1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

U-195 typ IXD-1

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 1 • Strona 1 z 1

U-195 typ IXD-1

Postprzez ObltzS » 27.10.06, 18:25

ARCHIWUM NIEMIECKICH OKRĘTÓW PODWODNYCH 1935 - 1945
 
U-195

DANE PODSTAWOWE :
Typ, wariant - IX D-1
Klasa - podwodny krążownik
Data zlecenia budowy - 04.11.1940
Stocznia - Deutsche Schiff- und Maschinenbau A. G. Weser, Bremen
Seria - U-180; U-195
Nr budowy - 1041
Data położenia stępki - 15.05.1941
Wodowanie - 08.04.1942
Wejście do służby - 05.09.1942
Warunki budowy [WTWiO] - Baubelehrung U-Boote Nordsee, Bremen / Kriegsschiffbaulehrabteilung für Unterseeboote Nordsee, Bremen/6.KLA, Bremen
Dowódca okrętu w czasie prób zdawczo-odbiorczych / stopień -
Heinz Buchholz, Kapitänleutnant [1]
Nr poczty polowej - M 49 317
 
DOWÓDCY OKRĘTU :
Nazwisko / stopień / okres -
Heinz Buchholz, Kapitänleutnant, 05.09.1942 do ??.10.1943, [2],
okręt bez dowódcy, ??.10.1943 do ??.04.1944 [3],
Friedrich Steinfeldt, Oberleutnant zur See [4], ??.04.1944 do 06.05.1945,
??-?? jako "I-506", 06.05.1945 do ??.08.1945 [5]
 
PRZYDZIAŁ SŁUŻBOWY DO FLOTYLLI U-BOOTÓW :
Okres / nr i rodzaj flotylli / miejsce stacjonowania -
05.09.1942 do 31.03.1943 4 U-Flottille Stettin, Ausbildungsboot
01.04.1943 do ??.09.1943 12 U-Flottille Bordeaux, Frontboot
??.10.1943 do ??.04.1944 bez przydziału służbowego,
przebudowa na okręt transportowy
??.05.1944 do 30.09.1944 12 U-Flottille Bordeaux, Frontboot
01.10.1944 do 06.05.1945 33 U-Flottille Flensburg, Penang /
Batavia Malesia, Frontboot für
Transportunternehmungen
06.05.1945 do ??.08.1945 przejęty po kapitulacji Niemiec przez
Cesarską Marynarkę Japonii

 
ODBYTE PATROLE BOJOWE :
Liczba patroli bojowych - 3
Liczba zatopionych statków - 2
Liczba uszkodzonych statków - 1
Liczba zatopionych okrętów wojennych - 0
Liczba uszkodzonych okrętów wojennych - 0
Tonaż statków zatopionych - 14.391 BRT
Tonaż statków uszkodzonych - 6.797 BRT
Tonaż okrętów zatopionych - 0
Tonaż okrętów uszkodzonych - 0
 
SZCZEGÓŁY REJSÓW - PATROLI BOJOWYCH :
Okręty typu IX D-1 były pierwotnie projektowane i budowane jako podwodne krążowniki do zwalczania alianckich linii zaopatrzeniowych i transportowych.
W roku 1940 powstał projekt nowego okrętu podwodnego typu IX oznaczony jako wariant D. Był to okręt o zwiększonych parametrach, które pozwalały mu wg założeń projektowo-konstrukcyjnych na odbywanie dłuższych w czasie patroli bojowych i poruszania się ze zwiększona prędkością w położeniu nawodnym. Z planowanej serii 4 okrętów wybudowano tylko 2 okręty typu IX D-1 [U-180 i U-195] - po zmianie koncepcji miały one pełnić rolę podwodnych transportowców i podwodnych łamaczy blokad zaopatrujących inne U-Booty działające na odległych akwenach od swoich baz, głównie w paliwo, oleje, smary, amunicję, wodę, żywność. Okręty te posiadały dodatkowe zbiorniki paliwa do silników dieslowskich, które oprócz własnych zapasów ok. 230 t dodatkowo mieściły jeszcze 252 t oleju napędowego. Okręty te miały także pełnić rolę podwodnych krążowników, by na odległych akwenach niszczyć alianckie statki handlowe płynące w pojedynkę i dezorganizować systemy dostaw oraz aliancką żeglugę handlową w tych rejonach zmuszając do tras rejsów lub omijania tych akwenów bądź też angażowania dodatkowej eskorty i ochrony.
 
1 PATROL BOJOWY 20.03.1943 - 23.07.1943
Pod dowództwem Kapitänleutnanta Heinza Buchholza, 20.03.'43 - wypłynięcie z Kiel; rejon operacji bojowej : płn. Atlantyk, płd. Atlantyk, akweny wokół wyspy Św. Heleny, płd.-zch. Afryki, Ocean Indyjski; akweny wokół Madagaskaru i wyspy Św. Elżbiety; 23.07.'43 - powrót do bazy w Bordeaux.
 
2 PATROL BOJOWY 24.08.1944 - 28.12.1944                
Pod dowództwem Oberleutnanta zur See Friedricha Steinfeldta, 24.08.'44 - rejs transportowy; wypłynięcie z Bordeaux, rejon operacji bojowych : środkowy i południowy Atlantyk, Ocean Indyjski, akweny płd.-zach. Azji i wyspy Jawa; 28.12.'44 wpłynięcie do Batawii.
 
3 PATROL BOJOWY 19.01.1945 - ??.02.1945
Pod dowództwem Oberleutnanta zur See Friedricha Steinfeldta, 19.01.'45 - rejs transportowy; wypłynięcie z Batawii do Norwegii; ??.02.'45 - wpłynięcie do Batawii.
 
05.03.1945 - 07.03.1945 : przeprowadzenie okrętu pod dowództwem Oberleutnanta zur See Friedricha Steinfeldta z Batawii do portu Surabaja.
 
SZCZEGÓŁY DOTYCZĄCE ZAKOŃCZENIA SŁUŻBY :
Data i godzina zatopienia - ??.02.1946
Ostatni dowódca / stopień / wiek - Friedrich Steinfeldt, Oberleutnanta zur See [6]*,
30 lat 5 mies.
Miejsce zatopienia - w okolicy portu Surabaja
Pozycja zatopienia - 06 st. 50 min. S, 114 st. 42 min. E
Kwadrat siatki Kriegsmarine - KC 2236
Przyczyna zatopienia / zatopiony przez -
U-195 został zatopiony przez brytyjskie niszczyciele w ramach operacji niszczenia floty niemieckiej pod kryptonimem "Deadlight"
Zginęło - 0 osób
Uratowanych - 0 osób
 
Oznaczenia :
* dowódca ocalał
 
 
FAKTY POTWIERDZONE :
 
Pierwszy patrol bojowy - 20.03.1943 - 23.07.1943 : Adm. K. Dönitz wydał polecenie sztabowi operacyjnemu U-Bootów, by w marcu i kwietniu 1943 r. zorganizowano wypad krążowników podwodnych na akweny Oceanu Indyjskiego. W planowanej operacji miało uczestniczyć 7 U-Bootów : trzy starszego typu i cztery nowe - w tym U-195 - oraz sześć jednostek typu IX D-2. Z maksymalnymi pięciodniowymi przerwami okręty te opuszczały swoje bazy w Bordeaux i Kiel – datę wypłynięcia U-195 wyznaczono na dzień 20.03.1943, którym dowodził 34-letni Kapitänleutnant Heinz Buchholz. U-195 podobnie jak U-180 został wyposażony w eksperymentalny układ napędowy, którego podstawę stanowiło sześć paliwożernych silników wysokoprężnych typu Mercedes-Benz, w jakie wyposażane były kutry torpedowe - ponieważ przekładnie tego eksperymentalnego układu sprawiały mnóstwo kłopotów, próby tych jednostek przedłużyły się do prawie ośmiu miesięcy. Silniki te w czasie swej pracy wytwarzały bardzo wysoka temperaturę, trudną do zniesienia na okręcie na wodach tropikalnych.
Buchholz opłynął najpierw Wyspy Brytyjskie i dopiero potem skierował się na południe płynąc przez środkowy Atlantyk. Na wschód od Wysp Kanaryjskich dn. 12.04.1943 storpedował i zatopił płynący samotnie amerykański statek typu "Liberty" s/s "James Denver". [7] Po minięciu równika, na wodach południowego Atlantyku spotkał inny samotnie płynący amerykański frachtowiec s/s "Samuel Jordan Kirkwood" [8], który został zatopiony 07.05.1943. Pięć dni później po tym fakcie - 12.05.1943 - U-195 natrafił na kolejny samotnie płynący statek amerykański s/s "Cape Neddick" [9]. Podjęty atak i zatopienie statku nie udało się, został on nieznacznie uszkodzony a załoga frachtowca ostrzelała okręt i próbowała staranować U-Boota. Dowódca zaskoczony tym przypadkiem wydał rozkaz zanurzenia, by uniknąć kolejnego ostrzału i ponowić atak spod wody - odpalona torpeda chybiła celu a statek na pełnej mocy maszyn odpłynął, ocalając swój ładunek przeznaczony dla wojsk brytyjskich w Egipcie.
Kiedy Buchholz dopłynął do południowych wybrzeży Afryki, patrolował akweny w pobliżu Kapsztadu - sektor tego akwenu U-195 przejął po U-180, który musiał popłynął dalej na wchód, ku O. Indyjskiemu na spotkanie z japońskim o.p. I-29.
Ponieważ Buchholz nie natrafił tam na żadne statki 30.05.1943 nadał depeszę do BdU, że wystąpiły poważne problemy z silnikami i prosi o zgodę na przerwanie patrolu. Sztab przekazał na okręt zgodę na powrót do bazy. W powrotnym rejsie na zachód od Kapsztadu dn. 08.06.1943 na pokład U-195 przekazano chorego marynarza z U-177. Pomiędzy 06 - 12.07.1943 U-195 znalazł się w grupie dziewięciu U-Bootów, które pobierały paliwo z U-487 na południowy zachód od Azorów. Po uzupełnieniu zapasów U-195 23.07.1943 powrócił z patrolu zawijając do Bordeaux. Podczas rejsu powrotnego Kptlt. H. Buchholz napisał szczegółową relację o potencjale bojowym podwodnego krążownika typu IX D-1, którą następnie przedstawił BdU.
 
Bez przydziału służbowego, przebudowa na okręt transportowy :
Tutaj U-195 [podobnie jak i U-180] wycofano ze służby z dn. 30.09.1943 i z początkiem listopada tego samego roku skierowano okręt do przebudowy na U-Boot transportowy, która trwała do kwietnia 1944 r. Podstawą do tej decyzji był zły stan techniczny obu okrętów po odbyciu tak długiego rejsu oraz stosunkowo niewielka ich przydatność bojowa. Okręty te nie mogły przewozić takiej ilości paliwa jak podwodne zbiornikowce, takiej liczby min jak podwodne stawiacze min oraz miały mniejszy zasięg operacyjny niż podwodne krążowniki typu IX D-2. Ponadto Adm. Dönitz zapisał w KTB BdU, że U-195 pobrał dużą ilość zapasowych torped na rejs przez południowy Atlantyk i większość z nich przywiózł z powrotem do bazy a ponadto po kilku dniach działania w sektorze operacyjnym przerwał patrol z uwagi na awarie silników.
W ramach przebudowy wymieniono napęd główny i zainstalowano standardowe jednostki napędu głównego, w jakie wyposażone były typy IX C. Przebudowa U-195 i bliźniaczej jednostki U-180 spowodowana była również ogólną sytuacją na froncie i spodziewaną inwazją Aliantów we Francji - wg założeń OKM wydzielona grupa U-Bootów miała stanowić podwodne łamacze blokad, by dostarczać i zaopatrywać dla gospodarki wojennej coraz bardziej deficytowe materiały i surowce. W tym też okresie tworzono na Dalekim Wschodzie w porozumieniu z Japonią bazy dla U-Bootów, które miały działać na O. Indyjskim oraz dostarczać stamtąd surowce i materiały.
Na obu U-Bootach zamontowano chrapy, zdemontowano aparaty torpedowe, działo pokładowe dzięki czemu okręt mógł zabrać na pokład dodatkowo aż 252 tony ładunku.
 
Drugi patrol bojowy - 24.08.1944 - 28.12.1944 : Inwazja Aliantów w Normandii i szybko postępujące wojska inwazyjne stanowiące zagrożenie dla baz U-Bootów na francuskim wybrzeżu Atlantyku przyspieszyły decyzję o ewakuacji tych baz z zamiarem wysłania zespołu trzech U-Bootów w charakterze podwodnych transportowców i łamaczy blokad - tymi okrętami były U-180, U-195 i U-219. Miały one dostarczyć zaopatrzenie dla baz w Penangu i Batawii na Dalekim Wschodzie. Pierwotnie jednak bazy te zostały ogłoszone przez Hitlera "twierdzami" i miały być bronione do ostatniego żołnierza, co oznaczało dostarczenie do nich m. in. dynamitu i amunicji do Lorient, ale sztab floty nie był zadowolony z tego pomysłu i wymawiając się brakami dostaw do Bordeaux tych materiałów odwołał planowana akcję przewozu amunicji pomiędzy francuskimi bazami U-Bootów.
23.08.1944 w Le Verden u ujścia Girondy U-195 dowodzony przez ObltzS Friedricha Steinfeldta wraz z U-180 oczekiwały na U-219, by wspólnie przedrzeć się przez Zat. Biskajską a następnie obrać kurs na dalekowschodnie bazy. Z uwagi na silne w tym okresie ataki lotnictwa alianckiego i liczne patrole marynarek aliantów okręty te oczekiwały na odpowiedni moment, by opuścić bazę i przedostać się przez nieustannie patrolowaną Zat. Biskajską.
Zespół podwodnych łamaczy blokady wpłynął na Biskaje 24.08.1944 w eskorcie dwóch jedynie dwóch trałowców. Z uwagi na silną aktywność lotnictwa alianckiego jednostki te już wkrótce musiały skryć się pod wodą [przypuszczalnie w tym czasie U-180 wszedł na minę i zatonął].
Rejs na Daleki Wschód przebiegał w miarę spokojnie i U-195 20.12.1944 spotkał się u celu podróży z U-843, który płynął z baz dalekowschodnich do Norwegii z materiałami wojennymi i uzupełnił mu paliwo - podwodny transportowiec płynął cały czas z niewielką prędkością oszczędzając paliwo. Początkowo BdU planowało zawinięcie U-195 do Penengu, ale otrzymana depesza radiowa zmieniła port przeznaczenia na Batawię, w której zacumował 28.12.1944 po ponad czteromiesięcznym rejsie. Do bazy okręt został wprowadzony w eskorcie niewielkiego wodnosamolotu Arado Ar 196. Steinfeldt kazał wystawić załodze na pokładzie galę burtową, gdyż na kei oczekiwali ich japońscy oficerowie marynarki w nienagannych białych mundurach oraz niemieccy przedstawiciele wojskowi z dalekowschodnich baz U-Bootów. W bazie tej czuć było jeszcze zapach dymu i prochu, gdyż na niecałe 24 godz. przed przybyciem U-195 eksplodował japoński statek amunicyjny "Taicho Maru".
Podwodny transportowiec przywiózł do Batawii m. inn. nowe odbiorniki radarowe dla wszystkich bazujących na Dalekim Wschodzie U-Bootów. Mimo, że po tak długim rejsie okręt wymagał pilnego przeglądu, po jego rozładunku, w styczniu 1945 planowano jego powrotny rejs do Niemiec wspólnie z U-219. Okręty te miały zabrać ładunek kauczuku, cyny, wolframu i innych strategicznych materiałów, które w tym czasie w Niemczech były trudno osiągalne.

Trzeci patrol bojowy - 19.01.1945 - ??.02.1945 : 19.01.1945 Steinfeldt i jego załoga otrzymała rozkaz powrotu do Norwegii z materiałami strategicznymi. Na początku lutego - 09.02.'45 okręt ten podał zgodnie z poleceniem BdU całą nadwyżkę swojego paliwa na U-532, który również był w rejsie powrotnym do Europy. Na U-195 silniki wysokoprężne uległy awarii na tyle poważnej, że nie można było kontynuować rejsu przez dwa oceany. Okręt dowlókł się początkowo do Djakarty a następnie został skierowany do Surabai, gdzie rozładowano jego ładunek i umieszczono go w suchym doku na planowany remont.

Pogarszająca się sytuacja w Europie wywołała zaniepokojenie załogi U-195. Marynarze obawiali się, że wojna na kontynencie może zakończyć się bardzo szybko a oni zostaną aresztowani i uwięzieni przez Japończyków. W kwietniu 1945 BdU nakazało U-195 [oraz U-219] i innym ocałałym niemiecki okrętom podwodnym pozostanie na Dalekim Wschodzie. Wszystkie te okręty miały zostać przekazane Japonii.
06.05.1945 adm. Paul Wenneker [attaché morski w Tokio od 03.'40] wysłał m. inn. na U-195 radiogram o kryptonimi "Lübeck" - uruchomiono w ten sposób tajne porozumienie z Tokio umożliwiające japońskiej marynarce wojennej przejęcie kontroli nad kapitulującym U-Bootami. Kiedy 08.05.1945 zakończyła się wojna w Europie pozostałe na Dalekim Wschodzie niemieckie o.p. zostały ostatecznie przejęte przez Japonię, okręty te były w złym stanie technicznym i wymagały remontów. Przejęcie w Surabai U-195 odbyło się w następujący sposób : kiedy obok zakotwiczonego w porcie U-Boota pojawił się japoński kuter patrolowy dowódca okrętu ObltzS F. Steinfeldt rozkazał opuścić banderę Kriegsmarine. Na pokład U-Boota wszedł uzbrojony oddział Japończyków i podniósł banderę ze Wschodzącym Słońcem. Tym samym okręt został przyjęty do służby w japońskiej marynarce wojennej i 15.07.1945 nadano mu nowy nr taktyczny : "I-506". W 102 Jednostce Remontowej w Surabai przeprowadzono i dokończono jego przegląd a następnie przydzielono do 2 Południowej Floty Ekspedycyjnej. W lipcu 1945 Japończycy zaokrętowali na nim swoją załogę, ale dawny U-195 nie został jednak wykorzystany w służbie operacyjnej.
"I-506" po kapitulacji Japonii ponownie wziął udział w swoistych działaniach bojowych - po zakończeniu okupacji japońskiej został poddany w stoczni w Surabai, ale miasto to wkrótce opanowali indonezyjscy powstańcy, którzy obawiali się powrotu przedwojennej holenderskiej dominacji. Po opanowaniu niemieckich okrętów podwodnych powstańcy zniszczyli miejska elektrownię, zanim Indonezyjczyków przed głównym atakiem wojsk brytyjskich , po trzech tygodniach walk wyparła forpoczta nepalskich Gurków, wypierając z miasta powstańców i zaprowadzając w ogarniętej chaosem Surabai porządek. Na "I-506" wywieszono banderę RN a członków byłego podwodnego krążownika i transportowca U-195 zwerbowano i namówiono, by zajęli się silnikami okrętowymi, którymi przez pewien czas napędzano prądnice, wytwarzające prąd elektryczny dla miasta.
Po tym ostatnim wykorzystaniu U-195 został zatopiony w okolicach portu Surabaja przez brytyjskie niszczyciele w ramach operacji niszczenia floty niemieckiej pod kryptonimem "Deadlight" w lutym 1946 r. na pozycji 06 st. 50 min. S, 114 st. 42 min. E [kwadrat siatki morskiej Kriegsmarine KC 2236].
Ostatni dowódca U-195 ObltzS Friedrich Steinfeldt urodził się Bad Doberan - w prowincji Batawia 15.12.1914 niedaleko portu i bazy w którym musiał poddać swój okręt. Nie dożył momentu powrotu do Niemiec oraz zatopienia okrętu, którym dowodził. Zmarł na dezynterię 30.11.1945 i został pochowany w Bogor na Jawie.

UWAGI :
1. D-cą okrętu w chwili przejmowania go ze stoczni i wcielenia do służby był Heinz Buchholz, był wówczas w stopniu kapitana marynarki [Kapitänleutnant].
2. Ostatni, najwyższy stopień dowódcy okrętu w czasie dowodzenia okrętem [zarówno w chwili straty okrętu jak również przeniesienia służbowego na inny okręt lub na ląd].
3. W tym czasie U-195 bez przydziału służbowego i bez dowódcy z uwagi na prowadzoną przebudowę okrętu.
4. Kolejny dowódca U-195, do czasu przekazania go marynarce japońskiej.
5. Okres, w jakim "I-506" [ex U-195] pozostawał w służbie w Cesarskiej Marynarce Japonii.
6. Ostatni niemiecki dowódca U-195.
7. Amerykański parowiec s/s "James W. Denver", 7.200 BRT został storpedowany w kwadracie siatki Kriegsmarine DG 9284 na pozycji 28 st. 52 min. N - 26 st. 30 min. W.
8. Amerykański parowiec s/s "Samuel Jordan Kirkwood", 7.191 BRT został storpedowany w kwadracie siatki morskiej Kriegsmarine FU 1615 na pozycji ok. 15 st. S - 07 st. W.
9. Amerykański parowiec s/s "Cape Neddick", 6.797 BRT, storpedowany i uszkodzony, nie zatopiony, atak w kwadracie siatki Kriegsmarine GG 1656 na pozycji 23 st. 21 min. S - 01 st. 22 min. W.

ANEKS 1 :
 
LISTA ZAŁOGI U-195

Nazwisko i imię / stopień / data urodzenia / data zgonu / uwagi
 
Ahner Edmund, FkMt, 10.04.1922, 11.03.1944, U-195; UIT-22 + zaginął z okrętem koło Cape Good Hope
Arp Fritz, OLt.z.S, 16.01.1915, 29.06.1963, U-195, WO
Bänsch Rudolf, MtrOGfr, 05.03.1919, br. danych, U-195
Barth Albert, MechMt, br. danych, br. danych , U-195
Baus Herbert, MaschOGfr, br. danych, br. danych , U-195
Bay Walter, MtrOGfr, 26.10.1924 , br. danych , -195
Berger Franz, MaschOGfr, br. danych, br. danych, U-152; U-195
Bojarski Theobald, Lt.z.S, 25.06.1923, br. danych , U-195, WO            
Brodt Hans-Otto, Lt.z.S, br. danych, br. danych, U-177; U-195, data wstąpienia do Kriegsmarine : 10-1940
Brüning Matthias, OLt.z.S, 23.02.1920, br. danych, U-195 : I WO 09.'42 - 08.'43;
U-108 : dowódca 10.'43 - 12.06.'44; U-3038 : dowódca 04.03.'45 - 03.05.'45
ur. : Hamburg, data wstąpienia do Kriegsmarine : 1938
Buchholz Heinz, KKpt, 03.08.1909, 06.02.1944, U-8 : WO 08.'35 - 11.'36; U-34 : WO 11.36 - 12.'36; U-22 : WO 12.'36 - 07'37; U-24 : dowódca 03.07.'37 - 30.09.'37; U-15 : dowódca 01.10.'37 - 26.10.'39; U-195 : dowódca 05.09.'42 - 17.10.'43; U-177 : dowódca 17.10.'43 - 06.02.'44 ur. : Gołdap. Prusy Wschodnie, zaginął na zachód od Ascension Island, data wstąpienia do Reichsmarine : 1929
Büngener Johann lub Horst [?], MaschMt, 14.06.1920, 06.02.1944, U-195; U-177 + zaginął na zachód od Ascension Island
Chudarek Miroslav, MtrOGfr, 21.01.1922, br. danych, U-195
Coziniak Hans, MtrOGfr, br. danych, br. danych , U-195
Cromm Robert, MtrOGfr, 05.04.1924, 06.02.1944, U-195; U-177 + zaginął na zachód od Ascension Island   
Dienst Anton, MaschOGfr, 26.08.1924, br. danych, U-195
Ditkowski Erich, BtsMt, br. danych, br. danych , U-195
Döring Erich, MaschMt, 29.03.192, br. danych , U-195
Drack Jean, MechMt, 06.01.1921, 06.02.1944, U-195; U-177 + zaginął na zachód od Ascension Island
Elwert Otto, OLt.ing, br. danych, 19.08.1979, U-20 : 1936; U-21, U-26 : 1937;
U-195
Euler Paul, BtsMt, 06.09.1922, br. danych , U-195
Fiedler Erich, FkOGfr, 13.05.1923, br. danych , U-195
Franke Erich, br. danych, 06.01.1922, br. danych , U-195
Fülster Fritz, MtrOGfr, 04.01.1924, br. danych , U-195  
Goziniak Hans, MtrOGfr, br. danych, br. danych, U-195; U-1233
Grothaus Egon, MtrOGfr, 19.03.1924, 06.10.1944, U-195; U-168 +
Hafer Friedrich, Omasch, 26.02.1914, 25.11.1999, U-195
Hagemann Franz, MaschMt, 23.06.1922, br. danych, U-195
Haubold Horst, MtrOGfr, 23.12.1918, 06.02.1944, U-195; U-177 + zaginął na zachód od Ascension Island
Hermens Hans, ObtsMt, 17.04.1915, br. danych, U-195
Hirschberg Heinrich, MaschOGfr, 18.02.1921, 1984, U-195
Hopf Otto, MaschMt, 01.09.1919, br. danych, U-105; U-195
Horstmann Herbert, MaschOGfr, 30.03.1924, br. danych, U-195
Hübner Gerhard, MtrOGfr, 05.11.1922, br. danych, U-195
Kleemiss  Heinrich, Ostrm, 22.03.1920, br. danych, U-195
Klein Hans, ObtsMt, 03.03.1914, br. danych, U-195
Klotz Paul, Mtr, 24.09.1918, br. danych, U-195
Knabe Hans, MaschOGfr, 12.10.1924, br. danych, U-195
Kolberg Helmut, MaschMt, 25.04.1918, br. danych, U-195
Korn Johann, MtrOGfr, br. danych, br. danych, U-195           
Kösling Herbert, MaschOGfr, br. danych, br. danych, U-195
Langmeier Albert, MtrHGfr, 13.11.1918, br. danych, U-195
Lex Johann, MaschGfr, 16.08.1924, br. danych, U-195
Linneweber Ferdinand, FkMt, 12.03.1922, br. danych, U-195
Lipka Richard, MtrOGfr, 07.06.1920, br. danych, U-195
List Arthur, MtrOGfr, 23.10.1921, 20.07.1943, U-195 +; zginął w wyniku ataku lotniczego na Zat. Biskajskiej                                        
Löhne Peter, MtrOGfr, 01.02.1922, br. danych, U-195
Lübke Theo, MaschOGfr, br. danych, 06.02.1944, U-195; U-177 + zaginął na zachód od Ascension Island
Lück Rudolf, MtrOGfr, 23.01.1923, br. danych, U-195
Mächler Werner, MaschOGfr, 05.07.1922, br. danych, U-195
Marechaux Eitel-Wihlem, Arzt, 01.12.1916, br. danych, U-195
Marl Peter, ObtsMt, 30.12.1919, br. danych, U-25; U-103; U-195; U-196; U-532
odznaczony DKiG 21.01.'45 [U-532]
Matern ??, Ostrm, br. danych, br. danych, U-195
Maztat Hermann, StOMasch, 13.08.1914, br. danych, U-195
Mertens Gustav, Ostrm, br. danych, 11.03.1944, U-195; UIT-22 +
Metzger Anton, Omasch, 20.09.1914, 06.02.1944, U-195; U-177 + zaginął na zachód od Ascension Island
Michaelis Erhard, OfkMstr, 13.04.1916, br. danych, U-195
Möller Heinrich, OLt.ing, 03.11.1920, 09.04.1945; U-195; U-804 + zaginął w cieśn. Kattegat
Müller Martin, MechOGfr, 16.11.1924, br. danych, U-195
Neumann Günter, FkOGfr, 21.02.1925, br. danych, U-195
Nilson Walter, MtrOGfr, 05.06.1922, br. danych, U-195
Orf Fritz, MtrOGfr, 04.01.1922, br. danych, U-195
Pachzelz Franz, OfkMt, 16.05.1920, br. danych, U-195
Perschon Walter, MaschMt, 05.11.1919, 06.02.1944, U-195; U-177 + zaginął na zachód od Ascension Island
Pfister Heinrich, MaschOGfr, br. danych , br. danych, U-195   
Pierpz Otto, MaschMt, 28.04.1922, br. danych, U-195
Plewe Bruno, MaschOGfr, br. danych, br. danych, U-195
Ratte Franz, MtrOGfr, 23.10.1923, br. danych, U-195
Reintgens Karl, MtrOGfr, 05.04.1924, 06.02.1944, U-195; U-177 + zaginął na zachód od Ascension Island
Rettich Georg, MaschMt, br. danych, br. danych, U-195
Reuter  Harald, Arzt, br. danych, br. danych, U-195
Romeis Rudolf, MtrOGfr, 02.08.1924, br. danych, U-195
Rönick Walter, MaschOGfr, 07.06.1924, br. danych, U-195
Rosenkränzer Matthias, MtrOGfr, 20.03.1924, br. danych, U-195
Schaper Fritz, OmaschMt, 04.01.1918, br. danych, U-14; U-195
Schlinzig Werner, MaschMt, 21.06.1920, 11.03.1944, U-64; U-195; UIT-22 +; zaginął z okrętem koło Cape Good Hope
Schneider Hans, BtsMt, 31.01.1920, br. danych, U-195
Schober Horst, MaschMt, br. danych, br. danych, U-195
Sievers Hein, ObtsMt, br. danych, br. danych, U-195
Stascheit Erich, ObtsMt, 26.02.1920, 06.02.1944, U-195; U-177 + zaginął na zachód od Ascension Island
Stegemann Kurt, MaschOGfr, 07.10.1921, U-195; UIT-22 +; zaginął z okrętem koło Cape Good Hope
Stein Willy, MaschMt, 28.09.1919, U-195; UIT-22 +; zaginął z okrętem koło Cape Good Hope
Steinfeldt Friedrich, OLt.z.S.d.R, 15.12.1914, 30.11.1945, U-371 : II WO 11.'42 - 02.'43; U-195 : WO 02.'43 - 08.'43; UIT-21 : dowódca 10.'43 - 04.'44; U-195 : dowódca 04.'44 - 05.'45; ur. : Bad Doberan - Batawia; data wstąpienia do Kriegsmarine : 04-1940
Steinseifer Karl, Omasch, 26.02.1917, br. danych, U-195
Strasdat Werner, MtrOGfr, 02.02.1925, br. danych, U-195
Strauch Hubert, MaschOGfr, 03.02.1922, br. danych, U-195
Tippel Kurt, MaschOGfr, br. danych, ??.02.1986, U-195
Ulrich Heinz, MaschOGfr, 10.08.1924, br. danych, U-195
Walter Heinz, Lt.z.S, br. danych, 06.02.1944, U-195; U-177 + zaginął na zachód od Ascension Island
Weber Herbert, OLt.ing.LI, 03.06.1914, br. danych, U-195
Wetzler Willi, MtrOGfr, 04.01.1921, br. danych, U-195
Wiedmann Leopold, MtrOGfr - kucharz okrętowy, br. danych, 06.02.1944, U-195;
U-177 + zaginął na zachód od Ascension Island
Woeste Helmut, br. danych, 05.10.1919, br. danych, U-195
Wolbers Gerhard, MtrOGfr, 10.05.1924, br. danych, U-195
 
 
źródła :
badania własne; www.deutscheuboote.de; www.ubootwaffe.net;
J. F. White, "Mleczne krowy" - Podwodne zaopatrzeniowce atlantyckich wilczych stad 1941 – 1945, BELLONA, Warszawa 2001;
C. Blair, Hitlera wojna U-Bootów, T. I - II, MAGNUM, Warszawa 1998 - 1999
L. Peterson, Szare Wilki Hitlera - U-Booty na Oceanie Indyjskim, L & L, Gdańsk 2005
ObltzS
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.725.000 BRT

Dołączył(a): 05.07.05, 19:31
Lokalizacja: Polska południowa

Posty: 1 • Strona 1 z 1

Powrót do Typ IX



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

cron