1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

U 362 Typ VIIC

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 2 • Strona 1 z 1

U 362 Typ VIIC

Postprzez Brodołak » 02.02.07, 11:52

U 362 Typ VIIC - historia poprawiona i rozszerzona

Stocznia: Flensburger Schiffsbau Gesellschaft, Flensburg
Nr zamówienia: 481
Zamówienie: 07.12.1940
Położenie stępki: 09.11.1941
Wodowanie: 21.10.1942
Wcielenie do służby: 04.02.1943
Nr pocztowy: M 50 254

Przebieg służby:
04.02.1943 – 29.02.1944 – 8 Flotylla U-bootów, Danzig (szkolenie załogi)
01.03.1944 – 05.09.1944 – 13 Flotylla U-bootów, Trondheim (okręt bojowy)
05.09.1944 – Zatopiony na Morzu Karskim w pobliżu wyspy Krakowka (pozycja 75.51N, 89.27E) przez radziecki trałowiec T-116.

Dowódcy:
04.02.1943 – 05.09.1944 – OL Ludwig Franz

Odbyte patrole bojowe: 5

Zatopione/uszkodzone statki handlowe: 0/0

Zatopione/uszkodzone okręty wojenne: 0/0

Patrol 1 (06.02.1944 – 28.02.1944)
06.02. U 362 pod dowództwem Ludwiga Franza wraz z U 550 i U 674 o godzinie 08:00 opuścił Kiel, by zgodnie z otrzymanym poleceniem skierować się do bazy w Norwegii. O 10:26 po wejściu na rutę 01 wszystkie okręty w oczekiwaniu na przybycie eskorty stanęły na kotwicy. Po przybyciu ponad dwie godziny później o 12:34 przerywacza zagród minowych Spbr.131 ruszono w dalszą drogę. Następnego dnia o godzinie 06:24 w kwadracie AO 4646 do konwoju w celu wzmocnienia eskorty dołączył trałowiec M 383. Prawie cztery godziny później o 10:15 (kwadrat marynarki AO 4572) pieczę nad trzema U-bootami przejął dozorowiec, który eskortował je do 14:01 (kwadrat marynarki AO 4435). Dalszy etap marszu ku wybrzeżom Norwegii trzy U-booty odbyły samotnie idąc w grupie na powierzchni. Ósmego lutego o godzinie 09:58 ze względu na fatalne warunki pogodowe zawinięto do bazy w Kristiansand, którą opuszczono następnego dnia o 12:35 w konwoju złożonym z trawlera z.o.p. UJ 1702, trałowca M 427 oraz U 674, U 550 i 1059. Tego samego dnia o 23:08 (kwadrat marynarki AN 3137) od konwoju odłączył się U 550, który obrał kurs na Atlantyk. Dziesiątego lutego o 07:28 w celu usunięcia defektu zaworu dennego zbiornika balastowo-paliwowego nr 2 zawinięto do bazy w Bergen, którą po dokonaniu napraw opuszczono cztery dni później 14 lutego o 15:00 w eskorcie patrolowca Unitas, kierując się w stronę punktu AN 2416, po którego osiągnięciu o 17:52 pożegnano się z eskortą. Zgodnie z otrzymanymi przed wypłynięciem z bazy rozkazami okręt Franza podczas patrolu miał za zadanie przetestować w warunkach bojowych i otwartego morza nowy model pomostu „Turm V”. Siedemnastego lutego przebywający w kwadracie AF 2477 U 362 został o godzinie 13:10 ostrzelany z działek pokładowych przez wrogi samolot. Dwudziestego pierwszego lutego o 08:30 (kwadrat marynarki AB 8427) dokonano porównania namiarów na aktualną pozycję z U 990. Dwa dni później 23 lutego o godzinie 09:10 (kwadrat marynarki AB 8178) U 362 spotkał a następnie wymienił się sygnałami rozpoznawczymi z U 601. Od tego też dnia w ramach zgrupowania Werwolf prowadzono działania przeciwko wykrytemu przez zwiad lotniczy konwojowi JW.57, który w dniu 20 lutego opuścił wody Loch Ewe. Następnego dnia z pomostu okrętu Franza dostrzeżono o godzinie 16:50 (kwadrat marynarki AB 8793) dwa prowadzące ataki z wykorzystaniem bomb głębinowych wrogie niszczyciele. Dwudziestego piątego lutego o 07:34 (kwadrat marynarki AB 8543) dostrzeżono sylwetkę samotnego niszczyciela za którym następnie podążono licząc na to, że ten doprowadzi do konwoju. Ponad godzinę później o 08:40 zauważono dwa kolejne niszczyciele, które ostrzeliwały samolot zidentyfikowany jako Ju 88. Dziesięć minut później jeden z okrętów dostrzegł U 362 otwierając w jego kierunku ogień i zmuszając go ucieczki. O 09:00 (kwadrat marynarki AB 8527) Ludwig Franz widząc, że nie uda mu się wymknąć na powierzchni obu jednostkom wydał rozkaz alarmowego zanurzenia na głębokość 2A+20 (180 metrów). Wkrótce potem nastąpiły trwające do godziny 11:40 ataki z wykorzystaniem bomb głębinowych. Prawie pięćdziesiąt minut później o 12:27 okręt Franza z powrotem pojawił się na powierzchni podejmując ponownie poszukiwania konwoju. O 17:38 (kwadrat marynarki AB 8533) ze względu na konieczność przeprowadzenia naprawy jednego z silników elektrycznych oraz opatrzenia dwóch członków załogi z obsady wachty – MtrObGfr Flory`ego, który doznał złamania kości ręki i MtrObGfr Hempela, który doznał urazu twarzy wykonano zanurzenie, pozostając następnie pod wodą do godziny 20:47. Dwudziestego siódmego lutego o godzinie 04:15 na U 362 odebrano pochodzącą z FdU depeszę o następującej treści:
Zwiad lotniczy melduje konwój o godzinie 02:30 w AC 5697.”.
Pomiędzy 05:50 a 06:00 (kwadrat marynarki AC 4588) przeprowadzono zanurzenie i odladzanie okrętu, w trakcie którego wykryto problemy o których Ludwig Franz zaraz po wynurzeniu zameldował dowództwu w depeszy o następującej treści:
Zanurzenie wymaga całkowitego wypompowania wody ze zbiorników regulacyjnych. Okręt z powodu wysokiego zużycia paliwa staje się dziennie o 1,5 tony cięższy. Odciążanie okrętu poprzez zużycie prowiantu równe zeru. Dlatego gotowość do zanurzenia oraz gotowość bojowa na głębokości peryskopowej jest ograniczona. Dodatkowo w czasie utrzymującej się złej pogody mam dużo wody w zęzach. Zostałem zmuszony wystrzelić dwie torpedy i wyrzucić za burtę część prowiantu i amunicji. Cały niepotrzebny balast taki jak woda do mycia, woda w zbiornikach trymowych, przeciwwaga dla podwójnych działek przeciwlotniczych, nadpsute zapasy, woda destylowana oraz część wody pitnej został usunięty z okrętu.”.
Tego samego dnia o godzinie 15:56 (kwadrat marynarki AC 4951) na kursie 210˚ dostrzeżono chmurę dymu, w której stronę niezwłocznie się skierowano. Półgodziny później z pomostu U 362 zaobserwowano trzy niszczyciele oraz trzy frachtowce. Minutę później jeden z okrętów eskorty zauważył jednostkę Franza otwierając w jej kierunku ogień artyleryjski. O 16:34 w kierunku znajdującego się po lewej burcie niszczyciela z rufowej wyrzutni wystrzelono torpedę akustyczną T-V, po czym wykonano alarmowe zanurzanie. W trakcie pobytu pod wodą po 4 minutach i 23 sekundach od wystrzelenia torpedy zarejestrowano głośną detonację, co Ludwig Franz uznał za trafienie i uszkodzenie wrogiego niszczyciela. O 17:03 nieprzyjacielskie jednostki eskortowe w tym i niedoszła ofiara rozpoczęły trwające do 17:58 polowanie z wykorzystaniem bomb głębinowych. Po oddaleniu się przeciwnika i odczekaniu pewnego okresu czasu w zanurzeniu o 19:25 Ludwig Franz wydał rozkaz wynurzenia i rozpoczęcia rejsu powrotnego do bazy. Następnego dnia o 12:00 w punkcie SR 1 U 362 spotkał się z kutrem trałowym R 90, w eskorcie którego o 13:50 zawinął do bazy w Hammerfest, kończąc trwający ponad trzy tygodnie patrol (23 dni). Podczas jego trwania przepłynięto 2.606 mil morskich na i 128 mil morskich pod powierzchnią.

