1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

U 394 Typ VIIC

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 2 • Strona 1 z 1

U 394 Typ VIIC

Postprzez Brodołak » 08.03.07, 11:22

U 394 Typ VIIC [historia poprawiona i uzupełniona]

Stocznia: Howaldtswerke AG, Kiel-Gaarden
Nr zamówienia: 25
Zamówienie: 20.01.1941
Położenie stępki: 31.03.1942
Wodowanie: 19.06.1943
Wcielenie do służby: 07.08.1943
Nr pocztowy: M 53 379

Przebieg służby:
07.08.1943 - 31.03.1944 - 5 Flotylla U-bootów, Kiel (okręt szkolny)
01.04.1944 - 31.05.1944 - 1 Flotylla U-bootów, Brest (okręt bojowy)
01.06.1944 - 02.09.1944 - 11 Flotylla U-bootów, Bergen (okręt bojowy)
02.09.1944 - Zatopiony na południowy-wschód od wyspy Jan Mayen (pozycja 69.47N, 04.10E) przez brytyjski samolot Swordfish z 825 Sqn FAA, niszczyciele HMS Kepel, HMS Whitehall oraz eskortowce HMS Mermaid i HMS Peacock

Dowódcy:
07.08.1943 - 18.08.1943 - OL Ernst-Günther Unterhorst
19.08.1943 - 02.09.1944 - KL Wolfgang Borger.

Odbyte patrole bojowe: 2

Zatopione/uszkodzone statki handlowe: 0/0

Zatopione/uszkodzone okręty wojenne: 0/0

29.04.1944 U 394 pod dowództwem Wolfganga Borgera o godzinie 12:30 wypłyną z bazy w Kiel, by zgodnie z otrzymanymi instrukcjami skierować się do położonej w Norwegii bazy w Arendal. Tego samego dnia po wejściu na rutę 03 spotkano się z eskortą, w towarzystwie której obrano kurs na Duży Bełt. Następnego dnia o 18:20 po osiągnięciu kwadratu AO 4463 okręt Borgera wraz z U 293 obrał kurs na Arendal, gdzie zawinięto pierwszego września o godzinie 01:30. Podczas pobytu w tamtejszej bazie U 394 został podporządkowany dowództwu FdU Mitte.

15.05.1944 U 394 pod dowództwem Wolfganga Borgera o godzinie 17:45 opuścił Arendal, by zgodnie z otrzymanymi instrukcjami skierować się do Bergen, gdzie w tamtejszej bazie miał zostać przystosowany do służby frontowej na wodach Arktyki. Następnego dnia po nieobfitującym w żadne wydarzenia rejsie przybyto do portu docelowego.

Patrol 1 (18.05.1944 – 25.05.1944)
18.05.1944 U 394 pod dowództwem Wolfganga Borgera wraz z U 997 o godzinie 14:00 opuścił Bergen, rozpoczynając następnie marsz przez wody Hjeltfjordu w stronę kwadratu AN 2331. Następnego dnia z pomostu okrętu Borgera o godzinie 16:55 w kwadracie AF 8748 dostrzeżono samotny statek, którym okazał się być szwedzkiej bandery frachtowiec Glimmaren. Dwudziestego drugiego maja płynący na powierzchni U 394 o godzinie 11:05 (kwadrat marynarki AF 4667) został zaskoczony przez nieprzyjacielski samolot (włączony cały czas detektor fal radarowych nie wykrył jego zbliżania). Brak wspomnianego wyżej wykrycia przez detektor spowodował, że do czasu zidentyfikowania celu jako nieprzyjacielskiej łodzi latającej typu Catalina Wolfgang Borger brał go za własny samolot zwiadowczy. O 11:20 wroga maszyna pomimo ognia przeciwlotniczego (według relacji Borgera uzyskano kilka trafień w jej kadłub) wykonała atak, zrzucając serię pięciu bomb głębinowych, które detonowały w odległości 10 metrów od burt U 394. O 11:52 w celu uniknięcia dalszych ataków wykonano alarmowe zanurzenie, pozostając następnie pod wodą do godziny 16:10. Trzy dni później 25 maja okręt Borgersa wpłynął do bazy w Narwiku, kończąc trwający tydzień patrol. Podczas jego trwania przepłynięto 1109 mil morskich na i 240,5 mili morskiej pod powierzchnią.

