1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

U-43 typ IXA

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 1 • Strona 1 z 1

U-43 typ IXA

Postprzez Brodołak » 07.05.06, 08:57

U-43 typ IXA

Stocznia: Deutsche Schiff und Maschinenbau AG, (AG Weser) Bremen
Nr zamówienia: 947
Zamówienie: 21.11.1936
Położenie stępki: 21.12.1937
Wodowanie: 16.02.1939
Wcielenie do służby: 15.07.1939
Nr pocztowy: M 05 034

Przebieg służby:
26.08.1939 - 31.10.1939 - 6 Flotylla U-bootów Hundius, Wilhelmshaven (szkolenie załogi)
01.11.1939 - 31.12.1939 - 6 Flotylla U-bootów, Wilhelmshaven (okręt bojowy)
01.01.1940 - 30.07.1943 - 2 Flotylla U-bootów, Wilhelmshaven/Lorient (okręt bojowy)
30.07.1943 - Zatopiony samonaprowadzającą torpedą NO-84 Fido, zrzuconą przez samolot Avenger z amerykańskiego lotniskowca eskortowego USS Santee

Dowódcy:
26.08.1939 - 20.10.1940 - KL Wilhelm Ambrosius
21.10.1940 - 11.04.1942 - KL Wolfgang August Eugen Lüth
12.04.1942 - 30.07.1943 - OL ~ KL Hans-Joachim Schwantke

Odbyte patrole bojowe: 14

Zatopione/uszkodzone statki handlowe: 22 (126.167 BRT) / 1 (10.350 BRT)

Zatopione/uszkodzone okręty wojenne: 0/0

Patrol 1 (06.11.1939 - 14.12.1939)
06.11. U-43 pod dowództwem Wilhelma Ambrosiusa wypłynął z bazy w Wilhelmshaven, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielskie statki i okręty w rejonie na południowy zachód od Irlandii. 15.11. Wilhelm Ambrosius wysłał do dowództwa depeszę o fatalnych warunkach pogodowych panujących w rejonie operacyjnym, poczym otrzymał z dowództwa rozkaz udania się pobliże płw. Iberyjskiego. 16.11. U-43 zatopił w kwadracie BF 4175 płynący w konwoju SL-7A, brytyjski frachtowiec Arlington Court (4.915 BRT). 18.11. Wilhelm Ambrosius otrzymał z dowództwa rozkaz udania się z maksymalna prędkością w kierunku konwoju 27-K zauważonego i tropionego przez U-53 (typ VIIB) od 17.11.. W dniu 22.11. U-43 zatopił w kwadracie BF 5887, płynący w konwoju 14-BS francuski frachtowiec Arijon (4.374 BRT). Trzy dni później Wilhelm Ambrosius zatopił w kwadracie BF 7761, brytyjski frachtowiec Uskmouth (2.483 BRT). W dniu 14.12. U-43 wpłynął do bazy w Wilhelmshaven, kończąc trwający pięć i pół tygodnia patrol.

Patrol 2 (13.03.1940 - 06.04.1940)
13.03. U-43 pod dowództwem Wilhelma Ambrosiusa wypłynął z bazy w Wilhelmshaven, by zgodnie z rozkazem, zająć pozycję w pobliżu Bergen. Wilhelm Ambrosius miał za zadanie atakować nieprzyjacielskie statki i okręty zmierzające w kierunku tego portu. 01.04. U-43 otrzymał rozkaz powrotu do bazy w Wilhelmshaven, do której wpłynął 06.04, kończąc trwający trzy i pół tygodnia patrol.

Patrol 3 (12.04.1940 - 23.04.1940)
12.04. U-43 pod dowództwem Wilhelma Ambrosiusa wypłynął z bazy, w Wilhelmshaven, by zgodnie z rozkazem dostarczyć broń i amunicje walczącym w Narwiku wojskom niemieckim. W trakcie rejsu Wilhelm Ambrosius otrzymał z dowództwa rozkaz zmiany portu przeznaczenia z Narwiku na Trondheim. 23.04. U-43 powrócił do bazy w Wilhelmshaven, kończąc trwający jeden i pół tygodnia patrol.

Patrol 4 (13.05.1940 - 22.07.1940)
13.05. U-43 pod dowództwem Wilhelma Ambrosiusa wypłynął z bazy w Wilhelmshaven, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielskie statki i okręty w rejonie płw. Iberyjskiego. Dnia 18.06. Wilhelm Ambrosius wpłynął do hiszpańskiego portu Vigo, gdzie z niemieckiego statku Bessel pobrał paliwo. 21.06. U-43 zatopił w kwadracie CG 5415, płynący w konwoju 65-X, brytyjski tankowiec Yarraville (8.627 BRT). 30.06. Wilhelm Ambrosius zatopił w kwadracie BE 6663, płynący w konwoju SL-36, brytyjski frachtowiec Avelona Star (13.376 BRT). W dniu 09.07. U-43 zatopił w kwadracie BE 3853, brytyjski frachtowiec Aylesbury (3.944 BRT). 17.07. Wilhelm Ambrosius zatopił w kwadracie AM 4355, płynący w konwoju OA-184, brytyjski frachtowiec Fellside (3.509 BRT). W dniu 22.07. U-43 wpłynął do bazy w Wilhelmshaven, kończąc trwający dziesięć tygodni patrol.

Patrol 5 (09.09.1940 - 18.10.1940)
09.09. U-43 pod dowództwem Wilhelma Ambrosiusa wypłynął z bazy w Wilhelmshaven, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielskie statki i okręty na zachód od Irlandii. Z powodu przecieków kadłuba Wilhelm Ambrosius zmuszony był zawinąć 12.09. do Bergen, skąd po dokonaniu naprawach wypłynął trzy dni później. 25.09. U-43 zatopił w kwadracie AL 6784, płynący w konwoju OB-217, brytyjski frachtowiec Sulairia (5.802 BRT). W dniu 18.10. U-43 wpłynął do nowej bazy 2 Flotylli U-bootów w Lorient, kończąc trwający prawie pięć tygodni patrol.

Patrol 6 (10.11.1940 - 17.12.1940)
10.11. U-43 pod dowództwem Wolfganga Lütha wypłynął z bazy w Lorient, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielskie statki i okręty w rejonie na zachód od Irlandii. Tego samego dnia, na skutek przecieku w jednym ze zbiorników paliwa, Wolfgang Lüth musiał zawrócić do bazy. Po naprawach trwających prawie tydzień, 17.11. U-43 ponownie wyszedł z bazy, aby kontynuować przerwany patrol. Przez pierwsze dwa tygodnie patrolu okręt Wolfganga Lütha pełnił funkcje okrętu metrologicznego. W dniu 01.12. U-43 odebrał depeszę U-101 (VIIB, KL Ernst Mengersen) o zauważonym konwoju OB-251. Płynąc z maksymalną prędkością w jego kierunku, Wolfgang Lüth nawiązał z nim kontakt następnego dnia. W przeprowadzonym ataku U-43 zatopił w kwadracie AL 6244, brytyjski frachtowiec Pacific President (7.113 BRT) i tankowiec Victor Ross (12.247 BRT). 06.12. Wolfgang Lüth zatopił w kwadracie AL 8225, norweski frachtowiec Skrim (1.902 BRT), który odłączył się od konwoju OB-252. W dniu 13.02. U-43 uszkodził w kwadracie BE 2442, brytyjski frachtowiec Orari (10.350 BRT). 17.12. U-43 wpłynął do bazy w Lorient, kończąc trwający ponad pięć tygodni patrol.

W dniu 04.02. U-43 na skutek błędu załogi zatonął w Lorient, powodując jego wyłączenie ze służby na trzy miesiące. Komisja śledcza padająca przyczynę tego zdarzenia, orzekła, że okręt zatoną na skutek pozostawienia otwartego zaworu odpowietrzającego zbiornika balastowego. Winą za ten błąd obciążono pierwszego i drugiego oficera U-43 - Hinricha-Oskara Bernbecka i Erwina Witte. Obaj mieli pokryć koszt remontu z własnego żołdu i oszczędności.

Patrol 7 (11.05.1941 - 01.07.1941)
11.05. U-43 pod dowództwem Wolfganga Lütha wypłynął z bazy w Lorient, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielskie statki i okręty w rejonie na południowy zachód od Irlandii. 15.05. Wolfgang Lüth zatopił w kwadracie BE 6155, ogniem z działa francuski żaglowiec Notre Dame du Chatelet (488 BRT). 22.05. U-43 odebrał depesze z U-111 (typ IXB, KL Wilhelm Kleinschmidt) o zauważonym konwoju i popłynął w kierunku północnym, aby go przechwycić. Tego samego dnia plany ataku na konwój uległy zmianie na skutek depeszy z dowództwa, jaką odebrał Wolfgang Lüth. Według rozkazów w niej zawartych U-43 miał udać się do kwadratu AJ 98, gdzie wraz z innymi U-bootami [1], miał utworzyć zasadzkę na okręty brytyjskie śledzące pancernik Bismarck i krążownik Prinz Eugen. Zmiana kursu przez pancernik Bismarck 25.05. i odłączenie się wcześniej krążownika Prinz Eugen, uczyniły zasadzkę niepotrzebną. Po jej rozwiązaniu Wolfgang Lüth powrócił do zadań patrolowych. W dniu 05.06. U-43 zatopił w kwadracie BC 3486, płynący w konwoju OB-328, holenderski frachtowiec Yselhaven (4.802 BRT). 17.06. Wolfgang Lüth zatopił w kwadracie BD 3933, płynący w konwoju SL-76, brytyjski frachtowiec Cathrine (2.727 BRT). 01.07. U-43 wpłynął do bazy w Lorient, kończąc trwający ponad siedem tygodnia patrol.

Patrol 8 (02.08.1941 - 23.09.1941)
02.08. U-43 pod dowództwem Wolfganga Lütha wypłynął z bazy w Lorient, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielskie statki i okręty na północnym Atlantyku. 14.08. Wolfgang Lüth zameldował o konwoju, w którego eskorcie rozpoznano okręty US NAVY - krążownik San Francisco i pancernik Missisipi. 11.09. U-43 zauważył zespół okrętów wojennych, które po identyfikacji okazały się jednostkami amerykańskimi [2]. Następnego dnia Wolfgang Lüth zaatakował statki płynące w konwoju SC-42, jednak wystrzelone przez niego torpedy okazały się niecelne. 23.09. U-43 wpłynął do bazy w Lorient, kończąc trwający siedem i pół tygodnia patrol.

Patrol 9 (10.11.1941 - 16.12.1941)
10.11. U-43 pod dowództwem Wolfganga Lütha wypłynął z bazy w Lorient, by zgodnie z rozkazem wraz z U-105 (IXB, KL Georg Schewe) przeprowadzić rekonesans zatoki St. John i Conception. W dniu 21.11. U-43 otrzymał z dowództwa rozkaz udania się w pobliże cieśniny Gibraltarskiej, gdzie miał za zadanie atakowanie konwoji zmierzających na i wracających z Morza Śródziemnego. 29.11. Wolfgang Lüth zatopił w kwadracie CE 2526, płynący w konwoju OS-12, brytyjski statek Thornliebank (5.569 BRT) [3]. Następnego dnia U-43 zatopił w kwadracie CE 8234, płynący w tym samym konwoju, co Thornliebank, brytyjski frachtowiec Ashby (4.868 BRT). W dniu 02.12. Wolfgang Lüth zatopił w kwadracie CF 7588, amerykański tankowiec Astral (7.542 BRT), który został zidentyfikowany jako brytyjski tankowiec typu San Melito. Tego samego dnia Wolfgang Lüth przekazał na U-575 (typ VIIC), książkę kodów. 16.12. U-43 wpłynął do bazy w Lorient, kończąc trwający ponad pięć tygodni patrol.

Patrol 10 (30.12.1941 - 22.01.1942)
30.12. U-43 pod dowództwem Wolfganga Lütha wypłynął z bazy w Lorient, by zgodnie z rozkazem w trakcie rejsu powrotnego do kraju, gdzie miał przejść kapitalny remont, przeprowadzić ofensywny patrol. Między 12.01. a 14.01. Wolfgang Lüth zatopił trzy jednostki:
- 12.01. - w kwadracie AL 1938, płynący w konwoju HX-168, szwedzki frachtowiec Yngaren (5.246 BRT)
- 14.01. - w kwadracie AL 2659, płynący w konwoju ON-55, panamski frachtowiec Chepo (5.707 BRT)
- 14.01. - w kwadracie AL 2691, płynący w konwoju ON-55, brytyjski frachtowiec Empire Surf (6.641 BRT)
W dniu 22.01. U-43 wpłynął do bazy w Kiel, kończąc trwający ponad trzy tygodnie patrol.

Patrol 11 (04.07.1942 - 15.08.1942)
04.07. U-43 pod dowództwem Hansa-Joachima Schwantke wypłynął z Kiel, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielskie statki i okręty w rejonie miedzy Islandią a Grenlandią. U-43 miał operować wraz z innymi U-bootami w ramach grupy Wolf. W dniu 24.07. Hans-Joachim Schwantke odebrał depeszę z U-552 (typ VIIC, KL Erach Top) o wykryciu konwoju ON-113. Następnego dnia U-43 nawiązał kontakt z konwojem, jednak do ataku na statki nie doszło, bowiem został wykryty i obrzucony bombami głębinowymi przez okręty eskorty. Na początku sierpnia [4] Hans-Joachim Schwantke bezskutecznie zaatakował konwój ON-115. Kontratakujące okręty eskorty poważnie uszkodziły U-43. Na skutek wybuchów bomb głębinowych przestały działać oba kompresory powietrza a zewnętrzne klapy dwóch wyrzutni zacięły się w pozycji półotwartej. Hans-Joachim Schwantke zmuszony był przerwać patrol i wracać do bazy. W dniu 15.08. U-43 wpłynął do bazy w Lorient, kończąc trwający ponad sześć tygodni patrol.

Patrol 12 (23.09.1942 - 09.12.1942)
23.09. U-43 pod dowództwem Hansa-Joachima Schwantke wypłynął z bazy w Lorient, by zgodnie z rozkazem wraz z U-106 (typ IXB, OL Hermann Rasach) miał popłynąć w górę rzeki św. Wawrzyńca, atakując wszystkie napotkane tam statki i okręty. Hans-Joachim Schwantke dopłynął dalej niż jakikolwiek inny dowódca U-boota. Silne patrole lotnicze i nawodne, uniemożliwiły mu jednak ataki na samotne statki [5]. W dniu 17.11. U-43 nawiązał kontakt z konwojem SC-109, jednak do ataku nie doszło, ponieważ został odpędzony przez samolot Canso należący do RCAF. Następnego dnia Hans-Joachim Schwantke odzyskał kontakt z SC-109 i w przeprowadzonym ataku, uszkodził w kwadracie BC 2241, brytyjski tankowiec Brilliant (9.131 BRT), który zatonął podczas próby holowania do portu. 29.11. U-43 pobrał w kwadracie BD, paliwo z U-461 (typ XIV, KLdR Ebe Schnoor). W dniu 09.12. U-43 wpłynął do bazy kończąc trwający jedenaście tygodni patrol.

Patrol 13 (09.01.1943 - 31.03.1943)
09.01. U-43 pod dowództwem Hansa-Joachima Schwantke wypłynął z bazy w Lorient, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielskie statki i okręty. W nocy z 23 na 24.02. Hans-Joachim Schwantke próbował zaatakować statki płynące w konwoju UC-1, jednak został odpędzony przez okręty eskorty. W dniu 03.03. U-43 otrzymał z dowództwa rozkaz udania się w rejon między Wyspami Kanaryjskim a Wybrzeżem Afryki. Tego samego dnia Hans-Joachim Schwantke zatopił w kwadracie DF 9329, płynący samotnie statek, który został zidentyfikowany jako brytyjski a który był w rzeczywistości niemieckim łamaczem blokady Doggerbank. W trakcie patrolu U-43 pobrał w kwadracie DF paliwo z U-461 (typ XIV, KL Hinrich-Oscar Bernbeck). 31.03. wypadł/został zmyty za burtę pierwszy oficer OL Hans-Wilhelm Behrens, którego nie odnaleziono. Tego samego dnia U-43 wpłynął do bazy w Lorient, kończąc trwający jedenaście i pół tygodnia patrol.

Patrol 14 (13.07.1943 - 30.07.1943)
13.07. U-43 pod dowództwem Hansa-Joachima Schwantke wypłynął z bazy w Lorient, by zgodnie z rozkazem na podejściach do portu Lagos postawić pole minowe złożone z 12 min typu TMB. W dniu 30.07. U-43 został zaatakowany przez zespół samolotów Wildcat – Avenger [6] z amerykańskiego lotniskowca eskortowego USS Santee, w momencie, kiedy szykował się do przekazania części paliwa U-403 (typ VIIC KL Karl-Franz Heine). Hans-Joachim Schwantke zarządził zanurzenie. W ślad za zanurzającym się U-43, Avenger zrzucił samonaprowadzającą się na dźwięk śruby U-boota torpedę NO-84 Fido, która zatopiła okręt Hansa-Joachima Schwantkego. Zginęła cała załoga.

Członkowie załogi U-43 polegli w dniu 30.07.1943 (w kolejności alfabetycznej):
1.) Adolph Helmut (MaschOGfr)
2.) Bauer Georg (Mtr.II)
3.) Berchstädt Dr. Georg (Mar.Stb.Arzt.d.R)
4.) Burgheim Georg (MechOGfr)
5.) Büttner Kurt (BtsMt)
6.) Colsmamm Hermann (Lt.z.S)
7.) Elbeshausen Günther (MtrGfr)
8.) Ennöckl Klemens (MtrOGfr)
9.) Fröhlich Jann-Friedrich (OMaschMt)
10.) Grams Rudolf (MechGfr)
11.) Händle Alfred (MaschOGfr)
12.) Hauswald Willi-Gerhard (MtrOGfr)
13.) Heintel Otmar (MtrOGfr)
14.) Hingsen Walter (OBtsMt)
15.) Istgenug Heinz (?)
16.) Kahrs Heinrich (MaschGfr)
17.) Klein Josef (MaschOGfr)
18.) König Peter-Ewald (OMaschMt)
19.) Kördt Wilhelm (MaschOGfr)
20.) Kornbrust Herbert (MaschGfr)
21.) Krämer Horst (MaschGfr)
22.) Kröger Walter (MaschOGfr)
23.) Kulzer Max (MaschOGfr)
24.) Kummerfeld Christian (MaschGfr)
25.) Landwirt Georg (?)
26.) Lange Heinz (MaschMt)
27.) Lax Erhard (OMaschMt)
28.) Leidfeld Christian (?)
29.) Martin Theodor (MechGfr)
30.) Ostermann Fritz (Mtr)
31.) Ruschkowski Werner (Mtr)
32.) Sander Benno (FkGfr)
33.) Saxler Albert (MtrOGfr)
34.) Schiessl Helmut (OLt.ing.LI)
35.) Schindel Edgar-Adolf (MaschMt)
36.) Schlosshause Georg (?)
37.) Schmitz Franz (MechMt)
38.) Schödel Alfred (MaschOGfr)
39.) Schraysshün Richard (OBtsMt)
40.) Schröder Reinhold (OFkMt)
41.) Schulze Walter (OMasch)
42.) Schwantke Hans-Joachim (KL)
43.) Sochaczewski Herold (MtrOGfr)
44.) Sorger Friedrich-Hermann (MtrOGfr)
45.) Specht Herbert-Fritz (Lt.z.S)
46.) Stelich Josef (OMasch)
47.) Stemmann Ernst-John (MaschMt)
48.) Stuhlmacher Alfred (FkOGfr)
49.) Tack Konrad (FkMt)
50.) Teichmann Herbert (OStrm)
51.) Toth Anton (MtrOGfr)
52.) Trenz Andreas (MaschGfr)
53.) Waldbüsser Wilhelm (OMaschMt)
54.) Wurzbach Helmut (Gfr)
55.) Zitt Robert-Rudolf (MaschOGfr)

Przypisy:
[1] Były to U-46 (typ VIIB KL Engelbert Endrass), U-66 (typ IXC KL Richard Zapp), U-93 (typ VIIC KL Claus Korth), U-94 (typ VIIC KL Herbert Kuppisch) i U-557 (typ VIIC KL Ottokar Paulssen).
[2] Według identyfikacji Lütha zespół ten składał się z krążownika Pensacola w asyście trzech niszczycieli.
[3] Thornliebank przewoził amunicję, która po trafieniu torpedy eksplodowała, rozsadzając statek i wyrzucając grad odłamków i szczątków. Jednym z nich (granatem świetlnym) został trafiony w ramię Theodor Petersen.
[4] Prawdopodobnie 02.08. bądź 03.08.
[5] W tym czasie władze Kanady zamknęły rzekę dla żeglugi oceanicznej.
[6] Oba samoloty wyprodukowane przez firmę Gruman, pierwszy samolot to myśliwiec pokładowy drugi to bombowiec. Taktyka stosowana w takim dwu samolotowym zespole polegała na tym, że pierwszy atakował myśliwiec zasypując ogniem z karabinów kiosk U-boota, uniemożliwiając jego załodze obsadzenie działek przeciwlotniczych a następnie do ataku przystępował bombowiec zrzucając bomby głębinowe lub w przypadku, kiedy U-boot się zanurzał także torpedę NO-84 Fido.

Bibliografia:
http://uboat.net
http://www.ubootwaffe.net
http://www.uboatarchive.net/BDUKTB.htm
http://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg
Blair Clay "Hitlera Wojna U-bootów" tom I i II
Trojca Waldemar "U-bootwaffe 1939 - 1945" tom III
Vause Jordan "Wolfgang Lüth As U-bootów"

Godło U-43 (http://home12.inet.tele.dk/ctlh/ubaade/ubaade.html)
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Posty: 1 • Strona 1 z 1

Powrót do Typ IX



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości

cron