1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

U-37 typ IXA

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 4 • Strona 1 z 1

U-37 typ IXA

Postprzez Brodołak » 03.05.06, 13:23

U-37 typ IXA

Stocznia: Deutsche Schiff und Maschinenbau AG, (AG Weser) Bremen
Nr zamówienia: 942
Zamówienie: 29.07.1936
Położenie stępki: 15.03.1937
Wodowanie: 14.05.1938
Wcielenie do służby: 04.08.1938
Nr pocztowy: M 21 204

Przebieg służby:
04.08.1938 - 31.08.1939 - 6 Flotylla U-bootów Hundius, Wilhelmshaven (okręt bojowy)
01.09.1939 - 31.12.1939 - 6 Flotylla U-bootów, Wilhelmshaven (okręt bojowy)
01.01.1940 - 30.04.1941 - 2 Flotylla U-bootów, Wilhelmshaven/Lorient (okręt bojowy)
01.05.1941 - 31.03.1942 - 26 Flotylla U-bootów, Pillau (okręt szkolny)
01.04.1942 - 30.06.1944 - 22 Flotylla U-bootów, Gotenhafen (okręt szkolny)
01.07.1944 - 03.05.1945 - 4 Flotylla U-bootów, Stettin (okręt testowy)
08.05.1945 - Zatopiony przez załogę w zatoce Sonderburg w ramach operacji "Regenbogen"

Dowódcy:
04.08.1938 - 24.09.1939 - KL Heinrich Schuch
25.09.1939 - 06.05.1940 - KK Werner Friedrich Wilhelm Adolf Hartmann
06.05.1940 - 26.10.1940 - KL Viktor Otto Oehrn
26.01.1940 - 02.05.1941 - OL ~ KL Asmus Nicolai Clausen
03.05.1941 - 15.11.1941 - OL ~ KL Johann Ulrich Hermann Folkers
16.11.1941 - 30.06.1942 - OL Gustav-Adolf Janssen
01.07.1942 - 03.01.1943 - OL Albert Lauzemis
04.01.1943 - 19.11.1943 - OL Heinrich Kelling
20.11.1943 - 08.01.1944 - LT ~ OL Peter Gerlach
09.01.1944 - 21.12.1944 - OL Wolfgang Seiler
22.12.1944 - 08.05.1945 - KL Eberhard von Wenden

Odbyte patrole bojowe: 11

Zatopione/uszkodzone statki handlowe: 53 (200.125 BRT) / 1 (9.494 BRT)

Zatopione/uszkodzone okręty wojenne: 2 (2.404 BRT) / 0 (0 BRT)

Patrol 1 (19.08.1939 - 15.09.1939)
19.08. U-37 pod dowództwem Heinricha Schucha wypłynął z bazy w Wilhelmshaven, by zgodnie z rozkazem OKM zając pozycję w pobliżu płw. Iberyjskiego i cieśniny Gibraltarskiej. W razie wybuchu wojny Heinrich Schuch miał atakować nieprzyjacielskie statki i okręty. Na pokładzie U-37 znajdował się tez dowódca Flotylli Hundius, Werner Hartmann, którego zadaniem było koordynowanie działań okrętów typu IXA. W dniu 08.09. Heinrich Schuch otrzymał z dowództwa rozkaz powrotu do kraju. 15.09. U-37 wpłynął do bazy w Wilhelmshaven, kończąc trwający prawie cztery tygodnie patrol.

Patrol 2 (05.10.1939 - 08.11.1939)
05.10. U-37 pod dowództwem Wernera Hartmanna wypłynął z bazy w Wilhelmshaven, by zgodnie z rozkazem w ramach stada U-bootów [1] atakować nieprzyjacielską żeglugę w rejonie Western Approaches. Werner Hartmann jako najstarszy stopniem miał koordynować działania okrętów. 08.10. U-37 zatopił w kwadracie AF 7974, szwedzki frachtowiec Vistula (1.018 BRT). 12.10. U-37 zatopił w kwadracie AM 7241, grecki frachtowiec Aris (4.810 BRT). Werner Hartmann miał poprowadzić wilcze stado do ataku na konwój KJF-3, jednak z powodu opóźnienia związanego z zatopieniem po drodze dwóch statków, nie mógł tego wykonać. 15.10. U-37 zatopił w kwadracie BE 5349, marudera z konwoju KJF-3, francuski frachtowiec Vermont (5.186 BRT). 17.10.Werner Hartmann wraz z innymi U-bootami wchodzącym w skład stada [2] zaatakował konwój HG-3 zatapiając w kwadracie BE 9272, brytyjski frachtowiec Yorkshire (10.184 BRT). W dniu 24.10. U-37, który rozszerzył swój obszar operacyjny aż do podejść do Gibraltaru zatopił trzy statki:
- w kwadracie CG 9467, brytyjski frachtowiec Menin Ridge (2.474 BRT)
- w kwadracie CG 9454, brytyjski frachtowiec Ledbury (3.528 BRT)
- w kwadracie CG 9449, brytyjski frachtowiec Tafna (4.413 BRT)
Dnia 30.06. Werner Hartmann zatopił w kwadracie BF 1711, grecki frachtowiec Thrasyvoulos (3.693 BRT). 08.11. U-37 wpłynął do bazy w Wilhelmshaven, kończąc trwający prawie pięć tygodni patrol.

Patrol 3 (28.01.1940 - 27.02.1940)
28.01. U-37 pod dowództwem Wernera Hartmanna wypłynął z bazy w Wilhelmshaven, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielskie statki i okręty w rejonie płw. Iberyjskiego. Werner Hartmann w drodze do swojego rejonu operacyjnego miał wysadzić w Irlandii dwóch agentów [3]. 04.02. U-37 zatopił dwa statki:
- w kwadracie AN 4126, norweski frachtowiec Hop (1.365 BRT)
- w kwadracie AN 2184, brytyjski frachtowiec Leo Dawson ( 4.330 BRT)
W dniu 08.02. Werner Hartmann wysadził w zatoce Dingle na południowo zachodnim wybrzeżu Irlandii obydwu agentów [4]. 10.02. U-37 otrzymał z dowództwa rozkaz udania się do zachodniego wejścia do kanału La Manche, gdzie wraz z U-48 (typ VIIB) i innymi dostępnymi U-bootami, miał wziąć udział w zasadzce na zespół okrętów brytyjskich w składzie lotniskowiec Ark Royal pancernik Renown eskortujących powracający do kraju krążownik Exeter. Tego samego dnia Werner Hartmann zatopił w kwadracie AM 7969, norweski frachtowiec Silja (1.259 BRT). 11.02 U-37 zatopił ogniem z działa w kwadracie BF 1143, brytyjski trawler Togimo (290 BRT). 15.02. Werner Hartmann został zwolniony z udziału w zasadzce w związku z zawinięciem okrętów brytyjskich do bazy. Tego samego dnia U-37 zatopił w kwadracie BF 1922, duński frachtowiec Aase (1.206 BRT) a następnie skierował się do swojego rejonu operacyjnego w pobliżu płw. Iberyjskiego. 17.02. Werner Hartmann zatopił w kwadracie BF 7555, płynący w konwoju OG-18, brytyjski frachtowiec Pyrrhus ( 7.418 BRT). Następnego dnia U-37 zatopił dwa statki:
- w kwadracie BF 7837, płynący w konwoju 10-RS, francuski frachtowiec P.L.M. 15
- w kwadracie BF 7482, grecki frachtowiec Ellin (4.917 BRT).
W dniu 27.02. U-37 wpłynął do bazy w Wilhelmshaven, kończąc trwający ponad cztery tygodnie patrol.

Patrol 4 (30.03.1940 - 18.04.1940)
30.03. U-37 pod dowództwem Wernera Hartmanna wypłynął z bazy w Wilhelmshaven, by zgodnie z rozkazem eskortować krążownik pomocniczy Atlantis podczas jego próby przedarcia się na Atlantyk. 06.04. Werner Hartmann otrzymał z dowództwa rozkaz nakazujący mu udanie się pobliże Narwiku. Następnego dnia U-37 zameldował dowództwu, że zakończył eskortowanie Atlantisa. Ponieważ okręt Hartmanna nie zdążyłby na czas w pobliże Narwiku, dowództwo wyznaczyło na jego miejsce U-64 (typ IXB), który eskortował krążownik pomocniczy Orion. Werner Hartmann miał zastąpić U-64 w roli okrętu eskorty, jednak do planowanego spotkania z Orionem na wyznaczonej pozycji nie doszło. 09.04. U-37 otrzymał z dowództwa rozkaz udania się do obszaru położonego na północny zachód od Szetlandów, gdzie miał za zadanie atakować nieprzyjacielskie statki i okręty wojenne. W okresie od 10.04 do 12.04. Werner Hartmann zatopił trzy statki:
- 10.04. - w kwadracie AE 9273, norweski frachtowiec Tosca (5.128 BRT) i szwedzki tankowiec Sveaborg (9.076 BRT)
-12.04. - w kwadracie AF 7829, brytyjski frachtowiec Stancliffe (4.511 BRT)
W dniu 13.04. Werner Hartmann zameldował dowództwu o kontakcie z nieprzyjacielskim okrętem podwodnym na północ od Szetlandów. Tego samego dnia U-37 zameldował dowództwu o ataku na krążownik typu Glasgow, w kwadracie AF 7835. 15.04. Werner Hartmann wysłał kolejny meldunek do dowództwa o kontakcie z podejrzanym okrętem w kwadracie AF 7942. Z powodu kończącego się paliwa Werner Hartmann, zmuszony był wracać do kraju. 18.04. U-37 wpłynął do bazy w Wilhelmshaven, kończąc trwający ponad dwa tygodnie patrol.

Patrol 5 (15.05.1940 - 09.06.1940)
15.05. U-37 pod dowództwem Viktora Oehrna wypłynął z bazy w Wilhelmshaven, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielskie statki i okręty w rejonie płw. Iberyjskiego. 19.05. Viktor Oehrn zatopił w kwadracie AM 2885, szwedzki frachtowiec Erik Frisell (5.066 BRT). 22.05. U-37 uszkodził w kwadracie BF 1597, brytyjski frachtowiec Dunster Grange (9.494 BRT). Viktor Oehrn atakował też rejonie Western Approaches pięcioma torpedami z poprawionym zapalnikiem magnetycznym zauważony statek. Wszystkie torpedy zawiodły, o czym dowódca U-37 zameldował dowództwu. W okresie od 24.05. do 03.06. Viktor Oehrn zatopił osiem statków a jeden uszkodził:
- 24.05. - w kwadracie BF 1983, grecki frachtowiec Kyma (3.994 BRT)
- 27.05. - w kwadracie BF 9926, argentyński frachtowiec Uruguay (3.425 BRT)
- 27.05. - w kwadracie BF 9912, brytyjski frachtowiec Sheaf Mead (5.008 BRT)
- 28.05. - w kwadracie CG 2131, francuski trawler Julien (177 BRT)
- 28.05. - w kwadracie BF 7787, francuski statek pasażerski Brazza (10.387 BRT)
- 29.05. - w kwadracie CG 2237, francuski frachtowiec Marie Jose (2.477 BRT)
- 29.05. - w kwadracie CG 2260, uszkodził brytyjski tankowiec Telena (7.406 BRT)
- 01.06. - w kwadracie BE 9991, grecki frachtowiec Ioanna (950 BRT)
- 03.06. - w kwadracie BE 6872, fiński frachtowiec Snabb ( 2.317 BRT)
W dniu 09.06. U-37 wpłynął do bazy w Wilhelmshaven, kończąc trwający trzy i pół tygodnia patrol.

Patrol 6 (01.08.1940 - 12.08.1940)
01.08. U-37 pod dowództwem Viktora Oehrna wypłynął z bazy w Wilhelmshaven, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielskie statki i okręty w rejonie na zachód od Irlandii. 08.08. Viktor Oehrn zatopił w kwadracie AM 7124, brytyjski frachtowiec Upwey Grange (9.130 BRT). Z powodu awarii U-37 przerwał patrol i udał się do nowej bazy 2 Flotylli U-bootów w Lorient, gdzie zawinął 12.08, kończąc trwający zaledwie półtora tygodnia patrol.

Patrol 7 (17.08.1940 - 30.08.1940)
17.08. U-37 pod dowództwem Viktora Oehrna wypłynął z bazy w Lorient, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielskie statki i okręty w rejonie na południowy zachód od Irlandii. W okresie od 23.08. do 27.08. Viktor Oehrn zatopił sześć statków i jeden okręt eskortowy:
- 23.08. - w kwadracie AL 5722, płynący frachtowiec konwoju OA-200, norweski frachtowiec Keret (1.718 BRT)
- 23.08. - w kwadracie AL 4714, płynący w konwoju OA-200, brytyjski frachtowiec Severn Leigh (5.242 BRT)
- 24.08. - w kwadracie AK 6333, płynący Pejzance konwoju SC-1 eskortowiec HMS Penzance (1.025 BRT)
- 24.08. - w kwadracie AK 6698, płynący w konwoju OA-200, brytyjski frachtowiec Brookwood (5.100 BRT)
- 25.08. - w kwadracie AL 44, brytyjski frachtowiec Yewcrest (3.774 BRT)
- 25.08. - w kwadracie AK 6327, płynący w konwoju SC-7, brytyjski frachtowiec Blairmore (4.141 BRT)
- 27.08. - w kwadracie BE 2187, grecki frachtowiec Theodoros T. (3.409 BRT)
W dniu 30.08. U-37 wpłynął do bazy w Lorient, kończąc trwający prawie dwa tygodnie patrol.

Patrol 8 (24.09.1940 - 22.10.1940)
24.09. U-37 pod dowództwem Viktora Oehrna wypłynął z bazy w Lorient, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielskie statki i okręty w rejonie na zachód od Irlandii. W okresie od 27.09. do 13.10. Viktor Oehrn zatopił sześć statków:
- 27.09. - w kwadracie AL 9731, egipski frachtowiec Georges Mabro (2.555 BRT)
- 28.09. - w kwadracie AL 5753, uszkodzony przez U-32 (typ VIIA), brytyjski frachtowiec Corrientes (6.863 BRT)
- 30.09. - w kwadracie AL 9267, płynący w konwoju OB-220, brytyjski frachtowiec Heminge (2.499 BRT)
- 30.09. - w kwadracie AL 6832, brytyjski frachtowiec Samala (5.390 BRT)
- 06.10. - w kwadracie AL 8424, płynący w konwoju OA-222, brytyjski tankowiec British General (6.989 BRT)
- 13.10 - w kwadracie AM 1694, płynący w konwoju HX-77, brytyjski frachtowiec Stangrant (5.804 BRT)
W dniu 22.10. U-37 wpłynął do bazy w Lorient, kończąc trwający cztery tygodnie patrol. Viktor Oehrn za zatopienie 100.000. BRT nieprzyjacielskiego tonażu otrzymał Krzyż Rycerski, po czym powrócił do sztabu Dönitza [5].

Patrol 9 (28.11.1940 - 07.01.1941)
28.11. U-37 pod dowództwem Nicolaia Clausena wypłynął z bazy w Lorient by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielskie statki i okręty rejonie wybrzeży Afryki Północnej i płw. Iberyjskiego. W okresie od 01.12. do 19.12. Nicolai Clausen zatopił sześć statków i jeden okręt podwodny:
- 01.12. - w kwadracie CG 18, brytyjski frachtowiec Palmella (1.578 BRT)
- 02.12. - w kwadracie CF 3989, płynące w konwoju OG-46 frachtowce - szwedzki Gwalia (1.258 BRT) i brytyjski Jeanne M. (2.465 BRT)
- 04.12. - w kwadracie CG 5837, płynący w konwoju OG-46, szwedzki frachtowiec Daphne (1.513 BRT)
- 16.12. - w kwadracie DH 9594, hiszpański frachtowiec San Carlos (223 BRT)
- 19.12. - w kwadracie DH 96, francuski tankowiec floty Rhone (2.785 BRT) i francuski okręt podwodny Sfax (1.379 BRT) [6].
W dniu 07.01. U-37 wpłynął do bazy w Lorient, kończąc trwający ponad pięć tygodni patrol.

Patrol 10 (30.01.1941 - 18.02.1941)
30.01. U-37 pod dowództwem Nicolaia Clausena wypłynął z bazy w Lorient, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielskie statki i okręty w pobliżu wybrzeży Afryki Północnej. 09.02. Nicolai Clausen zauważył konwój HG-53, o którym zameldował dowództwu. W przeprowadzonym ataku U-37 zatopił w kwadracie CG 7555 dwa płynące w nim brytyjskie frachtowce Courland (1.325 BRT) i Estrellano (1.983 BRT). Ponieważ na wodach w pobliżu płw. Iberyjskiego znajdował się krążownik Admiral Hipper a sam konwój był w zasięgu stacjonujących na wybrzeżu atlantyckim Francji samolotów FW-200 Condor, Dönitz podjął decyzję o przeprowadzeniu skoordynowanego ataku U-boota, okrętu nawodnego i lotnictwa na konwój. U-37 otrzymał z dowództwa rozkaz nakazujący mu płyniecie za konwojem i wysyłanie sygnałów naprowadzających. Późnym popołudniem nad konwój nadleciały samoloty FW-200, które zatopiły pięć statków. Nicolai Clausen ciągle płynący za konwojem nadal wysyłał sygnały naprowadzające, oczekując przybycia Admirala Hippera. 10.02. U-37 w ponownym ataku na konwój zatopił w kwadracie CF 9645, brytyjski frachtowiec Brandenburg (1.473 BRT). Admiral Hipper nie zaatakował jednak konwoju HG-53, gdyż 12.02. napotkał inny płynący z Sierpa Leone, który miał połączyć się z HG-53. Z powodu braku torped Nicolai Clausen musiał wracać do bazy. 18.02. U-37 wpłynął do bazy w Lorient, kończąc trwający ponad dwa tygodnie patrol.

Patrol 11 (27.02.1941 - 22.03.1941)
27.02. U-37 pod dowództwem Nicolaia Clausena wypłynął z bazy w Lorient, by zgodnie z rozkazem w trakcie rejsu powrotnego do kraju, przeprowadzić ofensywny patrol na północny zachód od Irlandii. 06.03. Nicolai Clausen otrzymał z dowództwa rozkaz udania się w kierunku zauważonego przez Günthera Priena konwoju OB-293. 07.03. U-37 zatopił w kwadracie AL 2587, grecki frachtowiec Mentor (3.050 BRT). Tego samego dnia Nicolai Clausen wysłał sygnał z żądaniem naprowadzenia na konwój OB-293 sygnałem radiowym. W dniu 09.03. U-37 otrzymał z dowództwa rozkaz udania się na północne stanowisko meteorologiczne i przesyłania raportów pogodowych potrzebnych Luftwaffe do ataku na brytyjskie porty morskie. 12.03. Nicolai Clausen zatopił w kwadracie AM 1461, islandzki trawler Petursey (91 BRT). 16.03 U-37 otrzymał z dowództwa rozkaz podania swojej pozycji, w związku z planowanym atakiem na konwój HX-112. Ponieważ U-37 wraz z U-99 (typ VIIB) znajdował się najbliżej, otrzymał rozkaz udania się z maksymalną prędkością w kierunku konwoju. W nocy z 16 na 17.03. Nicolai Clausen nawiązał kontakt z konwojem HX-112. O godzinie 00:50 U-37 płynący po powierzchni został wykryty i zaatakowany przez niszczyciel HMS Walker, który zamierzał go staranować. Nicolaiowi Clausenowi udało się wykonać alarmowe zanurzenie 30 metrów przed dziobem niszczyciela, który przeszedł dokładnie nad U-37 uderzając w niego i zrzucając bomby głębinowe nastawione na wybuchy na 60 metrach. Atak ten spowodował poważne uszkodzenia, które zmusiły Nicolaia Clausen do przerwania patrolu i powrotu do kraju. 22.03. U-37 wpłynął do Kiel, kończąc trwający ponad trzy tygodnie patrol.

Uwagi:
a.) U-37 podczas służby jako okręt testowy, był wyposażony w celu przeprowadzenia testów w kiosk przeznaczony dla U-bootów typu XXI, z którym wykonywał rejsy próbne po Bałtyku. Kiosk miał formę otwartą od góry. W wyniku przeprowadzonych prób na seryjnie budowanych U-bootach typu XXI, zamknięto ją, uzyskując w ten sposób lepszą hydrodynamikę.


Przypisy:
[1] Inne okręty należące do stada to U-40 (Wolfgang Barten), U-42 (Rolf Dau) typu IXA i U-45 (Alexander Gelhaar), U-46 (Herbert Sohler), U-48 (Herbert Schultze) typu VIIB.
[2] U-46 (Herbert Sohler) i U-48 (Herbert Schultze) pozostałe okręty wchodzące pierwotnie w skład stada U-40, U-42 typu IXA i U-45 typu VIIB zostały zatopione.
[3] Ernst Weber-Drohl (61 lat), były akrobata oraz Wilhelm Preetz, były steward okrętowy. Celem ich misji było podsycanie nastroi antybrytyjskich w Irlandii.
[4] W ciągu kilku dni od wylądowania wywiad bądź policja wykryli ich i aresztowali.
[5] W momencie nadania odznaczenia Viktor Oehrn zatopił 24 jednostki o tonażu 104.846 BRT oraz uszkodził jedną jednostkę o tonażu 9.949 BRT.
[6] Okręty podlegające rządowi w Vichy.

Bibliografia:
http://uboat.net
http://www.ubootwaffe.net
http://www.uboatarchive.net/BDUKTB.htm
Blair Clay "Hitlera Wojna U-bootów" tom 1
Perepeczko Andrzej "Burza nad Atlantykiem" tom 1
Trojca Waldemar "U-bootwaffe 1939 - 1945" tom 3

Godło U-37 (http://home12.inet.tele.dk/ctlh/ubaade/ubaade.html)
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.769.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Re: U-37 typ IXA

Postprzez Gajusz Mariusz » 14.07.21, 16:48

Witam!

Czy jest znana jakakolwiek fotografia U-37 z próbami kiosku dla typ XXI?
Gajusz Mariusz
Oberfähnrich zur See
 
Tonaż: 91.000 BRT

Dołączył(a): 19.03.18, 16:32

Re: U-37 typ IXA

Postprzez Jatzoo » 17.07.21, 20:57

Z książki "U 2540" Eckarda Wetzela (sorry za jakość):

u37_1.jpg

u37_2.jpg
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
Jatzoo
Grossadmiral
Grossadmiral
Global Mod
 
Tonaż: 2.342.000 BRT

Dołączył(a): 22.08.02, 15:03

Re: U-37 typ IXA

Postprzez Gajusz Mariusz » 19.07.21, 17:09

Dziękuję!
Gajusz Mariusz
Oberfähnrich zur See
 
Tonaż: 91.000 BRT

Dołączył(a): 19.03.18, 16:32


Posty: 4 • Strona 1 z 1

Powrót do Typ IX



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość