1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

U-303 typ VIIC

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 2 • Strona 1 z 1

U-303 typ VIIC

Postprzez Brodołak » 15.10.06, 15:16

U 303 Typ VIIC - Historia rozszerzona

Stocznia: Flender Werke AG, Lübeck-Siems
Nr zamówienia: 303
Zamówienie: 07.12.1940
Położenie stępki: 14.06.1941
Wodowanie: 16.05.1942
Wcielenie do służby: 07.07.1942
Nr pocztowy: M 05 973

Przebieg służby:
07.07.1942 - 31.12.1942 - 8 Flotylla U-bootów, Danzig (szkolenie załogi)
01.01.1943 - 31.03.1943 - 7 Flotylla U-bootów, St. Nazaire (okręt bojowy)
01.04.1943 - 21.05.1943 - 29 Flotylla U-bootów, La Spezia (okręt bojowy)
21.05.1943 - Zatopiony na południe od portu Tulon przez brytyjski okręt podwodny HMS Sickle

Dowódcy:
07.07.1943 - 21.05.1943 - KL Karl-Franz Heine

Odbyte patrole bojowe: 2

Zatopione/uszkodzone statki handlowe: 1 (4.959 BRT)/0

Zatopione/ uszkodzone okręty wojenne: 0/0

Okres służby U 303 przed rozpoczęciem wykonywania patroli bojowych:
08.07. - 10.07.1942 - Lübeck - rejsy próbne i ćwiczebne.
13.07. - 19.07.1942 - Kiel - próby morskie w ramach UAK.
30.07. - 01.08.1942 - R?nne/Bornholm - próby hydrofonów w ramach UAG Schall.
03.08. - 05.08.1942 - Gotenhafen - próby broni torpedowej w ramach TEK.
05.08.1942 ? (kwadrat marynarki AO 9812) kolizja z U 630, w wyniku której obie jednostki uległy uszkodzeniu.
05.08. - 24.08.1942 - Danizg - naprawa uszkodzeń w stoczni Holm.
25.08. - 30.08.1942 - Danzig - służba szkoleniowa w ramach UAG I.
31.08. - 03.10.1942 - Hela - szkolenie na morzu w ramach Agru-Front.
05.10. - 06.10.1942 - Danzig - naprawa peryskopu w stoczni Holm.
08.10. - 28.10.1942 - Pillau - szkolenie w strzelaniu torpedami w ramach 26 Flotylli U-bootów.
29.10. - 31.10.1942 - Hela - teoretyczne ćwiczenia z zakresu taktyki.
01.11. - 15.11.1942 - Gotenhafen - praktyczne ćwiczenia taktyczne w ramach 27 Flotylli U-bootów.
18.11. - 19.11.1942 - Swinemünde - ćwiczenia w strzelaniu z artylerii pokładowej.
21.11. - 19.12.1942 - Lübeck - przegląd i prace konserwacyjne w stoczni Flender Werft.
21.12. - 30.12.1942 - Kiel - prace doposażeniowe w stoczni Deutsche Werke.

Patrol 1(31.12.1942 - 08.03.1943)
31.12. U 303 pod dowództwem Karl-Franza Heine wspólnie z U 226 i U 186 o godzinie 08:00 opuścił bazę w Kiel, by zgodnie z otrzymanym rozkazem zaatakować nieprzyjacielską żeglugę na Północnym Atlantyku. O 11:19 po wejściu na Rutę 15 doszło do spotkania trzech okrętów z mającym pełnić rolę eskorty trałowcem M 1907, który towarzyszył im następnie do godziny 13:10, kiedy to w punkcie Schw.21 funkcję tę przejął dozorowiec V 1609. W dniu 2 stycznia o godzinie 02:40 w celu uzupełnienia zapasów paliwa oraz wody pitnej i destylowanej zawinięto do bazy w Kristiansand, którą opuszczono o godzinie 10:00 po zakończeniu operacji aprowizacyjnych ponownie w towarzystwie U 226 i U 186 oraz w eskorcie dozorowców V 5309 i V 5311. Tego samego dnia o godzinie 16:00 po osiągnięciu kwadratu marynarki AN 3511 eskorta zawróciła do bazy a U 303, U 226 i U 186 rozpoczęły indywidualny marsz w kierunku swoich rejonów operacyjnych. Pomiędzy godziną 17:51 a 19:10 (kwadrat marynarki AN 3462) Karl-Franz Heine zarządził przeprowadzenie serii próbnych zanurzeń, które miały potwierdzić: sprawność działania wszystkich mechanizmów, szczelność okrętu oraz doprowadzić do jego wyważenia. W dniu 6 stycznia o godzinie 15:38 (kwadrat marynarki AF 4472) w pomieszczeniu maszynowni wybuchł pożar, który został szybko opanowany przy pomocy dostępnych środków gaśniczych. Przyczyną pojawienia się ognia był samozapłon izolacji przewodu odprowadzającego spaliny ze sprężarki Junkersa. Następnego dnia odebrano pochodzącą z BdU depeszę o następującej treści:
?Hesemann, Borchers, Heine, Döhler kierować się do kwadratu AL 47.?.
Trzy dni później 10 stycznia odebrano drugą depeszę z dowództwa o następującej treści:
?U 226, U 186, U 383, U 303, U 624 i U 704 z prędkością ekonomiczną utworzyć linię dozoru od AL 7411 ? AL 7879. Okręty tworzą grupę Habicht.?.
Głównym celem dla tego zgrupowania miał być osłaniany przez grupę eskortową C2 konwój ONS.160. Trzynastego stycznia osiągnięto swoją pozycję w grupie (kwadrat marynarki AL 7731), rozpoczynając poszukiwanie nieprzyjaciela. Dwa dni później 15 stycznia zajęto nową pozycję w zgrupowaniu przypadającą na kwadrat AL 7229. W dniu 19 stycznia w związku z brakiem kontaktu z oczekiwanym konwojem o godzinie 16:01 odebrano pochodzącą z dowództwa depeszę o następującej treści:
?Grupy Falk i Habicht rozwiązane. Okręty stworzą grupę Haudegen. W kolejności: U 414, U 268, U 403, U 525, U 69, U 201, U 606, U 607, U 226, U 186, U 383, U 303, U 438, U 624, U 704, U 613, U 752 do dnia 22 stycznia, godz. 13:00 utworzyć linię dozoru od AJ 3141 do AL. 4691, kurs poszukiwań 210?.?.
W dniu 24 stycznia jednemu z członków załogi MtrGfr Kramerowi pękła krosta na górnej wardze, w wyniku czego doszło do obrzęku prawej strony twarzy oraz szyi. Poza tym chory członek załogi uskarżał się na towarzyszące temu bóle głowy oraz gorączkę. Tego też dnia w związku z brakiem kontaktu z nieprzyjacielem rozpoczęto marsz w kierunku pozycji w nowej linii dozoru, który był mocno utrudniony przez złe warunki pogodowe m.in. w wyniku uderzeń fal uszkodzeniu uległa lewoburtowa część blach pomostu. Dwa dni później 26 stycznia osiągnięto przypadającą na kwadrat AJ 3821 pozycję w linii dozoru. Tego samego też dnia o 22:55 odebrano pochodzący z U 266 meldunek o kontakcie wzrokowym w kwadracie 3195 z nieprzyjacielskim niszczycielem oraz o uzyskaniu dochodzącego z kierunku wschodniego kontaktu akustycznego z wieloma celami. Dostrzeżona jednostka należała do rozbitego przez sztorm konwoju HX. 223. Kilka godzin później o 01:35 dwudziestego siódmego stycznia odebrano depeszę z dowództwa o następującej treści:
?Grupa Haudegen jak najszybciej rozpocząć działania w związku z meldunkiem o kontakcie z wzrokowym z niszczycielem i kontakcie akustycznym. Podejrzewa się, że jest to oczekiwany konwój.?.
W godzinach porannych poszukujący nieprzyjaciela U 303 dwukrotnie nawiązywał kontakt wzrokowy z innymi U-bootami: o godz. 08:03 (kwadrat marynarki AJ 3287) na kursie 70 stopni z odległym o 3000 metrów U 438 oraz o 10:05 (kwadrat marynarki AJ 3295) na kursie 340 stopni z odległym o 150 metrów U 525. O godzinie 20:00 (kwadrat marynarki AL 3311) w związku z brakiem jakiegokolwiek kontaktu z nieprzyjacielem dalsze poszukiwania uznano za bezcelowe. W dniu 31 stycznia odebrano pochodzącą z BdU depeszę o następującej treści:
?Grupa Haudegen przypuszcza się, że do dnia 3 lutego pozycję grupy miną 3 płynące kursem północno ? wschodnim konwoje oraz jeden płynący kursem południowo ? zachodnim. Zachować czujność jednocześnie dbając o oszczędne gospodarowanie paliwem.?.
W dniu 2 lutego okręt Heinego zajął nową pozycję w linii dozoru, przypadającą na kwadrat AJ 6884 ale ze względu na silne zamglenie, które utrzymywało się przez siedem kolejnych dni jakakolwiek obserwacja wzrokowa była niemożliwa, podobnie jak i niemożliwe było ustalenie aktualnej pozycji okrętu. W dniu 15 lutego (kwadrat marynarki BC 2881) w związku niskim stanem paliwa U 303 rozpoczął marsz w kierunku punktu spotkania z zaopatrzeniowcem. Dwa dni później 17 lutego (kwadrat marynarki BC 3971) po odebraniu pochodzącego z U 69 meldunku o kontakcie w kwadracie AJ 9986 ze złożonym z ponad 20 frachtowców konwojem Karl-Franz Heine nakazał obrać kurs na jego przechwycenie. Dostrzeżonym konwojem był złożony z 32 statków konwój ONS-165, osłaniany przez jednostki grupy eskortowej B6. Następnego dnia o 14:18 (kwadrat marynarki BC 3447) poszukujący nieprzyjaciela U 303 został zmuszony do wykonania alarmowego zanurzenia przed niszczycielem który nagle wyłonił się z oparów mgły. O 15:06 okręt Heinego znalazł się z powrotem na powierzchni ale ze względu na fatalne warunki pogodowe (wiatr 8, stan morza 8, temperatura 6?C) szanse odnalezienia nieprzyjaciela były minimalne. Tuż po północy 19 lutego w związku ze skurczeniem się zapasu paliwa do 12m3 zakończono poszukiwania konwoju, obierając z powrotem kurs na punkt spotkania z zaopatrzeniowcem. Następnego dnia o 20:00 (kwadrat marynarki BD 4143) doszło do spotkania z U 383. Do kolejnego spotkania doszło 21 stycznia o godzinie 16:50 (kwadrat marynarki BD 4255) tym razem z U 606, który niedawno zakończył pobieranie paliwa z podwodnego tankowca U 463 z którym z kolei dziesięć minut później nawiązano kontakt wzrokowy. Jeszcze tego samego dnia pomiędzy 17:10 a 20:55 z podwodnego tankowca okręt Heinego pobrał 21m3 paliwa. Ponieważ w trakcie trwania tej operacji w pobliżu pojawił niezidentyfikowany okręt podwodny, który wkrótce potem zszedł pod wodę dalszą operację zaopatrywania przerwano tuż przed przekazaniem na U 303 prowiantu. W związku z podejrzeniem, że dostrzeżona jednostka może należeć do floty nieprzyjaciela kontynuowanie operacji odwołano, co z kolei zmusiło Karla-Heinza Heinego do rozpoczęcia marszu powrotnego do bazy w związku z kurczącymi się zapasami prowiantu. Następnego dnia po odebraniu meldunku o kontakcie z konwojem, którym był osłaniany przez grupę eskortową A3 konwój ONS-166 okręt Heinego obrał kurs na jego przechwycenie. W dniu 23 lutego o godzinie 02:00 (kwadrat marynarki BD 4654) nawiązano kontakt wzrokowy ze znajdującym się na kursie 300 stopni: tankowcem, frachtowcem oraz eskortowcem zidentyfikowanym jako korweta. Jako pierwszy Karl-Heinz Heine zamierzał zaatakować czterema torpedami tankowiec, którym w rzeczywistości był należący do amerykańskiego armatora Isthmian SS Co z Nowego Jorku frachtowiec Chattanooga City (5.687 ton) storpedowany wcześniej przez U 606 ale w trakcie podejścia kursem 90 stopni w odległości 20 hektometrów od celu, zaobserwowano jego tonięcie przez rufę. O godzinie 02:46 w kierunku drugiego statku wystrzelono salwę czterech torped, które chybiły jednak celu. O 03:31 po ponownym wyjściu na dogodną do ataku pozycję z wyrzutni nr V w kierunku statku wystrzelono kolejną torpedę, która tym razem trafiła posyłając w ciągu minuty na dno uszkodzony poprzedniego dnia przez U 606, należący do amerykańskiego armatora American Export Lines Inc z Nowego Jorku frachtowiec Expositor ( 4.959 ton). Jedenaście minut później przebywający cały czas na powierzchni U 303 został dostrzeżony i ostrzelany przez nieprzyjacielską korwetę. W trakcie wykonywania alarmowego zanurzenia na głębokość A+10 (90 metrów) w pobliżu okrętu eksplodowało siedem bomb głębinowych, które spowodowały duże straty w elementach szklanych na pokładzie okrętu Heinego. Pomimo, że o godzinie 06:15 po raz ostatni zarejestrowano kontakt akustyczny U 303 jeszcze przez godzinę pozostał w zanurzeniu. O 07:40 na polecenie dowódcy przystąpiono do ponownego załadunku wyrzutni torpedowych. W trakcie trwania tej operacji doszło do wypadku, kiedy to podwieszona na szynie torpeda na skutek wypadnięcia łańcucha z koła obróciła się na sterburtę raniąc w głowę MechMt Hansa-Eberhardta Müntera. Inny z członków załogi - MechGfr Rudolf Weiss którego tors znalazł się pomiędzy torpedą a szyną transportową odniósł obrażenia klatki piersiowej. Wkrótce po tym wypadku Karl-Heinz Heine przerwał na jakiś czas operację ładowania wyrzutni torpedowych. W związku z w/w wypadkiem oraz spadkiem zapasu paliwa do poziomu 14m3 dowódca U 303 zrezygnował z dalszego pościgu za konwojem nakazując jednocześnie obranie kursu na punkt spotkania z podwodnym tankowcem U 460, w celu pobrania z niego paliwa oraz uzyskania niezbędnej pomocy medycznej dla kontuzjowanych członków załogi. Następnego dnia (kwadrat marynarki BD 4938) odebrano pochodzącą z BdU depeszę o następującej treści:
?Heine kierować się do Vowe, przebywa w BD 8113.?.
W dniu 25 lutego o 14:20 (kwadrat marynarki BD 8113) w punkcie planowego spotkania U 303 nawiązał kontakt wzrokowy z U 454. Następnego dnia o godzinie 11:20 (kwadrat marynarki BD 5777) wachtowi na pomoście okrętu Heinego zameldowali o dostrzeżeniu podwodnego tankowca U 462 oraz przebywających w jego pobliżu dwóch innych jednostek, którymi były U 358 i U 707. Jeszcze tego samego dnia pomiędzy 18:29 a 20:14 (kwadrat marynarki BD 5771) U 303 pobrał z okrętu Vowe ca 17m3 paliwa oraz przyjął na pokład lekarza z towarzyszącym mu sanitariuszem oraz MechMt. Ponieważ podczas trwania tej operacji warunki pogodowe stale się pogarszały niemożliwym stało się już przekazanie na okręt Heinego prowiantu oraz powrót na tankowiec trzech członków jego załogi. W ciągu dnia 27 sierpnia kapryśna aura uległa poprawie co umożliwiło przekazanie pomiędzy godziną 21:30 a 23:30 na U 303 zapasu prowiantu na 10 W trakcie trwania tej operacji wachtowi zaobserwowali zbliżający się kolejny U-boot, którym okazał się być U 454. Tuż po północy 28 lutego na U 462 przekazano trzech członków jego załogi po czym rozpoczęto marsz powrotny do bazy. W trakcie jego trwania 3 marca o godzinie 03:09 (kwadrat marynarki BE 4881) nadano do dowództwa meldunek pogodowy. Następnego dnia na U 303 odebrano pochodzący z samolotu dalekiego zwiadu meldunek o kontakcie w kwadracie marynarki CG 1453 z płynącym kursem północno ? wschodnim konwojem, z pościgu za którym ze względu na niski stan paliwa Karl-Heinz Heine musiał jednak zrezygnować. Cztery dni później 8 marca o godzinie 07:17 (kwadrat marynarki BF 6173) U 303 spotkał się z eskortą, w towarzystwie której ponad dwie godziny później o 09:27 wpłynął do bazy w Lorient, kończąc trwający ponad pięć tygodni patrol (37 dni). Podczas jego trwania przepłynięto 9.442 mile morskie na i pod powierzchnią.

Patrol 2 (01.04.1943 - 15.04.1943)
01.04. U 303 pod dowództwem Karl-Franza Heine o godzinie 20:25 wypłynął z bazy w Lorient, by zgodnie z otrzymanym rozkazem zaatakować nieprzyjacielską żeglugę na Północnym Atlantyku. Trzydzieści pięć minut później o 21:00 doszło do spotkania z przerywaczem zagród minowych oraz z także udającym się na patrol U 108. Po osiągnięciu o godzinie 22:30 kwadratu marynarki BF 6173 eskorta zawróciła do bazy a oba U-booty rozpoczęły indywidualny marsz. Następnego dnia odebrano pochodzącą z BdU depeszę Nr 0003/2 o następującej treści:
?U 414 i Heine, kierować się do CG 95.?.
O godzinie 07:05 (kwadrat marynarki BF 5496) U 303 zszedł w zanurzenie rozpoczynając podwodny marsz. Jeszcze tego samego dnia odebrano drugą depeszę z dowództwa nr 0231/2 o następującej treści:
?Przedostać się na Morze Śródziemne przez cieśninę Gibraltarską na początku nowego cyklu księżyca.?.
Po otrzymaniu tego meldunku Karl-Heinz Heine postanowił skierować się na najpierw w stronę Cap Spartel i wybrzeża Północnej Afryki a następnie trzymając się linii głębokości 200 metrów w godzinach nocnych płynąc przez kwadraty CH 7552, 8223 dotrzeć do kwadratu CH 6755. W dniu 9 kwietnia o godzinie 01:17 (kwadrat marynarki CG 9571) zbliżający się do wejścia do cieśniny Gibraltarskiej U 303 po wykryciu przez detektor wrogiego radaru zmuszony był zejść w zanurzenie. Wkrótce potem w dużej odległości od zajmowanej przez niego pozycji zarejestrowano eksplozje bomb głębinowych. O 03:22 (kwadrat marynarki CG 9675) jednostka Heinego znalazła się z powrotem na powierzchni ale ze względu na defekt jednego z silników diesla, który usunięto dopiero po trzech godzinach nie mogła już dokonać nocnej próby sforsowania cieśniny. Niezrażony tym niepowodzeniem Karl-Heinz Heine postanowił przepłynąć ją w zanurzeniu za dnia. O godzinie 06:10 (kwadrat marynarki CH 9591) na kursie 160 stopni zaobserwowano światła Tarify. Osiemnaście minut później U 303 zszedł na głębokość A+40 (120 metrów) rozpoczynając podwodny marsz. O godzinie 11:00 po wyjściu na peryskopową i lustracji okolicy przez peryskop uzyskano namiar na hiszpańską enklawę Ceuta i położony po drugiej stronie cieśniny Gibraltar. O godzinie 14:00 (kwadrat marynarki CG 9642) na przebywającym nadal w zanurzeniu U 303 zarejestrowano w dużej odległości od jego aktualnej pozycji eksplozje bomb głębinowych. Po zapadnięciu zmroku o 21:35 (kwadrat marynarki CG 9681) Karl-Heinz Heine zarządził wynurzenie jednocześnie nakazując nadać do dowództwa meldunek o przedarciu się na Morze Śródziemne. W dniu 14 kwietnia o godzinie 07:10 (kwadrat marynarki CH 3994) doszło do spotkania i wymiany sygnałami rozpoznawczymi z U 596, w towarzystwie którego obrano kurs na włoski port La Spezia. Następnego dnia o 07:30 (kwadrat marynarki CJ 1389) U 303 oraz U 596 spotkały się z eskortą, w towarzystwie której o godzinie 08:45 wpłynięto do La Spezii, kończąc trwający dwa tygodnie patrol (14 dni). Podczas jego trwania przepłynięto 1.666 mil morskich na i 345 mil morskich pod powierzchnią.

23.04.1943 U 303 pod dowództwem Karl-Franza Heine o godzinie 15:30 wypłynął z bazy w La Spezia, by zgodnie z otrzymanym rozkazem skierować się do bazy w Tulonie, gdzie przybył następnego dnia o godzinie 13:30. Podczas pobytu w Tulonie w tamtejszej stoczni okręt Heinego przeszedł przegląd oraz wykonano na nim niezbędne prace konserwacyjne.

21.05.1943 U 303 pod dowództwem Karl-Franza Heine opuścił Tulonie, by w jego pobliżu przeprowadzić próby morskie. Do godziny 11:00 U 303 odbył zakończone powodzeniem próby zanurzenia. Następnie w odległości 6 mil morskich od Przylądka Cabet (kwadrat marynarki CH 3623) jednostka Heinego rozpoczęła testy silników diesla. Na nieszczęście U 303 w pobliżu przebywał też odbywający patrol w tym rejonie brytyjski okręt podwodny HMS Sickle, który o godzinie 15:10 skutecznie zaatakował go torpedami. Na skutek tego ataku 20 członków załogi plus 1 pracownik stoczni zginęło a 28 zostało uratowanych.

Członkowie załogi U-303 uratowani w dniu 21.05.1943 (W kolejności alfabetycznej):
Coupette Erwin (OLt.z.S)?*
Heine Karl-Franz (KpLt)
Herholt/Herthold Rudolf (BtsMt)?*
Holleder Karl (MaschGfr)?*
Kensy Paul (BtsMt)?*
Korfür Theo (FkMt)?*
Kratzin Ludwig (MtrGfr)?*
Merkle Hermann (MtrGfr)?*
Muffler Werner (?)?*
Uhle Wilhelm (Lt.z.S.d.R)?*
11.-28.) ?

Członkowie załogi U-303 polegli w dniu 21.05.1943 (W kolejności alfabetycznej):
Förster Peter (MaschMt)
Görsch Friedrich (OMasch)
Hein Karl (OStrm)
Heinze Karl (OStrm)
Hirsch Hans (OMasch)
Kaden Edgar (MaschMt)
Kohlmeier Hermann (MaschMt)
Kuhlendahl Paul (MaschGfr)
Lepke Arwed (Fahnr.z.S)
Lüddecke Wolfgang (Lt.ing.LI)
Münter Hans-Eberhardt (MechMt)
Prasse Gerhard (MaschGfr)
Rath Heinz (MaschGfr)
Richter Franz (MtrGfr)
Rolfs Hans-Adolf (MaschGfr)
Schliecker Gerhard (MaschGfr)
Schulze Fritz (MaschMt)
Thätner Gerhard (MaschMt)
Weiss Rudolf (MechOGfr)
Wenzel Friedel (MechOGfr)

Przypisy:
* Autor opracowania nie jest w stanie potwierdzić, czy marynarze ci byli na pokładzie U-303 w momencie zatopienia.

Bibliografia:
http://uboat.net
www.ubootwaffe.net
http://uboatarchive.net/
http://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/chronik.htm
http://www.u-boot-archiv.de/
http://www.u-historia.com/
Blair Clay ?Hitlera Wojna U-bootów? tom II
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die U-boot-Kommandanten tom 1
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Der U-Boot-Bau auf Deutschen Werften von 1935 bis 1945 tom 2
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Erfolge von September 1939 bis Mai 1945 tom 3
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Verluste von September 1939 bis Mai 1945 tom 4
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die Ritterkreuzträger der U-Boot-Waffe von 1939 bis Mai 1945 tom 5
Ritschel Herbert - Kurzfassung Kriegstagebücher Deutscher U-boote 1939 - 1945 Band 7 KTB U 301 - U 374
Rohwer Jürgen: Axis Submarine Successes 1939 - 1945
Trojca Waldemar - U-bootwaffe 1939-1945 cz. 1, 2, 3
Wynn Kenneth U-Boot-Operationen im Zweiten Weltkrieg Einsatzgeschichte U1-U510 tom 1
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Re: U-303 typ VIIC

Postprzez Brodołak » 25.11.11, 06:37

Witam
Zapraszam do zapoznania się z poprawioną i rozszerzoną historią operacyjną U 303.
Pozdrawiam Brodołak
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów


Posty: 2 • Strona 1 z 1

Powrót do Typ VII



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości

cron