1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

U 366 Typ VIIC

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 4 • Strona 1 z 1

U 366 Typ VIIC

Postprzez Brodołak » 06.02.07, 13:25

U 366 Typ VIIC - historia poprawiona i rozszerzona

Stocznia: Flensburger Schiffsbau Gesellschaft, Flensburg
Nr zamówienia: 485
Zamówienie: 20.01.1941
Położenie stępki: 22.05.1942
Wodowanie: 16.04.1943
Wcielenie do służby: 16.07.1943
Nr pocztowy: M 53 317

Przebieg służby:
16.07.1943 – 29.02.1944 – 5 Flotylla U-bootów, Kiel (szkolenie załogi)
01.03.1944 – 05.03.1944 – 13 Flotylla U-bootów, Trondheim (okręt bojowy)
05.03.1944 – Zatopiony na północny – zachód od Hammerfest (pozycja 72.10N, 14.44E) przez brytyjski samolot Swordfish (816 Sqn. ) z lotniskowca eskortowego HMS Chaser

Dowódcy:
16.07.1943 – 05.03.1944 – OLdR Bruno Langenberg

Odbyte patrole bojowe: 2

Zatopione/uszkodzone statki handlowe:0/0

Zatopione/uszkodzone okręty wojenne: 0/0

Okres służby U 366 przed rozpoczęciem wykonywania patroli bojowych:
03.02.1944 – Kiel – na skutek utonięcia zginał MechGfr Walter Falkenberg

15.02.1944 U 366 pod dowództwem Bruno Langenberga wraz U 673 (idącym do Trondheim) o godzinie 08:00 opuścił Kiel, by zgodnie z otrzymanym rozkazem skierować się po rozkazy do Marviken. Dwa dni później 17 lutego o 13:30 zawinięto do w/w bazy, gdzie doszło do wymiany okrętów eskorty oraz do otrzymania przez Bruno Langenberga rozkazów nakazujących mu marsz do Bergen. Następnego dnia o godzinie 15:00 U 366 zawinął do w/w bazy, gdzie przystąpiono na nim do prac przygotowujących go do służby na dalekiej północy.

Patrol 1 (20.02.1944 – 29.02.1944)
20.02. U 366 pod dowództwem Bruno Langenberga o godzinie 17:00 opuścił Bergen, by zgodnie z otrzymanym rozkazem zaatakować nieprzyjacielską żeglugę na Oceanie Arktycznym i Morzu Barentsa. Cztery dni później o 16:43 odebrano pochodzącą z FdU depeszę o następującej treści:
U 673, U 366, U 315, U 990 utworzą w/w kolejności zgrupowanie Hartmut.
Hartmut operować przeciwko wykrytemu konwojowi. Ostatni namiar godzina 10:30, AF 1363, kurs 40°. Prędkość 8-9 w. Wykorzystać broń przeciwko niszczycielom, wyrzutnie w gotowości.
”.
Meldowanym konwojem, który był celem w/w grupy był konwój JW.57, który w dniu 20 lutego opuścił wody Loch Ewe. W dniach 26 – 27 luty U 366 przeprowadził dwa ataki na okręty jego eskorty i tak
- 26.02. AB 6858 wystrzelona w kierunku niszczyciela torpeda akustyczna T-V spudłowała,
- 27.02. AC 4674 kolejna torpeda akustyczna także wystrzelona do niszczyciela tym razem okazała się być wadliwa.
Dwudziestego ósmego lutego odebrano dwie depesze z FdU o następujących treściach:
- o 01:10 „O godzinie 06:00 zakończyć operację.”.
- o 14:50 „Z najwyższą prędkością skierują się do Hammerfest Langenberg i Muhs.”.
Tego samego dnia o godzinie 20:58 w kwadracie AC 4692 okręt Langenberga spotkał a następnie się wymienił sygnałami rozpoznawczymi z U 307. Dwudziestego dziewiątego lutego o 03:20 U 366 zawinął do Hammerfest, kończąc trwający ponad tydzień patrol (9 dni).

Patrol 2 (04.03.1944 – 05.03.1944)
04.03. U 366 pod dowództwem Bruna Langenberga wraz z U 990 o godzinie 14:00 opuścił Hammerfest, by zgodnie z otrzymanym rozkazem zaatakować nieprzyjacielską żeglugę na Oceanie Arktycznym i Morzu Barentsa. Pierwszym docelowym punktem obu jednostek był kwadrat AB 6680. Prawie półtorej godziny później płynące w eskorcie kutra trałowego R 53 obie jednostki zostały zaatakowane przez dwusilnikowy samolot zidentyfikowany jako typ Boston, który w wykonanym podejściu zrzucił 2 torpedy, które uderzyły w dno. O 16:50 osiągnięto punkt SR 1, gdzie następnie nastąpiło pożegnanie z okrętem eskorty, poczym obie jednostki skierowały się do nakazanego im kwadratu. Piątego marca o godzinie 02:32 w dowództwie flotylli odebrano pochodzący z U 366 meldunek o następującej treści:
Niszczyciel w AB 6915.”.
Wykryty okręt należał do eskorty konwoju powrotnego RA.57, który w dniu 2 marca opuścił port w Murmańsku. Tego samego dnia przebywający w kwadracie AB 6846 okręt Langenberga został wykryty, zaatakowany a w następstwie tego zatopiony wraz z całą załoga rakietami wystrzelonymi przez brytyjski samolot Swordfish należący do 816 Sqn FAA stacjonującego na pokładzie brytyjskiego lotniskowca eskortowego HMS Chaser, wchodzącego w skład eskorty konwoju RA 57.

Członkowie załogi U 366 polegli w dniu 05.03.1944 (W kolejności alfabetycznej):
1.) Becker Helmuth-Anton (Gfr) 22.03.1925
2.) Berg Karl (MaschOGfr) 09.09.1922
3.) Berger Otto (BtsMt) 29.03.1922
4.) Bergmann Adolf (SanMt) 08.09.1920
5.) Braunert Gustav (MtrGfr) 13.05.1924
6.) Büchner Horst (OSanMt) 25.06.1924
7.) Degen Wilhelm (MaschMt) 06.01.1922
8.) Gärtner Horst (MechGfr) 17.02.1925
9.) Gralle Heinz (OStrm) 07.09.1919
10.) Haas Erwin (MtrOGfr) 11.09.1924
11.) Hanitsch Gerhard (MaschMt) 12.09.1920
12.) Heil Wilhelm (MtrOGfr) 19.12.1924
13.) Hohaus Günter (FkOGfr) 23.06.1924
14.) Jansen Helmut-Wilhelm (HGfr) 13.07.1919
15.) Jentsch Günter (MechMt) 24.09.1919
16.) Jeworski Willi (MtrGfr) 17.08.1924
17.) Kalisch Theodor (MtrGfr) 14.12.1923
18.) Krissan Gerhard (OMasch) 21.11.1916
19.) Langenberg Bruno (OLt.z.S.d.R) 10.11.1920, Crew of 1938
20.) Lohoff Otmar (MtrOGfr) 10.05.1922
21.) Lüsch Günter (FkOGfr) 08.04.1924
22.) Märte Friedrich (ObMt) 06.02.1918
23.) Mehlich Werner (Lt.z.S) 29.05.1922
24.) Mehlinger Wilhelm (MaschMt) 17.05.1920
25.) Müller Josef (Gfr) 01.09.1923
26.) Obalicha Erwin (ObGfr) 14.01.1924
27.) Pofelski Berno (Maat) 11.06.1923
28.) Pöhlmann Manfred (ObGfr) 01.03.1924
29.) Puyn Heinrich (ObGfr) 09.04.1924
30.) Richen Hugo (Maat) 25.03.1921
31.) Riedel Heinz (Gfr) 18.04.1925
32.) Schildhauer Reinhold (ObMt) 22.03.1920
33.) Schindler Erhard (OLt.ing) 19.07.1920
34.) Schleuter Alfons (Gfr) 10.12.1924
35.) Schmid Hermann (ObGfr) 29.09.1920
36.) Schneider Helmut (Gfr) 19.02.1925
37.) Scholthaus Lutger-Josef (Gfr) 23.11.1923
38.) Schumann Wilhelm (ObGfr) 09.01.1922
39.) Siemens Anton (ObMt) 08.12.1915
40.) Sojka Paul (Maat) 04.07.1920
41.) Spraiter Johann (ObGfr) 16.07.1922
42.) Stengel Horst (Lt.z.S) 07.06.1923, WO, Crew of V/1941
43.) Vader Werner (Gfr) 23.10.1923
44.) Vogelsang Richard (ObGfr) 02.04.1925
45.) Vogt Konrad (Gfr) 20.02.1925
46.) Walter Johannes (Gfr) 04.08.1925
47.) Wenzel Stefan (Gfr) 22.04.1925
48.) Winter Helmut (OMasch) 12.08.1917
49.) Wollschläger Alfred (Gfr) 09.06.1924
50.) Wrage Gerhard (Gfr) 26.01.1925

Bibliografia:
http://uboat.net
www.ubootwaffe.net
http://uboatarchive.net/
http://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/chronik.htm
http://www.u-boot-archiv.de/
http://www.u-historia.com/
Blair Clay „Hitlera Wojna U-bootów” tom II
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die U-boot-Kommandanten tom 1
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Der U-Boot-Bau auf Deutschen Werften von 1935 bis 1945 tom 2
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Erfolge von September 1939 bis Mai 1945 tom 3
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Verluste von September 1939 bis Mai 1945 tom 4
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die Ritterkreuzträger der U-Boot-Waffe von 1939 bis Mai 1945 tom 5
Ritschel Herbert - Kurzfassung Kriegstagebücher Deutscher U-boote 1939 - 1945 Band 7 KTB U 301 - U 374
Rohwer Jürgen: Axis Submarine Successes 1939 - 1945
Trojca Waldemar - U-bootwaffe 1939-1945 cz. 1, 2, 3
Wynn Kenneth U-Boot-Operationen im Zweiten Weltkrieg Einsatzgeschichte U1-U510 tom 1
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Re: U 366 Typ VIIC

Postprzez Brodołak » 28.03.14, 06:33

Witam
Zapraszam do zapoznania się z poprawioną i rozszerzoną historią operacyjną U 366
Pozdrawiam Brodołak
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Re: U 366 Typ VIIC

Postprzez ted » 28.03.14, 11:38

Łukasz, U 366 jest na liście "całościowej", a U 592?
ted
Oberleutnant zur See
 
Tonaż: 287.000 BRT

Dołączył(a): 06.10.13, 20:35

Re: U 366 Typ VIIC

Postprzez Brodołak » 28.03.14, 12:06

Witam
Już dodałem okręt Borma i Jaschkego do listy U-bootów.
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów


Posty: 4 • Strona 1 z 1

Powrót do Typ VII



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość