1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

U-32 typ VIIA

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 3 • Strona 1 z 1

U-32 typ VIIA

Postprzez Brodołak » 27.03.06, 14:45

U-32 typ VIIA

Stocznia: Deutsche Schiff und Maschinenbau AG, (AG Weser) Bremen
Nr zamówienia: 913
Zamówienie: 01.04.1935
Położenie stępki: 15.03.1936
Wodowanie: 25.02.1937
Wcielenie do służby: 15.04.1937
Nr pocztowy: M 00 459

Przebieg służby:
15.04.1937 - 31.08.1939 - 2 Flotylla U-bootów Saltzwedel, Wilhelmshaven (okręt bojowy)
01.09.1939 - 31.12.1939 - 2 Flotylla U-bootów, Wilhelmshaven (okręt bojowy)
01.01.1940 - 30.10.1940 - 2 Flotylla U-bootów, Wilhelmshaven / Lorient (okręt bojowy)
30.10.1940 - Zatopiony przez brytyjskie niszczyciele.

Dowódcy:
15.04.1937 - 15.08.1937 - KL Werner Lott
01.09.1937 - 11.02.1940 - KL Paul Büchel
12.02.1940 - 30.10.1940 - OL Hans Jenisch

Odbyte patrole bojowe: 9

Zatopione statki handlowe: 20 (116.836 BRT)

Uszkodzone statki handlowe: 4 (32.274 BRT)

Uszkodzony okręt wojenny: 1 (8.000 BRT)

Patrol 1 (27.08.1939 - 01.09.1939)
27.08. U-32 pod dowództwem Paula Büchela wypłynął z portu Memel, w rejs do bazy Kiel. Podczas płynięcia wzdłuż polskiego wybrzeża Paul Büchel, miał przeprowadzić obserwację ruchów polskiej floty. 01.09. U-32 wpłynął do bazy w Kiel, kończąc trwający sześć dni patrol.

Patrol 2 (05.09.1939 - 30.09.1939)
05.09. U-32 pod dowództwem Paula Büchela wypłynął z Kiel, by zgodnie z rozkazem postawić pole minowe w brytyjskiej bazie Portland. Okręt zabrał na pokład oprócz 12 min typu TMB także 6 torped. Płynąc dookoła Wysp Brytyjskich, Paul Büchel otrzymał 10.09. rozkaz zmieniający miejsce operacji minowania z Portland na Kanał Bristolski(1). W godzinach porannych 17 września U-32 pomyślnie postawił pomiędzy godziną 04:05 a 04:24 złożone z 12 min pole minowe w Kanale Bristolskim (kwadrat marynarki AM 9865). Następnego dnia Paul Büchel zatrzymał o godzinie 12:38 po wystrzeleniu 13 pocisków kal. 88 mm a następnie zatopił jedną torpedą w kwadracie marynarki BF 1341 należący do brytyjskiego armatora Haldin & Philipps Ltd (Court Line) Londynu frachtowiec Kensington Court (4.863 BRT). Na skutek awarii silników U-32 musiał przerwać patrol i wracać do bazy. W drodze powrotnej 28 września Paul Büchel zatrzymał w kwadracie marynarki AN 4367 a następnie po stwierdzeniu przewożenia kontrabandy zatopił o godzinie 15:37 przy pomocy trzech ładunków wybuchowych należący do norweskiego armatora Olav Ostensjo z Haugesund, stary bo pochodzący z 1883 roku frachtowiec Jern (875 BRT). Po zatonięciu statku dowódca U 32 podholował łodzie ratunkowe w kierunku odległego o 65 mil morskich wybrzeża Norwegii. W dniu 30.09. U-32 wpłynął do bazy w Wilhelmshaven, kończąc trwający prawie cztery tygodnie patrol (26 dni).
Na polu minowym postawionym w Kanale Bristolskim zostały poważnie uszkodzone dwa frachtowce:
- 05.10. w kwadracie marynarki AM 9865 należący do brytyjskiego armatora T. & J. Brocklebank Ltd z Liverpoolu Marwarri (8.063 BRT), który w wyniku odniesionych uszkodzeń musiał być osadzony na mieliźnie w Zatoce Mumbles,
- 06.10. o godzinie 16:20 w kwadracie marynarki AM 9865 należący do brytyjskiego armatora Royal Mail Lines Ltd z Londynu frachtowiec Lochgoil (9.462 BRT), który w wyniku odniesionych uszkodzeń musiał być osadzony na mieliźnie w Zatoce Mumbles.

Patrol 3 (28.12.1939 - 22.01.1939)
28.12. U-32 pod dowództwem Paula Büchela wypłynął z Wilhelmshaven, by zgodnie z rozkazem postawić pole minowe na środku toru wodnego prowadzącego do brytyjskiej bazy Firth of Clyde. Okręt zabrał na pokład oprócz 8 min typu TMC także 6 torped. W dniu 31.12. U-32 zatopił o godzinie 19:47 jedną torpedą w kwadracie marynarki AN 4319 należący do norweskiego aramtora Det Bergenske D/S A/S z Bergen frachtowiec Luna (959 BRT)(2). Zatopienie neutralnego statku dowódca U 32 tłumaczył nie widocznymi znakami przynależności państwowej. Po przybyciu na miejsce operacji minowania, Paul Büchel widząc dużą aktywność brytyjskich sił z.o.p., postanowił postawić pole minowe w mniej niebezpiecznym miejscu na głębszej wodzie, działając w ten sposób wbrew rozkazowi W dniu 22.01. U-32 wpłynął do bazy w Wilhelmshaven, kończąc trwający praiwe cztery tygodnie patrol (26 dni).
Na polu minowym postawionym przez U-32 nie zatonęła bądź została uszkodzona żadna jednostka.

Za niewłaściwe wykonanie rozkazu Paul Büchel oraz brak agresywności został zdjęty przez Dönitza ze stanowiska dowódcy a na jego miejsce został wyznaczony dotychczasowy I WO Hans Jenisch.

Patrol 4 (26.02.1940 - 23.03.1940)
26.02. U-32 pod dowództwem Hansa Jenischa wypłynął z Wilhelmshaven, by zgodnie z rozkazem postawić pole minowe w Liverpoolu. Okręt zabrał na pokład oprócz 12 min typu TMB także 6 torped. W dniu 2 marca U 32 bez powodzenia zaatakował trzy razy pojedyńczymi torpedami (o godzinie 01:12, 02:12 04:56 w kwadracie marynarki AM 3491 należący do norweskiego armatora Smith,Christen. Skibs-A/S Belships Co Ltd z Oslo frachtowiec Belpamela (3.215 BRT). Kilka godzin później Hans Jenisch zatrzymał o godzinie 07:15 a następnie po stwierdzeniu przewożenia kontrabandy zatopił przy pomocy 40 pocisków kal. 88 mm w kwadracie marynarki AM 3465 należący do szwedzkiego armatora A/B Svenska Amerika-Mexiko Linien z Geteborga frachtowiec Lagaholm (2.818 BRT). Po postawieniu pola minowego w drodze powrotnej do bazy Hans Jenisch zaatakował bezskutecznie dwa statki. W dniu 23.03. U-32 wpłynął do bazy w Wilhelmshaven, kończąc trwający prawie cztery tygodnie patrol (27 dni). Na polu minowym postawionym przez U-32 zatonął jeden statek(3).

Patrol 5 (27.04.1940- 14.05.1940)
27.04. U-32 pod dowództwem Hansa Jenischa wypłynął z bazy w Wilhelmshaven, by zgodnie z rozkazem dostarczyć benzynę lotniczą do portu Trondheim. W trakcie rejsu na U-32 ulatniające się opary benzyny omal nie spowodowały zatrucia załogi(4). 05.05. U-32 wpłynął do Trondheim, skąd po trzech dniach pobytu, wyruszył w rejs powrotny do kraju. W dniu 14.05. U-32 wpłynął do bazy w Wilhelmshaven kończąc trwający ponad dwa tygodnie patrol.

Patrol 6 (03.06.1940 - 01.07.1940)
03.06. U-32 pod dowództwem Hansa Jenischa wypłynął z bazy w Wilhelmshaven, by zgodnie z rozkazem zwalczać żeglugę w rejonie Western Approaches. W okresie od 18 do 22 czerwca Hans Jenisch zatopił pięć statków:
- 18.06. zatopił o godzinie 19:02 w kwadracie marynarki BF 1432 należący do norweskiego armatora Henrik Ostervold z Bergen frachtowiec Altair (1.522 BRT),
- 18.06. zatrzymał w kwadracie marynarki BF 1423 a następnie ze względu na pobyt poza wyznaczoną strefą połowów zatopił ogniem z działa należący do hiszpańskiego aramtora Waldino Leiros Mera z Vigo trawler Salvora (108 BRT),
- 18.06. zatrzymał w kwadracie marynarki BF 1423 a następnie ze względu na pobyt poza wyznaczoną strefą połowów ogniem zdziała należący do hiszpańskiego armatora z Vigo trawler Faro-Ons - (108 BRT),
- 19.06. zatrzymał o godzinie 18:47 strzałem z działa a następnie po stwierdzeniu przewożenia kontrabandy trafił jedną torpedą w kwadracie marynarki AM 8898 należący do jugosłowiańskiego armatora Jugoslavenska Plovidba DD z Susak frachtowiec Labud (5.334 BRT), który został dobity ogniem artyleryjskim,
- 22.06. storpedował i ciężko uszkodził o godzinie 03:36 w kwadracie marynarki BF 1237, pochodzący z rozproszonego konwoju HX-49, należący do norweskiego armatora Knut Knutsen O.A.S. z Haugesund tankowiec Eli Knudsen (9.026 BRT), który na skutek odniesionych uszkodzeń zatonął następnego dnia podczas holowania przez inny tankowiec Corinda.
W dniu 01.07. U-32 wpłynął do bazy w Wilhelmshaven, kończąc trwający ponad cztery tygodnie patrol (29 dni).

Patrol 7 (15.08.1940 - 08.09.1940)
15.08. U-32 pod dowództwem Hansa Jenischa wypłynął z bazy w Wilhelmshaven, by zgodnie z rozkazem zwalczać żeglugę w rejonie Northern Approaches. W dniu 30 sierpnia Hans Jenisch zaatakował pomiędzy godziną 02:20 a 02:48 konwój HX-66A torpedując w kwadracie marynarki AM 3538 trzy statki:
- zatopił jedną torpedą należący do norweskiego armatora Halfdan Kuhnle z Bergen frachtowiec Norne (3.971 BRT),
- zatopił jedną torpedą należący do brytyjskiego armatora Counties Ship Management Co Ltd z Londynu frachtowiec Mill Hill (4.318 BRT),
- ciężko uszkodził należący do brytyjskiego armatora William Brown, Atkinson & Co Ltd z Hull frachtowiec Chelsea (4.804 BRT), który po opuszczeniu przez załogę zatonął kilka godzin później.
Następnego dnia U-32 storpedował i uszkodził o godzinie 18:00 w kwadracie marynarki AM 1684 brytyjski krążownik lekki Fiji (8.000 BRT)(5), należący do Dakar Task Force, zmierzającego w ramach operacji Menace w kierunku Dakaru. W dniu 08.09. U-32 wpłynął do nowej bazy 2 Flotylli U-bootów w Lorient, kończąc prawie cztery tygodnie patrol (25 dni).

Patrol 8 (18.09.1940 - 06.10.1940)
18.09. U-32 pod dowództwem Hansa Jenischa wypłynął z Lorient, by zgodnie z rozkazem zwalczać żeglugę na północny zachód od Irlandii. W okresie od 22.09. do 02.10. Hans Jenisch storpedował dziewięć statków:
- 22.09. bezskutecznie zaatakował o godzinie 06:09 torpedą a następnie po wynurzeniu lekko uszkodził ogniem artyleryjskim o godzinie 07:40 w kwadracie marynarki AL 6626 należący do brytyjskiego armatora T. & J. Harrison z Liverpoolu frachtowiec Collegian (7.8886 BRT), będący maruderem z konwoju HX -72 (po uzyskaniu trzech trafień U32 został odpędzony przez w miarę celny ogień prowadzony z frachtowca),
- 25.09. zatopił o godzinie 03:25 jedną torpedą w kwadracie marynarki AL 0158 należący do brytyjskiego armatora R. Chapman & Son z Newcastle frachtowiec Mabriton (6.694 BRT), pochodzący z rozproszonego konwoju OB-216,
- 26.09. po trwającym sześć godzin pościgu storpedował i ciężko uszkodził o godzinie 02:34 w kwadracie marynarki AL 4885 należący do brytyjskiego armatora Donaldson Brothers Ltd z Glasgow frachtowiec Corrientes (6.863 BRT)(6), pochodzący z rozproszonego konwoju OB-217,
- 26.09. uszkodził o godzinie 08:11 jedną torpedą w kwadracie marynarki AL 7217, pochodzący z rozproszonego konwoju OB-217, należący do brytyjskiego armatora Wilh. Wilhelmsen z Oslo frachtowiec Tancred (6.094 BRT), który po ostrzelaniu z działa pokładowego (wystrzelono 48 pocisków kal. 88 mm, uzyskując wiele trafień) zatonął kilka godzin później,
- 26.09. zatopił o godzinie 13:37 w kwadracie marynarki AL 7217 należący do brytyjskiego armatora Douglas & Ramsay z Glasgow frachtowiec Darcoila (4.084 BRT), pochodzący z rozproszonego konwoju OB-217,
- 28.09. storpedował o godzinie 16:09 a następnie ostrzelał z działa pokładowego w kwadracie marynarki AL 5461, pochodzący z rozproszonego konwoju OB-218, należący do brytyjskiego armatora W.A. Souter & Co Ltd z Newcastle frachtowiec Empire Ocelot (5.267 BRT), który zatonął kilka godzin później,
- 29.09. zatopił o godzinie 00:53 w kwadracie marynarki AL 4587, należący do brytyjskiego armatora Elder Dempster Lines Ltd z Liverpoolu frachtowiec Bassa (5.267 BRT),
- 01.10. zatopił w kwadracie marynarki AK 6987, należący do holenderskiego armatora Erhardt & Dekkers z Rotterdamu frachtowiec Haulerwijk (3.278 BRT)
- 02.10. zatopił o godzinie 18:25 w kwadracie marynarki AL 7884, należący do brytyjskiego armatora Kaye, Son & Co Ltd z Londynu frachtowiec Kayeson (4.606 BRT).
W dniu 06.10. U-32 wpłynął do bazy w Lorient, kończąc trwający prawie trzy tygodnie patrol (19 dni).

W dniu 07.10. Hans Jenisch został odznaczony Krzyżem Rycerskim Żelaznego Krzyża(7).

Patrol 9 (24.10.1940 - 30.10.1940)
24.10. U-32 pod dowództwem Hansa Jenischa wypłynął z Lorient w rejs do Niemiec, podczas którego miał przeprowadzić ofensywny patrol. Po powrocie do kraju U-32 miał zostać przeniesiony do szkolenia. W dniu 26.10. Hans Jenisch otrzymał rozkaz odnalezienia i zatopienia uszkodzonego przez Luftwaffe(8 ), należącego do brytyjskiego armatora Canadian Pacific Steamships Ltd z Montrealu liniowca oceanicznego Empress of Britain (42.348 ton). Rankiem 28.10. U-32 zauważył w kwadracie AM 5455, uszkodzony liniowiec holowany przez dwa holowniki i osłaniany przez dwa niszczyciele. Korzystając z tego, że było jeszcze ciemno Hans Jenisch, zbliżył się do celu i z pozycji nawodnej z odległości 200 metrów wystrzelił trzy torpedy. Dwie były celne i Empress of Britain poszedł na dno. w dniu 30 września U-32 podczas deszczowej pogody zauważył i zaatakował torpedą z pozycji podwodnej brytyjski frachtowiec Balzac. Wystrzelona torpeda wybuchła przedwcześnie alarmując kapitana statku. Wysłał on natychmiast sygnał alarmowy, który sprowadził na miejsce ataku brytyjskie niszczycie HMS Harvester i HMS Highlander. Hans Jenisch nieświadomy obecności w pobliżu brytyjskich niszczycieli, postanowił zaatakować ponownie. W tym samym czasie niszczyciel HMS Harvester zauważył peryskop U-boota i zmienił kurs, aby go staranować. Hans Jenisch po zauważeniu atakującego niszczyciela przerwał atak i zszedł na dużą głębokość. Po zlokalizowaniu przy pomocy azdyku pozycji U-boota, HMS Harvester a następnie HMS Highlander obrzuciły go w sumie 20 bombami głębinowymi, które spowodowały na U-32 uszkodzenie silników elektrycznych oraz przewodów doprowadzających powietrze pod wysokim ciśnieniem. Hans Jenisch zdając sobie sprawę z uszkodzeń okrętu, postanowił wynurzyć się a następnie korzystając z tego, że jej noc i pada deszcz spróbować uciec na powierzchni. Zaraz po wynurzeniu U-32 został wytropiony za pomocą reflektorów przez niszczyciele HMS Harvester i HMS Highlander, które otworzyły do U-boota ogień z dział 120 mm i karabinów maszynowych. Hans Jenisch widząc, że ucieczka nie ma szans powodzenia wydał rozkaz opuszczenia i zatopienia okrętu. Oba niszczyciele wyłowiły z wody 33 członków załogi, łącznie z dowódcą. Zginęło 9 członków załogi(9).

Uwagi:
Podczas wojny domowej w Hiszpanii, U-32 odbył dwa patrole na jej wody terytorialne:
- 05.02.1938 - 08.05.1938
- 15.10.1938 - 24.11.1938

Załoga U-32 (w kolejności alfabetycznej):
1.) Ackermann Albert (MaschOGfr) - 31.10.1940 p.o.w.
2.) Albertus Willi (MaschGfr) - 30.10.1940 p.o.w.
3.) Cantow Ulrich (MtrOGfr) - 30.10.1940 +
4.) Damm Günther (OLt.z.S, 2 WO) - 30.10.1940 +
5.) Dittrich Willi (FkMt) - 30.10.1940 p.o.w.
6.) Erbshäuser Fred (MaschOGfr) - 30.10.1940 p.o.w.
7.) Fischer Hermann (OMaschMt) - 30.10.1940 p.o.w.
8.) Frenzel Helmut (MaschOGfr)- 30.10.1940 p.o.w.
9.) Fuchs Ernst (OMaschMt) -30.10.1940 p.o.w.
10.) Gulat-Wellengurg von Eduard (OLt.z.S, I WO) - 30.10.1940 p.o.w.
11.) Helbig Rudolf (MaschOGfr) - 30.10.1940 p.o.w.
12.) Hertel Robert (MaschOGfr) - 30.10.1940 p.o.w.
13.) Heyer Johannes-Walter (MaschOGfr) - 30.10.1940 p.o.w.
14.) Jenisch Hans (OL/KL) - 30.10.1940 p.o.w.
15.) Johann Wolfgang (BtsMt) - 30.10.1940 +
16.) Jurkschat Hans (?) - 30.10.1940 p.o.w.
17.) Knuth Willy (MtrGfr) - 30.10.1940 p.o.w.
18.) Kommoss Karl (FkOGfr) - 30.10.1940 p.o.w.
19.) Kress Albert (MaschHGfr) - 30.10.1940 +
20.) Kruppa ? (MtrGfr) - 30.10.1940 p.o.w.
21.) Lange Erich (FkOGfr) - 30.10.1940 p.o.w.
22.) Lessmann Walter (OMaschMt) - 30.10.l940 p.o.w.
23.) Lück Wilhelm (OMaschMt) - 30.10.1940 p.o.w.
24.) Mädel Willi (OMasch) - 30.10.1940 p.o.w.
25.) Mainzer Reinhold (MaschOGfr) - 30.10.1940 p.o.w.
26.) Müller Heinz (MechMt) - 30.10.1940 p.o.w.
27.) Müller Otto (OMasch) - 30.10.1940 +
28.) Nazarek Heinz (MaschOGfr) - 30.10.1940 +
29.) Nissel Erwin (MechOGfr) - 30.10.1940 p.o.w.
30.) Nowsky Rudolf (Hgfr) - 30.10.1940 p.o.w.
31.) Paschen Hermann (BtsMt) - 30.10.1940 +
32.) Philippczyk Helmut (MaschMt) - 30.10.1940 p.o.w.
33.) Schäfer Richard (OStrm) - 30.10.1940 p.o.w.
34.) Schmidt Gerhard (MechOGfr) - 30.10.1940 p.o.w.
35.) Schmidt ? (Bts) - 30.10.1940 p.o.w.
36.) Schreiber Ludwig (MaschGfr) - 30.10.1940 p.o.w.
37.) Steube Willy (MtrGfr) - 30.10.1940 p.o.w.
38.) Thimm Anton (OLt.ing) - 30.10.1940 p.o.w.
39.) Tiefenhoff Alfred (OMasch) - 30.10.1940 p.o.w.
40.) Wentzel Friedrich-Wilhelm (OLt.z.S) - 30.10.1940 p.o.w.
41.) Wollsiefer Friedrich (MtrGfr) - 30.10.1940. p.o.w.
42.) Zimmer Wilhelm (BtsMt) - 30.10.1940 +
43.) Zimmermann Erich (OMasch) - 30.10.1940 +


Przypisy:
(1) Zmiana operacji minowania wynikała z tego, że:
- rejon Portland był patrolowany przez brytyjskie siły z.o.p.
- na pokładzie U-32 znajdowała się Enigma, której utraty w razie zatopienia u-boota na płytkich wodach obawiał się Dönitz.
(2) W dniu 14 sierpnia 1917 roku Luna został storpedowana i ciężko uszkodzona 17 mil na północ od latarniowca Humber przez UC-63.
(3) Wg książki "Burza na Atlantyku" tom I.
(4) Z tego powodu Dönitz anulował plany dalszych dostaw paliwa.
(5) Okręt spędził potem sześć miesięcy w stoczni
(6) Opuszczony statek został zatopiony w kwadracie AL 5753, przez U-37 (typ IXA).
(7) W momencie odznaczenia Hans Jenisch zatopił 16 statków (67.791 BRT), 2 uszkodził (14.749 BRT) oraz storpedował krążownik lekki Fiji (8.000 BRT).
(8 ) Statek został trafiony dwoma 250 kg bombami zrzuconymi przez samolot FW 200 Condor z 2./KG 40, pilotowany przez OL Bernharda Jope 30.12.1940 odznaczony Krzyżem Rycerskim, 24.03.1944 otrzymał liść dębu do Krzyża Rycerskiego).
(9) Brytyjska propaganda pochwaliła się wzięciem do niewoli niemieckiego asa U-bootwaffe, odznaczonego Krzyżem Rycerskim, sprawcy zatopienia Empress of Britain. Natomiast Niemcy zaprzeczyli temu nadając fikcyjne sprawozdanie ze zwycięskiego powrotu Hansa Jenischa do kraju, łącznie z jego relacją dotyczącą zatopienia liniowca oceanicznego.

Bibliografia:
http://uboat.net
www.ubootwaffe.net
http://uboatarchive.net/BDUKTB30269.htm
http://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/chronik.htm
http://www.u-boot-archiv.de/
http://www.u-historia.com/
Blair Clay - Hitlera Wojna U-bootów tom I i II
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die U-boot-Kommandanten tom 1
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Der U-Boot-Bau auf Deutschen Werften von 1935 bis 1945 tom 2
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Erfolge von September 1939 bis Mai 1945 tom 3
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Verluste von September 1939 bis Mai 1945 tom 4
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die Ritterkreuzträger der U-Boot-Waffe von 1939 bis Mai 1945 tom 5
Trojca Waldemar - U-bootwaffe 1939-1945 cz. 1, 2,
Wynn Kenneth U-Boot-Operationen im Zweiten Weltkrieg Einsatzgeschichte U1-U510 tom 1
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
Ostatnio edytowano 19.12.08, 10:42 przez Brodołak, łącznie edytowano 9 razy
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

U-32

Postprzez Florek » 09.04.06, 16:14

Czytałem, że okręty typu VII A, mogły utrzymywać prędkość 2 węzłów przez 130 godzin.
Dla porównania, okręty typu VII C, utrzmywały prędkość 2 węzłów tylko przez 90 godzin.
Oczywiście mówię tu, o rejsie w zanurzeniu i napędzie elektrycznym.
Florek
Leutnant zur See
 
Tonaż: 161.000 BRT

Dołączył(a): 25.09.05, 15:21
Lokalizacja: Stalowa Wola

Postprzez Jatzoo » 09.04.06, 18:11

Florek....

Umieszczamy w naszych odpowiedziach tylko same konkrety - na dyskusje nie związane z głównym tematem sprawy, przenosimy się do innych wydzielonych miejsc Forum.

Wszystkie posty nie związane bezpośrednio z tematem są natychmiast kasowane, gdyż wprowadzają jedynie bałagan w treści opisywanej jednostki.
Jatzoo
Grossadmiral
Grossadmiral
Global Mod
 
Tonaż: 2.353.000 BRT

Dołączył(a): 22.08.02, 15:03


Posty: 3 • Strona 1 z 1

Powrót do Typ VII



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości