1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

U-384 Typ VIIC

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 2 • Strona 1 z 1

U-384 Typ VIIC

Postprzez Brodołak » 27.02.07, 07:54

U 384 Typ VIIC - historia rozszerzona

Stocznia: Howaldtswerke AG, Kiel-Gaarden
Nr zamówienia: 15
Zamówienie: 15.08.1940
Położenie stępki: 29.03.1941
Wodowanie: 28.05.1942
Wcielenie do służby: 18.07.1942
Nr pocztowy: M 50 536

Przebieg służby:
18.07.1942 – 31.12.1942 – 5 Flotylla U-bootów, Kiel (szkolenie załogi)
01.01.1943 – 19.03.1943 – 3 Flotylla U-bootów, La Pallice (okręt bojowy)
19.03.1943 – Zatopiony na południowy-zachód od Islandii (pozycja 54.18N, 26.15W) przez brytyjski samolot B-17 z 206/B Sqn RAF.

Dowódcy:
18.07.1942 – 19.03.1943 – OL Hans-Achim von Rosenberg-Gruszcynski

Odbyte patrole bojowe: 2

Zatopione/uszkodzone statki handlowe: 2 (13.407 ton)/0

Zatopione/uszkodzone okręty wojenne: 0/0

Okres służby U 384 przed rozpoczęciem wykonywania służby bojowej:
- 22.07. – 10.08.1942 – Kiel – próby okrętu w ramach UAK.
- 11.08. – 12.08.1942 – Rønne/Bornholm – próby hydrofonów w ramach UAG-Schall
- 13.08. – 17.08.1942 – Danzig – próby okrętu w ramach UAG I.
- 18.08. – 23.08.1942 – Gotenhafen – próby broni torpedowej w ramach TEK.
- 24.08. – 06.09.1942 – Hela – szkolenie załogi w ramach Agru – Front.
- 07.09. – 10.09.1942 – Danzig – pobyt w stoczni Holm w celu usunięcia defektu jednego z silników.
- 11.09.- 17.10.1942 – Danzig – ćwiczenia w strzelaniu torpedami w ramach 25 Flotylli U-bootów.
- 18.10. – 31.10.1942 – Gotenhafen – ćwiczenia z zakresu taktyki w ramach 27 Flotylli U-bootów.
- 03.11. – 04.12.1942 – Kiel – przegląd okrętu w stoczni Kriegsmarinewerft.
- 05.12. – 11.12.1942 – Kiel – przygotowania okrętu do wyjścia na pierwszy patrol.


Patrol 1 (12.12.1942 – 03.02.1942)
12.12. U 384 pod dowództwem Hansa-Achima von Rosenberg-Gruszczynskiego wraz z U 629 o godzinie 08:00 opuścił bazę w Kiel, by zgodnie z otrzymanym rozkazem zwalczać nieprzyjacielską żeglugę na Północnym Atlantyku. O 11:20 po wejściu na rutę nr 15 doszło do spotkania z trałowcem M 1907, w eskorcie którego obrano następnie kurs na Duży Bełt. Tego samego dnia po południu o 14:40 w kwadracie AO 4469 doszło do wymiany składu eskorty, w miejsce dotychczas pełniącego ten obowiązek trałowca pojawił się dozorowiec. Dwa dni później 14 grudnia w celu uzupełnienia zapasów o 10:40 oba U-booty zawinęły do bazy w Marviken, gdzie do zbiorników U 384 dopompowano ca 6m3 paliwa. Po zakończeniu wszystkich prac następnego dnia o 07:45 ponownie w towarzystwie U 629 oraz okrętu eskorty ruszono w dalszą drogę, zawijając o 16:44 do Egersund, gdzie do godzinny 11:35 dnia 16 grudnia oczekiwano na rozminowanie przybrzeżnego szlaku żeglugowego. O 16:18 osiągnięto kwadrat AN 3123, gdzie pożegnano się z eskortą oraz z U 629, który obrał kurs na bazę w Bergen. Dwudziestego pierwszego grudnia U 384 rozpoczął podwodny marsz przez patrolowany przez alianckie lotnictwo, położony pomiędzy Islandią a Wyspami Owczymi akwen, kierując się w stronę wyznaczonego mu rejonu operacyjnego. W wigilię na przebywającym aktualnie w kwadracie AM 1329 okręcie Rosenberga odebrano pochodzącą z BdU depeszę o następującej treści:
Nowy punkt docelowy dla Rosenberga to AL 48.”.
Dwa dni później 26 grudnia na U 384 odebrano pochodzący z U 357 meldunek o kontakcie z wrogim konwojem w AL 3974, w którego stronę niezwłocznie się skierowano. Meldowanym nieprzyjacielem był osłaniany przez grupę eskortową B2 konwój HX.219. Ze względu na fakt, że niedługo po nadaniu sygnału o kontakcie U 357 został wykryty a następnie zatopiony przez brytyjskie niszczyciele HMS Hesperus i HMS Vanessa ani U 384 ani kolejny okręt który odebrał ten meldunek tj. U 525 nie zdołały odnaleźć wroga. Dwudziestego ósmego grudnia o 13:05 odebrano kolejną depeszę z dowództwa o następującej treści:
Następujące okręty utworzą grupę Falke i obsadzą od 31 grudnia, godziny 04:00 linię dozoru od AL 4882 do 9785.
Kolejność: U 357, U 444, U 167, U 384, U 525, U 563, U 404, U 333, U 706, U 257, U 71, U 441.
”.
Głównym celem w/w zgrupowania w następnych dniach były następujące konwoje: ON 158 (grupa eskortowa C2), ON.159 (grupa eskortowa B2) i ON.160 (grupa eskortowa C2), które jednak dzięki przechwyconym i odszyfrowanym depeszom Enigmy otrzymały polecenie zmiany trasy, opływając niebezpieczny akwen niezauważone przez żaden z okrętów. Wracając do U 384 to w dniu 30 grudnia o godzinie 09:30 osiągnął on wyznaczoną mu pozycję, przypadającą na kwadrat AL 8146. W południe piątego stycznia okręt Rosenberga osiągnął swoją nową pozycję w zgrupowaniu, która tym razem przypadała na kwadrat AK 9933. Dwa dni później 7 stycznia o 11:50 i 13:10 U 384 dokonał porównania namiarów na swoją pozycję z namiarami uzyskanymi przez U 613 i U 167. Następnego dnia o 22:50 zgodnie z poleceniem obsadzono nową pozycję w zgrupowaniu, przypadającą na kwadrat AL 0365. Dziewiątego stycznia o 15:20 (kwadrat marynarki AK 0388) przebywający na pomoście U 384 wachtowi zameldowali o dostrzeżeniu najpierw chmury dymu a następnie sylwetki frachtowca, w którego stronę niezwłocznie się skierowano. W wykonanym o 20:25 w kwadracie AL 0149 ataku w kierunku należącego do amerykańskiego armatora Lykes Bros SS Co Inc z Nowego Orleanu frachtowca Louise Lykes (6.155 ton) odpalono salwę czterech torped z których dwie trafiły w cel, powodując potężną eksplozje spotęgowaną dodatkowo przez przewożoną przez statek amunicję. W związku z zagrożeniem uszkodzenia okrętu przez spadające w pobliżu szczątki storpedowanego statku Hans-Achim von Rosenberg-Gruszczynski nakazał wykonać alarmowe zanurzenie. Pięć minut później U 384 z powrotem pojawił się na powierzchni nie napotykając ani śladu statku ani jego załogi (83 osoby zginęły w wyniku eksplozji torped oraz przewożonej amunicji). Następnego dnia o godzinie 03:30 ponownie osiągnięto przypadającą na kwadrat AK 0365 pozycję w zgrupowaniu. Dwa dni później 12 stycznia o 19:00 obsadzono nową pozycję, która przypadała na kwadrat AK 6241. Czternastego stycznia płynący na powierzchni U 384 o godzinie 12:26 (kwadrat marynarki AK 6182) został zmuszony do alarmowego zanurzenia oraz do trwającego do 13:55 pobytu pod wodą przez czterosilnikowy samolot. Trzy dni później 17 stycznia o 04:30 (kwadrat marynarki AK 3465) zgodnie poleceniem dowództwa osiągnięto pozycję wyjściową w zgrupowaniu, przystępując następnie do przemieszczania się w kierunku NS. Tego samego dnia o 13:44 (kwadrat marynarki AL 1343) okręt Rosenberga po raz drugi podczas tego patrolu został zmuszony do alarmowego zanurzenia oraz do trwającego do 14:13 pobytu pod wodą przez nadlatujący czterosilnikowy samolot. Dziewiętnastego stycznia o 15:10 (kwadrat marynarki AK 2443) na polecenie dowódcy dokonano porównania namiarów na aktualną pozycję okrętu z namiarami uzyskanymi przez U 403. Niecałą godzinę później o 16:01 odebrano pochodzącą z BdU depeszę o następującej treści:
Grupa Falke rozwiązana. Utworzyć grupę Landsknecht. U 187, U 267, U 632, U 631, U 444, U 384, U 404, U 456, U 333, U 614, U 584, U 257, U 71, U 572, U 402, U 465, U 553, U 609 i U 262 dnia 24.01., godzina 00:00 przebywać w linii dozoru od AL 4447 > BE 2136. Cisza radiowa do czasu nadania ważnego taktycznego meldunku. Kontakty z samolotami meldować tylko wtedy, gdy w pobliżu przebywa konwój. Dokładnie przeszukiwać wyznaczone rejony. Nie nudzić się podczas obserwacji. Ponownie nadejdą lepsze czasy.”.
Dwudziestego czwartego stycznia zgodnie z w/w rozkazem o północy zajęto wyznaczoną pozycję w zgrupowaniu, która przypadała na kwadrat AL 4888. Dwa dni później w związku z niskim zapasem paliwa wynoszącym tylko 22m3 o godzinie 20:00 U 384 rozpoczął marsz w kierunku bazy w La Pallice. Trzeciego marca pomiędzy godziną 00:32 a 04:00 w kwadracie BF 9120 okręt Rosenberga zmuszony był do wymijania dostrzeżonych przez wachtowych prowadzących połów jednostek rybackich. Cztery godziny później o 08:00 U 384 osiągnął punkt Pilz rozpoczynając następnie poszukiwanie wysłanej mu na spotkanie eskorty. Wkrótce potem na okręcie Rosenberga odebrano pochodzącą z dowództwa 3 Flotylli U-bootów depeszę o następującej treści:
U 384 i U 444 przebywać 3 do godziny 14:00 w punkcie Pilz.”.
Zgodnie z tą wiadomością Hans-Achim von Rosenberg-Gruszczynski nie chcąc narażać swojego okrętu na niespodziewany atak wrogiego samolotu bądź okrętu podwodnego nakazał osadzić swoją jednostkę na dnie, gdzie następnie przebywała ona do 14:00. Półgodziny po wynurzeniu o 14:35 U 384 spotkał się z U 444 oraz eskortą, w towarzystwie których o 18:30 przybył do La Pallice, kończąc trwający ponad siedem tygodni patrol (51 dni). W trakcie jego trwania przepłynięto 6.818 mil morskich na i pod powierzchnią.

Patrol 2 (06.03.1943 – 19.03.1943)
06.03. U 384 pod dowództwem Hansa-Achima von Rosenberg-Gruszczynskiego wraz z U 134 oraz w eskorcie przerywacza zagród minowych Spbr 137 o godzinie 16:45 wypłynął z bazy w La Pallice, by zgodnie z otrzymanym rozkazem zwalczać nieprzyjacielską żeglugę na Północnym Atlantyku. Cztery dni później 10 marca w dowództwie odebrano pochodzący z U 384 meldunek o pomyślnym sforsowaniu Biskajów. Następnego dnia na okręcie Rosenberga o 16:50 odebrano pochodzącą z BdU depeszę o następującej treści:
Bahr, Krueger, Rosenberg, Holtorf, Brosin i Freyberg kierować się do AL 69.”.
Dwunastego marca o 18:53 odebrano następną depeszę z dowództwa o następującej treści:
Grupa Stürmer opuścić dotychczasowe rejony w AK. Grupa Stürmer z 14 okrętami oraz dołączonymi od południa U 631, U 598, U 384, U 134 przebywać 15.03. o godzinie 20:00 w nowej linii dozoru od AK 0372 do AL 7278.”.
Głównym celem w/w grupy w nadchodzących dniach miały być następujące konwoje: SC 122 (grupa eskortowa B5) oraz HX 229 (grupa eskortowa B4). Siedemnastego marca U 384 nawiązał kontakt z drugim z w/w konwojów. W wykonanym o godzinie 14:05 w kwadracie AK 8887 ataku w kierunku kolumny statków Hans-Achim von Rosenberg-Gruszczynski wystrzelił salwę czterech torped, rejestrując wkrótce potem odgłos trzech pojedynczych trafień, co z kolei dało mu powód do zgłoszenia zatopienia dwóch z nich oraz uszkodzenia kolejnego. Ponieważ w tym samym czasie atak na konwój przeprowadzał też U 631 nie do końca jest wiadomo kogo torpedy trafiły dwie jednostki, przypuszcza się, że jedna z torped wystrzelonych przez U 384 trafiała należący do brytyjskiego armatora Donaldson Brothers Ltd z Glasgow frachtowiec Coracero (7.252 ton), który w wyniku tego poszedł na dno. Tego samego dnia po przeczekaniu kontrataku jednostek eskorty okręt Rosebnberga znalazł się z powrotem na powierzchni nadając do dowództwa raport z przebiegu ataku o następującej treści:
Godzina 14:05 w AK 8867 pewne trzy trafienia, jedno prawdopodobne we frachtowce o tonażu 6000, 4000 i 2500. Zatonięcie zaobserwowane dwukrotnie. Zarejestrowano odgłosy tonięcia. Bomby głębinowe. Silny kontakt w całym sektorze. Kurs konwoju 55 stopni, 8 węzłów. Około 15 statków, słaba eskorta.”.
W następnych dwóch daniach w dowództwie dwukrotnie odbierano pochodzące z U 384 meldunki o kontakcie z wrogiem o następujących treściach:
- 18.03. - „AK 9418 kontakt akustyczny ze zgrupowaniem na kursie od 325 do 20 stopni. 85 m.”.
- 19.03. – „AL 4764 około godziny 07:30, 10 pocisków świetlnych nad konwojem. Kurs 320.”.
Tego samego też dnia o 17:45 (kwadrat marynarki AL 4718) płynący na powierzchni okręt Rosenberga został wykryty, zaatakowany a w następstwie tego zatopiony bombami głębinowymi przez brytyjski bombowiec B-17 „B” należący do 206 Sqn RAF. Cała załoga U 384 zginęła.

Uwagi:
a.) Poprzednia wersja losów U 384 mówiła, że w dniu 20 marca padł on ofiarą ataku należącej do 201 Sqn RAF łodzi latającej Sunderland. W rzeczywistości maszyna ta wykonała bezskuteczny atak na U 631.

Członkowie załogi U 384 polegli w dniu 19.03.1943 (W kolejności alfabetycznej):
1.) Bähnge Max (OLt.ing) 01.02.1914
2.) Blessing Hermann (MaschGfr) 11.02.1924
3.) Blomer Erwin (FkMt) 16.09.1922
4.) Blut Franz (BtsMt) 01.07.1919
5.) Bogatz Willi (MaschMt) 15.08.1920
6.) Eckert Elfried (Fahnr.z.S) 11.09.1923
7.) Fischer Heinz (MechGfr) 20.01.1920
8.) Fischer Paul-Walter (OMasch) 17.05.1915
9.) Fittkau Erich (BtsMt) 22.02.1922
10.) Friedemann Walter (OMaschMt) 18.10.1916
11.) Giebel Erich-Adolf (MtrGfr) 15.01.1921
12.) Gimpel Richard (MaschGfr) 18.07.1923
13.) Gras Ludwig (MtrGfr) 28.07.1922
14.) Grosse Karl (MtrGfr) 13.01.1923
15.) Grund Josef (MtrGfr) 23.01.1924
16.) Hau Günther (MtrGfr) 21.04.1924
17.) Herold Karl (MaschMt) 01.11.1920
18.) Hornenboich Karl (MechMt) 10.08.1918
19.) Huf Karl (MaschGfr) 07.07.1923
20.) Jakobi Johannes (MaschGfr) 19.06.1923
21.) Jeschke Heinz (MaschGfr) 04.12.1923
22.) Kästner Walter (MtrGfr) 21.11.1923
23.) Keppel Georg (MtrGfr) 18.12.1923
24.) Kerberg Jakob (MaschMt) 10.07.1917
25.) Krumscheid Kurt (Lt.z.S) 24.11.1920, WO, Crew of 1939
26.) Landgraf Paul (OStrm) 30.03.1916, 3WO
27.) Leinweber Heinrich (FkGfr) 13.06.1924
28.) Lücking Heinz (MtrGfr) 29.01.1923
29.) Mainzer Martin (FkGfr) 21.06.1922
30.) Marschinke Heinrich (MaschMt) 25.08.1920
31.) Martinett Peter (MaschGfr) 28.11.1922
32.) Munderich Albert (MaschGfr) 06.02.1924
33.) Nehring Heinz (MtrGfr) 01.07.1923
34.) Oppermann Karl (OMasch) 15.02.1916
35.) Orpick Karl-Heinz (FkMt) 06.01.1919
36.) Recknagel Werner (MtrGfr) 08.09.1923
37.) Richert Herbert (MechGfr) 25.08.1922
38.) Richter Johannes (MaschGfr) 30.08.1923
39.) Riege Kurt (MaschGfr) 27.10.1920
40.) Rosenberg-Gruszcynski Hans-Achim (OLt.z.S) 04.06.1917,Crew of 1937a
41.) Schadt Bernhard (MaschGfr) 17.07.1923
42.) Scherdel Rudolf (Lt.z.S) 19.06.1921
43.) Schrader Kurt (Fahnr.z.S) 30.05.1922
44.) Sinholz Kurt (MaschOGfr) 09.01.1923
45.) Soberzko Günter (OMaschMt) 09.10.1919
46.) Streit Heinz (Btsm) 18.11.1919
47.) Weckopp Gerhard (MaschGfr) 23.12.1923

Bibliografia:
http://uboat.net
www.ubootwaffe.net
http://uboatarchive.net/
http://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/chronik.htm
http://www.u-boot-archiv.de/
http://www.u-historia.com/
Blair Clay - Hitlera Wojna U-bootów tom I i II
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die U-boot-Kommandanten tom 1
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Der U-Boot-Bau auf Deutschen Werften von 1935 bis 1945 tom 2
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Erfolge von September 1939 bis Mai 1945 tom 3
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Verluste von September 1939 bis Mai 1945 tom 4
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die Ritterkreuzträger der U-Boot-Waffe von 1939 bis Mai 1945 tom 5
Ritschel Herbert - Kurzfassung Kriegstagebücher Deutscher U-boote 1939 - 1945 Band 7 KTB U 375 - U 435
Rohwer Jürgen: Axis Submarine Successes 1939 - 1945
Trojca Waldemar - U-bootwaffe 1939-1945 cz. 1, 2, 3
Wynn Kenneth U-Boot-Operationen im Zweiten Weltkrieg Einsatzgeschichte U1-U510 tom 1
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Re: U-384 Typ VIIC

Postprzez Brodołak » 14.11.14, 06:25

Witam
Zapraszam do zapoznania się z poprawioną i rozszerzoną historią operacyjną U 384
Pozdrawiam Brodołak
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów


Posty: 2 • Strona 1 z 1

Powrót do Typ VII



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość