1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

U 397 Typ VIIC

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 2 • Strona 1 z 1

U 397 Typ VIIC

Postprzez Brodołak » 08.03.07, 11:27

U 397 Typ VIIC [wersja poprawiona i uzupełniona]

Stocznia: Howaldtswerke AG, Kiel-Gaarden
Nr zamówienia: 29
Zamówienie: 20.01.1941
Położenie stępki: 29.08.1942
Wodowanie: 06.10.1943
Wcielenie do służby: 20.11.1943
Nr pocztowy: M 53 543

Przebieg służby:
20.11.1943 - 31.05.1944 - 5 Flotylla U-bootów, Kiel (szkolenie załogi)
01.06.1944 - 30.06.1944 - 7 Flotylla U-bootów, St. Nazaire (okręt bojowy)
01.07.1944 - 19.02.1945 - 23 Flotylla U-bootów, Danzig(okręt szkolny)
20.02.1945 - 05.05.1945 - 31 Flotylla U-bootów, Wesermünde (okręt szkolny)
05.05.1945 - Zatopiony przez własną załogę w zatoce Gelting w ramach operacji Regenbogen.

Dowódcy:
20.11.1943 - 16.07.1944 - OL Fritz Kallipke
17.07.1943 - 25.04.1945 - OL Friedrich Stege
26.04.1945 - 05.05.1945 - KL Gerhardt Groth

Odbyte patrole bojowe: 1

Zatopione/uszkodzone statki handlowe: 0/0

Zatopione/uszkodzone okręty wojenne: 0/0

Okres służby U 397 przed rozpoczęciem wykonywania patroli bojowych:
- 20.11. – 05.12.1943 – Kiel – próby w ramach UAK.
- 06.12. – 08.12.1943 – Sonderburg – próby hydrofonów.
- 10.12. – 13.12.1943 – Swinemünde – szkolenie w obsłudze broni przeciwlotniczej w ramach miejscowej Szkoły Broni Przeciwlotniczej.
- 16.12. – 17.12.1943 – Danzig – próby w ramach UAK.
- 18.12. – 22.12.1943 – Pillau – stacjonarne szkolenie w ramach 20 Flotylli U-bootów.
- 23.12. – 28.12.1943 – Gotenhafen – próby broni torpedowej w ramach TEK.
- 30.12. – 18.02.1944 – Hela – szkolenie w morzy w ramach Agru-Front.
- 29.02. – 11.03.1944 – Pillau – ćwiczenia taktyczne w ramach 20 Flotylli U-bootów.
- 09.03.1944 – pobieranie paliwa z podwodnego tankowca U 490.
- 13.03. – 28.03.1944 – Libau – szkolenie w strzelaniu torpedami w ramach 20 Flotylli U-bootów.
- 30.03. – 03.04.1944 – Gotenhafen – prace naprawcze.
- 04.04. – 15.04.1944 – Gotenhafen – ćwiczenia taktyczne w ramach 27 Flotylli U-bootów.
- 19.04. – 11.05.1944 – Kiel – pobyt w stocznie Howaldtswerke w celu przeprowadzenia przeglądu okrętu i prac konserwacyjnych.
- 14.05. – 20.05.1944 – Swinemünde – drugie szkolenie w obsłudze broni przeciwlotniczej w ramach miejscowej Szkoły Broni Przeciwlotniczej.
- 22.05. – 29.05.1944 – Kiel – przygotowanie okrętu do wyjścia na pierwszy patrol bojowy.

31.05.1944 U 397 pod dowództwem Fritza Kallipke wraz z U 1007 i U 317 o godzinie 08:00 wypłynął z bazy w Kiel, by zgodnie z otrzymanym poleceniem skierować się po dalsze instrukcje do bazy w Kristiansand. Pomiędzy godziną 09:00 a 12:20 przebywające aktualnie na rucie 1 okręty oczekiwały na przybycie eskorty złożonej z przerywacza zagród minowych oraz dwóch dozorowców. Następnego dnia o 19:30 w punkcie Schw.19 eskortę nad trzema U-bootami objął dozorowiec V 1607. Drugiego czerwca o 00:43 w kwadracie AN 3639 na polecenie dowódcy wykonano próbne zanurzenie na głębokość 2A+5 (165 metrów), które potwierdziło szczelność okrętu oraz sprawność wszystkich mechanizmów. Ponad sześć godzin później o 06:45 zawinięto do bazy w Kristiansand, którą po odprawie w miejscowym dowództwie opuszczono o 12:00 w towarzystwie ponownie U 1007 i U 317 oraz w eskorcie trałowców M 496 i M 489. Po południu o 16:00 od zespołu odłączył się U 1007, który wraz z okrętem patrolowym NS 32 skierował się do Flekkefjord. Półtorej godziny później także i U 317 odłączył się od konwoju po czym skierował się do Egersund. Tego samego dnia o 22:15 U 397 zawinął do bazy Stavanger-Høle, gdzie podporządkowany został dowództwu FdU Mitte.

Patrol 1 (08.06.1944 – 25.06.1944)
08.06.U 397 pod dowództwem Fritza Kallipke wraz z U 715, U 242 i U 975 o godzinie 22:00 opuścił Stavanger-Høle, by zgodnie z otrzymanym rozkazem zająć pozycję w linii obronnej, która miała na celu przechwycenie i zaatakowanie wrogich sił inwazyjnych zmierzających w kierunku Norwegii. Zgodnie ze szczegółowymi wytycznymi wszystkie okręty po zawróceniu do bazy jednostek eskorty miały rozpocząć marsz w zanurzeniu wynurzając się tylko w celu przewentylowania wnętrza i naładowania baterii akumulatorów a po osiągnięciu wyznaczonej pozycji cały czas przebywać pod wodą ukryte przed wrogim lotnictwem. Następnego dnia o godzinie 18:22 U 397 osiągnął wyznaczony rejon operacyjny przypadający na kwadrat AN 4328, rozpoczynając następnie jego powolne przemierzania na głębokości 25 metrów. Dziesiątego czerwca dwukrotnie uzyskano najpierw kontakt akustyczny a następnie przez peryskop także i wzrokowy:
- o 13:05 z dużym statkiem bandery szwedzkiej płynącym kursem 165˚,
- o 13:40 z tankowcem bandery szwedzkiej płynącym tym samym kursem.
Pięć dni później 15 czerwca o godzinie 00:22 (kwadrat marynarki AN 4338) wymieniono się sygnałami rozpoznawczymi z napotkanym U 975. Tego samego dnia o 09:43 przez peryskop dostrzeżono trzy duże statki bandery szwedzkiej. Dwudziestego czwartego czerwca na polecenie dowództwa o godzinie 23:35 (kwadrat marynarki AN 4338) rozpoczęto marsz powrotny do bazy w Stavanger, gdzie przybyto następnego dnia o 08:50, kończąc trwający ponad dwa tygodnie patrol (17 dni).

28.06.1944 U 397 pod dowództwem Fritza Kallipke wraz z U 276 i U 975 oraz w eskorcie trałowca M 465 o godzinie 03:25 opuścił Stavanger, by zgodnie z otrzymanym poleceniem skierować się do bazy w Bergen. Tego samego dnia o 22:30 zawinięto do Bergen - Askøy, gdzie zacumowano przy Dokkeskjaerskaien przystępując następnie do wyładunku na brzeg posiadanych na pokładzie torped, amunicji oraz większości prowiantu. Dwa dni później 30 czerwca po zakończeniu wszystkich prac o godzinie 10:30 okręt Kallipkego wraz z U 975 i U 1192 oraz w eskorcie trałowców M 407 i M 423 opuścił Bergen, by następnie płynąc przybrzeżnym szlakiem żeglugowym skierować się do Marviken. Pierwszego lipca o 14:35 zawinięto do Marviken, które po odebraniu rozkazów nakazujących marsz do bazy w Kiel, opuszczono następnego dnia o 13:00, ponownie wraz z U 975 i U 1192 oraz w eskorcie dozorowca V 1603. Trzeciego lipca o godzinie 01:30 w punkcie Schw.19 nastąpiła wymiana składu eskorty, w miejsce dozorowca V 1609 przybył trałowiec M 517. Tego samego dnia pomiędzy 08:00 a 16:00 w punkcie Schw.09 wszystkie okręty stały na kotwicy w oczekiwaniu na przybycie przerywacza zagród minowych. Następnego dnia o 16:45 osiągnięto bazę w Kiel.

16.07.1944 obowiązki dowódcy U 397 zdał OL Fritz Kallipke obejmując to samo stanowisko na U 2516 a następnego dnia na jego miejsce przybył dotychczasowy dowódca U 291 OL Friedrich Stege.

09.01.1945 U 397 wraz z U 923, U 429 i U 903 opuścił wody Zatoki Gdańskiej rozpoczynając rejs do jednej z położonych na zachodzie nie zagrożonych przez zbliżające się wojska sowieckie baz.

25.04.1945 obowiązki dowódcy U 397 zdał OL Friedrich Stege obejmując to samo stanowisko na U 958 a następnego dnia na jego stanowisko przybył dotychczasowy dowódca U 958 KL Gerhard Groth.

05.05.1945 przebywający na wodach zatoki Gelting U 397 w ramach operacji Regenbogen został zatopiony przez własną załogę.

Uwagi:
a.) Po wojnie w 1946 roku spoczywający na małej głębokości wrak U 397 został wydobyty i pocięty na złom.

Bibliografia:
http://uboat.net
http://www.ubootwaffe.net
http://uboatarchive.net/
http://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/chronik.htm
http://www.u-boot-archiv.de/
http://www.u-historia.com/
Blair Clay - Hitlera Wojna U-bootów tom I i II
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die U-boot-Kommandanten tom 1
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Der U-Boot-Bau auf Deutschen Werften von 1935 bis 1945 tom 2
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Erfolge von September 1939 bis Mai 1945 tom 3
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Verluste von September 1939 bis Mai 1945 tom 4
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die Ritterkreuzträger der U-Boot-Waffe von 1939 bis Mai 1945 tom 5
Ritschel Herbert - Kurzfassung Kriegstagebücher Deutscher U-boote 1939 - 1945 Band 6 KTB U 223 - U 300
Rohwer Jürgen: Axis Submarine Successes 1939 - 1945
Trojca Waldemar - U-bootwaffe 1939-1945 cz. 1, 2, 3
Wynn Kenneth U-Boot-Operationen im Zweiten Weltkrieg Einsatzgeschichte U1-U510 tom 1
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.769.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Re: U-397 Typ VIIC

Postprzez Brodołak » 18.11.16, 07:56

Zapraszam na poprawioną i uzupełnioną historię operacyjną U 397
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.769.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów


Posty: 2 • Strona 1 z 1

Powrót do Typ VII



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Google [Bot] i 1 gość

cron