1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

U-862 Typ IXD2

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 2 • Strona 1 z 1

U-862 Typ IXD2

Postprzez Brodołak » 10.08.07, 19:20

U 862 Typ IXD2

Stocznia: Deutsche Schiff- und Maschinenbau AG, (AG Weser) Bremen
Numer zamówienia: 1068
Zamówienie: 05.06.1941
Położenie stępki: 15.08.1942
Wodowanie: 08.06.1943
Wcielenie do służby: 07.10.1943
Numer pocztowy: M 52 685

Przebieg służby:
07.10.1943 - 30.04.1944 - 4 Flotylla U-bootów, Stettin (szkolenie załogi)
01.05.1944 - 30.09.1944 - 12 Flotylla U-bootów, Bordeaux (okręt bojowy)
01.10.1944 - 06.05.1945 - 33 Flotylla U-bootów, Flensburg (okręt bojowy)
15.07.1945 - Wcielony w skład japońskiej marynarki jako I 502

Dowódcy:
07.10.1943 - 08.05.1945 - KL ~ KK Heinrich Timm (KR)

Liczba patroli: 2

Zatopione/uszkodzone statki handlowe: 7 (42.374 ton)/0

Zatopione/uszkodzone okręty wojenne: 0/0

Patrol 1 (20.05.1944 - 09.09.1945)
20.05. U 862 pod dowództwem Heinricha Timma wypłynął z bazy w Kiel, by zgodnie z rozkazem dostarczyć do bazy w Penangu zaopatrzenie dla niemieckiej bazy oraz surowce strategiczne, dokumentację techniczną i modele uzbrojenia przeznaczone dla japońskich sił zbrojnych. Po drodze do Penangu okręt Heinrich Timm miał zwalczać nieprzyjacielską żeglugę na Oceanie Atlantyckim i Indyjskim. W dniu 26 maja i 3 czerwca U 862 w celu przeprowadzenia drobnych napraw oraz uzupełnienia przed długim patrolem stanu paliwa oraz prowiantu zawinął odpowiednio do bazy w Bergen i Narwiku. W dniu 5 lipca Heinrich Timm otrzymał z dowództwa wiadomość o swoim awansie na stopień Korvettenkapitäna. Dnia 25 lipca U 862 zatopił o godzinie 02:12 w kwadracie marynarki FT 8461, płynący samotnie amerykański frachtowiec Robin Goodfellow (6.885 ton). Na zatopienie tego statku Heinrich Timm zużył pięć torped, przy czym jedna z nich T-V wskutek defektu żyrokompasu zaczęła wariować i U 862 w ucieczce przed nią musiał zejść w zanurzenie. Patrolujący wody koło Kapsztadu na początku sierpnia okręt Heinricha Timma otrzymał z dowództwa polecenie udania się na wody Kanału Mozambickiego, gdzie wywiad meldował wzmożony ruch statków. W okresie od 13 do 19 sierpnia U 862 zatopił cztery statki:
- 13.08. w kwadracie marynarki KQ 2158 brytyjski frachtowiec Radbury (3.614 ton)
- 16.08. w kwadracie marynarki KE 3277 brytyjski frachtowiec Empire Lancer (7.037 ton)
- 18.08. w kwadracie marynarki KE 2342 brytyjski frachtowiec Nairung (5.414 ton)
- 19.08. w kwadracie marynarki LT 8946 brytyjski frachtowiec Wayfarer (5.068 ton).
O swoich sukcesach Heinrich Timm zameldował dowództwu. Meldunek ten został namierzony przez Brytyjczyków, którzy rozpoczęli intensywne poszukiwania napastnika. Rankiem 20 sierpnia płynący na powierzchni U 862 został wykryty i zaatakowany przez samolot Catalina z 265 Sqn RAF stacjonującego na Madagaskarze. Heinrich Timm widząc nadlatującego przeciwnika nakazał otworzyć do niego ogień. Artylerzyści U 862 kilkakrotnie trafili Catalinę, która w płomieniach spadła do morza w pobliżu okrętu. W wyłowionej tratwie członkowie załogi znaleźli książkę lotów, mapy nawigacyjne oraz części umundurowania. Niedługo po tym sukcesie okręt Heinricha Timma musiał uciekać przez żądnymi rewanżu alianckimi siłami zop. W dniu 09.09. U 862 wpłynął do bazy w Penangu, kończąc trwający ponad czternaście tygodni patrol.

W dniu 17 września Heinrich Timm został odznaczony Krzyżem Rycerskim.

05.11.1944 U 862 pod dowództwem Heinricha Timma wypłynął z bazy w Penangu, by dwa dni później 7 listopada wpłynąć do bazy w Batavii, gdzie wyładowano z okrętu surowce materiały przywiezione z Niemiec.

Patrol 2 (18.11.1944 - 15.02.1945)
18.11. U 862 pod dowództwem Heinricha Timma wypłynął z bazy w Batavii, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę wokół wybrzeży Australii. W dniu 6 grudnia Heinrich Timm nawiązał kontakt wzrokowy z należącą do Australii Wyspą Kangura położoną na południowy – zachód od Adelajdy. Trzy dni później U 862 przy sztormowej pogodzie zaatakował z działa grecki frachtowiec Illosis, który zaraz po rozpoczęciu ostrzału ustawił się rufa w kierunku napastnika i ruszył z maksymalną prędkością w kierunku wybrzeża Australii nadając jednocześnie wiadomość o ataku nieprzyjacielskiego okrętu podwodnego. Zaalarmowane tym sygnałem siły zop w tym rejonie rozpoczęły niedługo potem intensywne poszukiwania wrogiego okrętu. W tym czasie U 862 przemieścił się w rejon szlaku żeglugowego Melbourne - Nowa Zelandia, gdzie kilkakrotnie uzyskiwał kontakt z nieprzyjacielskim i jednostkami, ale za każdym razem nie mógł zając dogodnej pozycji do wykonania ataku torpedowego. W dniu 24 grudnia, kiedy załoga szykował się do Wigilii, zauważono nieprzyjacielski frachtowiec. Heinrich Timm przerwał przygotowania do uroczystości i ogłosił alarm. W przeprowadzony o godzinie 16:30 ataku U 862 ciężko uszkodził w kwadracie marynarki VD 8222 amerykański frachtowiec Robert J. Walker (7.180 ton). Amerykański frachtowiec zatonął dopiero następnego dnia około godziny 17:00. Zaraz po tym ataku Heinrich Timm, aby oddalić się od spodziewanego przeciwdziałania alianckich sił zop skierował swój okręt przez Morze Tasmana w kierunku Nowej zelandii. Po drodze w dniu 27 grudnia U 862 zaatakował nieprzyjacielski frachtowiec, ale wystrzelona torpeda wybuchła po przebyciu 300 metrów. Podczas patrolowania wód u wybrzeży Nowej Zelandii, okręt Heinricha Timma kilkakrotnie uzyskiwał kontakt z nieprzyjacielskim i jednostkami, ale za każdym razem nie mógł zając dogodnej pozycji do wykonania ataku torpedowego. W dniu 15 stycznia U 862 w brawurowej akcji wpłynął do nowo zelandzkiego portu Gisborne, aby zaatakować cumujące tam statki. Ponieważ nie napotkał tam żadnych celów wycofał się na otwarte morze. Kilka dni później Heinrich Timm wykonał bezskuteczny atak na mały frachtowiec, który wypłynął z portu w Napier. W dnia 17 stycznia U 862 odebrał z dowództwa polecenie przerwania patrolu i udania się do bazy w Batavii. Po drodze do bazy Heinrich Timm zatopił w dniu 6 lutego o godzinie 16:40 w kwadracie marynarki JF 6245 amerykański frachtowiec Peter Silvester (7.176 ton). W dniu 16.02. U 862 wpłynął do bazy w Batavii, kończąc trwający ponad dwanaście tygodni patrol.

18.02.1945 U 862 pod dowództwem Heinricha Timma wypłynął z bazy w Batavii, by dwa dni później 20 lutego wpłynąć do bazy w Singapurze.

Tuż przed kapitulacją Niemiec U 862 był przygotowywany do patrolu, którego celem miało być dostarczenie japońskich agentów na brzeg w Madrasie. Zamierzenia tego nie udało się już jednak zrealizować.

W dniu 6 maja 1945 roku o godzinie 16:00 japończycy przejęli od Niemców stacjonujące na dalekim wschodzie U-booty, w tym U 862, który w dniu 15 lipca został wcielony w skład marynarki japońskiej pod oznaczeniem I 502. Podczas służby po banderą wschodzącego słońca dawny okręt Heinricha Timma miał być wykorzystywany do rejsów transportowych, ale niedoświadczenie japońskich marynarzy w obsługiwaniu się tymi innymi dla nich okrętami uniemożliwiło zrealizowanie tych celów. Po kapitulacji Japonii w sierpniu 1945 roku dawne okręty niemieckie zostały przejęte przez Brytyjczyków. W dniu 13 lutego 1946 roku I 502 ex-U 862 został zatopiony w pobliżu Singapuru.

Uwagi:
a.) Heinrich Timm posiadał pseudonim Tüte, który wziął się od papierowych tubek „tutek” w których trzymał cukierki oraz od głośnika jego gramofonu na którym głośno słuchał ku utrapieniu swojej załogi muzyki klasycznej.

Bibliografia:
http://uboat.net
www.ubootwaffe.net
Blair Clay - Hitlera Wojna U-bootów tom I i II
Trojca Waldemar - U-bootwaffe 1939-1945 cz. 3
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.769.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów



Posty: 2 • Strona 1 z 1

Powrót do Typ IX



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość