1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

U-332 Typ VIIC

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 2 • Strona 1 z 1

U-332 Typ VIIC

Postprzez Brodołak » 04.01.07, 12:15

U 332 Typ VIIC - historia rozszerzona

Stocznia: Nordseewerke GmbH, Emden
Nr zamówienia: 204
Zamówienie: 23.09.1939
Położenie stępki: 16.12.1939
Wodowanie: 22.03.1941
Wcielenie do służby: 07.06.1941
Nr pocztowy: M 41 468

Przebieg służby:
07.06.1941 ? 01.10.1941 ? 3 Flotylla U-bootów, Kiel (szkolenie załogi)
01.10.1941 ? 29.04.1943 ? 3 Flotylla U-bootów, La Pallice (okręt bojowy)
29.04.1943 ? Zatopiony na północ od przylądka Finisterre (pozycja 45.08N, 09.33W) przez brytyjski samolot B-24 Liberator z 224/D Sqn RAF.

Dowódcy:
07.06.1941 ? 27.01.1943 ? KL Johannes Liebe
27.01.1943 ? 29.04.1943 ? Eberhard Hüttemann

Odbyte patrole bojowe: 7

Zatopione/uszkodzone statki handlowe: 8 (46.729 BRT)/1 (5.964 BRT)

Zatopione/uszkodzone okręty wojenne: 0/0

Okres służby U 332 przed rozpoczęciem wykonywania patroli bojowych:
08.06. ? 09.06.1941 ? Emden ? prace wykończeniowe
11.06. ? 30.06.1941 ? Kiel ? próby morskie w ramach UAK,
02.07. ? 08.07.1941 ? Warnemünde ? próbne strzelanie torpedami w ramach TEK.
10.07. ? 13.07.1941 ? Kiel ? pobyt w stoczni Deutsche Werke w celu przeprowadzenia przeglądu.
14.08. ? 16.08.1941 ? Kiel ? kalibracja radiostacji.
19.08. ? 29.08.1941 ? Horten ? szkolenie na morzu w ramach Agru-Front.
01.09. ? 03.09.1941 ? Kiel ? pobyt w stoczni Deutsche Werke w celu naprawy peryskopu.
07.09. ? 12.09.1941 ? Danzig ? strzelanie artyleryjskie.
13.09. ? 26.09.1941 ? Pillau ? strzelanie torpedami w ramach 26 Flotylli U-bootów oraz szkolenie dla głównych mechaników.
27.09. ? 29.09.1941 ? Pillau ? pobyt w bazie w związku z zagrożeniem ze strony radzieckich okrętów podwodnych.
01.10. ? 10.10.1941 ? Gotenhafen ? ćwiczenia taktyczne w ramach 27 Flotylli U-bootów.
11.10. ? 14.10.1941 ? Danzig ? pobyt w stoczni w celu przeprowadzenia naprawy instalacji odprowadzanie spalin.
17.10. ? 25.10.1941 ? Kiel ? pobyt w stoczni Kriegsmarine Werft w celu przeprowadzenia przeglądu i prac konserwacyjnych.
26.10. ? 29.10.1941 ? Kiel ? prace wyposażeniowe.

Patrol 1 (30.10.1941 ? 16.12.1941)
30.10. U 332 pod dowództwem Johannesa Liebe o godzinie 06:05 wypłynął z bazy w Kiel, by zgodnie z otrzymanym rozkazem zaatakować nieprzyjacielską żeglugę na Północnym Atlantyku oraz przeprowadzić rozpoznanie zasięgu występowania lodu w rejonie drogi duńskiej a także poinformować o dostrzeżonych tam dużych okrętach wojennych nieprzyjaciela (zadanie rozpoznania drogi duńskiej związane było z planowaną przez dowództwo operacją dużych okrętów nawodnych na Atlantyku - zespół operacyjny w składzie pancernik Tirpitz i ciężki krążownik Admiral Scheer). Prawie trzy godziny później o 09:00 po wejściu na rutę 15 spotkano się z mającym pełnić rolę eskorty przerywaczem zagród minowych, w towarzystwie którego obrano następnie kurs na Duży Bełt. Następnego dnia w celu uzupełnienia zapasów o 12:00 U 332 zawinął do bazy w Kristiansand, którą opuścił pierwszego listopada o 06:05 w towarzystwie dwóch trawlerów z.o.p.. Po południu o 17:50 okręty eskorty zawróciły do bazy. Jeszcze tego samego dnia o 21:30 (kwadrat marynarki AN 2945) nad płynącym na powierzchni U 332 pojawił się niezidentyfikowany samolot, który podczas drugiego wykonanego przelotu zrzucił jedną bombę głębinową. Wkrótce potem na polecenie Johannesa Liebe wykonano manewr alarmowego zanurzenia, chcąc w ten sposób uniknąć dalszych ataków. Następnego dnia o 08:24 (kwadrat marynarki AN 9212) U 332 z powrotem pojawił się na powierzchni. Pomiędzy godziną 09:15 a 16:50 z pomostu okrętu Johannesa Liebe dostrzeżono trzy dryfujące miny morskie zerwane ze swoich łańcuchów kotwicznych. W dniu 3 listopada pomiędzy 10:25 a 21:15 dostrzeżono dziewięć kolejnych min. Cztery dni później 7 listopada o godzinie 09:10 (kwadrat marynarki AD 1429) osiągnięto granicę występowania pływającego lodu. O 13:10 po stronie bakburty dostrzeżono coś co wyglądało na żagiel, w związku z czym Johannes Liebe wydał rozkaz zejścia na peryskopową w celu skrytego zbliżenia się w zanurzeniu do dostrzeżonego celu, którym okazała się być góra lodowa. O 14:22 U 332 ponownie znalazł się na powierzchni kontynuując marsz w stronę drogi duńskiej. W dniu 8 listopada o 23:15 (kwadrat marynarki AD 2697) po raz ostatni uzyskano kontakt z polem lodu. Następnego dnia o 07:45 (kwadrat marynarki AD 4261) obrano kurs 170? stopni kierując się w stronę wybrzeża Grenlandii. W trakcie dopiero co przeprowadzonego rozpoznania lodowego oprócz pola lodowego dostrzeżono też łącznie 46 gór lodowych. Poza tym samo zadanie było przeprowadzane w bardzo trudnych warunkach żeglugowych - opady gęstego śniegu ograniczające widoczność, wiatr 9, stan morza 6-7. Dnia 13 listopada o 22:36 na jednostce Johannesa Liebe odebrano pochodzącą z BdU depeszę o następującej treści:
?Liebe i Forstner kierować się do kwadratu AK 92.?.
W tym okresie głównym celem U 332 był konwój OS.11, meldowany przez B-Dienst. Sześć dni później 19 listopada o 22:36 odebrano drugą depeszę z BdU o następującej treści:
?Störtebecker: Pokonać w ciągu dnia 120 mil morskich w stronę następujących rejonów ataku:
Jako grupa Gödecke:
U 98 AJ 9395 ? U 69 AJ 9545 ? U 201 AJ 9955 ? U 572 AK 7455.
Jako grupa Benecke:
U 332 AK 5984 ? U 402 AK 8525 ? U 567 AK 8955 ? U 96 AK 9845 ? U 552 AK 9275.
Jako grupa Störtebecker:
U 85 AL 8456 ? U 133 AL 9455 ? U 571 BE 1155 ? U 577 BE 1355.
?.
Głównym celem dla w/w trzech w tym okresie grup był konwój OG.77. W dniu 22 listopada o godzinie 22:14 odebrano trzecią już depeszę z BdU o następującej treści:
?Liebe, kierować się do CF 89, Zaopatrzenie będzie zapewnione.?.
Sześć dni później 28 listopada o 16:18 (kwadrat marynarki CF 3648) doszło do spotkania z U 558, z którym wymieniono się sygnałami rozpoznawczymi. Dnia pierwszego grudnia o 16:20 (kwadrat marynarki CG 9154) z pomostu U 332 dostrzeżono sylwetkę niezidentyfikowanego okrętu wojennego w stronę którego się skierowano schodząc o 18:10 pod wodę z zamiarem jego zaatakowania. Zanim jednak wykonano atak na dostrzeżony cel Johannes Liebe zidentyfikował go jako hiszpański okręt klasy Jupter. Następnego dnia o 13:36 (kwadrat marynarki CG 8286) dostrzeżono przebywający w pobliżu U 67. Trzeciego grudnia o godzinie 16:00 (kwadrat marynarki CG 8621) U 332 rozpoczął marsz w kierunku punktu zaopatrzeniowego. Trzy dni później 6 grudnia o 16:44 (kwadrat marynarki CG 8298) wykonano alarmowe zanurzenie przed dostrzeżonym przez wachtowych nadlatującym samolotem typu Sunderland. W momencie kiedy U 332 znajdował się na głębokości 20 metrów w jego pobliżu detonowały dwie bomby głębinowe, które spowodowały uszkodzenia sterów głębokości i kierunku, żyrokompasu, głównej pompy, manometrów oraz stłuczenie elementów szklanych. O 17:30 w pobliżu pojawił się też ściągnięty przez załogę samolotu niszczyciel, który rozpoczął poszukiwania przy pomocy azdyku. O 19:26 na przebywającym wciąż w zanurzeniu okręcie Johannesa Liebe zarejestrowano odgłosy oddalania się wrogiej jednostki. Prawie godzinę później o 20:15 U 332 pojawił się z powrotem na powierzchni rozpoczynając w związku z odniesionymi uszkodzeniami marsz w kierunku bazy we Francji. Ósmego grudnia o 15:45 (kwadrat marynarki CG 8329) wymieniono się sygnałami rozpoznawczymi z napotkanym U 568. Następnego dnia o 12:58 odebrano kolejną depeszę z BdU o następującej treści:
?Liebe. ?Bernardo? przewidziany na 14.12.?.
O północy z 11 na 12 grudnia (kwadrat marynarki CG 2132) rozpoczęto poszukiwania mającego przebywać w pobliżu brytyjskiego okrętu podwodnego HMS Regent, które w związku z niskim stanem paliwa zakończono dwa dni później 13grudnia o 20:54 (kwadrat marynarki BF 7795). W dniu 16 grudnia o 08:15 (kwadrat marynarki BF 6959) U 332 spotkał się z dwoma dozorowcami w eskorcie których o godzinie 15:40 zawinął do bazy w La Pallice, kończąc w ten sposób trwający prawie siedem tygodni patrol (48 dni). Podczas jego trwania przepłynięto 7.849 mil morskich na i 233 mile morskie pod powierzchnią.

Patrol 2 (27.01.1942 ? 08.02.1942)
27.01. U 332 pod dowództwem Johannesa Liebe o godzinie 14:30 wypłynął z bazy w La Pallice, by zgodnie z otrzymanym rozkazem zaatakować nieprzyjacielską żeglugę u wybrzeży Ameryki Północnej. Następnego dnia o 08:45 (kwadrat marynarki BF 8357) rozpoczęto trwający do godziny 20:20 marsz w zanurzeniu. Trzydziestego pierwszego stycznia o 21:14 na U 332 odebrano pochodzącą z BdU depeszę o następującej treści:
?Niemiecki frachtowiec Spreewald nadał o 17:00 sygnał SOS w kwadracie BE 4172. Frachtowiec został storpedowany, zapalił się i zatonął. Uważać na brytyjskie okręty podwodne.?.
Pierwszego lutego o 11:41 odebrano drugą depeszę z BdU o następującej treści:
?Liebe z największą prędkością skierować się do BE 7142. Na Spreewaldzie poza załogą znajdowali się też brytyjscy jeńcy wojenni. Podjąć wszystkich jeńców na pokład. ?Spreewald? został wczoraj zatopiony przez U 333.?.
Tego samego dnia o 16:00 (kwadrat marynarki BE 7392) rozpoczęto marsz z dużą prędkością w stronę kwadratu BF 7142. Następnego dnia o 20:00 rozpoczęto przeszukiwanie północnej części w/w kwadratu. Oprócz U 332 w akcję poszukiwania rozbitków zaangażowane były też: U 333, U 105, U 84, U 701 i U 582. Trzeciego lutego o 10:24 (kwadrat marynarki BE 4791) U 332 spotkał się z U 582 i U 701 z których dowódcami Johannes Liebe wymienił się spostrzeżeniami na temat akcji poszukiwawczej. Dwa dni później piątego lutego o godzinie 16:46 (kwadrat marynarki BE 9217) na polecenie dowództwa przerwano poszukiwania rozbitków (do tego momentu tylko U 105 udało się odnaleźć i uratować 24 Niemców i 58 Brytyjczyków). Trzy dni później 8 lutego o 13:13 (kwadrat marynarki BF 6864) okręt Johannesa Liebe spotkał się z dwoma dozorowcami i U 132, w towarzystwie których skierował się w stronę punktu Pumpe. O 16:00 po osiągnięciu w/w punktu obie jednostki zostały przejęte przez przerywacz zagród minowych, w towarzystwie którego skierowały się następnie do bazy w La Pallice. Prawie dwie godziny później o 17:45 z pomostu U 332 i U 132 po stronie bakburty przerywacza zagród minowych zaobserwowano detonacje dwóch min, które nie spowodowały poważniejszych uszkodzeń. Jeszcze tego samego dnia o 19:35 okręt Johannesa Liebe osiągnął La Pallice, kończąc trwający prawie dwa tygodnie patrol (12 dni). Podczas jego trwania U 332 przepłynął 2.430 mil morskich na i 143,5 mili morskiej pod powierzchnią.

Patrol 3 (17.02.1942 ? 10.04.1942)
17.02. U 332 pod dowództwem Johannesa Liebe o godzinie 08:28 opuścił bunkier w La Pallice, by zgodnie z otrzymanym rozkazem zaatakować nieprzyjacielską żeglugę u wybrzeży Ameryki Północnej. O 09:15 zacumowano w śluzie po której opuszczeniu czterdzieści pięć minut później spotkano się z eskortą mającą osłaniać okręt podczas wyjścia na patrol. Tego samego dnia po osiągnięciu o 15:00 kwadratu BF 6851 eskorta zawróciła do bazy zaś godzinę później U 332 zszedł w zanurzenie rozpoczynając podwodny marsz przez Biskaje. W dniu 23 lutego o 15:10 (kwadrat marynarki BD 9697) na okręcie Johannesa Liebe odebrano pochodzący z U 587 meldunek o następującej treści:
?Godzina 12:00 konwój w BD 6859, > SSW.?.
Meldowanym konwojem, w stronę którego pozycji niezwłocznie się skierowano był ON.67 osłaniany przez amerykańską grupę eskortową A6. Po bezskutecznych próbach odnalezienia nieprzyjaciela Johannes Liebe nakazał z powrotem obrać kurs prowadzący na drugą stronę Atlantyku. Dnia 3 marca o 16:36 (kwadrat marynarki CC 3481) na U 332 odebrano pochodzący z U 432 meldunek o dostrzeżeniu płynącego w kierunku północnym frachtowca, w stronę którego z zamiarem jego przechwycenia niezwłocznie się skierowano. Następnego dnia w związku z brakiem jakiegokolwiek kontaktu z meldowanym celem o 14:00 (kwadrat marynarki CC 1616) ponownie podjęto przerwany pościgiem marsz w stronę wyznaczonego rejonu operacyjnego. Jedenastego marca z pomostu okrętu Johannesa Liebe dostrzeżono o godzinie 00:50 (kwadrat marynarki CA 9399) sylwetkę samotnego statku, którym po dokładnym sprawdzeniu okazał się być szwajcarski frachtowiec. Dwa dni później 13 marca o godzinie 05:00 (kwadrat marynarki CA 8682) z pomostu U 332 dostrzeżono cienie, które wkrótce potem przekształciły się w sylwetkę czteromasztowej jednostki żaglowej w stronę której z zamiarem jej zaatakowania się skierowano. O 07:14 (kwadrat marynarki CA 8681) z wyrzutni nr II w kierunku dostrzeżonego celu, którym był należący do amerykańskiego armatora Albert Shipping Co z Baltimore żaglowiec Albert F. Paul (735 ton) wystrzelono torpedę która jednak spudłowała. Sześć minut później powtórzono atak, tym razem wystrzelona z wyrzutni nr I torpeda trafiła w żaglowiec powodując jego szybkie zatonięcie wraz z całą załogą. Po południu tego samego dnia o 13:36 (kwadrat marynarki CA 8645) nawiązano kontakt wzrokowy z samotnym frachtowcem w kierunku którego się skierowano, schodząc o 16:40 pod wodę. Ponad godzinę później o 17:47 (kwadrat marynarki CA 8654) w kierunku jednostki, którą był należący do jugosłowiańskiego armatora Jugoslavenski Lloyd Akcionarsko Drustvo z Zagrzebia frachtowiec Trepca (5042 ton) z wyrzutni nr I wystrzelono torpedę, która trafiła w cel 43 sekundy później, powodując jego zatonięcie. Jeszcze tego samego dnia o 18:55 Johannes Liebe nakazał obrać kurs prowadzący na zachód. Czternastego marca o 17:05 (kwadrat marynarki CA 8473) w związku ze złymi warunkami atmosferycznymi dowódca U 332 nakazał zejść pod wodę. Trzy godziny później o 20:05 (kwadrat marynarki CA 7668) okręt został posadzony na znajdującym się w tym miejscu na głębokości A-20 (60 metrów) dnie. Następnego dnia o godzinie 01:58 U 332 oderwał się od dna rozpoczynając marsz w kierunku linii głębokości 200 metrów. O 05:28 (kwadrat marynarki CA 7691) płynący na powierzchni U 332 został zmuszony do alarmowego zanurzenia i pobytu pod wodą do godziny 07:19 przez wrogą jednostkę z.o.p.. Ponad dwie godziny później o 09:30 z pomostu okrętu Johannesa Liebe dostrzeżono płynący z zapalonymi światłami samotny statek, który okazał się należeć do neutralnego Chile. Wkrótce potem po oddaleniu się od dostrzeżonej jednostki obrano kurs na Cape Hatteras. W dniu 16 marca (kwadrat marynarki CA 7959) pomiędzy 08:30 a 12:40 okręt Johannesa Liebe spoczywał na znajdującym się na głębokości 46 metrów dnie, prowadząc nasłuch okolicy przy pomocy hydrofonów. O 12:50 w związku z uchwyceniem kontaktu z jednostką handlową rozpoczęto podwodny marsz w jej kierunku. Wkrótce potem zidentyfikowano kontakt jako zbiornikowiec, którym okazał się być należący do amerykańskiego armatora The Texas Co z Wilmington motorowy tankowiec Australia (11.628 ton). O 13:00 w kierunku Australii z wyrzutni nr III wystrzelono torpedę, która niestety okazała się niecelna. Nie chcąc marnować dalszych torped Johannes Liebe zarządził o 13:15 śledzenie celu, które trwało aż do godziny 19:30. Pięć minut później w kierunku tankowca wystrzelono z wyrzutni nr I drugą torpedę, która także chybiła celu. O 19:55 powtórzono atak wystrzeliwując tym razem z wyrzutni nr II trzecią już torpedę, która tym razem trafiła w Australię, powodując jej zatonięcie wciągu 20 minut. W dniu 19 marca o 12:25 (kwadrat marynarki CA 7958) na płynącym w zanurzeniu U 332 nawiązano kontakt z kolejnym statkiem zidentyfikowanym jako tankowiec, w stronę którego z zamiarem jego zaatakowania niezwłocznie się skierowano. Trzydzieści pięć minut później o 13:00 w kierunku dostrzeżonej jednostki z wyrzutni nr III wystrzelono torpedę, która ze względu na defekt chybiła jednak celu (z dalszych prób zaatakowania wrogiej jednostki zrezygnowano). Tego samego dnia w godzinach popołudniowych o 15:55 nawiązano kontakt wzrokowy z trzema frachtowcami, w stronę których się skierowano. O 16:19 (kwadrat marynarki CA 7959) w kierunku jednego z dostrzeżonych wcześniej statków którym był należący do amerykańskiego armatora Lykes Bros SS Co Inc z Nowego Orleanu frachtowiec Liberator (7720 ton) z wyrzutni nr V wystrzelono torpedę, która trafiła w cel powodując jego zatonięcie w przeciągu półtorej godziny. O 18:50 (kwadrat marynarki CA 7959) w pobliżu U 332 detonowały dwie bomby głębinowe. W dniu 21 marca o godzinie 01:25 (kwadrat marynarki DC 2125) na polecenie Johannesa Liebe przystąpiono do przeładunku znajdujących się w wodoszczelnych zasobnikach pod pokładem zapasowych torped do wnętrza okrętu. Tego samego dnia o 12:10 (kwadrat marynarki CA 7977) nawiązano kontakt wzrokowy z dwiema jednostkami wojennymi zidentyfikowanymi jako dozorowce, przed którymi dwanaście minut później skryto się pod wodą. Następnego dnia o 02:03 (kwadrat marynarki CA 7988) przebywający na pomoście U 332 wachtowi zameldowali o dostrzeżeniu w odległości ca 600 metrów sylwetki tankowca. Dwadzieścia dwie minuty później o 02:25 w kierunku dostrzeżonej jednostki z wyrzutni nr III wystrzelono torpedę, która najprawdopodobniej trafiła w podwodną przeszkodę a siła jej detonacji wstrząsnęła okrętem Johannesa Liebe nie czyniąc mu jednak żadnych szkód. O godzinie 02:45 i 03:14 w kierunku tego samego celu najpierw z wyrzutni nr V a potem z wyrzutni nr I wystrzelono kolejne dwie torpedy, które jednak spudłowały (przyczyną nieudanego ataku według Johannesa Liebe było duże falowanie, które mogło zaburzyć kierunek marszu torped). W godzinach porannych o 08:00 (kwadrat marynarki CA 8719) rozpoczęto marsz powrotny do bazy. Jeszcze tego samego dnia o 16:00 (kwadrat marynarki CA 8824) nawiązano kontakt z samotnym statkiem handlowym, którego ze względu na wzburzone morze nie udało się jednak zaatakować. Dwudziestego piątego marca o 11:58 (kwadrat marynarki CB 5736) przebywający na pomoście U 332 wachtowi zameldowali o dostrzeżeniu na horyzoncie smugi dymu w stronę, której niezwłocznie się skierowano. O 16:00 (kwadrat marynarki CB 5874) zidentyfikowano kontakt jako węglowiec, w stronę którego dziewiętnaście minut później z wyrzutni nr II wystrzelono torpedę, która chybiła jednak celu. Dostrzeżony i atakowany cel według relacji Johanna Liebe był radziecką jednostką o wyporności ca 1000 ? 1500 ton podsiadającą uzbrojenie, której ze względu na brak torped oraz zapadający zmierzch nie zaatakowano z działa pokładowego. Dnia 4 kwietnia o 17:00 (kwadrat marynarki BD 9827) U 332 spotkał się z U 402 z którym wymieniono się sygnałami rozpoznawczymi i pozdrowieniami. Sześć dni później 10 kwietnia o 08:15 w punkcie Pumpe spotkano się z eskortą, w towarzystwie której o 12:05 zawinięto do La Pallice, kończąc trwający ponad siedem tygodni patrol (52 dni). Podczas jego trwania U 332 przepłynął 7.655 mil morskich na i 312 mil morskich pod powierzchnią.

Patrol 4 (24.05.1942 ? 01.08.1942)
24.05. U 332 pod dowództwem Johannesa Liebe o godzinie 18:45 opuścił bunkier w La Pallice, by zgodnie z otrzymanym rozkazem zaatakować nieprzyjacielską żeglugę u wybrzeży Ameryki Północnej. O godzinie 20:00 wypłynięto ze śluzy prowadzącej do bazy w La Pallice a wkrótce potem spotykano się z eskortą, w towarzystwie której skierowano się w stronę punktu Burggraf. Następnego dnia po osiągnięciu o godzinie 01:15 kwadratu BF 6898 eskorta zawróciła do bazy. W dniu 10 czerwca o godzinie 13:17 (kwadrat marynarki CB 6815) wymieniono się sygnałami rozpoznawczymi z napotkanym U 584. Cztery dni później 14 czerwca na U 332 odebrano pochodzącą z BdU depeszę o następującej treści:
?Linder i Liebe, swoboda manewrów w kwadracie CA 6999.?.
Następnego dnia o 03:30 (kwadrat marynarki CA 5225) z pomostu jednostki Johannesa Liebe dostrzeżono światła na atlantyckim wybrzeżu Stanów Zjednoczonych. Prawie pięć godzin później o 08:15 (kwadrat marynarki CA 2870) nawiązano kontakt wzrokowy z oświetlonym statkiem handlowym, który wkrótce potem wygasił swoje światła, co z kolei spowodowało, że Johannes Liebe rozpoczął przygotowania do wykonania na niego ataku. O 09:28 w kierunku w/w jednostki z wyrzutni nr I wystrzelono torpedę, która jednak chybiła celu. Pięćdziesiąt minut później o 10:18 zidentyfikowano niedoszłą ofiarę jako pływający pod szwajcarską banderą frachtowiec. O 11:00 na polecenie dowódcy U 332 został posadowiony na dnie toru wodnego prowadzącego do portu w Nowym Jorku (w trakcie pobytu na dnie prowadzono nasłuch przy pomocy hydrofonów). O 18:20 po uzyskaniu kontaktu akustycznego ze zbliżającym się statkiem U 332 wyszedł na peryskopową a przeprowadzona następnie przez peryskop obserwacja celu pozwoliła zidentyfikować go jako szwedzką jednostkę. O 22:55 po raz drugi w ciągu tego dnia w związku z uzyskaniem kontaktu akustycznego wynurzono się na peryskopową, dostrzegając tym razem przez peryskop zaciemnioną jednostkę o tonażu ca. 6.000 ton, w stronę której się skierowano. O 23:12 w kierunku tropionego celu z wyrzutni nr I i II wystrzelono dwie torpedy, które jednak spudłowały. Planowany drugi atak został udaremniony przez defekt wyrzutni nr V. Dwudziestego czerwca o godzinie 03:10 (kwadrat marynarki CA 2885) nawiązano kontakt akustyczny z okrętem wojennym zidentyfikowanym jako niszczyciel, z ataku na który ze względu na jego dużą prędkość zrezygnowano. W związku z małym ruchem żeglugowym w rejonie Nowego Jorku następnego dnia tuż po północy U 332 rozpoczął marsz kierunku Cape Hatteras. Dwudziestego drugiego czerwca pomiędzy 06:40 a 09:40 (kwadrat marynarki CA 5977) przeładowano wszystkie torpedy znajdujące się w dziobowych wyrzutniach torpedowych. Jeszcze tego samego dnia o 21:33 (kwadrat marynarki CA 8468) płynący na powierzchni U 332 został zmuszony do alarmowego zanurzenia przez nadlatującą łódź latającą, która w wykonanym następnie ataku w ślad za nim zrzuciła dwie bomby głębinowe, które detonowały w sektorze rufowym, powodując m.in. pęknięcie fundamentów sprężarki, uszkodzenie sprzęgła, sondy oraz wskaźników w przedziale silników elektrycznych. O godzinie 03:29 dwudziestego trzeciego czerwca U 332 pojawił się z powrotem na powierzchni a załoga na polecenie dowódcy przystąpiła do usuwania uszkodzeń. W dniu 28 czerwca o godzinie 07:30 (kwadrat marynarki DD 4878) nawiązano kontakt wzrokowy z samotnym statkiem, w którego stronę się skierowano schodząc o 09:52 pod wodę z zamiarem jego zaatakowania. Trzydzieści osiem minut później o 10:30 (kwadrat marynarki DD 4786) w kierunku statku, którym był należący do amerykańskiego armatora Isthmian SS Co z Nowego Jorku frachtowiec Raphael Semmes (6.027 ton) wystrzelono dwie torpedy, które okazały się celne posyłając go na dno w ciągu dwóch minut. Pierwszego lipca o 16:00 (kwadrat marynarki DE 5619) z pomostu U 332 dostrzeżono rozległą plamę paliwa i szczątków pochodzących z zatopionego przez U 158 w dniu 29 czerwca statku Everalda. Osiem dni później 9 lipca o 11:30 (kwadrat marynarki DC 1494) okręt Johannesa Liebe zszedł pod wodę rozpoczynając podwodny marsz, w trakcie którego o 13:23 uzyskano kontakt akustyczny z wieloma obiektami. Po wyjściu na peryskopową Johannes Liebe dostrzegł przez peryskop wrogi konwój osłaniany przez jednostki wojenne oraz samoloty, z ataku na który ze względu na zbyt duży dystans dzielący jego jednostkę od niego musiał zrezygnować. Tego samego dnia doszło też do awarii naprawionej po ataku samolotu w dniu 22 czerwca sondy, co z kolei spowodowało, że Johannes Liebe zmuszony był zakończyć operację na przybrzeżnych wodach. Trzynastego lipca o godzinie 02:30 (kwadrat marynarki DC 2542) U 332 rozpoczął rejs powrotny do bazy. Pięć dni później podczas nocy z 18 na 19 lipca pomiędzy godziną 22:30 a 00:55 oraz 03:00 a 07:00 (kwadraty marynarki CC 8445 i CC 9455) z pokładu podwodnego tankowca U 461 pobrano najpierw 35m3 paliwa a następnie prowiant na 14 dni. Po południu 19 lipca o 15:30 (kwadrat marynarki CC 8279) z pomostu U 332 dostrzeżono smugę dymu a dwanaście minut później wykonano zanurzenie na peryskopową zamierzając wykonać atak z pod wody na dostrzeżony samotny statek. Ponad godzinę później o 16:55 w kierunku dostrzeżonej jednostki wystrzelono dwie torpedy, które chybiły jednak celu. O 17:10 Johannes Liebe zarządził wynurzenie i ostrzelanie atakowanego uprzednio statku, którym był należący do greckiego armatora Constantine N. Michalos and John C., N.C. and Adamantios C. Hadjipateras z Chios frachtowiec Leonidas M. (4.573 ton). W związku z kilkukrotnym nadaniem przez grecką jednostkę sygnału z informacją o ataku o 17:25 w jej kierunku z wyrzutni nr I wystrzelono trzecią torpedę, która chybiła jednak celu. Niezrażony tym niepowodzeniem Johannes Liebe nakazał o godzinie 17:42 wystrzelić z wyrzutni nr V czwartą torpedę, która tym razem okazała się celna, powodując zatonięcie Leonidasa M w ciągu 25 sekund. Tego samego dnia o 20:15 (kwadrat marynarki CC 8284) nawiązano kontakt wzrokowy z kolejnym statkiem, którego zamierzano zaatakować schodząc w tym celu pod wodę dwanaście minut później. Zanim jednak wystrzelono torpedy zidentyfikowano niedoszłą ofiarę jako portugalski frachtowiec San Miguel, który w związku z odebranym sygnałem nadanym z Leonidasa M śpieszył w kierunku jego pozycji. Po wynurzeniu mającym miejsce o 21:27 zbliżono się do Portugalczyka zmuszając go przy pomocy serii ostrzegawczej oddanej z karabinu maszynowego do zastopowania. Wysłany następnie na pokład San Miguel oddział pryzowy po sprawdzeniu manifestu statku zameldował Johannesowi Liebe, że płynie on z Porto do Baltimore z ładunkiem drobnicy m.in. wina, w związku z czym ten nadał do dowództwa meldunek o następującej treści:
?Zatopić San Miguel ?.?.
Wkrótce potem otrzymano z BdU odpowiedź o następującej treści:
?Pozwolić płynąc.?.
Po rozstaniu się z San Miguel o 23:35 U 332 ponownie rozpoczął marsz powrotny do bazy. W dniu 1 sierpnia o godzinie 12:00 w punkcie Pumpe okręt Johannesa Liebe spotkał się z eskortą, w towarzystwie której o godzinie 15:45 wpłynął do bazy w La Pallice, kończąc trwający prawie dziesięć tygodni patrol (69 dni). Podczas jego trwania U 332 przepłynął 10.857 mil morskich na i 413 mil morskich pod powierzchnią.

Patrol 5 (05.09.1942 ? 06.12.1942)
05.09. U 332 pod dowództwem Johannesa Liebe o godzinie 17:35 wypłynął z bazy w La Pallice, by zgodnie z otrzymanym rozkazem zaatakować nieprzyjacielską żeglugę u wybrzeży Ameryki Południowej. O 18:15 na redzie przeprowadzono trymowanie okrętu, po czym półgodziny później spotkano się z przerywaczem zagród minowych, mającym pełnić rolę eskorty. Ponad dwie godziny później o 20:50 zadanie eskortowania U 332 przejęły dwa dozorowce, w towarzystwie których skierowano się następnie do punktu Burggraf. Tuż po północy 6 września po osiągnięciu kwadratu BF 6898 eskorta zawróciła do bazy. Następnego dnia płynący na powierzchni okręt Johannesa Liebe o godzinie 14:00 (kwadrat marynarki BF 7653) został zmuszony do alarmowego zanurzenia przez nadlatujący dwusilnikowy samolot. Ósmego września na U 332 odebrano pochodzącą z BdU depeszę o następującej treści:
?Liebe objąć osłoną radarową i eskortować Pieninga podczas marszu przez Biskaje. Punkt spotkania 11.09., godzina 12:00 BE 8395.?.
Następnego dnia odebrano kolejną depeszę z BdU o następującej treści:
?Liebe nie eskortować Pieninga. Nowy punkt docelowy to DF 10.?.
Dnia 10 września o godzinie 09:45 (kwadrat marynarki BE 8673) wykonano alarmowe zanurzenie przed dostrzeżonym statkiem handlowym płynącym w eskorcie niszczyciela. Ponieważ podczas pobytu w zanurzeniu GHG nie rejestrował żadnych kontaktów Johannes Liebe uznał, że dostrzeżone jednostki to najprawdopodobniej meldowana przez U 510 wroga grupa z.o.p.. Po wynurzeniu mającym miejsce o 11:19 (kwadrat marynarki BE 8675) nadano do dowództwa meldunek o kontakcie z wrogiem. Trzy dni później 13 września na U 332 odebrano kolejną depeszę z BdU o następującej treści:
?Zaopatrzenie U 202, U 201, U 332 i U 511 od Schnoora w DF 2565.?.
Siedemnastego września o godzinie 18:40 (kwadrat marynarki DF 2765) z pomostu okrętu Johannesa Liebe dostrzeżono najpierw U 511 a czterdzieści minut później podwodny tankowiec U 460. Jeszcze tego samego dnia pomiędzy godziną 21:50 a 22:25 z podwodnego tankowca pobrano prowiant na 5 dni. Po zakończeniu tej operacji o 23:00 rozpoczęto trwające do godziny 01:20 dnia następnego pobieranie 33m3 paliwa. Dwudziestego września o 15:45 (kwadrat marynarki DE 9257) z pomostu U 332 dostrzeżono meldowany przez U 202 tankowiec w stronę którego się skierowano. O godzinie 03:45 następnego dnia (kwadrat marynarki DF 7227) w kierunku śledzonego celu odpalono salwę trzech torped, które ze względu na jego zastopowanie i zmianę kursu na sterburtę przeszły przed jego dziobem. Dwadzieścia dwie minuty później o 04:07 na atakowanym tankowcu dostrzeżono jednostkę Johannesa Liebe otwierając w jej kierunku ogień z działa pokładowego i zmuszając ją w ten sposób do zanurzenia. Po wynurzeniu mającym miejsce o 04:53 nie udało się już odnaleźć wroga w związku z czym ponownie podjęto marsz na południe. Tego samego dnia odebrano też pochodzącą z dowództwa depeszę o następującej treści:
?Rosenberg, Poser, Liebe swoboda manewrów na wschód od ED 99. Przebywają tam: U 558, U 175, U 512, U 516 i U 515.?.
W dniu 25 września o 13:25 (kwadrat marynarki DQ 7758) nawiązano kontakt wzrokowy z samotnym tankowcem, w stronę którego się skierowano schodząc o godzinie 17:02 pod wodę z zamiarem jego zaatakowania. Zanim jednak wykonano atak zidentyfikowano cel jako hiszpański tankowiec Campero. Trzy dni później 28 września o 11:47 (kwadrat marynarki EE 8399) z pomostu U 332 dostrzeżono najpierw smugę dymu a następnie sylwetkę samotnego statku w którego stronę się skierowano schodząc o godzinie 11:54 pod wodę. Podczas prowadzonej przez peryskop obserwacji celu Johannes Liebe zauważył, że statek intensywnie zygzakuje uniemożliwiając w ten sposób wykonanie ataku, w związku postanowił podążać za nim aż do zapadnięcia zmroku a następnie przeprowadzić atak. O 23:39 po raz kolejny uzyskano kontakt z tropionym statkiem, którym był należący do brytyjskiego armatora F.C. Strick & Co Ltd z Londynu frachtowiec Registan (6.008 ton). O 01:12 następnego dnia (kwadrat marynarki EE 8184) w kierunku frachtowca z wyrzutni nr V wystrzelono torpedę, która trafiła go na wysokości pomostu, powodując jego zatonięcie. Drugiego października (kwadrat marynarki EE 4569) okręt Johannesa Liebe cały dzień spędził na dnie prowadząc nasłuch okolicy hydrofonami. Sześć dni później 8 października o godzinie 01:18 (kwadrat marynarki EO 6969) rozpoczęto marsz w kierunku zachodnim. Następnego dnia o 18:38 (kwadrat marynarki EO 5181) płynący na powierzchni U 332 został o godzinie 18:38 zmuszony do alarmowego zanurzenia przez nadlatujący dwusilnikowy samolot, który wykonanym następnie ataku zrzucił dwie bomby głębinowe, które detonowały w momencie, kiedy ten znajdował się na głębokości 15 metrów. W wyniku bliskich eksplozji awarii doznały m.in. stery głębokości, co spowodowało, że okręt wbił się częścią dziobową w znajdujące się w tym miejscu na głębokości 35 metrów dno. Po usunięciu prawie wszystkich uszkodzeń (niesprawny pozostał jeden z peryskopów) tuż przed północą okręt Johannesa Liebe ponownie wyszedł na powierzchnię nadając do dowództwa meldunek z dotychczasowego przebiegu patrolu. W dniu 15 października o godzinie 00:28 (kwadrat marynarki EO 1495) nawiązano kontakt z przybrzeżnym frachtowcem, w stronę którego się skierowano schodząc o 01:05 pod wodę z zamiarem jego zaatakowania. O godzinie 01:41 w związku z brakiem kontaktu zarówno wzrokowego jak i akustycznego Johannes Liebe zarządził wynurzenie i poszukiwanie statku na powierzchni. Wkrótce potem w odległości 2 ? 3 mil morskich dostrzeżono zbliżające się błyski czerwonego światła, które należały do wrogiego samolotu, przed którym musiano skryć się pod wodę. Ponad trzy godziny później o 04:00 (kwadrat marynarki EO 1491) U 332 pojawił się z powrotem na powierzchni ale o 07:55 ponownie musiał zejść pod wodę uciekając przed nadlatującym dwusilnikowym samolotem, gdzie następnie pozostał do 08:30. Tego samego dnia o 10:45 rozpoczęto podwodny marsz w kierunku rejonu operacyjnego rozciągającego się pomiędzy Kapsztadem a Trinidadem. W dniu 17 października U 332 bez powodzenia operował przeciwko meldowanemu przez U 160 wrogiemu konwojowi. Dwa dni później 19 października o godzinie 05:30 (kwadrat marynarki EE 6786) z pomostu okrętu Johannesa Liebe dostrzeżono cień samotnego statku, którym był należący do brytyjskiego armatora Stephens, Sutton Ltd z Newcastle frachtowiec Rothley (4.996 ton), w stronę którego się następnie skierowano. Prawie trzy godziny później o 08:23 po wyjściu na dogodną do ataku pozycję w kierunku wrogiej jednostki z wyrzutni nr II wystrzelono torpedę, która trafiła ją w część dziobową powodując jej zatonięcie w przeciągu 13 minut. Dwudziestego drugiego października o 17:36 (kwadrat marynarki EE 6928) przebywający na pomoście U 332 wachtowi zameldowali o dostrzeżeniu tankowca a 18:15 także i frachtowca. Ze względu na zbyt duży dystans dzielący U 332 od tego drugiego celu z ataku na niego zrezygnowano skupiając się na tankowcu w stronę którego się skierowano, schodząc niedługo potem pod wodę z zamiarem wykonania ataku. Zanim jednak do tego doszło zidentyfikowano cel jako hiszpański tankowiec Campero. O godzinie 20:40 okręt Johannesa Liebe pojawił się z powrotem na powierzchni rozpoczynając pościg za frachtowcem z ataku na który uprzednio zrezygnowano. Tuż po północy 23 października nawiązano kontakt wzrokowy ze ściganym statkiem, którym był należący do amerykańskiego armatora Lykes Bros SS Co Inc z Nowego Orleanu frachtowiec Reupen Tipton (6.829 ton). O 05:47 (kwadrat marynarki EE 6457) na ściganym statku zaobserwowano rozbłysk eksplozji i chmurę dymu. Piętnaście minut później o 06:02 U 332 zszedł pod wodę z zamiarem dobicia uszkodzonej jednostki, ale po wysterowaniu na peryskopową utracono z nią kontakt. Po wynurzeniu mającym miejsce o 06:15 na kursie 0? ponownie dostrzeżono zastopowany frachtowiec, który na fali 600 metrów nadawał sygnały S.O.S. z informacją o storpedowaniu go przez wrogi okręt podwodny. O godzinie 08:30 zaobserwowano, że amerykański frachtowiec ruszył z miejsca ale wkrótce potem został ponownie storpedowany i tym razem zatopiony przez inny przebywający w pobliżu U-boot (sprawcą obu ataków był U 129). W dniu 3 listopada o godzinie 20:20 (kwadrat marynarki EF 8854) Johannes Liebe zarządził rozpoczęcie rejsu powrotnego. Następnego dnia na U 332 odebrano pochodzącą z BdU depeszę o następującej treści:
?Liebe marsz powrotny przez DS 89. Tam uzupełnić zapasy z Vowe.?.
W dniu 12 listopada o godzinie 13:05 (kwadrat marynarki EH 6545) z pomostu jednostki Johannesa Liebe dostrzeżono najpierw U 128 a półgodziny później podwodny tankowiec U 462, z którego pomiędzy godziną 15:00 a 20:00 pobrano paliwo, prowiant oraz 1 m3 oleju napędowego. Dwa dni później 14 listopada (kwadrat marynarki EH 6515) na przeciwnym kursie o godzinie 17:22 dostrzeżono ponownie U 128. Siedemnastego listopada o godzinie 18:25 (kwadrat marynarki EH 6833) wymieniono się sygnałami rozpoznawczymi z napotkanym U 134. Dwa dni później 19 listopada o godzinie 18:57 na U 332 odebrano pochodzącą z BdU depeszę o następującej treści:
?Jako rejony ataku obsadzą następujące kwadraty:
Liebe: EH 66, 69, 93 i EJ 44, 46, 71.
Popp: EJ 72, 73, 75, 76, 78, 79.
Schendel: ES 20.
?.
W dniu 22 listopada pomiędzy godziną 08:30 a 10:25 (kwadrat marynarki EH 6555) z U 462 pobrano świeży prowiant oraz skorzystano z porady lekarza. Po zakończeniu tej operacji U 332 następnie pomiędzy godziną 11:00 a 20:20 osłaniał podwodny tankowiec oraz pobierające z niego zaopatrzenie U 68 i U 505. Następnego dnia okręt Johannesa Liebe ponownie rozpoczął marsz powrotny do bazy. Dwudziestego piątego listopada na U 332 odebrano depeszę z dowództwa o następującej treści:
?Liebe rozpocząć działania w związku z meldowanym przez U 505 ruchem samotnych statków, należących najprawdopodobniej do rozproszonego konwoju, ewentualne ponowne uzupełnienie paliwa możliwe.?.
W związku ze zmęczeniem załogi długotrwałym rejsem oraz zużyciem mechanizmów Johannes Liebe podjął decyzję o kontynuowaniu rejsu do bazy. W dniu 4 grudnia o godzinie 04:00 (kwadrat marynarki BF 7855) minięto odległy o 26 mil morskich, znajdujący się na kursie 145? przylądek Cap Villano. Dwa dni później 6 grudnia o 07:30 (kwadrat marynarki BF 9315) U 332 spotkał się z eskortą, w towarzystwie której o 16:05 zawinął do bazy w La Pallice, kończąc trwający ponad trzynaście tygodni patrol (92 dni). Podczas jego trwania przepłynięto 13.778 mil morskich na i 454 mile morskie pod powierzchnią.

27.01.1943 Johannes Liebe zdał obowiązki dowódcy U 332 przechodząc na stanowisko sztabowe na lądzie a na jego miejsce przybył dotychczasowy WO z U 590 OL Eberhardt Hüttemann.

Patrol 6 (28.01.1943 ? 24.03.1943)
28.01. U 332 pod dowództwem Eberharda Hüttemanna o godzinie 16:42 wypłynął z bazy w La Pallice, by zgodnie z otrzymanym rozkazem zaatakować nieprzyjacielską żeglugę na Północnym Atlantyku. Na redzie doszło do spotkania z U 753 oraz mającym osłaniać obie jednostki przerywaczem zagród minowych Spbr 5, w towarzystwie którego skierowano się następnie w stronę punktu Pilz. Po dotarciu do niego, co miało miejsce jeszcze tego samego dnia o godzinie 23:00 rolę eskorty przejęły dwa okręty patrolowe SG 1 i SG 2. Następnego dnia po osiągnięciu o godzinie 05:00 punktu Schloss eskorta zawróciła do bazy zaś prawie trzy godziny później o 07:54 U 332 rozpoczął podwodny marsz przez Biskaje. Trzydziestego pierwszego stycznia o godzinie 10:17 na okręcie Hüttemanna odebrano pochodzącą z BdU depeszę o następującej treści:
?Nowy punkt docelowy dla U 439, U 653, U 753 i U 332 to BD 25.?.
Dnia 2 lutego o godzinie 12:58 odebrano drugą depeszę z dowództwa o następującej treści:
?U 653, U 753, U 332, U 107, U 183 i U 519 obsadzą z jak największą prędkością obszar od BE 5833 do 6723. Okręty tworzą grupę Hartherz.?.
Głównym celem w/w grupy były meldowane przez B-Dienst konwoje KMS i MKS pływające na rucie z i do Gibraltaru. Następnego dnia o godzinie 00:55 (kwadrat marynarki BE 6584) płynący na powierzchni U 332 został zmuszony do alarmowego zanurzenia i pobytu pod wodą do 02:00 zaraz po tym jak na 165 centymetrach złapano namiar na pracujący w pobliżu wrogi radar. Jeszcze tego samego dnia w godzinach wieczornych osiągnięto swój rejon w zgrupowaniu przypadający na kwadrat BE 5923, rozpoczynając jego przemierzanie w poszukiwaniu wroga. Czwartego lutego o 06:30 (kwadrat marynarki BE 5925) nawiązano kontakt wzrokowy z płynącym przeciwnym kursem U 753. Kilka godzin później o 10:15 (kwadrat marynarki BE 5688) U 332 zmuszony był wykonać alarmowe zanurzenie i pozostać pod wodą do 11:05, uciekając w ten sposób przed dostrzeżonym nadlatującym nieprzyjacielskim samolotem. Tego samego dnia o 14:20 odebrano kolejną już depeszę z BdU o następującej treści:
?U 653, U 753, U 332, U 183 i U 519 jak najszybciej skierować się do kwadratu AK 63. Bez względu na zagrożenie lotnicze płynąć na powierzchni.?.
Następnego dnia o 13:45 (kwadrat marynarki BE 5923) otrzymany wczorajszego dnia rozkaz został przez dowództwo uchylony. Szóstego lutego odebrano dwie depesze z BdU o następujących treściach:
- 15:49 - ?Grupa Hartherz o godzinie 20:00 ulega rozwiązaniu. Nowy punkt docelowy: U 753, U 628, U 653, U 621 i U 332 AK 92. U 183, U 519 i U 107 CF 73.?.
- 18:48 ? ?FT 1549/6 uchylony, pozostać na swoich pozycjach.?.
Następnego dnia pomiędzy godziną 10:35 a 16:10 przebywający w kwadracie BE 5920 okręt Hüttemanna aż pięciokrotnie zmuszony był uciekać pod wodę przed nadlatującymi samolotami. W międzyczasie o 14:50 odebrano depeszę z dowództwa o następującej treści:
?FT 1549/6 w mocy.?,
w związku z czym obrano kurs na kwadrat AK 92. Dziesiątego lutego o godzinie 18:20 (kwadrat marynarki BE 1420) spotkano się z U 753 a następnie rozpoczęto poszukiwania U 267 na który mino przekazać trochę paliwa oraz chorego członka załogi. Następnego dnia o 11:44 odebrano depeszę z BdU o następującej treści:
?U 529, U 468, U 377, U 225, U 653, U 628, U 623, U 621, U 753, U 332, U 92 utworzą grupę Ritter i od 14 lutego, godziny 12:00 obsadzać będą linię dozoru od AK 3785 do AL 4711.?.
Głównym celem w/w zgrupowania miał być meldowany przez B-Dienst konwój HX.226. Tego samego dnia o 12:30 (kwadrat marynarki BE 1188) ponownie spotkano się z U 753 a prawie trzy godziny później o 15:22 z poszukiwanym U 267. Ze względu jednak na panujące złe warunki pogodowe przekazanie paliwa oraz chorego Oblt.ing Hansa-Helmuta Fuchslochera okazało się niemożliwe. Trzynastego lutego o godzinie 22:00 osiągnięto wyznaczony rejon operacyjny przypadający na kwadrat AK 6692, rozpoczynając następnie jego przemierzanie w poszukiwaniu wroga. W trakcie oczekiwania na HX.226 zgrupowanie Ritter opłynął od północy nie wykryty przez nikogo konwój SC.119, osłaniany przez grupę eskortową B1. Kolejne konwoje ON.166 i ON 167w dniu 17 lutego otrzymały z Admiralicji polecenie opłynięcia niebezpiecznego obszaru od południa. Osiemnastego lutego o godzinie 04:00 dotarto na nową pozycję, przypadającą na kwadrat AK 5296, rozpoczynając następnie jej powolne przemierzanie, które było jednak mocno utrudnione przez sztormowe warunki (wiatr SSW 8-9, morze 6, słaba widoczność). Następnego dnia o godzinie 12:30 (kwadrat marynarki AK 5734) spotkano się a następnie wymieniono się sygnałami rozpoznawczymi z U 621. W dniu 20 lutego odebrano kolejną depeszę z BdU o następującej treści:
?Grupy Neptun, Ritter i Knappen wbrew dotychczasowym rozkazom z powodu pogody pozostać w swoich obszarach.?.
Następnego dnia o 11:03 (kwadrat marynarki BD 2633) U 332 nawiązał kontakt wzrokowy z płynącym w odległości 14 mil morskich na kursie 120? samotnym tankowcem, w którego stronę się skierowano. W trakcie pogoni za celem z pomostu okrętu Hüttemanna zauważono w pobliżu płynący kursem równoległym także w jego kierunku U 603. Dostrzeżonym statkiem był należący do norweskiego armatora A.F. Klaveness & Co A/S z Oslo motorowy tankowiec Stigstad (5.964 ton), będący maruderem z konwoju ON.166. O godzinie 16:10 Eberhard Hüttemann nakazał zejść w zanurzenie rozpoczynając podejście na pozycję dogodną do wykonania ataku. Czterdzieści dziewięć minut później (kwadrat marynarki BD 2925) w kierunku tankowca odpalono salwę trzech torped, rejestrując po 115 sekundach odgłos dwóch detonacji. Ze względu na zejście zaraz po wystrzeleni torped na większą głębokość nie można było zaobserwować skutków ataku. Według relacji dowódcy U 603 przebywającego w pobliżu o 17:01 zaobserwowano przy burcie tankowca dwa słupy wody. W rzeczywistości norweska jednostka została trafiona tylko przez jedną torpedę, która detonowała na wysokości 16 zbiornika. Pięć minut później o 17:06 Sigstad został trafiony przez dwie torpedy wystrzelone z U 603, w wyniku czego w przeciągu kwadransa poszedł na dno. O 17:23 na U 332 zarejestrowano na średnim dystansie odgłosy detonacji bomb głębinowych. Jeszcze tego samego dnia o 23:00 Eberhard Hüttemann zarządził wynurzenie ale w momencie gdy okręt znajdował się na głębokości 20 metrów w pobliżu rozległy się impulsy azdyku, co spowodowało, że odwołał on poprzedni rozkaz i nakazał zejść na głębokość A+40 (120 metrów). Już 22 lutego o godzinie 02:42 i 02:45 na polecenie dowódcy w celu zmylenia prześladowcy wystrzelono dwa pozoratory Bold. O godzinie 06:29 U 332 znalazł się z powrotem na powierzchni napotykając wkrótce potem szalupę z rozbitkami z norweskiego tankowca, których przesłuchano a następnie zaopatrzono w wodę i prowiant. Dwudziestego trzeciego lutego na okręcie Hüttemanna doszło do awarii znajdującego się na sterburcie silnika diesla, którą na szczęście udało się usunąć przy pomocy dostępnych na pokładzie środków. Tego samego dnia o 17:53 odebrano pochodzącą z BdU depeszę o następującej treści:
?Grupa Sturmbock: U 753, U 409, U 332, U 664, U 591, U 84, U 432 dnia 24.02.godzinia 18:00 przebywać w linii dozoru od BC 3995 do BD 4755.?.
Trzy dni później 26 lutego odebrano następną depeszę z BdU o następującej treści:
?Grupa Sturmbock rozwiązana. U 432, U 758, U 664, U 84, U 409 i 591 utworzą grupę Wildfang obsadzając z ekonomiczną prędkością nową linię dozoru od AJ 9856 do BC 3562. U 332, U 753, U 226, U 383, U 607 rozpocząć marsz w kierunku Vowe > BD 81.?.
Dnia 28 lutego o godzinie 12:35 (kwadrat marynarki BD 8111) U 332 nawiązał kontakt wzrokowy z U 628 a kwadrans później z podwodnym tankowcem U 462, z którego pomiędzy 14:00 a 18:30 pobrano 55m3 paliwa, prowiant na 14 dni oraz 2m3 oleju napędowego. Poza tym na pokład U 462 przekazano chorego Oblt.ing Hansa-Helmuta Fuchslochera oraz wymieniono się informacjami z U 603. Drugiego marca (kwadrat marynarki BC 3927) U 332 otrzymał polecenie dołączenia do zgrupowania Burggraf. Dwa dni później 4 marca o godzinie 04:00 zajęto pozycję w zgrupowaniu, przypadającą na kwadrat AJ 9926. Szóstego marca w związku z meldunkiem U 405 o kontakcie z konwojem SC.121 o godzinie 14:00 rozpoczęto bezskuteczną operację przeciwko niemu. Dnia 8 marca o godzinie 11:31 (kwadrat marynarki AK 2784) U 332 odebrał pochodzący z U 526 meldunek o następującej treści:
?Nieprzyjaciel w AK 2691, kurs 60?.?.
Meldowanym konwojem był ponownie SC.121 w którego stronę niezwłocznie się skierowano. Tego samego dnia o 22:13 (kwadrat marynarki AK 3536) na okręcie Hüttemanna dostrzeżono czterokrotnie dalekie błyski na kursie 30?, które według przypuszczeń dowódcy mogły pochodzić z poszukiwanego konwoju. Następnego dnia o godzinie 20:35 (kwadrat marynarki AL 1624) w pobliżu dostrzeżono okręt typu IX, którym był U 523. Dziesiątego marca o 01:15 na kursie 90? dostrzeżono rozbłyski pocisków oświetlających, w stronę których się skierowano nie odnajdując jednak żadnych jednostek wroga. O godzinie 05:40 (kwadrat marynarki AL 2649) Eberhard Hüttemann nakazał obrać kurs 150?. Prawie dwie godziny później o 07:20 U 332 został zmuszony do wykonania alarmowego zanurzenia przez nadpływającą korwetę, która wkrótce potem rozpoczęła polowanie na niego trwające przez większą część dnia. Następnego dnia o 12:10 (kwadrat marynarki AL 2579) wykonano alarmowe zanurzenie przed nadlatującym samolotem a wkrótce potem uzyskano kontakt akustyczny z jednostką nawodną. O 14:04 w pobliżu okrętu detonowało 10 bomb głębinowych, które nie spowodowały żadnych uszkodzeń. Po wynurzeniu mającym miejsce o 21:24 odebrano depeszę z dowództwa nadaną o 17:53 o następującej treści:
?Hüttemann swoboda manewrów w kierunku wschodnim przeciwko maruderom z konwojów.?.
Dwa dni później 13 marca o godzinie 05:00 rozpoczęto marsz powrotny do bazy. Tego samego dnia poproszono też dowództwo o instrukcje w sprawie leczenia chorego ObGfr Ernsta Böttchera. Dziewiętnastego marca na U 332 doszło do defektu bakburtowego silnika diesla, co ograniczyło jego prędkość do 12 węzłów. Poza tym w ciągu tego dnia aż trzykrotnie musiano uciekać pod wodę przed nadlatującymi samolotami.:
- o 13:08 (kwadrat BE 8336) pobyt pod wodą do 14:14,
- o 14:35 przez czterosilnikowy samolot, pobyt pod wodą do 15:18
- o 15:35 (kwadrat BE 9117) pobyt pod wodą do 21:15.
Dwudziestego pierwszego marca pomiędzy 01:54 a 22:11 aż czterokrotnie musiano schodzić pod wodę w związku z uzyskaniem kontaktu ze zbliżającymi się samolotami. Tego samego dnia o 23:05 (kwadrat marynarki BF 8142) płynący na powierzchni U 332 został zaskoczony przez brytyjski bombowiec Wellington należący do 172 Sqn RAF, który w wykonanym następnie ataku zrzucił cztery bomby głębinowe które detonowały w sektorze rufowym po stronie bakburty. Wkrótce potem wykonano alarmowe zanurzenie podczas którego wykryto, że na skutek bliskich detonacji uszkodzeniu uległy oba silniki elektryczne, stery głębokości, w wyniku czego utrzymanie nakazanej głębokość było bardzo trudne. Po wynurzeniu Eberhard Hüttemann nadał do dowództwa meldunek o stanie swojego okrętu a te w odpowiedzi na niego jako osłonę lotniczą wysłało naprzeciw U 332 cztery myśliwce Ju 88 z których dwa zostały zestrzelone przez brytyjskie samoloty Baufighter a dwa kolejne nie mogły go odnaleźć. Następnego dnia o 09:00 (kwadrat marynarki BF 8162) wykonano alarmowe zanurzenie przed nadlatującym czterosilnikowym samolotem, które ze względu na odniesione poprzedniego dnia uszkodzenia było ograniczone do głębokości A-30 (50 metrów). W dniu 24 marca o godzinie 07:00 U 332 dotarł do punktu Pilz, gdzie trzy godziny później spotkał się z eskortą, w towarzystwie której o godzinie 15:00 dotarł do bazy w La Pallice, kończąc trwający prawie osiem tygodni patrol (55 dni). Podczas jego trwania przepłynięto 7.767 mil morskich na i 726 mil morskich pod powierzchnią.

Patrol 7 (26.04.1943 ? 29.04.1943)
26.04. U 332 pod dowództwem Eberharda Hüttemanna wypłynął z bazy w La Pallice, by zgodnie z otrzymanym rozkazem zaatakować nieprzyjacielską żeglugę na Północnym Atlantyku. W dniu 29 kwietnia płynący na powierzchni okręt Eberharda Hüttemanna został o godzinie 08:04 (kwadrat marynarki BF 7256) zaatakowany i zatopiony wraz z całą załogą przez brytyjski bombowiec B-24 Liberator ?D? należący 224 sqn RAF.

Członkowie załogi U-332 polegli w dniu 29.04.1943 (W kolejności alfabetycznej):
1.) Achatz Franz (MechOGfr) 28.08.1921
2.) Alxnat Hans-Günter (MaschOGfr) 08.04.1922
3.) Anacker Hans (MaschOGfr) 30.04.1921
4.) Balsterholt Werner (OFkMt) 20.08.1917
5.) Bauch Werner (MechGfr) 09.10.1923
6.) Bauer Heinrich (OBtsMt) 27.09.1915
7.) Bickelmann Ernst (MaschOGfr) 25.09.1919
8.) Birckner Helmut (MaschOGfr) 09.05.1920
9.) Bondorft Kurt (MaschOGfr) 26.03.1920
10.) Böttcher Ernst (MaschOGfr) 31.08.1920
11.) Breitenbach Wilhelm (MtrOGfr) 11.07.1920
12.) Deutscher Heinz (MtrOGfr) 10.11.1921
13.) Engler Fritz (MtrOGfr) 03.02.1920
14.) Filber Willi (MtrOGfr) 18.04.1921
15.) Gehrmann Karl-Johannes (OBtsMt) 23.02.1915
16.) Gläser Heinz (MaschMt) 28.01.1920
17.) Gröger Dietrich (OMasch) 28.03.1916
18.) Gumhalter Gerhard (MtrOGfr) 17.11.1921
19.) Hanisch Alfons (MaschOGfr) 15.03.1921
20.) Hellmann Franz (OMasch) 07.02.1915
21.) Hüttemann Eberhard (OLt.z.S) 25.06.1919, Crew of X/1937
22.) Kratzenberg Hugo (FkOGfr) 15.02.1923
23.) Krüger Hermann (MtrOGfr) 30.12.1923
24.) Kühne Heinrich-Karl (Lt.z.S) 09.01.1922, 2WO
25.) Landsberger Helmut (OMaschMt) 03.12.1917
26.) Lettmann Gerhard (MaschOGfr) 15.08.1922
27.) Löffler Edelbert (MaschMt) 25.02.1922
28.) Maier Walter (MtrGfr) 13.03.1922
29.) Mühlstein Willi (MtrGfr) 14.05.1925
30.) Müllenbach Erich (OFkMt) 30.11.1920
31.) Biscay Netz Wilhelm (OLt.ing) 13.07.1911
32.) Pinkernelle Heinz (MtrOGfr) 21.02.1923
33.) Riebe Heinz (MaschMt) 08.01.1920
34.) Rösler Franz (MaschGfr) 10.11.1923
35.) Ruhsam Franz (MtrGfr) 07.02.1922
36.) Schaare Otto (MaschGfr) 29.12.1923
37.) Schlesiona Georg (OStrm) 29.09.1917
38.) Schneider Ernst (OMaschMt) 24.10.1915
39.) Schneider Josef (MechMt) 10.04.1919
40.) Schramm Helmut (MaschGfr) 12.12.1923
41.) Seifert Heinrich (FkGfr) 07.08.1924
42.) Sulzgruber Josef (BtsMt) 06.03.1921
43.) Walther Conrad-Friedrich (OLt.z.S) 20.04.1920, 1WO, Crew of 1938
44.) Wehner Gerhard (MaschOGfr) 13.06.1922
45.) Wiedemann Otto (MaschMt) 07.05.1922

Bibliografia:
http://uboat.net
www.ubootwaffe.net
http://uboatarchive.net/
http://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/chronik.htm
http://www.u-boot-archiv.de/
http://www.u-historia.com/
Blair Clay ?Hitlera Wojna U-bootów? tom II
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die U-boot-Kommandanten tom 1
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Der U-Boot-Bau auf Deutschen Werften von 1935 bis 1945 tom 2
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Erfolge von September 1939 bis Mai 1945 tom 3
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Verluste von September 1939 bis Mai 1945 tom 4
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die Ritterkreuzträger der U-Boot-Waffe von 1939 bis Mai 1945 tom 5
Ritschel Herbert - Kurzfassung Kriegstagebücher Deutscher U-boote 1939 - 1945 Band 7 KTB U 301 - U 374
Rohwer Jürgen: Axis Submarine Successes 1939 - 1945
Trojca Waldemar - U-bootwaffe 1939-1945 cz. 1, 2, 3
Wynn Kenneth U-Boot-Operationen im Zweiten Weltkrieg Einsatzgeschichte U1-U510 tom 1
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.769.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Re: U-332 Typ VIIC

Postprzez Brodołak » 10.08.12, 05:26

Witam
Zapraszam do zapoznania się z poprawioną i rozszerzoną historią operacyjną U 332.
Pozdrawiam Brodołak
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.769.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów


Posty: 2 • Strona 1 z 1

Powrót do Typ VII



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości