1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

U-310 Typ VIIC

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 4 • Strona 1 z 1

U-310 Typ VIIC

Postprzez Brodołak » 26.12.06, 11:55

U 310 Typ VIIC - Historia rozszerzona

Stocznia: Flender Werke AG, Lübeck-Siems
Nr zamówienia: 310
Zamówienie: 05.06.1941
Położenie stępki: 30.01.1942
Wodowanie: 03.01.1943
Wcielenie do służby: 24.02.1943
Nr pocztowy: M 50 199

Przebieg służby:
24.02.1943 ? 31.07.1944 ? 8 Flotylla U-bootów, Danzig (szkolenie załogi)
01.08.1944 ? 04.09.1944 ? 7 Flotylla U-bootów, FdU Mitte (okręt bojowy)
05.09.1944 ? 08.05.1945 ? 13 Flotylla U-bootów, Trondheim (okręt bojowy)

Dowódcy:
24.02.1943 ? 26.09.1943 ? LT ~ OL Klaus Friedland
27.09.1943 ? 08.05.1945 ? OL Wolfgang Ley

Odbyte patrole bojowe: 6

Zatopione/uszkodzone statki handlowe: 2 (14.395 BRT)/0

Zatopione/uszkodzone okręty wojenne: 0/0

Okres służby U 310 przed rozpoczęciem wykonywania patroli bojowych:
- 24.04.1943 - zginał/zmarł Ob.Maat Karl-Heinz Schippmann (ur. 18.11.1917r.).
- 28.08.1943 - na powikłania po zapaleniu płuc zmarł Mt. Ernst Jehs (ur. 09.01.1923r.).
- 26.09.1944 - obowiązki dowódcy zdał OL Klaus Friedlnad, który przeszedł do służby w 1 ULD.
- 27.09.1944 - nowym dowódcą U 310 zostaje były dowódca szkolenie jednostki U 61 ? Ol Wolfgang Ley.

12.06.44 U 310 pod dowództwem Wolfganga Leya o godzinie 08:15 wypłynął z bazy w Kiel, by zgodnie z otrzymanym rozkazem skierować się do bazy w Marviken. Dwie godziny później na rucie 1 doszło do spotkania z U 858, U 318, U 998 i U 804 oraz z dwoma trałowcami pełniącymi rolę eskorty, w towarzystwie których skierowano się w dalszą drogę. W dniu 14 czerwca o godzinie 05:00 zawinięto do Marviken. W trakcie pobytu w tamtejszej bazie okręt Leya został podporządkowany dowództwu FdU Mitte. Stan ten obowiązywał do dnia 12 wrześnie a przez cały okres jego trwania na U 310 utrzymywana była pięciogodzinna gotowość do wyjścia w każdej chwili na patrol. Poza tym w celu utrzymania w ?formie? załogi Wolfgang Ley codziennie przeprowadzał na zacumowanym do nadbrzeża okręcie ćwiczenia oraz dwa razy w tygodniu wychodził w morze, aby przeprowadzać alarmowe zanurzenia i ćwiczyć pływanie pod wodą.

24.08.1944 U 310 pod dowództwem Wolfganga Leya o godzinie 19:30 wypłynął z bazy w Marviken, by zgodnie z otrzymanym rozkazem skierować się do Egersund, gdzie przybył o godzinie 04:10 następnego dnia.

13.09.1944 U 310 po dowództwem Wolfganga Leya w towarzystwie eskorty o godzinie 03:00 wypłynął z bazy w Egersund, by zgodnie z otrzymanym rozkazem skierować się do bazy w Trondheim. Tego samego dnia w celu wymiany składu eskorty o 17:20 zawinięto do Bergen, które opuszczono o 21:00. Następnego dnia w związku z zamknięciem przybrzeżnego szlaku żeglugowego w celu jego rozminowania o 11:25 zawinięto do M?l?y, które opuszczono wieczorem o 20:30. O godzinie 02:55 piętnastego września w celu ponownej wymiany składu eskorty zawinięto do ?lesund, które opuszczono dziesięć minut później kierując się w dalszą drogę. Tego samego dnia o 15:30 U 310 wpłynął do Trondheim, cumując niedługo potem w boksie bunkra Dora I.

Patrol 1 (16.09.1944 - 21.09.1944)
16.09. U 310 po dowództwem Wolfganga Leya o godzinie 19:26 wypłynął z bazy w Trondheim, by zgodnie z otrzymanym rozkazem zaatakować nieprzyjacielską żeglugę na Oceanie Arktycznym. Półgodziny później okręt Leya spotkał się z U 293 oraz kutrem trałowym R 121, pełniącym funkcję eskorty. Następnego dnia po osiągnięciu o godzinie 02:10 punktu HA eskorta zawróciła do bazy zaś oba U-booty rozpoczęły indywidualny marsz w stronę swoich rejonów operacyjnych. Wkrótce potem odebrano pochodzącą z FdU depeszę o następującej treści:
?Okręty: U 387, U 737, U 293 przynależą do grupy Feuer. Linia dozoru od AF 5684 do 5895.?.
Tego samego dnia o godzinie 22:30 osiągnięto kwadrat marynarki AF 5917 rozpoczynając jego powolne przemierzanie w poszukiwaniu celów. W dniu 18 września po wykryciu przez wachtowych o godzinie 01:00 nadlatującego samolotu z włączonym reflektorem Wolfgang Ley zarządził alarm bojowy nakazując obsadzenie działek przeciwlotniczych i otworzenie w kierunku napastnika ognia zaporowego, który uniemożliwił mu wykonanie ataku oraz zmusił go do ucieczki. W godzinach porannych tego samego dnia o 10:07 odebrano drugą depeszę FdU o następującej treści:
?Grupa Feuer wpłynąć do Vestfjordu i kierować się do Narwiku.?.
W dniu 20 września o godzinie 13:09 (kwadrat marynarki AF 6145) ostrzelano z działka kal. 3,7 dostrzeżony wcześniej przez wachtowych nadlatujący niezidentyfikowany samolot. Prawie cztery godziny później o 16:53 odebrano depeszę z FdU o następującej treści:
?Własny ?BV 138? o 14:00 został ostrzelany przez U-boota.?.
Wolfgang Ley słusznie domyślił się, że meldunek ten może dotyczyć jego jednostki a różnica w czasie może wynikać z przestawionej godziny (jak zapisał w KTB dowódca U 310 wina za ten incydent leży po obu stronach: samolotu, że nie nadał sygnału rozpoznawczego i jego okrętu, który nie zrobił tego samego przed otwarciem ognia). Następnego dnia o 04:00 (kwadrat marynarki AF 3762) w wyrzutni nr V doszło do samoczynnego startu torpedy, którą udało się szczęśliwie wypchnąć z wyrzutni. Tego samego dnia o godzinie 15:30 minięto Lödingen a o 18:00 dotarto do Narwiku, kończąc trwający pięć dni patrol. Podczas jego trwania przepłynięto 493 mile morskie na i 176 mil morskich pod powierzchnią.

Patrol 2 (25.09.1944 - 03.10.1944)
25.09. U 310 po dowództwem Wolfganga Leya o godzinie 04:25 wypłynął z bazy w Narwiku, by zgodnie z otrzymanym rozkazem zaatakować nieprzyjacielską żeglugę na Oceanie Arktycznym. Dwie godziny później U 310 zawinął do Bogenbucht, gdzie z okrętu zaopatrzeniowego Kärnten uzupełnił zapasy paliwa i smarów. Po zakończeniu tej operacji o 09:26 skierowano się do Ramsund, gdzie przybyto dwie godziny później w celu wymiany uszkodzonej torpedy. Po zakończeniu tejże operacji o 15:20 U 310 opuścił Ramsund, kierując się do Lödingen, gdzie przybyto o 16:40 podejmując na pokład miejscowego pilota, który następnie poprowadził okręt przez Tjeldsund do Harstad, które osiągnięto o godzinie 19:10. Podczas trwającego do godziny 21:40 pobytu w tamtejszej bazie z pokładu zszedł pilot a na okręt Leya załadowano świeży prowiant. Następnego dnia o 11:40 (kwadrat marynarki AB 9565) Wolfgang Ley nakazał obrać kurs 45?, który miał zaprowadzić jego okręt do wymienionego w rozkazie kwadratu AC 45. Tego samego też dnia odebrano pochodzącą z FdU depeszę o następującej treści:
?Nowa grupa Zorn, obsadzi linię dozoru od AC 4366 do 4232. Kolejność: U 968, U 668, U 636, U 310, U 995, U 293, U 771. Wynurzać się tylko w celu naładowania baterii. Cisza radiowa do momentu wykrycia głównego celu.?.
W/w celem zgrupowania był złożony z 32 statków oraz okrętów eskorty konwój powrotny RA.60, który w dniu 28 września wypłynął z ZSSR. Dwudziestego dziewiątego września o 15:31 (kwadrat marynarki AC 4526) nawiązano najpierw kontakt akustyczny a wkrótce potem przez peryskop także i wzrokowy z jednostką nawodną zidentyfikowaną jako niszczyciel. Półgodziny później o 16:00 na horyzoncie dostrzeżono czubki masztów statków należących do oczekiwanego konwoju, w stronę którego się niezwłocznie skierowano. Dwadzieścia siedem minut później o 16:27 (kwadrat marynarki AC 4526) Wolfgang Ley odpalił w kierunku trzech najbliższych statków po jednej torpedzie FAT a wkrótce potem na jego okręcie usłyszano odgłos detonacji. Nie mogąc zweryfikować skutków ataku dowódca U 310 zgłosił zatopienie dwóch jednostek o tonażu ca. 14.000 ton. Zgłaszany przez Wolfganga Leya sukces jak i tonaż zatopionych jednostek znalazł potwierdzenie po stronie alianckiej, bowiem wystrzelone torpedy trafiły i:
- ciężko uszkodziły należący do amerykańskiego armatora American Export Lines Inc z Nowego Yorku frachtowiec typu Liberty ? Edward H Crockett (7.176 ton), który po opuszczeniu przez własną załogę został dobity ogniem artylerii pokładowej brytyjskiego niszczyciela HMS Milne,
- ciężko uszkodziły należący do brytyjskiego armatora Sir R. Ropner & Co Ltd z West Hartlepool frachtowiec także typu Liberty - Samsuva (7.219 ton), który po opuszczeniu przez własną załogę został dobity przez dwa brytyjskie niszczyciele HMS Musketeer i HMS Bulldog.
Trzynaście minut po wykonaniu tego ataku (16:40) w pobliżu pozycji zanurzonego okrętu Wolfganga Leya eksplodowały pierwsze bomby głębinowe. Po przeczekaniu ataków i oddaleniu się napastników o 19:56 U 310 wyszedł na powierzchnię rozpoczynając pościg za konwojem. Następnego dnia poszukujący wroga okręt Leya został o godzinie 07:33 (kwadrat marynarki AB 6685) wykryty przez samolot pokładowy należący do jednego z dwóch osłaniających konwój lotniskowców eskortowych (HMS Campania, HMS Striker). Widząc nadlatującego napastnika dowódca U 310 ogłosił alarm nakazując jednocześnie obsadzenie działek przeciwlotniczych i otworzenie w jego kierunku ognia zaporowego. Nieprzyjacielska maszyna pomimo eksplodujących w pobliżu pocisków wykonała podejście zrzucając w pobliżu U 310 marker. Niedługo potem Wolfgang Ley nie chcąc dalej ryzykować nakazał zabezpieczyć działka a następnie zarządził alarmowe zanurzenie na głębokość A+10 (90 metrów). W trakcie jego wykonywania wrogi samolot w ślad za zanurzającym się okrętem zrzucił dwie bomby głębinowe, które nie spowodowały jednak żadnych uszkodzeń. O godzinie 08:19 (kwadrat marynarki AB 6688) nawiązano najpierw kontakt akustyczny a nieco później przez peryskop także i wzrokowy z jednostką eskortową zidentyfikowaną jako niszczyciel, którego pojawienie się w tym rejonie Wolfgang Ley powiązał z atakiem wrogiego samolotu. Jedenaście minut później w kierunku niszczyciela wystrzelono torpedę akustyczną T-V, która jednak w związku z jego zastopowaniem chybiła celu. Pomiędzy 08:50 a 10:41 w pobliżu U 310, który w międzyczasie zszedł na głębokość 2A (160 metrów) detonowało ca. 41 bomb głębinowych. Po wynurzeniu mającym miejsce o 15:16 (kwadrat marynarki AB 6585) odebrano meldunek U 425 o kontakcie w kwadracie marynarki AC 7117 z nieprzyjacielskim konwojem, w związku z czym obrano kurs 110?, kierując się w stronę kwadratu AB 9386, gdzie zamierzano przechwycić cel. W dniu 1 października o 10:03 na U 310 odebrano depesze FdU o następującej treści:
?U 965, U 992, U 315, U 365, U 387, U 363, U 968, U 668, U 636, U 955, U 293, U 310 i U 956 utworzą grupę Grimm.?.
Głównym celem nowo utworzonego zgrupowania miał być kolejny konwój, jednak jeszcze tego samego dnia o 22:47 odebrano drugą depeszę FdU o następującej treści:
?Operacja konwojowa odwołana. Zoller, Klingspor, Falke wejść do Hammerfest, Ley, Büchler, Ness, Westphalen, Köhntopp, Mohs do Narwiku. Bezskuteczna operacja nie pozostawia cienia wątpliwości o bezsensowności pozostawienia w tym rejonie jednostek, które będą potrzebne przeciwko następnemu konwoji PQ.?.
Następnego dnia o 00:36 (kwadrat marynarki AB 8634) obrano kurs na Narwik. Trzeciego października o 08:55 w celu podjęcia na pokład miejscowego pilota oraz załadunku prowiantu zawinięto do Harstad, które po zakończeniu tejże operacji wraz z U 956 opuszczono kierując się w stronę Lödingen, gdzie na brzeg zdano pilota, po czym ruszono w dalszą drogę do Narwiku, gdzie przybyto jeszcze tego samego dnia godzinie 20:00, kończąc trwający ponad tydzień patrol (9 dni). Podczas jego trwania przepłynięto 890 mil morskich na i 243 mile morskie pod powierzchnią.

11.10.1944 U 310 skierował się do Ramsund, w celu pobrania z tamtejszego arsenału jednej torpedy FAT. Po zakończeniu załadunku jeszcze tego samego dnia okręt powrócił z powrotem do bazy w Narwiku.

Patrol 3 (14.10.1944 - 11.11.1944)
14.10. U 310 pod dowództwem Wolfganga Leya o godzinie 12:15 wypłynął z bazy w Narwiku, by zgodnie z otrzymanym rozkazem w ramach zadania ?Regenschrimm? meldować o wszystkich zbliżających się stronę wybrzeży Norwegi nieprzyjacielskich jednostkach które następnie miał atakować. O 14:15 zawinięto do Bogenbucht, gdzie z okrętu zaopatrzeniowego Kärnten uzupełniono zapas paliwa, po czym siedemdziesiąt pięć minut później skierowano się ku Lödingen, gdzie przybyto o 18:55. Po zabraniu na pokład miejscowego pilota okręt Wolfganga Leya skierował się przez Tjelsund w stronę Harstad, gdzie dotarto dwie godziny później. Po zdaniu na brzeg pilota oraz po pobraniu prowiantu o 22:35 opuszczono Harstad, kierując się w stronę pozycji Regenschrimm. Następnego dnia o 09:29 osiągnięto w/w pozycję, która przypadała na kwadrat AB 9662. Szesnastego października na U 310 odebrano pochodzącą z FdU depeszę o następującej treści:
?Regenschrimm odwołane. Okręty utworzą grupę Panther, kolejność w linii dozoru od AC 1277 do 4831: U 956, U 365, U 965, U 636, U 315, U 995, U 771, U 997, U 363, U 293, U 737, U 319, U 668, U 1163, U 425, U 387, U 968.?.
Głównym celem nowoutworzonego zgrupowania był kolejny płynący do Związku Radzieckiego z pomocą wojskową konwój, którym był JW.61, który w dniu 20 października opuścił wody Loch Ewe. Następnego dnia o 03:37 osiągnięto wyznaczoną pozycję w linii dozoru, przypadającą na kwadrat AB 6716. Tuż przed południem tego samego dnia o 11:30 odebrano pochodzący z U 363 meldunek o kontakcie w kwadracie AB 5925 z wrogim lotniskowcem. W dniu 18 października o 11:30 osiągnięto nową pozycję w linii dozoru, przypadającą na kwadrat AC 4274. Następnego dnia o 09:53 (kwadrat marynarki AC 4265) odebrano pochodzący U 965 meldunek o następującej treści:
?Konwój i lotniskowiec w AC 1548.?.
W związku z tym meldunkiem Wolfgang Ley nakazał zwiększyć prędkość do całej naprzód oraz obrać kurs na przechwycenie. Dwudziestego października o godzinie 08:45 (kwadrat marynarki AC 5485) dowódca U 310 przeprowadził z dowódcą napotkanego U 365 OL Heimarem Wedemeyerem rozmowę na temat kierunków poszukiwań nieprzyjaciela. W godzinach popołudniowych o 14:10 (kwadrat marynarki AC 5775) U 310 oraz napotkany wcześniej bliźniaczy U 312 zostały wykryte i zaatakowane przez myśliwiec pokładowy F4F Martlet stacjonujący na jednym z trzech osłaniających poszukiwany konwój brytyjskich lotniskowców eskortowych (HMS Vindex, HMS Nairana i HMS Tracker). Po odparciu ataku nieprzyjacielskiego samolotu i zmuszeniu go do odwrotu obie jednostki rozpoczęły następnie wspólne poszukiwanie konwoju JW.61, obierając kurs na kwadrat AC 8540. Następnego dnia poszukujący nieprzyjaciela okręt Wolfganga Leya pomiędzy 06:26 a 11:23 aż pięciokrotnie zmuszony był uciekać pod wodę przed nadlatującymi samolotami. Półgodziny później o 11:53 (kwadrat marynarki AC 6443) najpierw przy pomocy działek przeciwlotniczych odparto atak kolejnego samolotu, zidentyfikowanego jako łódź latająca typu Catalina a następnie wykonano alarmowe zanurzenie, przebywając pod wodą do godziny 13:45. Dwa dni później 23 października o 06:30 (kwadrat marynarki AC 7247) doszło do spotkania i wymiany sygnałami rozpoznawczymi z U 995 i U 997. Półtorej godziny późnej (kwadrat marynarki AC 7216) trzy U-booty zostały zmuszone do alarmowego zanurzenia uciekając przed dostrzeżonym na kursie 260? nadlatującym samolotem. Podczas pobytu pod wodą Wolfgang Ley przy pomocy podwodnego telegrafu przeprowadził z dowódcą U 955 OL Hansem-Georgiem Hessem krótką rozmowę. Po wynurzeniu mającym miejsce o 08:24 U 310 wspólnie z U 997 rozpoczął poszukiwania nieprzyjaciela. Prawie godzinę później o 09:14 (kwadrat marynarki AC 7255) oba okręty wspólnymi siłami odparły atak łodzi latającej Catalina. O 13:40 w celu uzupełnienia zapasów paliwa oraz prowiantu zawinięto do Hammerfest, które opuszczono jeszcze tego samego dnia o 20:00 w towarzystwie U 956, U 771 i U 995. W dniu 24 października odebrano drugą pochodzącą z FdU depeszę o następującej treści:
?Grupa Panther z najwyższą prędkością osiągnąć nową linię patrolową rozciągającą się od AC 8934 przez 8561 do 8514.?.
Także i tym razem głównym celem grupy był konwój JW.61. Dwa dni później 26 października o 07:51 zajęto pozycję w linii dozoru, która przypadała na kwadrat AC 8676. Następnego dnia o 07:07 (kwadrat marynarki AC 5978) uzyskano najpierw kontakt akustyczny a wkrótce potem i wzrokowy z eskortowcem zidentyfikowanym jako niszczyciel, w stronę którego planowano odpalić salwę 4 torped. Zanim jednak do tego doszło niedoszła ofiara zmieniła kurs i oddaliła się dużą prędkością. W dniu 28 października o 18:46 (kwadrat marynarki AC 9146) U 310 spotkał się z U 771. Trzy dni później 31 października o godzinie 18:00 (kwadrat marynarki AC 8671) dostrzeżono oświetlone przez poświatę księżyca dwa cienie zidentyfikowane wkrótce potem jako niszczyciele. Dwadzieścia dwie minuty później w kierunku pierwszego niszczyciela wystrzelono torpedę akustyczną T-V, która chybiła jednak celu. Niezrażony niepowiedzeniem Wolfgang Ley o 18:38 zaatakował drugą jednostkę odpalając w jej kierunku z wyrzutni nr II torpedę, która także i tym razem chybiła celu. Wkrótce potem nieprzyjacielskie okręty, które wykryły przebywającą w pobliżu wrogą jednostkę wystrzeliły w powietrze pociski oświetlające zmuszając dowódcę U 310 do wydania rozkazu alarmowego zanurzenia. W trakcie trwającego do godziny 01:55 dnia 1 listopada polowania w celu zmylenia wrogich niszczycieli Wolfgang Ley kilkakrotnie nakazał wypuścić za burtę pozorator akustyczny Bold. Dziesięć minut po wynurzeniu (kwadrat marynarki AC 8599) w pobliżu dostrzeżono nieprzyjacielską grupę poszukiwawczą przed którą ponownie musiano skryć się pod wodą. O 15:19 (kwadrat marynarki AC 8657) nad pozycją przebywającego w tym momencie na głębokości A-50 (30 metrów) U 310 przepłynął eskortowiec zidentyfikowany jako dozorowiec, którego ze względu na niski poziom naładowania baterii akumulatorów nie zaatakowano. Niecałą godzinę później o 16:16 po uprzednim sprawdzeniu okolicy przez peryskop Wolfgang Ley nakazał wynurzenie i odejście na spokojniejsze wody w celu ponownego naładowania baterii akumulatorów. Jeszcze tego samego dnia o godzinie 20:15 (kwadrat marynarki AC 8691) wkrótce po wykryciu w pobliżu cieni dwóch niszczycieli wykonano alarmowe zanurzenie, w trakcie którego okręt uderzył o znajdujące się w tym miejscu na głębokości 135 metrów dno. Zaskoczony tym faktem Wolfgang Ley zarządził cała stop oraz nakazał ciszę na okręcie spoczywał na dnie z przygłębieniem na dziób sięgającym 12?, Niedługo potem nad pozycją U 310 zaczęły krążyć niszczyciele, które jednak nie mogły go zlokalizować. Po wynurzeniu mającym miejsce 2 listopada o godzinie 03:47 (kwadrat marynarki AC 8932) obrano kurs w stronę nowej pozycji w linii dozoru zgrupowania Panther, którego nowym celem był konwój powrotny RA.61, który tego samego dnia opuścił wody Kolafjordu. W godzinach popołudniowych o 16:10 (kwadrat marynarki AC 8676) po dostrzeżeniu przez wachtowych dwóch niezidentyfikowanych cieni Wolfgang Ley zarządził alarmowe zanurzenie, schodząc wkrótce potem na głębokość A+40 (120 metrów). Parę minut później w pobliżu pozycji zajmowanej przez U 310 eksplodowały bomby głębinowe, które nie spowodowały żadnych uszkodzeń. Ponad trzy godziny później okręt Leya ponownie płynął na powierzchni poszukując nieprzyjacielskiego konwoju. W dniu 4 listopada o 00:25 (kwadrat marynarki AC 8269) doszło do spotkania i wymiany sygnałami rozpoznawczymi z U 956. Trzy dni później 7 listopada osiągnięto przypadającą na kwadrat marynarki AC 5875 pozycje w zgrupowaniu Panther. Następnego dnia na U 310 odebrano pochodzącą z FdU depeszę o następującej treści:
?Grupa Panther w celu uzupełnienia zapasów marsz powrotny ku Andfjord przez linię wyczekiwania 1 AC 4347 ? 4913 w dniu 9 listopada, godzina 17:00 i linię wyczekiwania 2 AB 6279 ? 9225 w dniu 10 listopada, kolejność: U 425 ? U 310 ? U 771 ? U 365 ? U 636 ? U 668 ? U 965 ? U 363 ? U 968.?.
W dniu 11 listopada w celu pobrania prowiantu o godzinie 16:14 zawinięto do bazy Harstad, którą opuszczono o 19:55 kierując się do Kilbotn, gdzie przybyto jeszcze tego samego dnia o 20:58, kończąc trwający cztery tygodnie patrol (28 dni). Podczas jego trwania przepłynięto 3.950 mil morskich na i 765 mil morskich pod powierzchnią.

19.11.1944 U 310 opuścił Kilbotn kierując się do Ramsund, gdzie na jego pokład załadować miano świeże torpedy. Następnego dnia po zakończeniu załadunku okręt Leya skierował się do Harstad, gdzie przybył jeszcze tego samego dnia.

Patrol 4 (22.11.1944 - 14.12.1944)
22.11. U 310 pod dowództwem Wolfganga Leya o godzinie 00:20 wypłynął z bazy w Harstad, by zgodnie z otrzymanym rozkazem zaatakować nieprzyjacielską żeglugę na Oceanie Arktycznym i Morzu Barentsa. W godzinach porannych o 07:03 (kwadrat marynarki AB 9597) U 310 zszedł pod wodę rozpoczynając podwodny marsz na głębokości A-35 (45 metrów) kierując się w stronę kwadratu AB 62. Dwa dni później 24 listopada osiągnięto rejon ataku, przypadający na kwadrat AB 5661.Następnego dnia na okręcie Leya odebrano pochodzącą z FdU depeszę o następującej treści:
?Grupa Stier z ekonomiczną prędkością zająć nowe pozycje: U 965 - 51, U 668 ? 53, U 310 ? 55, U 997 - 64, U 387 ? 59, U 1163 ? 67, U 318 ? 92, U 293 ? 86, U 299 - 97, U 365 ? 89, wszystkie w AB. U 313 AF 31.?.
Głównym celem zgrupowania był osłaniany przez jednostki 8 i 20 Grupy Eskortowej konwój JW.62, który w dniu 27 listopada został wykryty przez zwiad lotniczy. W dniu 29 listopada o godzinie 00:41 (kwadrat marynarki AB 5557) odebrano meldunek samolotu dalekiego zwiadu o kontakcie w kwadracie marynarki AB 6825 z nieprzyjacielskim konwojem, w stronę którego pozycji niezwłocznie się skierowano. O godzinie 18:13 (kwadrat marynarki AB 3835) trzy duże fale które rozbiły się o pomost płynącego na powierzchni U 310 zatrzasnęły luk prowadzący na pomost, co w związku z pracującymi cała naprzód silnikami diesla doprowadziło do spadku ciśnienia wewnątrz okrętu i konieczności ich zastopowania. Pomimo podejmowanych przez obsadę centrali prób dopiero po wyrównaniu przy pomocy instalacji odprowadzania spalin silników diesla ciśnienia wewnątrz okrętu udało się ponownie zablokowany właz otworzyć. Drugiego grudnia osiągnięto nową pozycję w linii dozoru, przypadającą na kwadrat AW 2311. Następnego dnia o godzinie 04:40 (kwadrat marynarki AW 2263) z pomostu przebywającego w pobliżu zaminowanego akwenu okrętu Leya dostrzeżono rozbłyski położonej na przylądku Swjatoi Nos latarni morskiej. Czwartego grudnia o 04:56 (kwadrat marynarki AW 2282) na kursie 239? w odległości 8000 metrów dostrzeżono eskortowiec zidentyfikowany jako dozorowiec. Dwadzieścia cztery minuty później o 05:20 na U 310 odebrano pochodzący z U 997 meldunek o kontakcie o następującej treści:
?3 frachtowce, 3 niszczyciel w AW 2244?.
W dniu 6 grudnia odebrano depeszę FdU o następującej treści:
?U wybrzeży Murmania wykryto prawdopodobnie konwój PQ. Grupa Stier odszukać konwój, przebić się w zanurzeniu przez kordon sił z.o.p.. Możliwość wyminięcia na powierzchni. Wykorzystywać każdą nadarzającą się okazję strzelecką. Przez atak odciążać okręty ścigane przez eskortę. Na wszystkich okrętach baterie w pełni naładowane. Tym razem musimy dopaść wroga.?.
Następnego dnia meldowany poprzedniego dnia konwój którym był JW.62 wpłynął na wody Kolafjordu. W dniu 8 grudnia o 21:00 (kwadrat marynarki AW 2223) na przebywającym w zanurzeniu U 310 zarejestrowano dochodzące z kierunku zachodniego odgłosy wielu detonacji bomb głębinowych. Cztery dni później 12 grudnia o godzinie 07:00 osiągnięto nową pozycję w linii dozoru, przypadającą na kwadrat AC 4844. Następnego dnia w związku niskim stanem paliwa (7m3) o godzinie 12:10 Wolfgang Ley zarządził marsz powrotny do bazy w Kilbotn, gdzie przybyto 14 grudnia o 10:30, kończąc trwający ponad trzy tygodnie patrol (23 dni). Podczas jego trwania przepłynięto 3.815 mil morskich na i 545 mil morskich pod powierzchnią.

Patrol 5 (25.12.1944 - 05.01.1945)
25.12. U 310 pod dowództwem Wolfganga Leya o godzinie 08:00 odbił od burty okrętu bazy Thetis kierując się w stronę innego okrętu Black Watch z którego rozpoczęto pobieranie świeżego prowiantu. Po zakończeniu tej operacji o 16:00 okręt Wolfganga Leya opuścił Kilbotn, by zgodnie z otrzymanym rozkazem zaatakować nieprzyjacielską żeglugę na Oceanie Arktycznym i Morzu Barentsa. Przez pierwszy odcinek drogi do swojego rejonu operacyjnego U 310 sterował na Andfjord cały czas zygzakując. Jeszcze tego samego dnia o 23:41 odebrano pochodzącą z FdU depeszę o następującej treści:
?Jako rejonu ataku obsadzą: U 310 AC 8492 ? 8732 i 8493 ? 8733, U 636 AC 8820, U 956 AC 8570 ? 8812 i 8813. U 286 AC 8550 i 8839. Walka z nieprzyjacielską żeglugą płynącą do i z Murmańska.?.
Trzy dni później 28 grudnia o godzinie 04:00 osiągnięto nakazany rejon operacyjny a Wolfgang Ley postanowił, że jego okręt będzie przemierzał go w zanurzeniu prowadząc nasłuch okolicy hydrofonami, wychodząc na powierzchnię tylko w celu naładowania baterii, przewentylowania wnętrza i jeżeli aura na to pozwoli uchwycenia namiaru potrzebnego do ustalenia aktualnej pozycji okrętu. Prawie trzy godziny później o 06:44 (kwadrat marynarki AC 8499) uchwycono dwa słabe namiary na pracujące śruby okrętowe ale nie podjęto jednak żadnych działań. O 10:20 nawiązano kontakt wzrokowy z dwoma frachtowcami płynącym w towarzystwie eskorty ale ze względu na duży dystans także i tym razem nie podjęto żadnych działań. W dniu 30 grudnia (kwadrat marynarki AC 8496) przebywający na pomoście U 310 wachtowi o godzinie 17:13 zameldowali o dostrzeżeniu na kursie 110?łuny pożaru, w stronę której niezwłocznie się skierowano. Czterdzieści minut później przed dziobem okrętu zaobserwowano, jeden kuter torpedowy oraz dwie kanonierki (w rzeczywistości były tam dwa ścigacze z.o.p. BO-217 i BO-250 oraz dwa trałowce T-113 i T-115) przebywające w pobliżu płonącego statku, którym był storpedowany kilkadziesiąt minut wcześniej i ciężko uszkodzony przez U 956, należący do radzieckiego armatora Severnoje Gosudarstvennoe Morskoe Parokhodstvo frachtowiec typu Liberty ? Tbilisi (7.176 ton). Wkrótce potem dostrzeżono, że załoga jednego z kutrów rozpoczęła ostrzał w związku z czym Wolfgang Ley nakazał obsadzić działka i przygotować się do otwarcia ognia. Zanim jednak go zaczęto wroga jednostka zmieniła kurs i oddaliła się w kierunku zachodnim. O godzinie 18:08 U 310 rozpoczął podejście w celu zatopienia uszkodzonego statku, w stronę którego siedem minut później wystrzelono salwę trzech torped. Dwadzieścia jeden sekund później zarejestrowano odgłos detonacji torped, które trafiły w dno, silnie wstrząsając U 310 oraz powodując defekt mechanizmu otwierania klapy wyrzutni torpedowej nr V. O 18:41 zaobserwowano zbliżający się na kursie 0? okręt wojenny zidentyfikowany jako dozorowiec. Cztery minuty później w stronę zbliżającego się nieprzyjaciela z wyrzutni nr II odpalono torpedę, po czym wykonano alarmowe zanurzenie. W trakcie pobytu pod wodą po 8 minutach i 47 sekundach od wystrzelenia torpedy usłyszano odgłos detonacji nie rejestrując jednak żadnych innych dźwięków świadczących o zatopieniu wrogiej jednostki. O 18:59 w dalszej odległości od zanurzonego okrętu eksplodowały pojedyncze bomby głębinowe. Jeszcze tego samego dnia o 23:47 okręt Leya pojawił się z powrotem na powierzchni. Następnego dnia o godzinie 00:30 (kwadrat marynarki AC 8577) z wyrzutni nr V pozbyto się tkwiącej w niej torpedy akustycznej T-V. W nowy rok o 07:57 (kwadrat marynarki AC 8489) płynący w zanurzeniu U 310 uderzył o dno, znajdujące się w tym miejscu na głębokość 8,7 metrów. Niemal natychmiast Wolfgang Ley nakazał zatrzymanie maszyn oraz podniesienie peryskopu w celu zlustrowania okolicy, co pozwoliło mu ustalić, że przed dziobem okrętu znajduje się niezamieszkały ląd. Wkrótce potem dowódca U 310 zarządził szasowanie balasów oraz całą wstecz dla silników elektrycznych jednocześnie ogłaszając pogotowie manewrowe dla obsługi silników diesla. Zaraz po wynurzeniu Wolfgang Ley jako pierwszy wyszedł na pomost stwierdzając, że nie zrobiło się jeszcze aż tak całkiem jasno, bowiem słabo widoczne są zarysy górskiego wybrzeża. Po zameldowaniu przez obsady diesli gotowości do manewrów dowódca U 310 nakazał podwójną całą wstecz a po oddaleniu się od niebezpiecznego miejsca obranie kursu w kierunku północnym. W międzyczasie sprawdzono też rozmiar uszkodzeń powstałych po uderzeniu w dno, które wykazało, że dziobowe stery głębokości zacięły się po kątem 27? i nie można ich ręcznie odblokować oraz, że zewnętrze klapy dziobowych wyrzutni torpedowych nr III i IV otwierają się tylko do połowy. O godzinie 08:20 po dotarciu na głębsze wody Wolfgang Ley zarządził zanurzenie i rozpoczęcie rejsu powrotnego nakazując jednocześnie obranie kursu 310?. W dniu 4 stycznia o godzinie 19:40 zawinięto do Kilbotn, które niedługo potem opuszczono po uprzednim podjęciu na pokład miejscowego pilota oraz dowódcy 14 Flotylli U-bootów KK Helmuta Möhlmanna, który nadał do dowództwa w Bogen depeszę o następującej treści:
?Przybędę do Bogen z Leyem około 23:30. ?Stella? zapewnić gościnę. Mieć przygotowaną pocztę i wodę do kąpieli. Wysłać na spotkanie dozorowiec.?.
Tuż po północy następnego dnia U 310 osiągnął Bogenbucht, kończąc trwający prawie dwa tygodnie patrol (12 dni). Podczas jego trwania przepłynięto 1.102 mil morskie na i 287 pod powierzchnią.

Patrol 6 (13.02.1945 - 30.03.1945)
13.02. U 310 pod dowództwem Wolfganga Leya wypłynął z bazy w Bogenbucht, by zgodnie z otrzymanym rozkazem zaatakować nieprzyjacielską żeglugę na Oceanie Arktycznym i Morzu Barentsa. W pierwszej części patrolu okręt Wolfganga Leya bez powodzenia operował w pobliżu Płw. Kola przeciwko konwojowi powrotnemu RA 64, który w dniu 17 lutego opuścił wody Kolafjordu. Tego też dnia o godzinie 18:03 (kwadrat marynarki) U 310 został dostrzeżony z pokładu przebywającego w pobliżu U 995. W dniu 1 marca odebrano depeszę FdU o następującej treści:
?Okręty u wybrzeży Murmania: U 995, U 310 i U 318: Planowana jest operacja przeciwko kolejnemu konwojowi PQ. Dlatego oszczędzać paliwo, żeby pobyt w rejonie operacyjnym był możliwy do 15 marca.?.
W dniu 11 marca spodziewany konwój, którym był JW. 65 opuścił położony w Szkocji port w Clyde. Sześć dni później 17 marca o godzinie 11:04 na okręcie Leya odebrano kolejną pochodzącą z FdU depeszę o następującej treści:
?Jako rejon koncentracji obsadzić od 18 marca:
U 711 AC 8893 ? U 310 AC 8496 ? U 668 AC 8865 ? U 995 AC 8947
U 313 AC 8859 ? U 992 AC 8858 ? U 716 AC 8864 ? U 968 AC 8856
U 997 AC 8855 ? U 312 AC 8828 ? U 307 AC 8853 ? U 363 AC 8869.
?.
Dnia 20 marca oczekiwany konwój przepłynął przez w/w obszar koncentracji tracąc tylko dwa statki oraz dwie jednostki eskorty. Pięć dni później 25 marca w związku z problemami technicznymi związanymi ze żuciem wymagającego remontu okrętu Wolfgang Ley zarządził powrót do bazy. W dniu 30 marca U 310 wpłynął do bazy w Harstad, kończąc trwający ponad sześć tygodni patrol (45 dni).

03.04.1945 U 310 pod dowództwem Wolfganga Leya wypłynął z bazy w Harstad, by zgodnie z rozkazem skierować się do bazy w Trondheim, gdzie przybył w dniu 7 kwietnia. Wkrótce potem po zdaniu na brzeg do miejscowego arsenału całej amunicji okręt Leya trafił do stoczni na przegląd oraz remont.

09.05.1945 przebywający ciągle w remoncie U 310 podobnie tak jak i inne jednostki stacjonujące w bazie w Trondheim skapitulował. Ze względu na stan techniczny jednostki alianci zadecydowali o pozostawieniu jej w Trondheim. Na mocy powojennych postanowień dotyczących podziału poniemieckiej floty wojennej i handlowej Norwegii zostało przydzielonych m.in. siedem okrętów podwodnych, które nie zostały przeznaczone do zatopienia w Operacji Deadlight, którymi były: U 310, U 315, U 324, U 926, U 995, U 1202 i U 4706. Z tej puli po przeprowadzonej inspekcji Norwegowie wyznaczyli do dalszej służby cztery jednostki: U 926, U 995, U 1202 i U 4706, natomiast pozostałe w tym i U 310 przeznaczono do złomowania. W marcu 1947 roku dawny okręt Klausa Friedlanda i Wolfganga Leya po wymontowaniu wszystkich nadających się do dalszego użytku podzespołów oraz części został pocięty na złom.

Bibliografia:
http://uboat.net
http://www.ubootwaffe.net
http://uboatarchive.net/
http://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/chronik.htm
http://www.u-boot-archiv.de/
http://www.u-historia.com/
Blair Clay ?Hitlera Wojna U-bootów? tom II
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die U-boot-Kommandanten tom 1
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Der U-Boot-Bau auf Deutschen Werften von 1935 bis 1945 tom 2
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Erfolge von September 1939 bis Mai 1945 tom 3
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Verluste von September 1939 bis Mai 1945 tom 4
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die Ritterkreuzträger der U-Boot-Waffe von 1939 bis Mai 1945 tom 5
Ritschel Herbert - Kurzfassung Kriegstagebücher Deutscher U-boote 1939 - 1945 Band 7 KTB U 301 - U 374
Rohwer Jürgen: Axis Submarine Successes 1939 - 1945
Trojca Waldemar - U-bootwaffe 1939-1945 cz. 1, 2, 3
Wynn Kenneth U-Boot-Operationen im Zweiten Weltkrieg Einsatzgeschichte U1-U510 tom 1
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Re: U-310 Typ VIIC

Postprzez Brodołak » 17.02.12, 07:03

Witam
Zapraszam do zapoznania się z poprawioną i rozszerzoną historią operacyjną U 310.
Pozdrawiam Brodołak
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Re: U-310 Typ VIIC

Postprzez SnakeDoc » 17.02.12, 10:41

Cześć

Brodołak napisał(a):O godzinie 18:13 (kwadrat marynarki AB 3835) trzy duże fale które rozbiły się o pomost płynącego na powierzchni U 310 zatrzasnęły luk prowadzący na pomost, co w związku z pracującymi cała naprzód silnikami diesla doprowadziło do wzrostu ciśnienia wewnątrz okrętu i konieczności ich zastopowania. Pomimo podejmowanych przez obsadę centrali prób dopiero po wyrównaniu przy pomocy instalacji odprowadzania spalin silników diesla ciśnienia wewnątrz okrętu udało się ponownie zablokowany właz otworzyć.


Po zamknięciu luku prowadzącego na pomost przy pracujących silnikach diesla, wewnątrz okrętu następował znaczny spadek ciśnienia (sytuacja podobna jak do tej z chrapami).
SnakeDoc
Fregattenkapitän
Fregattenkapitän
Moderator Team
 
Tonaż: 545.000 BRT

Dołączył(a): 07.08.07, 20:55

Re: U-310 Typ VIIC

Postprzez Brodołak » 17.02.12, 13:15

Dzięki
Mea culpa :oops: :oops:, błąd już poprawiony dwa razy z czytywałem tekst i aż się dziwę że to mi umknęło ale tak to jest jak się czyta tekst na ekranie komputera.
Pozdrawiam
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów


Posty: 4 • Strona 1 z 1

Powrót do Typ VII



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości

cron