała. Poszukiwania przyczyny nie wykrycia przez detektor Naxos zbliżającego się samolotu doprowadziły do odkrycia, że kabel łączący antenę z odbiornikiem uległ przerwaniu. Następnego dnia o godzinie 06:02 (kwadrat marynarki CG 5915) przebywający w pobliżu zatoki Setubal w Portugalii U 421 został posadzony na znajdującym się w tym miejscu na głębokości 94 metrów dnie. Zgodnie z powziętym wcześniej zamiarem Hans Kolbus przebywał w tym rejonie jeszcze kilak dni oczekując na nadejście odpowiedniej fazy księżyca, która zwiększałaby jego szanse na skuteczne przedarcie się na Morze Śródziemne, prowadząc jednocześnie przez cały czas obserwację ruchu żeglugowego w tym rejonie. Czternastego marca o godzinie 23:04 (kwadrat marynarki CG 8318) zbliżający się powoli do Gibraltaru, przebywający na powierzchni od prawie dwóch godzin okręt Kolbusa został zmuszony do alarmowego zanurzenia przez nadpływający, mający zapalone czerwone światła okręt dozorowy. Następnego dnia o 20:57 (kwadrat marynarki CG 8357) ponownie rozpoczęto marsz na powierzchni, podczas którego o 22:50 skutecznie wymanewrowano kolejny dozorowiec. Szesnastego marca o godzinie 22:59 (kwadrat marynarki CG 9164) Hans Kolbus zarządził zanurzenie rozpoczynając skryte podejście w stronę Gibraltaru. Dwa dni później 18 marca o godzinie 03:33 (kwadrat marynarki CG 9519) U 421 został posadzony na znajdującym się w tym miejscu na głębokości 110 metrów dnie, gdzie następnie przebywał do 21:25. Po wynurzeniu aż do 23:48 okręt Kolbusa płynął na powierzchni ładując akumulatory i wentylując wnętrze. Następnego dnia o godzinie 18:06 (kwadrat marynarki CG 9593) po stronie sterburty od dziobu detonowały dwie bomby głębinowe, które nie spowodowały jednak żadnych szkód. O 19:43 płynący cały czas w zanurzeniu U 421 miał dwie niegroźne kolizje z dnem. O 21:25 podczas obserwacji okolicy przez peryskop Hans Kolbus zaobserwował na kursie 82? światła położonego nad cieśniną Gibraltarską miasta Tarifa. Po jej zakończeniu kontynuowano dalej marsz w zanurzeniu wpływając o godzinie 08:00 dnia 20 marca na wody Morza Śródziemnego. Tego samego dnia o 22:51 (kwadrat marynarki CG 9653) po trwającym 47 godzin marszu w zanurzeniu U 421 pojawił się na powierzchni, rozpoczynając niemal natychmiast ładowanie baterii akumulatorów i wentylowanie wnętrza. Dziesięć dni później 30 marca na okręcie Kolbusa odebrano depeszę z FdU o następującej treści:
?Kolbus rozpocząć marsz powrotny do Tulonu.?.
Pierwszego kwietnia o godzinie 10:10 U 421 wpłynął do Tulonu kończąc trwający sześć tygodni patrol (42 dni), podczas którego przepłynął on 1.113 mil morskich na i 1.045 mil morskich pod powierzchnią.

29.04.1944 przebywający w Tulonie, prawie gotowy do wyjścia w morze U 421 podczas nalotu na port i bazę wykonanego przez 480 amerykańskich samolotów z 15 Floty USAAF został trafiony o godzinie 11:31 serią bomb w część dziobową, w wyniku czego poszedł niezwłocznie na dno (w momencie jego zatonięcia cała załoga przebywała w odległym o 150 metrów bunkrze, gdzie udała się o 11:00 zaraz po ogłoszeniu alarmu).

26.06.1944 Wrak okrętu został podniesiony z dna a następnie po zbadaniu rozmiaru uszkodzeń wycofany ze służby.

19.08.1944 Znajdujący się na terenie bazy w Tulonie wrak ex U 421 stał się zdobyczą alianckich wojsk.

1946 przydzielony Francji kadłub byłego okrętu Kolbusa został pocięty na złom.

Bibliografia:
http://uboat.net
www.ubootwaffe.net
http://uboatarchive.net/
http://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/chronik.htm
http://www.u-boot-archiv.de/
http://www.u-historia.com/
Blair Clay - Hitlera Wojna U-bootów tom I i II
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die U-boot-Kommandanten tom 1
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Der U-Boot-Bau auf Deutschen Werften von 1935 bis 1945 tom 2
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Erfolge von September 1939 bis Mai 1945 tom 3
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Verluste von September 1939 bis Mai 1945 tom 4
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die Ritterkreuzträger der U-Boot-Waffe von 1939 bis Mai 1945 tom 5
Ritschel Herbert - Kurzfassung Kriegstagebücher Deutscher U-boote 1939 - 1945 Band 7 KTB U 375 - U 435
Rohwer Jürgen: Axis Submarine Successes 1939 - 1945
Trojca Waldemar - U-bootwaffe 1939-1945 cz. 1, 2, 3
Wynn Kenneth U-Boot-Operationen im Zweiten Weltkrieg Einsatzgeschichte U1-U510 tom 1
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Posty: 1 • Strona 1 z 1

Powrót do Typ VII



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości