1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

U-198 Typ IXD2

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 1 • Strona 1 z 1

U-198 Typ IXD2

Postprzez Brodołak » 26.02.09, 07:28

U 198 Typ IXD2

Stocznia: Deutsche Schiff- und Maschinenbau AG, (AG Weser) Bremen
Numer zamówienia: 1044
Zamówienie: 04.11.1940
Położenie stępki: 01.08.1941
Wodowanie: 15.06.1942
Wcielenie do służby: 03.11.1942
Numer pocztowy: M 49 158

Przebieg służby:
03.11.1942 - 31.03.1943 - 4 Flotylla U-bootów, Stettin (szkolenie załogi)
01.04.1943 - 12.08.1944 - 12 Flotylla U-bootów, Bordeaux (okręt bojowy)
12.08.1944 - Zatopiony w pobliże Seszeli (pozycja 03.35S, 52.49E) bombami głębinowymi przez brytyjską fregatę HMS Findhorn i indyjski eskortowiec HMIS Godavari.

Dowódcy:
03.11.1942 - 15.01.1944 - FK Werner Hartman (KR)
21.01.1944 - 12.08.1944 - OL Burkhard Heusinger von Waldegg

Liczba patroli: 2

Zatopione/uszkodzone statki handlowe: 11 (59.690 ton)/0

Zatopione/uszkodzone okręty wojenne: 0/0

Patrol 1 (09.03.1943 - 24.09.1943)
09.03. U 198 pod dowództwem Wernera Hartmanna wypłynął z bazy w Kiel, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę na Południowym Atlantyku i Oceanie
Indyjskim. W dniu 5 kwietnia okręt Wernera Hartmanna został dwukrotnie bezskutecznie zaatakowany na północny - wschód od wysp Zielonego Przylądka przez samolot Sunderland H z 204 Sqn, raz o godzinie 18:10 czterema bombami głębinowych, z których jedna trafiła w rufę po czym wypadła za burtę nie eksplodując i drugi raz o godzinie 20:40 kolejnymi czterema bombami głębinowymi. W połowie maja U 198 opłynął przylądek Dobrej Nadziei wpływając na Ocean Indyjski, po czym rozpoczął patrol na wodach położonych u wschodnich wybrzeży Południowej Afryki. W dniu 17 maja Werner Hartmann zaatakował na północ od portu w Durbanie konwój LMD-17 zatapiając o godzinie 14:12 w kwadracie marynarki KP 8441 należący do brytyjskiego armatora Walter Runciman & Co Ltd z Newcastle frachtowiec Northmoor (4.392 ton). Oprócz w/w sukcesu dowódca U 198 zameldował też o prawdopodobnym zatopieniu kolejnego statku. Wkrótce po tym ataku okręt Hartmanna został wykryty i zaatakowany przez należące do eskorty konwoju dwa trawlery z. o. p. i jeden samolot. Podczas kliku godzinnego polowania oba trawlery zrzuciły w sumie 55 bomb głębinowych, które nie spowodowały na okręcie Hartmanna większych uszkodzeń. Trzy dni później 19 maja płynący na powierzchni U 198 został wykryty o godzinie 20:58 w kwadracie marynarki KP 85 przez brytyjski samolot Catalina J z 262 Sqn RAF. Werner Hartmann widząc nadlatującego napastnika rozkazał obsadzić działka przeciwlotnicze i otworzyć ogień zaporowy. Mimo tego utrudnienia brytyjska maszyna przeprowadziła jednak atak zrzucając sześć niecelnych bomb głębinowych. Na skutek ognia przeciwlotniczego Catalina została poważnie uszkodzona, odlatując do bazy na jednym silniku. W dniu 29 maja Werner Hartmann zatopił o godzinie 19:37 w kwadracie marynarki JA 1223 należący do brytyjskiego armatora Stott, Mann & Fleming Ltd z Newcastle frachtowiec Hopetarn (5.231 ton), z którego załogi do niewoli wzięto drugiego oficera. Trzy dni później 31 maja U 198 nawiązał kontakt z małym konwojem, ale zanim zdążył go zaatakować został wykryty i bezskutecznie zaatakowany przez należącą do sił eskorty korwetę. Niedługo potem podążający za konwojem okręt Hartmanna został wykryty i bezskutecznie zaatakowany o godzinie 19:43 w kwadracie marynarki KQ 77 przez osłaniający konwój z powietrza brytyjski samolot Catalina C z 262 Sqn RAF. Na skutek alarmowego zanurzenia U 198 utracił ostatecznie kontakt z celem. W dniach 5 i 6 czerwca Werner Hartmann storpedował dwa statki:
- 05.06. storpedował i uszkodził dwiema torpedami o godzinie 07:50 w kwadracie marynarki KP 59889 należący do brytyjskiego armatora British India Steam Navigation Co Ltd z Londynu frachtowiec Dumra (2.304 ton), który zatonął dziesięć minut później po trafieniu trzecią torpedą (z załogi statku do niewoli wzięto kapitana Wilfreda C. Crippsa i głównego mechanika Henry'ego Townsenda Grahama),
- 06.06. storpedował i uszkodził jedną torpedą o godzinie 13:18 w kwadracie marynarki KP 9754 należący do amerykańskiego armatora Marine Transport Lines Inc z Nowego Jorku frachtowiec William King (7.176 ton), który został zatopiony przy pomocy wystrzelonej o godzinie 14:04 drugiej dobijającej torpedy (wystrzelona o godzinie 13:46 pierwsza dobijająca torpeda minęła cel).
W dniu 22 czerwca U 198 spotkał się 600 mil na południe od wyspy Mauritius z tankowcem Charlotte Schliemann, z którego pobrano paliwo i prowiant oraz przekazano w zamian dwóch jeńców z Dumry. Po uzupełnieniu zapasów Werner Hartmann powrócił w rejon położony na południe od kanału Mozambickiego. W dniu 6 lipca Werner Hartmann storpedował i uszkodził jedną torpedą o godzinie 19:59 w kwadracie marynarki KP 3813 należący do greckiego armatora Ath N. Coulouras z Aten frachtowiec Hydraios (4.476 ton), który został dobity przy pomocy kolejnej wystrzelonej o godzinie 20:17 torpedy. Po zatonięciu statku U 198 podpłynął w pobliże łodzi ratunkowych, żeby przesłuchać rozbitków. W trakcie jego trwania na polecenie Wernera Hartmanna skonfiskowano papiery okrętowe i kasę okrętową. Następnego dnia Werner Hartmann zaatakował o godzinie 06:45 ogniem artyleryjskim w kwadracie marynarki KP 3819 należący do brytyjskiego armatora Williamson & Co z Hong Kongu frachtowiec Leana (4.742 ton). Po wystrzeleniu 147 pocisków kal. 10,5 cm wrak frachtowca został o godzinie 08:10 dobity przy pomocy jednej torpedy. Z załogi Leany na polecenie dowódcy U 198 do niewoli wzięto kapitana Josepha Crosthwaite'a. W dniu 1 sierpnia Werner Hartmann storpedował i ciężko uszkodził o godzinie 18:51 w kwadracie marynarki KP 3755 płynałcy w konwoju BC-2 należący do holenderskiego armatora NV Stoomvaart Mij ´Nederland´ z Amsterdamu frachtowiec Mangkalihat (8.457 ton). Uszkodzona jednostka mimo podjętych natychmiast prób jej uratowania zatonęła w dniu 4 maja płynąc na holu holownika oceanicznego HMS Prudent. W dniu 20 sierpnia wracający do bazy U 198 odebrał meldunek U 197 (typ IXD2) o ataku i uszkodzeniu go, który następnie przekazano dowództwu. W dniu 24.09. U 198 wpłynął do bazy w Bordeaux, kończąc trwający ponad dwadzieścia osiem tygodni patrol.

W dniu 15 stycznia 1944 roku Werner Hartmann zdał obowiązki dowódcy U 198 byłemu I WO na U 177 (typ IXd2) OL Burkhardowi Heusingerowi von Waldegg, samemu obejmując stanowisko FdU Mittelmeer.

23.03.1944 U 198 pod dowództwem Burkharda Heusinger von Waldegg wypłynął z bazy w Bordeaux, by trzy dni później 25 marca wpłynąć do bazy w La Pallice.

Patrol 2 (20.04.1944 - 12.08.1944)
20.04. U 198 pod dowództwem Burkharda Heusingera von Waldegg wypłynął z bazy w La Pallice, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę na Oceanie Indyjskim. W trakcie rejsu przez Atlantyk okręt Burkharda Heusingera von Waldegg przez kilka dni wymykał się tropiącej go grupie lotniskowca eskortowego. W dniu 16 czerwca U 198 zatopił na północny - zachód od Cape Castle w Południowej Afryce w kwadracie marynarki GR 4931 należący do południowo afrykańskiego armatora Union Government of South Africa z Kapsztadu frachtowiec Columbine (3.268 ton). Po opłynięciu przylądka Dobrej Nadziei Burkhard Heusinger von Waldegg operował od początku lipca u wschodnich wybrzeży Południowej Afryki. W dniu 6 lipca przebywający na wysokości Durbanu U 198 został zaatakowany i lekko uszkodzony przez dwa stacjonujące w Południowej Afryce samoloty Ventura. W dniu 15 lipca Burkhard Heusinger von Waldegg zatopił w kwadracie marynarki KP 3568 należący do brytyjskiego armatora T. & J. Harrison z Liverpoolu frachtowiec Director (5.107 ton). Pięć dni późnej 19 lipca U 198 bezskutecznie zaatakował dwoma torpedami nieprzyjacielski frachtowiec. Dalsze ataki na ten statek zostały udaremnione przez jedną z trzech korwet, która po wykryciu okrętu von Waldegga przystąpiła do kontrataku. Od początku sierpnia U 198 operował u wybrzeży Mozambiku, gdzie w dniu 5 sierpnia bezskutecznie zaatakował frachtowiec typu Liberty. W następnych dwóch dniach Burkhard Heusinger von Waldegg zatopił dwa statki:
- 06.08. w kwadracie marynarki KP 5839 płynący w konwoju DKA-21 należący do brytyjskiego armatora Andrew Weir & Co z Londynu frachtowiec Empire City (7.295 ton),
- 07.08. w kwadracie marynarki LT 23 należący do brytyjskiego armatora Lyle Shipping Co Ltd z Glasgow frachtowiec Empire Day (7.242 ton).
Z tego ostatniego statku do niewoli wzięto głównego mechanika Roberta Courteney'a Selfe. Zaalarmowane ostatnimi atakami okrętu podwodnego w tym rejonie alianckie dowództwo skierowało przeciwko niemu TG 66 złożoną m.in. z dwóch lotniskowców eskortowych HMS Begum i HMS Shah. W dniu 10 sierpnia U 198 zmuszony był zanurzyć się przed nadlatującym samolotem TBF-1 Avenger pochodzącym z lotniskowca HMS Shah. Tego samego dnia Burkhard Heusinger von Waldegg wymknął się skierowanej na miejsce kontaktu fregacie. W dniu 11 sierpnia U 198 został bezskutecznie zaatakowany pięcioma bombami głębinowymi przez bazujący na lądzie samolot Ventura. Tego samego dnia okręt Burkharda Heusingera von Waldegg został wykryty i bezskutecznie zaatakowany przez brytyjski samolot Catalina C z 248 Sqn RAF, który dodatkowo podał jego aktualną pozycje. Rankiem 12 sierpnia U 198 został dostrzeżony przez pochodzący z HMS Shah samolot TBF-1 Avenger, który ściągnął na pomoc fregatę HMS Findhorn oraz indyjski eskortowiec HMIS Godavari. Oba okręty w serii ataków jakie miały wkrótce miejsce zatopiły okręt Burkharda Heusingera von Waldegg wraz z całą załogą w kwadracie marynarki LK 6945.

Uwagi:
a.) Podczas ceremonii wcielenia okrętu do służby obowiązki dowódcy w zastępstwie Wernera Hartmanna pełnił FK Werner Musenberg.
b.) W dniu 5 stycznia 1944 roku zmarł/zginął w Bordeaux MechObGfr Paul Schätz (ur. 21.12.1921).

Członkowie załogi U 198 polegli w dniu 12.08.1944 (w kolejności alfabetycznej):
Arndt Fritz MtrOGfr 20.06.1925
Bajon Josef MaschOGfr 21.07.1923
Behm Ernst MtrGfr 17.01.1923
Beutnagel Herbert-Ernst MechGfr 09.02.1924
Böhm Ludwig MechGfr 13.07.1924
Boldt Walter MaschOGfr 27.02.1924
Bräutigam Max MaschOGfr 10.05.1923
Bresilge Horst-Günter MaschOGfr 05.07.1923
Bühler Walter FkOGfr 16.01.1924
Collin Helmut MtGfr 05.07.1925
Einenkel Egon MaschOGfr 07.03.1924
Feist Hans FkOGfr 03.02.1924
Fiedler Wolfgang MaschGfr 07.04.1924
Friedrichs Werner MaschOGfr 05.08.1923
Frohwein Karl-Heinz OLt.ing 01.06.1920
Frontzeck Karl OStrm 01.04.1915
Frowein Karl-Heinz OLt.ing.LI 01.06.1920
Georg von Ritter Eberhard Lt.z.S 16.03.1923
Goldschmidt Rudolf OMaschMt 24.02.1922
Göntgen Jakob OMasch 05.12.1917
Grevenig Walter OMaschMt 07.12.1919
Hamann Hans SanOGfr 03.03.1921
Hebel Julius MaschOGfr 20.03.1924
Heinicke Fritz MaschOGfr 14.08.1923
Hempel Harry MtrOGfr 21.03.1923
Hespelt Erich MaschMt 25.05.1920
Hesse Heinz-Otto Lt.z.S 07.12.1920
Heusinger-Waldegg von Burkhard OLt.z.S.01.04.43 27.05.1920
Hillecke Gerhard MtrOGfr 24.05.1923
Hoffmann Paul BtsMt 01.05.1920
Hohnert Otto Lt.ing 15.03.1924
Hoppe Herbert FkMt 12.06.1922
Hormanns Hugo MtrOGfr 30.09.1924
Katzelberger Leopold BtsMt 12.11.1921
Kaufmann Wilhelm MechOGfr 07.04.1924
Koch Hans MechGfr 25.02.1925
Körber Paul MechOGfr 13.08.1922
Krause Walter MaschMt 15.07.1920
Krüger Kurt MaschOGfr 26.06.1924
Lärm Paul OMaschMt 12.12.1918
Lunow Fritz MaschOGfr 10.10.1923
Mierzwa Hubert MaschGfr 20.12.1923
Mißfelder Hans or Otto OFkMt 20.05.1921
Mühl Ernst MtrOGfr 31.03.1922
Nick Johannes-Josef FkOGfr 14.12.1924
Nuhr Ludwig MtrGfr 04.11.1924
Odrian Siegfried BtsMt 30.06.1921
Papke Egon OLt.z.S 17.03.1916
Patzeck Wilhelm MaschGfr 07.07.1924
Pfeifer Günter MtrOGfr 24.12.1923
Pick Otto OMasch.(E) 17.03.1913
Pluskota Rudolf MtrOGfr 19.12.1924
Ritter von Georg-Eberhardt Lt.z.S 16.03.1923
Rohmann Walter OMasch 21.08.1915
Röhnert Horst MtrOGfr 03.08.1924
Roisch Hans MaschMt 07.12.1923
Schmidt Karl-Heinz MtrOGfr 30.06.1925
Schmieder Richard MaschGfr 09.11.1924
Schwender Karl MtrOGfr 29.05.1924
Seiborski Stanislaw ObGfr 09.05.1921
Steck Thomas OMaschMt 10.02.1921
Steinhorst Hans OMaschMt 06.10.1919
Stemann Hans-Peter Dr 23.08.1911
Stieber Emil MtrOGfr 16.02.1924
Trautner Franz OMaschMt 13.05.1921
Ullrich Helmut MaschGfr 22.02.1924
Wagner Konstantin Btsm 01.02.1914

Bibliografia:
http://uboat.net
www.ubootwaffe.net
http://uboatarchive.net/BDUKTB30269.htm
http://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/chronik.htm
http://www.u-boot-archiv.de/
http://www.u-historia.com/
Blair Clay - Hitlera Wojna U-bootów tom I i II
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die U-boot-Kommandanten tom 1
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Der U-Boot-Bau auf Deutschen Werften von 1935 bis 1945 tom 2
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Erfolge von September 1939 bis Mai 1945 tom 3
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Verluste von September 1939 bis Mai 1945 tom 4
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die Ritterkreuzträger der U-Boot-Waffe von 1939 bis Mai 1945 tom 5
Trojca Waldemar - U-bootwaffe 1939-1945 cz. 1, 2, 3
Wynn Kenneth U-Boot-Operationen im Zweiten Weltkrieg Einsatzgeschichte U1-U510 tom 1
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.769.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Posty: 1 • Strona 1 z 1

Powrót do Typ IX



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

cron