U-1023 typ VIIC/41
Posty: 1
• Strona 1 z 1
U-1023 typ VIIC/41
U-1023 typ VIIC/41
Stocznia: Blohm & Voss, Hamburg
Nr zamówienia: 223
Zamówienie: 13.06.1942
Położenie stępki: 20.05.1943
Wodowanie: 03.05.1944
Wcielenie do służby: 15.06.1944
Nr pocztowy: M 38 963
Przebieg służby:
15.06.1944 - 28.02.1945 - 31 Flotylla U-bootów, Hamburg (szkolenie załogi)
01.03.1945 - 08.05.1945 - 11 Flotylla U-bootów, Bergen (okręt bojowy)
Dowódcy:
15.06.1944 - 09.03.1945 - OL Wolfgang Strenger
10.03.1945 - 10.05.1945 - KL Heinrich-Andreas Schroeteler
Odbyte patrole bojowe: 1
Zatopione/uszkodzone statki handlowe: 0/1(7.345 BRT)
Zatopione/uszkodzone okręty wojenne: 1 (335 BRT)/0
20.02.1945 U-1023 pod dowództwem Wolfganga Strengera wypłynął z bazy w Kiel, by udać się do bazy w Horten, gdzie przybył 23.02.1945.
02.03.1945 U-1023 pod dowództwem Wolfganga Strengera wypłynął z bazy w Horten, po tygodniu w dniu 9 marca U-1023 wpłynął do bazy w Bergen*.
Patrol 1 (25.03.1945 - 09.03.1945)
25.03. U-1023 pod dowództwem Heinricha-Andreasa Schroetelera wypłynął z bazy w Bergen, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę u wybrzeży Wielkiej Brytanii i Irlandii. W dniu 05.04. U-1023 zaatakował w kwadracie marynarki AM 5310, konwój SC-171, minimalnie chybiając kanadyjską fregatę HMCS Capilano (1.370 BRT). Dziesięć dni później Heinrich-Andreas Schroeteler zaatakował w pobliżu najdalej wysuniętego na południe cypla Irlandii konwój, zgłaszając zatopienie frachtowca o tonażu 8.000 BRT. Zatopienie to jednak nie zostało po wojnie potwierdzone. W dniu 21.04. U-1023 zaatakował konwój TBC-135, tym razem Heinrich-Andreas Schroeteler zgłosił zatopienie dziesięciotysięcznika. W rzeczywistości U-1023 storpedował i uszkodził w kwadracie marynarki BF 2190, brytyjski frachtowiec Riverton (7.345 BRT), który o własnych siłach dopłynął do portu przeznaczenia. Dnia 2 maja dowództwo na wieść o poważnych sukcesach Heinricha-Andreasa Schroetelera, odznaczyło go Krzyżem Rycerskim. W dniu 4 maja U-1023 otrzymał z dowództwa rozkaz zaprzestania działań wobec nieprzyjacielskiej żeglugi. Heinrich-Andreas Schroeteler nie stosując się niego zaatakował 7 maja w pobliżu angielskiej bazy w Portland zespół okrętów, które określił jako niszczyciel i korweta, i zatopił jeden z nich. Po wojnie okazało się, że ofiarą torped U-1023 padł norweski trałowiec NYMS 382 (335), był to ostatni okręt wojenny zatopiony przez U-boota podczas tej wojny. W momencie kapitulacji Niemiec okręt Heinricha-Andreasa Schroetelera znajdował się nadal na patrolu. W dniu 10.05. U-1023 wpłynął do angielskiej bazy Weymouth, kończąc trwający sześć i pół tygodnia patrol.
Uwagi:
a.) U-1023 skapitulował wpływając do angielskiej bazy w Weymouth. W dniu 07.01. U-1023 w ramach operacji Deadlight, wypłynął z Lisahally na holu holownika oceanicznego HMS Saucy. Dnia 8 stycznia o godzinie 02:00 dawny okręt Wolfganga Strengera i Heinricha-Andreasa Schroetelera zerwał się z holu i zatonął.
b.) Heinrich-Andreas Schroeteler wyróżniał się spośród innych dowódców U-bootów, tym, że nosił białej czapki kapitańskiej.
c.) Heinrich-Andreas Schroeteler po powrocie w 1948 roku z niewoli do Niemiec, uzyskał doktorat z filozofii. Później przez wiele lat utrzymywał bliskie stosunki z rodziną admirała Karla Dönitza, na zamówienie, której wykonał nagrobki żony wielkiego admirał Ingeborgi Dönitz oraz poległych w czasie wojny synów, Petera i Klausa.
Przypisy:
* Prawdopodobnie był to przerwany patrol, po którym Wolfgang Strenger został zdjęty z dowództwa U-1023, przez Adalberta Schnee.
Bibliografia:
http://uboat.net
http://www.ubootwaffe.net
http://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/chronik.htm
Blair Clay "Hitlera Wojna U-bootów" tom II
Twardowski Marek "Operacja Deadlight" MSiO 6/98
Stocznia: Blohm & Voss, Hamburg
Nr zamówienia: 223
Zamówienie: 13.06.1942
Położenie stępki: 20.05.1943
Wodowanie: 03.05.1944
Wcielenie do służby: 15.06.1944
Nr pocztowy: M 38 963
Przebieg służby:
15.06.1944 - 28.02.1945 - 31 Flotylla U-bootów, Hamburg (szkolenie załogi)
01.03.1945 - 08.05.1945 - 11 Flotylla U-bootów, Bergen (okręt bojowy)
Dowódcy:
15.06.1944 - 09.03.1945 - OL Wolfgang Strenger
10.03.1945 - 10.05.1945 - KL Heinrich-Andreas Schroeteler
Odbyte patrole bojowe: 1
Zatopione/uszkodzone statki handlowe: 0/1(7.345 BRT)
Zatopione/uszkodzone okręty wojenne: 1 (335 BRT)/0
20.02.1945 U-1023 pod dowództwem Wolfganga Strengera wypłynął z bazy w Kiel, by udać się do bazy w Horten, gdzie przybył 23.02.1945.
02.03.1945 U-1023 pod dowództwem Wolfganga Strengera wypłynął z bazy w Horten, po tygodniu w dniu 9 marca U-1023 wpłynął do bazy w Bergen*.
Patrol 1 (25.03.1945 - 09.03.1945)
25.03. U-1023 pod dowództwem Heinricha-Andreasa Schroetelera wypłynął z bazy w Bergen, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę u wybrzeży Wielkiej Brytanii i Irlandii. W dniu 05.04. U-1023 zaatakował w kwadracie marynarki AM 5310, konwój SC-171, minimalnie chybiając kanadyjską fregatę HMCS Capilano (1.370 BRT). Dziesięć dni później Heinrich-Andreas Schroeteler zaatakował w pobliżu najdalej wysuniętego na południe cypla Irlandii konwój, zgłaszając zatopienie frachtowca o tonażu 8.000 BRT. Zatopienie to jednak nie zostało po wojnie potwierdzone. W dniu 21.04. U-1023 zaatakował konwój TBC-135, tym razem Heinrich-Andreas Schroeteler zgłosił zatopienie dziesięciotysięcznika. W rzeczywistości U-1023 storpedował i uszkodził w kwadracie marynarki BF 2190, brytyjski frachtowiec Riverton (7.345 BRT), który o własnych siłach dopłynął do portu przeznaczenia. Dnia 2 maja dowództwo na wieść o poważnych sukcesach Heinricha-Andreasa Schroetelera, odznaczyło go Krzyżem Rycerskim. W dniu 4 maja U-1023 otrzymał z dowództwa rozkaz zaprzestania działań wobec nieprzyjacielskiej żeglugi. Heinrich-Andreas Schroeteler nie stosując się niego zaatakował 7 maja w pobliżu angielskiej bazy w Portland zespół okrętów, które określił jako niszczyciel i korweta, i zatopił jeden z nich. Po wojnie okazało się, że ofiarą torped U-1023 padł norweski trałowiec NYMS 382 (335), był to ostatni okręt wojenny zatopiony przez U-boota podczas tej wojny. W momencie kapitulacji Niemiec okręt Heinricha-Andreasa Schroetelera znajdował się nadal na patrolu. W dniu 10.05. U-1023 wpłynął do angielskiej bazy Weymouth, kończąc trwający sześć i pół tygodnia patrol.
Uwagi:
a.) U-1023 skapitulował wpływając do angielskiej bazy w Weymouth. W dniu 07.01. U-1023 w ramach operacji Deadlight, wypłynął z Lisahally na holu holownika oceanicznego HMS Saucy. Dnia 8 stycznia o godzinie 02:00 dawny okręt Wolfganga Strengera i Heinricha-Andreasa Schroetelera zerwał się z holu i zatonął.
b.) Heinrich-Andreas Schroeteler wyróżniał się spośród innych dowódców U-bootów, tym, że nosił białej czapki kapitańskiej.
c.) Heinrich-Andreas Schroeteler po powrocie w 1948 roku z niewoli do Niemiec, uzyskał doktorat z filozofii. Później przez wiele lat utrzymywał bliskie stosunki z rodziną admirała Karla Dönitza, na zamówienie, której wykonał nagrobki żony wielkiego admirał Ingeborgi Dönitz oraz poległych w czasie wojny synów, Petera i Klausa.
Przypisy:
* Prawdopodobnie był to przerwany patrol, po którym Wolfgang Strenger został zdjęty z dowództwa U-1023, przez Adalberta Schnee.
Bibliografia:
http://uboat.net
http://www.ubootwaffe.net
http://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/chronik.htm
Blair Clay "Hitlera Wojna U-bootów" tom II
Twardowski Marek "Operacja Deadlight" MSiO 6/98
- Brodołak
- Admiral
- Tonaż: 1.770.000 BRT
- Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
- Lokalizacja: Piastów
Posty: 1
• Strona 1 z 1
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 4 gości