1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

U 374 typ VIIC

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 5 • Strona 1 z 1

U 374 typ VIIC

Postprzez Brodołak » 14.10.06, 13:28

U 374 typ VIIC - historia rozszerzona

Stocznia: Howaldtswerke AG, Kiel-Gaarden
Nr zamówienia: 5
Zamówienie: 23.09.1939
Położenie stępki: 18.12.1939
Wodowanie: 10.05.1941
Wcielenie do służby: 21.06.1941
Nr Pocztowy: M 45 441

Przebieg służby:
21.06.1941 – 31.08.1941 – 5 Flotylla U-bootów, Kiel (szkolenie załogi)
01.09.1941 – 13.12.1941 – 1 Flotylla U-bootów, Brest (okręt bojowy)
14.12.1942 – 12.01.1942 – 29 Flotylla U-bootów, La Spezia (okręt bojowy)
12.01.1942 – Zatopiony przez brytyjski okręt podwodny HMS Unbeaten na wschód od przylądka Spartivento.

Dowódcy:
21.06.1941 – 12.01.1942 – OL Unno von Fischel

Zatopione/uszkodzone statki handlowe: 1 (3.349 BRT)/0

Zatopione/uszkodzone okręty wojenne: 2 (992 BRT)/0

11.08.1941 U 374 pod dowództwem Unno von Fischela wraz z U 130, U 573 i U 502 oraz towarzystwie eskorty o godzinie 05:15 opuścił Kiel, by zgodnie z otrzymanym poleceniem skierować się do bazy w Horten. Następnego dnia o 21:20 wszystkie okręty przybyły do Horten, gdzie następnie zostały podporządkowane Agru-Süd, w ramach którego w dniach 13 – 22 sierpnia odbywały rejsy szkoleniowe na wodach Oslofjordu.

23.08.1941 U 374 pod dowództwem Unno von Fischela wraz z U 130, U 573 i U 502 oraz towarzystwie eskorty o godzinie 12:10 opuścił bazę w Horten, by zgodnie z otrzymanym poleceniem po zakończonym szkoleniu skierować się do bazy Kiel-Wik.

27.08.1941 U 374 pod dowództwem Unno von Fischela o godzinie 06:05 opuścił bazę w Kiel, by zgodnie z otrzymanym poleceniem skierować się do bazy w Danzig, w oparciu o którą miał dokończyć cykl szkoleniowy. Następnego dnia o 12:50 po nieobfitującym w żadne wydarzenia rejsie U 374 przybył o 12:50 do w/w bazy.

31.08. – 05.09.1941 – Danzig – ćwiczenia w strzelaniu torpedami w ramach UAS w rejonie Kahlbergu (uczestniczyły w nich też: U 130, U 573 i U 502).

08.09. – 17.09.1941 – Danzig – strzelanie torpedami w ramach 25 Flotylli U-bootów.

23.09. – 24.09.1941 – rejs do bazy w Kiel, gdzie okręt miał zostać przygotowany do odbycia pierwszego patrolu bojowego.

Patrol 1 (29.09.1941 – 11.11.1941)
29.09. U 374 pod dowództwem Unno von Fischela wraz z U 208 i U 502 o godzinie 06:00 opuścił bazę w Kiel, by zgodnie z otrzymanym rozkazem zaatakować nieprzyjacielską żeglugę na Północnym Atlantyku. O 09:25 na rucie 15 wszystkie trzy okręty dołączyły do konwoju złożonego ze statku szpitalnego Strassburg, tankowca Zabern oraz przerywacza zagród minowych Spbr.131. Tego samego dnia o 19:00 rolę eskorty w kwadracie AO 7195 przejęły dwa dozorowce. Następnego dnia pomiędzy 02:52 a 09:33 w kwadracie AO 4465 przeprowadzono zakończone pomyślnie trymowanie okrętu. O 18:15 zawinięto do bazy w Kristiansand, którą opuszczono 1 października o 06:00 w towarzystwie U 208 oraz w eskorcie trałowca M 253 i trawlera z.o.p. UJ 175. Po osiągnięciu o 19:03 kwadratu AN 3129 nastąpiło pożegnanie z eskortą po czym każdy z U-bootów rozpoczął indywidualny marsz w stronę wyznaczonego mu rejonu operacyjnego. Czwartego listopada wyminięto dwie dostrzeżone przez wachtowych dryfujące miny: pierwszą o 01:15 w AF 4745 i drugą o 19:00 w AE 6842. Dwa dni później 6 listopada na U 374 odebrano pochodzącą z BdU depeszę o następującej treści:
Heinsohn, Rosenstiel, Schlieper, Fischel kierować się do AJ 39.”.
Następnego dnia odebrano drugą depeszę z dowództwa o następującej treści:
Przetwórnia wielorybów „Svend Foyn” storpedowana o 16:30 w AL 2129. Przebywające w pobliżu U-booty rozpocząć operację.”.
W związku z w/w depeszą przebywający aktualnie w kwadracie AL 1369 U 374 o godzinie 21:10 zmienił kurs na 10˚, kierując się na poszukiwanie Svend Foyn. Ósmego października ze względu na fatalne warunki atmosferyczne (wiatr 9, stan morza: 8 ), które skutecznie utrudniały dalszy marsz dotychczasowym kursem o 08:30 Unno von Fischel zakończył poszukiwania storpedowanego statku i nakazał z powrotem obrać kurs prowadzący do wyznaczonego w rozkazach rejonu operacyjnego. Dwa dni później 10 października odebrano trzecią depeszę z BdU o następującej treści:
Jako rejony patrolowe o głębokości 120 mil morskich obsadzą: U 573 AD 9655 – U 208 AJ 3655 – U 374 AJ 3255.”.
Następnego dnia o 12:00 okręt von Fischela osiągnął wyznaczony mu rejon, przystępując następnie do jego przemierzania w poszukiwaniu wroga, którym w tym okresie były dwa konwoje: ON(S).23 i ON.24, które jednak minęły zagrożony rejon nie zauważone przez nikogo. Szesnastego października odebrano czwartą depeszę z dowództwa o następującej treści:
U 573, U 374, U 208 i U 109 kierować się do AJ 71.”.
Cztery dni później 20 października odebrano piątą już depeszę z BdU o następującej treści:
Jako grupa Mordbrenner kierować się do kwadratu AH: U 374 9595 – U 573 9615 – U 208 9687 – U 109 9636.”.
Głównym zadaniem w/w zgrupowania było patrolowanie rejonu Belle Isle i atakowanie płynących w kierunku Wielkiej Brytanii konwojów. Tego samego dnia o 22:20 U 374 osiągnął nakazany mu rejon patrolowy, przystępując następnie do jego przemierzania w poszukiwaniu wroga. Tuż po północy następnego dnia (kwadrat marynarki AH 9595) z pomostu okrętu von Fischela dostrzeżono sylwetkę ocenianego na ca. 4.000 ton samotnego statku, w którego stronę się skierowano z zamiarem jego zaatakowania. O 01:32 w kierunku celu odpalono dwie torpedy, które jednak spudłowały. Wkrótce potem utracono kontakt z niedoszłą ofiarą, której nie udało się już odnaleźć. Dwudziestego czwartego października o 01:30 z pomostu U 374 dostrzeżono wiele świateł w pobliżu Belle Isle, które jak się później okazało pochodziły od dwóch oświetlonych neutralnych jednostek. Sześć dni później 30 października o godzinie 21:23 na okrętach grupy Mordbrenner odebrano kolejną depeszę z dowództwa o następującej treści:
Mordbrenner rozpocząć operację przeciwko konwojowi Kentrata.”.
W/w konwojem był ON.28 osłaniany przez amerykańską eskortę należącą do TU.4.1.6 (TU – Task Unit). Kilka godzin później już 31 października o 02:07 odebrano siódmą depeszę z BdU o następującej treści:
Mordbrenner nie operować przeciwko konwojowi Kentrata.”.
O 04:00 (kwadrat marynarki BB 6386) U 374 zakończył marsz w kierunku południowym. Trzydzieści pięć minut później o 04:35 (kwadrat BC 4163) nawiązano kontakt wzrokowy z samotnym statkiem, którym był należący do brytyjskiego armatora Mark Whitwell & Son Ltd z Bristolu frachtowiec Rose Schiaffino (3.349 ton). O 06:12 Unno von Fischel nakazał zejść na peryskopową zamierzając zaatakować cel przy pomocy znajdującej się w wyrzutni nr V torpedy. Prawie czterdzieści minut później o 07:00 ze względu na zbyt duży dystans dzielący obie jednostki dowódca U 374 odwołał atak nakazując wynurzenie w celu wykonania ataku na powierzchni. O godzinie 09:03 (kwadrat marynarki BC 4163) w kierunku statku wystrzelono dwie torpedy, z których jedna okazała się być celna powodując jego zatonięcie w przeciągu pół minuty. Tego samego dnia pomiędzy 15:45 a 17:23 (kwadrat marynarki BC 4256) do wnętrza okrętu przeładowano dwie znajdujące się w wodoszczelnych zasobnikach pod pokładem zapasowe torpedy. Pierwszego listopada o 07:57 (kwadrat marynarki BC 4542) z pomostu okrętu von Fischela dostrzeżono kolejny oceniany na ca. 8.000 ton samotny statek, w stronę którego się skierowano z zamiarem jego zaatakowania. O 09:08 (kwadrat marynarki BC 4466) w kierunku dostrzeżonej jednostki wystrzelono dwie torpedy, które jednak spudłowały. Dwadzieścia minut później z wyrzutni nr V odpalono kolejną torpedę, która także nie znalazła drogi do celu. Godzinę późnej o 10:29 (kwadrat marynarki BC 4464) Unno von Fischel wykonał trzeci atak, odpalając w kierunku statku dwie salwy po dwie torpedy, które także spudłowały, wprawiając go w osłupienie. W związku z pustymi wyrzutniami torpedowymi z dalszego pościgu i ataku zrezygnowano. O 12:45 (kwadrat marynarki BC 4453) dostrzeżono dwukominowy statek, w stronę którego się skierowano, schodząc wkrótce potem pod wodę z zamiarem jego zaatakowania. Półgodziny później w jego kierunku z wyrzutni nr III odpalono torpedę, która tak jaki i poprzednie torpedy wystrzelone tego dnia spudłowania. Zirytowany całą tą sytuacją Unno von Schipel o 13:52 zarządził wynurzenie i obsadzenie działa pokładowego, zamierzając zatopić cel przy pomocy pocisków kal. 88 mm, co jednak okazało się być niemożliwe ze względu na duży dystans jaki dzielił jego okręt od niego. Osiemnaście minut później o 14:10 z pomostu U 374 dostrzeżono konwój SC.52 (osłaniany przez kanadyjską TG.4.1.12), o którym zameldowano dowództwu, które to z kolei nakazało von Fischelowi śledzić cel i cyklicznie nadawać sygnały naprowadzające dla innych U-bootów. Następnego dnia postępujący zgodnie z wytycznymi U 374 o godzinie 05:10 (kwadrat marynarki BC 1847) został wykryty przez wchodzącą w skład eskorty konwoju korwetę HMCS Buctouche (K 179), która zmusiła go do alarmowego zanurzenia, wkrótce potem zrzucając serię sześciu bomb głębinowych. Chcąc uniknąć kolejnych ataków i zmylić prześladowcę Unno von Fischel nakazał posadzić okręt na znajdującym się w tym miejscu na głębokości 93,5 metra dnie. Po wynurzeniu mającym miejsce o 08:37 w związku z utraceniem kontaktu z konwojem rozpoczęto rejs do bazy w Breście. Dziewięć dni później 11 listopada o 05:30 w kwadracie BF 2793 U 374 spotkał się z dwoma dozorowcami, w eskorcie których o 10:46 wpłynął do Brestu, kończąc trwający ponad sześć tygodni patrol (44 dni), podczas którego przepłynął ca. 5.800 mil morskich na i pod powierzchnią.

Patrol 2 (06.12.1941 – 12.01.1942)
06.12. U 374 pod dowództwem Unno von Schipela o godzinie 16:00 opuścił Brest, by zgodnie z otrzymanym rozkazem przedrzeć się przez Cieśninę Gibraltarską na Morze Śródziemne, aby wzmocnić tam działające sił U-bootwaffe. Siódmego grudnia o 22:26 odebrano pochodzącą z BdU depeszę o następującej treści:
Heinsohn i Fischel, z jak największą prędkością marszową skierować się do CG. Możliwe uzupełnienie paliwa w CJ 9823.”.
Dziesiątego grudnia o godzinie 23:00 U 374 rozpoczął podejście w stronę cieśniny Gibraltarskiej, którą tej nocy udało mu sie pomyślnie sforsować. W godzinach porannych jedenastego grudnia o 04:21 (kwadrat marynarki CG 9671) U 374 przy pomocy jednej torpedy zatopił wraz z całą załogą patrolujący rejon cieśniny brytyjski trawler z.o.p. HMS Lady Shirley (477 ton). Dwadzieścia jeden minut później wykonano drugi atak, tym razem na prowadzący poszukiwania napastnika uzbrojony jacht patrolowy HMS Rosabelle (545 ton), który na skutek trafienia także przez jedną torpedę poszedł na dno w przeciągu 30 sekund. O 09:15 przebywający w kwadracie CH 7441 okręt von Schipela został wykryty i zaatakowany przez grupę czterech niszczycieli, którą udało mu się jednak zgubić. Czternastego grudnia w celu usunięcia odniesionych na skutek ataków bombami głębinowymi uszkodzeń oraz w celu uzupełnienia zapasów paliwa i prowiantu U 374 zawinął do bazy w La Spezia, którą opuścił cztery dni później 18 grudnia, kierując się do wyznaczonego mu rejonu patrolowego położonego we wschodniej części Morza Śródziemnego. Dwudziestego ósmego grudnia w związku odebraniem meldunku U 559 o kontakcie z wrogim konwojem o godzinie 18:45 Unno von Fischel rozpoczął jego jak się później okazało bezskuteczne poszukiwania. Szóstego stycznia na U 374 odebrano pochodzącą z FdU depeszę o następującej treści:
Obsadzą jako rejony ataku (…) na północ: U 75 CO 6980 – U 568 CO 6860 – U 133 CO 6810, na południe: U 371 CO 6940 – U 79 CO 9250 – U 374 CO 9130.”.
Cztery dni później 10 stycznia okręt von Schipela stał się celem ataków dwóch niszczycieli: brytyjskiego HMS Legion i Holenderskiego Isaac Sweers, wyniku których odniósł ciężkie uszkodzenia. Ze względu na niezdatność do wykonania manewru zanurzenia tego samego dnia rozpoczęto marsz powrotny w kierunku Messyny. Dwunastego stycznia (kwadrat marynarki CH 9869) płynący na powierzchni w pobliżu Cape Spartivento U 374 został wykryty a następnie zaatakowany torpedami przez brytyjski okręt podwodny HMS Unbeaten (Lt.Cdr. E.A. Woodward, DSO, RN), w wyniku czego poszedł na dno wraz z prawie całą załogą. Z liczącej 43 członków obsady okrętu von Schipela przeżył tylko MtrGfr Johannes Ploch, który został podniesiony z wody przez brytyjską jednostkę.

Członkowie załogi U 374 polegli w dniu 12.01.1942 (W kolejności alfabetycznej):
1.) Baumbach Fritz (MtrOGfr)
2.) Bayer Friedrich-Georg (MtrGfr)
3.) Beck Paul-Ferdinand (OStrm)
4.) Berends Hermann (Mtr)
5.) Berger Gerhard-Franz (FkGfr)
6.) Brückner Fritz-Gotthard (MtrGfr)
7.) Fischel von Unno (OLt.z.S)
8.) Flügel Hans-Georg (Fahnr.z.S)
9.) Frantz Helmut (OFahnr.z.S, 2WO)
10.) Gebauer Helmut (MechGfr)
11.) Gerdes Martin (MaschMt)
12.) Gössler August (ObGfr)
13.) Hagenschulte Ludwig (MaschMt)
14.) Heinisch Günter (FkMt)
15.) Henkes Hans (MaschGfr)
16.) Hochbaum Hugo (MtrGfr)
17.) Hoffmann Emmerich (MtrGfr)
18.) Holldack Hermann-Gustav (MtrGfr)
19.) Hüttling Albrecht (MechGfr)
20.) Ihlenfeld Otto (MechMt)
21.) Jahn Bruno (OLt.z.S, 1WO)
22.) Kirstein Ernst-Wilhelm (Gfr)
23.) Klinke Heinrich (Btsmt)
24.) Klose Wolfgang-Günter (MaschMt)
25.) Kneusel Franz(FkMt)
26.) Körner Rudolf-Friedrich-Paul (MtrOGfr)
27.) Kruse Willi-Christian (OMasch)
28.) Künstler Fritz (MaschOGfr)
29.) Leonhardt Hans (Lt.ing)
30.) Lücking Karl (Gfr)
31.) Ludwig Werner (Gfr)
32.) Lürich Helmut (Gfr)
33.) Meyer Johann (Gfr)
34.) Modder Jan (Gfr)
35.) Schaper Herbert (OMasch)
36.) Sylvester Fritz (Gfr)
37.) Thierbach Oskar (Gfr)
38.) Wagner Alois (Maat)
39.) Weber Karl (Fahnr.z.S)
40.) Weise Helmut (Gfr)
41.) Weiss Oswald (ObGfr)
42.) Wittforth Walter (Maat)

Bibliografia:
http://uboat.net
http://www.ubootwaffe.net
http://uboatarchive.net/
http://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/chronik.htm
http://www.u-boot-archiv.de/
http://www.u-historia.com/
Blair Clay „Hitlera Wojna U-bootów” tom II
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die U-boot-Kommandanten tom 1
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Der U-Boot-Bau auf Deutschen Werften von 1935 bis 1945 tom 2
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Erfolge von September 1939 bis Mai 1945 tom 3
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Verluste von September 1939 bis Mai 1945 tom 4
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die Ritterkreuzträger der U-Boot-Waffe von 1939 bis Mai 1945 tom 5
Ritschel Herbert - Kurzfassung Kriegstagebücher Deutscher U-boote 1939 - 1945 Band 7 KTB U 301 - U 374
Rohwer Jürgen: Axis Submarine Successes 1939 - 1945
Trojca Waldemar - U-bootwaffe 1939-1945 cz. 1, 2, 3
Wynn Kenneth U-Boot-Operationen im Zweiten Weltkrieg Einsatzgeschichte U1-U510 tom 1
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Re: U 374 typ VIIC

Postprzez Brodołak » 07.11.14, 06:22

Witam
Zapraszam do zapoznania się z poprawioną i rozszerzoną historią operacyjną U 374
Pozdrawiam Brodołak
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Re: U 374 typ VIIC

Postprzez ted » 08.11.14, 09:28

Łukasz - popraw datacje w dwóch miejscach (przy końcowej dacie w patrolu 2 daj styczeń i rok 1942, zastąp też kwiecień styczniem w tekście niżej.
ted
Oberleutnant zur See
 
Tonaż: 287.000 BRT

Dołączył(a): 06.10.13, 20:35

Re: U 374 typ VIIC

Postprzez Brodołak » 08.11.14, 14:06

Dzięki za wyłapanie błędów poprawki już naniesione.
Pozdrawiam Łukasz
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Re: U 374 typ VIIC

Postprzez ted » 08.11.14, 17:54

Jeszcze drobiazg - w tekście masz na przemian datę zatopienia U-374 raz 2 stycznia a w innym 12 stycznia 1942 r. Tylko ta druga datacja jest dobra :wink:
ted
Oberleutnant zur See
 
Tonaż: 287.000 BRT

Dołączył(a): 06.10.13, 20:35


Posty: 5 • Strona 1 z 1

Powrót do Typ VII



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości

cron