1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

U-336 Typ VIIC

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 4 • Strona 1 z 1

U-336 Typ VIIC

Postprzez Brodołak » 02.11.06, 18:54

U 336 Typ VIIC - historia rozszerzona

Stocznia: Nordseewerke GmbH, Emden
Nr zamówienia: 208
Zamówienie: 15.08.1940
Położenie stępki: 28.03.1941
Wodowanie: 04.12.1941
Wcielenie do służby: 14.02.1942
Nr pocztowy: M 41 923

Przebieg służby:
14.02.1942 ? 30.11.1942 ? 5 Flotylla U-bootów, Kiel (szkolenie załogi)
01.12.1942 ? 05.10.1943 ? 1 Flotylla U-bootów, Brest (okręt bojowy)
05.10.1943 ? Zatopiony na południowy zachód od Islandii przez brytyjski samolot Hudson z Dyonu 269/F.

Dowódcy:
14.02.1942 ? 05.10.1943 ? OL ~ KL Hans Hunger

Odbyte patrole bojowe: 4

Zatopione/uszkodzone statki handlowe: 1 (4.919 BRT)/0

Zatopione/ uszkodzone okręty wojenne: 0/0

Okres służby U 336 przed rozpoczęciem wykonywania patroli bojowych:
15.02. ? 08.04.1942 ? Emden ? stacjonarne szkolenie spowodowane zalodzeniem akwenu.
11.04. ? 25.04.1942 ? Kiel ? próby morskie w ramach UAK.
29.04. ? 05.05.1942 ? Danzig ? próby morskie w ramach UAG.
06.05. ? 10.05.1942 ? Gotenhafen ? próby broni torpedowej w ramach TEK.
11.05. ? 13.05.1942 ? R?nne/Bornholm ? próby hydrofonów w ramach UAG-Schall.
14.05. ? 17.05.1942 ? Danzig ? pobyt w stoczni w celu przeprowadzenia prac naprawczych.
18.05. ? 09.06.1942 ? Hela ? szkolenie w ramach Agru-Front w trakcie którego przeprowadzono pięciodniowy kurs szkoleniowy dla głównych mechaników.
10.06. ? 30.06.1942 ? Danzig ? strzelanie torpedami w ramach 25 Flotylli U-bootów.
01.07. ? 11.09.1942 ? Gotenhafen ? oddelegowanie do służby jako okręt szkolny w składzie 22 Flotylli U-bootów.
12.09. ? 30.09.1942 ? Gotenhafen ? ćwiczenia taktyczne w ramach 27 Flotylli U-bootów.
04.10. ? 04.11.1942 ? Wilhelmshaven ? pobyt w stoczni w celu przeprowadzenia przeglądu i prac naprawczych.
05.11. ? 09.11.1942 ? Kiel ? montaż odbiornika Fu.M.B., kalibracja GHG oraz przygotowanie okrętu do wyjścia na pierwszy patrol.

Patrol 1 (12.11.1942 ? 08.01.1943)
12.11.1942 U 336 pod dowództwem Hansa Hungera wraz z U 657 i U 439 o godzinie 08:05 wypłynął z bazy w Kiel, by zgodnie z otrzymanym rozkazem zaatakować nieprzyjacielską żeglugę na Północnym Atlantyku. O 11:30 po wejściu na rutę 15 doszło do spotkania z mającym pełnić rolę eskorty trałowcem M 1904, w towarzystwie którego skierowano się w stronę Dużego Bełtu. Tego samego dnia podczas mającej miejsce zmiany składu eskorty (kwadrat AO 7241) o godzinie 20:37 doszło do kolizji dozorowca V 1906 z U 336, który na skutek tego odniósł uszkodzenia bakburtowego zbiornika siodłowego oraz pokładu (wypadek ten sprokurował nawigator U 336 ObStrm Emil Geilert, podczas wymijania trałowca M 1904). O 22:33 (kwadrat marynarki AO 7244) w celu oceny rozmiaru uszkodzeń Hans Hunger nakazał rzucić kotwicę. Następnego dnia o godzinie 07:21 podniesiono kotwicę kierując się z powrotem w eskorcie dozorowca V 1906 do bazy w Kiel, gdzie przybyto o 22:05. W okresie od 16 do 25 listopada U 336 przebywał w stoczni Kriegsmarine Werft, gdzie prowadzono na nim prace naprawcze. Dnia 28 listopada okręt Hungera wraz z U 628 o godzinie 08:07 wypłynął z bazy w Kiel, by kontynuować przerwany kolizją z dozorowcem patrol. O 11:15 po wejściu na rutę 15 doszło do spotkania z mającym pełnić rolę eskorty trałowcem M 1902, którego o godzinie 14:22 (kwadrat marynarki AO 4465) zmienił kolejny trałowiec M 1607. Trzydziestego listopada w celu uzupełnienia zapasów o godzinie 02:35 zawinięto do Marviken, które wraz z U 628 i patrolowcem NK06 opuszczono o 09:48. Tego samego dnia po osiągnięciu o 17:00 kwadratu AN 3274 eskorta zawróciła do bazy zaś ponad godzinę później utracono kontakt wzrokowy z U 628. W dniu 9 grudnia o godzinie 17:42 (kwadrat marynarki AK 3653) na U 336 odebrano pochodzący z U 758 meldunek o następującej treści:
?Nieprzyjaciel kieruje się 90? , 10 węzłów.?.
Meldowanym nieprzyjacielem, w stronę którego pozycji jednostka Hungera niezwłocznie się skierowała był konwój HX.217, osłaniany przez grupę eskortową B6 (w składzie jej m.in. polski niszczyciel ORP Burza). Następnego dnia o godzinie 01:14 (kwadrat marynarki AL 1518) U 336 znalazł się pomiędzy trzema nieprzyjacielskimi okrętami zidentyfikowanymi jako niszczyciele. Dwie minuty później wykonano alarmowe zanurzenie najpierw na głębokości A+0 (80 metrów), po czym po detonowaniu w pobliżu pojedynczej bomby głębinowej zanurzono się głębiej, schodząc na głębokości A+70 (150 metrów). Ponad dwie godziny później o 03:40 okręt Hungera znalazł się z powrotem na powierzchni ale nie udało mu się już odzyskać kontaktu z wrogiem. Tego samego dnia w godzinach popołudniowych o 14:21 (kwadrat marynarki AL 1621) płynący na powierzchni U 334 został wykryty i zmuszony do alarmowego zanurzenia na głębokość A+0 (80 metrów) przez wrogi samolot, który w wykonanym następnie ataku zrzucił serię trzech bomb głębinowych, które nie spowodowały żadnych uszkodzeń. Po wynurzeniu mającym miejsce o 15:32 Hans Hunger nakazał obrać kurs 145?. Jedenastego grudnia o 16:52 na U 336 odebrano pochodzącą z BdU depeszę o następującej treści:
?U 336, U 628, U 591, U 455, U 435, U 553, U 569, U 615, U 524, U 610, U 611, U 604 i U 623 dnia 13 grudnia godzina 20:00 przebywać w linii dozoru od AL 1543 do 4446. Wszystkie okręty tworzą grupę Ungestüm.?.
Głównym celem w/w grupy był najpierw meldowany przez B-Dienst konwój HX.218 osłaniany przez grupę eskortową B3 a następnie ON.154 osłaniany przez grupę eskortową C1. Czternastego grudnia o godzinie 23:16 (kwadrat marynarki AK 2869) doszło do spotkania i wymienienia się sygnałami rozpoznawczymi z U 628. Dwa dni później 16 grudnia o 12:17 (kwadrat marynarki AK 2817) odebrano meldunek U 373 o kontakcie z nieprzyjacielem, w stronę którego pozycji niezwłocznie się skierowano. Ze względu na złe warunki atmosferyczne oraz słabą widoczność Hans Hunger po kilku godzinach marszu uznał, że szanse dojścia nieprzyjaciela przed zmrokiem są znikome i nakazał zaprzestać pościgu. Osiemnastego grudnia panujące dotychczas złe warunki pogodowe uległy jeszcze bardziej pogorszeniu (wiatr SWS 9 ? 10, morze 9, mgła), co spowodowało, że dowódca U 336 wydał rozkaz zejścia pod wodę. Na skutek w/w warunków złamania kości ramienia doznał MechGfr Hiewe. Dwa dni później 20 grudnia o godzinie 12:50 (kwadrat marynarki AK 7945) z pomostu U 336 na kursie 90? dostrzeżono samotny statek, o którym zameldowano dowództwu. O 14:18 w kierunku w/w celu w pewnych odstępach czasowych wystrzelono dwie torpedy, które jednak spudłowały. Pomimo tego niepowodzenia kontynuowano pościg za statkiem, który przerwało o godzinie 17:55 utracenie z nim kontaktu w gęstej zadymce śnieżnej. Ściganą jednostka mógł być maruder z konwoju ON.152, należący do brytyjskiego armatora Charles Hill & Sons z Bristolu frachtowiec Montreal City (3.066 ton), który następnego dnia o 03:56 (kwadrat marynarki BD 1167) został zatopiony przez U 591. W dniu 28 grudnia o godzinie 16:30 (kwadrat marynarki BD 9589) z pomostu U 336 dostrzeżono czubki masztów a następnie sylwetki statków tworzących konwój ON.154, o którym niezwłocznie zameldowano dowództwu. Ponad trzygodzinny później o 19:47 tropiący konwój okręt Hungera został wykryty i odpędzony od niego przez jeden z okrętów eskorty. Następnego dnia o godzinie 06:32 (kwadrat marynarki CE 3118) z pomostu U 336 dostrzeżono płynący samotnie tankowiec, którym był maruder z konwoju ON.154, uszkodzony poprzedniego dnia jedną torpedą przez U 225, należący do belgijskiego armatora Compagnie Financi?re Belge des Petroles (Petrofina) SA z Antwerpii President Francqui (4.919 ton), w stronę którego się skierowano. Pomiędzy godziną 07:24 a 07:26 w kierunku belgijskiej jednostki z wyrzutni nr I i IV wystrzelono dwie torpedy, które choć trafiły w cel nie detonowały. Nie zrażony tym niepowodzeniem Hans Hunger nakazał o 07:28 z wyrzutni nr V odpalić kolejną torpedę, ale zanim zdołano to uczynić ta samoczynnie wystartowała w wyrzutni i dopiero po kilkudziesięciu sekundach udało się jej pozbyć. O godzinie 09:16 w kierunku tankowca, który w międzyczasie o 08:13 ponownie został trafiony przez U 225 z wyrzutni nr I wystrzelono kolejną torpedę, której zapalnik ponownie okazał się wadliwy. Ponad godzinę później o 10:25 tym razem z wyrzutni nr V odpalono piątą już torpedę, która trafiła w cel powodując jego zatonięcie w przeciągu krótkiego odstępu czasu. Po wynurzeniu mającym miejsce dwadzieścia pięć minut później U 336 spotkał się z U 225, który w międzyczasie podjął z jednej z szalup na swój pokład kapitana belgijskiego statku. W godzinach popołudniowych tego samego dnia o 16:00 na kursie 110? zaobserwowano smugę dymu, która jak się później okazało pochodziła od płynącego na powierzchni niezidentyfikowanego U-boota. Trzydziestego pierwszego grudnia o 08:39 (kwadrat marynarki BD 9482) w punkcie uzupełniania zapasów spotkano się z U 524. W południe (kwadrat marynarki BD 9483) spotkano się z kolejnym oczekującymi na pojawienie się podwodnego tankowca U-bootami: U 628, U 524 (ponownie), U 435 i U 591. W godzinach wieczornych tego samego dnia o 20:00 nawiązano kontakt wzrokowy z przybyłym pomocniczym tankowcem U 117. Pierwszego stycznia w związku z zauważeniem w pobliżu jednostki nawodnej wszystkie przebywające na tym akwenie okręty o godzinie 11:00 (kwadrat marynarki BD 9467) wykonały manewr zanurzenia, pozostając następnie pod wodą do 13:25. Pomiędzy 16:30 a 18:25 U 336 pobrał z U 117 ca. 15m3 paliwa, poczym o 19:10 rozpoczął rejs do bazy w Breście. Cztery dni później 5 stycznia płynący na powierzchni okręt Hungera został o godzinie 08:39 (kwadrat marynarki BE 6872) zmuszony do zanurzenia i pobytu pod wodą przez nadlatujący samolot zidentyfikowany jako Sunderland, który w wykonanym następnie ataku w ślad za nim zrzucił dwie bomby głębinowe, które detonowały w momencie gdy ten znajdował się na głębokości A-55 (25 metrów). Na skutek bliskich detonacji U 336 odniósł nieznaczne uszkodzenia. W dniu 8 stycznia o godzinie 08:10 w kwadracie BF 5218 spotkano się z dozorowcem V 713, w eskorcie którego o 16:00 zawinięto do Brestu, kończąc trwający ponad siedem tygodni patrol (2+42 dni). Podczas jego trwania przepłynięto 7.043 mile morskie na i 313 mil morskich pod powierzchnią.

Patrol 2 (02.03.1943 ? 11.04.1943)
02.03. U 336 pod dowództwem Hansa Hungera o godzinie 16:07 opuścił Brest, by zgodnie z otrzymanym rozkazem zaatakować nieprzyjacielską żeglugę na Północnym Atlantyku. Pięćdziesiąt trzy minuty później na redzie doszło do spotkania z eskortą złożoną z przerywacza zagród minowych Spbr 8 oraz dozorowca V 714, która następnie towarzyszyła mu do godziny 20:19. Następnego dnia o 00:28 (kwadrat marynarki BF 5515) po uzyskaniu namiaru na 170cm Hans Hunger wydał rozkaz zanurzenia, pozostając pod wodą do 01:12. Siódmego marca na U 336 odebrano pochodzącą z BdU depeszę o następującej treści:
?Hunger, Edzards i Struckmeier dołączą do grupy Neuland i przemieszczą się w kwadracie AK o jedną pozycję w kierunku SO.?.
Głównymi celami w/w grupy w tym okresie, były konwoje SC.121 i HX.228. W godzinach popołudniowych tego samego dnia o 17:09 (kwadrat marynarki BD 2317) z pomostu U 336 dostrzeżono czubki masztów dwóch statków handlowych i 3 - 4 jednostek eskorty. Hans Hunger podejrzewając, że ma do czynienia z wrogim konwojem rozpoczął poszukiwania jego głównej części, w trakcie którego trwania jego okręt został wykryty i zmuszony do ucieczki przez jeden z eskortowców. O 23:20 (kwadrat marynarki AK 9874) rozpoczęto podejście w celu wykonania ataku na dostrzeżony statek zidentyfikowany jako tankowiec, w kierunku którego dwanaście minut później wystrzelono dwie torpedy. Niedługo potem zarejestrowano odgłos dwóch detonacji nie uzyskując jednak potwierdzenia wzrokowego skutków ataku. Ewentualny powtórny atak na tankowiec został udaremniony przez okręt eskorty, który zmusił Hansa Hungera do ucieczki. Dziesiątego marca o 10:35 (kwadrat marynarki BD 2266) płynący na powierzchni U 336 został zmuszony do zanurzenia i pobytu pod wodą do 11:56 przez amerykański samolot należący do Dywizjonu VC-9 US Navy. Tuż po południu o 12:05 (kwadrat marynarki BD 2265) nawiązano kontakt z konwojem, którym był oczekiwany HX.228 o którym zameldowano dowództwu. Dwie minuty później U 336 został zmuszony do alarmowego zanurzenia przez nadpływający niszczyciel, który wkrótce potem przystąpił do polowania. Po wynurzeniu mającym miejsce o 13:01 Hans Hunger podjął pościg za konwojem, który został przerwany ponad półtorej godziny później o 14:37, kiedy to musiano wykonać alarmowe zanurzenie uciekając w ten sposób przed nadpływającymi dwoma niszczycielami i korwetą. Po ponownym wynurzeniu kontynuowano dalej pościg za celem, podczas którego trwania o godzinie 23:32 (kwadrat marynarki AK 9874) nawiązano kontakt z tankowcem, w którego stronę wystrzelono dwie torpedy, rejestrując chwilę potem odgłos dwóch detonacji nie uzyskując jednak potwierdzenia wzrokowego skutków ataku. Jedenastego marca poszukujący wciąż konwoju U 336 został godzinie 12:53 (kwadrat marynarki AK 9911) zmuszony do zanurzenia przez nadlatujący samolot zidentyfikowany jako Sunderland. Ze względu na uzyskanie wkrótce potem przez hydroakustyka namiaru na głośno pracujące śruby okrętowe oraz detonacje bomb głębinowych Hans Hunger postanowił pozostać pod wodą. Po wynurzeniu mającym miejsce o 17:05 (kwadrat marynarki AK 9679) obsada wachty zaobserwowała pogorszenie widoczności spowodowane gęstym opadem deszczu. Następnego dnia o 19:40 odebrano kolejną depeszę BdU o następującej treści:
?Do 13 kontynuować operację, konwój według obliczeń 13. godzina 08:00 przebywać ma w obszarze od AL 2950 do 6810.?.
W dniu 13 marca odebrano trzecią już depeszę z dowództwa o następującej treści:
?Przerwać operację konwojową. Jako okręty grupy Dränger przebywają: U 373, U 86, U 336, U 440, U 633, U 590, U 441, U 406, U 608, U 333, U 221 i U 610 dnia 15 marca, godz. 08:00 w linii dozoru od AL 4887 do BE 1255.?.
Głównym celem w/w zgrupowania był kolejny konwój HX.229. Dwa dni później 15 marca o godzinie 08:00 osiągnięto swoją pozycję wyjściową w zgrupowaniu (kwadrat marynarki AL 7259), rozpoczynając następnie przemieszczanie się w kierunku południowym. Następnego dnia dalszy marsz tym kursem ze względu na warunki atmosferyczne stał się niemożliwy (na skutek uderzeń fal rannych w głowę zostało dwóch marynarzy, którzy jako goście zjawili się na pomoście). Dnia 17 marca o godzinie 17:03 (kwadrat marynarki AK 8943) wyminięto dostrzeżony chwilę wcześniej wrogi eskortowiec zidentyfikowany jako niszczyciel. Tego samego dnia pomiędzy 17:35 a 20:40 U 336 aż czterokrotnie zmuszony był uciekać pod wodę przed nadlatującymi samolotami. Następnego dnia o 07:03 (kwadrat marynarki AK 9419) w zasięgu wzroku pojawił się U-boot, który nie odpowiedział jednak na nadany sygnał rozpoznawczy (okrętem tym był U 598). W południe tego samego dnia U 336 spotkał się w kwadracie AK 9126 z U 439. Dnia 19 marca o godzinie 04:06 (kwadrat marynarki AK 6999) okręt Hansa Hungera nawiązał kontakt z konwojem HX.229 ale zanim zdołał zająć dogodną do ataku pozycję został wykryty i odpędzony od niego przez nieprzyjacielski eskortowiec. Prawie cztery godziny później o 07:55 (kwadrat marynarki AL 4758) kontynuujący pościg za konwojem U 336 został zmuszony do alarmowego zanurzenia przez trzy niszczyciele, które wkrótce potem przystąpiły do polowania. O 14:00 (kwadrat marynarki AL 4791) w pobliżu płynącego na powierzchni okrętu Hungera wynurzył się U 305, który rozpoczął trwający kilkanaście minut marsz równoległym kursem. Prawie trzy godziny później o 16:48 (kwadrat marynarki AL 4853) nawiązano kontakt wzrokowy z samotnym statkiem, którym był należący do amerykańskiego armatora Luckenbach SS Co Inc z Nowego Jorku frachtowiec Matthew Luckenbach (.5.848 ton). Wkrótce potem U 336 zszedł w zanurzenie rozpoczynając podwodny marsz w kierunku celu. O 20:22 podczas prowadzonej obserwacji statku przez peryskop zauważono detonację torpedy w rejonie jego śródokręcia, po której osiem minut później poszedł na dno (sprawcą zatopienia był przebywający w pobliżu U 527). Następnego dnia płynący na powierzchni U 336 został o godzinie 09:59 (kwadrat marynarki AL 5741 zaskoczony przez nieprzyjacielski samolot zidentyfikowany jako Sunderland, który w wykonanym następnie ataku zrzucił serię pięciu bomb głębinowych, które wpadły do wody w odległości 25 metrów po stronie bakburty. Dwudziestego pierwszego marca o godzinie 03:31 odebrano pochodzącą z BdU depeszę o następującej treści:
?U 305, U 591, U 631, U 86, U 384, U 666, U 618, U 336, U 333, U 530, U 527, U 440, U 373, U 441, U 590, U 641, U 642, U 257 jako grupa Seewolf dnia 25 marca godzina 08:00 przebywają w linii dozoru do AK 4179 do BD 1348.?.
Głównym celem w/w grupy był meldowany przez B-Dienst konwój SC.123, osłaniany przez grupę eskortową B2. Sześć dni później 27 marca o 16:05 (kwadrat marynarki AK 4544) Hans Hunger rozpoczął działania w związku z odebranym meldunkiem U 305 o kontakcie w kwadracie AJ 3885 z płynącym kursem 80? konwojem, którym był osłaniany przez grupę eskortową B1 konwój HX.230. Następnego dnia w szkwale deszczowym wyminięto o 05:30 (kwadrat marynarki AK 1949) dostrzeżony chwilę wcześniej przez wachtowych wrogi niszczyciel. Dwudziestego dziewiątego marca na poszukującym wciąż wroga U 336 dokonano przesunięcia czasu o godzinę. Następnego dnia o 01:30 (kwadrat marynarki AK 6319) w związku z niskim stanem paliwa (11m3) Hans Hunger przerwał operację konwojową. Dnia 3 kwietnia o 09:30 (kwadrat marynarki BD 2231) spotkano się z U 333, z którym wspólnie rozpoczęto poszukiwania podwodnego tankowca U 463. O 18:00 (kwadrat marynarki AK 8964) nawiązano kontakt najpierw z U 590 a godzinę później z podwodnym tankowcem. Tego samego dnia pomiędzy 21:20 a 22:40 (kwadrat marynarki AK 8928) z U 463 pobrano ca. 20m3 paliwa. Dwa dni później 5 kwietnia z pomostu kierującego się w stronę bazy okrętu Hungera o godzinie 16:00 (kwadrat marynarki BD 3398) dostrzeżono dryfującą szalupę, pochodzącą z zatopionego przez U 707 frachtowca Jonathan Sturges, z której na pokład podjęto sześciu rozbitków amerykańskiej narodowości. Dziesiątego kwietnia o 23:07 (kwadrat marynarki BF 6411) w bliskiej odległości wyminięto idący na patrol U 226. Następnego dnia o godzinie 08:00 (kwadrat marynarki BF 5221) U 336 spotkał się z przerywaczem zagród minowych oraz osłanianym przez niego U 441, w towarzystwie których skierował się do Brestu, gdzie przybył o 10:15, kończąc trwający prawie sześć tygodni patrol (40 dni). Podczas jego trwania przepłynięto 5.987,5 mili morskiej na i 427,5 mili morskiej pod powierzchnią.

Patrol 3 (08.05.1943 ? 17.07.1943)
08.05. U 336 pod dowództwem Hansa Hungera wraz U 558 w towarzystwie przerywacza zagród minowych o godzinie 09:19 opuścił Brest, by zgodnie z otrzymanym rozkazem zaatakować nieprzyjacielską żeglugę na Północnym Atlantyku. Po osiągnięciu o 12:21 punktu Bruno 1 eskorta zawróciła do bazy zaś oba okręty kontynuowały dalej wspólny marsz przez Biskaje. O 15:03 na U 336 utracono kontakt z U 558. Następnego dnia o godzinie 11:50 odebrano pochodzącą z BdU depeszę o następującej treści:
?Hunger skierować się do Schmidta a następnie go eskortować. Okręt według namiaru z godziny 07:00 przebywa w BF 4427, kurs na Pt. Kern.?,
(okręt Schmidta, którym był U 663 siódmego maja został ciężko uszkodzony bombami głębinowymi zrzuconymi przez nieprzyjacielski samolot). Tego samego dnia o 16:33 (kwadrat marynarki BF 5458) wymieniono się sygnałami rozpoznawczymi z czterema samolotami Ju 88. Kilka godzin później o 22:27 (kwadrat marynarki BF 5491) poszukiwania U 663 zostały zakończone. Jedenastego maja o 14:33 (kwadrat marynarki BF 4462) uzyskano najpierw namiar a wkrótce potem kontakt wzrokowy z nadlatującym samolotem zidentyfikowanym jako Halifax, w którego stronę z działek kal. 20 mm i karabinów maszynowych otworzono ogień udaremniając w ten sposób atak. Zanim wroga maszyna wyszła na pozycję do drugiego nalotu Hans Hunger zarządził alarmowe zanurzenie, pozostając następnie pod wodą do godziny 09:37 następnego dnia. W dniu 15 maja o godzinie 14:22 (kwadrat marynarki BE 4152) na kursie 4? z pomostu U 336 dostrzeżono smugę dymu, w stronę której się skierowano. Ponad cztery godziny później o 18:55 zidentyfikowano ścigany cel jako irlandzki frachtowiec Irish Plane. Dwa dni później 17 marca odebrano pochodzącą z BdU depeszę o następującej treści:
?U 221, U 666, U 228, U 558, U 603, U 336, U 642, U 752 jak grupa Oder przebywać dnia 18.05., godzina 20:00 w linii dozoru od BD 2181 do 2769.?.
Głównym celem w/w zgrupowania były konwoje: HX.238 osłaniany przez grupę eskortową C3 i SC.130 osłaniany przez grupę eskortową B7. Następnego dnia o 20:00 (kwadrat marynarki BD 2494) okręt Hungera osiągnął swoją pozycję w zgrupowaniu, rozpoczynając jej powolne przemierzanie w poszukiwaniu wroga. W tym też czasie pierwszy z w/w konwoji przepłynął rejon koncentracji niezauważony przez nikogo natomiast drugi dnia 19 maja został dostrzeżony przez U 304 ale na jego meldunek o kontakcie odpowiedziały tylko dwa U-booty: U 645 i U 952. Dwudziestego maja odebrano kolejną depeszę z dowództwa o następującej treści:
?Jako grupa Mosel przebywają: U 552, U 264, U 378, U 607, U 218, U 221, U 666, U 752, U 558, U 336, U 650, U 642, U 603, U 228, U 575, U 621, U 229, U 641, U 305, U 569, U 468 i U 231 dnia 21 maja, godzina 20:00 w linii dozoru od AJ 6417 do AK 7592.?.
Głównym celem nowoutworzonego zgrupowania był meldowany przez B-Dienst kolejny konwój HX.239. Następnego dnia o godzinie 00:13 (kwadrat marynarki AK 7554) U 336 spotkał się z U 218, z którym wymieniono się sygnałami rozpoznawczymi. W godzinach popołudniowych tego samego dnia od wschodu w rejon koncentracji okrętów grupy Mosel wpłynął osłaniany przez grupę eskortową C1 oraz 6 grupę wsparcia z lotniskowcem eskortowym USS Bogue w składzie konwój ON.184. Po odebraniu o 22:22 (kwadrat marynarki AK 8856) pochodzącego z U 218 meldunku o dostrzeżeniu smugi dymu w kwadracie BD 2127 Hans Hunger nakazał obranie kursu 74?, rozpoczynając operację przeciwko temu kontaktowi. Meldowanym przez U 218 celem był oczekiwany konwój HX.239. Dnia 23 maja na wszystkich okrętach zgrupowania Mosel odebrano depeszę BdU o następującej treści:
?Przerwać operację. Spodziewane jest dzisiaj silne przeciwdziałanie ze strony lotnictwa.?.
Trzy dni później 26 maja odebrano kolejną depeszę pochodzącą z dowództwa o następującej treści:
?Jako grupa Trutz przebywają: U 92, U 558, U 953, U 951, U 435, U 666, U 336, U 232, U 642, U 221, U 603, U 228, U 641, U 569, U 608, U 211 i U 217 dnia 01.06., godzina 08:00 w linii dozoru od CD 9657 do DF 4221.?.
Głównym celem w/w grupy miały być konwoje pływające na rucie USA ? Gibraltar ? USA a pierwszym z nich był osłaniany przez TF.65 konwój GUS.7A. Dnia 1 czerwca o godzinie 08:00 U 336 osiągnął swoją pozycję w zgrupowaniu (kwadrat marynarki CD 7651), rozpoczynając następnie jej powolne przemierzanie. Piątego czerwca o 09:45 (kwadrat marynarki DF 1296) spotkano się z U 666. Następnego dnia odebrano depeszę BdU o następującej treści:
?Grupa Trutz przesunąć linię dozoru w kierunku północnym.?.
Siódmego czerwca najpierw o 10:01 (kwadrat marynarki CD 4859) spotkano się z U 953 z którym wymieniono się sygnałami rozpoznawczymi a następnie o 16:30 (kwadrat marynarki CD 4865) z U 641. Dwa dni później o 09:31 (kwadrat marynarki CD 8231) doszło do kolejnego spotkania tym razem z U 642, z którego Hans Hunger uzyskał namiar na punkt przebywania podwodnego tankowca. Następnego dnia o 16:40 (kwadrat marynarki CD 4892) nawiązano kontakt z podwodnym tankowcem U 488 z którego następnie pomiędzy 18:13 a 21:40 pobrano 50m3 paliwa, jedna sztukę sekstansu, prowiant na 7 dni, 1,5m3 wody pitnej oraz 1 m3 oleju napędowego. Dwunastego czerwca o 10:36 (kwadrat marynarki CD 4831) zgodnie z otrzymanym rozkazem rozpoczęto marsz w kierunku kwadratu DE 3213. Tego samego dnia o 13:07 (kwadrat marynarki CD 4855) wymieniono się sygnałami rozpoznawczymi z napotkanym U 608. Od 16 czerwca U 336 w ramach podgrupy Trutz 3 operował najpierw przeciwko konwojowi GUS.8 osłanianemu przez TF.66 a następnie UGS.10 osłanianemu przez TF.71. W dniu 29 czerwca odebrano z BdU dwie depesze o następującej treści:
- o godzinie 22:18 ? ?Zgrupowanie Trutz rozwiązane, marsz w kierunku wschodnim z ekonomiczną prędkością.?,
- o godzinie 23:37 ? ?U 608, U 641, U 603, U 228 utworzą grupę Geier I, U 211, U 951, U 953, U 435 Geier II, U 232, U 642, U 336 Geier III. Grupy te w ustalonej kolejności zaczynając od północy utworzą w odstępach 40 milowych ustawione w poprzek linie poszukiwawcze. Geier I CE 9571 - CF 7553/8278/9126/6913 ? CG 4515, Geier II i Geier III DG 3424/3396 - CF 8887/9716/9611 - CG 4789/4527.?.
Głównym celem w/w grup miały być konwoje Gibraltarskie. Dnia 4 lipca okręt Hungera o 08:00 osiągnął swoją pozycję wyjściową znajdującą się w kwadracie DG 3488, rozpoczynając następnie przemieszczanie się kursem 84?. O godzinie 14:14 (kwadrat marynarki DG 3571) nawiązano kontakt wzrokowy z samotnym statkiem w stronę którego się skierowano schodząc o 16:34 pod wodę z zamiarem jego zaatakowania. Ponad godzinę później o 17:45 zidentyfikowano cel jako portugalską jednostkę Pero de Alenquer, w związku czym odstąpiono do wykonania ataku. Sześć dni później 10 lipca o 14:46 (kwadrat marynarki CG 4377) U 336 został zaatakowany przez wrogi samolot zidentyfikowany jako Sunderland, który ostrzelał go z działek pokładowych a następnie zrzucił cztery bomby głębinowe. Dwie minuty później Hans Hunger nakazał wykonać alarmowe zanurzenie. W trakcie pobytu na głębokości A-20 (60 metrów) w pobliżu okrętu detonowały jeszcze dwie serie dobrze zrzuconych według dowódcy bomb głębinowych. Po wynurzeniu mającym miejsce o 19:10 (kwadrat marynarki CG 4371) rozpoczęto rejs powrotny do bazy. Następnego dnia o 16:09 (kwadrat marynarki CG 1428) U 336 po raz kolejny został zaatakowany przez wrogi samolot zidentyfikowany jako Sunderland, który w przeprowadzonym następnie ataku zrzucił dwie bomby głębinowe. Trzy minuty później wykonano alarmowe zanurzenie pozostając następnie pod wodą do godziny 20:00. Dwa dni później 13 lipca o godzinie 09:47 (kwadrat marynarki BF 9216) po raz trzeci w ciągu ostatnich dni wykonano alarmowe zanurzenie przed nadlatującym samolotem ponownie zidentyfikowanym jako Sunderland, pozostając pod wodą do godziny 21:00. Dnia 17 lipca o 12:50 (kwadrat marynarki BF 6175) U 336 spotkał się eskortą, w towarzystwie której o 15:00 wpłynął do bazy w Lorient, kończąc trwający ponad dziesięć tygodni patrol (71 dni). Podczas jego trwania przepłynięto 11.016 mil morskich na i 677 mil morskich pod powierzchnią.

26.08.1943 U 336 pod dowództwem Hansa Hungera o godzinie 09:00 opuścił Lorient, by udać się do Brestu, gdzie przybył jeszcze tego samego dnia.

Patrol 4 (14.09.1943 ? 05.10.1943)
14.09. U 336 pod dowództwem Hansa Hungera o godzinie 18:30 opuścił Brest, by zgodnie z otrzymanym rozkazem skierować się przez kwadrat BE 5220 do kwadratu AK 65. Dwudziestego drugiego września na okręcie Hungera odebrano pochodzącą z BdU depeszę o następującej treści:
?Od 23.09 uzupełnią w pełni zapasy od Schnoora przebywającego w BD 6755, Dauter, Freyberg, Hunger i Baltz. Żadnych meldunków.?.
Następnego dnia U 336 nadał do dowództwa meldunek sytuacyjny. Dwudziestego czwartego września odebrano kolejną depeszę z BdU o następującej treści:
?16 okrętów, U 336 utworzą grupę Rossbach. W tej kolejności od 26.09., godziny 16:00 przebywać w linii dozoru od AK 2645 do 6817.?.
Głównym celem w/w grupy w następnych dniach były konwoje ON.203, ONS.19, HX.258 i ON.204. Następnego dnia U 336 pobrał z przebywającego w kwadracie BD 6755 podwodnego tankowca U 460 paliwo oraz prowiant. W dniach 3 i 4 października Hans Hunger nadał do dowództwa dwa meldunki o następujących treściach:
- 03.10. o 21:47 ?AD 8433 jeden niszczyciel kurs zachodni, wodnosamolot.?
- 04.10. o 15:52 ? AD 8526 co godzinę kontakt z samolotem kurs zachodni, wczoraj godzina 21:00 niszczyciel AD 8511, kurs zachodni. Dobra widoczność. 73m3.?.
Piątego października płynący na powierzchni na południowy zachód od Islandii (kwadrat marynarki AD 8289) U 336 został wykryty a następnie zaatakowany rakietami przez brytyjski samolot Hudson ?F? należący do 269 Sqn RAF. Atak ten był skuteczny i okręt Hungera poszedł na dno wraz z całą załogą.

Uwagi:
a.) Poprzednia wersja losów U 336 mówiła że okręt ten w dniu 4 października padł ofiarą bomb głębinowych zrzuconych przez amerykański samolot Ventura należący do Dywizjonu VB-128 US Navy.

Członkowie załogi U 336 polegli w dniu 05.10.1943 (W kolejności alfabetycznej):
1.) Bockheim Alfons (OMasch)
2.) Bonatz Heinz-Dieth (Lt.z.S, 1WO)
3.) Böttger Heinz (MaschOGfr)
4.) Buchner Karl (OSanMt)
5.) Fillafer Ewald (MaschOGfr)
6.) Geilert Emil (OStrm)
7.) Gerlach Wolfgang (MtrOGfr)
8.) Glaubig Helmut-Ernst (MaschGfr)
9.) Gnauck Richard (OLt.ing)
10.) Grosch Josef-Friedrich (MaschOGfr)
11.) Haupt Heinz-Paul (MaschMt)
12.) Heinrich Bruno (MtrOGfr)
13.) Hensel Hellmuth-Reinhold (MaschOGfr)
14.) Hillenmaier Günther (Lt.z.S)
15.) Hinnenberg Ernst (BtsMt)
16.) Hopfe Karl (MaschMt)
17.) Hunger Hans (KpLt)
18.) Junge Harro (MaschOGfr)
19.) Kieliszek Bernhard (MtrOGfr)
20.) Klameth Max (OMaschMt)
21.) Koch Fritz (OMasch)
22.) Körner Heinz (MaschOGfr)
23.) Krämer Max-Gustav (OMaschMt)
24.) Kulack Werner (BtsMt)
25.) Leinen Kurt (MtrGfr)
26.) Lorenz Otto (MaschMt)
27.) Marenberg Werner (MtrOGfr)
28.) Mendler Max (MechGfr)
29.) Merkelbach Kurt (MaschOGfr)
30.) Mettler Hans (MtrOGfr)
31.) Meyer Egon (MechGfr)
32.) Miebes Alfons (MtrOGfr)
33.) Modla Max (OMaschMt)
34.) Molkentin Harry (MechOGfr)
35.) Morawa Georg (MechMt)
36.) Moysiszik Hans (MtrGfr)
37.) Otte Heinrich (OBtsMt)
38.) Pasler Hubert (MtrOGfr)
39.) Prochno Erich (MaschOGfr)
40.) Riedel Werner (FkOGfr)
41.) Schneider Karl-Heinz (Mtr)
42.) Schöning Hans (FkMt)
43.) Schütt Udo (OFkMt)
44.) Sempf Waldemar (MtrOGfr)
45.) Skowronek Paul (MaschOGfr)
46.) Sowinski Alfred (MtrOGfr)
47.) Wedekind Erich (MaschGfr)
48.) Weigel Rudolf (MtrOGfr)
49.) Weinhold Heinrich (MtrOGfr)
50.) Wieder Oskar (MaschOGfr)

Bibliografia:
http://uboat.net
www.ubootwaffe.net
http://uboatarchive.net/
http://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/chronik.htm
http://www.u-boot-archiv.de/
http://www.u-historia.com/
Blair Clay ?Hitlera Wojna U-bootów? tom II
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die U-boot-Kommandanten tom 1
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Der U-Boot-Bau auf Deutschen Werften von 1935 bis 1945 tom 2
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Erfolge von September 1939 bis Mai 1945 tom 3
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Verluste von September 1939 bis Mai 1945 tom 4
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die Ritterkreuzträger der U-Boot-Waffe von 1939 bis Mai 1945 tom 5
Ritschel Herbert - Kurzfassung Kriegstagebücher Deutscher U-boote 1939 - 1945 Band 7 KTB U 301 - U 374
Rohwer Jürgen: Axis Submarine Successes 1939 - 1945
Trojca Waldemar - U-bootwaffe 1939-1945 cz. 1, 2, 3
Wynn Kenneth U-Boot-Operationen im Zweiten Weltkrieg Einsatzgeschichte U1-U510 tom 1
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Re: U-336 Typ VIIC

Postprzez Brodołak » 23.11.12, 06:28

Witam
Zapraszam do zapoznania się z poprawioną i rozszerzoną historią operacyjną U 336.
Pozdrawiam Brodołak
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Re: U-336 Typ VIIC

Postprzez Kpt.G » 28.11.12, 17:38

hmmm nazwiska 3 panów marynarzy wydają mi się dziwnie swojskie..(nr 19, 45 i 46). Ciekawe ile jeszcze takich nazwisk się znajdzie.
Kpt.G
Oberfähnrich zur See
 
Tonaż: 52.000 BRT

Dołączył(a): 16.04.10, 19:53
Lokalizacja: z Wawy.. chlip....daleko od morza...... ;(

Re: U-336 Typ VIIC

Postprzez Brodołak » 30.11.12, 06:25

Witam
Oj obawiam się, że dużo. W dwóch ostatnio dodanych przez mnie U-bootach w składzie ich załóg też znajdują się osoby o polsko brzmiącym nazwisku. Podejrzewam, że większość z nich ton zniemczeni Polacy z terenów dawnego zaboru Pruskiego /głównie z obszaru, Wielkopolski, Śląska/.
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów


Posty: 4 • Strona 1 z 1

Powrót do Typ VII



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 4 gości

cron