1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

U 364 Typ VIIC

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 4 • Strona 1 z 1

U 364 Typ VIIC

Postprzez Brodołak » 02.02.07, 11:55

U 364 Typ VIIC - historia poprawiona i rozszerzona

Stocznia: Flensburger Schiffsbau Gesellschaft, Flensburg
Nr zamówienia: 483
Zamówienie: 20.01.1941
Położenia stępki: 12.02.1942
Wodowanie: 21.01.1943
Wcielenie do służby: 03.05.1943
Nr poczty: M 18 837

Przebieg służby:
03.05.1943 – 31.10.1943 – 5 Flotylla U-bootów, Kiel (szklenie załogi)
01.11.1943 – 29.01.1944 – 7 Flotylla U-bootów, St. Nazaire (okręt bojowy)
29.01.1944 – Zatopiony na wodach Zatoki Biskajskiej (pozycja 45.33N, 05.55W) przez brytyjski samolot Halifax 502/U Sqn RAF.

Dowódcy:
03.05.1943 – 29.01.1944 – OL Paul-Heinrich Sass

Odbyte patrole bojowe: 1

Zatopione/uszkodzone statki handlowe: 0/0

Zatopione/uszkodzone okręty wojenne: 0/0

Okres służby U 364 przed rozpoczęciem wykonywania patroli bojowych:
04.05. – 06.05.1943 – Flensburg – indywidualne szkolenie na lokalnych wodach.
08.05. – 17.05.1943 – Kiel – próby w ramach UAK.
18.05. – 19.05.1943 – Flensburg – pobyt w stoczni w celu usunięcia wykrytych usterek (w trakcie w/w prac okręt został lekko uszkodzony podczas nalotu nieprzyjacielskich samolotów na Flensburg).
20.05. – 21.05.1943 – Sonderburg – próby hydrofonów w ramach UAG-Schall, odwołane z powodu złych warunków atmosferycznych.
22.05. – 31.05.1943 – Kiel – pobyt w stoczni Deutsche Werke w celu usunięcia usterek
02.06. – 05.06.1943 – Swinemünde – szkolenie w obsłudze działek przeciwlotniczych i w zwalczaniu wrogich samolotów
07.06. – 09.06.1943 – Danzig – próby w ramach UAK.
10.06. – 24.06.1943 – Hela – techniczne szkolenie w ramach Agru-Front.
25.06. – 26.06.1943 – Danzig – pobyt w stoczni Holm w celu usunięcia wykrytych usterek.
26.06. – 19.07.1943 – Hela – szkolenie w ramach Agru-Front (podczas jednego z ćwiczeń okręt zaplątał się w sieć rybacką uszkadzając sobie poważnie jeden z peryskopów).
22.07. – 23.07.1943 – Danzig – pobyt w stoczni Holm w celu wymiany peryskopu.
25.07. – 08.08.1943 – Libau – szkolenie w strzelaniu torpedami w ramach 25 Flotylli U-bootów.
02.08. – rejs do portu Memel w celu wymiany peryskopu.
03.08. – rejs powrotny do bazy w Libau po zakończonym remoncie.
09.08. – 21.08.1943 – Gotenhafen – ćwiczenia taktyczne w ramach 27 Flotylli U-bootów.
22.08. – 23.08.1943 – Rønne/Bornholm – próby hydrofonów w ramach UAG-Schall.
28.08. – 24.09.1943 – Hamburg – pobyt w stoczni Bohm & Voss w celu przeprowadzenia przeglądu i prac konserwacyjnych.
25.09. – rejs do bazy w Kiel, podczas którego płynący Łabą U 364 miał kolizję z holownikiem Werner.
27.09. – 09.10.1943 – Kiel – pobyt w stoczni Howaldtswerke w celu usunięcia odniesionych uszkodzeń.
10.10. – 11.10.1943 – Kiel – próby w ramach NEK.
12.10. – 15.10.1943 – Swinemünde – szkolenie w obsłudze i strzelaniu z działek przeciwlotniczych.
16.10. – 19.10.1943 – Hela – indywidualne szkolenie w ramach Agru-Front.
21.10. – 31.10.1943 – Gotenhafen – ćwiczenia taktyczne w ramach 27 Flotylli U-bootów.
04.11. – 16.11.1943 – Kiel – pobyt w stoczni Howaldtswerke.
17.11. – 22.11.1943 – Kiel – przygotowanie okrętu do wyjścia na pierwszy patrol bojowy.

Patrol 1 (23.11.1943 – 29.01.1943)
23.11. U 364 pod dowództwem Paula-Heinricha Sassa wraz z U 284 o godzinie 11:30 opuścił Kiel, by zgodnie z otrzymanym rozkazem zaatakować nieprzyjacielską żeglugę na Północnym Atlantyku. O 16:05 na rucie 33a oba okręty spotkały się z eskortą, w towarzystwie której skierowały się w stronę Dużego Bełtu. Następnego dnia w związku z problemami technicznymi jakie pojawiły się na przerywaczu zagród minowych Spbr 13 o 20:05 (kwadrat marynarki AO 7169) wszystkie okręty stanęły na kotwicy, gdzie przebywały do godziny 08:40 dwudziestego czwartego listopada, kiedy to rolę eskorty przejął przybyły trałowiec. Dwa dni później 26 listopada w celu uzupełnienia zapasów paliwa U 364 o 18:20 zawinął do bazy w Marviken, gdzie ze względu na złą pogodę przebywał do dnia 28 listopada, kiedy to w związku z wystąpieniem problemów technicznych otrzymał polecenie udania się na remont do Stavanger. Tego też dnia ze względu na niemożność dokonania naprawy przybyły niedawno co do Stavanger okręt Sassa w eskorcie trałowca M 427 skierował się o 11:30 do Bergen, którego stocznia dysponowała lepszym zapleczem technicznym. O 16:40 w celu przenocowania U 364 wraz z jednostką eskorty zawinął do Haugesund, które opuścił następnego dnia. Trzydziestego listopada okręt Sassa zawinął do Bergen, gdzie jeszcze tego samego dnia trafił do stoczni. Trzeciego grudnia po zakończeniu wszystkich prac opuszczono ten port, by kontynuować dalej przerwany defektem patrol. Jedenaście dni później 14 grudnia przebywający aktualnie w kwadracie AL 16 okręt Sassa nadał do dowództwa meldunek pozycyjny. Siedemnastego grudnia o 21:41 na U 364 odebrano pochodzącą z BdU depeszę o następującej treści:
Dotychczasowe grupy Coronel 1 i 2 rozwiązane.
U 364, U 972, U 981, U 744, U 741 i U 471 utworzą grupę Sylt. Dnia 19 grudnia przebywać w linii dozoru od AK 3417 do AK 3733.
U 960, U 392, U 284, U 976, U 311 i U 629 utworzą grupę Amrum. Linia dozoru od AK 2923 do AK 6285.
U 92, U 672, U 544, U 625, U 653 i U 421 utworzą grupę Föhr. Linia dozoru od BD 3219 do BD 3599.
”.
Dnia 22 grudnia przebywający w kwadracie AL 1531 okręt Sassa został o godzinie 06:23 dostrzeżony przez przebywający w pobliżu U 103. Tego samego dnia o 11:57 odebrano kolejną depeszę z dowództwa o następującej treści:
Okręty grup Sylt, Amrum i Föhr utworzyć grupę Rügen.
Rügen 1 = U 364, U 972, U 981, obsadzić linię dozoru od AK 2274 do 2354.
”.
Dwudziestego ósmego grudnia o 19:03 na U 364 odebrano następną depeszę z BdU o następującej treści:
Grupa Rügen 1 z Sassem i dwoma innymi okrętami obsadzi linię dozoru od AL 2621 do 2671.”.
Dnia 10 stycznia Paul-Heinrich Sass nadał o 23:07 adresowaną do dowództwa depeszę o następującej treści.
Planowane rozpoczęcie rejsu powrotnego 15.01.”.
Dwudziestego dziewiątego stycznia U 364 o godzinie 08:12 nadał do dowództwa kolejną depeszę o następującej treści:
Od 48 godzin przebywam w punkcie spotkania z eskortą.”.
Tego samego dnia krążący na powierzchni okręt Sassa został wykryty, zaatakowany a w następstwie tego zatopiony wraz z całą załogą bombami głębinowymi zrzuconymi przez brytyjski samolot Halifax „U” należący do 502 Sqn RAF. Dowództwo nie wiedząc nic o losie U 364 w dniu 31 stycznia nadało do Paula-Heinricha Sassa depeszę o następującej treści:
„Sass pozostać na przybrzeżnych wodach. Eskorta z powodu mgły przebywać będzie od 14:00 w punkcie Pt. 439.”.

Uwagi:
a.) Poprzednia wersja losów U 364 mówiła, że w dniu 30 stycznia na zachód od Bordeaux został on zatopiony bombami głębinowymi zrzuconymi przez brytyjski samolot Wellington K należący do 172 Sqn RAF. W rzeczywistości brytyjska maszyna zaatakowała U 608, którego artylerzyści zestrzelili napastnika zanim ten zdążył zrzucić bomby głębinowe.
b.) Druga wersja losu jednostki Sassa mówi, o uznaniu go w dniu 31 stycznia za utracony z nieznanych przyczyn.

Członkowie załogi U-364 polegli w dniu 29.01.1944 (W kolejności alfabetycznej):
1.) Bartussek Heinz (BtsMt) 06.12.1922
2.) Beyer Franz (BtsMt) 21.06.1919
3.) Buchberger Alexander (MtrGfr) 09.07.1924
4.) Busche Franz (OStrm) 23.02.1917
5.) Denecke Edgar (OMaschMt) 20.12.1919
6.) Flöter/Floester Erwin (Lt.z.S) 16.09.1922, WO, Crew of X/1940
7.) Göricke Gerhard (MaschOGfr) 15.05.1922
8.) Graedtke Heinz (MtrOGfr) 20.02.1923
9.) Heller Kurt (OMaschMt) 08.03.1920
10.) Herbzt Gottfried (MaschGfr) 04.01.1924
11.) Hofmann Gerhard (MaschGfr) 17.07.1924
12.) Holtz Wilhelm (MaschGfr) 18.02.1925
13.) Horsinka Leo (FkOGfr) 24.08.1924
14.) Hupperich Willi (FkOGfr) 05.10.1924
15.) Jäschke Kurt (ObMt) 04.09.1922
16.) Kolbe Erich-Willi (ObGfr) 23.08.1921
17.) Kwiatkowski Werner (MaschOGfr) 11.08.1924
18.) Lietz Franz (MtrOGfr) 12.01.1923
19.) Markus Herbert (Gfr) 24.07.1925
20.) Nau Karl-Heinz (BtsMt) 21.06.1923
21.) Nickley Günter (ObGfr) 24.01.1924
22.) Pflips Helmut (Maat) 13.09.1921
23.) Rabe Walter (Gfr) 01.04.1922
24.) Reiner Hermann (Gfr) 14.11.1924
25.) Reinsdorf Richard (ObGfr) 27.11.1924
26.) Reissmüller Otto (Gfr) 25.05.1925
27.) Rohde Freidrich (Lt.ing) 01.04.1922
28.) Röhrig Erwin (Gfr) 17.06.1924
29.) Rondonell Günther (Lt.z.S) 18.03.1923, WO
30.) Ross Ernst (Maat) 06.09.1920
31.) Sass Paul-Heinrich (OLt.z.S) 03.10.1919, Crew of 1938
32.) Schmalenbach Fritz (Gfr) 28.07.1925
33.) Schmelzer Erhard (Maat) 14.01.1918
34.) Schmerling Josef (ObGfr) 07.11.1922
35.) Schrader Hans (Gfr) 02.03.1923
36.) Seidel Oswin (ObGfr) 09.10.1924
37.) Skrzypek Karl (ObGfr) 21.12.1921
38.) Söder Herbert-Adam-Jakob (Gfr) 13.02.1925
39.) Sprung Helmut (Gfr) 06.08.1924
40.) Strick Gereon (ObGfr) 16.03.1922
41.) Strutz Walter (Gfr) 01.01.1924
42.) Stuhldreier Wilhelm (OMasch) 18.06.1915
43.) Susa Franz (OMasch) 21.09.1914
44.) Thiele Hermann (Gfr) 07.07.1923
45.) Thimm Helmut (ObGfr) 08.02.1922
46.) Thomas Horst (Gfr) 19.06.1924
47.) Wachter Günther (OFahnr.z.S) 21.08.1923
48.) Weinmann Werner (Gfr) 02.04.1925
49.) Westhoff Heinz (Maat) 29.08.1920

Bibliografia:
http://uboat.net
www.ubootwaffe.net
http://uboatarchive.net/
http://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/chronik.htm
http://www.u-boot-archiv.de/
http://www.u-historia.com/
Blair Clay „Hitlera Wojna U-bootów” tom II
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die U-boot-Kommandanten tom 1
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Der U-Boot-Bau auf Deutschen Werften von 1935 bis 1945 tom 2
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Erfolge von September 1939 bis Mai 1945 tom 3
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Verluste von September 1939 bis Mai 1945 tom 4
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die Ritterkreuzträger der U-Boot-Waffe von 1939 bis Mai 1945 tom 5
Ritschel Herbert - Kurzfassung Kriegstagebücher Deutscher U-boote 1939 - 1945 Band 7 KTB U 301 - U 374
Rohwer Jürgen: Axis Submarine Successes 1939 - 1945
Trojca Waldemar - U-bootwaffe 1939-1945 cz. 1, 2, 3
Wynn Kenneth U-Boot-Operationen im Zweiten Weltkrieg Einsatzgeschichte U1-U510 tom 1
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Re: U-364 Typ VIIC

Postprzez ted » 27.01.14, 19:00

Przy analizowaniu ataków lotników polskiego Dywizjonu 304 zwróciłem uwagę na ewentualność nr 2, jaka istnieje przy poszukiwaniu przyczyn zatopienia U 364. W nocy z 29 na 30 stycznia 1944 r. Wellington 2U, HF 268, z załogą dowodzoną przez F/O Jana Końskiego zaatakował u brzegów Francji nieprzyjacielski okręt używając reflektora Leigh Light. Bomby miały upaść tuż przy burcie przeciwnika, który podczas ataku odpowiadał zaciekłym ogniem przeciwlotniczym. Pewne zamieszanie sprawia fakt, że W. Król i M. Konarski podawali interpretację lotników - że bombardowaną jednostką mógł być okręt nawodny - ze względu na intensywność ognia plot, choć A. Olejko (MSiO 6/98) podawał kiedyś, że celem tego ataku był jednak U-boot. Do tego W. Król uważał, że atak miał miejsce jeszcze noc później. I tak obydwie daty (29/30 oraz 30/31 stycznia) mieszczą się również w czasie, w którym U 364 mógł zginąć. Ta druga możliwość nie zmienia rzecz jasna faktu, że zatopienie U 364 jest obecnie oficjalnie przyznane brytyjskim lotnikom z 502. Dywizjonu.
ted
Oberleutnant zur See
 
Tonaż: 287.000 BRT

Dołączył(a): 06.10.13, 20:35

Re: U 364 Typ VIIC

Postprzez Brodołak » 14.02.14, 06:29

Witam
Zapraszam do zapoznania się z poprawioną i rozszerzoną historią operacyjną U 364
Pozdrawiam Brodołak

P.S. W sprawie ewentualnego ataku polskiej maszyny taka możliwość istnieje i postaram się temu przyjrzeć wertując informacje z KTB-sów tej i ewentualnie jeszcze innych jednostek.
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Re: U 364 Typ VIIC

Postprzez ted » 14.02.14, 09:30

Skoro chcesz to dokładnie sprawdzać, muszę dodać, że to nie wszystko! Noc wcześniej (z 28 na 29 stycznia 1944 r.) miał miejsce jeszcze jeden atak samolotu z 304. Dywizjonu na U-boota. Ataku dokonał nie kto inny, tylko F/O Leopold Antoniewicz na maszynie 2G, HF 202. Skoro jednak U 364 komunikował się ostatni raz radiowo rankiem 29 stycznia - mam w tym przypadku uzasadnione wątpliwości, bo nie dysponuję dokładną godziną tego ataku lotniczego i podejrzewam, że ten atak dotyczył zupełnie innej niemieckiej jednostki.
ted
Oberleutnant zur See
 
Tonaż: 287.000 BRT

Dołączył(a): 06.10.13, 20:35


Posty: 4 • Strona 1 z 1

Powrót do Typ VII



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

cron