29.02.1944 U 362 pod dowództwem Ludwiga Franza wraz z U 957 w eskorcie kutra trałowego R 90 opuścił Hammerfest, by zgodnie z otrzymanym poleceniem skierować się do bazy w Narwiku. Jeszcze tego samego dnia o 23:30 zawinięto do Tromsø, gdzie okręt eskorty zakończył swoje zadanie. Następnego dnia o godzinie 05:06 z miejscowym pilotem na pokładzie ruszono w dalszą drogę kierując się w stronę Lödingen, gdzie na brzeg wysadzono pilota, po czym obrano kurs na Narwik, gdzie ostatecznie przybyto o 17:11 tego samego dnia.

02.03. – 08.03.1944 pobyt przy burcie warsztatowca Kamerun w celu przeprowadzenia prac naprawczych.

09.03.1944 U 362 pod dowództwem Ludwiga Franza wraz z U 737 o godzinie 22:11 opuścił Narwik, by zgodnie z otrzymanym poleceniem udać się na do położonej w Trondheim stoczni. Następnego dnia o 09:12 zawinięto do Bodø, które w eskorcie trałowca M 132 opuszczono czterdzieści cztery minuty później. O 17:08 w celu przenocowania zawinięto do Sandessjøen, które opuszczono 11 marca o godzinie 08:02 kierując się w strone Trondheim. Ze względu jednak na zagrożenie minowe na przybrzeżnym szlaku żeglugowym tego samego dnia o 14:44 zawinięto do Rørvik, które opuszczono następnego dnia o 05:58. Prawie dziesięć godzin później o 15:48 U 362 przybył do Trondheim, gdzie jeszcze tego samego dnia trafił na remont do stoczni.

W trakcie pobytu w stoczni na U 362 dokonano przebudowy pomostu Turm V na Turm IV oraz montażu nowego uzbrojenia przeciwlotniczego.

05.04.1944 U 362 pod dowództwem Ludwiga Franza w eskorcie trałowca M 132 o godzinie 14:12 opuścił Trondheim, by zgodnie z otrzymanym poleceniem skierować się do bazy w Narwiku. Tego samego dnia po osiągnięciu punktu HA 1 pożegnano się z okrętem eskorty, który zawrócił do bazy. Dwa dni później 7 kwietnia o 10:13 okręt Franza zawinął do bazy w Ramsund, gdzie na pokład przyjęto torpedy, po czym o 19:50 skierowano się do Narwiku, gdzie przybyto o 22:14 cumując u burty okrętu bazy Stella Polaris.

Patrol 2 (08.04.1944 – 13.04.1944)
08.04. U 362 pod dowództwem Ludwiga Franza o godzinie 17:23 wypłynął z bazy w Narwiku, by zgodnie z otrzymanym rozkazem zaatakować nieprzyjacielską żeglugę na Oceanie Arktycznym i Morzu Barentsa. Dwie godziny o 19:22 zawinięto do Ramsund, gdzie z zacumowanego tam U 1060 pobrano pozostałe torpedy oraz amunicję. Po zakończeniu wszystkich prac następnego dnia o 07:40 opuszczono Ramsund, kierując się do Lödingen, gdzie o 09:05 na pokład przyjęto miejscowego pilota. Po przybyciu do Harstad, które miało miejsce o 11:22 pilot zszedł na ląd a okręt Franza ruszył w dalszą drogę. O 14:19 na U 362 odebrano pochodzącą z FdU depeszę o następującej treści:
Franz, Schendel, Brünner z najwyższą prędkością skierować się do AB 6540.”.
Dziesiątego kwietnia o godzinie 05:50 (kwadrat marynarki AB 6825) doszło do spotkania z U 703, co obaj dowódcy wykorzystali do wymienia się wiadomościami oraz własnymi spostrzeżeniami. Ponad godzinę później o 06:07 w kwadracie AB 6833 dostrzeżono dwa niszczyciele, które spróbowano wyminąć płynąc na powierzchni. Półgodziny później o 06:37 (kwadrat marynarki AB 6838) wykonano zanurzenie na peryskopową. O 06:51 w pobliżu pozycji zajmowanej przez okręt Franza przepłynął jeden z niszczycieli. Minutę później w kierunku drugiej jednostki wystrzelono torpedę T-V, która jednak spudłowała. O 06:55 z wyrzutni nr V w kierunku znajdującego się po prawo za rufą niszczyciela wystrzelono kolejną torpedę akustyczną T-V, która tak jak poprzednia chybiła jednak celu (według relacji dowódcy obie one zostały zmylone przez załogi niszczycieli, które zrzucały bomby głębinowe). Pomiędzy godziną 07:08 a 08:28 miał miejsce kontratak nieprzyjacielskich jednostek. Ponad godzinę później o 09:38 (kwadrat marynarki AB 6862) U 362 z powrotem pojawił się na powierzchni a obsada wachty, która wyszła na pomost zaobserwowała pogorszenie się widoczności spowodowane przez gęsty opad śniegu. W godzinach wieczornych tego samego dnia o 21:19 (kwadrat marynarki AB 5993) po uzyskaniu namiaru na pracujący w pobliżu radar Ludwig Franz wydał rozkaz wypuszczenia w powietrze pozoratora radarowego Aphrodite. Kwadrans później obsada wachty zauważyła najpierw czubki masztów a następnie sylwetkę niszczyciela o którym Franz nakazał zameldować dowództwu. Od jedenastego kwietnia U 362 prowadził działania w ramach zgrupowania Donner przeciwko konwojowi powrotnemu RA.58, który dnia 7 kwietnia opuścił wody Kolafjordu. Tego samego dnia o 10:22 (kwadrat marynarki AB 8425) płynący na powierzchni okręt Franza został wykryty przez samolot pokładowy zidentyfikowany jako typ Marlet. Pierwszy nalot wrogiej maszyny został skutecznie odparty przez artylerzystów z U 362 natomiast podczas drugiego mającego miejsce chwilę później załodze nieprzyjacielskiego samolotu udało się zrzucić w odległości 20 metrów od bakburty jedną bombę ocenioną przez dowódcę na tonową. Wkrótce po trzecim nalocie, który miał miejsce o 10:30 wykonano alarmowe zanurzenie na głębokość A+20 (100 metrów). Podczas przeprowadzonej w trakcie pobytu pod wodą kontroli stanu okrętu, wykryto, że na skutek drugiego ataku rozbiciu uległo 38 cel w baterii akumulatorów nr I i 12 w baterii nr II, po za tym uszkodzeniu uległy: ostatnia torpeda akustyczna T-V, pompa zęzowa oraz sprężarka doładowująca sterburtowego diesla. Po wynurzeniu mającym miejsce o 13:53 (kwadrat marynarki AB 3426) w związku z odniesionymi uszkodzeniami Ludwig Franz zarządził rozpoczęcie marszu powrotnego do bazy. Dwa dni później 13 kwietnia o godzinie 08:07 w punkcie HA 1 U 362 spotkał się z trałowcem M 36, w eskorcie którego o 14:00 zawinął do bazy w Trondheim, kończąc trwający pięć dni patrol. Podczas jego trwania przepłynięto 1.335.1 mili morskiej na i 22.2 mili morskiej pod powierzchnią.

Patrol 3 (14.05.1944 – 07.06.1944)
14.05. U 362 pod dowództwem Ludwiga Franza o godzinie 10:30 opuścił Trondheim, by zgodnie z otrzymanym rozkazem zaatakować nieprzyjacielską żeglugę na Oceanie Arktycznym i Morzu Barentsa. Zanim jednak udano się do wyznaczonego rejonu operacyjnego na redzie Trondheim przeprowadzono próbne strzelanie z działek przeciwlotniczych, podczas którego doszło do uszkodzenia lufy działka kal. 37 mm a co za tym idzie do opóźnienia wyjścia na patrol do czasu usunięcia defektu. O 18:38 po wymianie lufy U 362 w eskorcie trałowca M 151 ponownie opuścił bazę kierując się w stronę punktu HA 1, po którego osiągnięciu nastąpiło pożegnanie z eskortą. Dwa dni później 16 maja odebrano pochodzącą z FdU depeszę o następującej treści:
Franz obsadzić 17 maja AB 9239, dołączyć jako nr 6 do grupy Trutz.”.
Następnego dnia o godzinie 02:00 (kwadrat marynarki AB 9262) osiągnięto południową granicę wyznaczonego obszaru patrolowego. Dwudziestego pierwszego maja na U 362 doszło do defektu odbiornika Wanze, co z kolei wymusiło konieczność posługiwania się tylko odbiornikiem Borkum. Dwa dni później 23 maja o 17:03 (kwadrat marynarki AB 8551) dokonano porównania pozycji z U 347. Tego samego dnia odebrano pochodzącą z FdU depeszę o następującej treści:
Grupy Trutz/Grimm marsz w kierunku linii dozoru od AB 8125 do 8941. Kolejność: U 737, U 347, U 362, U 387, U 742, U 668, U 997. Głębokość: 20 mil morskich.”.
Dwa dni później 25 maja (kwadrat marynarki AB 8278) dokonano drugiego porównania pozycji tym razem z U 387. Trzydziestego pierwszego maja na U 362 odebrano depeszę z dowództwa o następującej treści:
Utworzyć nową linię dozoru od AB 3584 do 6256. Kolejność: U 347, U 362, U 387, U 742, U 668, U 997, U 313, U 711, U 307 i U 315 jako nowa grupa Grimm.”.
Drugiego czerwca o 11:40 w kwadracie AB 3822 doszło do spotkania okrętu Franza z U 742. Tego samego dnia o 13:55 odebrano kolejną pochodzącą z FdU depeszę o następującej treści:
Grupy Trutz i Grimm marsz przez linię wyczekiwania nr I AB 2818 do 9117 ku linii wyczekiwania nr II AB 4673 do 8836.
Linię wyczekiwania nr I minąć dnia 3 czerwca o godzinie 10:00, linię II osiągnąć 05.06.
Kolejność Grimm: U 347, U 362, U 387, U 742, U668, U 997, U 711, U 307 i U 315.
Kolejność Trutz: U 737, U 425, U 957, U 344, U 363, U 987, U 395.
”.
Następnego dnia o godzinie 16:00 osiągnięto wymienioną w rozkazie linię wyczekiwania nr I. Tego samego dnia w godzinach wieczornych o 23:39 (kwadrat marynarki AB 5234) po raz trzeci dokonano porównania pozycji tym razem z U 668. Czwartego czerwca o godzinie 19:20 U 362 osiągnął wymienioną w rozkazach drugą pozycję. Dwa dni później 6 czerwca w związku z rozkazem dowództwa przebywający w kwadracie AB 4684 okręt Franza o godzinie 12:30 rozpoczął rejs powrotny do bazy. Siódmego czerwca o 18:00 U 362 zawinął do bazy w Harstad, gdzie na pokład przyjął miejscowego pilota, którego o 20:15 wysadził na brzeg w Lödingen, po czym skierował się do Narwiku, gdzie przybył jeszcze tego samego dnia o 23:00, kończąc w ten sposób trwający prawie cztery tygodnie patrol (25 dni). Podczas jego trwania przepłynięto 3.827 mil morskich na i 168 mil morskich pod powierzchnią.

14.07.1944 U 362 pod dowództwem Ludwiga Franza o godzinie 15:30 opuścił Narwik, by zgodnie z otrzymanym poleceniem skierować się do bazy w Hammerfest. O 18:00 zawinięto do Lödingen, gdzie na pokład podjęto miejscowego pilota, po czym skierowano się do Harstad, gdzie przybyto o 21:00. Podczas pobytu w tamtejszej bazie na okręt załadowano świeży prowiant, po czym już 15 lipca o godzinie 01:45 ruszono w dalszą drogę w kierunku Tromsø, gdzie przybyto o 08:00, dokonując podmiany pilotów. Tego samego dnia o 18:45 U 362 przybył do Hammerfest

Patrol 4 (14.07.1944 – 20.07.1944)
18.07. U 362 pod dowództwem Ludwiga Franza wraz z U 425 i U 997 w eskorcie kutra trałowego o godzinie 14:21 opuścił Hammerfest, by zgodnie z otrzymanym rozkazem zaatakować nieprzyjacielską żeglugę na Oceanie Arktycznym i Morzu Barentsa. O 17:04 po osiągnięciu punktu SR 1 jednostka eskorty zawróciła do bazy zaś pozostałe okręty skierowały się w stronę wyznaczonych im rejonów. Tego samego dnia o 20:43 odebrano pochodzącą z FdU depeszę o następującej treści:
Meldunek o konwoju z godziny 14:47 w AF 2132 jest fałszywy. Z ekonomiczną prędkością kierować się dalej w stronę AB 93.”.
Tuż po północy dziewiętnastego lipca osiągnięto wyznaczony rejon patrolowy, przypadający na kwadrat AB 9360, rozpoczynając następnie jego powolne przemierzanie. Tego samego dnia o godzinie 19:40 odebrano kolejną depeszę z FdU o następującej treści:
Franz i Lehmann wracać do Hammerfest.”.
Sześć godzin później o 20:00 w kwadracie AB 9366 okręt Franza spotkał się z U 997, z którym następnie rozpoczął wspólny marsz do nakazanej bazy. Dwudziestego lipca o 07:15 w punkcie SR 1 obie jednostki spotkały się z dozorowcem, w eskorcie którego o 12:20 zawinęły do bazy w Hammerfest, kończąc trwający dwa dni patrol.

Patrol 5 (02.08.1944 – 05.09.1944)
02.08. U 362 pod dowództwem Ludwiga Franza wraz z U 278 o godzinie 10:00 opuścił Hammerfest, by zgodnie z otrzymanym rozkazem w ramach zgrupowania Greif (inne okręty tej grupy to U 957, U 711 oraz U 365 i U 739, które dołączyły później) zaatakować radziecką żeglugę na syberyjskiej drodze morskiej. Dwa dni później 4 sierpnia o 15:45 (kwadrat marynarki AC 5332) okręt Franza spotkał się z U 711 od którego otrzymano zapomniane GFL. Dziewiątego sierpnia na U 362 odebrano pochodzącą z FdU depeszę o następującej treści:
Franze AT 85 – Franz AT 83 – Wedemeyer AT 44 – Mangold AT 67 skierować się tam w celu rozpoznania.”.
Dwudziestego sierpnia odebrano drugą depeszę z dowództwa o następującej treści:
Franz wypad do AT 54, na wypadek żadnych perspektyw w AT 82. W przypadku braku innych rozkazów operować samodzielnie.”.
Trzeciego września o 11:50 okręt Franza spotkał się w kwadracie AS 1998 z U 739. Dwa dni później 5 września (kwadrat marynarki XA 7517) w godzinach porannych U 362 bezskutecznie zaatakował jeden z radzieckich konwojów przybrzeżnych a wkrótce potem został wykryty przez radziecki trałowiec T-116, który w wykonanych następnie atakach posłał go wraz z całą załogą na dno. Przebywający w tym samym czasie w kwadracie XA 7544 U 278 pomiędzy godziną 08:17 a 13:06 zarejestrował odgłosy detonacji ca. 31 bomb głębinowych.

Uwagi:
a.) U 362 tak jak i U 345 został wyposażony w kiosk w wariancie, „Brückenumbau V”. Kiosk w tej wersji posiadał niską platformę z przodu, na której było umieszczone podwójne działko 20 mm lub pojedyncze 37 mm.

Członkowie załogi U 362 polegli w dniu 05.09.1944 (W kolejności alfabetycznej):
1.) Angerstein Heinrich (FkGfr) 09.06.1923
2.) Arnold Johannes (FkOGfr) 08.08.1924
3.) Bergmann Kurt (MaschOGfr) 06.06.1923
4.) Böckel Gerhard (OFkMt) 23.08.1920
5.) Brändlin Otto (MaschOGfr) 28.07.1923
6.) Derlath Willi (OMasch) 28.07.1917
7.) Dippold Gerhard (MechOGfr) 11.10.1923
8.) Döhler Alfred (MtrGfr) 08.10.1923
9.) Eilers Hermann (FkGfr) 03.06.1925
10.) Federmann Hans-Joachim (MaschOGfr) 14.12.1920
11.) Franz Ludwig (OLt.z.S) 30.01.1918, Crew of 1937b
12.) Giermann Ulrich (OStrm) 15.11.1913
13.) Hartkorn Dr. Karl-Theodor (Mar.St.Arzt.d.R) 31.08.1917
14.) Hempel Walter (MtrOGfr) 09.11.1922
15.) Hofer Rudolf (MtrGfr) 20.04.1925
16.) Hölscher Werner (MaschGfr) 04.12.1925
17.) Horsthemke Johannes (MaschOGfr) 17.06.1924
18.) Jentsch Siegfried (MaschOGfr) 17.01.1923
19.) Korneli Johann (MtrOGfr) 01.11.1923
20.) Krämer Franz-Karl (MaschGfr) 09.09.1925
21.) Landvogt Hermann (OMechMt) 12.10.1922
22.) Lange Siegfried (MechOGfr) 17.06.1923
23.) Ledwig Rudolf (MaschOGfr) 04.07.1924
24.) Licht Erwin (MaschGfr) 20.06.1924
25.) Manthey Gerhard (MtrOGfr) 11.10.1924
26.) Martens Herbert (OMasch) 06.07.1916
27.) Marxt Gottfried (MtrOGfr) 16.11.1924
28.) Neelsen Hermann (OLt.ing) 09.07.1921
29.) Oldenburg Herbert (ObGfr) 09.12.1921
30.) Otzen Peter (ObGfr) 15.08.1924
31.) Peterhoff Kurt (ObGfr) 02.12.1924
32.) Roloff Helmut (Mt) 06.05.1922
33.) Schaper Werner (ObGfr) 08.11.1923
34.) Schuhmacher Gerhard (OStrm) 19.10.1914
35.) Schultz Willy (ObMt) 18.12.1920
36.) Schwemmer Johannes (Mt) 20.01.1923
37.) Steinbach Theo (Gfr) 21.09.1925
38.) Steinmüller Albert (ObGfr) 02.09.1924
39.) Thieme Horst (Lt.z.S) 28.09.1921, Crew of X/1940
40.) Umgeher Otto (ObMt) 07.03.1921
41.) Vonderschen Johann (Mt) 17.07.1922
42.) Voss Kurt (ObGfr) 30.12.1924
43.) Vosswinkel Günther (ObGfr) 14.12.1921
44.) Wegner Horst (Gfr) 05.04.1925
45.) Windtner Otto (Gfr) 04.02.1924
46.) Wogatz Fritz (Maat) 08.09.1922
47.) Wojna Edmund (Maat) 21.09.1922
48.) Zeltwanger Wilhelm (OLt.z.S) 08.06.1913
49.) Zimmermann Josef (ObMt) 27.11.1920
50.) Zühlke Günther (ObGfr) 03.12.1923
51.) Zuschke Waldemar (ObMt) 04.01.1922

Bibliografia:
http://uboat.net
www.ubootwaffe.net
http://uboatarchive.net/
http://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/chronik.htm
http://www.u-boot-archiv.de/
http://www.u-historia.com/
Blair Clay „Hitlera Wojna U-bootów” tom II
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die U-boot-Kommandanten tom 1
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Der U-Boot-Bau auf Deutschen Werften von 1935 bis 1945 tom 2
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Erfolge von September 1939 bis Mai 1945 tom 3
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Verluste von September 1939 bis Mai 1945 tom 4
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die Ritterkreuzträger der U-Boot-Waffe von 1939 bis Mai 1945 tom 5
Ritschel Herbert - Kurzfassung Kriegstagebücher Deutscher U-boote 1939 - 1945 Band 7 KTB U 301 - U 374
Rohwer Jürgen: Axis Submarine Successes 1939 - 1945
Trojca Waldemar - U-bootwaffe 1939-1945 cz. 1, 2, 3
Wynn Kenneth U-Boot-Operationen im Zweiten Weltkrieg Einsatzgeschichte U1-U510 tom 1
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Re: U 362 Typ VIIC

Postprzez Brodołak » 31.01.14, 06:36

Witam
Zapraszam do zapoznania się z poprawioną i rozszerzoną historią operacyjną U 362
Pozdrawiam Brodołak
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów


Posty: 2 • Strona 1 z 1

Powrót do Typ VII



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

cron