1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

U-38 typ IXA

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 2 • Strona 1 z 1

U-38 typ IXA

Postprzez Brodołak » 02.05.06, 10:59

U-38 typ IXA

Stocznia: Deutsche Schiff und Maschinenbau AG, (AG Weser) Bremen
Nr zamówienia: 943
Zamówienie: 29.07.1936
Położenie stępki: 15.04.1937
Wodowanie: 09.08.1938
Wcielenie do służby: 24.10.1938
Nr pocztowy: M 20 675

Przebieg służby:
24.10.1938 - 31.08.1939 - 6 Flotylla U-bootów Hundius, Wilhelmshaven (okręt bojowy)
01.09.1939 - 31.12.1939 - 6 Flotylla U-bootów Hundius, Wilhelmshaven (okręt bojowy)
01.01.1940 - 30.11.1941 - 2 Flotylla U-bootów, Wilhelmshaven/Lorient (okręt bojowy)
01.12.1941 - 31.03.1942 - 24 Flotylla U-bootów, Danzig (okręt szkolny)
01.04.1942 - 30.11.1943 - 21 Flotylla U-bootów, Pillau (okręt szkolny)
01.12.1943 - 28.02.1945 - 4 Flotylla U-bootów, Stettin (okręt testowy)
01.03.1945 - 05.05.1945 - 5 Flotylla U-bootów, Kiel (okręt testowy)
05.05.1945 - Zatopiony przez załogę w Wesermünde w ramach operacji "Regenbogen".

Dowódcy:
24.10.1938 - 14.07.1941 - KL ~ KK Heinrich Liebe
15.07.1941 - 06.01.1942 - KK Heinrich Schuch
07.01.1942 - ?.01.1943 - OL Siegfried Keller
?.01.1943 - ?.01.1943 - OL Ludo Kregelin
05.01.1943 - 22.08.1943 - OL Helmut Laubert
23.08.1943 - 14.12.1943 - OL Paul Sander
16.12.1943 - ?.12.1943 - OL Goske von Möllendorf
?.12.1943 - 14.04.1944 - OL Herbert Kühn
15.04.1944 - 05.05.1945 - KKdRzV Georg Peters [1]

Odbyte patrole bojowe: 11

Zatopione/uszkodzone statki handlowe: 35 (188.967 BRT) / 1 (3.670 BRT)

Zatopione/uszkodzone okręty wojenne: 0/0

Patrol 1 (19.08.1939 - 18.09.1939)
19.08. U-38 pod dowództwem Heinricha Liebe wypłynął z bazy w Wilhelmshaven, by zgodnie z rozkazem OKM zająć pozycję na wysokości Lizbony. W razie wybuchu wojny Heinrich Liebe miał za zadanie atakować nieprzyjacielskie statki i okręty. 05.09. U-38 zatrzymał strzałem z działa francuski statek Pluvoise. Po przeprowadzeniu kontroli pozwolono mu kontynuować rejs [2]. Następnego dnia Heinrich Liebe zauważył w kwadracie CG 5573 i próbował zatrzymać strzałem z działa brytyjski frachtowiec Manaar (7.242 BRT). Zaatakowana jednostka była jednak uzbrojona i gdy U-38 zbliżył się do niej otworzyła do niego ogień zmuszając go do zanurzenia. Heinrich Liebe uznając, że zaatakowany statek zastosował "wrogie działania" nie zgodne z przepisami wojny podwodnej zatopił go torpedami [3]. 08.09. U-38 odebrał z dowództwa rozkaz, nakazujący mu powrót do kraju. Drodze powrotnej 11.09. Heinrich Liebe zatopił w kwadracie BE 6337 brytyjski tankowiec Inverliffey (9.456 BRT) [4]. W dniu 18.09. U-38 wpłynął do bazy w Wilhelmshaven, kończąc trwający ponad cztery tygodnie patrol.

Patrol 2 (14.11.1939 - 16.12.1939)
14.11. U-38 pod dowództwem Heinrich Liebe wypłynął z bazy w Wilhelmshaven, by zgodnie z rozkazem przeprowadzić rozpoznanie tras żeglugowych w rejonie Płw. Kolskiego. W okresie od 07.12. do 13.12. Heinrich Liebe zatopił trzy statki:
- 07.12. - w kwadracie AF 3618, brytyjski frachtowiec Thomas Walton (4.460 BRT)
- 11.12. - w kwadracie AF 6480, grecki frachtowiec Garoufalia (4.708 BRT)
- 13.12. - w kwadracie AF 8540, brytyjski frachtowiec Deptford (4.101. BRT)
W dniu 16.12. U-38 wpłynął do bazy w Wilhelmshaven, kończąc trwający cztery i pół tygodnia patrol.

Patrol 3 (26.02.1940 - 05.04.1940)
26.02. U-38 pod dowództwem Heinrich Liebe wypłynął z bazy w Wilhelmshaven, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielskie statki i okręty w rejonie North West Approaches. 05.03. Heinrich Liebe otrzymał z dowództwa rozkaz odwołujący go z patrolu i nakazujący udać się pobliże Bergen, gdzie U-38 miał za zadanie atakować nieprzyjacielskie okręty wojenne i transportowce wojska. 09.03. Heinrich Liebe zatopił w kwadracie AM 5290 irlandzki trawler Leukos (216 BRT). 17.03. U-38 otrzymał z dowództwa rozkaz zajęcia pozycji w rejonie na zachód od Orkadów, gdzie wraz z innymi U-bootami miał wziąć udział w zasadzce na brytyjskie okręty, które opuszczą bazę w Scapa Flow. Tego samego dnia Heinrich Liebe zatopił w kwadracie AN 1129, duński frachtowiec Argentina (5.375 BRT). U-38 nie nawiązał kontaktu z okrętami brytyjskimi, natomiast w okresie od 21.03. do 02.04. zatopił cztery statki:
- 21.03. - w kwadracie AN 1283, duński frachtowiec Algier (1.654 BRT)
- 21.03. - w kwadracie AN 1342, duński frachtowiec Christiansborg (3.270 BRT)
- 26.03. - w kwadracie AM 3292, norweski frachtowiec Cometa (3.794 BRT)
- 02.04. - w kwadracie AN 2671, zbudowany w 1882 roku fiński frachtowiec Signe (1.540 BRT)
W dniu 01.04. Heinrich Liebe otrzymał z dowództwa rozkaz powrotu do kraju. 05.04. U-38 wpłynął do bazy w Wilhelmshaven, kończąc trwający pięć i pół tygodnia patrol.


Patrol 4 (08.04.1940 - 27.04.1940)
08.04. U-38 pod dowództwem Heinricha Liebe wypłynął z bazy w Wilhelmshaven, by zgodnie z rozkazem wziąć udział w operacji "Hartmut", osłonie lądujących w Norwegii niemieckich wojsk. Heinrich Liebe miał zając pozycję w pobliżu Narwiku. 12.04. U-38 odebrał z dowództwa dwie depesze, jedna zawierała instrukcje dotyczące strzelania torpedami a druga nakazywała Heinrichowi Liebe udać się do fiordu Vaags, by udaremnić próbę alianckiego desantu. 18.04. U-38 wykonał bezskuteczny atak na brytyjski krążownik HMS Effingham. Następnego dnia Heinrich Liebe odebrał depeszę Güntera Priena o zauważonym konwoju, poczym popłynął w jego kierunku. Ze względu na pogarszające się warunki pogodowe U-38 nie odnalazł celu. Ponieważ zapas paliwa na okręcie był na wyczerpaniu Heinrich Liebe zdecydował się na powrót do kraju. 27.04. U-38 wpłynął do bazy w Wilhelmshaven, kończąc trwający ponad dwa tygodnie patrol.

Patrol 5 (06.06.1940 - 02.07.1940)
06.06. U-38 pod dowództwem Heinricha Liebe wypłynął z bazy w Wilhelmshaven, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielskie statki i okręty w rejonie Western Approaches. Dodatkowym zadaniem miało być dostarczenie na Irlandię agenta, czego dokonano 12.06. W okresie od 14.06. do 22.06. Heinrich Liebe zatopił sześć statków:
- 14.06. - w kwadracie BF 1526, grecki frachtowiec Mount Myrto (5.403 BRT)
- 15.06. - w kwadracie BF 1347, płynące w konwoju HX-47, kanadyjski frachtowiec Erik Boye (2.238 BRT) i norweski tankowiec Italia (9.973 BRT).
- 20.06. - w kwadracie BF 1991, szwedzki frachtowiec Tilia Gorthon (1.776 BRT)
- 21.06. - w kwadracie BF 5276, belgijski frachtowiec Luxembourg (5.809 BRT)
- 22.06. - w kwadracie BF 5568, grecki frachtowiec Neion (5.154 BRT)
02.07. U-38 wpłynął do bazy w Wilhelmshaven, kończąc trwający ponad trzy tygodnie patrol.

Patrol 6 (01.08.1940 - 03.09.1940)
01.08. U-38 pod dowództwem Heinricha Liebe wypłynął z bazy w Wilhelmshaven, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielskie statki i okręty w rejonie na zachód od Irlandii. 07.08. Heinrich Liebe zatopił w kwadracie AM 4525, płynący w konwoju HX-61, egipski statek pasażerski Mohamed Ali El-Kebir, przewożący do Gibraltaru, 860 brytyjskich żołnierzy [5]. 11.08. U-38 zatopił w kwadracie AM 4585, płynący w konwoju SL-41, angielski frachtowiec Llanfair (4.966 BRT). 31.08. Heinrich Liebe zatopił w kwadracie AM 5144, płynący w konwoju OB-205, brytyjski frachtowiec Har Zion (2.508 BRT) [6]. W dniu 03.09. U-38 wpłynął do nowej bazy 2 Flotylli U-bootów w Lorient, kończąc trwający ponad cztery tygodnie patrol, po którym Heinrich Liebe został odznaczony Krzyżem Rycerskim za zatopienie 100.000 BRT nieprzyjacielskiego tonażu [7].

Patrol 7 (25.09.1940 - 24.10.1940)
25.09. U-38 pod dowództwem Heinricha Liebe wypłynął z bazy w Lorient, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielskie statki i okręty w rejonie North West Approaches. 01.10. Heinrich Liebe zatopił w kwadracie AL 9295, brytyjski statek pasażerski Highland Patriot (14.172 BRT). W okresie od 17.10. do 19.10. U-38 zatopił trzy statki a jeden uszkodził:
- 17.10. - w kwadracie AM 1632, płynący w konwoju SC-7, grecki frachtowiec Aenos (3.554 BRT)
- 18.10. - w kwadracie AM 1539, płynący w konwoju SC-7, brytyjski frachtowiec Carsbreck (3.670 BRT) [8]
- 19.10. - w kwadracie AL 0357, płynące w konwoju HX-79, frachtowce - holenderski Bilderdijk (6.856 BRT) i brytyjski Matheran (7.653 BRT)
W dniu 24.10. U-38 wpłynął do bazy w Lorient, kończąc trwający ponad cztery tygodnie patrol.

Patrol 8 (18.12.1940 - 22.01.1941)
18.12. U-38 pod dowództwem Heinricha Liebe wypłynął z bazy w Lorient, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielskie statki i okręty w rejonie North West Approaches. W dniu 27.12. U-38 zatopił w kwadracie AL 3687, uszkodzony poprzedniego dnia przez U-95 (typ VIIC, KL Gerd Schreiber), brytyjski frachtowiec Waiotira (12.823 BRT). 31.12. Heinrich Liebe zatopił w kwadracie AL 2787, płynący w konwoju HX-97, szwedzki frachtowiec Valparaiso (3.760 BRT). 22.01. U-38 wpłynął do bazy w Lorient, kończąc trwający pięć tygodni patrol.

Patrol 9 (09.04.1941 - 29.06.1941)
09.04. U-38 pod dowództwem Heinrich Liebe wypłynął z bazy w Wilhelmshaven, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielskie statki okręty w rejonie Freetown. 04.05. Heinrich Liebe zatopił w kwadracie ET 2137, płynący w konwoju OB-310, szwedzki frachtowiec Japan (5.230 BRT). Następnego dnia U-38 zatopił w kwadracie ET 2871, płynący w konwoju OB-309, brytyjski frachtowiec Queen Maud (4.976 BRT). W dniu 17.05. Heinrich Liebe pobrał z niemieckiego tankowca Egerland [9], paliwo i torpedy. W okresie od 23.05. do 31.05. U-38 zatopił pięć statków:
- 23.05. - w kwadracie ET 2178, płynący w konwoju OB-318, holenderski frachtowiec Berhala (6.622 BRT)
- 24.05. - w kwadracie ET 2281, brytyjski frachtowiec Vulcain (4.362 BRT)
- 29.05. - w kwadracie ET 5535, brytyjski frachtowiec Tabaristan (6.251 BRT)
- 30.05. - w kwadracie ET 5694, brytyjski frachtowiec Empire Protector (6.181 BRT)
- 31.05. - w kwadracie ET 5386, norweski frachtowiec Rinda (6.029 BRT)
W dniu 06.06. U-38 po raz drugi miał pobrać paliwo i amunicje z Egerlanda. Jednak 05.05. Egerland został zatopiony. Heinrich Liebe będąc świadkiem tego zdarzenia, zameldował o tym dowództwu a następnie spędził cały następny dzień na bezowocnym poszukiwaniu rozbitków. 08.06. U-38 zatopił w kwadracie ER 3758, brytyjski frachtowiec Kingston Hill (7.628 BRT). W dniu 29.06. U-38 wpłynął do bazy w Lorient, kończąc trwający jedenaście i pół tygodnia patrol. Heinrich Liebe za zatopienie ponad 200.000 ton nieprzyjacielskiego tonażu został odznaczony Liściem Dębu do Krzyża Rycerskiego oraz przeniesiony do pracy w szkolnictwie [10].

Patrol 10 (06.08.1941 - 14.09.1941)
06.08. U-38 pod dowództwem Heinricha Schucha wypłynął z bazy w Lorient, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielskie statki i okręty w rejonie na południowy zachód od Islandii. 18.08. Heinrich Schuch zatopił w kwadracie AD 7969, panamski frachtowiec Longtaker (1.700 BRT). W dniu 14.09. U-38 wpłynął do bazy w Lorient, kończąc trwający pięć i pół tygodnia patrol.

Patrol 11 (15.10.1941 - 21.11.1941)
15.10. U-38 pod dowództwem Heinricha Schucha wypłynął z bazy w Lorient, by zgodnie z rozkazem w drodze powrotnej do kraju przeprowadzić ofensywny patrol. W dniu 21.11. U-38 wpłynął do Bergen, kończąc trwający ponad pięć tygodni patrol.

23.11. U-38 pod dowództwem Heinricha Schucha wypłynął z Bergen, by udać się do Stettina, gdzie przybył 29.11..

Uwagi:
a.) Wrak okrętu podniesiony i złomowany w 1948 roku.

Przypisy:
[1] W czasie I WŚ Georg Peters służył na U-25, U-52 i U-96.
[2] Kapitan Pluvoise nadał sygnał alarmowy, który został przechwycony w Berlinie, co spowodowało, udzielenie Heinrichowi Liebe upomnienia oraz zaostrzenie zasad dotyczących francuskich jednostek "Nie wolno zatrzymywać statków handlowych zidentyfikowanych jako francuskie. Za wszelką cenę unikać incydentów z Francją".
[3] O incydencie tym Heinrich Liebe powiadomił dowództwo oraz ostrzegł inne U-booty przed tego typu niespodziankami.
[4] Heinrich Liebe uratował załogę Inverliffey, holując łodzie ratunkowe poza zasięg płonącej ropy.
[5] Zginęło 320 żołnierzy resztę uratował niszczyciel.
[6] Jedynego ocalałego członka załogi - marynarza Osmana Adema, uratował niszczyciel ORP Błyskawica.
[7] W momencie odznaczenia Heinrich Liebe zatopił 20 statków o tonażu 91.170 BRT.
[8] Carsbreck nie miał szczęścia do U-bootów i 24.10.1941 został zatopiony w kwadracie CG 8492 przez U-564 (typ VIIC, Reinhard Suhren).
[9] Egerland został wysłany na południowy Atlantyk w celu obsługiwania pancernika Bismarck i krążownika Prinz Eugen, podczas ich "korsarskiego rajdu".
[10] W momencie odznaczenia Heinrich Liebe zatopił 34 statki o tonażu 187.267 BRT.

Bibliografia:
http://uboat.net
http://www.ubootwaffe.net
http://www.wlb-stuttgart.de/~www/seekri ... tanker.htm
http://www.uboatarchive.net/BDUKTB.htm
Blair Clay "Hitlera Wojna U-bootów' tom 1
Trojca Waldemar "U-bootwaffe 1939 -1945 " tom 3
Mallmann-Showell P. Jak "U-boats at War - Landings on Hostile Shores"

Godło U-38 (http://home12.inet.tele.dk/ctlh/ubaade/ubaade.html)
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
Ostatnio edytowano 11.11.06, 18:10 przez Brodołak, łącznie edytowano 1 raz
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Postprzez Deusmax » 22.09.06, 22:03

W kolorze
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
Deusmax
Leutnant zur See
 
Tonaż: 134.000 BRT

Dołączył(a): 06.08.06, 22:13
Lokalizacja: Toruń


Posty: 2 • Strona 1 z 1

Powrót do Typ IX



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

cron