1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

U-284 Typ VIIC

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 1 • Strona 1 z 1

U-284 Typ VIIC

Postprzez Brodołak » 10.06.11, 05:46

U 284 Typ VIIC

Stocznia: Vulkan Vegesack Werft, Bremen
Numer zamówienia: 49
Zamówienie:05.06.1941
Położenie stępki: 01.07.1942
Wodowanie: 06.03.1943
Wcielenie do służby: 14.04.1943
Numer pocztowy: M 04 507

Przebieg służby:
14.04.1943 - 31.10.1943 - 8 Flotylla U-bootów, Danzig (szkolenie załogi)
01.11.1943 - 21.12.1943 - 9 Flotylla U-bootów, Brest (okręt bojowy)
21.12.1943 - Zatopiony przez własną załogę na południowy - wschód od wybrzeży Greenlandi (pozycja 55.04N, 30.23W).

Dowódcy:
14.04.1943 - 21.12.1943 - OL Günther Scholz

Liczba patroli: 1

Zatopione/uszkodzone statki handlowe: 0/0

Zatopione/uszkodzone okręty wojenne: 0/0

Zestrzelone/uszkodzone samoloty: 0/0

Okres służby U 284 przed rozpoczęciem wykonywania patroli bojowych:
- brak danych,

Patrol 1 (23.11.1943 - 21.12.1943)
23.11. U 284 pod dowództwem OL Günthera Scholza wspólnie z U 364 o godzinie 11:33 w eskorcie jednostki eskorty opuścił bazę w Kiel, by zgodnie z otrzymanymi rozkazami atakować nieprzyjacielską żeglugę na Północnym Atlantyku. O godzinie 21:05 (kwadrat marynarki AO 7169) z powodu usterki na przerywaczu zagród minowych Spbr 13 okręty stanęły na kotwicy. Następnego dnia o 08:40 podniesiono kotwice by następnie w eskorcie trałowców skierować się do bazy w Kristiansand. W dniu 26 listopada o 18:10 zawinięto do Kristiansand cumując przy burcie niszczyciela Theodor Riedel. Dwa dni później 28 listopada po uzupełnieniu zapasów paliwa i prowiantu o godzinie 06:30 w eskorcie trałowca opuszczono bazę obierając kurs na Skudenes. O 16:08 (kwadrat marynarki AN 3131) eskorta zawróciła do bazy a prawie cztery godziny później o 19:55 U 284 zszedł w zanurzenie rozpoczynając podwodny marsz. W dniu 2 grudnia na polecenie Günthera Scholza obrano kurs 290 stopni kierując się na przejście pomiędzy Islandią a Wyspami Owczymi. Trzy dni później 5 grudnia o godzinie 07:40 (kwadrat marynarki AE 6767) na skutek rozbicia się o pomost dużej fali uszkodzeniu uległa osłona poczwórnego działka przeciwlotniczego kal. 2,0 cm, której kawałek zranił w oko jednego z wachtowych. Godzinę później po bezskutecznych próbach naprawy uszkodzona osłona została zdemontowana a następnie wyrzucona za burtę. W dniu 7 grudnia poważnej awarii uległa sprężarka junkersa, której defektu nie można było naprawić dostępnymi na pokładzie środkami. Dwa dni później odebrano pochodzącą z BdU depeszę o następującej treści:
?Scholz nowy punkt docelowy to AL 13, po dotarciu krążyć w nim w oczekiwaniu na dalsze rozkazy.?.
Następnego dnia osiągnięto wymieniony w rozkazie kwadrat marynarki oczekując dalszych rozkazów. W dniu 13 grudnia odebrano drugą pochodzącą z BdU depeszę o następującej treści:
?U 471, U 284 i U 967 dołączą do grupy Cornel 1 i obsadzą w następującej kolejności do 19:00 pozycje od AL 1524 do 1547.?.
Następnego dnia o 04:00 osiągnięto kwadrat marynarki AL 1543 zajmując pozycję w zgrupowaniu. W dniu 17 grudnia o godzinie 01:32 (kwadrat marynarki AK 2495) do przedziału silników elektrycznych wdarła się woda, powodując uszkodzenie obu silników, których pomimo podjętych prób naprawy nie udało się przywrócić do sprawności. O problemach swojej jednostki Günther Scholz zaraz po wypadku powiadomił dowództwo, które nakazało mu spotkanie się z U 629, który w przypadku ostatecznego fiaska napraw przejąć miał załogę U 284 a następnie go zatopić. Jak zapisał w KTB swojego okrętu Günther Scholz w przypadku nie nawiązania kontaktu z U 629 podjęta zostanie próba przedarcia się do najbliższej bazy na płynąc na powierzchni. Cztery dni później o 12:04 (kwadrat marynarki AK 6454) w zasięgu wzroku pojawił się oczekiwany U 629, z którym chwilę później wymieniono się sygnałami rozpoznawczymi. Po ustaleniu przez obu dowódców harmonogramu ewakuacji załogi oraz cennego osprzętu przystąpiono do jej wykonywania. Po jej zakończeniu pod pokład U 284 zszedł główny mechanik, który otworzył zawory zalewania balastów. O godzinie 16:55 (pozycja 55?03,8N/30?23W) z powiewającą wciąż na maszcie flagą okręt Scholza poszedł na dno. W dniu 5 stycznia U 629 z ewakuowaną załogą U 284 na pokładzie o godzinie 17:25 wpłynął do bazy w Breście, kończąc swój patrol.

Bibliografia:
http://uboat.net
http://www.ubootwaffe.net
http://uboatarchive.net/
http://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/chronik.htm
http://www.u-boot-archiv.de/
http://www.u-historia.com/
Blair Clay - Hitlera Wojna U-bootów tom I i II
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die U-boot-Kommandanten tom 1
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Der U-Boot-Bau auf Deutschen Werften von 1935 bis 1945 tom 2
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Erfolge von September 1939 bis Mai 1945 tom 3
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Verluste von September 1939 bis Mai 1945 tom 4
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die Ritterkreuzträger der U-Boot-Waffe von 1939 bis Mai 1945 tom 5
Ritschel Herbert - Kurzfassung Kriegstagebücher Deutscher U-boote 1939 - 1945 Band 6 KTB U 223 - U 300
Rohwer Jürgen: Axis Submarine Successes 1939 - 1945
Trojca Waldemar - U-bootwaffe 1939-1945 cz. 1, 2, 3
Wynn Kenneth U-Boot-Operationen im Zweiten Weltkrieg Einsatzgeschichte U1-U510 tom 1
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Posty: 1 • Strona 1 z 1

Powrót do Typ VII



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości

cron