1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

U-28 Typ VIIA

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 1 • Strona 1 z 1

U-28 Typ VIIA

Postprzez Brodołak » 07.03.06, 13:43

U-28 Typ VIIA

Stocznia: Deutsche Schiff und Maschinenbau AG, (AG Weser) Bremen
Nr zamówienia: 909
Zamówienie: 01.04.1935
Położenie stępki: 02.12.1935
Wodowanie: 14.07.1936
Wcielenie do służby: 12.09.1936
Nr pocztowy: M 27 436

Przebieg służby:
12.09.36 - 31.12.39 - Flotylla U-bootów Saltzwedel, Wilhelmshaven (okręt bojowy)
01.01.40 - 09.11.40 - 2 Flotylla U-bootów, Wilhelmshaven (okręt bojowy)
10.11.40 - 30.11.43 - 24 Flotylla U-bootów, Danzig (okręt szkolny)
01.12.43 - 17.03.44 - 22 Flotylla U-bootów, Gotenhafen (okręt szkolny)
04.08.1944 - wycofany ze służby i skreślony z listy okrętów Kriegsmarine

Dowódcy:
12.09.1936 -?.01.1937 - KL Wilhelm Ambrosius
?.01.1937 - 30.09.1937 - KL Hans-Günther Looff
30.09.1937 - 28.10.1938 - KL Wilhelm Ambrosius
28.10.1938 - 01.11.1938 - OL Fritz-Julius Lemp
01.11.1938 - 16.11.1940 - KL Günther Kuhnke
16.11.1940 - 11.02.1941 - OL Friedrich Karl Guggenberger
12.02.1941 - 21.06.1941 - OL Heinrich Ratsch
22.06.1941 - 20.03.1942 - OL Hermann Eckhardt
01.07.1942 - 30.11.1942 - OL Karl-Heinz Gerhard Albin Marbach
01.12.1942 - ?.07.1943 - LT(OL*) Uwe Christiansen
?.07.1943 - 01.12.1943 - LT(OL*) Erich Krempl
02.12.1943 - 17.03.1944 - OL Dietrich Sachse

Odbyte patrole bojowe: 6

Zatopione statki handlowe: 12 (51.829 BRT)

Zatopiony pomocniczy okręt wojskowy: 1 (4.443 BRT)

Uszkodzone statki handlowe: 2 (10.067 BRT)


Patrol 1 (19.08.1939 - 29.09.1939)
19.08. U-28 pod dowództwem Güntera Kuhnke wypłynął z Wilhelmshaven, by zgodnie z rozkazem OKM, zająć pozycję w pobliżu Kanału Św. Jerzego. W razie wybuchu wojny Günter Kuhnke, miał atakować nieprzyjacielskie statki i okręty, jakie pojawią się w tym rejonie. W dniu 14.09. U-28 zatopił o godzinie 10:00 w kwadracie AM 8966 należący do brytyjskiego armatora Sir William Reardon Smith & Sons Ltd z Cardiff frachtowiec Vancouver City (4.955 BRT). 29.09. U-28 powrócił do Wilhelmshaven, kończąc trwający 6 tygodni patrol. Po patrolu tym okręt trafił do stoczni w celu dokonania napraw i modernizacji.

Patrol 2 (08.11.1939 - 18.12.1939)
18.11. U-28 pod dowództwem Güntera Kuhnke wypłynął z Wilhelmshaven, by zgodnie z rozkazem, postawić pole minowe w Kanale Bristolskim. Na patrol ten U-28 zabrał oprócz 12 min typu TMB także 6 torped. W drodze do miejsce stawiania min Günter Kuhnke zatopił dwa statki:
- 17.11. o godzinie 00:20 jedną torpedą w kwadracie AM 5132 zatrzymany poprzedniego dnia w godzinach popołudniowych celem sprawdzenia papierów okrętowych należący do holenderskiego armatora NV Phs. van Ommeren´s Scheepvaartbedrijf z Rotterdamu tankowiec Sliedrecht (5.133 BRT)
- 25.11. o godzinie 13:00 jedną topredą w kwadracie BF 1837 płynący w konwoju SL-8B należący do brytyjskiego armatora Houlder Brothers & Co Ltd z Londynu frachtowiec Royston Grange (5.144 BRT).
W dniu 5 grudnia U-28 postawił pomiędzy godziną 22:47 a 23:57 pole minowe złożone z 12 min TMB na podejściu do portu w Swansea (kwadrat marynarki AM 9899). W dniu 18.12 U-28 powrócił do Wilhelmshaven, kończąc trwający 5 tygodni patrol, po którym okręt ponownie trafił do stoczni.

Na polu minowym ustawionym przez U-28 został ciężko uszkodzony jeden statek:
21.01. o godzinie 09:36 w kwadracie marynarki należący do brytyjskiego armatora Alfred Holt & Co z Londynu frachtowiec Protesilaus (9.577 BRT)**.

Patrol 3 (18.02.1940 - 23.03.1940)
18.02 U-28 pod dowództwem Güntera Kuhnke wypłynął z Wilhelmshaven, by zgodnie z rozkazem postawić pole minowe na podejściu do bazy morskiej i portu Portsmouth. Na patrol ten okręt zabrał oprócz 8 min TMC także 6 torped. Po postawieniu pola minowego, w dalszej części patrolu U-28 zatopił dwa statki:
- 09.03. o godzinie 23:17 jedną torpedą w kwadracie BF 2129 należący do greckiego armatora Demetrius P. Margaronis z Aten frachtowiec P. Margaronis (4.979 BRT)
- 11.03 o godzinie 03:17 jedną torpedą w kwadracie BF 1669 należący do holenderskiego armatora NV Petroleum Mij ´La Corona´ z Hagi tankowiec Eulota (6.236 BRT).
W dniu 23.03. U-28 powrócił do Wilhelmshaven, kończąc trwający prawie 5 tygodni patrol.

Na polu minowym postawionym przez Güntera Kuhnke, nie został zatopiony bądź uszkodzony żaden statek.

Patrol 4 (20.05.1940 - 06.07.1940)
20.05. U-28 pod dowództwem Güntera Kuhnke wypłynął z Wilhelmshaven, by zgodnie z rozkazem operować na pd - zach. od wybrzeży Irlandii. 18.06. Günter Kuhnke zatrzymał a następnie zatopił o godzinie 12:10 w kwadracie BF 1714 liczący sobie 39 lat należący do fińskiego armatora Seppinen & Kemppi O/Y z Koivisto frachtowiec Sarmatia (2.417 BRT). Następnego dnia ofiarą U-28 padł należący do greckiego armatora Georgandis Bros z Pireusu frachtowiec Adamandios Georgandis (3.443 BRT) zatopiony o godzinie 19:29 w kwadracie BF 1448 przy pomocy jednej torpedy. W dniu 21.06 Günter Kuhnke storpedował i uszkodził dwoma torpedami o godzinie 12:00 w kwadracie BF 1562, płynący w czarterze brytyjskiej admiralicji frachtowiec Prunella (4.443 BRT), który został dobity kolejną wystrzeloną o godzinie 12:30 torpedą. 06.07 U-28 powrócił do Wilhelmshaven kończąc trwający ponad 6 tygodni patrol.

Patrol 5 (11.08.1940 - 17.09.1940)
11.08. U-28 pod dowództwem Güntera Kuhnke wypłynął z Wilhelmshaven, by zgodnie z rozkazem operować na obszarze Nort-West Approaches. W dniu 27 sierpnia Günter Kuhnke storpedował i uszkodził o godzinie 16:03 w kwadracie AM 2713, płynący za konwojem SC-1 należący do norweskiego armatora August Kjerland & Co A/S z Bergen frachtowiec Eva (1.599 BRT), który został dobity 22 pociskami kal. 88 mm. Następnego dnia U-28 zatopił o godzinie 20:57 w kwadracie AM 1676 płynący w konwoju HX-66, należący do brytyjskiego armatora Ellerman´s Wilson Line Ltd z Hull frachtowiec Kyno (3.946 BRT). Dnia 9 września wczesnym rankiem U-28 wraz z U-47 zaatakował w kwadracie AM 0294 konwój SC-2, zatapiając o godzinie 04:47 dwoma torpedami należący do brytyjskiego armatora Ellerman & Papayanni Lines Ltd z Liverpoolu frachtowiec Mardinian (2.434 BRT). Dwa dni później Günter Kuhnke zaatakował pomiędzy godziną 03:26 a 03:28 w kwadracie marynarki AL 6369 statki płynące w konwoju OA-210, zatapiając należący do holenderskiego armatora NV Houtvaart (Vinke & Co) z Rotterdamu frachtowiec Maas (1.966 BRT) i uszkadzając należacy do brytyjskiego armatora J. & C. Harrison Ltd z Londynu frachtowiec Harpenden (4.678 BRT). W dniu 17.09 U-28 wpłynął do nowej bazy 2 Flotylli U-bootów, mieszczącej się po przeniesieniu z Wilhelmshaven we francuskim porcie Lorient. Günter Kuhnke został po tym patrolu odznaczony Krzyżem Rycerskim za zatopienie 100.000 BRT***.

W dniach 04 - 06.10. U-28 został przebazowany z Lorient do St. Nazaire, w celu dokonania napraw przed wyruszeniem na patrol****.

Patrol 6 (12.10.1940 - 15.11.1940)
12.10. U-28 pod dowództwem Güntera Kuhnke, wypłynął z St. Nazaire, w rejs powrotny do Niemiec w czasie, którego miał przeprowadzić ofensywny patrol na obszarze Nort-West Approaches. Po powrocie do kraju U-28 miał zostać przeniesiony do szkolenia. W dniu 26 października Günter Kuhnke zaatakował i ciężko uszkodził o godzinie 04:32 jedną torpedą w kwadracie AL 3862, należący brytyjskiego armatora Elders & Fyffes Ltd z Londynu frachtowiec Matina (5.389 BRT)*****, którego dodatkowo ostrzelał z działa pokładowego uzyskując 15 trafień pociskami kal. 88 mm. Ponieważ statek zdawał sie tonąc dowódca U 28, będąc przekonanym o jego niechybnym losie przerwał ostrzał i odpłynął z miejsca akcji. W dniu 15.11. U-28 wpłynął do bazy w Wilhelmshaven, kończąc trwający prawie 5 tygodni patrol.

17.03.1944 U-28 zatonął w Neustadt na skutek błędu załogi (prawdopodobnie nikt nie zginął), jeszcze w marcu okręt został podniesiony. W dniu 04.08.44 U-28 został skreślony z listy okrętów wojennych Kriegsmarine.

Przypisy:
* Wg http://www.ubootwaffe.net
** Statek został odholowany i osadzony na mieliźnie w zatoce Swansea. W późniejszym okresie okręt został podniesiony z dna i odholowany do stoczni w Greenock, gdzie stwierdzono, że nie opłaca sie go remontować i uznano go za stracony. Na początku września 1940 roku kadłub statku został wyholowany z Greenock przez dwa holowniki, które skierowały się do bazy w Scapa Flow, gdzie miał on zostać zatopiony jako jeden ze statków blokujących. Ponieważ w trakcie holowania Protesilaus zaczął głębiej osiadać w wodzie, podjęto decyzje o zatopieniu go ogniem artyleryjskim, co wykonano 13 września.
*** W chwili odznaczenia Günter Kuhnke, zatopił 13 statków o tonażu 56.272 BRT.
**** Przebazowanie to wynikało z tego, że możliwości remontowe bazy w Lorient, były ograniczone.
***** Dryfującą opuszczoną Matinę, ostatecznie zatopił dowodzony przez OL Wilfrieda Prellberga U-31.

Bibliografia:
http://uboat.net
www.ubootwaffe.net
http://uboatarchive.net/BDUKTB30269.htm
http://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/chronik.htm
http://www.u-boot-archiv.de/
http://www.u-historia.com/
Blair Clay - Hitlera Wojna U-bootów tom I i II
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die U-boot-Kommandanten tom 1
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Der U-Boot-Bau auf Deutschen Werften von 1935 bis 1945 tom 2
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Erfolge von September 1939 bis Mai 1945 tom 3
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Verluste von September 1939 bis Mai 1945 tom 4
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die Ritterkreuzträger der U-Boot-Waffe von 1939 bis Mai 1945 tom 5
Trojca Waldemar - U-bootwaffe 1939-1945 cz. 1,
Wynn Kenneth U-Boot-Operationen im Zweiten Weltkrieg Einsatzgeschichte U1-U510 tom 1
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.769.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Posty: 1 • Strona 1 z 1

Powrót do Typ VII



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości