1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

U-348 Typ VIIC

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 2 • Strona 1 z 1

U-348 Typ VIIC

Postprzez Brodołak » 19.01.07, 16:22

U 348 Typ VIIC - historia rozszerzona

Stocznia: Nordseewerke GmbH, Emden
Nr zamówienia: 220
Zamówienie: 10.04.1941
Położenie stępki: 17.11.1942
Wodowanie: 25.06.1943
Wcielenie do służby: 10.08.1943
Nr pocztowy: M 54 464

Przebieg służby:
10.12.1943 – 31.03.1944 – 8 Flotylla U-bootów, Danzig (szkolenie załogi)
01.04.1944 – 11.07.1944 – 9 Flotylla U-bootów, FdU Mitte (okręt bojowy)
12.07.1944 – 15.02.1945 – 8 Flotylla U-bootów, Danzig (okręt bojowy)
16.02.1945 – 30.03.1945 – 5 Flotylla U-bootów, Kiel (okręt szkolny)
30.03.1945 – Zatopiony w Hamburgu (pozycja 53.33N, 09.57E) podczas dziennego nalotu amerykańskich samolotów

Dowódcy:
?.07.1943 - ?.08.1943 – OL Hans-Joachim Förster*
10.08.1943 – 30.03.1945 – OL Hans-Norbert Schunck
18.06.1944 – 21.07.1944 – OL Sigurd Seeger
26.06.1944 – 01.07.1944 – KL Kurt-Heinz Nicolay

Odbyte patrole bojowe: 5

Zatopione/uszkodzone statki handlowe: 0/0

Zatopione/uszkodzone okręty wojenne: 0/0

01.04.1944 U 348 pod dowództwem Hansa-Norberta Schuncka o godzinie 08:00 wypłynął z bazy w Kiel, by zgodnie z otrzymanym poleceniem skierować się Kristiansand. Godzinę później na rucie 1 okręt Schnucka spotkał się z eskortą i osłanianymi przez nią U 289 i U 668, w towarzystwie których następnie skierował się w stronę Dużego Bełtu. Następnego dnia o 19:10 zawinięto do Kristiansand, gdzie oczekiwano na dalsze rozkazy oraz sformowanie się eskorty. Czwartego kwietnia o godzinie 01:00 wraz z U 289 i U 395 oraz w towarzystwie eskorty opuszczono tę bazę kierując się w stronę Bergen. O 16:00 (kwadrat marynarki AN 2497) od konwoju odłączył się U 395, który skierował się do w/w portu natomiast dwa pozostałe U-booty półtorej godziny później zawinęły do Hatvik, gdzie zostały podporządkowane dowództwu szkoły z.o.p.. Przez cały następny dzień U 348 wraz z U 289 odbywał intensywne ćwiczenia na wodach Bjørnarfjorden z trawlerami z.o.p.. Szóstego kwietnia po zakończeniu ćwiczeń o godzinie 16:19 opuszczono Hatvik kierując się w towarzystwie trawlerów z.o.p. oraz U 289 w stronę Bergen, gdzie zawinięto ponad dwie godziny później o 18:35. Podczas pobytu w tamtejszej bazie okręt Schuncka został podporządkowany dowództwu FdU Mitte.

19.04.1944 U 348 został wyznaczony jako trzeci U-boot do realizacji zadania polegającego na zwalczaniu operujących w pobliżu norweskiego wybrzeża wrogich okrętów podwodnych.

Patrol 1 (23.04.1944 – 15.05.1944)
23.04. U 348 pod dowództwem Hansa-Norberta Schuncka wraz z U 552 oraz w eskorcie patrolowca Unitas o godzinie 04:00 opuścił Bergen, by zgodnie z otrzymanym rozkazem skierować się do bazy w Stavanger w oparciu o którą miał następnie zwalczać operujące w pobliżu wrogie okręty podwodne. O godzinie 14:30 zawinięto do Stavanger cumując przy burcie U 365. Zgodnie z otrzymanymi szczegółowymi instrukcjami U 348 miał wypływać na rejsy patrolowe wieczorem a nad ranem wracać do bazy. Na pierwszy z nich wypłynięto jeszcze tego samego dnia o 20:00. Poniżej przebieg rejsów patrolowych jakie okręt Schuncka wykonał w następnych dniach:
- 25.04. godzina 10:15 powrót do Stavanger – 20:30 wypłyniecie, rejon operacyjny AN 2927, 2978, 3121,
- 26.04. godzina 09:10 powrót do Stavanger – 20:45 wypłynięcie, rejon operacyjny AN 2927, 2997, 3132,
- 27.04. godzina 08:04 powrót do Stavanger – 20:15 wypłynięcie, rejon operacyjny AN 3126, 3123, 3126 (ze względu na wzburzone morze, okręt przebywał w zanurzeniu prowadząc nasłuch hydrofonami),
- 28.04. godzina 08:10 powrót do Stavanger – 20:45 wypłynięcie, rejon operacyjny AN 3126, 2123, 3126,
- 29.04. godzina 08:40 powrót do Stavanger – 21:00 wypłynięcie, rejon operacyjny AN 3131, 3132, 2988,
- 30.04. godzina 09:00 powrót do Stavanger – wieczór wypłynięcie, rejon operacyjny AN 3123, 3134, 3123,
- 01.05. powrót do Stavanger – 20:30 wypłynięcie, rejon operacyjny AN 3123, 3134, 3123
- 02.05. godzina 08:30 powrót do Stavanger – 21:00 wypłynięcie, rejon operacyjny AN 3123, 3126, 3997 (ze względu na wzburzone morze w rejonie operacyjnym przebywano tylko chwilę na powierzchni a następnie ze względu na zagrożenie dla wachty na pomoście (na skutek uderzenia fali ranny w głowę został BtsMt Heinz Schulz) wykonano zanurzenie prowadząc nasłuch okolicy hydrofonami),
- 03.05. godzina 07:00 powrót do Stavanger – 20:45 wypłynięcie, rejon operacyjny AN 3126, 3123, 3937,
- 04.05. godzina 09:30 powrót do Stavanger – 20:05 wypłynięcie, rejon operacyjny AN 3132, 2997, 3923,
- 05.05. godzina 09:15 powrót do Stavanger – 20:45 wypłynięcie, rejon operacyjny AN 3131, 3126, 2122,
- 06.05. godzina 09:40 powrót do Stavanger – 21:00 wypłynięcie, rejon operacyjny AN 3131, 3123, 3923, (w trakcie pobytu w bazie dwóch członków załogi U 348 – BtsMt Günther Laban i Mt Hans-Georg Stock przebywający w pobliżu pola minowego o którym byli poinformowani o 16:10 weszli na jedną z min lądowych. Na skutek detonacji Hans-Georg Stock odniósł obrażenia twarzy, rąk i natomiast Günther Laban, który przyjął na siebie główny impet detonacji po dwudziestu minutach zmarł),
- 07.05. godzina 09:00 powrót do Stavanger – 20:30 wypłynięcie, rejon operacyjny AN 3131, 3123, 3989,
- 08.05. godzina 09:36 powrót do Stavanger – 20:15 wypłynięcie, rejon operacyjny AN 3131, 3123, 3923 (podczas pobytu w bazie na pokład U 348 w ramach uzupełnień strat przybyli dwaj nowi członkowie załogi – BtsMt Flür i MaschMt. Stock),
- 09.05. godzina 06:45 powrót do Stavanger – 20:25 wypłynięcie, rejon operacyjny AN 3131, 3123, 3923,
- 10.05. godzina 09:50 powrót do Stavanger – 20:55 wypłynięcie, rejon operacyjny AN 2989, 3122, 3123 (w trakcie pobytu w bazie Hans-Norbert Schunck wraz z 3 oficerami, 3 Ob.Feldw., 6 podoficerami i 26 szeregowymi żołnierzami uczestniczył w pogrzebie Günthera Labahna, który miał miejsce na miejscowym cmentarzu wojskowym),
- 11.05. godzina 09:10 powrót do Stavanger – 21:15 wypłynięcie, rejon operacyjny AN 2997, 2989, 3123,
- 12.05. godzina 09:10 powrót do Stavanger – 21:45 wypłynięcie, rejon operacyjny AN 3131, 3123,
- 13.05. godzina 08:45 powrót do Stavanger – 19:15 wypłynięcie, rejon operacyjny AN 3125, 2988, 3131,
- 14.05. godzina 07:30 powrót do Stavanger – 21:00 wypłynięcie, rejon operacyjny AN 3131, 3133, 2959.
W dniu 15 maja o 09:02 wpłynięto do Stavanger, które opuszczono o 11:00 w towarzystwie U 344 oraz eskorcie trałowca M 416, kierując się do Bergen, gdzie przybyto jeszcze tego samego dnia o 19:45, kończąc trwający ponad trzy tygodnie patrol (23 dni).

Patrol 2 (20.05.1944 – 11.06.1944)
20.05. U 348 pod dowództwem Hansa-Norberta Schuncka o godzinie 16:00 wypłynął z bazy w Bergen, by zgodnie z otrzymanym rozkazem w ramach operacji o kodowej nazwie Greif zwalczać operujące w pobliżu Lister wrogie okręty podwodne. Tuż po północy następnego dnia o godzinie 00:17 U 348 przybył do Stavanger luzując U 365. Sam przebieg tej operacji był identyczny jak podczas pierwszego patrolu tj. wypłynięcie na rejs patrolowy wieczorem powrót do bazy w godzinach porannych. Na pierwszy z nich wypłynięto jeszcze tego samego dnia o 20:00, kierując się do rejonu operacyjnego obejmującego kwadraty AN 3274, 3513, 3521. Poniżej przebieg kolejnych rejsów patrolowych jakie okręt Schuncka wykonał w następnych dniach:
- 22.05. godzina 00:17 powrót do Flekkefjord – 16:00 wypłynięcie, rejon operacyjny AN 3274, 3513, 3521,
- 23.05. godzina 10:00 powrót do Flekkefjord – 20:00 wypłynięcie, rejon operacyjny AN 3516, 3524, 3513,
- 24.05. godzina 07:27 powrót do Flekkefjord – 19:30 wypłynięcie, rejon operacyjny AN 3516, 3521, 3513,
- 25.05. godzina 00:17 powrót do Leirvik – 20:00 wypłynięcie, rejon operacyjny AN 3516, 3521, 3513,
- 26.05. godzina 09:47 powrót do Flekkefjord – 20:00 wypłynięcie, rejon operacyjny AN 3516, 3513,
- 27.05. godzina 08:22 powrót do Flekkefjord – 19:30 wypłynięcie, rejon operacyjny AN 3516, 3524, 3521,
- 28.05. godzina 08:09 powrót do Flekkefjord – 20:20 wypłynięcie, rejon operacyjny AN 3516, 3524, 3513,
- 29.05. godzina 12:29 powrót do Flekkefjord – 20:00 wypłynięcie, rejon operacyjny AN 3516, 3524, 3513,
- 30.05. godzina 10:52 powrót do Leirvik – 19:30 wypłynięcie, rejon operacyjny AN 3516, 3524, 3513,
- 31.05. godzina 10:00 powrót do Leirvik – 18:55 wypłynięcie, rejon operacyjny AN 3516, 3524, 3513,
- 01.06. godzina 07:55 powrót do Flekkefjord – 20:10 wypłynięcie, rejon operacyjny AN 3513, 3516, 3279,
- 02.06. godzina 10:17 powrót do Leirvik – 19:45 wypłynięcie, rejon operacyjny AN 3516, 3524, 3521,
- 03.06. godzina 10:00 powrót do Flekkefjord – 19:55 wypłynięcie, rejon operacyjny AN 3513, 3516, 3521,
- 04.06. godzina 09:02 powrót do Vikane – 21:00 wypłynięcie, rejon operacyjny AN 3516, 3521, 3513,
- 05.06. godzina 10:55 powrót do Leirvik – 19:55 wypłynięcie, rejon operacyjny AN 3516, 3524, 3513,
- 06.06. godzina 09:14 powrót do Flekkefjord – 20:35 wypłynięcie, rejon operacyjny AN 3279, 3513, 3521,
- 07.06. godzina 09:50 powrót do Flekkefjord – 19:25 wypłynięcie, rejon operacyjny AN 3513, 3519, 3516,
- 08.06. godzina 13:37 powrót do Flekkefjord – 19:55 wypłynięcie wraz z U 243 w kierunku Varnes,
- 09.06. zawinięcie do Freda – 12:09 – 19:02 postój na kotwicy po czym wypłynięcie, rejon operacyjny AN 3516, 3524.
Dziesiątego czerwca o godzinie 07:40 U 348 zawinął do Flekkefjord, które opuścił o godzinie 16:30 w eskorcie trawlerów z.o.p. UJ 5305 i UJ 6108 kierując się do Bergen, gdzie przybył następnego dnia o 21:48, kończąc trwający ponad trzy tygodnie patrol (22 dni).

18.06.1944 obowiązki tymczasowego dowódcy na U 348 objął były oficer wachtowy z U 382 OL Sigurd Seeger. Tego samego dnia okręt pod jego dowództwem o 20:30 opuścił Bergen, by zgodnie z otrzymanym poleceniem skierować się do Trondheim w celu przyjęcia na pokład torped akustycznych T-V. Następnego dnia zawinięto do Ålesund, które opuszczono o 16:25 w eskorcie kuta trałowego R 89, kierując się do Trondheim, które osiągnięto dwudziestego pierwszego czerwca o godzinie 03:25.

26.06.1944 obowiązki tymczasowego dowódcy na U 348 objął z kolei dowódca U 312, pod którego dowództwem okręt tego samego dnia o 11:58 opuścił Trondheim, by z godnie z otrzymanym poleceniem skierować się do bazy w Kiel, zawijając pod drodze do Bergen i Kristiansand. Następnego dnia zgodnie z planem przybyto do Bergen, gdzie na brzeg zdano torpedy, amunicję oraz nadwyżkę paliwa i oleju napędowego. Dwudziestego ósmego czerwca U 348 przybył do Kristiansand, gdzie na brzeg zdał części zamienne. Po zakończeniu wszystkich prac następnego dnia o godzinie 04:10 w towarzystwie U 479, U 679, U 370 i U 242 opuszczono Kristiansand kierując się do Kiel, gdzie przybyto pierwszego lipca o 03:20.

Podczas pobytu w Kiel U 348 trafił do miejscowej stoczni Krupp Germaniawerft, gdzie przeprowadzono jego przegląd oraz montaż działa pokładowego kal. 8,8 cm, przygotowując go w ten sposób do służby na wodach Zatoki Fińskiej, gdzie miał za zadanie zwalczać radziecką żeglugę.

11.07.1944 U 348 pod dowództwem swojego starego dowódcy Hansa-Norberta Schuncka wraz z U 242 o godzinie 21:00 wypłynął z bazy w Kiel, by zgodnie z otrzymanym poleceniem skierować się do bazy w Revlu, gdzie przybył trzy dni później 14 lipca o 13:50.

17.07.1944 U 348 pod dowództwem Hansa-Norberta Schuncka o 14:00 wypłynął z bazy w Revlu, by zgodnie z otrzymanym poleceniem skierować się do Helsinek, gdzie przybył następnego dnia. Podczas trwającego do 21 lipca do godziny 12:00 kiedy opuszczono ten portu pobytu okręt Schuncka pełnił funkcję radionadajnika. Następnego dnia pomiędzy godziną 09:15 a 10:02 eskortowany przez dozorowiec V 311 U 348 w kwadracie AO 0260 przeprowadził ćwiczenia w zanurzaniu. Po ich zakończeniu jeszcze tego samego dnia o 14:45 zawinięto do bazy w Revlu.

Patrol 3 (25.07.1944 – 17.08.1944)
25.07. U 348 pod dowództwem Hansa-Norberta Schuncka o godzinie 14:00 wypłynął z bazy w Revlu, by zgodnie z otrzymanym poleceniem zaatakować radziecką żeglugę na wodach Zatoki Fińskiej. Następnego dnia o 19:30 (kwadrat marynarki AO 3374) U 348 wykonał bezskuteczny atak torpedowy na wrogi okręt zidentyfikowany jako dozorowiec a wkrótce potem stał się celem kontrataku 4 kutrów z.o.p. Na skutek detonacji bomb głębinowych zrzuconych przez radzieckie jednostki okręt Schuncka odniósł lekkie uszkodzenia. Dwudziestego ósmego lipca zawinięto do Risholm, gdzie na U 348 utrzymywano stan gotowości do wyjścia w morze. Następnego dnia o 18:00 opuszczono ten port kierując się zgodnie z otrzymanymi rozkazami w stronę rejonu operacyjnego o kodowej nazwie Bengalen. Trzydziestego pierwszego lipca o godzinie 00:16 (kwadrat marynarki AO 3354) odparto atak wrogiego kutra torpedowego, podczas którego wypadł za burtę i zaginął MtrObGfr Rudolf Kölbel (ur. 06.10.1924). Następnego dnia przebywający w kwadracie AO 3355 U 348 w kierunku wrogiego dozorowca o godzinie 07:25 wystrzelił pojedyńczą torpedę wymanewrowaną jednak przez niedoszłą ofiarę, która wkrótce potem przystąpiła do kontrataku, zrzucając serię sześciu bomb głębinowych. Na skutek ich detonacji powstały duże szkody w elementach szklanych. Trzeciego sierpnia o 05:20 zawinięto do wysuniętej bazy Grand Hotel, gdzie zacumowano przy burcie U 370, który prawie dziesięć godzin później o 14:25 wyszedł w morze. Siedem dni później 10 sierpnia o 19:30 okręt Schuncka opuścił wysuniętą bazę kierując się w rejon ujścia rzeki Narwy (kwadraty marynarki AO 3660/AO 3740). Następnego dnia o 23:45 w kwadracie AO 3366 zluzowano przebywający tam U 679. Czternastego sierpnia o godzinie 12:03 (kwadrat marynarki AO 3664) na U 348 zarejestrowano odgłos pracujących silników należących do wrogiego okrętu podwodnego. Następnego dnia o 13:03 w kwadracie AO 3666 doszło do spotkania z U 481. W dniu 16 sierpnia o godzinie 09:08 (kwadrat marynarki AO 3554) na polecenie dowódcy rozstrzelano dostrzeżoną chwilę wcześniej dryfującą minę morską. Siedemnastego sierpnia tuż po północy okręt Schuncka został zluzowany w kwadracie AO 3664 przez przybyły U 479, po czym skierował się do Helsinek, gdzie dotarł tego samego dnia o 12:00, kończąc trwający ponad trzy tygodnie patrol (23 dni).

Patrol 4 (19.08.1944 – 04.10.1944)
19.08. U 348 pod dowództwem Hansa-Norberta Schuncka o godzinie 18:45 wypłynął z bazy w Helsinkach, by zgodnie z otrzymanym poleceniem skierować się do bazy w Mösholm, gdzie dotarto jeszcze tego samego dnia o 22:30. Pięć dni później 24 sierpnia zgodnie z otrzymanymi rozkazami o godzinie 18:45 opuszczono ten port kierując w rejon ujścia rzeki Narwy, gdzie następnego dnia zluzowano przebywający tam U 479. Dwudziestego szóstego sierpnia o godzinie 13:58 (kwadrat marynarki AO 3668) spotkano się z U 370. Ponad dwie godziny później o 16:02 (kwadrat marynarki AO 3666) obie jednostki rozpoczęły ostrzał grupy czternastu radzieckich okrętów przeciwminowych prowadzących trałowanie, zmuszając ją dwadzieścia jeden minut później do odwrotu w kierunku południowym. O 16:41 U 348 wykonał alarmowe zanurzenie przed nadlatującym samolotem, pozostając następnie pod wodą do 17:26. Osiem minut po wynurzeniu ponownie musiano uciekać pod wodę przed nadlatującym dwusilnikowym bombowcem, który w wykonanym następnie ataku zrzucił bomby głębinowe oraz przeprowadził ostrzał z działek pokładowych. Dnia 31 sierpnia o 23:35 przebywający w kwadracie AO 3664 U 348 został zluzowany przez przybyły U 479, obierając następnie kurs na Mösholm, gdzie dotarł następnego dnia. Po trzydniowym pobycie w bazie podczas którego cały czas utrzymywano na okręcie stan gotowości 4 września o 18:45 ponownie skierowano się w rejon ujścia rzeki Narwy, gdzie operowano wraz z U 717, U 679, U 479 i U 1001. Tego samego dnia odebrano też pochodzącą z dowództwa 9 Sicherungdivision depeszę zawierającą instrukcje dla przebywających w tym rejonie okrętów oraz informację o wchodzącym jutrzejszego dna o godzinie 08:00 zawieszeniu broni pomiędzy Finlandią a ZSSR. Trzynastego września o 22:42 przebywający kwadracie AO 2640 okręt Schuncka został zluzowany przez przybyły U 370. Następnego dnia w celu uzupełnienia zapasów prowiantu zawinięto do Revla, który opuszczono 16 września kierując się do Kopli, gdzie dotarto tego samego dnia. Dziewiętnastego września po odebraniu nowych rozkazów skierowano się do położonego w kwadracie AO 0251/53obszaru Hamster. Trzy dni później 22 września o 11:14 (kwadrat marynarki AO 0253) nawiązano przelotny kontakt z szybkimi jednostkami eskortowymi wroga. Trzeciego października o 05:50 (kwadrat marynarki AO 0251) okręt Schuncka został zluzowany przez przybyły U 370, kierując się następnie do bazy w Libau, gdzie dotarł następnego dnia, kończąc trwający prawie siedem tygodni patrol (46 dni, w tym i okres wypoczynku w szkierach).

05.10.1944 U 348 pod dowództwem Hansa-Norberta Schuncka wypłynął z bazy w Libau, by zgodnie z otrzymanym poleceniem skierować się na remont do położonej w Danzig stoczni Holm, gdzie dotarto dwa dni później 7 października.

Patrol 5 (03.01.1945 – 30.01.1945)
03.01. U 348 pod dowództwem Hansa-Norberta Schuncka wypłynął z bazy w Danzig, by zgodnie z otrzymanym poleceniem skierować się po rozkazy do Libau, gdzie przybyto dwa dni później piątego stycznia. Po odebraniu rozkazów nakazujących U 348 zwalczanie wrogiej żeglugi w północnej części Bałtyku jeszcze tego samego dnia o godzinie 12:00 opuszczono bazę. Dziesiątego stycznia (kwadrat marynarki AO 3540) okręt Schuncka bezskutecznie zaatakował torpedą akustyczną wrogi dozorowiec. W dniu 14 stycznia odebrano z dowództwa polecenie przesunięcia rejonu operacyjnego w kierunku wschodnim. Dwudziestego piątego stycznia przebywający aktualnie w kwadracie AO 32 U 358 rozpoczął rejs powrotny do bazy w Kiel. Dwa dni później 27 stycznia na skutek błędu nawigacyjnego okręt wszedł na mieliznę w pobliżu Helu, z której udało mu się bez niczyjej pomocy oswobodzić. Podczas uwalniania się z pułapki na skutek nieszczęśliwego wypadku utonął prowadzący podwodne prace Mtr Hermann Witthöft (ur. 28.06.1926). Trzy dni później trzydziestego stycznia U 348 zawinął do bazy w Swinemünde, kończąc trwający prawie cztery tygodnie parol (27 dni).

05.02.1945 U 348 pod dowództwem Hansa-Norberta Schuncka wypłynął z bazy w Swinemünde, by zgodnie z otrzymanym poleceniem skierować się do Hamburga, gdzie przybył pięć dni później 10 lutego, trafiając następnie na przegląd i remont do położonej w dzielnicy Finkenwerder stoczni Deutsche Werft AG.

30.03.1945 przebywający nadal w stoczni U 348 o godzinie 15:15 został zatopiony podczas dziennego nalotu na port i miasto wykonanego przez amerykańskie bombowce B-17 należące 8 Floty USAAF, tracąc dwóch członków załogi: MaschMt Horsta Golza (ur. 14.01.1924) i FkMt Wernera Henze (ur. 14.02.1924), których ciała zostały pochowane na cmentarzu położonym w dzielnicy Ohlsdorf.

Uwagi:
a.) Po wojnie wrak U-348 został podniesiony z dna i pocięty na złom.

Przypisy:
* Hans-Joachim Förster od lipca do sierpnia pełnił na U-348 funkcje dowódcy z ramienia Baubelehrung.

Bibliografia:
http://uboat.net
www.ubootwaffe.net
http://uboatarchive.net/
http://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/chronik.htm
http://www.u-boot-archiv.de/
http://www.u-historia.com/
Blair Clay „Hitlera Wojna U-bootów” tom II
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die U-boot-Kommandanten tom 1
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Der U-Boot-Bau auf Deutschen Werften von 1935 bis 1945 tom 2
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Erfolge von September 1939 bis Mai 1945 tom 3
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Verluste von September 1939 bis Mai 1945 tom 4
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die Ritterkreuzträger der U-Boot-Waffe von 1939 bis Mai 1945 tom 5
Ritschel Herbert - Kurzfassung Kriegstagebücher Deutscher U-boote 1939 - 1945 Band 7 KTB U 301 - U 374
Rohwer Jürgen: Axis Submarine Successes 1939 - 1945
Trojca Waldemar - U-bootwaffe 1939-1945 cz. 1, 2, 3
Wynn Kenneth U-Boot-Operationen im Zweiten Weltkrieg Einsatzgeschichte U1-U510 tom 1
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Re: U-348 Typ VIIC

Postprzez Brodołak » 12.04.13, 05:39

Witam
Zapraszam do zapoznania się z poprawioną i rozszerzoną historią operacyjną U 348.
Pozdrawiam Brodołak
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów


Posty: 2 • Strona 1 z 1

Powrót do Typ VII



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

cron