30.05.1944 w związku ze zderzeniem z podwodnymi skałami U 394 został skierowany do Bogenbucht, gdzie trafił na dok tamtejszej bazy remontowej.

Patrol 2 (01.06.1944 - 08.07.1944)
01.06. U 394 pod dowództwem Wolfganga Borgera o godzinie 23:45 odbił od burty zacumowanego na wodach Bogenbucht warsztatowca Kamerun, po czym via Lødingen, gdzie na pokład przyjęto miejscowego pilota skierował się do Harstad, gdzie dotarł już następnego dnia. Po zdaniu na brzeg pilota oraz uzupełnieniu zapasów wkrótce potem wyruszono w dalszą drogę zmierzając do wyznaczonego rejonu operacyjnego. Podczas tego patrolu głównym zadaniem okrętu Borgersa miało być zwalczanie w ramach zgrupowania Trutz nieprzyjacielskiej żeglugi na wodach Oceanu Arktycznego i Morza Barentsa. Dwa dni później 4 czerwca o godzinie 20:00 U 394 zajął wyznaczoną mu pozycję w zgrupowaniu, przypadającą na kwadrat AB 8836.Czternastego czerwca o 03:50 okręt Borgersa spotkał się w kwadracie AF 2674 z U 987 z którym następnie wymienił się sygnałami rozpoznawczymi. Następnego dnia o godzinie 15:00 osiągnięto nową pozycję w zgrupowaniu, przypadającą na kwadrat AF 2216. Tydzień później 22 czerwca o 06:50 (kwadrat marynarki AB 8793) doszło do drugiego już podczas tego patrolu spotkania i wymiany sygnałami rozpoznawczymi, tym razem z U 992. Następnego dnia (kwadrat marynarki AB 8764) w związku z meldunkami lotnictwa o kontakcie z wrogiem Wolfgang Borger o godzinie 00:58 nakazał obrać kurs prowadzący do kwadratu AB 7949, gdzie spodziewał się zastać wrogi konwój. Dwudziestego piątego czerwca na U 394 odebrano pochodzącą z FdU depeszę o następującej treści”
Grupa TRUTZ, dnia 26 czerwca o godzinie 00:00 rozpocząć marsz z prędkością 7 węzłów w kierunku nowych rejonów operacyjnych, odstępy 30 mil morskich: Schweiger AB 7711 – Lange AA 6994 – Herrle AA 6962 – Zoller AB 7711 – Pietsch AB 7479 – Nees AB 7768 – Berger AB 7855 – Falke AF 1138 – Dunkelberg AF 1226 – Unverzagt AF 1296.”.
Następnego dnia o 03:18 w kwadracie AB 9291 okręt Borgera po raz drugi podczas tego patrolu spotkał się z U 992 z którym następnie wymienił się sygnałami rozpoznawczymi. Dwa dni później 28 czerwca o 11:58 odebrano kolejną depeszę z dowództwa o następującej treści:
Nowa linia dozoru od 29.06. godziny 12:00 od AB 4411 do 8821. Kolejność: U 711, U 344, U 315, U 394, U 716, U 992, U 365, U 965, U 956, U 636, U 361 utworzyć grupę Trutz. Cisza radiowa do czasu odnalezienia celu, atakować po wykryciu.”.
Drugiego lipca o godzinie 19:15 w kwadracie AB 4858 wymieniono się sygnałami rozpoznawczymi z napotkanym U 716. Następnego dnia o 19:30 w kwadracie AB 4884 doszło do kolejnego spotkania tym razem z U 315, podczas którego obaj dowódcy wymienili się informacjami. Czwartego lipca zgodnie z poleceniem dowództwa obsadzono nowy rejon operacyjny przypadający na kwadrat AB 7358. Dwa dni później 6 lipca przebywający aktualnie w kwadracie AB 7538 U 394 o godzinie 06:00 rozpoczął marsz powrotny do bazy w Hammerfest, którą osiągnął 8 lipca o 20:00, kończąc trwający ponad pięć tygodni patrol (37 dni). Podczas jego trwania przepłynięto 4.950 mil morskich na i 451 mil morskich pod powierzchnią.

Patrol 3 (27.07.1944 - 02.09.1944)
27.07. U 394 pod dowództwem Wolfganga Borgera wypłynął z bazy w Hammerfest, by zgodnie z otrzymanym rozkazem zaatakować nieprzyjacielską żeglugę na Oceanie Arktycznym i Morzu Barentsa. Drugiego sierpnia o godzinie 01:15 (kwadrat marynarki AB 9187) w kierunku płynącego na powierzchni nieprzyjacielskiego okrętu podwodnego U 394 wystrzelił pojedynczą torpedę akustyczną T-V, która jednak chybiła celu, który chwilę później schował się pod wodą. Trzy dni później 5 sierpnia o 16:30 zawinięto do Hammerfest, gdzie na brzeg przekazano mającego poważny uraz dłoni członka załogi. Po przenocowaniu następnego dnia o 10:09 wraz z U 997 ponownie ruszono na patrol. Siódmego sierpnia na U 394 odebrano pochodzącą z FdU depeszę o następującej treści:
Borger i Lehmann dołączyć do grupy Trutz. Borger obsadzić AB 5967 (…).”.
W nadchodzących dniach głównym celem w/w zgrupowania miał być kolejny zmierzający do Związku Radzieckiego konwój, którym był JW.59. Dwudziestego sierpnia na U 394 odebrano meldunek samolotu zwiadu lotniczego o kontakcie z grupa okrętów wojennych, co spowodowało, że Wolfgang Borges postanowił skierować się w jego stronę meldując o swoim zamiarze dowództwu w depeszy o następującej treści:
Przypuszczalna grupa poszukiwawcza w AF 78. Przebywam w 5936, zmierzam > 72.”.
Następnego dnia w godzinach porannych oczekiwany konwój dotarł na akwen obsadzany przez zgrupowanie Trutz. Dwudziestego drugiego sierpnia o 11:54 okręt Borgera nadał do dowództwa kolejną depeszę o następującej treści:
- „AC 4121, godz. 11:54 wiele Swordfishów nadlatujących z NO.”.
Następnego dnia na płynącym na powierzchni U 394 przechwycono wymianę korespondencji prowadzonej pomiędzy okrętami eskorty, co spowodowało, że Wolfgang Borges nakazał nadać do FdU depeszę o następującej treści:
AC 1936, godzina 07:25, przechwycono korespondencję okrętów eskorty.”.
Dalszych kontaktów z w/w konwojem okręt Borgera już nie uzyskał. Po zakończeniu operacji przeciwko niemu U 394 nadal w ramach zgrupowania Trutz operował przeciwko konwojowi powrotnemu RA.58, który dnia 28 sierpnia opuścił wody Związku Radzieckiego. Drugiego września płynący na powierzchni okręt Borgera został zaatakowany i uszkodzony rakietami przez stacjonujący na pokładzie brytyjskiego lotniskowca eskortowego HMS Vindex należący do 825 Sqn FAA bombowiec Swordfish. Wezwane przez nieprzyjacielską maszynę a przybyłe niedługo potem na miejsce akcji brytyjskie niszczyciele HMS Kepel i HMS Whitehall oraz eskortowce HMS Mermaid i HMS Peacock, zlokalizowały U 394, który w międzyczasie zszedł pod wodę, po czym zatopiły go bombami głębinowymi wraz z całą załogą.

Członkowie załogi U 394 polegli w dniu 02.09.1944 (W kolejności alfabetycznej):
1.) Ackermann Richard (ObGfr) 12.02.1924
2.) Becker Kurt (MaschOGfr) 27.07.1924
3.) Berg Heinrich (MaschOGfr) 24.08.1924
4.) Borger Wolfgang (KpLt) 04.04.1913, Crew of 1936
5.) Bösner Adolf (Fu.Maat) 31.01.1923
6.) Brausewetter Götz (Lt.z.S) 13.01.1923, WO
7.) Bröggelhoff Heinrich (Gfr) 13.01.1924
8.) Bullwinkel Johannes (MaschMt) 06.12.1922
9.) Drews Rudolf (ObGfr) 26.05.1924
10.) Frings Leo (MaschGfr) 07.05.1925
11.) Gassner Helmut (MaschOGfr) 05.09.1924
12.) George Karl-Heinz (MaschOGfr) 03.08.1924
13.) GlathoRudi (FkOGfr) 25.05.1924
14.) Gross Walter (MtrGfr) 16.02.1924
15.) Grundmann Kurt (MechMt(Torp))13.10.1922
16.) Günther Horst (Lt.z.S) 08.07.1922, WO
17.) Hagmann Josef (Lt.ing.d.R) 01.07.1920
18.) Halfmann Helmut (OStrm) 02.03.1918
19.) Hampp Michael (MtrOGfr) 03.05.1924
20.) Hoffschulte Heinz (MtrOGfr) 13.04.1924
21.) Hostery Gustav (MechOGfr) 04.09.1922
22.) Kirchmann Heinz (ObGfr) 21.05.1922
23.) Kirck Helmut (MtrOGfr) 20.10.1924
24.) König Günter (ObGfr) 03.01.1924
25.) Kraus Heinz (ObGfr) 28.02.1924
26.) Krause Horst (Gfr) 29.12.1924
27.) Leber Franz-Adolf (MtrOGfr) 09.11.1924
28.) Löffler Walter (Gfr) 12.10.1925
29.) May Hans (MaschMt) 20.02.1923
30.) Meyer Hans (Maat) 12.09.1922
31.) Motzkus Ewald (ObMt) 18.01.1916
32.) Niedermeier Franz (Mtr) 21.07.1921
33.) Ochs Wilhelm (OMasch) 18.03.1915
34.) Peglow Herbert (ObGfr) 09.02.1923
35.) Pentzke Ernst (Gfr) 27.02.1924
36.) Peters Herbert (ObGfr) 06.08.1924
37.) Pohle Johann (ObMt) 19.01.1920
38.) Rein Otto (ObGfr) 11.11.1924
39.) Roegner Ernst (OMasch) 26.08.1914
40.) Roos August (ObGfr) 10.07.1924
41.) Schiwy Heinrich (ObMt) 11.10.1920
42.) Schnapp Hans (ObMt) 23.09.1918
43.) Splinter Fritz (ObGfr) 23.01.1924
44.) Spyra Alfred (ObGfr) 27.07.1923
45.) Stanislawski Gerhard (ObGfr) 05.04.1924
46.) Sulz Heinrich-Hermann (ObMt) 28.08.1918
47.) Tschakert Ernst (ObGfr) 10.01.1923
48.) Wagner Alfred (Maat) 02.04.1922
49.) Winkelmann Fritz (ObMt) 27.08.1919
50.) Zillich Gottfried (ObGfr) 07.01.1924

Bibliografia:

http://uboat.net
www.ubootwaffe.net
http://uboatarchive.net/
http://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/chronik.htm
http://www.u-boot-archiv.de/
http://www.u-historia.com/
Blair Clay - Hitlera Wojna U-bootów tom I i II
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die U-boot-Kommandanten tom 1
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Der U-Boot-Bau auf Deutschen Werften von 1935 bis 1945 tom 2
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Erfolge von September 1939 bis Mai 1945 tom 3
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Verluste von September 1939 bis Mai 1945 tom 4
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die Ritterkreuzträger der U-Boot-Waffe von 1939 bis Mai 1945 tom 5
Ritschel Herbert - Kurzfassung Kriegstagebücher Deutscher U-boote 1939 - 1945 Band 7 KTB U 375 - U 435
Rohwer Jürgen: Axis Submarine Successes 1939 - 1945
Trojca Waldemar - U-bootwaffe 1939-1945 cz. 1, 2, 3
Wynn Kenneth U-Boot-Operationen im Zweiten Weltkrieg Einsatzgeschichte U1-U510 tom 1
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.769.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Re: U 394 Typ VIIC

Postprzez Brodołak » 20.01.17, 08:59

Zapraszam na poprawioną i uzupełnioną historię operacyjną U 394
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.769.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów


Posty: 2 • Strona 1 z 1

Powrót do Typ VII



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość