1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

U-226 Typ VIIC

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 2 • Strona 1 z 1

U-226 Typ VIIC

Postprzez Brodołak » 31.05.09, 12:17

U 226 Typ VIIC - historia rozszerzona

Stocznia: F.Krupp Germaniawerft AG, Kiel-Gaarden
Numer zamówienia: 656
Zamówienie: 15.08.1940
Położenie stępki: 01.08.1940
Wodowanie: 18.06.1942
Wcielenie do służby: 01.08.1942
Numer pocztowy: M 12 559

Przebieg służby:
01.08.1942 - 31.12.1942 - 5 Flotylla U-bootów, Kiel (szkolenie załogi)
01.01.1943 - 06.11.1943 - 6 Flotylla U-bootów, St. Nazaire (okręt bojowy)
06.11.1943 - Zatopiony o godzinie 07:00 na wschód od Nowej Funlandii (pozycja 44.49N, 41.13W) bombami głębinowymi przez brytyjskie eskortowce HMS Starling, HMS Woodcock i HMS Kite.

Dowódcy:
01.08.1942 - 26.07.1943 - KL Rolf Borchers
26.07.1943 - 06.11.1943 - OL Albrecht Gange

Liczba patroli: 3

Zatopione/uszkodzone statki handlowe: 1 (7.134 ton)/0

Zatopione/uszkodzone okręty wojenne: 0/0

Okres służby U 226 przed rozpoczęciem wykonywania patroli bojowych:
02.08. - 21.08.1942 - Kiel - szkolenie załogi i próby morskie w ramach UAK Kiel.
22.08. - 24.08.1942 - R?nne/Borholm - próby hydrofonów w ramach UAG-Schall.
26.08. - 31.08.1942 - Gotenhafen - próby sprawności działania broni torpedowej w ramach TEK.
01.09. - 04.09.1942 - Danzig - próby i ćwiczenia w ramach UAG I.
04.09. - 24.09.1942 ? Hela - ćwiczenia na morzu w ramach AGRU - Front
25.09. - 17.09.1942 - Danzig - pobyt w stoczni Holm w celu przeprowadzenia drobnych prac naprawczych.
18.09. - 21.09.1942 - Hela - ćwiczenia na morzu w ramach AGRU - Front.
22.09. - 30.09.1942 - Danzig - pobyt w stoczni Holm w celu przeprowadzenia naprawy steru.
30.09. - 06.10.1942 - Hela - ćwiczenia na morzu w ramach AGRU - Front.
07.10. - 09.10.1942 - Danzig - pobyt w stoczni Holm w celu przeprowadzenia naprawy żyroskopu.
10.10. - 13.10.1942 - Hela - ćwiczenia na morzu w ramach AGRU - Front.
14.10. - 28.10.1942 - Pillau - ćwiczenia w strzelaniu torpedami w ramach 26 Flotylli U-bootów.
30.10. - 24.11.1942 - Kiel - pobyt w stoczni Germaniawerft w celu przeprowadzenia przeglądu i konserwacji.
30.11. ? 01.12.1942 ? Hela -
02.12. - 15.12.1942 - Gotenhafen - ćwiczenia taktyczne w ramach 27 Flotylli U-bootów.
19.12. - 24.12.1942 - Kiel - pobyt w stoczni Germaniawerft w celu przeprowadzenia przeglądu i prac konserwatorskich przed rozpoczęciem służby operacyjnej.
27.12. - 30.12.1942 - Kiel - przygotowanie okrętu do wyjścia na pierwszy patrol bojowy.

Patrol 1 (31.12.1942 - 10.03.1943)
31.12. U226 pod dowództwem Rolfa Borchersa wspólnie z U 303 i U 186 o godzinie 08:00 wypłynął z Kiel, by zgodnie z otrzymanym rozkazem zaatakować nieprzyjacielską żeglugę na Północnym Atlantyku. O 11:19 doszło do spotkania z mającym pełnić rolę eskorty trałowcem M 1907, który następnie towarzyszył trzem okrętom do godziny 13:10, kiedy to w punkcie Schw.21 funkcję tą przejął dozorowiec V 1609. Drugiego stycznia o godzinie 02:08 zawinięto do bazy w Marviken, którą po uprzednim uzupełnieniu zapasów opuszczono o 10:00 w eskorcie dozorowców V 5309 i V5311. Sześć godzin później po osiągnięciu kwadratu marynarki AN 3515 jednostki eskorty zawróciły do bazy zaś trzy okręty podwodne rozpoczęły indywidualny marsz w kierunku swoich rejonów operacyjnych. W dniu 7 stycznia o godzinie 20:50 na U 226 odebrano pochodzącą z BdU depeszę o następującej treści:
?Borchers poranny meldunek pogodowy, wraz z U 186, U 303 i U 606 skierować się do AL. 47.?.
Dwa dni później (kwadrat marynarki AL 2710) o godzinie 18:35 odebrano pochodzący z U 632 meldunek o kontakcie w kwadracie marynarki AK 2838. Ponieważ U 226 od pozycji podanej w meldunku dzielił dystans 150 mil morskich Rolf Borchers postanowił zaczekać na kolejny meldunek zanim podejmie decyzję o pogoni za celem. O 21:40 odebrano oczekiwany meldunek z U 632, w którym jego dowódca informował, że rzekomy konwój okazał się samotnym statkiem. W dniu 10 stycznia odebrano drugą depeszę z BdU o następującej treści:
?U 226, U 186, U 383, U 303, U 624 i U 704 z ekonomiczną prędkością obsadzić pozycję od AL 7411 do AL 7879. Okręty tworzą grupę Habicht.?.
Dwa dni później 12 stycznia U 226 osiągnął kwadrat marynarki AL 7417 zajmując pozycję w zgrupowaniu. Piętnastego stycznia okręt Borchersa zajął nową pozycję, znajdującą się w kwadracie marynarki AL 4844. Trzy dni później 18 stycznia (kwadrat marynarki AL 6372) U 226 o godzinie 12:44 został zmuszony do alarmowego zanurzenia i pobytu pod wodą do 13:51 przez nadlatujący nieprzyjacielski samolot, który w wykonanym następnie zrzucił serię pięciu bomb głębinowych. Dnia stycznia o godzinie 16:01 odebrano trzecią depeszę z BdU o następującej treści:
?Grupy Falke, Habicht rozwiązane. Okręty utworzą grupę Haudegen. W następującej kolejności: U 414, U 268, U 182, U 525, U 69, U 201, U 606, U 607, U 226, U 186, U 383, U 303, U 438, U 624, U 704, U 613, U 752, dnia 22.01., godzina 13:00 zajmować pozycje od AJ 3141 do AL 4691, kurs 210?.?.
Głównym celem nowoutworzonego zgrupowania był konwoje HX, pływające na trasie Halifax ? Wyspy Brytyjskie. Dwudziestego drugiego stycznia okręt Borchersa osiągnął kwadrat marynarki AJ 3865, zajmując pozycję w zgrupowaniu. Pięć dni później 27 stycznia (kwadrat marynarki AJ 3275) o godzinie 03:50 doszło do spotkania z U 606, co obaj dowódcy wykorzystali do wymienienia się informacjami. W dniu 31 stycznia osiągnięto nową nakazaną przez BdU pozycję znajdującą się w kwadracie marynarki AJ 6279. Siódmego lutego U 226 zajął kolejną pozycję przypadającą tym razem na kwadrat marynarki BC 1981. Osiem dni później 15 lutego odebrano kolejną pochodzącą z dowództwa depeszę o następującej treści:
?Grupa Haudegen rozwiązana, U 226 wracać do bazy.?.
Siedemnastego lutego (kwadrat marynarki BC 3747) na U 226 o godzinie 19:30 odebrano pochodzący z U 69 meldunek o kontakcie z płynącym kursem 225 stopni nieprzyjacielskim konwojem, którym był osłaniany przez grupę eskortową B6 konwój ONS-165, w stronę którego pozycji pomimo niskiego stanu paliwa (19m3) niezwłocznie się skierowano. Następnego dnia (kwadrat marynarki BC 3747) operację przeciwko dostrzeżonemu konwojowi o godzinie 19:20 odwołano a okręt Borchersa rozpoczął marsz w kierunku punktu spotkania z podwodnym tankowcem. Dziewiętnastego lutego o godzinie 02:23 (kwadrat marynarki BC 3783) przebywający na pomoście wachtowi zameldowali o dostrzeżeniu od 4 do 5 frachtowców płynących w eskorcie dwóch niszczycieli, które mogły pochodzić z rozproszonego przez sztorm, meldowanego przez U 69 konwoju ONS-165. Siedem minut później podążający na powierzchni w stronę dostrzeżonych celów U 226 został zmuszony do zanurzenia i pobytu pod wodą do godziny 04:18 przez nieprzyjacielski niszczyciel, który nie wykonał jednak żadnego ataku. O godzinie 06:06 (kwadrat marynarki BC 3785) okręt Borchersa dogonił dostrzeżone kilka godzin wcześniej statki, rozpoczynając podejście w celu wykonania ataku na jeden z nich, w stronę którego sześć minut później wystrzelono salwę czterech torped, które minęły jednak cel. Niedługo potem U 226 został wykryty i ponownie zmuszony do znużenia przez nieprzyjacielski niszczyciel. W dniu 21 lutego o godzinie 04:50 (kwadrat marynarki BD 4163) w odległości 2000 metrów zauważono bliźniaczy U 606. O 07:25 (kwadrat marynarki BD 4244) nawiązano kontakt wzrokowy z kolejnym okrętem ? U 383 a o 19:30 (kwadrat marynarki BD 4255) z podwodnym tankowcem U 460, w towarzystwie którego skierowano się w stronę nowego punktu uzupełniania paliwa. Następnego dnia o godzinie 11:35 w kwadracie marynarki BD 4593 połączono się wężem z U 460, rozpoczynając utrudnione z powodu złych warunków pogodowych powolne pobieranie paliwa, które trwało do godziny 15:52, kiedy to nastąpiło zerwanie węża. Pomiędzy 18:20 a 20:14 pomiędzy oboma okrętami ustanowiono połączenie linowe w celu przekazania prowiantu, ale ze względu na niemożność zachowania stałej pozycji operację tą musiano przerwać. Wkrótce potem U 226 wspólnie z U 460 oraz U 383, U 522 i U 607 skierował się do kwadrat marynarki BD 4355. Dwudziestego trzeciego lutego (kwadrat marynarki BD 4354) pomiędzy godziną 11:15 a 12:45 już bez większych problemów z podwodnego tankowca pobrano prowiant na pięć dni. W trakcie trwania tej operacji zaokrętowany na U 460 lekarz opatrzył trzech rannych członków załogi okrętu Borchersa. Tego samego dnia o 16:25 (kwadrat marynarki BD 4365) ponownie spotkano się z U 383, z którym wymieniono się sygnałami rozpoznawczymi. Następnego dnia o godzinie 00:50 Rolf Borchers odebrał depesze z BdU o następującej treści:
?Borchers dołączyć do grupy Sturmbock, swoboda manewrów po osiągnięciu pozycji w zgrupowaniu.?.
Dwudziestego piątego lutego o godzinie 02:20 osiągnięto pozycję w zgrupowaniu, która przypadała na kwadrat marynarki BD 3986. Następnego dnia odebrano kolejną depeszę z dowództwa o następującej treści:
?Grupa Sturmbock rozwiązana. Borchers iść na spotkanie z Vowe.?.
Dnia 1 marca (kwadrat marynarki BD 8112) o godzinie 03:20 nawiązano kontakt wzrokowy z U 91 a o 08:20 (kwadrat marynarki BD 8111) z podwodnym tankowcem U 462 oraz z U 383 i U 753. Pomiędzy godziną 15:50 a 18:45 okręt Borchersa pobrał z podwodnego tankowca 25m3 paliwa oraz prowiant na dziesięć dni. O godzinie 22:29 po wytrymowaniu okrętu rozpoczęto marsz powrotny w kierunku nowej bazy okrętu. Dziewięć dni później 10 marca o godzinie 07:45 w kwadracie marynarki BF 6173 doszło do spotkania U 226 z okrętami eskorty, w towarzystwie, których o godzinie 13:18 wpłynął do bazy w Lorient, kończąc trwający dziesięć tygodni patrol (70 dni). W trakcie jego trwania przepłynięto 9.098 mil morskich na i 413 mil morskich pod powierzchnią.

Patrol 2 (10.04.1943 - 17.05.1943)
10.04. U226 pod dowództwem Rolfa Borchersa wspólnie z U 176 w towarzystwie jednostek eskorty o godzinie 08:00 wypłynął z bazy w Lorient, by zgodnie z otrzymanym rozkazem zaatakować nieprzyjacielską żeglugę na Północnym Atlantyku. O 20:07 po osiągnięciu kwadratu marynarki BF 6413 jednostki eskorty zawróciły do bazy. Pomiędzy godziną 23:50 a 01:26 nie bez problemów Rolf Borchers przeprowadził trymowanie swojego okrętu. Jedenastego kwietnia odebrano pochodzącą z BdU depeszę o następującej treści:
?Nowy punkt docelowy dla U 552, U 628, U 465, U 264, U 262, U 175, U 226 to AK 75.?.
Następnego dnia (kwadrat marynarki BF 46) po uzyskaniu o godzinie 02:15 namiaru na pracujący w pobliżu radar okręt zszedł pod wodę, gdzie przebywał następnie do 06:55. W dniu 16 lutego odebrano druga depeszę pochodzącą dowództwa o następującej treści:
?U 628, U 175, U 226, U 382, U 264 z najwyższą prędkością rozpocząć operację w związku z meldunkiem Franke.?.
Okręt KL Franke - U 262 wykrył konwój HX-233 o którym zameldował dowództwu. Następnego dnia (kwadrat marynarki BE 4526) o godzinie 05:12 wachtowi zameldowali o dostrzeżeniu przed dziobem sylwetki okrętu podwodnego, którym okazał się być bratni U 175. Ponad dwie godziny później o 07:37 (kwadrat marynarki BE 4585) nawiązano kontakt wzrokowy z meldowanym konwojem HX-233, schodząc o 07:48 w zanurzenie w celu przeprowadzenia ataku. W trakcie wychodzenia na dogodną do ataku pozycję okręt Borchersa został wykryty przez jednostki eskorty, które następnie pomiędzy godziną 08:50 a 23:18 polowały na niego, zrzucając łącznie 90 bomb głębinowych, które oprócz powstania przecieków nie spowodowały żadnych poważniejszych uszkodzeń. W trakcie wymykania się wrogim okrętom U 226 wystrzelił trzy pozoratory sonarowe Bolde. O godzinie 00:00 (kwadrat marynarki BE 4585) okręt Borchersa z powrotem znalazł się na powierzchni rozpoczynając pościg za konwojem. Cztery minuty później wachtowi zameldowali o dostrzeżeniu cienia a wkrótce potem sylwetki samotnego statku, którym okazał się być maruder z HX-233, dwukrotnie atakowany i trafiony przez U 628, należący do brytyjskiego armatora Charlton, McAllum & Co Ltd z Newcastle frachtowiec Fort Rampart (7.134 ton). O godzinie 03:26 (kwadrat marynarki BE 4529) w kierunku dostrzeżonego statku U 226 wystrzelił jedną torpedę, która choć trafiła to nie spowodowała jego zatonięcia, co z kolei zmusiło Rolfa Borchersa do wydania rozkazu ostrzelania jego burty z działa pokładowego kal. 8,8 cm. O godzinie 03:33 i 03:51 w kierunku nadal nie tonącego Fort Rampart zniecierpliwiony dowódca U 226 wystrzelił dwie kolejne torpedy po których trafieniu poszedł on ostatecznie na dno. O 12:04 (kwadrat marynarki BE 4275) we mgle zauważono zarysy statku i eskortowca - prawdopodobnie niszczyciela, w stronę których w zanurzeniu niezwłocznie się skierowano. Z powodu dużej odległości jaka dzieliła U 226 od nieprzyjaciela nie można było zanim utracono kontakt wzrokowy wyjść na dogodną do ataku pozycję. Ponad godzinę później o 14:19 okręt Borchersa został zmuszony do alarmowego zanurzenia i pobytu pod wodą do godziny 14:50 przez nadlatujący czterosilnikowy samolot, który nie wykonał żadnego ataku. W dniu 21 kwietnia o godzinie 12:11 odebrano trzecią depeszę z BdU o następującej treści:
?U 226, U 614, U 264, U 358, U 707, U 628, U 92, U 125 od 20.04., godziny 20:00 tworzące linię dozoru od BD 8644 do 5677 utworzą grupę Specht.?.
Głównym celem utworzonego zgrupowania był meldowany przez B-Dienst a osłaniany przez okręty grupy eskortowej C4 konwój HX.235, który jednak w następnych dniach opłynął zgrupowanie od południa niezauważony przez nikogo. Tego samego dnia (kwadrat marynarki BD 6368) o 11:25 dostrzeżono sylwetkę samotnego statku za którym ruszono w pościg, który o 17:45 został zakończony zaraz po tym jak zidentyfikowano go jako irlandzki frachtowiec Irish Rose. Dwa dni później 23 kwietnia odebrano z dowództwa czwartą depeszę o następującej treści:
?Dnia 25.04., 14:00 jako nowa grupa Specht zajmą: U 203, U 438, U 706, U 630, U 662, U 584, U 168, U 270, U 260, U 92, U 628, U 707, U 358, U 264, U 614, U 226, U 125 pozycję od AJ 6732 do AK 7791, kurs 40?.?.
Głównym celem tego zgrupowania był meldowany przez B-Dienst a osłaniany przez 40 grupę eskortową konwój SC-128. W dniu 25 kwietnia o godzinie 06:15 (kwadrat marynarki BC 3388) odebrano pochodzący z należącego do zgrupowania Meise U 404 meldunek o kontakcie w kwadracie marynarki AK 4875 z nieprzyjacielskim konwojem, którym był ONS.4, osłaniany przez grupę eskortową B2. O 11:30 (kwadrat marynarki AK 7785) wachtowi zameldowali o dostrzeżeniu sylwetki okrętu podwodnego, którym okazał się być U 358. Następnego dnia o godzinie 18:13 (kwadrat marynarki AK 7545) na kursie 275 stopni dostrzeżono okręt podwodny, którym ponownie okazał się być U 358. Trzy dni później 29 kwietnia o godzinie 08:30 osiągnięto nową pozycję w zgrupowaniu, znajdująca się w kwadracie marynarki AJ 9349. Pierwszego maja zajęto kolejną pozycję tym razem mieszczącą się w kwadracie marynarki BC 2837. Trzy dni później 4 maja Rolf Borchers otrzymał z dowództwa polecenie dołączenia do zgrupowania Fink, którego głównym celem miał być konwój ONS.5. Następnego dnia o godzinie 05:55 (kwadrat marynarki AJ 6587) wachtowi zameldowali o dostrzeżeniu na kursie 280 - 285 stopni rozbłysków pocisków oświetlających i flar, w kierunku których niezwłocznie się skierowano. Prawie dwie godziny później o 07:52 (kwadrat marynarki AJ 6489) U 226 został zmuszony do zanurzenia przed nadpływającym niszczycielem. Osiemnaście minut później o 08:10 w pewnej odległości za rufą jednostki Borchersa eksplodowały bomby głębinowe. O godzinie 12:03 U 226 z powrotem znalazł się na powierzchni rozpoczynając trwający do 14:35 pościg za konwojem, kiedy to ponownie został zmuszony do zanurzenia przed nadpływającym niszczycielem, który po uzyskaniu namiaru w przeprowadzonych następnie kliku atakach zrzucił łącznie 41 bomb głębinowych. Po ponownym wynurzeniu, które miało miejsce o godzinie 17:22 dowódca U 226 w związku z niskim stanem paliwa (18m3 z których 14 miało potrzebnych było na dotarcie do zaopatrzeniowca) podjął decyzję o skierowaniu się do punktu zaopatrzeniowego. Dnia 7 maja o godzinie 11:46 (kwadrat marynarki AK 8218) przebywający na pomoście wachtowi zameldowali o dostrzeżeniu na kursie 315 stopni w odległości ca 6.000 metrów niezidentyfikowanego okrętu podwodnego. Tego samego dnia o godzinie 23:07 U 226 spotkał się w kwadracie marynarki AK 8232 z podwodnym tankowcem U 459, z którym podczas trwającego następnego dnia pomiędzy godziną 02:06 a 08:15 podwodnego marszu utracono kontakt. W ciągu dnia okręt Borchersa uzyskał kontakt wzrokowy:
- o godzinie 10:45 (kwadrat marynarki AK 8254) z U 381,
- o 13:10 z odległym o ca. 5.000 metrów U 648
- o 19:00 (kwadrat marynarki AK 8255) ponownie z poszukiwanym U 459.
Jeszcze tego samego dnia pomiędzy godziną 21:48 a 23:10 z podwodnego tankowca pobrano 18m3 paliwa oraz 600 kg prowiantu. Dziesięć minut po zakończeniu całej operacji okręt Borchersa rozpoczął marsz powrotny w kierunku bazy. W dniu 17 maja o godzinie 11:20 w punkcie Pt.438 U 226 spotkał się z jednostkami eskorty, w towarzystwie których o godzinie 18:45 wpłynął do bazy w St. Nazaire, kończąc trwający ponad pięć tygodni patrol (38 dni). Podczas jego trwania okręt przepłynął 7.411 mil na i 302 mil pod powierzchnią.

W dniu 26 lipca1943r w związku ze złym stanem zdrowia KL Rolf Borchers zadał obowiązki dowódcy U 226 udając się na leczenie a na jego miejsce przybył dotychczasowy WO U 387 OL Albrecht Gänge.

Patrol 3 (28.10.1943 - 06.11.1943)
28.09 U 226 pod dowództwem Albrechta Gänge wspólnie z U 575 w towarzystwie jednostek eskorty o godzinie 18:00 wypłynął z St. Nazaire, by zgodnie z otrzymanym rozkazem zaatakować nieprzyjacielską żeglugę na Północnym Atlantyku. Następnego dnia o godzinie 12:10 (kwadrat marynarki BF 6766) po zakończeniu trymowania okrętu w związku z wykryciem defektu dziobowych sterów głębokości U 226 wspólnie z mającym także problemy techniczne U 575 oraz w towarzystwie jednostek eskorty zawrócił do bazy w St. Nazaire, gdzie dotarł następnego dnia o godzinie 08:10. Cztery dni później 5 października po zakończeniu wszystkich prac okręt Albrechta Gänge wspólnie z U 592 o godzinie 18:00 opuścił śluzę prowadzącą do i z St. Nazaire, spotykając się wkrótce potem z jednostkami eskorty. Tego samego dnia o godzinie 23:47 w punkcie Pt.438 doszło do wymiany jednostek eskorty. Następnego dnia o godzinie 09:13 po osiągnięciu kwadratu marynarki BF 5892 jednostki eskorty zawróciły do bazy zaś oba okrętu rozpoczęły podwodny marsz przez wody Zatoki Biskajskiej w kierunku swoich rejonów operacyjnych. W dniu 14 października o godzinie 16:15 w BdU odebrano pochodzącą z U 226 depeszę o następującej treści:
?Przebywam w BE 2849, Naxos zepsuty.?.
Trzy dni później 17 października o godzinie 11:23 w dowództwie odebrano kolejną depeszę z U 226 o następującej treści:
?15.10., godzina 14:24, BE 1774 dwukrotne pudło w samotny statek.?.
Tego samego dnia o 13:52 na U 226 odebrano drugą depeszę BdU o następującej treści:
?Nowy punkt docelowy dla U 552, U 226, U 373, U 592, U 575, U 709 to BC 33.?.
Dwudziestego drugiego października o godzinie 19:30 odebrano trzecią depeszę z dowództwa o następującej treści:
?U 91, U 762, U 231, U 309, U 608, U 969, U 267, U 281, U 413, U 963, U 437, U 426, U 842, U 552, U 592, U 575, U 226, U 373 i U 709 utworzą grupę Siegfried, która do 24 października do godziny 12:00 stworzy linię patrolową rozciągającą się od kwadratu marynarki AJ 9928 do BC 3938. Każdy okręt ma osiągnąć swoją pozycję niewykryty przez wroga, płynąc za dnia w zanurzeniu.?.
Głównym celem zgrupowania Siegfried był osłaniany przez grupę eskortową C5 konwój HX 262, który opłynął zgrupowanie od południa. W dniu 26 października odebrano czwartą depeszę z BdU o następującej treści:
?Grupa Siegfried zostaje podzielna na trzy części rozmieszczono następująco:
- Siegfried 1 29.10., godzina 10:00, lina patrolowa od BC 3612 do BC 3967 - U 967, U 212, U 405, U 420, U 231, U 608 i U 969
- Siegfried 2 29.10., godzina 10:00, lina patrolowa od BC 6631 do BC 6992 - U 267, U 281, U 413, U 963, U 437, U 426 i U 552
- Siegfried 3 29.10., godzina 10:00, lina patrolowa od BC 9635 do BC 9995 - U 842, U 575, U 226, U 373, U 709, U 648 i U 274.
?.
Głównym celem owych podgrup był osłaniany przez grupę eskortową B6 konwój SC.145. W dniu 30 października odebrano piątą depeszę z dowództwa o następującej treści:
?Grupa Siegfried ulega rozwiązaniu w jej miejsce tworzy się dwie nowe grupy Körner i Jahn.
Körner: U 714, U 212, U 967, U 420, U 231, U 969, U 267, U 281, U 413, U 963, U 843 i U 844.
Jahn: U 437, U 426, U 552, U 842, U 575, U 226, U 373, U 709, U 648 i U 274.
W wyżej wymienionej kolejności wszystkie okręty utworzą do dnia 31 października nowe linie patrolowe. Körner od BC 9519 do BC 3297. Jahn od BC 9349 do CD 2325.
?.
Głównym celem obu grup były konwoje: ON.208 (osłaniany przez grupę eskortową) B3, HX.263 (osłaniany przez 4 grupę wsparcia) i ONS.21 (osłaniany przez grupę eskortową C2), które jednak ominęły je niezauważone przez żaden z okrętów. Drugiego listopada o 23:06 odebrano szóstą pochodzącą z BdU depeszę o następującej treści:
?Grupy Körner i Jahn rozwiązane jako nowe:
Grupa Tirpitz 1 tworzy linię patrolową od BC 2211 do BC 2264: U 420, U 714, U 212, U 267.
Grupa Tirpitz 2 tworzy linię patrolową od BC 2626 do BC 2699: U 967, U 413, U 969, U 608.
Grupa Tirpitz 3 tworzy linię patrolową od BC 6143 do BC 6442: U 586, U 280, U 281, U 575.
Grupa Tirpitz 4 tworzy linię patrolową od BC 6786 do BC 9183: U 282, U 592, U 426, U 226.
Grupa Tirpitz 5 tworzy linię patrolową od BC 9713 do BC 9779: U 842, U 373, U 274, U 648.
Za dnia płynąć pod wodą a w nocy na powierzchni. Żadnej możliwości uzupełnienia zapasów drodze powrotnej. Okręty mające 32m3 paliwa bez uprzedniego zgłaszania kierować się do bazy.
?.
Głównym celem dla zgrupowania Tirpitz miał być osłaniany przez grupę eskortową C1 i 2 grupę wsparcia z lotniskowcem HMS Tracker w składzie konwój HX.264. W godzinach wieczornych 5 listopada płynący na powierzchni okręt Alfreda Gänge został wykryty przez jeden z samolotów stacjonujących na pokładzie brytyjskiego lotniskowca eskortowego HMS Tracker. Widząc nadlatującego przeciwnika dowódca U 226 zarządził alarmowe zanurzenie po czym wymknął się przeciwnikowi. Następnego dnia w godzinach porannych płynący z powrotem na powierzchni okręt Alfreda Gänge został po godzinie 06:00 wykryty przez wchodzący w skład 2 Grupy Wsparcia brytyjski eskortowiec HMS Kite, który zaraz po uzyskaniu kontaktu wystrzelił flary, jednocześnie informując o kontakcie pozostałe okręty. Zaalarmowany rozbłyskującymi flarami, widząc nadpływającego nieprzyjaciela dowódca U 226 zarządził alarmowe zanurzenie na dużą głębokość. Wkrótce po zniknięciu okrętu Gänge pod powierzchnią brytyjska jednostka uzyskała silny kontakt sonarowy, utrzymując go do momentu pojawienia się pozostałych okrętów. Po przybyciu dwóch kolejnych brytyjskich eskortowców - HMS Starling i HMS Woodpecker, wszystkie trzy okręty przystąpiły do systematycznych ataków, które doprowadziły o godzinie 07:00 do zatopienia okrętu Alfreda Gänge wraz z całą załogą.

Członkowie załogi U 226 polegli w dniu 06.11.1943 (w kolejności alfabetycznej):
Aries Günter MechOGfr 18.09.1922
Behr Reinhold MaschMt 08.08.1920
Bender Walter-Karl MaschOGfr 22.02.1921
Bornemann Heinz Lt.z.S 08.06.1922
Diezmann Arno BtsMt 20.11.1919
Dreher Ernst OMaschMt 31.07.1920
Engelbrecht Hubert BtsMt 13.02.1917
Friederich Adolf MaschGfr 02.11.1920
Gänge Albrecht OLt.z.S.01.04.42 01.06.1919
Grimm Franz MtrOGfr 13.04.1922
Grün Karl-Heinz MaschOGfr 04.12.1922
Grundl Josef(Sepp) MaschOGfr 12.02.1924
Heidingsfeld Günter MechOGfr 17.04.1923
Heidingsfeld Ulrich OLt.z.S 24.07.1920
Herrmann Günter MaschGfr 14.11.1922
Hübenbecker Karl Lt.ing 06.09.1922
Jahn Herbert MtrOGfr 17.06.1923
Kämener Wilhelm OMasch 27.12.1913
Kluge Hans-Werner OLt.ing 04.01.1918
Koll Erich BtsMt 30.05.1921
Krebs Willy OSanMt 19.01.1914
Kunze Heinz MaschOGfr 31.03.1923
Lattmann Heinz MechMt 23.07.1920
Leuchner Johann MaschOGfr 17.08.1923
Marbach Edwin MaschOGfr 24.07.1923
Milde Gustav OMaschMt 14.07.1918
Müller Max MtrOGfr 04.02.1924
Müller Roland MaschOGfr 29.01.1924
Pabst Ernst MtrGfr 02.06.1925
Reichel Winfried MtrOGfr 04.02.1924
Reichelt Fritz OFkMt 07.07.1920
Ried Heinrich MtrOGfr 21.08.1922
Riemann Heinrich MtrOGfr 17.02.1921
Rimmele Anton MtrOGfr 22.02.1923
Roloff Willi MtrGfr 21.07.1922
Romberg Franz MtrOGfr 13.12.1920
Sarnetzki Hans MaschGfr 06.12.1923
Schaub Karl-Heinz MechGfr 14.02.1924
Schlette Friedrich MtrOGfr 01.05.1922
Schmitt Wilhelm FkMt 15.05.1922
Schmitz Wilhelm MaschGfr 31.08.1923
Schönke Heinrich FkOGfr 14.12.1922
Steigerwald Otto MaschMt 20.05.1923
Tarrach Helmut FkOGfr 07.04.1923
Wahl Oskar OMaschMt 21.04.1919
Wallmann Erich MaschMt 05.12.1921
Wiesinger Franz MaschOGfr 18.01.1925
Worm Martin OMasch 28.05.1914
Zeitz Paul MtrOGfr 24.12.1921
Zilles Adam MaschGfr 18.01.1924

Bibliografia:
http://uboat.net
http://www.ubootwaffe.net
http://uboatarchive.net/
http://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/chronik.htm
http://www.u-boot-archiv.de/
http://www.u-historia.com/
Blair Clay - Hitlera Wojna U-bootów tom I i II
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die U-boot-Kommandanten tom 1
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Der U-Boot-Bau auf Deutschen Werften von 1935 bis 1945 tom 2
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Erfolge von September 1939 bis Mai 1945 tom 3
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Verluste von September 1939 bis Mai 1945 tom 4
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die Ritterkreuzträger der U-Boot-Waffe von 1939 bis Mai 1945 tom 5
Trojca Waldemar - U-bootwaffe 1939-1945 cz. 1, 2, 3
Wynn Kenneth U-Boot-Operationen im Zweiten Weltkrieg Einsatzgeschichte U1-U510 tom 1
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Re: U-226 Typ VIIC

Postprzez Brodołak » 10.02.12, 06:36

Witam
Zapraszam do zapoznania się z poprawioną i rozszerzoną historią operacyjną U 226.
Pozdrawiam Brodołak
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów


Posty: 2 • Strona 1 z 1

Powrót do Typ VII



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

cron