1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

U-357 Typ VIIC

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 2 • Strona 1 z 1

U-357 Typ VIIC

Postprzez Brodołak » 19.01.07, 16:41

U 357 Typ VIIC - historia rozszerzona

Stocznia: Flensburger Schiffsbau Gesellschaft, Flensburg
Nr zamówienia: 476
Zamówienie: 26.10.1939
Położenie stępki: 19.05.1940
Wodowanie: 31.03.1942
Wcielenie do służby: 18.06.1942
Nr pocztowy: M 06 392

Przebieg służby:
18.06.1942 – 30.11.1942 – 8 Flotylla U-bootów, Danzig (szkolenie załogi)
01.12.1942 – 26.12.1942 – 6 Flotylla U-bootów, St. Nazaire (okręt bojowy)
26.12.1942 – Zatopiony na północny-zachód od Irlandii (pozycja 57.10N, 15.40W) przez brytyjskie niszczyciele HMS Hesperus i HMS Vanessa.

Dowódcy:

18.06.1942 – 26.12.1942 – OL ~ KL Adolf Kellner

Odbyte patrole bojowe: 1

Zatopione/uszkodzone statki handlowe: 0/0

Zatopione/uszkodzone okręty wojenne: 0/0

Okres służby U 357 przed rozpoczęciem wykonywania patroli bojowych:
19.06. – 22.06.1942 – Flensburg – końcowe prace wykończeniowe i rejsy ćwiczebne.
23.06. – 08.07.1942 – Kiel – próby morskie w ramach UAK
09.07. – 10.07.1942 – Hasle/Bornholm – próby hydrofonów w ramach UAG-Schall.
12.07. – 16.07.1942 – Gotenhafen – próby broni torpedowej w ramach TEK.
17.07. – 19.07.1942 – Danzig – próby i szkolenie w ramach UAG I.
20.07. – 24.08.1942 – Hela – rejsy szkoleniowe w ramach Agru-Front.
25.08. – 01.09.1942 – Danzig – pobyt w stoczni Holm.
02.09. – 30.09.1942 – Danzig – strzelanie torpedami w ramach 25 Flotylli U-bootów.
01.10. – 14.10.1942 – Danzig – ćwiczenia taktyczne w ramach 27 Flotylli U-bootów.
17.10. – 02.12.1942 – Flensburg – pobyt w stoczni w celu przeprowadzenia przeglądu i prac konserwacyjnych.
03.12. – 14.12.1942 – Kiel – przygotowanie okrętu do wyjścia na pierwszy patrol bojowy.

Patrol 1 (15.12.1942 – 26.12.1942)
15.12. U 357 pod dowództwem Adolfa Kellnera o godzinie 08:00 wypłynął z bazy w Kiel, by zgodnie z otrzymanym rozkazem zaatakować nieprzyjacielską żeglugę na Północnym Atlantyku. Trzy godziny później o 11:00 na rucie 15 okręt Kellnera spotkał się z eskortą oraz osłanianym przez nią U 525, w towarzystwie których obrał następnie kurs na Duży Bełt. Tego samego dnia po dotarciu do punktu Schw.21 doszło do wymiany składu eskorty, w miejsce dotychczasowej przybyły dwa dozorowce. Następnego dnia w celu uzupełnienia zapasów paliwa o godzinie 20:00 zawinięto do Kristiansand, które wraz U 525 oraz w eskorcie dozorowca V 5210 opuszczono siedemnastego grudnia o 07:15. Tego samego dnia o 16:30 zawinięto do Egersund, gdzie spędzono noc cumując przy burcie V 5210. Następnego dnia obie jednostki ponownie w eskorcie w/w dozorowca o godzinie 08:00 opuściły ten port kierując się do kwadratu AN 3192, gdzie V 5210 zakończył swoje zadanie i zawrócił do bazy. Dalszą część marszu w stronę wyznaczonych im rejonów operacyjnych obie jednostki odbyły osobno. W dniu 24 grudnia na U 357 odebrano pochodzącą z BdU depeszę o następującej treści:
Nowy punkt docelowy dla Kellnera to AL 48.”.
Dwa dni później 26 grudnia przebywający na północny – zachód od wybrzeży Irlandii (kwadrat marynarki AM 1914) okręt Kellner nawiązał kontakt wzrokowy z konwojem HX-219, przesyłając o 16:10 do dowództwa meldunek o kontakcie o następującej treści:
AL 3874, słabo chroniony konwój. Kurs zachodni.”.
Transmisja ta została przechwycona i namierzona przez jeden z okrętów eskorty – brytyjski niszczyciel HMS Hesperus na pokładzie, którego znajdował się dowódca eskorty konwoju D.G.F.W. MacIntyre. Po ustaleniu, że wroga jednostka znajduje się około 15 mil morskich za rufą niszczyciela i po poinformowaniu komodora konwoju o grożącym niebezpieczeństwie, MacIntyre rozkazał dowódcy niszczyciela HMS Vanessa, aby ten wraz z HMS Hesperus popłynął w kierunku pozycji skąd pochodził sygnał. Wkrótce potem brytyjskie okręty nawiązały kontakt wzrokowy z płynącym na powierzchni U 357, zmuszając go do zanurzenia, w trakcie którego wykonywania wystrzelił on w kierunku HMS Vanessa niecelną torpedę. Przez kilka następnych godzin okręt Kellnera był obrzucany bombami głębinowymi przez obie jednostki, jednak bez żadnego widocznego efektu. Po zapadnięciu zmroku Adolf Kellner rozkazał wynurzyć okręt, aby spróbować wymknąć się prześladowcom na powierzchni. Na jego nieszczęście niedługo po wynurzeniu U 357 został dostrzeżony przez HMS Hesperus, który najpierw otworzył w jego kierunku ogień a następnie go staranował przecinając na pół. Na skutek taranowania jak i szybkiego zatonięcia okrętu, zginęło 36 członków jego załogi w i tym dowódca a 8 pozostałych zostało uratowanych przez brytyjskie niszczyciele.

Członkowie załogi U 357 wzięci do niewoli w dniu 26.12.1942 (W kolejności alfabetycznej):
1.) Dohrmann Kurt (MaschGfr) 22.04.1923
2.) Fetz Rudolf (BtsMt) 31.03.1919
3.) Kasch Harald (FkMt) 12.10.1921*
4.) Kessler Wilhelm (MaschMt) 19.02.1921
5.) Lehmann Gerhard (MaschGfr) 27.03.1923
6.) Striehn Heinz (MtrGfr) 05.02.1923
7.) Ströder Rudolf (MechOGfr) 23.02.1922
8.) Thiele Herbert (MtrGfr) 25.04.1920**

Członkowie załogi U 357 polegli w dniu 26.12.1942 (W kolejności alfabetycznej):
1.) Böde Helmuth-Paul (OMasch) 25.04.1915
2.) Broda Günther-Heinz- Wilhelm (ObGfr) 17.08.1922
3.) Dornseifer Josef (Lt.z.S) 10.05.1921, WO
4.) Felke Josef (MaschMt) 24.01.1920
5.) Grünberger Josef (MaschGfr) 05.02.1923
6.) Heck Ludwig-Karl (OMechMt) 09.01.1920
7.) Hirschfeld Paul (MaschGfr) 31.10.1923
8.) Hunn Richard (OMasch) 22.09.1914
9.) Hutterer Otto (BtsMt) 02.08.1919
10.) Iszdonat Bruno (Maat) 18.03.1919
11.) Kellner Adolf (KpLt) 28.04.1910, Crew of 1936
12.) Kilburg Herbert (Gfr) 08.12.1924
13.) Klingbeil Horst (Gfr) 25.04.1924
14.) Köwing Karl-Heinz (OFahnr.z.S) 28.11.1920, Crew of 1939
15.) Lehmann Erich-Paul(FkMt) 13.05.1921
16.) Lüling Hermann (MaschGfr) 20.02.1921
17.) Mahnken Karl-Heinz (ObGfr) 04.03.1921
18.) Maul Peter (MaschGfr) 24.08.1924
19.) Meyer-Storck Johann (Lt.z.S) 09.01.1922
20.) Müller Günter (Gfr) 22.02.1924
21.) Nehmzow Rudolf (ObGfr) 03.04.1922
22.) Petersen Wilhelm (Lt.ing) 26.01.1909
23.) Prange Heinz (Maat) 06.04.1919
24.) Reichwein Willi (Gfr) 22.06.1923
25.) Riebenstahl Kurt (Gfr) 23.04.1924
26.) Schmidt Hans (Gfr) 22.01.1924
27.) Stumm Johannes (Gfr) 29.04.1922
28.) Tausendfreund Arthur (Gfr) 20.12.1920
29.) Treffke Erwin (Gfr) 27.04.1923
30.) Veit Günther-Herbert (Gfr) 23.02.1923
31.) Volkmann Wilhelm (Maat) 24.02.1919
32.) Wagner Gerhard (Gfr) 25.10.1921
33.) Walther Rudolf (Gfr) 30.10.1921
34.) Wildenhof Kurt (OStrm) 13.04.1914
35.) Wilhelm Karl (Gfr) 15.10.1923
36.) Gieras Josef (BtsMt) 28.11.1919***

Przypisy:
* Zmarł w angielskim szpitalu w dniu 7 lutego 1943 roku, pochowany na cmentarzu Cannock-Chase.
** Zmarł/zginął w dniu 15 lutego 1943 roku na terenie Wielkiej Brytanii, w trakcie transferu do obozu jenieckiego w Kanadzie, pochowany na cmentarzu Cannock-Chase.
*** Jego ciało zostało wyłowione a następnie pochowane z zachowaniem całego ceremoniału w morzu.

Bibliografia:
http://uboat.net
www.ubootwaffe.net
http://uboatarchive.net/
http://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/chronik.htm
http://www.u-boot-archiv.de/
http://www.u-historia.com/
Blair Clay „Hitlera Wojna U-bootów” tom II
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die U-boot-Kommandanten tom 1
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Der U-Boot-Bau auf Deutschen Werften von 1935 bis 1945 tom 2
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Erfolge von September 1939 bis Mai 1945 tom 3
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Verluste von September 1939 bis Mai 1945 tom 4
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die Ritterkreuzträger der U-Boot-Waffe von 1939 bis Mai 1945 tom 5
Ritschel Herbert - Kurzfassung Kriegstagebücher Deutscher U-boote 1939 - 1945 Band 7 KTB U 301 - U 374
Rohwer Jürgen: Axis Submarine Successes 1939 - 1945
Trojca Waldemar - U-bootwaffe 1939-1945 cz. 1, 2, 3
Wynn Kenneth U-Boot-Operationen im Zweiten Weltkrieg Einsatzgeschichte U1-U510 tom 1
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Re: U-357 Typ VIIC

Postprzez Brodołak » 27.09.13, 05:29

Witam
Zapraszam do zapoznania się z poprawioną historią operacyjną U 357.
Pozdrawiam Brodołak
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów


Posty: 2 • Strona 1 z 1

Powrót do Typ VII



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości