1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

U-277 Typ VIIC

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 1 • Strona 1 z 1

U-277 Typ VIIC

Postprzez Brodołak » 22.04.11, 05:48

U 277 Typ VIIC

Stocznia: Vulkan Vegesack Werft, Bremen
Numer zamówienia: 42
Zamówienie: 10.04.1941
Położenie stępki: 03.03.1942
Wodowanie: 07.11.1942
Wcielenie do służby: 21.12.1942
Numer pocztowy: M 49 190

Przebieg służby:
21.12.1942 - 31.05.1943 - 8 Flotylla U-bootów, Danzig (szkolenie załogi)
01.06.1943 - 31.10.1943 - 6 Flotylla U-bootów, St. Nazaire (okręt bojowy)
01.11.1943 - 01.05.1944 - 13 Flotylla U-bootów, Trondheim (okręt bojowy)
01.05.1944 - Zatopiony na oceanie arktycznym na południowy - zachód od Wsypy Niedźwiedziej (pozycja 73.24N, 15.32E) bombami głębinowymi zrzuconymi przez samolot Swordfish należący do 842 Sqn FAA stacjonującego na pokładzie brytyjskiego lotniskowca eskortowego HMS Fencer.

Dowódcy:
21.12.1942 - 01.05.1944 - OL ~ KL Robert Lübsen

Liczba patroli: 6

Zatopione/uszkodzone statki handlowe: 0/0

Zatopione/uszkodzone okręty wojenne: 0/0

Zestrzelone/uszkodzone samoloty: 0/0

Okres służby U 277 przed rozpoczęciem wykonywania patroli bojowych:
19.01.1943. na skutek wypadku w Warnemünde zginął MtrGfr Wilhelm Kraft (ur. 21.09.1923).

Patrol 1 (22.06.1943 - 17.08.1943)
22.06. U 277 pod dowództwem Roberta Lübsena o godzinie 08:00 wspólnie z U 387 wypłynął z bazy w Kiel, by zgodnie z otrzymanymi instrukcjami udać się do bazy w Marviken. O 10:40 po wejściu na rutę 15 doszło do spotkania z mającymi pełnić funkcję eskorty dozorowcami V 901 i V 904. W dniu 23 czerwca o godzinie 17:22 w punkcie Schw.21 doszło do wymiany eskort, dotychczasowe dwa dozorowce zastąpił inny dozorowiec V 906. Następnego dnia o 07:32 zawinięto do Marviken w celu uzupełnienia paliwa oraz prowiantu. Podczas tego postoju na brzeg wyokrętowano Mar.Stabs-Arzt Dr Federa, który od momentu samego wypłynięcia z Kiel zapadł na ciężki przypadek choroby morskiej. Poza tym u wyokrętowanego członka załogi objawiła się też nadwrażliwość na zapach oleju napędowego. Dwa dni później 26 czerwca na okręt zaokrętowano nowego medyka Mar.Ob.Ass-Arzt Dr. Heinricha Tietgena. Następnego dnia o godzinie 02:50 U 277 wspólnie z U 387 w eskorcie dozorowców V 1705 i V 5301 opuścił Marviken. Tego samego dnia o 12:20 zawinięto do Bergen, gdzie naprawom podano uszczelnienie odbiornika FuMB oraz zaopatrzono okręt w świeży prowiant i uzupełniono zapas paliwa, olejów i smarów. W dniu 29 czerwca o godzinie 16:00 w towarzystwie U 387 oraz w eskorcie patrolowca Unitas opuszczono Bergen kierując się w stronę Hellisöy. Prawie cztery godziny później o 19:42 (kwadrat marynarki AF 2421) patrolowiec zawrócił do bazy a oba okręty rozpoczęły marsz w kierunku północnym najpierw na powierzchni a następnie od. 21:57 (kwadrat marynarki AF 8788) w zanurzeniu. W dniu 30 czerwca (kwadrat marynarki AF 8728) po wykryciu defektu GHG Robert Lübsen o godzinie 06:00 wydał rozkaz wynurzenia, poczym jego jednostka wspólnie z U 387 zawróciła do Bergen. O godzinie 15:00 (kwadrat marynarki AN 2424) oba okręty spotkały się patrolowcem Unitas, by pod jego eskortą o 18:45 dotrzeć do Bergen, gdzie w tamtejszej stoczni przystąpiono niezwłocznie do usuwania defektu. W trakcie tego pobytu U 277 został podporządkowany dowództwu FdU Norwegen. Dnia 1 lipca po zakończeniu prac U 277 w eskorcie patrolowca Unitas o godzinie 20:00 opuścił Bergen, kierując się na Hellisöy. Zgodnie z otrzymanymi rozkazami okręt miał atakować nieprzyjacielską żeglugę na wodach Oceanu Arktycznego i Morza Barentsa. Następnego dnia o godzinie 02:40 (kwadrat marynarki AF 8788) okręt Lübsena zszedł w zanurzenie na głębokość 40 metrów, rozpoczynając podwodny marsz, który trwał do godziny 13:02. W dniu 3 lipca o godzinie 18:00 (kwadrat marynarki AF 5593) w celu przeprowadzenia testów poprawności działania FuMB-a na polecenie dowódcy wypuszczono w powietrze trzy pozoratory radarowe Aphrodite, po czym po odpłynięciu na pewną odległość przystąpiono do prób, które zakończyły się wykryciem wszystkich pozoratorów na dystansie 3500 metrów od okrętu. Dwa dni później 5 lipca o godzinie 12:05 zawinięto do bazy w Narwiku, cumując u burty statku Meteor. W trakcie tego postoju nastąpiło przemalowanie okrętu na kolor jasnoszary, który był adekwatny do rejonu jego działania. O 19:35 opuszczono Narwik, by przez Ramsundet skierować się w stronę V?gsfjord. W dniu 6 lipca o godzinie 06:45 (kwadrat marynarki AB 9837) na polecenie dowódcy rozstrzelano zaobserwowaną wcześniej przez wachtowych dryfującą minę morską zerwaną z łańcucha kotwicznego. Tego samego dnia odebrano też pochodzącą z FdU depeszę o następującej treści: ?Lübsen zluzować Queck 07.07. godzina 14.00 AB 3850.?. W dniu 7 lipca o godzinie 17:00 osiągnięto kwadrat marynarki AB 3875 oczekując na pojawienie się dowodzonego przez Horsta-Thilo Quecka U 622. Następnego dnia o godzinie 03:50 (kwadrat marynarki AB 3854) rozstrzelano dostrzeżoną przez wachtowych dryfującą minę morską. Tego samego dnia o 20:00 (kwadrat marynarki AB 3822) doszło do spotkania i wymiany sygnałami rozpoznawczymi z U 586. W dniu 10 lipca pomiędzy godziną 01:00 a 12:37 (kwadrat marynarki AB 3850) na polecenie Lübsena rozstrzelano trzy kolejne dostrzeżonych przez wachtowych dryfujące miny morskie. Siedem dni później 17 lipca o 12:03 (kwadrat marynarki AB 3532) spotkano się z U 387, z którym wymieniono się sygnałami rozpoznawczymi. W dniu 23 lipca odebrano depeszę nr 1106/23 o następującej treści: ?Lübsen, ślub na odległość Lt.ing. Wolfganga Sandera w dniu 24.07. 11:00.?. Następnego dnia o 12:35 (kwadrat marynarki AB 3579) rozstrzelano szóstą już podczas tego patrolu zauważoną dryfująca minę morską. Prawie godzinę później o 13:30 doszło do drugiego już podczas tego patrolu spotkania z U 387, które spowodowane było potrzebą konsultacji medycznej ze znajdującym się na pokładzie U 277 lekarzem na temat stanu chorego członka załogi okrętu Büchlera. Dnia 31 lipca o godzinie 13:45 (kwadrat marynarki AB 3967) rozstrzelano kolejną dryfująca minę. W dniu 7 sierpnia od godziny 09:26 do 10:24 (kwadrat marynarki AB 3900) okręt płynął w zanurzeniu, chowając się przed samolotem zwiadu lotniczego (według dowódcy była to radziecka maszyna). O 12:52 rozstrzelano ósmą już podczas tego patrolu dryfującą minę. Dnia 16 sierpnia o godzinie 20:00 (kwadrat marynarki AB 3852) okręt Lübsena został zluzowany przez przybyły U 737, poczym rozpoczął marsz w kierunku bazy w Hammerfest. Następnego dnia o godzinie 10:10 (kwadrat marynarki AC 4742) rozstrzelano dziewiątą dryfującą minę, która jak zapisał w KTB okrętu dowódca musiała pochodzić z angielskiego pola minowego. O godzinie 20:00 w kwadracie marynarki AC 7271 U 277 spotkał się z kutrem trałowym R 157, w eskorcie którego trzy i pół godziny później dotarł do Hammerfest, kończąc trwający z paroma przerwami na pobyt w bazach osiem tygodni patrol (56 dni). Podczas jego trwania przepłynięto 7.912 mil morskich na i 288 mil morskich pod powierzchnią.

Patrol 2 (29.08.1943 - 10.10.1943)
29.08. U 277 pod dowództwem Roberta Lübsena o godzinie 11:00 opuścił Hammerfest, by zgodnie z otrzymanymi rozkazami w ramach zgrupowania Monsun atakować nieprzyjacielską żeglugę na Oceanie Arktycznym. Następnego dnia o godzinie 09:00 (kwadrat marynarki AB 3999) przebywający na pomoście wachtowi zameldowali o dostrzeżeniu od strony lewej burty konturów Wyspy Niedźwiedziej. Jeszcze tego samego dnia o 20:00 osiągnięto rejon operacyjny zgrupowania Monsun (kwadrat marynarki AB 3528). W dniu 2 września o 21:24 (kwadrat marynarki AB 3519) wachta na pomoście zameldowała o dostrzeżeniu na kursie 310 stopni w odległości 12 mil morskich cienia niezidentyfikowanego okrętu podwodnego. O 21:55 na polecenie Lübsena okręt zszedł w zanurzenie niemal od razu uzyskując doskonały kontakt akustyczny z pracującym silnikiem diesla. O 22:28 U 277 z powrotem znalazł się na powierzchni obierając kurs 260 stopni poszukując bez powodzenia niezidentyfikowanego okrętu podwodnego. W tym też czasie nadano do dowództwa meldunek o kontakcie o następującej treści ?U-boot z podniesionym peryskopem w AB 3519. Czy to La Baume? Możliwy nieprzyjaciel.?.Wkrótce potem otrzymano odpowiedź: ?La Baume. Nie!?. Następnego dnia o godzinie 04:53 (kwadrat marynarki AB 3559) doszło do spotkania i wymiany informacjami z dowodzonym przez Güntera La Baume U 355. Podczas tej wymiany Robert Lübsen dowiedział się, że w momencie kontaktu z niezidentyfikowanym okrętem U 355 przebywał na pozycji oddalonej o wiele mil na zachód. W dniu 4 września o godzinie 07:42 (kwadrat marynarki AB 2644) doszło do spotkania i wymiany sygnałami rozpoznawczymi z U 360. Trzy dni później 7 września o 07:31 (kwadrat marynarki AB 2666) doszło do drugiego spotkania i wymiany sygnałów rozpoznawczych z U 360. W dniu 10 września odebrano pochodzącą z FdU depeszę nakazującą Lübsenowi marsz z dużą prędkością w kierunku znajdującego się na Spitsbergenie Eisfjordu, by po dotarciu na jego wody pozostawać poza zasięgiem widoczności z lądu. Następnego dnia o godzinie 08:00 (kwadrat marynarki ÄG 7598) zaobserwowano brzegi wchodzącej w skład archipelagi Svalbard wyspy Prins-Karl Forland, poczym obrano kurs na Eisfjord, cały czas trzymając się poza zasięgiem widoczności z brzegu. W dniu 12 września o godzinie 03:30 (kwadrat marynarki ÄG 7831) Robert Lübsen położył swój okręt na znajdującym się w tym miejscu na głębokości 32 metrów dnie, gdzie następnie przybywał do 21:56, prowadząc nasłuch okolicznych wód przy pomocy GHG. Godzinę po wynurzeniu o 22:58 (kwadrat marynarki ÄG 7588) wachtowi zameldowali o dostrzeżeniu w odległości od 3000 do 4000 metrów od ich jednostki sylwetki nieprzyjacielskiego okrętu podwodnego. Powiadomiony o tym fakcie Robert Lübsen ogłosił alarm bojowy nakazując zwiększyć prędkość do całej naprzód, przygotować dziobowe wyrzutnie torpedowe oraz obsadzić stanowiska karabinów maszynowych. Dwie minuty później na polecenie dowódcy zanurzono okręt łapiąc krótkotrwały namiar na pracujące silniki nieprzyjacielskiego okrętu. Następnego dnia o godzinie 10:00 (kwadrat marynarki ÄG 7825) GHG ponownie uzyskał kontakt akustyczny z nieprzyjacielskim okrętem podwodnym. Tego samego dnia o 21:00 (kwadrat marynarki ÄG 7588) nawiązano po raz drugi dochodzących z kursu 10 stopni słaby kontakt akustyczny z pracującymi śrubami okrętowymi. Dnia 14 września o godzinie 06:00 (kwadrat marynarki ÄG 7573) U 277 wyszedł na powierzchnię w celu przewentylowania wnętrza i naładowania baterii akumulatorów. Przez cały następny dzień okręt Lübsena przebywał w pobliżu, stolicy Spitzbergenu Barentsburga obserwując miasto przez peryskop, nie zauważając jednak żadnych śladów ludzkiej bytności. Poza tym zaobserwowano też, że keja w porcie jest mocno zniszczona, co uniemożliwia cumowanie przy niej statkom i okrętom. W dniu 21 września o godzinie 09:15 (kwadrat marynarki ÄG 7548) wachtowi zameldowali o dostrzeżeniu nadlatującego dziwnie zachowującego się samolotu, w stronę którego Robert Lübsen nakazał otworzyć okręt. Wkrótce potem ostrzał przerwano, bowiem ostrzeliwanym samolotem okazał się być pełniący funkcje meteorologiczne niemiecki Ju 88. Trzy dni później 24 września o godzinie 01:34 (kwadrat marynarki ÄG 7596) U 277 ponownie minął Barentsburg płynąc w zanurzeniu w odległości 200 - 300 metrów od lądu. Podczas prowadzonej także i tym razem przez peryskop obserwacji zauważono na brzegu Grünfjordu dwa działa o kalibrze od 5 do 7 cm. Wkrótce potem wykryto na lewo od dostrzeżonej baterii stację meteorologiczną z dwoma masztami radiowymi o wysokości od 16 do 20 metrów. Stacji tej oraz dział nie wykryto podczas wcześniejszego rozpoznania okolic Barentsburga, prowadzonego w dniach 14 - 16 września. W dniu 30 września odebrano depeszę nr 1425/727 o następującej treści: ?Lübsen, do MaschMt Güntera Krause! Ślub Krause z Panią Hertą König odbędzie się 02.10.?. W dniu 2 października o godzinie 11:00 za pomocą drogi radiowej na odległość pod kierownictwem dowódcy w centrali okrętu odbyła się zaplanowana ceremonia zaślubin MaschMt Krausego z Panią König. Pięć dni później 7 października o godzinie 19:00 (kwadrat marynarki ÄG 7765) po uprzednim otrzymaniu rozkazu rozpoczęto rejs powrotny (dotychczasowe zadanie okrętu Lübsena miał przejąć U 737). W dniu 10 października o godzinie 09:00 zawinięto do bazy w Harstad, którą po uprzednim uzupełnieniu zapasów paliwa (okręt posiadał w swoich zbiornikach tylko 1m3 paliwa) opuszczono o 13:00, kierując się na Narwik, gdzie przybyto jeszcze tego samego dnia o godzinie 18:00, kończąc trwający ponad sześć tygodni patrol (43 dni). Podczas jego trwania przepłynięto 5.190 mil morskich na i 734 mile morskie pod powierzchnią.

30.10.1943 U 277 pod dowództwem Roberta Lübsena o godzinie 08:00 odbił od burty okrętu bazy Meteor, by zgodnie z otrzymanymi instrukcjami mając zaokrętowanego na pokładzie pilota skierować się przybrzeżnymi wodami do bazy w Hammerfest. Tego samego dnia o 20:00 zawinięto do Tromsö, gdzie z pokładu zszedł pilot. Następnego dnia U 277 w eskorcie kutra R 54o godzinie 09:30 opuścił Tromsö, kierując się na Hammerfest, gdzie przybyto o 18:57 jeszcze tego samego dnia.

08.11.1943 U 277 pod dowództwem Roberta Lübsena o godzinie 06:00 odbił od burty zacumowanego na redzie Hammerfest okrętu bazy Black Watch, by zgodnie z otrzymanymi instrukcjami w eskorcie trałowca M 364 przybrzeżnymi wodami skierować się do Narwiku, gdzie na pokład miano przyjąć dwie boje meteorologiczne. Następnego dnia zawinięto do Tromsö, gdzie na pokład okrętu wszedł pilot, przy pomocy którego jeszcze tego samego dnia o godzinie 18:57 dotarto do bazy w Narwiku.

Patrol 3 (12.11.1943 - 22.12.1943)
12.11. U 277 pod dowództwem Roberta Lübsena o godzinie 20:00 opuścił bazę w Narwiku, by zgodnie z otrzymanymi rozkazami postawić dwie boje meteorologiczne. W związku z tą misją na pokład okrętu został przyjęty Reg.-Rat Dr. Wilken przedstawiciel OKW, który w trakcie rejsu z pilotem na pokładzie w kierunku Tromsö przeprowadził kontrolę boi stwierdzając, że obie posiadają wady. W dniu 13 listopada o godzinie 06:40 zawinięto do Tromsö, gdzie z pokładu okrętu Lubsena zszedł pilot, po czym o 13:30 w eskorcie kutra R 54 opuszczono port kierując się na Hammerfest. Jeszcze tego samego dnia o 23:42 zawinięto do Hammerfest, gdzie obie boje przekazano na brzeg w celu dokonania ich przeglądu. Następnego dnia o 09:00 w eskorcie trałowca M 321 opuszczono bazę, kierując się w stronę punktu SR.1. W dniu 15 lutego odebrano pochodzącą z FdU skierowaną do Lübsena depeszę informującą go, że obie zdane na brzeg boje na skutek defektów jednego z instrumentów nie nadają się do użytku oraz jednocześnie nakazującą mu zmienić w dniu 17 listopada U 360 w jego rejonie operacyjnym. Zgodnie z otrzymanymi rozkazami dwa dni później 17 listopada osiągnięto kwadrat marynarki AB 3841, nie napotykając jednak U 360. W dniu 23 listopada odebrano pochodzącą z FdU depeszę nakazującą dowódcom U 277, U 360, U 713, U 387, U 354, U 307 i U 636 utworzenie zgrupowania Eisenbart, którego linia patrolowa miała rozciągać się od kwadratu marynarki AC 1665 do AC 4635. Następnego dnia o godzinie 19:50 osiągnięto kwadrat marynarki AC 4333 zajmując pozycję w zgrupowaniu. Od 26 listopada okręty zgrupowania Eisenbart operowały przeciwko kierującemu się w stronę wysp Brytyjskich konwojowi RA 54B, który tego samego dnia opuścił położony nad Morzem Białym radziecki port Mołotowsk. Dwa dni później 28 listopada konwój został wykryty przez U 307, który zanim zdołał go zaatakować został odpędzony od niego przez okręty eskorty. Jak się później okazało U 307 był jednym okrętem zgrupowania Eisenbart, który nawiązał kontakt z nieprzyjacielem. W dniu 29 września o 04:40 (kwadrat marynarki AB 3835) po wyrzuceniu pozoratorów sonarowych Bold zarejestrowano dwa metaliczne uderzenia o kadłub a wkrótce potem grzechotanie prawoburtowej śruby okrętowej. Pięć minut później nawiązano kontakt z tajemniczym okrętem podwodnym, który odpłynął nie nadając żadnego sygnału rozpoznawczego (dostrzeżoną jednostką jak się później okazało był U 354). Dnia 1 grudnia o 16:07 odebrano pochodzącą z BdU depeszę nakazującą dowódcom U 277, U 354, U 387 i U 636 skierowanie się z jak największą prędkością do kwadratu marynarki AB 6180, gdzie w najbliższym czasie spodziewano się ruchów wrogich jednostek. Następnego dnia U 277 osiągnął wymienioną w rozkazie pozycję, rozpoczynając bezowocne poszukiwania. Dnia 7 grudnia ze względu na zalodzenie nie mogąc przepłynąć na północ od Wyspy Niedźwiedziej Robert Lübsen zmuszony był opłynąć ją od południa. Następnego dnia o godzinie 00:47 (kwadrat marynarki AB 3539) wachta na pomoście zameldowała o dostrzeżeniu tajemniczego okrętu podwodnego, posiadającego zamontowane przed pomostem działo. Ponieważ nie udało się zidentyfikować typu i kraju jego pochodzenia Robert Lübsen wydał rozkaz otworzenia w jego kierunku ognia z karabinów maszynowych, na co ten zareagował wykonaniem alarmowego zanurzenia. O godzinie 06:00 zakończono ponowne rozpoznanie lodowe położonego na północ od Wyspy Niedźwiedziej akwenu które znowu wykazało, że przejście tą trasą w chwili obecnej jest niemożliwe. Od 12 grudnia celem zgrupowania Eisenbart był zmierzający w kierunku Związku Radzieckiego konwój JW. 55A, który sześć dni później wykryty został przez U 636, który zameldował o tym fakcie dowództwu. Mimo podanej w meldunku pozycji żaden z pozostałych okrętów nie zdołał jednak odnaleźć konwoju. W dniu 20 grudnia o godzinie 01:00 osiągnięto nowy rejon operacyjny, znajdujący się w kwadracie marynarki AC 1788. Następnego dnia o godzinie 06:00 (kwadrat marynarki AC 1738) ze względu na niski stan paliwa Robert Lübsen zarządził powrót do bazy. Tego samego dnia o 18:50 (kwadrat marynarki AC 4545) doszło do spotkania z U 601 z którego otrzymano 4 odbiorniki Borkum, 1 odbiornik Naxos oraz pocztę. W dniu 22 grudnia o 10:38 w punkcie SR1 spotkano się z kutrem R 54, w eskorcie którego o 13:18 zawinięto do bazy w Hammerfest cumując u burty okrętu bazy Black Watch, kończąc trwający prawie sześć tygodni patrol (40 dni). Podczas jego trwania przepłynięto 5.709 mil morskich na i 330 mil morskich pod powierzchnią.

Patrol 4 (23.12.1943 - 06.01.1944)
23.12. U 277 pod dowództwem Roberta Lübsena o godzinie 23:55 odbił od burty zacumowanego w Hammerfest okrętu bazy Black Watch, by następnie pod eskortą kutra R 54 skierować się do punktu SR 1. Zgodnie z otrzymanymi rozkazami Robert Lübsen podczas tego patrolu miał za zadanie zaatakować wykryty dzień wcześniej przez samolot dalekiego zwiadu lotniczego, zmierzający w kierunku Związku Radzieckiego konwój JW. 55B. W dniu 25 grudnia osiągnięto kwadrat marynarki AB 5387, zajmując wyznaczoną mu w rozkazach pozycję w zgrupowaniu Eisenbart. Następnego dnia o godzinie 02:04 odebrano pochodzącą z FdU depeszę o następującej treści: ?Grupa bojowa Scharnhorst i pięć niszczycieli o 23:23 opuściła Lopphavet. Zamiar zaatakowanie 26 9:00 konwoju.?. O godzinie 09:25 (kwadrat marynarki AB 6399) przebywający w pobliżu konwoju U 277 został zmuszony do ucieczki wkrótce po tym jak został dostrzeżony i ostrzelany przez niszczyciel wchodzący w skład sił bezpośredniej eskorty. O 14:40 (kwadrat marynarki AC 4275) okręt Lübsena został zmuszony do alarmowego zanurzenia i pobytu pod wodą do godziny 16:02 przez eskortowiec zidentyfikowany jako niszczyciel. Pomiędzy 16:15 a 18:30 przebywająca na pomoście obsada wachty w tym też i dowódca rejestrowała dochodzące z kursu 130 stopni odgłosy bitwy morskiej prowadzonej przez ciężkie okręty. Jak słusznie zauważył Robert Lübsen do walki wszedł meldowany przez FdU zespół pancernika Scharnhorst (już bez niszczycieli, które ze względu na pogodę odłączyły się wcześniej od niego), który o czym nie wiedział dowódca U 277 najpierw natknął się na trzy brytyjskie krążowniki z bliższych sił wsparcia tj. HMS Norfolk, HMS Belfast i HMS Sheffield a następnie został zaatakowany przez przybyły z pomocą zespół dalszych sił osłony w składzie brytyjski pancernik HMS Duke of York i krążownik HMS Jamaica. O godzinie 19:45 wielokrotnie trafiony pociskami i torpedami niemiecki pancernik poszedł w kwadracie marynarki AC 4953 na dno. O 22:24 odebrano kolejną pochodzącą z FdU depeszę o nakazującą U 337, U 957, U 716, U 601, U 345, U 387 i U 277 utworzenie linii patrolowej w rejonie ostatniej znanej pozycji pancernika a następnie przemieszczania się kursem 140 stopni w poszukiwaniu członków jego złogi, którzy mogli przeżyć jego zatopienie. Następnego dnia o 05:15 osiągnięto rejon poszukiwań, przemieszczając się następnie z prędkości pół naprzód kursem 140 stopni. Ze względu jednak na trudne warunki atmosferyczne m.in. stan morza 6 i od czasu do czasu padający śnieg oraz grad mimo starannych poszukiwań nie odnaleziono żadnego żywego czy też martwego członka załogi Scharnhorsta. Tego samego dnia o godzinie 18:00 na przebywającym w tym momencie w kwadracie marynarki AC 5758 okręcie Lübsena odebrano pochodzące z dowództwa a skierowane do wszystkich dowódców biorących udział w poszukiwaniu rozbitków U-bootów polecenie zakończenia tej operacji, w związku z minimalnymi a wręcz zerowymi szansami odnalezienia kogokolwiek żywego. W dniu 28 grudnia o 22:40 (kwadrat marynarki AC 5833) odebrano meldunek U 957 o kontakcie z wrogim konwojem, w stronę którego pozycji się następnie skierowano. Następnego dnia odebrano kolejny meldunek z U 957, tym razem o utracie kontaktu z konwojem, w związku z czym Robert Lübsen zaniechał dalszych jego poszukiwań uznając je za bezcelowe. W dniu 31 grudnia o godzinie 06:00 (kwadrat marynarki AC 9477) U 277 zajął swoją pozycję w nowo utworzonym zgrupowaniu, którego celem miał być płynący ze Związku Radzieckiego na Wyspy Brytyjskie konwój RA 55B. W dniu 1 stycznia o godzinie 09:45 (kwadrat marynarki AC 9445) przebywający na pomoście wachtowi zameldowali o dostrzeżeniu na kursie 240 stopni światła, pochodzącego jak się później okazało z nieprzyjacielskiego niszczyciela, przed którym o 09:52 wykonano alarmowe zanurzenie. Wkrótce potem wroga jednostka rozpoczęła przeszukiwanie rejonu hydrofonem i azdykiem. Planowany przez Roberta Lübsena atak na niszczyciel został udaremniony przez gęste opady śniegu i gradu, które utrudniały obserwację celu przez peryskop. O 11:30 U 277 ponownie znalazł się na powierzchni a wkrótce potem wachtowi zameldowali o dostrzeżeniu w odległości ca. 6000 metrów eskortowca zidentyfikowanego jako niszczyciel, który nadał sygnał ?SON?. Nie odpowiadając na niego Robert Lübsen wydał rozkaz zmiany kursu w celu jak najszybszego oddalenia się od napastnika na odległość umożliwiającą jego śledzenie, bowiem jak liczył na to dowódca U 277 może on zaprowadzić go do poszukiwanego konwoju. Z powodu ciemnego dnia oraz gęstych opadów śniegu i gradu, utrzymanie kontaktu było niemożliwe i dowódca U 277 co jakiś czas nakazywał przesłuchiwanie okolicy hydrofonami. O godzinie 13:40 (kwadrat marynarki AC 9416) uzyskano kontakt z wrogim niszczycielem eskortowym, który najpierw nadał w stronę okrętu Lübsena sygnał o następującej treści ?TT KINLD WAMIN?, po czym skierował się jego stronę, zmuszając go do ucieczki. Mimo tego zdarzenia U 277 kontynuował śledzenie wrogiej jednostki w ponownej nadziei, że doprowadzi go do konwoju aż do godziny 20:40, kiedy to utracono z nią kontakt, którego nie udało się już odzyskać. Następnego dnia o 09:00 (kwadrat marynarki AC 5996) na polecenie Roberta Lübsena rozstrzelano zauważoną przez wachtowych dryfującą minę morską typu XIX. W dniu 3 stycznia U 277 osiągnął znajdujący się w kwadracie marynarki AC 4734 nowy rejon operacyjny, rozpoczynając jego patrolowanie w poszukiwaniu nieprzyjaciela. Dwa dni później 5 stycznia odebrano pochodzącą z FdU depeszę o następującej treści: ?06.01. 08:00 Rejs powrotny: Lübsen do Hammerfest, Narwik, o 15:00 stać w punkcie spotkania.?. Następnego dnia o godzinie 08:00 (kwadrat marynarki AC 4763) rozpoczęto marsz powrotny, spotykając się sześć godzin później w punkcie SR 1 z kutrem R 58 w eskorcie którego o 17:04 zawinięto do Hammerfest, kończąc trwający dwa tygodnie patrol (14 dni). Podczas jego trwania przepłynięto 2.776 mil morskich na i 166,5 mili morskiej pod powierzchnią.

08.01.1944 U 277 pod dowództwem Roberta Lübsena o godzinie 20:40 odbił od burty zacumowanego w Hammerfest okrętu bazy Black Watch, by zgodnie z otrzymanymi instrukcjami przybrzeżnymi wodami kierować się na Tromsö. W dniu 9 stycznia o godzinie 11:57 (kwadrat marynarki AB 9891) w zadymce śnieżnej ograniczającej widoczności do ca. 150 metrów U 277 wszedł na skały zachowując jednak szczelność kadłuba. Ponieważ próby uwolnienia się z pułapki spełzły na niczym Robert Lübsen rozpoczął poszukiwania jednostki, która pomogłaby mu oswobodzić się z opresji. O 15:15 dowódca U 277 nakazał swojej załodze założyć kapoki i wyjść na pokład a następnie zamknąć wszystkie włazy i luki. O 17:45 na miejsce wypadku przybyły dwa holowniki Korsfjord i Elbe, na których pokład godzinę później przekazano część załogi. O godzinie 00:31 już dnia 10 stycznia okręt został oswobodzony, poczym na jego pokład z powrotem wróciła część znajdującej się na holownikach załogi. O 01:25 po sprawdzeniu stanu okrętu i stwierdzeniu, że może on kontynuować rejs ruszono w drogę do Harstad. O 04:16 zawinięto do Harstad, które po wymianie pilota opuszczono o 10:15 kierując się na Narwik, gdzie przybyto jeszcze tego samego dnia o 17:04.

12.01.1944 U 277 pod dowództwem Roberta Lübsena o godzinie 09:00 opuścił Narwik, by zgodnie z otrzymanymi instrukcjami najpierw skierować się do Vestfjordu, by następnie płynąc w odległości 50 mil morskich od wybrzeża udać się do Bergen, gdzie w tamtejszej stoczni okręt miał przejść przegląd i niezbędny remont. Ze względu na bardzo złe warunki pogodowe w dniu 14 stycznia o godzinie 09:00 zawinięto do Trondheim, które opuszczono dwa dni później 16 stycznia o 09:30, by kontynuować przerwany rejs do Bergen. W dniu 18 stycznia o 18:30 zwinięto do Bergen, gdzie przed udaniem się do miejscowej stoczni z okrętu zdano na brzeg całą amunicję oraz prowiant.

20.03.1944 U 277 pod dowództwem Roberta Lübsena w towarzystwie U 355 o godzinie 21:00 opuścił bazę w Bergen, by zgodnie z otrzymanymi instrukcjami skierować się do Narwiku. W dniu 23 stycznia o 09:00 w punkcie Pt. VII doszło do spotkania z U 711 a jeszcze tego samego dnia o 22:00 osiągnięto Narwik.

Patrol 5 (25.03.1944 - 06.04.1944)
25.03. U 277 pod dowództwem Roberta Lübsena wspólnie z U 355 o godzinie 00:00 wypłynął z bazy w Narwiku, by zgodnie z otrzymanym rozkazem w ramach zgrupowania Blitz atakować nieprzyjacielską żeglugę na Oceanie Arktycznym i Morzu Barentsa. Od 30 marca zgrupowanie Blitz podobnie jak dwa inne zgrupowania Thor i Hammer operowało przeciwko wykrytemu przez samolot zwiadu lotniczego, zmierzającemu w kierunku Związku Radzieckiego konwojowi JW. 58, który w dniu 27 marca wypłynął z Wysp Brytyjskich. W dniu 2 i 3 kwietnia operujący w pobliżu konwoju U 277 dwukrotnie bezskutecznie zaatakował jednostki eskorty, raz o godzinie 23:38 (kwadrat marynarki AB 5636) i drugi raz w kwadracie marynarki AC 4268. W obu przypadkach Robert Lübsen atakował nieprzyjacielskie jednostki za pomocą torped akustycznych T-V, których eksplozje zarejestrowano odpowiednio po 2 minutach i 20 sekundach i 3 minutach i 18 sekundach. W dniu 4 maja o godzinie 22:40 odebrano pochodzącą z FdU depeszę o następującej treści: ?Lange, Lübsen jak najszybciej zakończyć operację i w celu uzupełnienia zapasów torped T-V udać się do Hammerfest.?. Następnego dnia o godzinie 02:00 (kwadrat marynarki AC 4588) spotkano się z także udającym się do Hammerfest okrętem Langego U 711. W dniu 6 kwietnia o godzinie 15:15 obie jednostki wpłynęły do Hammerfest, kończąc trwający prawie dwa tygodnie patrol (13 dni).

Patrol 6 (11.04.1944 - 01.05.1944)
11.04. U 277 pod dowództwem Roberta Lübsena o godzinie 09:15 odbił od burty zacumowanego w Hammerfest okrętu bazy Black Watch, by zgodnie z otrzymanym rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę na Oceanie Arktycznym i Morzu Barentsa. Ze względu na złe warunki atmosferycznie o 12:00 powrócono z powrotem do Hammerfest cumując u burty okrętu bazy. Jeszcze tego samego dnia o 17:15 tym razem w towarzystwie U 711 i w eskorcie kutra R 159 ponownie opuszczono bazę, kierując się do swojego rejonu operacyjnego. Po osiągnięciu o godzinie 20:00 kwadratu marynarki AC 7461 okręt eskorty zawrócił do bazy a obie jednostki, kontynuowały wspólny marsz do godziny 22:50, kiedy to U711 zniknął z zasięgu wzroku. W tym też czasie odebrano pochodzącą z FdU depeszę o następującej treści: ?Zająć pozycję ataku. Odstępy 50 mil morskich od kwadratu marynarki AB 7618 do AF 1236. Kolejność zgrupowania Donner: U 277, U 636, U 703. Grupa pozostaje w zanurzeniu od godziny 00:00 do 12:30.?. Głównym celem w tym okresie był płynący na Wyspy Brytyjskie konwój RA 58, który w dniu 7 kwietnia opuścił Kolafjord. W dniu 13 kwietnia o godzinie 08:00 (kwadrat marynarki AB 8434) doszło do spotkania z U 703, którego wymagającego konsultacji medycznej I WO LT. Huberta Verpoortena przebadał zaokrętowany na U 277 lekarz. Trzy dni później 16 kwietnia o godzinie 17:15 w kwadracie marynarki AB 7654 doszło do spotkania i wymiany sygnałami rozpoznawczymi z U 636. W dniu 20 kwietnia odebrano pochodzącą z FdU depeszę o następującej treści: ? Grupy Donner i Kiel w dniu 20 kwietnia o 14:00 rozpocząć marsz kierunku nowego rejonu ataku położonego od AB 7254 do AF 2151.Kolejnność w zgrupowaniu: U 277, U 636, U 703, U 307, U 361, U 739, U 674, U 354, U 315.?. W dniu 28 kwietnia odebrano kolejną depeszę z FdU o następującej treści: ?Grupy Donner i Kiel jak najszybciej utworzyć linię patrolową od AB 5717 do 9198.?. Następnego dnia odebrano następną depeszę FdU informująca o kontakcie w dniu 28 kwietnia o 23:35 w kwadracie marynarki AC 8613 samolotu dalekiego zwiadu z płynącym kursem północnym nieprzyjacielskim konwojem, którym okazał się być płynący na Wyspy Brytyjskie konwój RA 59. W dniu 30 kwietnia o 19:42 odebrano meldunek U 387 o zaobserwowaniu w kwadracie marynarki AB 6349 smug dymu. W dniu 1maja (kwadrat marynarki AB 6512) płynący na powierzchni w pobliżu meldowanego konwoju U 277 został wykryty i zaatakowany przez stacjonujący na brytyjskim lotniskowcu eskortowym HMS Fencer samolot Swordfish, należący do 842 Sqn FAA. W wyniku tego ataku okręt Lübsena został obramowany bombami głębinowymi i zatopiony wraz z całą załogą.

Członkowie załogi U 277 polegli w dniu 01.05.1944 (w kolejności alfabetycznej):
ALBRECHT RUDI OMASCH 05.11.1916
Behnke Fritz MaschOGfr 05.02.1921
Bentien Gerhard MechGfr 08.10.1925
Bitsch Hans-Jörg MtrGfr 09.03.1923
Bittner Horst MaschOGfr 25.07.1923
Brückner Fritz MaschOGfr 01.09.1923
Buscher Siegfried MtrGfr 28.02.1914
Detsch Heinrich MtrOGfr 24.08.1922
Dotzlaff Richard MtrOGfr 21.02.1924
Eberhardt Werner OMasch 26.01.1916
Eberling Jens MaschOGfr 14.10.1923
Franz Gerhard MtrOGfr 04.04.1923
Freund Rudolf MaschOGfr 04.05.1923
Giesau Gerhard MtrGfr 13.01.1925
Gliezmann Arnold FkMt 15.03.1922
Hackel Thomas MaschGfr 27.06.1924
Hahn Günther MechGfr(T) 15.04.1924
Herbert August FkOGfr 04.09.1924
Herzer Joachim Lt.z.S 19.08.1922
Hey Kurt MaschGfr 02.03.1925
Höhne Heinz MaschOGfr 27.06.1924
Hunold Karl MaschOGfr 26.06.1922
Keuenhof Eugen MaschOGfr 20.08.1921
Krebs Matthias OMaschMt 01.02.1920
Krings Wilhelm OStrm. 18.02.1917
Krisin Günter MtrOGfr 18.12.1923
Kudwien Gerhard-Ewald FkGfr 09.06.1925
Kurten August MtrOGfr 28.01.1925
Lamprecht Herbert MtrOGfr 22.03.1923
Lehmann Friedrich MechOGfr 07.02.1922
Lübsen Robert KpLt.01.01.44 30.09.1916
Mayr Andreas FkOGfr 26.01.1925
Meister Heinz MaschMt 27.11.1920
Paul Josef MaschOGfr 21.03.1922
Pfeiffer Johannes OBtsMt 28.05.1921
Psik Herbert MtrOGfr 27.09.1924
Sander Wolfgang OLt.ing 06.08.1921
Schwarz Karl-Heinz MechGfr 19.01.1924
Senneke Friedrich MtrOGfr 08.11.1922
Sigg Herbert MtrOGfr 13.08.1924
Skukies Rolf OFähnr.z.S 30.05.1923
Stolnyk Emerrich BtsMt 31.10.1919
Tacken Martin MaschMt 20.01.1924
Thaler Otto MtrOGfr 10.04.1923
Tietgen Heinrich Dr 24.11.1909
Timm Horst MechMt 24.09.1921
Tolkemit Erich OMaschMt 27.05.1921
Wiele Wilhelm MtrOGfr 06.01.1925
Zanke Kurt OFkMt 10.10.1920
Zimmermann Alwin OMaschMt 14.02.1922

Bibliografia:
http://uboat.net
www.ubootwaffe.net
http://uboatarchive.net/
http://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/chronik.htm
http://www.u-boot-archiv.de/
http://www.u-historia.com/
Blair Clay - Hitlera Wojna U-bootów tom I i II
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die U-boot-Kommandanten tom 1
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Der U-Boot-Bau auf Deutschen Werften von 1935 bis 1945 tom 2
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Erfolge von September 1939 bis Mai 1945 tom 3
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Verluste von September 1939 bis Mai 1945 tom 4
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die Ritterkreuzträger der U-Boot-Waffe von 1939 bis Mai 1945 tom 5
Ritschel Herbert - Kurzfassung Kriegstagebücher Deutscher U-boote 1939 - 1945 Band 6 KTB U 223 - U 300
Rohwer Jürgen: Axis Submarine Successes 1939 - 1945
Trojca Waldemar - U-bootwaffe 1939-1945 cz. 1, 2, 3
Wynn Kenneth U-Boot-Operationen im Zweiten Weltkrieg Einsatzgeschichte U1-U510 tom 1
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Posty: 1 • Strona 1 z 1

Powrót do Typ VII



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość