1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

U-414 Typ VIIC

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 1 • Strona 1 z 1

U-414 Typ VIIC

Postprzez Brodołak » 19.04.13, 05:24

U 414 Typ VIIC

Stocznia: Danziger Werft AG, Danzig
Numer zamówienia: 115
Zamówienie: 15.08.1940
Położenie stępki: 14.06.1941
Wodowanie: 25.03.1942
Wcielenie do służby: 01.07.1942
Numer pocztowy: M 15 421

Przebieg służby:
01.07.1942 – 31.12.1942 – 8 Flotylla U-bootów, Danzig (szkolenie załogi)
01.01.1943 – 30.04.1943 – 6 Flotyll U-bootów, St. Nazaire (służba frontowa)
01.05.1943 – 25.05.1943 – 29 Flotylla U-bootów, La Spezia (służba frontowa)
25.05.1943 – Zatopiony wraz z całą załogą na północny – zachód od Tenes (pozycja 36.31N, 00.40E) bombami głębinowymi przez brytyjską korwetę HMS Vetch.

Dowódcy:
01.07.1942 – 25.05.1943 – OL Walter Huth

Liczba patroli: 3

Zatopione/uszkodzone statki handlowe: 1 (5.979 ton)/1 (7.134 ton)

Zatopione/uszkodzone okręty wojenne: 0/0

Zestrzelone/uszkodzone samoloty: 0/0

Okres służby U 414 przed rozpoczęciem wykonywania patroli bojowych:
02.07. – 18.07.1942 – Danzig – próby okrętu w ramach UAG I.
19.07. – 01.08.1942 – Danzig – pobyt w stoczni Schichau w celu usunięcia uszkodzeń części dziobowej.
02.08. – 07.08.1942 – Danzig – dokończenie prób okrętu w ramach UAG I.
08.08. – 11.08.1942 – Gotenhafen – próby broni torpedowej w ramach TEK.
12.08. – 13.08.1942 – Rønne/Bornholm – próby hydrofonów w ramach UAG-Schall.
15.08. – 18.08.1942 – Kiel – próby okrętu w ramach UAK.
20.08. – 14.09.1942 – Hela – rejsy szkoleniowe w ramach Agru-Front.
15.09. – 17.09.1942 – Danzig – pobyt w stoczni Holm w celu dokonania drobnych prac naprawczych.
18.09. – 17.10.1942 – Pillau – szkolenie w strzelaniu torpedami w ramach 25 Flotylli U-bootów.
18.10. – 31.10.1942 – Gotenhafen – ćwiczenia taktyczne w ramach 27 Flotylli U-bootów.
01.11. – 21.12.1942 – Danzig – przegląd okrętu oraz prace konserwacyjne wykonane przez stocznię Holm.
27.12. – 31.12.1942 – Kiel – pobyt w stoczni Kriegsmarine Werft, w celu wykonania prac spawalniczych na kadłubie okrętu.
01.01. – 06.01.1943 – Kiel – przygotowanie okrętu do wyjścia na pierwszy patrol.

Patrol 1 (07.01.1943 – 19.02.1943)
07.01. U 414 pod dowództwem Waltera Hutha o godzinie 08:00 opuścił Kiel, by zgodnie z otrzymanym rozkazem zwalczać nieprzyjacielską żeglugę na Północnym Atlantyku. Trzy godziny później o 11:00 na rucie 15 doszło do spotkania z trałowcem M 1903 oraz U 255, w towarzystwie których skierowano się następnie w stronę punktu Schw 21. Następnego dnia o 22:10 zawinięto do Kristiansand rozpoczynając niemal z marszu operację uzupełniania zapasów paliwa oraz wody pitnej. Po jej zakończeniu 9 stycznia o 07:30 ruszono w dalszą drogę kierując się na Egersund, gdzie zawinięto o 16:27. Po przenocowaniu następnego dnia o 09:00 ponownie wraz z U 255 oraz w towarzystwie eskorty ruszono w dalszą drogę kierując się w stronę punktu AN 3151. W trakcie tego marszu od mini konwoju odłączył się U 255, który obrał kurs na Stavanger. O 15:30 osiągnięto w/w kwadrat, gdzie pożegnano się z eskortą, po czym już samotnie obrano kurs na wyznaczony rejon operacyjny. Piętnastego stycznia Walter Huth otrzymał z dowództwa polecenie dołączenia do zgrupowania Falke i obsadzenia wyznaczonej mu pozycji przypadającej na kwadrat AL.13. Głównym celem w/w grupy w nadchodzących dniach były następujące konwoje: ONS.158 (Grupa Eskortowa C4), ONS.159 (Grupa Eskortowa B2) i ONS.160 (Grupa Eskortowa C2). Alianci wiedząc jednak z przechwyconych i odszyfrowanych depesz Enigmy o miejscu koncentracji grupy Falke zmienili trasy wszystkich konwoji, tak że te ominęły niebezpieczny rejon niewykryte przez żaden z okrętów. Wracając do U 414 to szesnastego stycznia o godzinie 12:36 (kwadrat marynarki AL 1295) został on zmuszony do alarmowego zanurzenia przez nadlatujący czterosilnikowy samolot, który w wykonanym następnie ataku w ślad za nim zrzucił serię bomb głębinowych. Następnego dnia o 12:40 w kwadracie AD 8836 po raz drugi podczas tego patrolu musiano uciekać pod wodę, tym razem przed nadlatującą łodzią latającą, która w wykonanym następnie ataku w ślad za zanurzającym się U 414 zrzuciła serię niecelnych bomb głębinowych. Sześć godzin później o 18:40 (kwadrat marynarki AD 8984) płynący od kilku godzin z powrotem na powierzchni okręt Hutha wymienił się sygnałami rozpoznawczymi z napotkanym U 632. Dziewiętnastego stycznia o godzinie 16:01 na U 414 odebrano pochodzącą z BdU depeszę o następującej treści:
Grupy Falke i Habicht rozwiązane, okręty utworzą grupę Haudegen. W kolejności: U 414, U 268, U 182, U 525, U 69, U 201, U 606, U 607, U 226, U 186, U 383, U 303, U 438, U 624, U 704, U 613, U 752 dnia 22 Stycznia godzina 13:00 przebywać w linii rozpoznania od AJ 3141 do AL 4691, kurs 210˚.”.
Głównym celem dla operującej na południowy – wschód od wybrzeży Grenlandii grupy były wszystkie pływające przez ten akwen konwoje. Dwudziestego szóstego stycznia o 16:33 (kwadrat marynarki AD 9649) dokonano porównania własnych namiarów na aktualną pozycje okrętu z namiarami uzyskanymi od U 182. Tego samego dnia jak zapisał w KTB Walter Huth na akwenie rozciągającym się na odległość ca. pięćdziesiąt mil morskich od południowego cypla Grenlandii pełno było dużych brył pływającego lodu, który mocno utrudniał nawigację. Następnego dnia o 12:21 przebywający w kwadracie AJ 3289 U 414 wymienił się sygnałami rozpoznawczymi z napotkanym U 268. Kilka godzin później o 17:15 (kwadrat marynarki AJ 3586) przeprowadzono rozmowę z kolejnym U-bootem, którym tym razem był U 438. Drugiego lutego o 13:59 w kwadracie AJ 8119 U 414 odparł atak wrogiego samolotu doznając jednak uszkodzeń od bliskich detonacji bomb głębinowych (m.in. rozbiciu uległo 20 cel baterii akumulatorów), które to z kolei zmusiły Waltera Hutha do podjęcia decyzji o przerwaniu wykonywania dotychczasowego zadania i rozpoczęciu marszu do bazy, o której to zresztą zameldował dowództwu. Tego samego dnia otrzymano odpowiedź nakazująca U 414 iść na spotkanie z podwodnym tankowcem U 460. Dziewięć dni później 11 lutego o godzinie 08:00 (kwadrat marynarki AK 8984) nawiązano kontakt wzrokowy z U 460, z którego to pomiędzy 11:30 a 14:25 pobrano ca. 11 m3 paliwa oraz nieokreśloną ilość prowiantu. W trakcie trwania tej operacji zaokrętowany na podwodnym tankowcu lekarz przybył na pokład U 414 aby opatrzyć rannych na skutek ataku wrogiego samolotu członków jego załogi. Dziewiętnastego lutego o 08:13 w punkcie 438 okręt Hutha dołączył się do eskorty przewidzianej dla U 436 i U 381, w towarzystwie której o 16:57 przybył do St. Nazaire, kończąc trwający ponad sześć tygodni patrol (44 dni).

Patrol 2 (01.04.1043 – 14.04.1943)
01.04. U 414 pod dowództwem Waltera Hutha o godzinie 16:00 opuścił bazę w Breście spotykając się dziesięć minut później ze swoją eskortą tj. przerywaczem zagród minowych Spbr 122 i dozorowcem V 624, w towarzystwie których obrał następnie kurs na punkt 438. Drugiego lutego na U 414 odebrano pochodzącą z BdU depeszę o następującej treści:
Huth, wpłynąć na Morze Śródziemne przez cieśninę Gibraltarską na początku nowego cyklu księżyca. Zadanie można przerwać tylko z ważnych powodów. (...).”.
Trzy dni później piątego kwietnia o 13:54 (kwadrat marynarki CG 4867) na zmierzającym w kierunku Gibraltaru U 414 dostrzeżono smugę dymu, która jak się później okazało pochodziła z portugalskiego frachtowca Sines. Ósmego kwietnia po dostrzeżeniu o godzinie 04:48 w kwadracie CG 9588 światła latarni na przylądku Espartel Walter Huth zarządził zanurzenie a godzinę później o 06:00 nakazał posadzić okręt na dnie (głębokość A+20 tj. 100 metrów). O 21:16 w celu przewentylowania wnętrza i naładowania baterii akumulatorów U 414 wyszedł na powierzchnie, gdzie ku uciesze dowódcy natknięto się na opary gęstej mgły. W trakcie marszu na powierzchni o 23:08 uzyskano silny namiar na pracujący w pobliżu radar, co z kolei zmusiło Waltera Hutha do wydania rozkazu zanurzenia. Po trwającym zaledwie dziewięć minut pobycie pod wodą o 23:17 U 414 z powrotem pojawił się na powierzchni rozpoczynając marsz kursem 75˚. Tuż po północy dziewiątego kwietnia ze względu na panujące wciąż zamglenie Walter Huth zarządził zanurzenie w celu przesłuchania okolicy, nie uzyskując jednak żadnego kontaktu akustycznego. Dziesięć minut później ponownie płynięto na powierzchni prowadząc wzmożoną obserwację okolicy, bowiem główną obawą dowódcy U 414 było to, że może on wpaść na jeden z patrolujących cieśninę dozorowców. Po dostrzeżeniu o 01:02 (kwadrat marynarki CG 9593) na kursie 120˚ świateł należących do tajemniczej jednostki wykonano alarmowe zanurzenie, pozostając następnie pod wodą do godziny 05:20, kiedy to po wynurzeniu z pomostu U 414 dostrzeżono zabudowania Gibraltaru a na kursie 211˚ położonej w Afryce hiszpańskiej enklawy Ceuty. Dziesiątego kwietnia o 01:10 w kwadracie CH 7564 na kursie 124˚ dostrzeżono światła latarni w pobliżu Alboran. Dwa dni później 12 kwietnia o 05:20 na U 414 odebrano pochodzącą z FdU depeszę o następującej treści:
Huth iść do Spezii.”.
Czternastego kwietnia o godzinie 08:00 w kwadracie CJ 1622 doszło do spotkania z wysłaną naprzeciw eskortą, w towarzystwie której o 11:30 zawinięto do La Spezia, kończąc trwający prawie dwa tygodnie patrol (13 dni). W trakcie jego trwania przepłynięto 2.012 mil morskich na i 251 mil morskich pod powierzchnią.

Patrol 3 (13.05.1943 – 25.05.1943)
13.05. U 414 pod dowództwem Waltera Hutha o godzinie 16:00 opuścił La Spezia, by zgodnie z otrzymanym rozkazem wraz z U 407 i U 561 obsadzić akwen położony pomiędzy kwadratami CH 7574 do 9516 (zach. cz. Morza Śródziemnego). Osiemnastego maja patrolujący nakazany obszar U 414 nawiązał kontakt z idącym w kierunku wschodnim konwojem KMS.14 i w przeprowadzonym w kwadracie CH 8278 ataku storpedował dwie brytyjskie jednostki:
- należący do armatora Headlam & Sons z Whitby frachtowiec Empire Eve (5.979 ton), który na skutek trafienia poszedł na dno,
- należący do armatora Lyle Shipping Co Ltd, Glasgow frachtowiec Fort Anne (7.134 ton), który pomimo trafienia nie zatonął i po ponownym obsadzeniu przez załogę został doprowadzony do portu w Algierze
Tego samego dnia w dowództwie flotylli odebrano pochodzący z okrętu Hutha meldunek z przebiegu w/w ataku o następującej treści:
18.05. Godzina 21:00 CH 8276 z idącego na wschód konwoju zatopiono 2 parowce na sumę 16.000 ton.”.
Dwudziestego piątego maja FdU nadało do wszystkich operujących w zachodniej części Morza Śródziemnego okrętów depeszę o następującej treści:
Zachodnie okręty według B-Dienst konwój przebywa o godzinie 13:00 w CH 9546. Kurs i prędkość nieznane.”.
Tego samego dnia na północny – zachód od Tenes (kwadrat marynarki CH 8512) U 414 nawiązał kontakt z konwojem GTX-1, rozpoczynając następnie podejście w celu jego zaatakowania. W trakcie jego trwania okręt Hutha został wykryty przez hydroakustyków należącej do eskorty konwoju brytyjskiej korwety HMS Vetch, która niezwłocznie się skierowała w jego stronę. Nieświadom obecności wrogiej jednostki, w momencie kiedy ta znajdowała się w odległości 300 metrów dowódca U 414 nakazał wysunąć peryskop, chcąc w ten sposób najprawdopodobniej sprawdzić odległość dzielącą go od konwoju. Peryskop ten został dostrzeżony przez wachtowych na HMS Vetch, która wykonała następnie dwa ataki zrzucając łącznie dziewięć bomb głębinowych (pierwsza seria pięć, druga cztery). Chociaż poza plamą ropy, pęcherzykami powietrza oraz silną eksplozją na dużej głębokości nie zauważono żadnych innych śladów świadczących o zatopieniu U-boota to U 414 na skutek tych ataków poszedł na dno wraz z całą załogą.

Członkowie załogi U 414 polegli w dniu 25.05.1943 (w kolejności alfabetycznej):
Baudeck, Kurt Lt.z.S. 12.09.1919
Becker, Klaus FkMt 20.01.1921
Becker, Wilhelm MaschGfr. 21.03.1924
Begale, Franz MaschGfr 26.01.1920
Beierle, Helmut MaschOGfr 24.07.1923
Bergmair, Alois MaschOGfr 13.01.1923
Bodemann, Georg OBtsMt 17.05.1916
Borkowski, Gerhard MaschGfr. 06.02.1924
Bornholdt, Otto MaschGfr 17.10.1923
Bosse, Bernhard-Emil Lt.z.S. 23.12.1921
Braun, Otto MaschGfr 04.05.1923
Buchheister, Egon MaschOGfr 01.12.1923
Delling, Helmut FkMt 28.07.1920
Dirks, Anton MaschGfr 26.01.1924
Dondelski, Paul MaschOGfr 27.06.1923
Dreker, Heinrich MaschGfr. 07.12.1923
Drescher, Fritz MaschOGfr. 13.10.1923
Ewertowski, Felix MechOGfr. 03.04.1923
Gröning, Heinrich OStrm 10.01.1916
Huth, Walther OLt.z.S.01.09.41. 14.04.1918
Jarczyk, Werner OFähnr.z.S. 14.06.1922
Klaus, Ulrich FkOGfr 06.09.1921
Klippe, Helmuth Lt.ing 04.04.1920
Lange, Joachim Fähnr.z.S. 02.05.1924
Lersmacher, Wilhelm MtrGfr 07.06.1924
Lüdtke, Ulrich BtsMt. 11.08.1919
Meier, Hermann ObMt. 06.08.1916
Nädrup, Herbert Fahnr.z.S. 22.01.1923
Nolten, Johannes Gfr. 17.08.1924
Passow, Harri Maat. 24.09.1919
Pyka, Rudi Gfr. 01.05.1924
Rauh, Bernhard Gfr. 25.03.1924
Schmidt, Erwin ObMt. 04.07.1918
Schneider, Helmuth Gfr. 06.12.1924
Schymura, Rudolf Maat. 03.04.1922
Sonnenberg, Rudolf Gfr. 07.08.1922
Spengler, Horst ObGfr 10.05.1921
Stauch, Fridolin ObGfr 31.03.1923
Steinau, Günter Gfr. 10.01.1925
Steininger, Leonhard Gfr. 26.06.1924
Steinsiek, Erich Gfr. 19.08.1922
Stern, Rudolf Gfr. 03.08.1924
Stuhrmann, Leo OMasch 18.03.1916
Tesch, Heinz Maat. 28.09.1919
Weingart, Otto OMasch 08.12.1913
Wieberneit, Helmuth OGfr 25.08.1921


Bibliografia:
http://uboat.net
http://www.ubootwaffe.net
http://uboatarchive.net/
http://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/chronik.htm
http://www.u-boot-archiv.de/
http://www.u-historia.com/
Blair Clay - Hitlera Wojna U-bootów tom I i II
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die U-boot-Kommandanten tom 1
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Der U-Boot-Bau auf Deutschen Werften von 1935 bis 1945 tom 2
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Erfolge von September 1939 bis Mai 1945 tom 3
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Verluste von September 1939 bis Mai 1945 tom 4
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die Ritterkreuzträger der U-Boot-Waffe von 1939 bis Mai 1945 tom 5
Ritschel Herbert - Kurzfassung Kriegstagebücher Deutscher U-boote 1939 - 1945 Band 7 KTB U 375 - U 435
Rohwer Jürgen: Axis Submarine Successes 1939 - 1945
Trojca Waldemar - U-bootwaffe 1939-1945 cz. 1, 2, 3
Wynn Kenneth U-Boot-Operationen im Zweiten Weltkrieg Einsatzgeschichte U1-U510 tom 1
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Posty: 1 • Strona 1 z 1

Powrót do Typ VII



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 4 gości

cron