1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

U-355 Typ VIIC

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 2 • Strona 1 z 1

U-355 Typ VIIC

Postprzez Brodołak » 19.01.07, 16:38

U 355 Typ VIIC - historia rozszerzona

Stocznia: Flensburger Schiffsbau Gesellschaft, Flensburg
Nr zamówienia: 474
Zamówienie: 26.10.1939
Położenie stępki: 04.05.1940
Wodowanie: 05.07.1941
Wcielenie do służby: 29.10.1941
Nr pocztowy: M 34 321

Przebieg służby:
29.10.1941 ? 30.06.1942 ? 5 Flotylla U-bootów, Kiel (szkolenie załogi)
01.07.1942 ? 01.04.1944 ? 11 Flotylla U-bootów, Bergen (okręt bojowy)
01.04.1944 ? Uznany po tym dniu za zaginiony z nieznanych przyczyn podczas odbywania patrolu na Oceanie Arktycznym.

Dowódcy:
29.10.1941 ? 01.04.1944 ? KL ~ KK Günther La Baume

Odbyte patrole bojowe: 9

Zatopione/uszkodzone statki handlowe: 1 (5.082 BRT)/0

Zatopione/uszkodzone okręty wojenne: 0/0

Okres służby U 355 przed rozpoczęciem wykonywania patroli bojowych.
30.10. ? 02.11.1941 ? Flensburg ? szkolenie i rejsy ćwiczebne.
03.11. ? 22.11.1941 ? Kiel ? próby morskie w ramach UAK.
24.11. ? 27.11.1941 ? R?nne/Bornholm ? próby hydrofonów w ramach UAG-Schall.
28.11. ? 07.12.1941 ? Danzig ? próby w ramach UAG I.
08.12. ? 14.12.1941 ? Gotenhafen ? próby broni torpedowej w ramach TEK.
15.12. ? 22.12.1941 ? Hela ? szkolenie na morzu w ramach Agru-Front.
23.12. ? 06.01.1942 ? Danzig ? okres odpoczynku załogi.
07.01. ? 21.01.1942 ? Memel ? szkolenie w strzelaniu torpedami w ramach 24 Flotylli U-bootów.
22.01. ? 25.01.1942 ? Danzig ? strzelanie torpedami w ramach 25 Flotylli U-bootów.
27.01. ? 16.04.1942 ? Königsberg ? pobyt w stoczni Schichau w celu przeprowadzenia przeglądu.
18.04. ? 23.04.1942 ? Pillau ? szkolenie w strzelaniu torpedami w ramach 24 Flotylli U-bootów.
24.04. ? 13.05.1942 ? Danzig ? ćwiczenia taktyczne w ramach 27 Flotylli U-bootów.
13.05. ? 24.05.1942 ? Flensburg ? pobyt w stoczni w celu przeprowadzenia przeglądu i prac konserwacyjnych.
25.05. ? 30.05.1942 ? Kiel-Wik ? przygotowanie okrętu do wyjścia na pierwszy patrol bojowy.

01.06.1942 U 355 pod dowództwem Günthera La Baume o godzinie 07:00 wypłynął z bazy w Kiel, by zgodnie z otrzymanym poleceniem skierować się do bazy w Narwiku. Trzy godziny później o 10:00 na rucie 15 doszło do spotkania z eskortą, w towarzystwie której skierowano się następnie w stronę Dużego Bełtu. Następnego dnia o 21:45 w celu uzupełnienia zapasów zawinięto do bazy w Kristiansand, którą w towarzystwie trałowca M 1107 opuszczono trzeciego czerwca o 09:00. Tego samego dnia po osiągnięciu o godzinie 20:15 kwadratu AN 3134 eskorta zawróciła do bazy zaś U 355 kontynuował dalej już samotnie marsz na północ. Piątego czerwca o godzinie 12:11 (kwadrat marynarki AF 5385) płynący na powierzchni okręt La Baume`a został zmuszony do alarmowego zanurzenia i pobytu pod wodą do 15:55 przez nieprzyjacielski samolot. Następnego dnia o godzinie 08:10 U 355 spotkał się w kwadracie AF 3519 z trałowcem M 31, w eskorcie którego o 16:27 dotarł do bazy w Narwiku.

07. ? 09.06.1942 ? Skomenfjord ? pobyt przy burcie okrętu bazy Stella Polaris w oczekiwaniu na rozkazy.

10.06.1942 U 355 pod dowództwem Günthera La Baume o godzinie 16:00 opuścił Skomenfjord, by zgodnie z otrzymanym rozkazem podczas pobytu w kwadracie AF 26 w ramach ćwiczeń nadawać sygnały naprowadzające dla lotnictwa oraz wypróbować odbieranie sygnałów na długich falach. Trzynastego czerwca po zakończeniu ćwiczeń i prób o godzinie 17:00 U 355 powrócił do bazy w Narwiku.

Patrol 1 (16.06.1942 ? 12.07.1942)
16.06. U 355 pod dowództwem Günthera La Baume o godzinie 12:00 wypłynął z bazy w Narwiku, by zgodnie z otrzymanym rozkazem zaatakować nieprzyjacielską żeglugę na Oceanie Arktycznym i Morzu Barentsa. Następnego dnia na okręcie La Baume o 20:40 odebrano pochodzącą ze sztabu Admirała Oceanu Arktycznego depeszę o następującej treści:
?Grupa Eisteufel jako rejony ataku obsadzi:
U 334 AA98 ? U 355 AA 99 ? U 657 AB 77 ? U 88 AB 74 ? U 457 AE 32.
?.
Głównym celem w/w grupy miał być kolejny płynący z pomocą wojskową do Związku Radzieckiego konwój PQ. Dwa dni później 19 czerwca okręt La Baume zajął wyznaczony mu w rozkazach kwadrat marynarki AA 9986, rozpoczynając następnie jego patrolowanie. Następnego dnia o 11:26 (kwadrat marynarki AA 9985) doszło do spotkania i wymiany sygnałami rozpoznawczymi z U 657. Dwudziestego pierwszego czerwca odebrano kolejną depeszę ze sztabu o następującej treści:
?Eisteufel jako rejony ataku obsadzić,
W AA: U 251 9759 ? U 334 9845 ? U 355 9977.
W AE: U 408 2326 ? U 657 3167 ? U 88 3255.
?
Dwa dni później 23 czerwca U 355 zajął nowy przypadający na kwadrat AB 7544 rejon ataku (tego dnia panowały doskonałe warunki pogodowe a powietrze było tak przejrzyste, że widoczny był szczyt Niedźwiedziej Góry położonej na wyspie Jan Mayen odległej o 70 mil morskich od okrętu). Pierwszego lipca o godzinie 16:15 (kwadrat marynarki AB 7439) przy pomocy U 408 ustalono pozycję okrętu, poza tym od jego dowódcy Günther La Baume dowiedział się, że ten w swoim rejonie operacyjnym nawiązał kontakt z samotnym statkiem oraz dozorowcem, który jednak go wykrył i zmusił do ucieczki. Tego samego dnia o 23:16 odebrano też pochodzącą ze sztabu Admirała Oceanu Arktycznego depeszę o następującej treści:
?PQ.17, przebywa o godzinie 16:00 AB 7166. Kurs NO. U 255, U 408, U 334, U 456 szukać kontaktu. U 251, U 355, U 657, U 88, U 457 i U 376 utworzyć dnia 02.07., godzina 14:00 linię dozoru od AB 5155 do 5515.?.
Drugiego lipca o 03:53 (kwadrat marynarki AB 4893) U 355 został wykryty a następnie zmuszony do alarmowego zanurzenia przez nieprzyjacielski niszczyciel który wyłonił się z pasma mgły. Siedemnaście minut później o 04:10 w pobliżu okrętu detonowała pierwsza bomba głębinowa. O godzinie 16:15 płynący od 05:35 z powrotem na powierzchni okręt La Baume osiągnął wyznaczoną mu a przypadającą na kwadrat AB 5159 pozycję, rozpoczynając następnie jej przemierzanie. Prawie godzinę później o 17:11 z pomostu U 355 dostrzeżono przebywający na kursie 173? oczekiwany konwój o którym niezwłocznie zameldowano dowództwu (podczas prowadzonej obserwacji celu dostrzeżono też dwa samoloty zidentyfikowane jako BV 138, które okrążały PQ,17 na bezpiecznej wysokości nadając jednocześnie cykliczne sygnały naprowadzające). O godzinie 18:26 (kwadrat marynarki AB 5271) śledzący konwój okręt La Baume został wykryty i zmuszony do alarmowego zanurzenia przez eskortowiec zidentyfikowany jako korweta. W trakcie pobytu na głębokości A+30 (110 metrów) w pobliżu U 355 detonowało sześć bomb głębinowych. Po wynurzeniu mającym miejsce o 21:31 ponownie rozpoczęto poszukiwania konwoju. Następnego dnia o godzinie 22:08 na przebywającym aktualnie w kwadracie AB 6311 U 355 odebrano trzy meldunki o kontakcie z PQ.17: U 255 w AB 3827, U 88 w AB 3855 i U 703 w AB 3975. Ze względu jednak na gęstą mgłę poszukiwania konwoju jak i sama nawigacja były mocno utrudnione co uwidoczniło się m.in. o 03:50 czwartego lipca, kiedy to okręt o mały włos nie wpadł na odległy tylko o 200 metrów brzeg Wyspy Niedźwiedziej. Kilka godzin później o 08:20 (kwadrat marynarki AC 1778) wymieniono się sygnałami rozpoznawczymi z ponownie napotkanym U 657. W godzinach popołudniowych o 17:44 (kwadrat marynarki AC 1917) z pomostu U 355 dostrzeżono chmurę dymu a następnie sylwetkę niszczyciela. Minutę później odebrano depeszę ze sztabu Admirała Oceanu Arktycznego o następującej treści:
?Planowany atak torpedowy na konwój w wykonaniu 23 ?He 111?.?.
Wkrótce potem w pobliżu przeleciała grupa sześciu samolotów He 115 kierująca się w stronę konwoju. Jeszcze tego samego dnia o 21:30 w kwadracie AC 1681 doszło do spotkania z U 88, co obaj dowódcy wykorzystali do wymienienia się spostrzeżeniami. Następnego dnia o 04:27 (kwadrat marynarki AC 2469) dostrzeżono czubki masztów należące do samotnego statku, w którego stronę się skierowano schodząc o 05:10 pod wodę z zamiarem jego zaatakowania. Zanim jednak do tego doszło niedoszła ofiara zidentyfikowana jako szybki motorowiec przepłynęła nad pozycją zajmowaną przez okręt La Baume, po czym oddaliła się. O godzinie 08:19 z pomostu płynącego od prawie dwóch godzin z powrotem na powierzchni U 355 dostrzeżono kolejny (ten sam) samotny statek, w którego stronę się skierowano. O 16:38 ze względu na pojawienie się w pobliżu jednostki zidentyfikowanej jako eskortowiec Günther La Baume zrezygnował z dalszego pościgu za zygzakującą jednostką. Tego samego też dnia konwój PQ.17 został rozwiązany przez Brytyjską Admiralicję w związku z meldunkiem o wyjściu w morze niemieckiej grupy bojowej złożonej z pancernika Tirpitz, krążowników ciężkich Admiral Scheer i Admiral Hipper, 7 niszczycieli oraz 2 torpedowców. Szóstego lipca o 20:54 w kwadracie AC 6686 doszło do spotkania z U 88 i U 703 wspólnie z którymi rozpoczęto następnie poszukiwania konwoju. Następnego dnia o 09:37 (kwadrat marynarki AT 4495) z pomostu okrętu La Baume dostrzeżono wybrzeża Nowej Ziemi. Prawie cztery godziny później o 13:31 (kwadrat marynarki AT 4561) wachtowi zameldowali o dostrzeżeniu na tle wybrzeża sylwetki samotnego statku, w którego stronę się skierowano schodząc wkrótce potem pod wodę. O 18:35 (kwadrat marynarki AT 4589) w kierunku statku, którym był należący do brytyjskiego armatora J. & C. Harrison Ltd z Londynu frachtowiec Hartlebury (5.082 ton) wystrzelono salwę trzech torped, z których dwie okazały się celne. Dwie minuty później o 18:37 w kierunku frachtowca z wyrzutni nr III wystrzelono kolejną torpedę, która także trafiła w cel, powodując jego zastopowanie. O 18:45 do dryfującego statku odpalono piątą już torpedę, która także trafiła powodując tym razem jego zatonięcie w przeciągu 10 minut. Ósmego lipca na polecenie dowództwa o 04:39 przebywający aktualnie w kwadracie AC 4732 okręt La Baume rozpoczął marsz w stronę kwadratu AC 9690. Następnego dnia o godzinie 02:56 (kwadrat marynarki AC 9356) w pasmach mgły dostrzeżono sylwetkę samotnego niszczyciela, przed którym schowano się pod wodę. Ze względu na słabą widoczność planowany przez Günthera La Baume atak z podwody okazał się jednak niemożliwy. Tego samego dnia o godzinie 05:02 przebywający w kwadracie AC 9611 U 355 na polecenie dowództwa rozpoczął rejs powrotny do bazy, osiągając Narwik w dniu 12 lipca o godzinie 08:00, kończąc w ten sposób trwający prawie cztery tygodnie patrol (27 dni). Podczas jego trwania przepłynięto 5.567 mil morskich na i 118.3 mili morskiej pod powierzchnią.

10. ? 25.07.1942 ? Skomenfjord ? pobyt przy burcie okrętu bazy Stella Polaris.

Patrol 2 (25.07.1942 ? 24.08.1942)
25.07. U 355 pod dowództwem Günthera La Baume o godzinie 16:15 wypłynął z bazy w Narwiku, by zgodnie z otrzymanym rozkazem zaatakować nieprzyjacielską żeglugę na Oceanie Arktycznym i Morzu Barentsa. Dwa dni później na okręcie La Baume odebrano pochodzącą ze sztabu Admirała Oceanu Arktycznego depeszę o następującej treści:
?Do około 30.07. obsadzać następujące pozycje, w AE: U 405 21 ? U 657 22 ? U 355 23 ? U 586 26 ? U 589 31 ? U 592 37. U 435 AA 97 i U 591 AA 98. Następujące okręty stworzą grupę Nebelkönig.?.
Następnego dnia o 10:12 osiągnięto wyznaczoną pozycję, rozpoczynając następnie jej przemierzanie. Szóstego sierpnia o godzinie 06:20 (kwadrat marynarki AE 2166) na U 355 odebrano pochodzący z U 405 meldunek o następującej treści:
?Konwój w AA 89, kurs NO.?,
w związku z czym Günther La Baume nakazał rozpocząć operację przeciwko niemu. Tego samego dnia o 16:15 (kwadrat marynarki AA 9451) osiągnięto granicę występowania pływającego lodu nie napotykając jednak po drodze przeciwnika. W dniu 7 sierpnia odebrano drugą depeszę ze sztabu Admirała Oceanu Arktycznego o następującej treści:
?Grupa Nebelkönig zająć linię wyczekiwania 1 od AB 1725 do 4992: U 403, U 405, U 591, U 657, U 355, U 586, U 435, U 255, U 592, U 589 dnia 08.08. godzina 08:00 i linię wyczekiwania 2 od 2255 do AB 6277 do 09.08., godziny 01:00.?.
Dwa dni później 9 sierpnia osiągnięto granicę lodu (kwadrat marynarki AB 3521) nie napotykając jednak żadnego okrętu lub statku wroga. Trzynastego sierpnia o godzinie 08:00 (kwadrat marynarki AC 1354) zajęto nowy rejon operacyjny, rozpoczynając następnie jego przemierzanie. Następnego dnia o 10:51 na U 355 odebrano pochodzącą ze sztabu Admirała Oceanu Arktycznego depeszę o następującej treści:
?Operację przeciwko PQ.18 z powodu braku podstaw przerwać. U 405, U 657, U 586 wracać do Narwiku.?
(w rzeczywistości w sierpniu nie wyszedł w morze żaden konwój PQ/QP a w/w PQ.18 opuścił wody Loch Ewe dopiero 2 września). Piętnastego sierpnia okręt La Baume zajął nowy rejon operacyjny przypadający na kwadrat AB 3863. Następnego dnia o godzinie 09:27 (kwadrat marynarki AB 3889) na polecenie dowódcy rozstrzelano zauważoną chwilę wcześniej przez wachtowych dryfującą minę morską. Dziewiętnastego sierpnia o 06:11 (kwadrat marynarki AB 3597) z pomostu U 355 dostrzeżono samotny statek, w którego stronę się skierowano z zamiarem jego zaatakowania. O 10:56 (kwadrat marynarki AB 3649) śledzona jednostka wyłoniła się z pasma mgły otwierając w kierunku okrętu La Baume ogień artyleryjski i zmuszając go w ten sposób do alarmowego zanurzenia. W momencie gdy U 355 znalazł się na głębokości 20 metrów w pobliżu rozległa się potężna detonacja a wkrótce potem odebrano impulsy azdyku. Po zejściu na głębokość A+40 (120 metrów) w pobliżu detonowały bomby a chwile później okręt uderzył o dno. O 15:49 po oddaleniu się przeciwnika Günther La Baume zarządził wynurzenie i pościg za celem. Następnego dnia o 12:00 (kwadrat marynarki AC 1690) nawiązano kontakt akustyczny ze ściganym statkiem. Dwudziestego pierwszego sierpnia o 04:05 (kwadrat marynarki AC 2695) dostrzeżono plamę ropy a klika godzin później o 11:17 w związku z pogorszeniem się widoczności przez mgłę która nadciągnęła przerwano pościg za celem, którym było o czym Günther La Baume nie wiedział sowiecki frachtowiec Belomorcanal (2900 ton), który wraz z innym statkiem Friedrich Engels w sierpniu opuścił Islandię kierując się do Archangielska. Tego samego dnia o 22:08 (kwadrat marynarki AC 7979) przebywający na pomoście wachtowi zameldowali o dostrzeżeniu dryfującej motorowej szalupy, która po sprawdzeniu okazała się należeć do wyposażenia frachtowca Daniel Morgan (7.176 ton) zatopionego piątego lipca przez U 88. Dwudziestego trzeciego sierpnia przebywający aktualnie w kwadracie AB 3959 okręt La Baume o godzinie 04:25 rozpoczął rejs powrotny do bazy. Następnego dnia o 13:00 (kwadrat marynarki AB 9864) U 355 spotkał się z jednostką Schiff 4, w eskorcie której jeszcze tego samego dnia tuż przed północą zawinął do Narwiku, kończąc trwający ponad cztery tygodnie patrol (30 dni). Podczas jego trwania przepłynięto 6.124 mile morskie na i 114.4 mili morskiej pod powierzchnią.

26.08.1942 U 355 pod dowództwem Günthera La Baume o godzinie 13:50 opuścił Narwik, by zgodnie z otrzymanym poleceniem skierować się na remont do położonej w Bergen stoczni. Trzy dni później 29 sierpnia o godzinie 14:30 U 355 wpłynął do bazy Bergen, skąd jeszcze tego samego dnia został przeholowany do stoczni.

06.10.1942 U 355 pod dowództwem Günthera La Baume o godzinie 17:00 opuścił Bergen, by zgodnie z otrzymanym poleceniem skierować się do bazy w Trondheim, gdzie przybył trzy dni później 9 października o 02:17. Podczas pobytu w tamtejszej bazie okręt La Baume przeprowadził ćwiczenia w strzelaniu torpedami na otwartych wodach w pobliżu Grip.

11.11.1942 U 355 pod dowództwem Günthera La Baume o godzinie 09:30 opuścił Trondheim, by zgodnie z otrzymanym poleceniem skierować się do bazy w Bergen, gdzie przybył dwa dni później 13 listopada o 02:17. Podczas pobytu w tamtejszej bazie okręt La Baume po raz drugi przeprowadził ćwiczenia w strzelaniu torpedami na otwartych wodach tym razem w pobliżu Marstein.

08.12. ? 18.01.1943 ? Bergen ? pobyt w remoncie w miejscowej stoczni.

26.01.1943 U 355 pod dowództwem Günthera La Baume o godzinie 14:30 opuścił Bergen, by zgodnie z otrzymanym poleceniem skierować się do bazy w Narwiku, gdzie przybył trzy dni później 29 stycznia o 18:00.

Patrol 3 (02.02.1943 ? 06.03.1943)
02.02. U 355 pod dowództwem Günthera La Baume o godzinie 08:00 wypłynął z bazy w Narwiku, by zgodnie z otrzymanym rozkazem zaatakować nieprzyjacielską żeglugę na Oceanie Arktycznym i Morzu Barentsa. Dziesięć godzin później o 18:00 okręt La Baume minął Andenes, po czym znalazł się w kwadracie AB 9891. Piątego maja o godzinie 01:15 osiągnięto przypadający na kwadrat AB 6325 rejon operacyjny, przystępując następnie do jego patrolowania. Tego samego dnia w godzinach porannych o 07:45 (kwadrat marynarki AB 6327) U 355 wymienił się sygnałami rozpoznawczymi z napotkanym U 302, na który następnie przekazano aktualne klucze do maszyny szyfrującej Enigma. Osiemnastego lutego Günther La Baume poprosił dowództwo o możliwość przekazania na wracający do bazy okręt wymagającego leczenia BtsMt Reisa, na co te wyraziło zgodę nakazując mu spotkać się z U 302. Następnego dnia o godzinie 16:00 w kwadracie AC 6363 doszło do w/w spotkania po czym na U 302 przekazano chorego członka załogi. Dwudziestego czwartego lutego o godzinie 06:38 zgodnie z rozkazem dowództwa obsadzono nową pozycję, przypadającą na kwadrat AB 6377. O 15:13 na U 355 odebrano pochodzący z U 622 meldunek o kontakcie w kwadracie AC 4179 z nieprzyjacielskim konwojem, którym był zmierzający w stronę Związku Radzieckiego konwój JW.53. Tego samego dnia o 19:08 w kwadracie AC 4436 z pomostu okrętu La Baume na kursie 290? dostrzeżono rozbłyski pocisków świetlnych oraz zarejestrowano odgłosy detonacji bomb głębinowych, w których stronę następnie się skierowano. Ze względu jednak na intensywne opady śniegu utrudniające obserwację pomimo podjętych starań nie udało się odnaleźć konwoju. Następnego dnia o godzinie 09:13 (kwadrat marynarki AC 5143) z pomostu U 355 dostrzeżono chmurę dymu pochodzącą z poszukiwanego konwoju, którego śledzenia wkrótce się podjęto. W trakcie jego trwania zaobserwowano: zestrzelenie krążącego nad konwojem samolotu zidentyfikowanego jako Ju 88 oraz atak bombowy w wykonaniu piętnastu samolotów tego samego typu. O 17:30 (kwadrat marynarki AB 5541) odbiornik Fu.M.B. zarejestrował zbliżający się kontakt nawodny, który wkrótce potem przeistoczył się w eskortowiec zidentyfikowany jako niszczyciel, przed którym schowano się pod wodę wykonując alarmowe zanurzenie. Nieprzyjacielska jednostka przepłynęła następnie nad zanurzającym się okrętem La Baume zrzucając tylko jedną bombę głębinową. Od 18:56 (kwadrat marynarki AC 5542) z powrotem płynięto na powierzchni poszukując konwoju, co jednak było mocno utrudnione przez gęste opady śniegu. Dwudziestego szóstego lutego o godzinie 10:20 (kwadrat marynarki AC 5956) przebywający na powierzchni U 355 został wykryty i zmuszony do zanurzenia oraz pobytu pod wodą do 11:33 przez nadlatujący samolot, który w wykonanym następnie ataku zrzucił trzy bomby głębinowe, które detonowały w dużej odległości nie czyniąc mu żadnych szkód. Po wynurzeniu okręt La Baume ponownie rozpoczął pościg za konwojem w związku z odebranym meldunkiem U 255 o kontakcie z wrogiem. Następnego dnia na rozkaz dowództwa o godzinie 16:00 zajęto przypadający na kwadrat AC 8670 nowy rejon operacyjny, przystępując następnie do jego przemierzania. Drugiego marca o godzinie 11:13 (kwadrat marynarki AC 8337) U 355 wymienił się sygnałami rozpoznawczymi z napotkanym U 255. Tego samego dnia w godzinach wieczornych o 20:01 (kwadrat marynarki AC 5976) na kursie 250? dostrzeżono rozbłyski pocisków świetlnych oraz zarejestrowano detonacje bomb głębinowych, w których stronę się skierowano. Także i tym razem ze względu na opady śniegu podjęta przez Günthera La Baume próba odnalezienia nieprzyjaciela, którym był konwój powrotny RA.53 zakończyła się niepowodzeniem. Następnego dnia o 22:19 (kwadrat marynarki AC 4623) U 355 nawiązał kontakt z poszukiwanym konwojem wykonując o 22:36 bezskuteczny atak czterema torpedami na jeden z płynących w nim statków oraz jedną torpedą (znajdująca się w wyrzutni nr V) na jeden z eskortowców, którego zidentyfikowano jako niszczyciel. Minutę później okręt La Bauma został wykryty i zmuszony do alarmowego zanurzenia na głębokość 2A (160 metrów), przez wrogi niszczyciel, który w wykonanym następnie ataku zrzucił serię 12 bomb głębinowych, które nie spowodowały żadnych szkód. O godzinie 01:38 dnia 4 marca U 355 z powrotem znalazł się na powierzchni podejmując pościg za konwojem. Tuż przed południem o 11:16 (kwadrat marynarki AC 4189) okręt La Baume został wykryty i zmuszony do zanurzenia na głębokość A+90 (170 metrów) przez wrogi niszczyciel, który w wykonanym następnie ataku zrzucił serię sześciu bomb głębinowych. Po wynurzeniu mającym miejsce o 13:31 Günther La Baume ze względu na niski poziom paliwa nakazał przerwać pościg za celem i obrać kurs na bazę w Narwiku. Szóstego marca o godzinie 12:00 na redzie Harstad na pokład przyjęto miejscowego pilota, którego dwie i pól godziny później o 14:30 przekazano na brzeg w Lödingen, po czym skierowano się do Narwiku, gdzie przybyto jeszcze tego samego dnia o 16:20, kończąc trwający prawie pięć tygodni patrol (33 dni). Podczas jego trwania przepłynięto 6.145 mil morskich na i 224.5 mili morskiej pod powierzchnią.

Patrol 4 (17.03.1943 ? 17.04.1943)
17.03. U 355 pod dowództwem Günthera La Baume o godzinie 10:00 wypłynął z bazy w Narwiku, by zgodnie z otrzymanym rozkazem zaatakować nieprzyjacielską żeglugę na Oceanie Arktycznym i Morzu Barentsa. Osiem godzin później w celu pobrania prowiantu o 18:00 zawinięto do Harstad, które opuszczono następnego dnia o 08:00. Dziewiętnastego marca o 12:00 zgodnie z otrzymanym rozkazem osiągnięto pierwszy przypadający na kwadrat AB 6924 rejon operacyjny. Tego samego dnia odebrano też pochodzącą z FdU depeszę o następującej treści:
?Dnia 20.03. godzina 06:00 przebywać w linii dozoru AB 6135 > 6671. Kolejność: U 703, U 354, U 212, U 302, U 355, U 251.?.
Następnego dnia zgodnie z w/w rozkazem o godzinie 06:00 osiągnięto przypadającą na kwadrat AB 6592 pozycje w linii dozoru. Dwudziestego drugiego marca odebrano drugą depeszę z FdU o następującej treści:
?Dnia 24.03. godzina 02:00 w linii dozoru od AA 6999 do AE 3613 przebywają: U 354, U 212, U 302, U 355, U 251, U 625, U 644.?.
Dwudziestego czwartego marca o godzinie 00:30 zgodnie z w/w poleceniem zajęto przypadającą na kwadrat AB 7479 pozycję w linii dozoru. Dwa dni później 26 marca (kwadrat marynarki AB 7583) o godzinie 13:20 na polecenie dowódcy rozstrzelano dostrzeżoną przez wachtowych dryfującą angielską minę. Następnego dnia o 10:45 odebrano kolejną depeszę z dowództwa o następującej treści:
?U 354, U 212, U 302, U 355, U 251, U 625, U 644, U 378, U 269 i U 639 utworzą grupę Eisbär, która ma na celu przechwytywanie nieprzyjacielskiej żeglugi na południe od granicy lodu. Od 29.03. stosować czas DSZ. Zegary o 02:00 przesunąć o godzinę do przodu. Okręty obsadzają kwadraty od AA 9631 do AF 1146.?.
Dwudziestego dziewiątego marca o godzinie 14:45 (kwadrat marynarki AB 7472) z pomostu U 355 na kursie 15? dostrzeżono sylwetkę U-boota, którym był U 302. Dwa dni później 31 marca o godzinie 07:15 (kwadrat marynarki AB 7479) spotkano się z U 251 na który przekazano części zapasowe potrzebne do naprawy żyrokompasu. Siódmego kwietnia przebywający aktualnie w kwadracie AB 7472 okręt La Baume spotkał się o 06:50 z U 302 i o 08:57 z U 255. Następnego dnia o godzinie 08:00 (kwadrat marynarki AB 7721) z pomostu U 355 dostrzeżono czubek Niedźwiedziej góry, położonej na wyspie Jan Mayen. Dwa dni później 10 kwietnia o 10:52 (kwadrat marynarki AB 7444) wykonano alarmowe zanurzenie przed znajdującym się w odległości 2 mil morskich wrogim samolotem po czym pozostano pod wodą do godziny 14:14. W dniu 15 kwietnia (kwadrat marynarki AB 7431) Günther La Baume o 04:00 zarządził rozpoczęcie rejsu powrotnego. Dwa dni później 17 kwietnia U 355 o godzinie 13:10 zawinął do bazy w Hammerfest, kończąc trwający prawie pięć tygodni patrol (32 dni). Podczas jego trwania przepłynięto 4.780 mil morskich na i 146 mil morskich pod powierzchnią.

18.04. ? 27.04.1943 ? Hammerfest ? pobyt przy burcie okrętu bazy Black Watch.

27.04.1943 U 355 pod dowództwem Günthera La Baume o godzinie 14:00 odbił od burty zakotwiczonego na redzie Hammerfest okrętu bazy Black Watch, po czym zgodnie z otrzymanymi instrukcjami skierował się na przegląd i remont do Trondheim, które osiągnął dnia 29 kwietnia o 16:00.

Patrol 5 (06.07.1943 ? 05.08.1943)
06.07. U 355 pod dowództwem Günthera La Baume o godzinie 20:00 wypłynął z bazy w Trondheim, by zgodnie z otrzymanym rozkazem zaatakować nieprzyjacielską żeglugę na Oceanie Arktycznym i Morzu Barentsa. Prawie półgodziny później o 20:28 spotkano się eskortą, w towarzystwie której skierowano się do punktu HA 1. Następnego dnia pomiędzy godziną 08:00 a 18:00 (kwadrat marynarki AF 5921) wraz samolotem dalekiego zwiadu Fw 200 Condor przeprowadzono próby efektywnego zasięgu odbiornika FuMB. Ósmego lipca o godzinie 19:20 (kwadrat marynarki AB 8697) na polecenie dowódcy rozstrzelano dostrzeżoną przez wachtowych dryfującą minę morską. Tego samego dnia odebrano też pochodzącą z FdU depeszę o następującej treści:
?La Baume, Hansen jak najszybciej z najwyższą prędkością skierować się do AF 5850. Zwiad lotniczy melduje 1 lotniskowiec, 3 krążowniki i 9 niszczycieli, kurs 60?. Prawdopodobnie jest to operacja przeciwko instalacjom na wybrzeżu lub przybrzeżnym szlakom żeglugowym.?
(w rzeczywistości zgrupowanie to miało za zadanie odwrócić uwagę Niemców od lądowania aliantów na Sycylii).
Dwa dni później 10 lipca w związku z wykryciem farby w znajdującym się w zewnętrznych zbiornikach paliwie oraz istniejącym zagrożeniem dla silników diesla Günther La Baume zarządził powrót do bazy. Dwunastego lipca o 08:25 zawinięto do Narwiku, gdzie zacumowano przy burcie okrętu Meteor przystępując do operacji wymiany paliwa. Następnego dnia o godzinie 14:00 U 355 wraz okrętem warsztatowym Kamerun opuścił Narwik kierując się w stronę położonego na Lofotach portu Svolvaer. Jeszcze tego samego dnia o 23:40 okręt La Baume odłączył się od warsztatowca obierając następnie kurs na Spitzbergen, gdzie zgodnie z wyznaczonym mu specjalnym zadaniem miał przeprowadzić rekonesans położonych na tej wyspie fiordów, w poszukiwaniu wrogich jednostek oraz instalacji nadbrzeżnych. Szesnastego lipca o godzinie 21:45 (kwadrat marynarki ÄG 7573) z pomostu U 355 dostrzeżono brzegi wyspy Prins Karls Forland nie napotykając u wejścia do fiordu bariery lodowej. Następnego dnia o 19:00 (kwadrat marynarki ÄG 7585) obrano kurs na przylądek Scania. Osiemnastego lipca o godzinie 00:45 (kwadrat marynarki ÄG 7674) U 355 dokonał rozpoznania Grofjordu oraz rejonu Barentsburga nie napotykając tam jednak żadnych śladów bytności wroga, poza jedynie dostrzeżeniem dymiącej hałdy węgla. O 05:15 przeprowadzono rekonesans opustoszałego rejonu Adventsbucht. Także i w kolejnych rozpoznanych około 15:00 fiordach tj. Nord, Bille i Sassenfjord nie zauważono bytności człowieka poza jedynie położonymi nad ich brzegami opustoszałymi zabudowaniami. O 16:36 (kwadrat marynarki ÄG 7649) przebywający w pobliżu Revneset okręt La Baume został ostrzelany przez nieprzyjacielską baterię nadbrzeżną, której pierwszy pocisk upadł w odległości 100 metrów od jego burty. Wkrótce potem wykonano alarmowe zanurzenie pozostając następnie pod wodą do godziny 01:06 dnia 19 lipca. Dwudziestego lipca o godzinie 14:50 (kwadrat marynarki ÄG 7941) U 355 zszedł pod wodę rozpoczynając marsz w stronę Bellsund. Po wynurzeniu mającym miejsce o 16:39 dokonano rozpoznania Recherchebucht, nie napotykając tam jednak żadnych śladów bytności wroga. Planowane tego samego dnia przez Günthera La Baume wysadzenie na brzegu Calypsobucht mającego za zadanie zniszczyć zabudowania wrogiej radiostacji oddziału dywersyjnego ze względu na silny mroźny wiatr oraz niesprzyjający prąd zostało przesunięte na późniejszy termin. Kilka godzin później o 22:00 zakończono rekonesans fiordu Van Keulen, napotykając tam jedynie położone nad jego brzegiem opustoszałe domostwa. Następnego dnia o 03:50 minięto Achselsund (kwadrat marynarki ÄG 7928) obierając następnie kurs na Calypsobucht, gdzie dotarto dwie i półgodziny później o 06:00 (kwadrat marynarki ÄG 7944), przystępując do operacji wysadzenia na brzeg oddziału dywersyjnego, który wkrótce potem spenetrował opuszczone zabudowania radiostacji oraz przy pomocy zabranych na brzeg materiałów wybuchowych wysadził maszt radiowy. Po zabraniu z powrotem na pokład wysłanej grupy o godzinie 08:00 opuszczono Bellsund. Dwudziestego drugiego lipca (kwadrat marynarki ÄG 7810) na polecenie dowódcy rozstrzelano dostrzeżone chwilę wcześniej przez wachtowych dwie dryfujące miny morskie. Następnego dnia o 19:00 U 355 wpłynął na wody Hornsundu (kwadrat marynarki AB 3225), który ze względu na jego całkowite zalodzenie opuszczono trzy godziny później o 22:00 kierując się w stronę wyspy Daunen. Dwudziestego piątego lipca o godzinie 01:00 (kwadrat marynarki ÄG 7576) w celu przeprowadzenia rekonesansu wpłynięto na wody St.Jonsjordu, gdzie stwierdzono, że jest on całkowicie zalodzony. Następnego dnia (kwadrat marynarki ÄG 7570) na polecenie Günthera La Baume rozstrzelano wiele dostrzeżonych przez wachtowych dryfujących min morskich. W dniu 29 lipca o godzinie 08:55 (kwadrat marynarki ÄG 7852) U 355 wymienił się sygnałami rozpoznawczymi z wykonującym zwiad samolotem He 111. Następnego dnia przebywający w pobliżu przylądka Borthen okręt La Baume najechał na spoczywający na dnie wrak niezidentyfikowanej jednostki. Podczas przeprowadzonej na wodach Recherchebucht o godzinie 14:00 (kwadrat marynarki ÄG 7975) podwodnej próby szczelności oraz sprawności działania zewnętrznych mechanizmów okrętowych, stwierdzono poprawność pracy obu śrub oraz wykryto niesprawność sterburtowego steru kierunku. Pierwszego sierpnia o godzinie 10:30 (kwadrat marynarki ÄG 7813) na polecenie dowódcy rozstrzelano sześć dostrzeżonych chwilę wcześniej przez wachtowych dryfujących min. Następnego dnia w celu rozpoznania okolic Ny ?lesund o 09:00 wpłynięto na wody Kongfjordu (kwadrat marynarki ÄG 7284). Po stwierdzeniu, że zabudowania w/w osady są zniszczone i nie widać tam żadnych śladów bytności wroga o godzinie 132:00 opuszczono Kongfjord rozpoczynając następnie rejs powrotny. Piątego sierpnia o godzinie 07:40 zawinięto do Harstad, które opuszczono o 10:30 po uprzednim zabraniu na pokład miejscowego pilota, którego ponad dwie godziny później o 12:40 zdano na brzeg w Lödingen. Jeszcze tego samego dnia o 16:00 okręt La Baume przybył do bazy w Narwiku, kończąc trwający ponad cztery tygodnie patrol (30 dni). Podczas jego trwania przepłynięto 5.365 mil morskich na i 89.4 mili morskiej pod powierzchnią

Patrol 6 (16.08.1943 ? 05.09.1943)
16.08. U 355 pod dowództwem Günthera La Baume o godzinie 09:30 wypłynął z bazy w Narwiku, by zgodnie z otrzymanym rozkazem zaatakować nieprzyjacielską żeglugę na Oceanie Arktycznym i Morzu Barentsa. O 14:30 w celu pobrania świeżego prowiantu zawinięto do bazy Harstad, którą po zakończeniu załadunku opuszczono jeszcze tego samego dnia o 17:00. Dziewiętnastego sierpnia o godzinie 12:00 osiągnięto nakazany rejon operacyjny (kwadrat marynarki AB 3517) nie napotykając tam jednak U 713, którego miano zluzować. Dwa dni później 21 sierpnia o godzinie 09:17 (kwadrat marynarki AB 3543) U 355 wymienił się sygnałami rozpoznawczymi z napotkanym U 360. Siedem dni później 28 sierpnia o godzinie 07:50 (kwadrat marynarki AB 3519) doszło do ponownego spotkania i wymiany sygnałami rozpoznawczymi z U 360. Następnego dnia na U 355 odebrano pochodzącą z FdU depeszę o następującej treści:
?La Baume. Objąć eskortą Coburg. Początek 30.08. godzina 10:00 w górnym lewym roku AB 2257.?
(WBS 2 Coburg był jednostką meteorologiczną, która w tym rejsie wiozła na Grenlandię oddział meteo o kodowej nazwie Bassgeier).
Trzydziestego sierpnia zgodnie z rozkazem o 05:20 osiągnięto nakazaną pozycję w kwadracie AB 2257 nie napotykając jednak w następnych godzinach oczekiwanego statku. Pierwszego września w związku z brakiem kontaktu z Coburgiem o 19:00 rozpoczęto rejs powrotny do bazy. Dwa dni później 3 września U 355 dwukrotnie wymienił się sygnałami rozpoznawczymi z napotkanymi U-bootami: o 04:52 (kwadrat marynarki AB 3559) z U 277 i o 11:56 (kwadrat marynarki AB 3477) po raz trzeci z U 360. Z tego ostatniego na pokład przejęto lekarza Dr. Meiera (należał on do załogi U 956) oraz chorego członka jego załogi - ObGfr Kocha. Czwartego września o 01:30 (kwadrat marynarki AB 3795) spotkano się z U 956 na który przekazano Dr. Meiera, po czym piętnaście minut później ponownie rozpoczęto marsz do bazy. Następnego dnia o 06:50 w punkcie SR 1 U 355 spotkał się z eskortą, w towarzystwie której o godzinie 09:30 wpłynął do Hammerfest, kończąc trwający trzy tygodnie patrol (21 dni). Podczas jego trwania przepłynięto 3.880 mil morskich na i 58 mil morskich pod powierzchnią.

05.09.1943 ? Hammerfest ? z okrętu bazy Black Watch pobrano automatyczną stację meteorologiczną o kodowej nazwie Dietrich.

Patrol 7 (06.09.1943 ? 09.09.1943)
06.09. U 355 pod dowództwem Günthera La Baume o godzinie 08:00 wypłynął z bazy w Hammerfest, by zgodnie z otrzymanym rozkazem zainstalować na Wyspie Niedźwiedziej pobraną dzień wcześniej automatyczną stację meteo. Następnego dnia pomiędzy godziną 05:35 a 20:00 okręt La Baume przebywał na wodach położonej na Wyspie Niedźwiedziej zatoki Północnej, gdzie na pozycji 74?30'N/19?11'E wysłany na brzeg oddział zainstalował stację WFL 27 Dietrich. Dziewiątego września o 07:30 U 355 powrócił do Hammerfest, kończąc trwający trzy dni patrol. Podczas jego trwania przepłynięto 493 mile morskie na powierzchni.

10.09. ? 01.10.1943 Hammerfest ? pobyt przy burcie okrętu bazy Black Watch w celu przeprowadzenia przeglądu maszyn oraz usunięcia dostrzeżonych usterek.

Patrol 8 (02.10.1943 ? 25.10.1943)
02.10. U 355 pod dowództwem Günthera La Baume wraz z okrętem meteo WBS 3 Carl J. Bush o godzinie 19:20 wypłynął z bazy w Hammerfest, by zgodnie z otrzymanym rozkazem eskortować w/w jednostkę na Spitzbergen a następnie wesprzeć budowę stacji meteorologicznej o kodowej nazwie Kreuzritter. W ramach tego zadania tuż przed wypłynięciem na pokład okrętu przyjęto ca 7 ? 8 ton zapakowanego w pojemniki wyposażenia przyszłej stacji oraz przyjęto pięciu jej członków wraz z dwoma psami. Czwartego października o godzinie 05:00 (kwadrat marynarki AB 6328) na kursie 10? dostrzeżono wybrzeża Wyspy Niedźwiedziej a dwa dni później szóstego października o 04:00 (kwadrat marynarki ÄG 7162) położony na Spitzbergenie zachodni czubek Ziemi Alberta I. Tego samego dnia o godzinie 12:00 (kwadrat marynarki ÄG 4865) obie jednostki obrały kurs na Woodfjord. Dwie godziny później o 14:00 (kwadrat marynarki ÄG 7236) w celu przeprowadzenia rekonesansu pobliskich wód U 355 odłączył się od eskortowanego statku. O 19:30 (kwadrat marynarki ÄG 7235) obie jednostki znalazły się na wodach Liefdebucht, gdzie Carl J. Busch zmierzający w stronę miejsca wyładunku materiałów pod budowę stacji wszedł na piaszczystą mieliznę, z której później udało mu się samodzielnie oswobodzić. Następnego dnia o 11:16 (kwadrat marynarki ÄG 7235) U 355 opuścił wody Liefdebucht, po czym przez S?rdalsbucht skierował się w stronę przylądka Arla. O 17:30 (kwadrat marynarki ÄG 7231) okręt La Baume zacumował przy brzegu Breibogen, na który wkrótce potem udali się dwaj członkowie oddziału meteo, którzy przystąpili do zakładania tam pierwszego z pomocniczych obozów. Po zakończeniu wszystkich prac ósmego października o godzinie 06:00 przez Biscayer Huken U 355 skierował się w stronę Raudfjord. Pięć godzin później o 11:00 (kwadrat marynarki ÄG 7226) zacumowano w pobliżu Klinkowström, gdzie ponownie dwóch członków oddziału meteo przystąpiło do zakładania drugiego obozu pomocniczego. Po zakończeniu wszystkich prac o 15:00 skierowano się w stronę przystani Alice, w celu skontrolowania znajdujących się tam zabudowań. Jeszcze tego samego dnia o 23:00 U 355 powrócił na wody Liefdebucht gdzie stanął na kotwicy. Dziewiątego października o godzinie 12:00 okręt La Baume skierował się przez wyspę Moffen, Verlegen Huken w stronę S?rgfjordu. Tego samego dnia o 19:00 (kwadrat marynarki ÄG 4989) przeprowadzono rekonesans rejonu przystani Hecla, gdzie stwierdzono, że zabudowania szwedzkiej placówki badawczej w większej części zostały zniszczone i nie nadają się do dalszego użytku a znajdująca się za nimi chata choć będąca się w dobrym stanie nie posiada żadnego wyposażenia. Poza tym w wyniku tego rekonesansu ustalono też, że cały ten akwen jest wolny od lodu. Następnego dnia o godzinie 07:00 opuszczono rejon przystani Hecla, po czym skierowano się w stronę Treuenbergbucht. O 12:50 (kwadrat marynarki ÄG 4984) okręt La Baume rozpoczął trwające do godziny 15:45 rozpoznanie rejonu Mosselbucht. Tego samego dnia o 20:30 (kwadrat marynarki ÄG 7358) U 355 dotarł na wody Widjefjordu, gdzie ze względu na zmrok, słabą widoczność oraz nieznajomość akwenu stanął przy brzegu na kotwicy w oczekiwaniu na nadejście dnia. W międzyczasie na polecenie dowódcy na brzeg zszedł mały oddział rozpoznawczy, który miał za zadanie sprawdzić położone na jego brzegu zabudowania. Jedenastego października o 12:10 skierowano się do będącego odnogą Widjefjordu fiordu Vest, gdzie o 15:45 (kwadrat marynarki ÄG 7381) na pokład z powrotem przyjęto wysłany poprzedniego dnia oddział zwiadowczy. Dwunastego października o godzinie 06:00 (kwadrat marynarki ÄG 7388) przystąpiono do rozpoznania wybrzeża Austfjordu. Po jego zakończeniu U 355 powrócił na wody Liefdebucht, gdzie o godzinie 18:00 zacumował przy burcie Buscha. Trzynastego października o 07:30 okręt La Baume skierował się w stronę Madalenenbucht. O godzinie 10:50 (kwadrat marynarki ÄG 4889) przeprowadzono oględziny położonych nad brzegiem Biscaya Huken zabudowań. Tego samego dnia o 19:00 (kwadrat marynarki ÄG 7213) U 355 zacumował przy wschodnim brzegu Amsterdam?ya. Następnego dnia o godzinie 07:00 ruszono w dalszą drogę w kierunku Südgatt. O 12:00 zacumowano na końcu Madalenenbucht, gdzie następnie na brzegu utworzono pomocniczy obóz z zaopatrzeniem i paliwem. Trzy godziny później o 15:00 przeprowadzono rekonesans położonych na północnym brzegu zabudowań, które uznano za nienadające się do dalszego użytkowania. O 16:00 zacumowano przy przystani Trinity, gdzie wysłany na brzeg oddział dokonał podpalenia znajdujących się tam zabudowań. Piętnastego października o godzinie 08:00 rozpoczęto marsz w stronę Kongsfjordu. Sześć godzin później o 14:00 (kwadrat marynarki ÄG 7289) U 355 zacumował przy rampie załadowczej portu osady Ny ?lesund, wysadzając na brzeg oddział zwiadowczy, który stwierdził, że od ostatniego tu pobytu okrętu nic się tu nie zmieniło oraz zabrał ze sobą znaleziony podczas przeszukiwań zabudowań prowiant, który mógł się przydać oddziałowi meteo. Po zaokrętowaniu z powrotem grupy rozpoznawczej o 17:00 ruszono w dalszą drogę, kierując się w stronę Lilliehööbucht. Szesnastego października o godzinie 07:00 (kwadrat marynarki ÄG 7282) zacumowano w pobliżu przystani Signe, gdzie na brzeg wysadzono oddział zwiadowczy, który miał za zadanie przeszukać znajdujące się tam częściowo zniszczone zabudowani. Wysłana na ląd grupa nie natknęła się na żadne oznaki bytności wroga a najświeższym odnalezionym przez nią śladem był norweski grób z datą 23.06.1943r. Po powrocie oddziału na okręt, który miał miejsce o 15:00 ruszono w dalszą drogę cumując półgodziny później w pobliżu przystani Ebeldoft, gdzie na brzeg ponownie wysłano grupę rekonesansową, która następnie podpaliła znajdujące się tam zabudowania. O 17:00 rozpoczęto marsz w kierunku północnym kierując się na spotkanie ze statkiem meteo. Następnego dnia o godzinie 09:00 (kwadrat marynarki ÄG 7235) zacumowano przy burcie przebywającego aktualnie na wodach S?rdalsbucht Buscha. Wkrótce potem Günther La Baume spotkał się z jego dowódcą od którego dowiedział się, że większość prac jest zakończona ale oddział meteorologiczny nie może jeszcze zamieszkać w obozie. Chcąc przyśpieszyć zakończenie prac dowódca U 355 postanowił oddelegować do pomocy część swojej załogi. Dziewiętnastego października o 18:20 odebrano pochodzącą z FdU depeszę o następującej treści:
?La Baume z najwyższą prędkością skierować się do ÄG 7810.?.
W związku z w/w poleceniem Günther La Baume nakazał przyśpieszyć przekazywanie na brzeg znajdującego się na pokładzie wyposażenia należącego do stacji, po czym po wyładowaniu większości materiałów opuścił miejsce kotwiczenia i skierował się w stronę podanej pozycji. Dwudziestego października o godzinie 10:30 w kwadracie ÄG 7581 U 355 wymienił się sygnałami rozpoznawczymi z napotkanym U 713. Następnego dnia o 01:25 odebrano kolejną depeszę z dowództwa o następującej treści:
?La Baume iść do Kreuzritter a następnie wracać do bazy.?.
O godzinie 12:30 w kwadracie ÄG 4881 okręt La Baume spotkał się z statkiem meteo a o 17:00 zacumował na wodach S?rdalsbucht, gdzie na brzeg wyładowano pozostałą jeszcze na pokładzie część materiałów. Po zakończeniu wszystkich prac o 21:00 skierowano się w stronę Madalenenbucht, gdzie oczekiwać miał Carl J. Busch. Następnego dnia o godzinie 13:30 w kwadracie ÄG 7227 spotkano się ze statkiem meteo, w towarzystwie którego rozpoczęto następnie marsz powrotny do bazy. Dwudziestego piątego października o 06:00 w punkcie Pt.SÖ obie jednostki spotkały się z eskortą, w towarzystwie której cztery godziny później o 10:00 zawinęły do bazy w Hammerfest. Podczas trwającego ponad trzy tygodnie patrolu (23 dni) U 355 przepłynął 2.528 mil morskich na powierzchni.

27.10.1943 U 355 pod dowództwem Günthera La Baume o godzinie 07:15 wypłynął z bazy w Hammerfest, by zgodnie z otrzymanym poleceniem skierować się przybrzeżnym szlakiem żeglugowym do bazy w Narwiku. Tego samego dnia o 20:45 na pokład stojącego na redzie Troms? okrętu przyjęto miejscowego pilota, po czym ruszono w dalszą drogę. Następnego dnia w celu uzupełnienia zapasów prowiantu o godzinie 03:40 zawinięto bazy w Harstad, którą po zakończeniu załadunku opuszczono o 09:30. W południe okręt La Baume przybył na redę Lödingen, gdzie na brzeg udał się przebywający cały czas na pokładzie miejscowy pilot. Jeszcze tego samego dnia o 15:30 U 355 przybył do Narwiku, gdzie zacumował przy burcie statku Meteor.

29.10.1943 U 355 odbił od burty statku Meteor, po czym skierował się na wody Skjomenfjordu, gdzie zacumował przy burcie okrętu bazy Stella Polaris.

31.10.1943 U 355 pod dowództwem Günthera La Baume o godzinie 11:40 wypłynął z bazy w Narwiku, by zgodnie z otrzymanym poleceniem skierować się na remont do położonej w Bergen stoczni. Tuż przed północą okręt La Baume minął położony na wodach Vestfjordu punkt Pt. V 1. Drugiego listopada o godzinie 15:10 U 355 spotkał się w punkcie HA 1 z trałowcem M 255, w eskorcie którego skierował się następnie do Trondheim, gdzie przybył o 21:00 cumując w tamtejszym bunkrze U-bootów. Dwa dni później 4 lutego w towarzystwie eskorty o 10:30 ruszono w dalszą drogę zawijając piątego listopada do ?lesund. Następnego dnia po przenocowaniu oraz wymienieniu składu eskorty ruszono ponownie w dalszą drogę, przybywając do Bergen siódmego listopada o godzinie 14:00.

18.11. ? 21.03.1944 ? Bergen ? generalny remont okrętu połączony z jego modernizacją, w wyniku której otrzymał on m.in. chrapy.

20.03.1944 U 355 pod dowództwem Günthera La Baume wraz z U 277 o godzinie 21:00 opuścił Bergen, by zgodnie z otrzymanym poleceniem skierować się do bazy w Narwiku. Trzy dni później 23 marca o godzinie 09:00 w punkcie Pt.VII spotkano się z U 711 a jeszcze tego samego dnia o 20:00 przybyto do Narwiku cumując przy burcie statku Meteor.

23.03.1944 U 355 opuścił Narwik, po czym skierował się na wody Skjomenfjordu, gdzie zacumował przy burcie okrętu bazy Stella Polaris.

24.03.1944 U 355 odbił od burty Stella Polaris, po czym skierował się pod burtę zaopatrzeniowca Kärnten w celu pobrania torped.

Patrol 9 (25.03.1944 ? 01.04.19440
25.03. U 355 pod dowództwem Günthera La Baume wraz z U 277 o godzinie 00:00 opuścił Narwik, by zgodnie z otrzymanym rozkazem zaatakować nieprzyjacielską żeglugę na Oceanie Arktycznym i Morzu Barentsa Dwudziestego szóstego marca okręt La Baume z godnie z otrzymanym poleceniem dołączył do zgrupowania Blitz, złożonego z czterech innych U-bootów: U 288, U 315, U 711 i U 956. Głównym celem tej oraz dwóch innych grup (Thor i Hammer) miał być zmierzający w stronę związku Radzieckiego konwój JW.58, który dnia 27 marca opuścił wody Loch Ewe. Trzydziestego marca na okrętach zgrupowania Blitz odebrano dwie pochodzące z FdU depesze o następujących treściach:
- ?Grupa Blitz jak najszybciej rozpocząć marsz z najwyższą prędkością w stronę nowej linii dozoru od AB 5764 do 8624. Zwiad lotniczy melduje 40 statków.?.
- o 19:21 ? ?Grupy Thor, Hammer i Blitz: wielkość konwoju świadczy o dużej wadze wiezionego w nim dla Rosjan zaopatrzenia. Pomóżmy naszymi jednostkami naszym kolegom na froncie wschodnim.?
Następnego dnia o godzinie 23:23 (kwadrat marynarki AE 8233) U 355 wymienił się sygnałami rozpoznawczymi z napotkanym U 312. Pierwszego kwietnia na okręcie La Baume odebrano pochodzącą z dowództwa depeszę o następującej treści:
?Okręty które do zmierzchu nie zdołają podejść w pobliże z najwyższą prędkością skierować się do AB 6550. Konwój 01.04. godzina 21:00 spodziewany jest w AB 6490.?.
Od tego też dnia słuch po U 355 i jego załodze zaginął a dowództwo nie mając z nim żadnego kontaktu 4 kwietnia uznało go za utracony z nieznanych przyczyn. Ostatnią znaną przybliżoną pozycją okrętu La Baume był kwadrat AB 64 (~73?N, ~13?E).

Uwagi:
a.) Poprzednia wersja losów U 355 mówiła, że w dniu 1 kwietnia został on zatopiony wspólnymi siłami przez brytyjski samolot Avenger (846/H Sqn FAA) stacjonujący na pokładzie lotniskowca eskortowego HMS Tracker oraz niszczyciel HMS Beagle. W rzeczywistości atak ten jedynie poważnie uszkodził U 673.
b.) Drugiego kwietnia wachtowi przebywającego w kwadracie AB 6385 U 361 o godzinie 09:03 zaobserwowali na kursie 300 stopni świetlne rozbłyski, które mogły pochodzić od zrzucanych przez samoloty wroga markerów mających oznaczyć jednostką nawodnym miejsce zanurzenia wrogiego okrętu podwodnego.

Członkowie załogi U 355 uznani za zaginionych po 01.04.1944 (W kolejności alfabetycznej):
1.) Altenkirch Willi (OLt.z.S) 19.07.1919, 1WO, Crew of 1939
2.) Bandau Bernhard (OStrm) 18.03.1917
3.) Beck Heinrich (MtrOGfr) 11.01.1922
4.) Belle Karl (Maat) 11.01.1923
5.) Bierkamp Emil (MtrOGfr) 02.11.1924
6.) Bock Kurt Masch (Mt) 25.08.1922
7.) Bresk Franz (MaschOGfr) 04.07.1923
8.) Brüggemann Wilhelm (Mtr.I) 22.11.1922
9.) Danneberg Helmut (MechOGfr) 06.09.1923
10.) Engelke Gerhard (MaschMt) 28.02.1920
11.) Feist Arno (OFkMt) 07.12.1921
12.) Firlus Gerhard (Fl.Maat) 28.12.1919
13.) Fischer Artur (MaschGfr) 02.06.1924
14.) Franck Herbert (OMaschMt) 08.02.1921
15.) Hackbusch Gerhard (MaschOGfr) 08.09.1923
16.) Hartig Richard (OMaschMt) 23.10.1919
17.) Heinemann Ernst (MtrOGfr) 15.12.1919
18.) Heinemann Wilhelm (ObGfr) 02.11.1923
19.) Hofmann Albert (OMasch) 01.10.1916
20.) Kahlke Bruno (MtrOGfr) 26.06.1923
21.) Karau Helmut (Lt.z.S) 05.11.1921, WO, Crew of X/1940
22.) Klemmstein Alfred (MaschGfr) 18.03.1925
23.) Kolbe Karl (Gfr) 19.06.1925
24.) Koll Josef (MaschGfr) 12.01.1925
25.) La Baume Günter (KpLt )29.04.1911, Crew of 1929
26.) Letmade Heinrich (MechOGfr) 25.04.1924
27.) Mertens Lambert (ObGfr) 24.01.1924
28.) Meyer Heinrich (ObMt) 23.02.1913
29.) Mundt Heinz (ObGfr)05.08.1922
30.) Nelke Paul (ObGfr)18.01.1925
31.) Oelke Willi (ObGfr) 26.05.1922
32.) Peine Joachim (ObGfr) 18.08.1922
33.) Pieper Richard (OMasch) 16.04.1915
34.) Rass Willy (ObGfr) 20.02.1922
35.) Reinke Karl (ObGfr) 27.02.1924
36.) Riedlmeier Anton (ObMt) 16.07.1919
37.) Riedmüller Fritz (ObGfr) 21.09.1923
38.) Ringsdorff Friedrich-Ernst (Lt.z.S) 20.04.1923, Crew of V/1941
39.) Sabisch Josef (Gfr) 17.10.1923
40.) Salvamoser Johannes (ObGfr) 21.08.1921
41.) Schreier Rudolf (Gfr) 02.03.1925
42.) Schwebs Herbert (Gfr) 15.01.1924
43.) Seebe Karl (ObGfr) 17.02.1923
44.) Sonntag Fritz (Maat) 09.07.1921
45.) Spott Herbert (Maat) 19.09.1919
46.) Szymanski Wolfgang (OLt.ing) 07.01.1921
47.) Teutsch Herbert (ObGfr) 20.12.1923
48.) Vogel Siegfried (Maat) 23.04.1922
49.) Vogt Walter (Maat) 05.02.1921
50.) Watzka Johann (ObGfr) 03.05.1922
51.) Werner Heinz (ObGfr) 23.05.1924
52.) Wolf Herbert (ObMt) 12.12.1911

Bibliografia:
http://uboat.net
www.ubootwaffe.net
http://uboatarchive.net/
http://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/chronik.htm
http://www.u-boot-archiv.de/
http://www.u-historia.com/
Blair Clay ?Hitlera Wojna U-bootów? tom II
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die U-boot-Kommandanten tom 1
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Der U-Boot-Bau auf Deutschen Werften von 1935 bis 1945 tom 2
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Erfolge von September 1939 bis Mai 1945 tom 3
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Verluste von September 1939 bis Mai 1945 tom 4
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die Ritterkreuzträger der U-Boot-Waffe von 1939 bis Mai 1945 tom 5
Ritschel Herbert - Kurzfassung Kriegstagebücher Deutscher U-boote 1939 - 1945 Band 7 KTB U 301 - U 374
Rohwer Jürgen: Axis Submarine Successes 1939 - 1945
Trojca Waldemar - U-bootwaffe 1939-1945 cz. 1, 2, 3
Wynn Kenneth U-Boot-Operationen im Zweiten Weltkrieg Einsatzgeschichte U1-U510 tom 1
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Re: U-355 Typ VIIC

Postprzez Brodołak » 11.05.12, 05:46

Witam
Zapraszam do zapoznania się z poprawioną i rozszerzoną historią operacyjną U 355.
Pozdrawiam Brodołak
P.S. Z góry przepraszam za ew. przeoczone podczas finalnego z czytywania błędy.
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów


Posty: 2 • Strona 1 z 1

Powrót do Typ VII



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość