1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

U-408 Typ VIIC

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 1 • Strona 1 z 1

U-408 Typ VIIC

Postprzez Brodołak » 20.07.12, 05:50

U 408 Typ VIIC

Stocznia: Danziger Werft AG, Danzig
Numer zamówienia: 109
Zamówienie: 16.10.1939
Położenie stępki: 30.09.1940
Wodowanie: 16.07.1941
Wcielenie do służby: 19.11.1941
Numer pocztowy: M 47 966

Przebieg służby:
19.11.1941 ? 30.04.1942 ? 5 Flotylla U-bootów, Kiel (szkolenie załogi)
01.05.1942 ? 30.06.1942 ? 9 Flotylla U-bootów, Brest (okręt bojowy)
01.07.1942 ? 05.11.1942 ? 11 Flotylla U-bootów, Bergen (okręt bojowy)
05.11.1942 ? Zatopiony na północ od wybrzeży Islandii (pozycja 67.40N, 18.32W) bombami głębinowymi zrzuconymi przez amerykański samolot Catalina należący do Sqn VP-84/H USN.

Dowódcy:
19.11.1941 ? 05.11.1942 ? KL ~ KK Reinhard von Hymmen

Liczba patroli: 4

Zatopione/uszkodzone statki handlowe: 3 (19.689 ton)/0

Zatopione/uszkodzone okręty wojenne: 0/0

Zestrzelone/uszkodzone samoloty: 0/0

Okres służby U 408 przed rozpoczęciem wykonywania patroli bojowych:
20.11. ? 08.12.1941 ? Danzig ? próby w ramach UAG I.
09.12. ? 14.12.1941 ? Gotenhafen ? próby broni torpedowej w ramach TEK.
19.12. ? 21.12.1941 ? R?nne/Bornholm ? próby hydrofonów w ramach UAG Schall.
22.12. ? 02.01.1942 ? Swinemünde ? pobyt w bazie ze względu na okres świąteczno noworoczny.
04.01. ? 15.01.1942 ? Hela ? szkolenie w morzu w ramach Agru-Front.
16.01. ? 25.01.1942 ? Danzig ? strzelanie torpedami w ramach 25 Flotylli U-bootów.
26.01. ? 09.04.1942 ? Danzig ? pobyt w stoczni Deutsche Werke w celu przeprowadzenia przeglądu.
10.04. ? 21.04.1942 ? Gotenhafen ? ćwiczenia taktyczne w ramach 27 Flotylli U-bootów.
22.04. ? 25.04.1942 - R?nne/Bornholm ? 2 próby hydrofonów w ramach UAG Schall.
26.04. ? 27.04.1942 ? Swinemünde ? ćwiczenia artyleryjskie.
28.04. ? 15.05.1942 ? Kiel ? przegląd okrętu, prace konserwacyjne i przygotowanie okrętu do wyjścia na patrol.

Patrol 1 (21.05.1942 ? 01.06.1942)
21.05. U 408 pod dowództwem Reinharda von Hymmen o godzinie 07:05 odbił od burty okrętu bazy St. Luis, po czym opuścił bazę w Kiel, by zgodnie z otrzymanym rozkazem zaatakować wrogą żeglugę na Północnym Atlantyku. Prawie trzy godziny później o 09:55 doszło do spotkania z przerywaczem zagród minowych, w eskorcie którego skierowano się następnie do kwadratu AO 7212 gdzie przybyto o 19:45 i gdzie rolę eskorty od przerywacza przejęły dwa dozorowce. Następnego dnia w celu uzupełnienia zapasów wody pitnej o 16:45 U 408 zawinął do bazy Kristiansand, którą opuścił dwudziestego trzeciego maja o godzinie 04:00 w eskorcie trałowca M. Ponad dziesięć godzin później o 14:27 pożegnano się z eskortą, po czym już samotnie ruszono w dalszą drogę. Trzy dni później tuż po północy 26 maja (kwadrat marynarki AM 3280) okręt Reinharda von Hymmen pomyślnie minął obszar położony pomiędzy Szetlandami a Wyspami Owczymi. Następnego dnia na U 408 o godzinie 01:20 odebrano pochodzącą z BdU depeszę o następującej treści:
?Schendel i Hymmen dotychczasowy punkt docelowy anulowany. Jak najszybciej zawracać i ze zwiększoną prędkością marszową kierować się do AG 1159.?.
Tego samego dnia o 05:25 okręt Reinharda von Hymmen rozpoczął marsz przez rejon położony pomiędzy Islandią a Wyspami Owczymi. Pierwszego czerwca o godzinie 06:10 U 408 zawinął do bazy w Narwiku, gdzie zacumował przy burcie okrętu sztabowego Tanga. Trzydzieści pięć minut później opuszczono Narwik, po czym skierowano się do zacumowanego na wodach Skomenfjordu okrętu bazy Stella Polaris, gdzie przybyto o 08:30, kończąc trwający prawie dwa tygodnie patrol (12 dni). Podczas jego trwania przepłynięto 2.210 mil morskich na i pod powierzchnią.

Patrol 2 (07.06.1942 ? 16.07.1942)
07.06. U 408 pod dowództwem Reinharda von Hymmen o godzinie 09:00 odbił od burty zacumowanego na wodach Skomenfjordu okrętu bazy Stella Polaris, po czym skierował się do bazy w Narwiku, gdzie przybył o 10:30 cumując przy burcie okrętu sztabowego Tanga. Po odebraniu rozkazów, nakazujących zwalczanie żeglugi na Oceanie Arktycznym i Morzu Barentsa o 12:15 opuszczono Narwik kierując się na drugi patrol bojowy. Dziesiątego czerwca o 02:30 U 408 osiągnął pierwszy rejon ataku, przypadający na kwadrat AE 3156, gdzie natknął się na fatalne warunki, pogodowe (gęsta mgła uniemożliwiająca poszukiwanie wroga). Jedenaście dni potniej 21 czerwca odebrano pochodzącą ze sztabu Admirała Oceanu Arktycznego depeszę o następującej treści:
?Eisteufel jako rejony ataku obsadzić,
W AA: U 251 9759 ? U 334 9845 ? U 355 9977.
W AE: U 408 2326 ? U 657 3167 ? U 88 3255.
?
Głównym celem w/w grupy miał być kolejny płynący z pomocą wojskową do Związku Radzieckiego konwój PQ. Dnia 25 czerwca o 12:35 odebrano drugą depeszę ze sztabu o następującej treści:
?Z powodu zalodzenia wszystkie okręty zmienią swoje rejony ataku przemieszczając się 60 mil morskich płynąc kursem 45?.?.
Pierwszego lipca o godzinie 03:57 (kwadrat marynarki AB 7456) płynący na powierzchni U 408 został zmuszony do alarmowego zanurzenia przez wrogi samolot. O 09:20 (kwadrat marynarki AB 7419) z pomostu przebywającego od prawie półtorej godziny z powrotem na powierzchni okrętu Reinharda von Hymmen dostrzeżono tankowiec oraz dozorowiec, w stronę których niezwłocznie się skierowano. O 11:51 tropiący cel U 408 został zmuszony do alarmowego zanurzenia przez wrogą korwetę, która otworzyła w jego kierunku ogień z działa pokładowego. Przez cztery kolejne godziny Reinhard von Hymmen wymykał się nieprzyjacielskiej jednostce, która prowadziła jego poszukiwania, krążąc w pobliżu. Po wynurzeniu mającym miejsce o 16:03 (kwadrat marynarki AB 7422) podjęto bezskuteczną próbę odzyskania kontaktu. Tego samego dnia o 23:16 odebrano pochodzącą ze sztabu Admirała Oceanu Arktycznego depeszę o następującej treści:
?PQ.17, przebywa o godzinie 16:00 AB 7166. Kurs NO. U 255, U 408, U 334, U 456 szukać kontaktu. U 251, U 355, U 657, U 88, U 457 i U 376 utworzyć dnia 02.07., godzina 14:00 linię dozoru od AB 5155 do 5515.?.
Następnego dnia o 17:32 ze względu na kończące się paliwo przebywający aktualnie w kwadracie AB 4631 okręt Reinharda von Hymmen przerwał operację konwojową, po czym skierował się do bazy w Narwiku, gdzie przybył 3 lipca o godzinie 08:00. Półgodziny później U 408 opuścił Narwik, obierając kurs na Skomenfjord, gdzie zacumował u burty zaopatrzeniowca Pelagos, z którego następnie rozpoczęto pobieranie paliwa oraz prowiantu. Tego samego dnia po zakończeniu wszystkich prac o 23:15 skierowano się z powrotem do Narwiku, gdzie zacumowano przy burcie okrętu sztabowego Tanga. Szóstego lipca po odebraniu rozkazów o godzinie 02:19 opuszczono bazę by następnie via Ramsund oraz wody Andfjordu skierować się do wyznaczonego rejonu operacyjnego. Następnego dnia o godzinie 14:45 U 408 spotkał się w kwadracie AC 5718 z U 657. Dwa dni później 9 lipca w celu przesłuchania okolicy hydrofonem (w związku z brakiem jakiegokolwiek kontaktu wzrokowego) Reinhard von Hymmen zarządził o 12:54 (kwadrat marynarki AC 9298) zanurzenie, co pozwoliło wkrótce potem na uzyskanie kontaktu akustycznego na kursie 85?. O 14:30 (kwadrat marynarki AC 9295) przed dziobem okrętu przepłynął niszczyciel a chwilę później za rufą dozorowiec. Ze względu na opary mgły w których zniknęły obie jednostki nie udało się ich zaatakować. Wkrótce potem w bliskiej odległości od zanurzonego okrętu wyłonił się frachtowiec, w którego stronę o 14:36 odpalono dwie torpedy nie uzyskując jednak żadnego trafienia. O 20:00 U 408 pojawił się na powierzchni obierając kurs na północ z zamiarem odnalezienia i zaatakowania maruderów z konwoju. Następnego dnia na polecenie dowództwa przebywający aktualnie w kwadracie AC 9525 okręt Reinharda von Hymmen o godzinie 16:00 rozpoczął marsz powrotny. Piętnastego lipca o godzinie 08:00 (kwadrat marynarki AB 9865) U 408 minął położoną w Andenes latarnię morską. Tego samego dnia o 20:10 zawinięto do Narwiku cumując u burty okrętu sztabowego Tanga, na pokładzie którego Reinhard von Hymmen zdał sprawozdanie z przebiegu patrolu. Następnego dnia o godzinie 02:00 opuszczono Narwik, kierując się do Skomenfjord, gdzie przybyto półtorej godziny później cumując u burty zaopatrzeniowca Kärnten, z którego rozpoczęto pobieranie paliwa. W trakcie zakończonego dopiero co a trwającego prawie sześć tygodni patrolu (40 dni) U 408 przepłynął 4.268 mil morskich na i pod powierzchnią.

18.07.1942 U 408 pod dowództwem Reinharda von Hymmen o godzinie 10:00 opuścił wody Skomenfjordu udając się do Narwiku, gdzie zacumował u burty okrętu sztabowego Tanga. Cztery godziny później o 14:10 po odebraniu instrukcji dotyczącej marszruty wraz z U 376, U 255 i U 457 opuszczono Narwik kierując się do Bergen. Dwa dni później 20 lipca o godzinie 18:00 zawinięto do Bergen, gdzie okręt Reinharda von Hymmen trafił na remont do miejscowej stoczni.

02.09.1942 U 408 pod dowództwem Reinharda von Hymmen o godzinie 18:10 opuścił bazę w Bergen po dopiero co zakończonym remoncie. Wkrótce potem na wodach fiordu przeprowadzono trymowanie okrętu podczas którego wykryto przecieki, które wymusiły ponowną konieczność powrotu do stoczni w celu ich usunięcia. Następnego dnia po usunięciu zauważonych dzień wcześniej defektów o 10:00 ponownie opuszczono Bergen w towarzystwie eskorty, która towarzyszyła jednostce Reinharda von Hymmen do godziny 13:05. Dwa dni później 5 września o 16:30 U 408 zawinął do Narwiku, cumując u burty Tangi. Półtorej godziny później o 18:00 skierowano się do Skomenfjordu, gdzie zacumowano przy burcie zaopatrzeniowca Kärnten.

Patrol 3 (10.09.1942 ? 26.09.1942)
10.09. U 408 pod dowództwem Reinharda von Hymmen o godzinie 09:15 odbił od burty Stella Polaris po czym skierował się do Narwiku, gdzie o 10:45 zacumował przy burcie okrętu sztabowego Tanga. Po odebraniu rozkazów nakazujących zwalczanie wrogiej żeglugi na Oceanie Arktycznym i Morzu Barentsa o 13:00 opuszczono Narwik, kierując się na Lödingen, gdzie na pokład przyjęto miejscowego pilota. Ponad pięć godzin później o 18:15 po przybyciu do Harstad na brzeg przekazano pilota, po czym skierowano się do wyznaczonego rejonu operacyjnego płynąc przez wody Andfjordu. Dwunastego września o godzinie 05:43 U 408 osiągnął wyznaczony rejon operacyjny przypadający na kwadrat AB 3818, przystępując następnie do jego przemierzania. Tego samego dnia odebrano też pochodzącą ze sztabu Admirała Oceanu Arktycznego depeszę o następującej treści:
?Dnia 13, godzina 05:00 przebywają w linii dozoru od AB 2617 do 2685. U 405, U 403, U 88, U 377, U 589, U 408, U 457, okręty tworzą grupę Trägertod.?.
Głównym celem w/w grupy był idący do Związku Radzieckiego konwój PQ.18. Trzynastego września o godzinie 07:30 (kwadrat marynarki AB 2627) z pomostu U 408 dostrzeżono przebywający w pobliżu U 589 a dziesięć minut później smugę dymu, w stronę której niezwłocznie się skierowano schodząc o 07:50 pod wodę z zamiarem zaatakowania dostrzeżonego konwoju, którym był oczekiwany PQ.18. O 09:25 (kwadrat marynarki AB 2569) w kierunku ocenianego na ca. 7.000 ton statku odpalono salwę trzech torped, rejestrując odgłos trafień i dźwięki charakterystyczne dla tonącego statku. Ze względu na zbliżanie się dozorowca potwierdzenie skutków ataku przez peryskop okazało się niemożliwe. W rzeczywistości jedna z trzech wystrzelonych torped (pozostałe dwie minęły cel) trafiła należący do radzieckiego armatora Glavnoe Upravlenie Severnogo Morskogo Puti (GUSMP) frachtowiec Stalingrad (3.559 ton), który poszedł na dno w przeciągu trzech minut i czterdziestu pięciu sekund. Natomiast o jedna z dwóch torped które chybiły radziecką jednostkę trafiła pomimo zarządzonego przez kapitana Otto Ernesta Buforda alarmowego zwrotu należący do amerykańskiego armatora Agwilines Inc z Nowego Jorku frachtowiec typu Libery Oliver Ellsworth (7.191 ton), który ze względu na obawę eksplozji przewożonego ładunku (kilka tysięcy ton amunicji) został opuszczony przez własną załogę i musiał zostać dobity przez trawler z.o.p. idąc ostatecznie na dno o 10:30. Po wynurzeniu mającym miejsce o 16:58 (kwadrat marynarki AB 2672) Reinhard von Hymmen rozpoczął pościg za konwojem w celu jego ponownego zaatakowania. Czternastego września o godzinie 05:03 (kwadrat marynarki AB 3516) z pomostu U 408 dostrzeżono płonący tankowiec, którym okazał się być ciężko uszkodzony i opuszczony przez własną załogę, należący do brytyjskiego armatora United Molasses Co Ltd z Londynu Atheltemplar (8.939 ton) oraz krążący nad nim samolot, który zmusił Reinharda von Hymmen do wydania rozkazu alarmowego zanurzenia. Po wynurzeniu mającym miejsce o godzinie 08:00 podjęto poszukiwania płonącego statku, odnajdując o 14:30 w kwadracie AB 3643 przewrócony do góry dnem ciągle unoszący się na powierzchni kadłub tajemniczej jednostki, w kierunku której z działa pokładowego kal. 88 mm otworzono ogień, uzyskując kilka trafień, po których to ta ostatecznie poszła na dno. Zatopioną jednostką był dostrzeżony o 05:03 Atheltemplar, który o czym Reinhard von Hymmen nie wiedział w międzyczasie przewrócił się do góry dnem. Następnego dnia o 05:15 (kwadrat marynarki AC 1664) z pomostu U 408 dostrzeżono smugę dymu, w której stronę niezwłocznie się skierowano utrzymując cały czas z nią kontakt wzrokowy. O 11:25 i 11:38 (kwadrat marynarki AC 3672) przebywający na ponoście wachtowi zameldowali o dostrzeżeniu w pobliżu dwóch innych U-booty, którymi były U 405 oraz U 457. W godzinach popołudniowych o 15:00 okręt Reinharda von Hymmen zajął pozycję przed konwojem, którym ponownie był PQ.18. Wkrótce potem U 408 zszedł w zanurzenie z zamiarem zaatakowania konwoju ale zanim zdołał to uczynić ten zmienił kurs powodując, że okręt Reinharda von Hymmen znalazł się za nim tracąc szansę na atak. Po wynurzeniu mającym miejsce o 18:43 podjęto bezskuteczny pościg za konwojem. Dziewiętnastego września o 22:20 odebrano pochodzącą ze sztabu Admirała Oceanu Arktycznego depeszę o następującej treści:
?U 703, U 408, U 378, U 592, U 377 do godziny 06:00 20 września zająć pozycję w linii dozoru od ÄG 7757 do AB 2218.?.
Tym razem głównym celem był konwój powrotny QP.14 złożony m.in. z niedobitków płynących w konwoju PQ.17. Następnego dnia o godzinie 05:12 (kwadrat marynarki AB 2243) wykonano alarmowe zanurzenie przed nadpływającym niszczycielem, który wyłonił się z zamieci śnieżnej. Po wynurzeniu mającym miejsce o 06:04 przed dziobem okrętu zaobserwowano łunę, w której stronę następnie się skierowano. Prawie cztery godziny później o 10:04 (kwadrat marynarki AB 2167) z pomostu U 408 dostrzeżono unoszącą się do góry dnem część wraku jednostki eskortowej zidentyfikowanej Reinharda von Hymmen jako niszczyciel a która to w rzeczywistości była brytyjskim trałowcem oceanicznym HMS Leda zatopionym przez U 435. Tego samego dnia o 16:22 (kwadrat marynarki AB 1376) na płynącym na powierzchni U 408 zarejestrowano odgłos trzech uderzeń. Zaraz po pierwszym uderzeniu na pomoście okrętu zjawił się Reinhard von Hymmen, który zinterpretował jej jako odgłos detonacji. Wkrótce potem w odległości 1000 metrów po stronie bakburty zauważono trzy zbliżające się w kierunku okrętu ślady torowe a pomiędzy nim sylwetkę okrętu podwodnego, który następnie schował się pod wodą. Sprawcą nieudanego ataku o czym dowódca U 408 nie wiedział był brytyjski okręt podwodny HMS P 614. Dwudziestego drugiego września o godzinie 05:25 (kwadrat marynarki AA 6888) z pomostu okrętu Reinharda von Hymmen dostrzeżono po stronie bakburty cienie niszczycieli, w których stronę niezwłocznie się skierowano. W wykonanym o 10:16 ataku w kierunku niszczyciela zidentyfikowanego jako typ Tribal odpalono salwę trzech torped rejestrując po 5 minutach i dwudziestu siedmiu sekundach odgłos trafienia, co dało dowódcy powód do zgłoszenia niepotwierdzonego uszkodzenia wrogiej jednostki. O 18:54 na U 408 doszło do awarii sterburtowego silnika, co spowodowało, że Reinhard von Hymmen podjął decyzję o przerwaniu patrolu i rozpoczęciu rejsu powrotnego do bazy. Dwudziestego szóstego września o 17:15 zawinięto do Narwiku, gdzie zacumowano przy burcie okrętu sztabowego Tanga. Po zdaniu raportu z przebiegu patrolu o 21:01 U 408 opuścił Narwik, kierując się do Skomenfjordu, gdzie zacumował u burty okrętu bazy Stella Polaris, kończąc w ten sposób trwający ponad dwa tygodnie patrol (17 dni). Podczas jego trwania przepłynięto 4.075 mil morskich na i pod powierzchnią.

Patrol 4 (31.10.1942 ? 05.11.1942)
31.10. U 408 pod dowództwem Reinharda von Hymmen o godzinie 08:30 odbił od burty zacumowanego na wodach Skomenfjordu okrętu bazy Stella Polaris, po czym skierował się do Narwiku, gdzie zacumował przy burcie awizo Grille. Po odebraniu rozkazów nakazujących zwalczanie wrogiej żeglugi na Oceanie Arktycznym, o 11:00 opuszczono bazę kierując się na Tjeldsund. Pięć godzin później o 16:00 w celu uzupełnienia zapasów prowiantu zawinięto do Harstad, które po zakończeniu załadunku opuszczono następnego dnia o 08:50 kierując się przez Andfjord w stronę kwadratu AE 12. Tuż przed północą czwartego lutego (kwadrat marynarki AA 9193) okręt Reinharda von Hymmen został dostrzeżony z pokładu przebywającego w pobliżu U 622. Następnego dnia przebywający aktualnie położonym na północ od wybrzeży Islandii kwadracie AE 1655 U 408 został wykryty przez amerykańską łódź latającą Catalina należącą do Sqn VP-84/H USN, która w wykonanym następnie ataku przy pomocy bomb głębinowych posłała go na dno wraz z całą załogą.

Członkowie załogi U 408 polegli w dniu 05.11.1942 (w kolejności alfabetycznej):
Arndt Otto OMaschMt 28.02.1917
Baade Heinz OMaschMt 02.01.1919
Berger Günter-Hermann Alfred OFähnr.z.S 15.09.1921
Borowski Richard OMaschMt 04.04.1916
Brosda Karl MtrOGfr 12.03.1922
Buttgereit Georg MtrGfr 03.12.1918
Buttler Gerhard MtrGfr 03.09.1921
Ernst Franz FkMt 19.02.1921
Fritzsch Walter MtrGfr 20.05.1922
Heitzmann Willi MtrGfr 04.10.1922
Himbert Adolf OLt.ing 23.12.1917
Hoffleit Ernst OStrm 29.03.1915
Hoffmann Helmut FkOGfr 07.04.1923
Hymmen von Reinhard Kkapt.01.11.42 05.11.1914
Juber Wilhelm MtrOGfr 11.04.1922
Jütten Rudi-Gottfried MtrGfr 20.03.1923
Kaden Martin-Willy-Hermann MaschGfr 21.01.1923
Kellig Kurt MtrOGfr 30.04.1921
Klein Karl MtrOGfr 26.03.1923
Koch Herbert MtrOGfr 05.06.1921
Koll Erhard MaschMt 14.11.1918
Krauß Hans-Wilhelm MaschOGfr 14.02.1923
Krüger Alfred-Erich MaschGfr 03.11.1923
Kuhn Herbert FkGfr 10.04.1923
Labisch Herbert MaschOGfr 18.02.1923
Losert Walter MaschOGfr 01.05.1922
Markmann Heinz OMaschMt 07.03.1917
Müller Rudolf Lt.z.S 14.03.1912
Ollmann Heinz MaschGfr 08.08.1920
Otte Albert FkMt 05.05.1920
Polzin Otto OMasch 07.01.1914
Reichelt Walter MechMt 22.09.1919
Rösch Hans MechGfr 23.02.1922
Ruder Anton OMasch 10.03.1916
Ruhland Kurt MechOGfr 13.11.1921
Sattler Heinz-Gustav-Adolf MaschOGfr 13.04.1920
Schmid Richard BtsMt 15.06.1919
Schwingenheuer Heinrich MaschOGfr 08.06.1921
Sonntag Hugo MaschGfr 13.01.1924
Teerling Godo OBtsMt 10.10.1920
Tries Wilhelm FkOGfr 24.10.1921
Vogel Heinz MaschOGfr 25.02.1922
Volkmar Horst MaschGfr 08.09.1922
Wrage Kurt MaschMt 12.09.1917
Ziegler Heinz BtsMt 01.03.1920

Bibliografia:
http://uboat.net
http://www.ubootwaffe.net
http://uboatarchive.net/
http://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/chronik.htm
http://www.u-boot-archiv.de/
http://www.u-historia.com/
Blair Clay - Hitlera Wojna U-bootów tom I i II
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die U-boot-Kommandanten tom 1
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Der U-Boot-Bau auf Deutschen Werften von 1935 bis 1945 tom 2
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Erfolge von September 1939 bis Mai 1945 tom 3
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Verluste von September 1939 bis Mai 1945 tom 4
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die Ritterkreuzträger der U-Boot-Waffe von 1939 bis Mai 1945 tom 5
Ritschel Herbert - Kurzfassung Kriegstagebücher Deutscher U-boote 1939 - 1945 Band 7 KTB U 375 - U 435
Rohwer Jürgen: Axis Submarine Successes 1939 - 1945
Trojca Waldemar - U-bootwaffe 1939-1945 cz. 1, 2, 3
Wynn Kenneth U-Boot-Operationen im Zweiten Weltkrieg Einsatzgeschichte U1-U510 tom 1
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Posty: 1 • Strona 1 z 1

Powrót do Typ VII



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości