1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

U-290 Typ VIIC

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 1 • Strona 1 z 1

U-290 Typ VIIC

Postprzez Brodołak » 05.08.11, 05:53

U 290 Typ VIIC

Stocznia: Vulkan Vegesack Werft, Bremen
Numer zamówienia: 55
Zamówienie: 05.06.1941
Położenie stępki: 12.10.1942
Wodowanie: 16.06.1943
Wcielenie do służby: 24.07.1943
Numer pocztowy: M 53 114

Przebieg służby:
24.07.1943 - 30.04.1944 - 8 Flotylla U-bootów, Danzig (szkolenie załogi)
01.05.1943 - 31.07.1944 - 6 Flotylla U-bootów, St. Nazaire (okręt bojowy)
01.08.1944 - 27.08.1944 - 11 Flotylla U-bootów, Bergen (okręt bojowy)
28.08.1944 - 15.02.1945 - 8 Flotylla U-bootów, Danzig (okręt bojowy)
16.02.1945 - 03.05.1945 - 4 Flotylla U-bootów, Stettin (szkolenie załogi).
05.05.1945 - Zatopiony na wodach zatoki Kupfermühlen.

Dowódcy:
24.07.1943 - 26.12.1943 - OL ~ KL Hartmut Strenger
27.12.1943 - 31.03.1945 - OL Helmut Hergolz
31.03.1945 - 04.05.1945 - OL Heinz Baum

Liczba patroli: 3

Zatopione/uszkodzone statki handlowe: 0/0

Zatopione/uszkodzone okręty wojenne: 0/0

Zestrzelone/uszkodzone samoloty: 0/0

Okres służby U 290 przed rozpoczęciem wykonywania patroli bojowych:
- 26.12.1943 - OL Hartmut Strenger zdał obowiązki dowódcy U 290 przechodząc na stanowisko lądowe w 2 ULD.
- 27.12.1943 - nowym dowódcą okrętu zostaje były dowódca szkolnej jednostki U 2 - OL Helmut Hergolz.
- 16.04.1944 - na skutek wypadku zginął ObGfr Stüber

18.05.1944 U 290 pod dowództwem Helmuta Hergolza o godzinie 08:05 opuścił bazę w Kiel, by zgodnie z otrzymanym rozkazem skierować się do bazy w Kristiansand. Półtorej godziny później po wejściu na rutę 01 doszło do spotkania z U 921, U 980, U 247, U 480, U 1165 i U 1000 oraz mającymi pełnić rolę eskorty trałowcami M 470, M 415, M 462, M 445, w towarzystwie których skierowano się w stronę Kristiansand. Dnia 19 maja o 10:22 (kwadrat marynarki AO 4439) od zespołu odłączyły się U 247, U 1165 i U 980, które obrały kurs na Larvik. Tego samego dnia o 18:00 zawinięto do Kristiansand, gdzie następnie oczekiwano na otrzymanie rozkazów na dalszą drogę. Następnego dnia o 03:40 po ich odebraniu, wspólnie z U 1000, U 921 i U 980 oraz w eskorcie trałowców M 416 i M 439 opuszczono Kristiansand, kierując się w stronę Egersund. O godzinie 08:20 (kwadrat marynarki AN 3513) od zespołu odłączył się U 980, który skierował się do Bergen. W tym samym też czasie do zespołu dołączył U 365. Jeszcze tego samego dnia o godzinie 19:25 okręt Herglotza wspólnie z U 1000 odłączył się od zespołu obierając kurs na Egersund, gdzie przybył jeszcze tego samego dnia. Podczas pobytu w tamtejszej bazie, okręt Herglotza został podporządkowany dowództwu FdU Mitte.

Patrol 1 (01.06.1944 - 16.06.1944)
01.06. U 290 pod dowództwem Helmuta Hergolza o godzinie 23:05 opuścił bazę w Egersund, by zgodnie z otrzymanym rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę na Północnym Atlantyku. Pięć dni później 6 czerwca w związku z aliancką inwazją na wybrzeżu Francji oraz obawami, że może to być tylko zasłona dymna przed rzeczywistą inwazją mającą odbyć się według podejrzeń Abwehry na wybrzeżu Norwegii odebrano dwie pochodzące z dowództwa depesze o następujących treściach:
- 03:11 - ?U 247, U 477, U 294, U 980, U 958, U 290 nie płynąć dalej, pozostać na osiągniętych pozycjach.?
- 18:21 - ?Jako rejony oczekiwania, odstępy 25 mil morskich: U 477 AF 7225 - U 247 AF 2325 - U 294 AF 8156 - U 980 AF 7522 - U 958 AF 8447 - U 290 AF 8746.?.
W dniu 8 czerwca na przebywającym w zanurzeniu U 290 o 02:30 (kwadrat marynarki AF 8745) uzyskano dochodzący z kursu 100 stopni kontakt akustyczny z pracującą maszyną tłokową. Zarządzone przez Helmuta Herglotza wyjście na peryskopową i lustracja kontaktu przez peryskop, pozwoliła zidentyfikować go jako płynący przy brzegu kursem północnym samotny frachtowiec. Następnego dnia o 13:13 (kwadrat marynarki AF 8743) zauważono dwa jasno oświetlone frachtowce. Dziesiątego czerwca o 07:05 (kwadrat marynarki AF 8746) przebywający na pomoście okrętu wachtowi zameldowali o dostrzeżeniu unoszącego się nad lądem trzymanego na uwięzi balonu. Także i następnego dnia o godzinie 16:35 w zasięgu wzroku pojawił się widziany poprzedniego dnia balon. Około czterdziestu minut później o 17:11 na polecenie dowódcy w celu przestrzelania działek kal. 2,0 cm oddano dwa próbne strzały. W dniu 14 czerwca o godzinie 15:03 (kwadrat marynarki AF 8743) przebywający na pomoście okrętu wachtowi zameldowali o dostrzeżeniu małego szybko zbliżającego się samolotu. Ze względu na brak czasu na wykonanie alarmowego zanurzenia Helmut Herglotz wydał rozkaz zmiany kursu (prawa na burt) oraz obsadzenia działek przeciwlotniczych. W momencie kiedy dystans do nieprzyjacielskiej maszyny zmalał do ca. 5000 metrów dowódca U 290 wydał rozkaz otwarcia ognia obsadzie działka kal. 3,7 cm, które po oddaniu dwóch strzałów uległo zacięciu. Mimo to oddane przez nie dwa strzały wymusiły na załodze wrogiego samolotu zmianę kursu. Wkrótce potem w związku z niedającym się usunąć zacięciem działka kal.3,7 cm Helmut Herglotz wydał rozkaz otwarcia ognia obsadom działek kal. 2,0 cm. Wroga maszyna, którą był norweski myśliwiec bombardujący Mosquito H należący do 333 norweskiego Sqn RAF także nie pozostała dłużna i korzystając z większego kalibru zamontowanych na pokładzie działek rozpoczęła ostrzał pomostu z większego dystansu po czym wykonała atak zrzucając według opisu dowódcy bomby głębinowe oraz markery pozycji, które udało się wymanewrować dzięki wydaniu ponownego rozkazu prawa na burt. Wkrótce po wykonaniu ataku wroga maszyna zniknęła w chmurach. Na skutek ostrzału i bombardowania U 290 nie odniósł poważniejszych uszkodzeń, które ograniczyły się tylko do licznych przestrzelin, poza tym jedno z działek kal. 2,0 cm uległo uszkodzeniu od odłamków). Poważne natomiast były straty w obsadzie pomostu, który według relacji Herglotza tonął we krwi bowiem rannych zostało ośmiu osób z jego obsady, których stan nie zagrażał jednak ich życiu. Zaraz po zabraniu rannych do wnętrza U 290 zszedł on w zanurzenie w celu uniknięcia ewentualnych kolejnych ataków. Prawie godzinę później o 16:00 (kwadrat marynarki AF 8746) Helmut Herglotz zarządził marsz powrotny, kierując się na Bergen. Dwa dni później 16 czerwca o 18:53 (kwadrat marynarki AN 2421) doszło do spotkania U 290 z eskortą (wtedy też na pokład jednostki Herglotza przeszedł lekarz flotylli w celu dokładnego zbadania stanu rannych). Jeszcze tego samego dnia o 22:10 osiągnięto bazę w Bergen, kończąc trwający ponad dwa tygodnie patrol (15 dni). Podczas jego trwania przepłynięto 613 mil na i 356 mil morskich pod powierzchnią.

27.06. - 05.07.1944 - Hatvik - szkolenie w ramach U-bootabwehrschule (UAS).

06.07. - 10.07.1944 - Bergen/Laksev?g - pobyt w doku filii stoczni Kriegsmarine Werft w celu wymiany uszkodzonej śruby.

11.07. - 14.07.1944 - Knarvik - strzelanie torpedami na wodach Osterfjordu w ramach miejscowego oddziału TEK.

15.07.1944 U 290 pod dowództwem Helmuta Herglotza wspólnie z U 745 oraz w eskorcie dozorowca NS 09 o godzinie 20:00 opuścił Bergen, by zgodnie z otrzymanym rozkazem skierować się do bazy w Marviken. Następnego dnia o 08:30 zawinięto do Stavanger, które opuszczono wspólnie z U 745 ponad trzy godziny później o 11:40 w eskorcie złożonej z trałowca M 81 oraz trawlera z.o.p. UJ 1709. Dnia 17 lipca o 01:45 osiągnięto Marviken, gdzie U 290 przez niemal cały miesiąc przebywał w stanie gotowości bojowej do wyjścia w każdej chwili na patrol.

12.08.1944 U 290 pod dowództwem Helmuta Herglotza wspólnie z U 1000 i U 1165 oraz w eskorcie torpedowca T 190 o godzinie 06:00 opuścił Marviken, by zgodnie z otrzymanym rozkazem skierować się do bazy w Kiel. Pomiędzy godziną 15:45 a 17:50 (kwadrat marynarki AO 4541) wszystkie okręty stały na kotwicy w oczekiwaniu na przybycie dozorowca V 903, który miał przejąć obowiązki eskorty na ostatnim etapie rejsu. Następnego dnia o 21:30 osiągnięto bazę w Kiel, gdzie U 290 został ponownie wyposażony oraz zaopatrzony m.in. w świeże torpedy w celu pełnienia służby na wodach zatoki Fińskiej.

15.08.1944 U 290 pod dowództwem Helmuta Herglotza ponownie z U 1000 i U 1165 o godzinie 20:00 opuścił bazę Kiel, by zgodnie z otrzymanym rozkazem skierować się do bazy w Gotenhafen, gdzie przybyto o godzinie 06:50 dnia 17 sierpnia.

18.08. - 02.09.1944 - Gotenhafen ?montaż działa pokładowego kal. 8,8 cm i pobranie amunicji do niego a także instalacja radaru Hohentwiel.

04.09. - 06.09.1944 - trymowanie okrętu po zakończonych pracach, podczas którego wykryto nadmierne przeciążenie okrętu, które wymusiło konieczność zdania na brzeg kilku butli z tlenem.

Patrol 2 (07.09.1944 - 05.11.1944)
07.09. U 290 pod dowództwem Helmuta Herglotza wspólnie z U 1165 o godzinie 09:20 opuścił bazę w Gotenhafen, by zgodnie z otrzymanym rozkazem skierować się do bazy w Rewlu. Pomiędzy godziną 15:50 a 19:50 (kwadrat marynarki AO 9595) w oczekiwaniu na przybycie jednostek eskorty oba okręty stały na kotwicy. O 21:30 w związku z defektem echosondy U 290 zmuszony był zawinąć do bazy w Pillau, którą po usunięciu defektu w towarzystwie eskorty opuszczono dwa dni później 9 września o godzinie 07:30. W dniu 10 września o 18:38 zawinięto do bazy Rewlu, którą po uprzedniej zmianie składu eskorty opuszczono następnego dnia o godzinie 05:30 kierując się do Kopli, gdzie przybyto o 07:10. Dwunastego września po otrzymaniu nowych rozkazów o 14:00 opuszczono Kopli, obierając kurs na zatokę Lahepare (kwadrat marynarki AD 3572), którą osiągnięto o godzinie 16:45 stając na kotwicy. Następnego dnia o 10:35 opuszczono jej wody kierując się z powrotem do Rewla, gdzie przybyto trzy godziny później. Jeszcze tego samego dnia o 19:00 po otrzymaniu nowych rozkazów opuszczono ten port udając się w stronę fińskiego archipelagu Kvarken. Następnego dnia po przybyciu na miejsce doszło do spotkania z trałowcem M 443 u którego burty pomiędzy godziną 14:40 a 15:39 cumowano oraz dwoma frachtowcami Vesta i Eschenburg. Następnie U 290 zgodnie z poleceniem dowództwa rozpoczął eskortowanie obu jednostek w kierunku południowym. W kolejnych dwóch dniach operację tę powtórzono i tak w dniu:
- 15.09. - eskortowano frachtowce Baltenland i Monte Rosa,
- 16.09. - eskortowano frachtowce Balkan i Inge.
Tego samego też dnia odebrano trzy specjalne meldunki o następujących treściach:
- 10:43 - ?Wszystkie zmierzające w kierunku północnym statki zatrzymać i niezwłocznie o tym fakcie zameldować.?,
- 19:32 - ?Fiński rząd ostrzegł swoje statki, przeszukać wody terytorialne Szwecji toteż wszystkie dostrzeżone fińskiej jednostki zatrzymać i odprowadzić do niemieckich portów.?,
- 22:15 - ?Herglotz opuścić zatokę Botnicką i dołączyć do Sonsa (U 479). Uwaga Finowie mogą użyć swojej artylerii nadbrzeżnej wobec jednostek płynących ich wodami terytorialnymi.?.
W dniu 17 września o 11:35 (kwadrat marynarki AO 2388) na kursie 140 stopni dostrzeżono U 479, z którym następnie płynąc kursem południowy-zachód skierowano się w stronę rejonu operacyjnego. W dniu 21 września o 15:43 (kwadrat marynarki AO 2388) spotkano się z U 1165 tracąc jednocześnie kontakt z U 479. Trzy dni później 24 września o 05:20 (kwadrat marynarki AO 2822) doszło do spotkania tym razem z okrętami II Grupy Bojowej, złożonej z dwóch krążowników ciężkich - Prinz Eugen i Lützow oraz niszczycieli Z 28, Z 25, Z 35 i Z 36. Ponad trzy godziny później o 08:45 przebywający na pomoście wachtowi zauważyli na kursie 145 stopni sylwetkę okrętu podwodnego, którym okazał się być U 370, którego o 11:10 pobrano aktualne klucze do Enigmy. Następnego dnia o 07:23 (kwadrat marynarki AO 2982) zaobserwowano łódź żaglową, w stronę której się następnie skierowano. Po jej skontrolowaniu okazało się, że na jej pokładzie przebywa dwóch członków załogi oraz czterech pasażerów, którzy uciekali z Hapsal. Przed odpłynięciem członkom jej załogi przekazano aktualną pozycję oraz kurs na Ösel. Dwa dni później 27 września o 21:10 (kwadrat marynarki AO 0239) doszło do spotkania i wymiany sygnałami rozpoznawczymi z U 958. Dwudziestego dziewiątego września o 05:24 (kwadrat marynarki AO 0239) doszło do ponownego spotkania z U 958, z którego otrzymano elektronową lampę tyratronową. Dnia 6 października 03:30 (kwadrat marynarki AO 2388) doszło do spotkania i wymiany informacjami z U 1001. Dwa dni później 8 października o 02:10 (kwadrat marynarki AO 2959) na przebywającym w zanurzeniu okręcie Herglotza uzyskano kontakt akustyczny ale pomimo zarządzonego przez dowódcę wynurzenia nie udało się uzyskać kontaktu wzrokowego z celem, którym mógł być przebywający w tym okresie w kwadracie marynarki AO 2991 U 958. Dnia 10 października o 20:27 (kwadrat marynarki AO 0262) doszło do spotkania i wymiany sygnałami rozpoznawczymi z U 745. Cztery dni później 14 września o 20:26 (kwadrat marynarki AO 0239) doszło do drugiego spotkania i wymiany sygnałami rozpoznawczymi z U 745. Dnia 23 października o 09:15 na przebywającym w zanurzeniu U 290 uzyskano kontakt akustyczny z wieloma pracującymi śrubami. Zarządzone natychmiast przez dowódcę wyjście na peryskopową pozwoliło zidentyfikować kontakt jako grupę 8 jednostek o tonażu ca. 50 ton każda. Następnego dnia o godzinie 06:50 (kwadrat marynarki AO 3549) ponownie dostrzeżono grupę ośmiu małych jednostek nawodnych. Dwa dni później 26 października o 02:30 (kwadrat marynarki AO 0269) spotkano się z U 958, z którego otrzymano aktualne klucze do Enigmy. Czterdzieści trzy minuty później przebywający na pomoście wachtowi zaobserwowali sylwetkę nierozpoznanej jednostki, która nadała w stronę U 290 sygnał rozpoznawczy Y (według spostrzeżeń Helmuta Herglotza dostrzeżonym celem mógł być przebywający w pobliżu U 1001). Następnego dnia o 13:20 (kwadrat marynarki AO 3548) przebywający na peryskopowej U 290 nawiązał kontakt z wrogim kutrem trałowym. Szesnaście minut później o 13:36 w kierunku zauważonej jednostki z wyrzutni nr II próbowano wystrzelić torpedę akustyczną T-V, która jednak ze względu na defekt mechanizmu otwierającego klapę wyrzutni nie mogła zostać odpalona. W dniu 28 października o 11:42 (kwadrat marynarki AO 3547) przebywający na peryskopowej U 290 nawiązał kontakt z kolejnym kutrem trałowym, w stronę którego minutę później z wyrzutni rufowej wystrzelono torpedę akustyczną T-V, która jednak chybiła celu. Tego samego dnia w godzinach wieczornych o 20:27 (kwadrat marynarki AO 3544) zaobserwowano smugę dymu w stronę której się następnie skierowano. Siedemnaście minut później o 20:44 okazało się, że dostrzeżona smuga dymu pochodzi z komina eskortowanego przez dozorowiec holownika, których jednak nie zaatakowano. Dnia 1 listopada o 18:12 (kwadrat marynarki AO 3548) dostrzeżono złożony z sześciu jednostek konwój. Dwadzieścia sześć minut później o 18:38 w ich kierunku odpalono salwę trzech torped FAT, nie obserwując jednak żadnych trafień. Następnego dnia o 17:58 (kwadrat marynarki AO 3544) Helmut Herglotz rozpoczął marsz powrotny do bazy w Danzig. W dniu 3 listopada o 22:45 zawinięto na nocleg do bazy w Libau, którą opuszczono następnego dnia o 18:15. W dniu 5 listopada U 290 o godzinie 09:30 zawinął do bazy Hela, którą po zabraniu na pokład KL Dietschera opuścił półtorej godziny później. Po trwającym dwie godziny rejsie o 13:00 osiągnięto bazę w Danzig, kończąc trwający prawie dziewięć tygodni patrol (60 dni). Podczas jego trwania przepłynięto 3.758 mil morskich na i 1.134 mile morskie pod powierzchnią.

Patrol 3 (30.12.1944 - 29.01.1945)
30.12. U 290 pod dowództwem Helmuta Herglotza wypłynął z bazy w Danzig, by z godnie z otrzymanym rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę na wodach zatoki Fińskiej. Następnego dnia zawinięto do bazy w Libau, którą po uprzednim odebraniu szczegółowych rozkazów opuszczono w nowy rok o godzinie 15:00. Dnia 12 stycznia (kwadrat marynarki AO 35) U 290 bezskutecznie zaatakował torpedą akustyczną T-V nieprzyjacielski okręt zidentyfikowany jako dozorowiec. Następnego dnia (kwadrat marynarki AO 35) w kierunku dostrzeżonej grupy dziewięciu jednostek odpalono salwę torped FAT, które chybiły jednak celu. W dniu 16 stycznia (kwadrat marynarki AO 3548) w kierunku zauważonego frachtowca oraz jednego z osłaniających go dziewięciu kutrów trałowych odpalono dwie torpedy T-V, które znowu chybiły celu. Dalsza część patrolu przebiegała już bez znaczących wydarzeń i w dniu 29 stycznia U 290 wpłynął do bazy w Kiel, kończąc trwający ponad cztery tygodnie patrol (30 dni).

21.03.1945 OL Helmut Herglotz zdał obowiązki dowódcy, obejmując dowództwo U 1303 a na jego miejsce przybył dotychczasowy dowódca jego nowej jednostki OldR Heinz Baum.

05.05.1945 Przebywający na wodach zatoki Kupfermühlen w pobliżu Flensburga U 290 w ramach operacji Regenbogen został zatopiony przez własną załogę. Po wojnie w 1948 roku wrak okrętu został podniesiony z dna i do 1953 roku pocięty na złom.

Bibliografia:
http://uboat.net
http://www.ubootwaffe.net
http://uboatarchive.net/
http://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/chronik.htm
http://www.u-boot-archiv.de/
http://www.u-historia.com/
Blair Clay - Hitlera Wojna U-bootów tom I i II
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die U-boot-Kommandanten tom 1
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Der U-Boot-Bau auf Deutschen Werften von 1935 bis 1945 tom 2
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Erfolge von September 1939 bis Mai 1945 tom 3
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Verluste von September 1939 bis Mai 1945 tom 4
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die Ritterkreuzträger der U-Boot-Waffe von 1939 bis Mai 1945 tom 5
Ritschel Herbert - Kurzfassung Kriegstagebücher Deutscher U-boote 1939 - 1945 Band 6 KTB U 223 - U 300
Rohwer Jürgen: Axis Submarine Successes 1939 - 1945
Trojca Waldemar - U-bootwaffe 1939-1945 cz. 1, 2, 3
Wynn Kenneth U-Boot-Operationen im Zweiten Weltkrieg Einsatzgeschichte U1-U510 tom 1
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Posty: 1 • Strona 1 z 1

Powrót do Typ VII



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość