1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

U-344 Typ VIIC

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 2 • Strona 1 z 1

U-344 Typ VIIC

Postprzez Brodołak » 15.01.07, 16:31

U 344 Typ VIIC - historia rozszerzona

Stocznia: Nordseewerke GmbH, Emden
Nr zamówienia: 216
Zamówienie: 20.01.1941
Położenie stępki: 07.05.1942
Wodowanie: 29.01.1943
Wcielenie do służby: 26.03.1943
Nr pocztowy: M 50 920

Przebieg służby:
26.03.1943 – 31.03.1944 – 8 Flotylla U-bootów, Danzig (szkolenie załogi)
01.04.1944 – 31.05.1944 – 3 Flotylla U-bootów, La Pallice (okręt bojowy)
01.06.1944 – 22.08.1944 – 11 Flotylla U-bootów, Bergen (okręt bojowy)
22.08.1944 – Zatopiony na północny-zachód od Wyspy Niedźwiedziej, przez brytyjski samolot Swordfish z lotniskowca eskortowego HMS Vindex (Sqn 825/X).

Dowódcy:
26.03.1944 – 22.08.1944 – OL Ulrich Pietsch

Odbyte patrole bojowe: 5

Zatopione/uszkodzone statki handlowe: 0/0

Zatopione/uszkodzone okręty wojenne: 1 (1.350 BRT)/0

27.04.1944 U 344 pod dowództwem Ulricha Pietscha o godzinie 08:00 wypłynął z bazy w Kiel, by zgodnie z otrzymanym poleceniem skierować się do bazy we Flekkefjord. Prawie dwie godziny później o 09:56 na rucie 15 doszło do spotkania z U 534 oraz eskortą złożoną z trałowca M 445 i dozorowca VS 118, w towarzystwie których następnie skierowano się w stronę Dużego Bełtu. Następnego dnia po osiągnięciu punktu Knospe o 13:55 eskorta zawróciła do bazy, zaś oba U-booty wspólnie kontynuowały dalej marsz w stronę Kristiansand, które osiągnęły jeszcze tego samego dnia o 22:32. Trzydziestego kwietnia po uzupełnieniu zapasów U 344 wraz z U 534 i U 241 opuścił Kristiansand udając się w dalszą drogę. Tego samego dnia o godzinie 19:34 ze względu na gęstą mgłę utrudniającą nawigację zawinięto do Egersund, który opuszczono następnego dnia o 14:15 wraz z U 534 i U 234 oraz w towarzystwie eskorty. Jeszcze tego samego dnia od zespołu odłączył się U 534, który obrał kurs na Atlantyk, następny był okręt Pietscha, który skierował się do Flekkefjord, gdzie dotarł o 17:25. Ostatni z U-bootów w towarzystwie eskorty kontynuował marsz do Bergen..

Podczas pobytu we Flekkefjord na U 344 który został podporządkowany dowództwu FdU Mitte utrzymywano stan gotowości do wyjścia w każdej chwili w morze.

14.05.1944 U 344 pod dowództwem Ulricha Pietscha o godzinie 23:50 opuścił Flekkefjord, by zgodnie z otrzymanym poleceniem skierować się do bazy w Bergen. O 01:30 następnego dnia okręt Pietscha spotkał się z U 1191, w towarzystwie którego skierował się do Stavanger, gdzie dotarł o 09:52. Po ponad godzinnym pobycie U 344 w towarzystwie tym razem U 348 oraz w eskorcie trałowca M 416 opuścił ten port, kierując się przybrzeżnym szlakiem żeglugowym do Bergen, gdzie dotarł jeszcze tego samego dnia o 19:45.

15.05.1944 U 344 został zwolniony z podległości dowództwu FdU Mitte.

20.05.1944 U 344 pod dowództwem Ulricha Pietscha wraz z U 476 o godzinie 19:00 wypłynął z bazy w Bergen, by zgodnie z otrzymanym poleceniem płynąc w odległości 60 mil morskich od wybrzeża aż do 63 N, po czym przez Vestfjord skierować się do Narwiku. W dniu 25 maja o 17:45 na U 344 odebrano pochodzącą z FdU depeszę o następującej treści:
Pietsch jak najszybciej skierować się w stronę podanej przez Nordheimera pozycji AF 5677 w celu udzielenia mu pomocy. Meldować o swojej pozycji.”.
Wzywającym pomocy okrętem był dowodzony przez Huberta Nordheimera U 990, ciężko uszkodzony na zachód od Bodo bombami głębinowymi zrzuconymi przez brytyjski bombowiec B-24 Liberator „S” należący do 59 Sqn RAF. Na pokładzie wspomnianej jednostki znajdowali się poza tym także członkowie dobitego tego samego dnia torpedą, ciężko uszkodzonego 24 maja przez samolot Catalina „V” z 210 Sqn RAF U 476. Pomimo otrzymanego polecenia Ulrich Pietsch nie podjął żadnych działań ze względu na fakt, że do miejsca zdarzenia dzielił go dystans 125 mil morskich a poza tym w bliżej znajdowały się dozorowce i U 475. W międzyczasie ciężko uszkodzony U 990 poszedł na dno a przebywający w pobliżu dozorowiec V 5901 uratował 51 osób w tym 18 członków załogi z U 476. Dwa dni później 27 maja o godzinie 08:15 U 344 zawinął do bazy w Narwiku cumując przy burcie awizo Grille.

Patrol 1 (31.05.1944 – 08.07.1944)
31.05. U 344 pod dowództwem Ulricha Pietscha o godzinie 16:35 opuścił Narwik, by zgodnie z otrzymanym rozkazem zaatakować nieprzyjacielską żeglugę na Oceanie Arktycznym i Morzu Barentsa. O 18:31 zawinięto do Lödingen, gdzie na pokład przyjęto miejscowego pilota, który następnie poprowadził okręt na odcinku do Harstad. Następnego dnia o 21:15 (kwadrat marynarki AB 6565) wymieniono się sygnałami rozpoznawczymi z napotkanym U 957. Drugiego czerwca o godzinie 06:04 na U 344 odebrano pochodzącą z FdU depeszę o następującej treści:
Pietsch, Nees, Schreyer, Borgess przemieścić się na linię dozoru od AB 6561 do 6597 dołączając do zgrupowania Trutz.”.
Następnego dnia o 15:35 osiągnięto wyznaczoną pozycję, przypadającą na kwadrat AB 5964. W dniu 8 czerwca o 05:35 (kwadrat marynarki AF 2168) wymieniono się sygnałami rozpoznawczymi z napotkanym U 315. Dwa dni później 10 czerwca o godzinie 11:35 w kwadracie AF 2193 z pomostu U 344 dostrzeżono dryfującą minę morską, którą minięto w bezpiecznej odległości. Dnia 17 czerwca o 21:25 (kwadrat marynarki AB 8722) po raz trzeci wymieniono się sygnałami rozpoznawczymi z napotkanym U-bootem, którym tym razem był U 363. Trzy dni później 20 czerwca osiągnięto nową pozycję, przypadającą na kwadrat AB 7630. Dwudziestego piątego czerwca na okręcie Pietscha odebrano depeszę FdU o następującej treści:
Grupa Trutz od dnia 26 czerwca, godziny 00:00 rozpocząć marsz z prędkością 7 węzłów w stronę nowych rejonów ataku, głębokość 30 mil morskich: Schweiger AB 7711 – Lange AA 6994 – Herrle AA 6962 – Zoller AB 7711 – Pietsch AB 7479 – Ness AB 7768 – Borger AB 7855 – Falke AF 1138 – Dunkelberg AF 1226 – Unverzagt AF 1296.”.
W dniu 6 lipca o godzinie 09:58 U 344 rozpoczął marsz powrotny do bazy Tego samego dnia o 22:43 (kwadrat marynarki AB 8415) wymieniono się sygnałami rozpoznawczymi z napotkanym U 394. Następnego dnia o 03:54 przebywający w kwadracie AB 8546 okręt Pietscha nadał do dowództwa meldunek pogodowy o następującej treści:
1018mb, 8 ° C.”.
Ósmego lipca o 07:15 (kwadrat marynarki AB 9864) U 344 spotkał się z U711, w towarzystwie którego skierował się w stronę Narwiku. O 11:40 zawinięto do Harstad, które opuszczono czterdzieści pięć minut później po uprzednim podjęciu na pokład miejscowego pilota. Tego samego dnia o 18:30 wpłynięto do Ramsund, gdzie rozpoczęto zdawanie na brzeg posiadanych na pokładzie torped. Po zakończeniu tej operacji o godzinie 21:15 ruszono w dalszą drogę osiągając Bogen o 22:55, kończąc trwający ponad pięć tygodni patrol. Podczas jego trwania przepłynięto 5.914 mil morskich na i 226 mil morskich pod powierzchnią.

Patrol 2 (03.08.1944 – 22.08.1944)
03.08. U 344 pod dowództwem Ulricha Pietscha o godzinie 13:00 wypłynął z bazy w Narwiku, by zgodnie z otrzymanym rozkazem zaatakować nieprzyjacielską żeglugę na Oceanie Arktycznym i Morzu Barentsa. W dniu 12 sierpnia na U 344 odebrano pochodzącą z FdU depeszę o następującej treści:
Pietsch, jako rejon ataku obsadzić AB 5495.”.
Pięć dni później 17 sierpnia odebrano kolejną depeszę z FdU o następującej treści:
Grupa Trutz nowe rejony ataku: U 996 AB 9189 –U 344 AB 5464 – U 394 AB 5967 – U 363 AB 6796.”.
Głównym celem w/w grupy w tym okresie był konwój JW.59, który dnia 15 sierpnia opuścił Wyspy Brytyjskie. Dwudziestego sierpnia o godzinie 17:57 okręt Pietscha nadał do dowództwa meldunek o następującej treści:
Samolot pokładowy, moja pozycja AB 5480.”.
Następnego dnia o 15:20 U 344 nadał do dowództwa flotylli kolejny meldunek o następującej treści:
Godzina 06:04, konwój w AB 5450, kurs 60, 18 sm. Do korwety wystrzelono dwie niecelne torpedy T-V. Prawdopodobnie z powodu zrzucenia przed nią, krótko przed odpaleniem torped bomb głębinowych. Salwa trzech torped do krążownika typu Dido, trzy detonacje jedna po drugiej. Po dwóch godzinach na tym samym namiarze jeden niszczyciel i dwie fregaty, które zmieniły kurs na 60°, prędkość 24 węzły.”.
W wyniku tych ataków o czym Ulrich Pietsch nie wiedział o godzinie 06:04 na dno w kwadracie AB 5456 poszedł brytyjski eskortowiec HMS Kite (1.350 BRT). Tego samego dnia podążający za konwojem okręt Pietscha nadał jeszcze dwa meldunki o następujących treściach:
- o 15:28 – „Godzina 11:10, AB 5456 duża plama oleju, liczne szczątki, trzy samoloty pokładowe zapędziły mnie pod wodę. Pozostały jeszcze 3 T-V i 2 T-III, kontynuuję atak.”.
- 16:20 – „3 statki po stronie sterburty płynące w kolumnie. Duża ilość samolotów pokładowych.”.
Dwudziestego drugiego sierpnia (kwadrat marynarki AB 3852) płynący na powierzchni za konwojem U 344 został na północny – zachód od Wyspy Niedźwiedziej wykryty i zaatakowany a w następstwie tego zatopiony przez brytyjski samolot Swordfish (825/X Sqn FAA) stacjonujący na pokładzie lotniskowca eskortowego HMS Vindex. Cała załoga okrętu Ulricha Pietscha zginęła.

Uwagi:
a.) Poprzednia wersja losów U 344 mówiła, że w dniu 24 sierpnia został on zatopiony bombami głębinowymi i pociskami jeża przez brytyjskie eskortowce HMS Mermaid i HMS Peacock, fregatę HMS Loch Dunvegan oraz niszczyciel HMS Keppel. W rzeczywistości podczas tego ataku wyżej wymienione okręty zatopiły bliźniaczy U 354.

Członkowie załogi U-344 polegli w dniu 22.08.1944 (W kolejności alfabetycznej):
1.) Acksel Alfred (MaschMt) 25.03.1923
2.) Banasiewicz Heinrich (MaschMt) 23.01.1920
3.) Bär Gottfried (MechMt) 10.09.1921
4.) Beck Karl-Heinz (MaschOGfr) 18.01.1924
5.) Beling Paul (MtrOGfr) 28.06.1924
6.) Beutel Reinhard (FkMt) 21.07.1922
7.) Bodde Karl-Heinz (MaschOGfr) 08.10.1923
8.) Dirrigl Josef (MaschMt) 11.12.1921
9.) Egeler Gerhard-Gastav (OLt.z.S) 16.10.1916
10.) Eickhoff Walter (StOMasch) 24.08.1913
11.) Emmerich Johann-Albert (MaschOGfr) 12.06.1923
12.) FängerWerner (MtrOGfr) 15.02.1923
13.) Fasterling Walter (MechOGfr) 16.02.1922
14.) Fischer Erwin (BtsMt) 22.04.1923
15.) Franz Dieter (MaschOGfr) 02.05.1924
16.) Froitzheim Theodor (MtrOGfr) 05.04.1921
17.) Göbel Werner (MaschOGfr) 30.11.1924
18.) Görlach Heinz (MtrOGfr) 05.03.1923
19.) Greiderer Alfred (FkOGfr) 12.02.1924
20.) Grosser Walter (MaschMt) 08.04.1923
21.) Hartwig Siegfried (MtrOGfr) 07.11.1924
22.) Heller Karl (MtrOGfr) 07.09.1924
23.) Hochgemuth Alexander (FkOGfr) 11.04.1924
24.) Ibels Albert-PeterMasch (ObGfr) 21.03.1924
25.) Kamma Ehrenfried (FkOGfr) 25.09.1922
26.) Kaschubat Kurt (MaschGfr) 17.05.1925
27.) Knitter Richard (MaschOGfr) 12.04.1923
28.) Kossyk Alfons (MtrOGfr) 27.01.1925
29.) Leimbach Johann (MaschOGfr) 25.01.1923
30.) Loyal Heinz (MtrOGfr) 04.11.1924
31.) Ludwig Siegfried (MaschOGfr) 31.03.1925
32.) Madile Felix (Lt.z.S) 12.03.1924
33.) Michelmann Heinrich (MaschOGfr) 22.06.1920
34.) Müller Hermann (FkMt) 18.08.1922
35.) Nehls Richard (MaschMt) 19.01.1921
36.) Nowak Günter (OStrm)09.04.1917
37.) Pester Werner (OBtsMt) 30.09.1919
38.) Pietsch Ulrich (KpLt) 05.12.1915, Crew of 1936, odznaczenia: DKiG. 31.08.44 (U-344)
39.) Prunner Herbert (MtrOGfr) 26.05.1924
40.) Rautenberg Erich (OBtsMt) 17.01.1919
41.) Rütze Horst (MtrGfr) 07.05.1925
42.) Salzer Herbert (OMasch) 21.08.1914
43.) Schäfer Karl-Heinz (OLt.ing) 05.01.1922
44.) Steimle Albert (MechOGfr) 14.02.1924
45.) Strand Bernhard (MechOGfr) 30.11.1923
46.) Treiber Hermann (OSanMt) 12.04.1919
47.) Türcke von Eckhard-Wilhelm (Lt.z.S) 16.03.1923, Crew of X/1940
48.) Voth Werner (SigOGfr) 12.10.1919
49.) Würch Alex (MtrOGfr)20.11.1922
50.) Wurth Helmut (MaschOGfr) 08.09.1922
51.) ?

Bibliografia:
http://uboat.net
www.ubootwaffe.net
http://uboatarchive.net/
http://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/chronik.htm
http://www.u-boot-archiv.de/
http://www.u-historia.com/
Blair Clay „Hitlera Wojna U-bootów” tom II
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die U-boot-Kommandanten tom 1
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Der U-Boot-Bau auf Deutschen Werften von 1935 bis 1945 tom 2
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Erfolge von September 1939 bis Mai 1945 tom 3
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Verluste von September 1939 bis Mai 1945 tom 4
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die Ritterkreuzträger der U-Boot-Waffe von 1939 bis Mai 1945 tom 5
Ritschel Herbert - Kurzfassung Kriegstagebücher Deutscher U-boote 1939 - 1945 Band 7 KTB U 301 - U 374
Rohwer Jürgen: Axis Submarine Successes 1939 - 1945
Trojca Waldemar - U-bootwaffe 1939-1945 cz. 1, 2, 3
Wynn Kenneth U-Boot-Operationen im Zweiten Weltkrieg Einsatzgeschichte U1-U510 tom 1
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Re: U-344 Typ VIIC

Postprzez Brodołak » 01.03.13, 06:36

Witam
Zapraszam do zapoznania się z poprawioną i rozszerzoną historią operacyjną U 344.
Pozdrawiam Brodołak
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów


Posty: 2 • Strona 1 z 1

Powrót do Typ VII



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość