1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

U 392 Typ VIIC

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 2 • Strona 1 z 1

U 392 Typ VIIC

Postprzez Brodołak » 08.03.07, 11:20

U 392 Typ VIIC historia poprawiona i uzupełniona

Stocznia: Howaldtswerke AG, Kiel-Gaarden
Nr zamówienia: 23
Zamówienie: 20.01.1941
Położenie stępki: 10.01.1942
Wodowanie: 10.04.1943
Wcielenie do służby: 29.05.1943
Nr pocztowy: M 45 441

Przebieg służby:
29.05.1943 - 30.11.1943 - 5 Flotylla U-bootów, Kiel (szkolenie załogi)
01.12.1943 - 16.03.1944 - 1 Flotylla U-bootów, Brest (okręt bojowy)
16.03.1944 - Zatopiony w Cieśninie Gibraltarskiej (pozycja 35.55N, 05.41W) przez brytyjską fregatę HMS Affleck i niszczyciel HMS Vanoc oraz trzy amerykańskie samoloty Catalina z VP-63 Sqn USN.

Dowódcy:
29.05.1943 - 16.03.1944 - OL Henning Schümann

Odbyte patrole bojowe: 2

Zatopione/uszkodzone statki handlowe: 0/0

Zatopione/uszkodzone okręty wojenne: 0/0

Okres służby U 392 przed rozpoczęciem wykonywania patroli bojowych:
30.05. – 12.06.1943 – Kiel – próby okrętu w ramach UAK.
14.06. – 17.06.1943 – Swinemünde – szkolenie w obsłudze broni przeciwlotniczej w ramach miejscowej Flak-Schulle.
19.06. – 21.06.1943 – Danzig – próby okrętu w ramach UAS.
22.06. – 02.07.1943 – Hela – szkolenie załogi w ramach Agru-Front,
03.07. – 05.07.1943 – Gotenhafen – pobyt w filii stoczni Deutsche Werke w celu przeglądu GHG.
06.07. – 08.08.1943 – Danzig – pobyt w stoczni Holmwerft w celu naprawy śruby.
09.08. – 22.08.1943 – Hela – ciąg dalszy szkolenia załogi w ramach Agru-Front.
24.08. – 08.09.1943 – Libau – ćwiczebne strzelanie torpedami w ramach 25 Flotylli U-bootów.
11.09. – 21.09.1943 – Gotenhafen – ćwiczenia z zakresu taktyki w ramach 27 Flotylli U-bootów.
27.09. – 30.10.1943 – Kiel – przegląd okrętu w stoczni Howaldtswerke.
05.11. – 11.11.1943 - Swinemünde – szkolenie w obsłudze bronią przeciwlotniczą w ramach miejscowej Flak-Schulle.
12.11. – 15.11.1943 – Hela – indywidualne szkolenie w ramach Agru-Front.
15.11. – 16.11.1943 – Rønne/Bornholm – próby sprawności hydrofonów w ramach UAG-Schall.
17.11. – 19.11.1943 - Swinemünde – szkolenie w obsłudze bronią przeciwlotniczą w ramach miejscowej Flak-Schulle, przedwcześnie przerwane przez fatalne warunki atmosferyczne.
22.11. – 25.11.1943 – Kiel – przegląd okrętu oraz prace konserwacyjne w stoczni Howaldtswerke.
26.11. – 01.12.1943 – Kiel – przygotowanie okrętu do wyjścia na pierwszy patrol bojowy.

Patrol 1 (02.12.1943 - 20.01.1944)
02.12. U 392 pod dowództwem Henninga Schümanna wraz z U 390 i U 744 o godzinie 08:00 wypłynął z bazy w Kiel, by zgodnie z otrzymanym rozkazem zwalczać nieprzyjacielską żeglugę na Północnym Atlantyku. Osiem godzin później o 16:00 na rucie 33a doszło do spotkania trzech okrętów z trałowcem, w eskorcie którego skierowały się one następnie w stronę Dużego Bełtu. Następnego dnia pomiędzy godziną 01:43 a 04:50 (kwadrat marynarki AO 4815) ze względu na utratę przez trałowiec jednego z trałów wszystkie jednostki zmuszone były do postoju na kotwicy. Cztery godziny po ponownym ruszeniu w drogę o 08:50 w punkcie Schw.19 pełniący dotychczas funkcję eskorty trałowiec został zluzowany przez przybyły dozorowiec. Czwartego grudnia o godzinie 00:30 okręt Schümanna zawinął do bazy w Kristiansand, którą po uprzednim uzupełnieniu zapasów paliwa i wody opuścił o 06:00 w towarzystwie ponownie U 390 i U 744 oraz w eskorcie dozorowca V 5301, kierując się w stronę Imsen Bake. Tego samego dnia po osiągnięciu kwadratu marynarki AN 2927 pomiędzy godziną 16:27 a 17:25 przeprowadzono próbne zanurzenie oraz trymowanie okrętu, które potwierdziło jego 100% gotowość do odbycia patrolu. Wkrótce potem pożegnano się z eskortą, po czym już samotnie rozpoczęto marsz w stronę nakazanego rejonu operacyjnego. Sześć dni później 10 grudnia o godzinie 12:00 w kwadracie AE 6950 przed dziobem okrętu zarejestrowano liczne detonacje bomb głębinowych ale ze względu na fatalne warunku atmosferyczne /opady deszczu i gradu/ nie można było nic dostrzec. Piętnastego grudnia (kwadrat marynarki AL 1616) na płynącym na powierzchni w sztormowych warunkach U 392 fala która rozbiła się o pomost spowodowała tak silne zamknięcie się włazu nań prowadzącego, że chwilowemu uszkodzeniu uległ mechanizm jego zamykania. Dwa dni później 17 grudnia o godzinie 21:41 na okręcie Schümanna odebrano pochodzącą z BdU depeszę o następującej treści:
Dotychczasowe grupy CORONEL 1 i 2 rozwiązane.
U 364, U 972, U 981, U 744, U 741, i U 471 utworzą grupę SYLT, linia wyczekiwania do 19.12 od AK 3417 do AK 3733.
U 960, U 392, U 284, U 976, U 311 i U 629 utworzą grupę AMRUM, linia wyczekiwania od AK 2923 do AK 6285.
U 92, U 672, U 544, U 625, U 653 i U 421 utworzą grupę FÖHR, linia wyczekiwania od BD 3219 do BD 3599.
”.
Głównym celem w/w grup były zmierzające w kierunku wschodnim nieprzyjacielskie konwoje, które dzięki przechwyconym i odszyfrowanym depeszom Enigmy zmieniły trasy i ominęły niebezpieczny rejon niezauważone i tak: HX.270 osłaniany przez grupę eskortową C1 z lotniskowcem eskortowym HMS Tracker w składzie w dniach 20-22.12 opłynął grupę Föhr od południa, ON.216 i ONS.25 w dniach 22-23.12 przepłynęły pomiędzy grupami Föhr i Amrum oraz konwój MKS.33/SL.142, który podobnie jak HX.270 opłynął grupę Föhr od południa. Dwudziestego drugiego grudnia na U 392 odebrano pochodzącą z BdU depeszę o następującej treści:
Grupy SYLT AMRUM i FÖHR utworzą grupę RÜGEN 1 – 6.
U 960, U 392, U 302 i U 976 jako grupa RÜGEN 4,obsadzić do 24, godziny 10:00 linię dozoru od AK 5712 do 8124.Wykorzystywać nadarzające się szanse na atak, ponieważ wobec mniejszej liczby U-Bootów będzie możliwe tylko krótkie przebywanie w strefie działań.
”.
Głównym celem w/w podgrup były płynące do i z Wysp Brytyjskich nieprzyjacielskie konwoje. W nocy z 22 na 23 grudnia pomiędzy zgrupowaniami Rügen 2 i 3 przepłynął niezauważony przez nikogo, osłaniany przez grupę eskortową TU.5 (tworzył ją TF68 z pancernikiem Nevada w składzie) konwój UC.8. Z kolejnym konwojem UT.3 jako jedyny przelotny kontakt uzyskał należący do grupy Rügen 3 U 471, który zdołał nawet wykonać nieudany atak na jeden z transportowców wojska. Dwudziestego szóstego grudnia przebywający aktualnie w kwadracie AL 4825 U 392 o godzinie 04:32 w szkwale deszczowym nawiązał kontakt wzrokowy z kolejnym konwojem, którym mógł być rozbity przez sztorm konwój HX.271. W związku z dostrzeżeniem przez wachtowych zbliżających się eskortowców Henning Schümann zarządził zanurzenie, po czym śledził dalej cel płynąc pod wodą. Po wynurzeniu mającym miejsce osiemnaście minut później po stronie sterburty dostrzeżono jasne światło, w stronę którego niezwłocznie się skierowano. O 07:05 (kwadrat marynarki AL 4592) w kierunku dostrzeżonego eskortowca zidentyfikowanego jako niszczyciel a będącego w rzeczywistości fregatą wystrzelono salwę trzech torped, rejestrując jedno trafienie na wysokości pomostu, po którym to zaraz wykonano alarmowe zanurzenie. Trzy minuty później na U 392 zarejestrowano kolejną detonację, którą Henning Schümann uznał za trafienie i uszkodzenie frachtowca. W rzeczywistości żadna z wystrzelonych z torped nie okazała się być celna. Dwa dni później 28 grudnia na U 392 odebrano kolejną depeszę z BdU o następującej treści:
Grupy Rügen, po wynurzeniu z prędkością ekonomiczną obsadzić linię dozoru:
Grupa 2 = U 364, U 972, U 981 lina dozoru AL 2621 > 2671.
Grupa 3 = U 763, U 960, U 390 linia dozoru AL 1931 > 1994.
Grupa 4 = U 471, U 392, U 302 linia dozoru AL 5266 > 5539
.”.
Trzydziestego grudnia o godzinie 01:43 osiągnięto przypadającą na kwadrat AL 5299 wyznaczoną pozycję, przystępując niezwłocznie do jej przemierzania w poszukiwaniu wroga. Jedenastego stycznia w związku z kończącymi się zapasami prowiantu oraz paliwa przebywający aktualnie w kwadracie AL 9467 okręt Schümanna o 02:43 rozpoczął marsz powrotny w kierunku bazy w Breście. Dziewięć dni później 20 stycznia o 05:51 U 392 spotkał się z eskortą, w towarzystwie której o 09:30 przybył do Brestu, kończąc trwający ponad siedem tygodni patrol (50 dni). Podczas jego trwania przepłynięto 4.317,6 mili morskiej na i 1.387,4 mili morskiej pod powierzchnią.

Patrol 2 (29.02.1944 - 16.03.1944)
29.02. U 392 pod dowództwem Henninga Schümanna wraz z U 625 w eskorcie trałowców M 4046, M 4045, M 4042 i M 4047 o godzinie 17:00 wypłynął z bazy w Breście, by zgodnie z otrzymanym rozkazem płynąc przez kwadraty BF 5736, 4599, 4117 skierować się w stronę cieśniny Gibraltarskiej a następnie przedrzeć się na Morze Śródziemne w celu wzmocnienia operujących tam sił U-bootwaffe. Po osiągnięciu pierwszego marca punktu Eis pomiędzy 06:30 a 09:50 przeprowadzono próbne zanurzenie oraz trymowanie okrętu, które potwierdziło jego 100% sprawność. Po wynurzeniu i przekazaniu meldunku o gotowości okrętu do odbycia patrolu pożegnano się z eskortą, rozpoczynając następnie samotny marsz w stronę Gibraltaru. W godzinach porannych 16 marca płynący w zanurzeniu, znajdujący się w pobliżu Cieśniny Gibraltarskiej okręt Henninga Schümanna został wykryty przez należący do Sqn VP 63 US Navy, wyposażony w wykrywacz anomalii magnetycznych wodnosamolot Catalina. Pilotowana przez Ralpha. C. Spearsa maszyna nad miejscem uzyskania kontaktu zrzuciła markery oraz boje hydroakustyczne, po czym zaraz po tym wezwała przez radio posiłki a następnie zaatakowała zanurzony okręt dwudziestoma czterema rakietami Mark VI. Przybyłe na miejsce akcji dwie kolejne Cataliny wystrzeliły do okrętu Henninga Schümanna trzydzieści rakiet Mark VI. Niedługo potem na miejsce akcji dotarły brytyjski niszczyciel HMS Vanoc i fregata HMS Affleck. Oba te okręty zlokalizowały zanurzony U 392, po czym w serii ataków zatopiły go wraz z całą załogą.

Członkowie załogi U 392 polegli w dniu 16.03.1944 (W kolejności alfabetycznej):
1.) Acher Joesf (BtsMt) 17.05.1920
2.) Ahrens Alfred (OMasch) 04.05.1916
3.) Angersbach Wilhelm (BtsMt) 30.12.1920
4.) Bach Friedrich (FkOGfr) 22.02.1923
5.) Bertulat Kurt (MaschOGfr) 01.06.1924
6.) Börchers Wilhelm (OMasch) 30.10.1919
7.) Borschinski Herbert (FkMt) 01.05.1920
8.) Braun Otto (MechMt) 06.11.1922
9.) Brüggemann Kurt (MaschOGfr) 26.03.1924
10.) Bünz Friedrich (MaschOGfr) 11.07.1923
11.) Bunze Arnold (MtrGfr) 30.08.1924
12.) Christ Erich (Mtr) 07.05.1924
13.) Dannat Kurt (MtrOGfr) 24.02.1924
14.) Eggert Herbert (MtrOGfr) 22.04.1924
15.) Finger Rudolf (ObGfr) 25.12.1922
16.) Freitag Heinrich (MtrOGfr) 21.01.1925
17.) Geinitz Günther (MaschMt) 08.05.1923
18.) Gohl Hans-Joachim (MaschGfr) 17.09.1924
19.) Hafke Alfred-Franz (MaschMt) 14.01.1921
20.) Hampel Franz (FkMt) 06.11.1921
21.) Harms Horst (Lt.z.S) 03.02.1923, WO
22.) Hartmann Alfred (FkMt) 27.09.1922
23.) Held Werner (MtrGfr) 28.07.1925
24.) Herrmann Gerhard (OStrm) 15.05.1916
25.) Jostes Horst (MaschGfr) 20.04.1925
26.) Kante Hans (FkOGfr) 31.05.1924
27.) Kemmesis Fritz (MtrGfr) 11.02.1924
28.) Kohl Emil (Mtr) 26.04.1924
29.) Körner Max-Valentin (Lt.z.S) 03.10.1921, WO, Crew of V/1941
30.) Luckhardt Hugo (MaschGfr) 20.04.1925
31.) Marth Walter (MaschMt) 27.12.1921
32.) Matecki Hans (MaschOGfr) 24.10.1923
33.) Meyer August (ObGfr) 23.11.1922
34.) Meyer Otto (ObMt) 30.06.1920
35.) Möller Rudolf (Lt.ing) 04.12.1919
36.) Monz Josef (Gfr) 21.06.1924
37.) Müller Erwin (Maat) 16.06.1920
38.) Pott Konrad (Mtr) 10.02.1921
39.) Praschl Hermann (ObGfr) 31.01.1922
40.) Rasmussen Jens (Lt.z.S) 10.04.1916, WO
41.) Recker Fritz (ObGfr) 25.05.1923
42.) Riedl Heinrich (Maat) 19.02.1921
43.) Roka Johann (Maat) 05.12.1921
44.) Rothermund Werner (ObGfr) 18.09.1924
45.) Rutz Herbert (ObGfr) 11.12.1921
46.) Schenk Heinz (Maat) 03.12.1919
47.) Schnabel Alfred (ObGfr) 20.02.1923
48.) Schümann Henning (OLt.z.S) 17.04.1919, Crew of 1937b
49.) Selinger Franz (ObGfr) 11.05.1923
50.) Siegert Egon (ObGfr) 12.10.1923
51.) Sorg Hans (ObGfr) 16.11.1922
52.) Weber Friedel (Gfr) 27.10.1925

Bibliografia:
http://uboat.net
http://www.ubootwaffe.net
http://uboatarchive.net/
http://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/chronik.htm
http://www.u-boot-archiv.de/
http://www.u-historia.com/
Blair Clay - Hitlera Wojna U-bootów tom I i II
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die U-boot-Kommandanten tom 1
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Der U-Boot-Bau auf Deutschen Werften von 1935 bis 1945 tom 2
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Erfolge von September 1939 bis Mai 1945 tom 3
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Verluste von September 1939 bis Mai 1945 tom 4
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die Ritterkreuzträger der U-Boot-Waffe von 1939 bis Mai 1945 tom 5
Ritschel Herbert - Kurzfassung Kriegstagebücher Deutscher U-boote 1939 - 1945 Band 7 KTB U 375 - U 435
Rohwer Jürgen: Axis Submarine Successes 1939 - 1945
Trojca Waldemar - U-bootwaffe 1939-1945 cz. 1, 2, 3
Wynn Kenneth U-Boot-Operationen im Zweiten Weltkrieg Einsatzgeschichte U1-U510 tom 1
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.769.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Re: U-392 Typ VIIC

Postprzez Brodołak » 19.07.17, 06:35

Zapraszam na poprawioną i uzupełnioną historię operacyjną U 392
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.769.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów


Posty: 2 • Strona 1 z 1

Powrót do Typ VII



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Google [Bot] i 1 gość

cron