1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

U-340 Typ VIIC

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 2 • Strona 1 z 1

U-340 Typ VIIC

Postprzez Brodołak » 02.11.06, 19:00

U 340 Typ VIIC - historia rozszerzona

Stocznia: Nordseewerke GmbH, Emden
Nr zamówienia: 212
Zamówienie: 17.12.1940
Położenie stępki: 01.10.1941
Wodowanie: 20.08.1942
Wcielenie do służby: 16.10.1942
Nr pocztowy: M 49 695

Przebieg służby:
16.10.1942 ? 30.04.1943 ? 8 Flotylla U-bootów, Danzig (szkolenie załogi)
01.05.1943 ? 02.11.1943 ? 6 Flotylla U-bootów, St. Nazaire (okręt bojowy)
02.11.1943 ? Zatopiony w pobliżu Tangieru przez brytyjski eskortowiec HMS Fleetwood i niszczyciele HMS Active i HMS Witherington oraz samolot Wellington z Dyonu 179/R RAF.

Dowódcy:
16.10.1942 ? 02.11.1943 ? OL ~ KL Hans-Joachim Klaus

Odbyte patrole bojowe: 3

Zatopione/uszkodzone statki handlowe: 0/0

Zatopione/ uszkodzone okręty wojenne: 0/0

Patrol 1 (29.04.1943 ? 31.05.1943)
29.04. U 340 pod dowództwem Hansa-Joachima Klausa o godzinie 08:00 wypłynął z bazy w Kiel, by zgodnie z otrzymanym rozkazem zaatakować nieprzyjacielską żeglugę na Północnym Atlantyku. Ze względu na potrzebę rozminowania ruty 01 pomiędzy godziną 09:30 a 14:00 okręt Klausa stał na kotwicy. O 15:53 na rucie 01 doszło do spotkania z trałowcem M 1906 oraz U 760, UA i U 731, w towarzystwie których skierowano się w dalszą drogę. O 21:07 (kwadrat marynarki AO 7517) w związku z awarią detektora min na trałowcu wszystkie okręty skierowały się w stronę kotwicowiska B, gdzie przybyły o 23:00 stając następnie na kotwicy. Następnego dnia po przybyciu nowego trałowca M 1904 o godzinie 11:17 cztery U-booty ruszyły w dalszą drogę. Tego samego dnia o 16:24 (kwadrat marynarki AO 7169) od konwoju odłączył się UA, który obrał kurs na ?rhus. Pierwszego maja o godzinie 06:50 (kwadrat marynarki AO 4492) nastąpiła wymiana składu eskorty, w miejsce trałowca przybyły trzy dozorowce V 1611, V 1702 i V 1705. Tego samego dnia o 18:58 w celu uzupełnienia zapasów zawinięto do Kristiansand, które opuszczono następnego dnia o 06:00 w towarzystwie U 760 i U 731 oraz w eskorcie dozorowca V 1701. Tego samego dnia po osiągnięciu o 21:07 kwadratu AN 2361 dozorowiec zawrócił do bazy, zaś trzy okręty rozpoczęły indywidualny marsz w stronę swoich rejonów operacyjnych. Trzeciego maja (kwadrat marynarki AN 2392) płynący na powierzchni U 340 został o godzinie 16:27 zmuszony do alarmowego zanurzenia i pobytu pod wodą do 20:48 przez nieprzyjacielski samolot, który przeprowadził atak, w wyniku którego doszło do uszkodzenia zbiornika paliwowego nr 1, który utracił szczelność. Tego samego dnia o 20:51 w kwadracie AN 2368 doszło do spotkania i wymiany sygnałami rozpoznawczymi z U 731. Jedenastego maja o godzinie 11:40 na U 340 odebrano pochodzącą z BdU depeszę o następującej treści:
?Z ekonomiczną prędkością obsadzą U 760, U 636, U 340, U 731, U 657, U 640 jako grupa Iller linię dozoru od AK 5122 do AK 5564.?.
Tego samego dnia o 18:25 (kwadrat marynarki AK 2738) wykonano alarmowe zanurzenie na głębokość A-60 (20 metrów) przed nadlatującym czterosilnikowym samolotem należącym do 84 Sqn USN, który wkrótce potem wykonał atak zrzucając dwie bomby głębinowe. W wyniku bliskich ich detonacji okręt odniósł drobne uszkodzenia z których najpoważniejszym było utracenie przez wyrzutnię torpedową nr II szczelności. Wszystkie te uszkodzenia zostały następnie usunięte siłami i środkami załogi. Dwa dni później 13 maja w związku z meldunkiem U 640 o kontakcie z konwojem (był nim ONS.7 osłaniany przez grupę eskortową B5), Hans-Joachim Klaus rozpoczął działania przeciwko niemu. Następnego dnia po bezskutecznych próbach odnalezienia wroga o 20:15 (kwadrat marynarki AK 1238) przerwano jego poszukiwania. Piętnastego maja o 10:06 U 340 zajął swoją pozycję w zgrupowaniu, przypadającą na kwadrat AG 9367. W dniu 17 maja odebrano dwie depesze z BdU o następujących treściach:
- o 10:44 - ?Dnia 18 maja o godzinie 16:00 jako nowa grupa Donau I w linii dozoru od AJ 3853 do AK 4839 przebywają: U 640, U 757, U 760, U 636, U 340, U 731, U 304, U 227, U 645, U 952, U 418, U 258, U 381.?.
- o 13:52 ? ?Wbrew ostatniemu rozkazowi Donau I obsadzi dnia 18, godz. 20:00 nową linię dozoru od AK 4251 do 8141 w znanej już kolejności.?.
Następnego dnia o godzinie 00:58 (kwadrat marynarki AK 4558) na U 340 odebrano pochodzący z U 304 meldunek o kontakcie z wrogiem o następującej treści:
?Konwój AK 4675, kurs wschodni.?,
w związku z czym Hans-Joachim Klaus nakazał obranie kursu 120? w celu jego przechwycenia. Wykrytym i meldowanym konwojem był SC.130 osłaniany przez grupę eskortową B7. Dziewiętnastego maja o 09:11 (kwadrat marynarki AK 5479) z pomostu U 340 dostrzeżono maszty niezidentyfikowanej jednostki, w stronę której się skierowano. O 10:30 wykonano alarmowe zanurzenie przed nadlatującym samolotem, pozostając następnie pod wodą do 15:02. W trakcie tego pobytu w średniej odległości od okrętu detonowały bomby głębinowe. Tego samego dnia pomiędzy 17:30 a 21:52 poszukujący wciąż wroga okręt Klausa jeszcze trzykrotnie zmuszany był do ucieczki pod wodę przed nadlatującymi samolotami. Następnego dnia o godzinie 04:00 przebywający w kwadracie AK 5849 okręt rozpoczął rejs w stronę bazy w Bordeaux. Dziesięć dni później 30 maja o 09:38 (kwadrat marynarki BF 8366) spotkano się z U 592, z którym następnie wymieniono się informacjami. Dwadzieścia dwie minuty później w punkcie Gabel U 340 spotkał się z eskortą, w towarzystwie której skierował się następnie w stronę ujścia Żyrondy, dopływając o godzinie 17:05 do położonego w głębi lądu Bordeaux, kończąc w ten sposób trwający prawie pięć tygodni patrol (33 dni). Podczas jego trwania przepłynięto 4.817 mil morskich na i 352 mile morskie pod powierzchnią.

Patrol 2 (06.07.1943 ? 02.09.1943)
06.07. U 340 pod dowództwem Hansa-Joachima Klausa godzinie 11:00 z miejscowym pilotem na pokładzie wypłynął z bazy w Bordeaux, by zgodnie z otrzymanym rozkazem zaatakować nieprzyjacielską żeglugę na Środkowym Atlantyku. Tego samego dnia po dopłynięciu do portu Le Verdon okręt Klausa stanął na beczce. Po przenocowaniu następnego dnia o 06:30 w eskorcie przerywacza zagród minowych Spbr 5 oraz trałowców M 24 i M 152 skierowano się w dalszą drogę. Od 17:30 okręt Klausa płynął w eskorcie patrolowców SG 3 i SG 1 oraz w towarzystwie U 373 i U 468. Tego samego dnia o 22:35 (kwadrat marynarki BF 9123) do konwoju dołączył przybyły z St. Nazaire U 757 a wkrótce potem odłączyły się od niego U 373 i U 468, które obrały kurs w stronę swoich rejonów operacyjnych. Tuż po północy 8 lipca (kwadrat marynarki BF 9116) U 340 zszedł w zanurzenie rozpoczynając podwodny marsz. Tego samego dnia pomiędzy 15:00 a 16:50 w kwadracie BF 8381 Hans-Joachim Klaus przeprowadził próbne głębokie zanurzenie na głębokość A+110 (190 metrów), które potwierdziło szczelność okrętu. Jedenastego lipca towarzyszący dotychczas przez cały czas okrętowi Klausa U 757 o godzinie 22:36 (kwadrat marynarki BE 9274) odłączył się od niego, kierując się w stronę swojego rejonu operacyjnego. Następnego dnia na U 340 odebrano pochodzącą z BdU depeszę o następującej treści:
?Dla Webera, Klausa, Schuga, Schamonga, Deetza i Fenna docelowym rejonem operacyjnym jest ET 38. Marsz w jego kierunku z ekonomiczną prędkością, wykorzystując Passat.?.
W dniu 16 lipca o godzinie 16:00 (kwadrat marynarki DH 1397) na polecenie dowódcy załoga przystąpiła do prac na pokładzie m.in. przy trzymetrowej wielkości pontonie, który poddano przeglądowi i konserwacji. Dwa dni później 18 lipca o godzinie 23:30 (kwadrat marynarki DT 6159) w celu sprawdzenia sprawności działania na polecenie dowódcy w powietrze wypuszczono jeden pozorator radarowy Aphrodite. Dwudziestego czwartego lipca na U 340 odebrano pochodzącą z dowództwa flotylli depeszę o następującej treści:
?Gdzie przebywa Mtr. Hein ?.?.
Trzy dni później 27 lipca o godzinie 01:00 osiągnięto rejon operacyjny (kwadrat marynarki ET 90), rozpoczynając następnie jego przemierzanie. Następnego dnia o 19:43 (kwadrat marynarki ET 9966) z pomostu U 340 dostrzeżono smugę dymu, w stronę której niezwłocznie się skierowano. Ponad dwie godziny później o 21:55 zidentyfikowano kontakt jako płynący w szwajcarskim czarterze grecki frachtowiec Marpessa, z ataku na który zrezygnowano. Czwartego sierpnia odebrano depeszę BdU o następującej treści:
?Od teraz żadne uzupełnienie zapasów nie jest możliwe, wszystkie przebywające do tego czasu w swoich rejonach operacyjnych okręty rozpocząć marsz powrotny, jeżeli zapasy paliwa i prowiantu na to pozwalają.?.
W związku z w/w depeszą jeszcze tego samego dnia o godzinie 21:40 (kwadrat marynarki EU 4755) okręt Klausa rozpoczął rejs powrotny. Cztery dni później 8 sierpnia o godzinie 19:26 (kwadrat marynarki ET 1119) doszło do spotkania i wymienienia się informacjami z U 468. W dniu 10 sierpnia o godzinie 16:55 (kwadrat marynarki EJ 6536) z pomostu U 340 po raz drugi podczas tego patrolu dostrzeżono smugę dymu, w stronę której niezwłocznie się skierowano. Dwie godziny później o 18:57 w celu dokładnego przyjrzenia się kontaktowi, którym był samotny statek Hans-Joachim Klaus wydał rozkaz zanurzenia na peryskopową. Wkrótce potem zidentyfikowano cel jako portugalski frachtowiec Lujela. Po wynurzeniu mającym miejsce o godzinie 20:08 skierowano się w stronę frachtowca, którego następnie zatrzymano. Po sprawdzeniu papierów i stwierdzeniu, że Lujela nie przewozi kontrabandy o 21:19 jej kapitanowi pozowano płynąć dalej. Czternastego sierpnia na polecenie dowództwa o godzinie 03:17 (kwadrat marynarki DT 5328) wyłączono odbiornik Wanze.1, w związku z podejrzeniem, że może on emitować fale, które mogą być przechwytywane przez nieprzyjacielskie jednostki nawodne i lotnicze. W dniu 23 sierpnia o godzinie 22:31 (kwadrat marynarki CG 1533) na niebie po stronie bakburty zaobserwowano dwie białe i jedną czerwoną rakietnicę (sygnał rozpoznawczy własnych samolotów to biała i czerwona rakietnica), w stronę skąd one dochodziły następnie się skierowano. Następnego dnia o 03:35 (kwadrat marynarki CG 1631) z pomostu U 340 dostrzeżono ponton z pięcioma rozbitkami, którymi byli członkowie załogi samolotu zwiadu lotniczego Fw.200 Condor (zginał Ob.Feldw. Gensch), który o godzinie 18:00 poprzedniego dnia zmuszony był wodować. Po podniesieniu z wody Ob.Feldw. A. Billinga, die U-Offz. G. Jacobiego, O. Hirschfelda, K. Lelewela i J. Staniewskiego ruszono w dalszy rejs. Tuż po północy 25 sierpnia o godzinie 00:15 przebywający w kwadracie CG 2273 U 340 został wykryty a następnie zaatakowany przez nieprzyjacielski samolot. Na jego skutek okręt nie odniósł żadnych poważniejszych uszkodzeń natomiast od ognia karabinów maszynowych i odłamków ranni zostali dowódca, I WO, II WO, BtsMt. Knoop, Gfr Lindemann, Gfr. Fassel. Trzy minuty później wykonano alarmowe zanurzenie uciekając w ten sposób przed drugim atakiem. Drugiego września o godzinie 14:12 w punkcie Pt.438 U 340 spotkał się z eskortą, w towarzystwie której skierował się do bazy w St. Nazaire, gdzie przybył o 20:15, kończąc trwający ponad osiem tygodni patrol (59 dni). Podczas jego trwania przepłynięto 7.599,5 mili morskiej na i 552,7 mili morskiej pod powierzchnią.

Patrol 3 (17.10.1943 ? 02.11.1943)
17.10. U 340 pod dowództwem Hansa-Joachima Klausa o godzinie 11:00 wypłynął z bazy w St. Nazaire, by zgodnie z otrzymanym rozkazem skierować się do kwadratu BE 82 a następnie dokonać próby przedarcia się przez Cieśninę Gibraltarską na Morze Śródziemne, w celu wzmocnienia działających tam sił U-bootwaffe. W dniu 20 października na okręcie Klausa odebrano pochodzącą z BdU depeszę o następującej treści.
?Właściwy dla przedarcia się jest skryty marsz. U 340, U 450 i U 732 podejście od zachodu 15? długości zachodniej. Za dnia płynąć w zanurzeniu, w nocy na powierzchni.?. Zbliżać się do cieśniny przez CG 89. Stamtąd na wschód 13? nocą wynurzać się tylko w celu naładowania baterii.?.
Cztery dni później 24 października przebywający w kwadracie CG 18 U 340 nadał o godzinie 07:00 do dowództwa meldunek pozycyjny. Trzydziestego pierwszego października (kwadrat marynarki CG 9822) szykujący się do przedarcia przez cieśninę Gibraltarską okręt Klausa cały dzień spędził na dnie, wynurzając się na powierzchnię o 23:30. Podczas podjętej tej nocy próby przedarcia się na Morze Śródziemne już dnia pierwszego listopada U 340 został wykryty przez brytyjski samolot Wellington należący do 179 Sqn RAF, który jednak z powodu problemów z silnikiem zmuszony był przerwać atak i wracać do bazy. Zanim to jednak nastąpiło Hans-Joachim Klaus widząc zbliżający się wrogi samolot wydał rozkaz alarmowego zanurzenia a następnie nakazał obrać kurs na afrykańskie wybrzeże Cieśniny Gibraltarskiej, gdzie zamierzał osadzić swój okręt na dnie, aby kolejnej nocy podjąć drugą próbę przedarcia się. W ciągu trwającego do godziny 22:00 (kwadrat marynarki CG 9596) pobytu na dnie, w pobliżu pozycji zajmowanej przez U 340 krążyły zaalarmowane sygnałem z Wellingtona brytyjskie jednostki stacjonujące w bazie w Gibraltarze, które co jakiś czas zrzucały bomby głębinowe. Zaraz po zmroku w związku z niskim poziomem naładowania baterii Hans-Joachim Klaus wydał rozkaz wynurzenia, aby spróbować przedrzeć się na powierzchni ładując przy okazji baterie. Niedługo potem U 340 został zmuszony do zanurzenia przez brytyjskie okręty w składzie eskortowiec HMS Fleetwood oraz niszczyciele HMS Active i HMS Witherington, które następnie rozpoczęły długie i ciężkie bombardowanie bombami głębinowymi. Na skutek tych ataków na okręcie Klausa pojawiły się liczne przecieki oraz uszkodzenia m.in. silników. Zdając sobie sprawę, że okręt jest już praktycznie stracony Hans-Joachim Klaus skierował go wykorzystując resztkę mocy w bateriach akumulatorów w kierunku wód terytorialnych Hiszpanii, gdzie wynurzył się wydając załodze rozkaz opuszczenia i zatopienia U 340. Po czterech godzinach pobytu w wodzie 48 członków załogi okrętu Klausa zostało uratowanych przez hiszpańskie kutry rybackie: Pinero No.3 (21 osób), Nuevo Gurugu (6 osób), Dolores Fransisca (16 osób) oraz przez n/n kuter (5 osób). Zanim jednak hiszpańskie jednostki dotarły do swojego portu zostały zatrzymane przez eskortowiec HMS Fleetwood (wpłynął na wody terytorialne neutralnej Hiszpanii), który przejął następnie na swój pokład rozbitków z U 340. Wkrótce potem jeden z kutrów Dolores Fransisca zawrócił na miejsce zatonięcia okrętu Klausa, w celu odnalezienia ostatniego członka jego załogi ObStrm Toni Henkela ale zanim rozpoczął jego poszukiwania został zmuszony ogniem artyleryjskim przez HMS Fleetwood do powrotu do portu. Piątego listopada ciało zaginionego marynarza zostało wyrzucone na marokański brzeg a dwa dni później 7 listopada po przetransportowaniu pochowane na cmentarzu w hiszpańskiej Ceucie.

Członkowie załogi U 340 wzięci do niewoli w dniu 02.11.1943 (W kolejności alfabetycznej):
1.) Adrian Hellmuth (OMasch)
2.) Alfanz Adolf (MtrOGfr)
3.) Dähler Kurt (OStrm)
4.) Diezel Günther (Mtr)
5.) Ehlers Helmut (MtrGfr)
6.) Eisenheim Günter (Lt.z.S)
7.) Erben Hans-Joachim (Lt.z.S)
8.) Gästner Heinz (MaschMt)
9.) Grams Hermann (MtrGfr)
10.) Gresher/Grether Hermann (OLt.ing)
11.) Gutjahr Walter (FkGfr)
12.) Hartelt Helmut (MechMt)
13.) Helbig Kurt (OBtsMt)
14.) Hils Wihelm (MaschMt)
15.) Hirmke Freimut (MtrOGfr)
16.) Höfer Willy (MtrGfr)
17.) Huthuff Günter (MaschMt)
18.) Janszen Ernst (MtrOGfr)
19.) Kaczmarczyk Willi (MtrGfr)
20.) Kallmeyer Egon (MtrGfr)
21.) Kappel Ludwig (MtrOGfr)
22.) Kehnscherfer Reinhold (MaschOGfr)
23.) Kellermann Wilhelm (BtsMt)
24.) Kellner Max (MtrGfr)
25.) Klaus Hans-Joachim (KpLt)
26.) Knoop Karl-Heinz (BtsMt)
27.) Kramer Heinz (MaschOGfr)
28.) Kuntzsch Herbert (MtrGfr)
29.) Liebehenschel Rudolf (Mtr)
30.) Löcherbach Paul (OMasch)
31.) Malcharzik Walter (MtrGfr)
32.) Mittler Christian (MaschOGfr)
33.) Monte de Stephan (MechGfr)
34.) Niemes Walter (MtrGfr)
35.) Oster Helmut (MaschOGfr)
36.) Parczyk Erich (MtrOGfr)
37.) Patz Karl (MtrOGfr)
38.) Peter Helmut (FkMt)
39.) Philipp Ernst (MtrOGfr)
40.) Reiter Paul (FkMt)
41.) Riedel Gotthard (SanMt)
42.) Säckler Sebastian (Mtr)
43.) Schaa Hermann (MechGfr)
44.) Schäfler Josef (MtrOGfr)
45.) Schekahn Ernst (MtrGfr)
46.) Schmitt Hermann (MaschMt)
47.) Süss Franz (MtrOGfr)
48.) Zapf Karl-Heinz (MaschMt)

Członkowie załogi U 340 polegli w dniu 02.11.1943* (W kolejności alfabetycznej):
1.) Hinz Gerhard (MaschOGfr) lub Anton Henkel

Przypisy:
* Według informacji ze strony http://www.ubootwffe.net, Gerhard Hinz zginął 01.11.1943.

Bibliografia:
http://uboat.net
www.ubootwaffe.net
http://uboatarchive.net/
http://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/chronik.htm
http://www.u-boot-archiv.de/
http://www.u-historia.com/
Blair Clay ?Hitlera Wojna U-bootów? tom II
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die U-boot-Kommandanten tom 1
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Der U-Boot-Bau auf Deutschen Werften von 1935 bis 1945 tom 2
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Erfolge von September 1939 bis Mai 1945 tom 3
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Verluste von September 1939 bis Mai 1945 tom 4
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die Ritterkreuzträger der U-Boot-Waffe von 1939 bis Mai 1945 tom 5
Ritschel Herbert - Kurzfassung Kriegstagebücher Deutscher U-boote 1939 - 1945 Band 7 KTB U 301 - U 374
Rohwer Jürgen: Axis Submarine Successes 1939 - 1945
Trojca Waldemar - U-bootwaffe 1939-1945 cz. 1, 2, 3
Wynn Kenneth U-Boot-Operationen im Zweiten Weltkrieg Einsatzgeschichte U1-U510 tom 1
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Re: U-340 Typ VIIC

Postprzez Brodołak » 14.12.12, 06:07

Witam
Zapraszam do zapoznania się z poprawioną i rozszerzoną historią operacyjną U 340.
Pozdrawiam Brodołak
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów


Posty: 2 • Strona 1 z 1

Powrót do Typ VII



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 4 gości

cron