1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

U-33 typ VIIA

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 1 • Strona 1 z 1

U-33 typ VIIA

Postprzez Brodołak » 27.03.06, 14:52

U-33 typ VIIA

Stocznia: F.Krupp Germaniawerft AG, Kiel-Gaarden
Nr zamówienia: 556
Zamówienie: 25.03.1935
Położenie stępki: 01.09.1935
Wodowanie: 11.06.1936
Wcielenie do służby: 25.07.1936
Nr pocztowy: M 28 962

Przebieg służby:
25.07.1936 - 31.08.1939 - 2 Flotylla U-bootów Saltzwedel, Wilhelmshaven (okręt bojowy)
01.09.1939 - 31.12.1939 - 2 Flotylla U-bootów, Wilhelmshaven (okręt bojowy)
01.01.1940 - 12.02.1940 - 2 Flotylla U-bootów, Wilhelmshaven (okręt bojowy)
12.02.1940- zatopiony w zatoce Forth (pozycja 55.25N, 05.07W) przez brytyjski trałowiec HMS Gleaner

Dowódcy:
25.07.1936 - 21.11.1936 - KL Ottoheinrich Junker
22.11.1936 - 20.12.1936 - KL Kurt Freiwald
21.12.1936 - 02.06.1937 - KL Ottoheinrich Junker
03.06.1937 - 25.07.1937 - KL Kurt Freiwald
26.07.1937 - 28.10.1938 - KL Ottoheinrich Junker
29.10.1938 - 12.02.1940 - KL Hans-Wilhelm von Dresky

Odbyte patrole bojowe: 3

Zatopione statki handlowe: 11 (22.931 BRT)

Patrol 1 (19.08.1939 - 28.09.1939)
19.08. U-33 pod dowództwem Hansa-Wilhelma von Dresky wypłynął z bazy w Wilhelmshaven, by zgodnie z rozkazem zając pozycję w rejonie Western Approaches. Po wybuchu wojny Hans-Wilhelm von Dresky miał atakować nieprzyjacielskie statki i okręty. w dniu 7 września U-33 zatrzymał o godzinie 14:10 strzałem z działa a następnie zatopił o godzinie 15:55 jedną torpedą w kwadracie marynarki BE 2939 należący do brytyjskiego armatora David Alexander & Sons z Glasgow frachtowiec Olivegrove (4.060 BRT), którego radiotelegrafista przed opuszczeniem statku nadał sygnał s.o.s.. Po zatonięciu statku von Dresky pozostał w pobliżu dwóch łodzi ratunkowych i pomógł rakietami sygnałowymi naprowadzić na miejsce ich pobytu amerykański statek pasażerski Washington. W dniu 16 września U-33 zatopił o godzinie 07:00 w kwadracie marynarki BF 4156 należący do brytyjskiego armatora Smith, Hogg & Co Ltd z West Hartlepool frachtowiec Arkleside (1.567 BRT). W drodze powrotnej do kraju 24.09. Hans-Wilhelm von Dresky zatrzymał o godzinie 08:00 a następnie zatopił ogniem z działa w kwadracie marynarki AM 3228, należący do brytyjskiego armatora St. Andrew´s Steam Fishing Co Ltd z Fleetwood trawler Caldew (287 BRT). W dniu 28.09. U-33 wpłynął do bazy w Wilhelmshaven, kończąc trwający prawie sześć tygodni patrol (41 dni).

Patrol 2 (29.10.1939 - 26.11.1939)
29.10. U-33 pod dowództwem Hansa-Wilhelma von Dresky wypłynął z bazy w Wilhelmshaven, by zgodnie z rozkazem postawić pole minowe w Kanale Bristolskim (rejon Foreland Point). Okręt zabrał na pokład oprócz 12 min typu TMB także 6 torped. Od samego wyjścia z bazy U-33, był prześladowany przez awarie silników Diesla. Doprowadziły one do tego, że podczas przejścia przez Morze Północne, Hans-Wilhelm von Dresky rozkazał położyć okręt na dnie i przeprowadzić naprawę silników, która trwała trzy dni. W dniu 9 listopada U 33 pomyślnie postawił pomiędzy godziną 03:15 a 04:28 w kwadracie marynarki AM 9947 pole minowe. W drodze powrotnej do bazy Hans-Wilhelm von Dresky zatopił ogniem z działa w dniach 20 - 21 listopada w pobliżu Północnej Irlandii pięć trawlerów:
- 20.11. o godzinie 10:30 w kwadracie marynarki AM 5536 należący do brytyjskiego armatora Boston Deep Sea Fishing Co z Fleetwood - Thomas Hankins (276 BRT)
- 20.11. o godzinie 16:00 w kwadracie marynarki AM 5611 należący do brytyjskiego armatora North Star Steam Fishing Co z Aberdeen - Delphine (250 BRT)
- 20.11. o godzinie 17:05 w kwadracie marynarki AM 5296 należący do brytyjskiego armatora Dinas Steam Trawling Co Ltd z Fleetwood - Sea Sweeper (329 BRT)
- 21.11. pomiędzy godziną 08:30 a 09:20 w kwadracie marynarki AM 5349 należący do brytyjskiego armatora St. Andrew´s Steam Fishing Co Ltd z Fleetwood - William Humphries (276 BRT)
- 21.11. pomiędzy godziną 08:30 a 09:20 w kwadracie marynarki AM 5348 należący do brytyjskiego armatora Wyre Steam Trawler Co Ltd z Fleetwood - Sulby (287 BRT)
W dniu 23 listopada U 33 storpedował i ciężko uszkodził o godzinie 15:30 jedna torpedą w kwadracie AN 1364 zajęty w dniu 17 listopada przez Brytyjczyków należący do niemieckiego armatora Norddeutscher Lloyd z Bremy frachtowiec Borkum (3.670 BRT), który został dodatkowo ostrzelany z działa pokładowego. Na jego skutek zginęło czterech niemieckich członków załogi statku. Ponieważ statek znajdował sie w opłakanym stanie von Dresky uznając, że jego los jest przesądzony przerwał ostrzał i odpłynął z miejsca akcji. Opuszczony przez załogę Borkum zdryfował i osiadł na wybrzeżu w rejonie Papa Sound, gdzie zbadała go komisja, która uznała go za nie nadający sie do naprawy (w późniejszym okresie statek odholowano do Rosyth, gdzie pocięto go na złom). W dniu 26.11. U-33 wpłynął do bazy w Wilhelmshaven, kończąc trwający ponad cztery tygodnie patrol (29 dni), po którym okręt trafił do stoczni.
Na polu minowym postawionym przez U-33, zatonęły dwa statki bandery brytyjskiej:
- 25.12. o godzinie 07:45 należący do brytyjskiego armatora J.A. Billmeir & Co Ltd z Londynu frachtowiec Stanholme (2.473 BRT),
- 16.01. o godzinie 16:19 należący do brytyjskiego armatora Inver Tankers Ltd (A. Weir & Co) z Londynu tankowiec Inverdargle (9.456 BRT).

Patrol 3 (05.02.1940 - 12.02.1940)
05.02. U-33 pod dowództwem Hansa-Wilhelma von Dresky wypłynął z bazy w Wilhelmshaven, by zgodnie z rozkazem postawić pole minowe w brytyjskiej bazie Firth of Clyde. Okręt zabrał na pokład oprócz 8 min typu TMC także 6 torped. Nad ranem 12.02. U-33 wpłynął w zanurzeniu do Firth of Clyde. Niedługo potem został wykryty za pomocą hydrofonu przez trałowiec HMS Gleaner. Hans-Wilhelm von Dresky widząc, że nieprzyjacielska jednostka przeszukuje powierzchnie za pomocą reflektorów, mylnie go biorąc za krążownik, postanowił posadzić okręt na dnie i przeczekać niebezpieczeństwo. HMS Gleaner po zlokalizowaniu U-boota przy pomocy azdyku, zrzucił na jego pozycje sześć bomb głębinowych nastawionych na wybuchy na głębokości 45 metrów. Cztery z sześciu bomb wybuchły nad U-33 powodując poważne przecieki, kolejne pięć bomb głębinowych spowodowało dalsze uszkodzenia. Hans-Wilhelm von Dresky zaskoczony bombardowaniem, doszedł do wniosku, że atakuje go niszczyciel. Widząc uszkodzenia własnego okrętu postanowił wynurzyć się a następnie zatopić okręt. Mając na pokładzie Enigmę*, Hans-Wilhelm von Dresky rozkazał swoim oficerom, aby każdy z nich wziął po jednym bębenku, który mieli zatopić po odpłynięciu odpowiednio daleko od okrętu. Po wynurzeniu U-33, został ostrzelany z działa 102 mm przez Gleanera, który dodatkowo zamierzał staranować U-boota. W tym czasie Hans-Wilhelm von Dresky wydał mechanikowi rozkaz rozpoczęcia procedury zatapiania**. U-33 tonął dziobem a załoga ratowała się skacząc z burtę. Z 42 członków załogi U-33, HMS Gleaner uratował tylko 17, łącznie z trzema oficerami. Reszta załogi z dowódcą zginęła w wodzie na skutek hipotermii, szoku i innych czynników. O zatopieniu U-33, Dönitz dowiedział się natychmiast dzięki odszyfrowanym przez B-Dienst, meldunkom wysyłanym przez Gleanera. Brytyjczykom udał się później wydobyć trzy bębenki Enigmy zatopione przez oficerów U-33.

Uwagi:
1.)W okresie od 22.11.1936 do 20.12.1936 U-33 pod dowództwem KL Kurta Freiwalda wraz U-34 (KL Harald Grosse), wziął udział w tajnej operacji pod kryptonimem 'Ćwiczenia Szkolne Ursula"***, która polegała na atakowaniu republikańskich okrętów i statków. W dniu 30.11. U-33 rozpoczął patrolowanie na wschód od Cartageny, kilkakrotnie zbliżając się do statków i okrętów, których nie atakował ze względu na brak identyfikacji. W dniu 10.12. U-33 otrzymał rozkaz zaprzestania działań w ramach operacji Ursula i powrótu do kraju.

2.)W późniejszym okresie, U-33 odbył jeszcze cztery patrole na wody terytorialne Hiszpanii:
- 01.06.1937 - 26.07.1937
- 21.09.1937 - 23.10.1937
- 03.12.1937 - 12.02.1938
- 26.09.1938 - 22.10.1938

Załoga U-33 (w kolejności alfabetycznej):
1.) Anger Paul (OStrm) - 12.02.1940.
2.) Becker Johannes (Lt.z.S, 2WO) - 12.02.40 p.o.w.
3.) Bergfeld Hans-Georg (MaschGfr) - 12.02.1940 +
4.) Braun Friedrich (MechMt) - 12.02.1940 +
5.) Dresky von Hans-Wilhelm (KpLt) - 12.02.1940 +
6.) Ehrhardt Hans-Joachim (MtrGfr) - 12.02.1940 p.o.w.
7.) Enders Werner (OMasch) - 12.02.1940 p.o.w.
8.) Galileia Paul (BtsMt) - 12.02.1940 p.o.w.
9.) Gross Karl (MaschGfr) - 12.02.1940 +
10.) Heckerodt Adalbert (MaschGfr) - 12.02.1940 +
11.) Henneberg Gustav (BtsMt) - 12.02.1940 +
12.) Johne Johannes (MtrHGfr) - 12.02.1940 +
13.) Kampert Heinrich (MechGfr) - 12.02.1940 +
14.) Keller Werner (MtrOGfr) - 12.02.1940 +
15.) Krampe Manfred (MaschGfr) - 12.02.1940 p.o.w.
16.) Krink Heinz (MaschOGfr) - 12.02.1940 p.o.w.
17.) Kumpf Friedrich (StOMasch) - 12.02.1940 p.o.w.
18.) Kunick Walter (MtrGfr) - 12.02.1940 +
19.) Kursiefen Heinrich (MtrOGfr) - 12.02.1940 +
20.) Liebert Heinrich (MaschOGfr) - 12.02.1940 +
21.) Lingscheidt Peter (MtrOGfr) - 12.02.1940 p.o.w.
22.) Marticke Heinz (MaschMt) - 12.02.1940 p.o.w.
23.) Masanek Ernst (OBtsMt) - 12.02.1940 p.o.w.
24.) Mohr Heinz (BtsMt) - 12.02.1940 +
25.) Patten Erich (OFktMt) - 12.02.1940 +
26.) Peters Karl-Heinz (MaschGfr) - 12.02.1940 +
27.) Pöppel Leopold (FkGfr)- 12.02.1940 +
28.) Puchta Robert (MaschOGfr) - 12.02.1940 p.o.w.
29.) Raath Herbert (OMaschMt) - 12.02.1940 +
30.) Rausch Paul (OMaschMt) - 12.02.1940 +
31.) Rottmann Heinz (OLt.ing) - 12.02.1940 p.o.w.
32.) Scherer Ernest (MaschOGfr) - 12.02.1940 p.o.w.
33.) Schiller Max (Mtr) – 12.02.1940 p.o.w.
34.) Schilling Friedrich-Ernst-Otto (KpLt.ing.LI) - 12.02.1940 p.o.w.
35.) Schmid Christian (OMaschMt) - 12.02.1940 +
36.) Siegert Werner (MaschHGfr) - 12.02.1940 p.o.w.
37.) Steiner Willibald (MaschOGfr) - 12.02.1940 +
38.) Vietor Karl (OLt.z.S, I WO) - 12.02.1940 p.o.w.
39.) Wagner Ludwig (MaschMt) - 12.02.1940 +
40.) Weber Heinrich (MtrOGfr) - 12.02.1940 p.o.w.
41.) Wilden Wilhelm (MaschOGfr) - 12.02.1940 +
42.) Winterhoff August (MtrGfr) - 12.02.1940 +


Przypisy:
*Zabieranie Enigmy na operacje minowania było zakazane, nie wiadomo, dlaczego U-33 miał ją na pokładzie na tym patrolu.
** Udało się to dopiero za drugim razem, blokując na dole mechanika.
*** Nazwa "Ursula" pochodziła od imienia jedynej córki Dönitza - Urszuli.

Bibliografia:
http://uboat.net
www.ubootwaffe.net
http://uboatarchive.net/BDUKTB30269.htm
http://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/chronik.htm
http://www.u-boot-archiv.de/
http://www.u-historia.com/
Blair Clay - Hitlera Wojna U-bootów tom I i II
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die U-boot-Kommandanten tom 1
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Der U-Boot-Bau auf Deutschen Werften von 1935 bis 1945 tom 2
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Erfolge von September 1939 bis Mai 1945 tom 3
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Verluste von September 1939 bis Mai 1945 tom 4
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die Ritterkreuzträger der U-Boot-Waffe von 1939 bis Mai 1945 tom 5
Trojca Waldemar - U-bootwaffe 1939-1945 cz. 1, 2, 3
Wynn Kenneth U-Boot-Operationen im Zweiten Weltkrieg Einsatzgeschichte U1-U510 tom 1
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Posty: 1 • Strona 1 z 1

Powrót do Typ VII



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości