1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

U-180 typ IX D-1

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 1 • Strona 1 z 1

U-180 typ IX D-1

Postprzez ObltzS » 08.09.06, 17:55

ARCHIWUM NIEMIECKICH
OKRĘTÓW PODWODNYCH 1935 - 1945

 
U-180

DANE PODSTAWOWE :
Typ, wariant - IX D-1
Klasa - podwodny krążownik
Data zlecenia budowy - 28.05.1840
Stocznia - Deutsche Schiff- und Maschinenbau AG [AG Weser], Bremen
Seria - U-180; U-195
Nr budowy - 1020
Data położenia stępki - 25.02.1941
Wodowanie - 10.12.1941
Wejście do służby - 16.05.1942
Warunki budowy [WTWiO] - Baubelehrung U-Boote Nordsee Bremen / Kriegsschiffbaulehrabteilung für Unterseeboote Nordsee, Bremen / 6.KLA, Bremen
Dowódca okrętu w czasie prób zdawczo-odbiorczych / stopień -
Werner Musenberg, Fregattenkapitän [1]
Nr poczty polowej - M 44 013
 
 
DOWÓDCY OKRĘTU :
Nazwisko / stopień / okres -
Werner Musenberg, Fregattenkapitän, 16.05.1942 do ??.10.1943 [2]
Harald Lange, Oberleutnant der Reserve, w zastępstwie ??.10.1943 do 07.11.1943
Werner Musenberg, Fregattenkapitän, 08.11.1943 do 01.04.1944
okręt bez dowódcy 05.01.1944 do 01.04.1944 [3]
Rolf Riesen, Oberleutnant zur See, 02.04.1944 do 26.08.1944 [4]
 

PRZYDZIAŁ SŁUŻBOWY DO FLOTYLLI U-BOOTÓW :
Okres / nr i rodzaj flotylli / miejsce stacjonowania -
16.05.1942 do 31.01.1943 4 U-Flottille Stettin, Ausbildungsboot
01.02.1943 do 04.01.1944 12 U-Flottille Bordeaux, Frontboot
05.01.1944 do 01.04.1944 bez przydziału służbowego - przebudowa na okręt transportowy
02.04.1944 do 26.08.1944 12 U-Flottille Bordeaux, Frontboot für
Transportunternehmungen
 
 
ODBYTE PATROLE BOJOWE :
Liczba patroli bojowych - 2
Liczba zatopionych statków - 2
Liczba uszkodzonych statków - 0
Liczba zatopionych okrętów wojennych - 0
Liczba uszkodzonych okrętów wojennych - 0
Tonaż statków zatopionych - 13.298 BRT
Tonaż statków uszkodzonych - 0
Tonaż okrętów zatopionych - 0
Tonaż okrętów uszkodzonych - 0

 
 
SZCZEGÓŁY REJSÓW - PATROLI BOJOWYCH :
W roku 1940 powstał projekt nowego okrętu podwodnego typu IX oznaczony jako wariant D. Charakteryzował się [b]zwiększonymi parametrami techniczno-morskimi[/b], które pozwalała mu wg założeń projektowo-konstrukcyjnych na odbywanie dłuższych w czasie patroli i poruszania się ze zwiększoną prędkością w położeniu nawodnym. Wyprodukowano tylko dwa okręty typu IX D-1 [U-180 i U-195] - według pierwotnych planów okręty te nie miały być tzw. okrętami typowo bojowymi [uderzeniowymi], ale miały pełnić rolę podwodnych transportowców i podwodnych łamaczy blokad zaopatrujących inne U-Booty działające na odległych akwenach od swoich baz, głównie w paliwo, oleje, smary, amunicję, wodę i żywność. Okręty te posiadały dodatkowe zbiorniki paliwa do silników dieslowskich, które oprócz własnych zapasów ok. 203 t., dodatkowo mieściły jeszcze 252 t. oleju napędowego. Okręty te miały także pełnić rolę podwodnych krążowników, by na odległych akwenach niszczyć alianckie alianckie statki handlowe płynące samotnie i dezorganizować systemy dostaw oraz aliancką żeglugę handlowąw tych rejonach, zmuszając do zmiany tras rejsów lub omijania tych akwenów bądź też zaangażowania dodatkowej ochrony i eskorty.
Okręty te posiadały pierwotnie zainstalowane szybkie silniki w ilości 6 sztuk typu Daimler-Benz MB501, które były typowymi silnikami dla torpedowców. Pomimo, że te silniki osiągały maksymalną łączną moc 9.000 KM, co dawało okrętowi maksymalną prędkość w położeniu nawodnym ok. 20,8 w [osiągały one największą prędkość ze wszystkich U-Bootów z silnikami spalinowymi zbudowanych w okresie II w. ś.], to jednak ich częste awarie dawały przy żegludze na długich trasach słabe osiągi i rezultaty. W rok po wprowadzeniu tych okrętów do służby będące na ich wyposażeniu silniki zastąpiono typowymi dla U-Bootów silnikami napędu głównego, co z kolei spowodowało obniżenie ich prędkości w położeniu nawodnym.
Okręty podwodne typu IX w wersji D-1 były jedynymi okrętami typu IX wyposażonymi tylko w dwa peryskopy.
 
1 PATROL BOJOWY 09.02.1943 - 03.07.1943
Pod dowództwem FregKpt. W. Musenberga; 09.02.1943; wypłynięcie U-180 z Kiel; obszar operacyjny : południowy Atlantyk, wybrzeża południowej Afryki, Ocean Indyjski oraz okolice wyspy Mauritius; 23.04.1943 - spotkanie z japońskim o.p. I-29 : pobranie i przekazanie surowców oraz materiałów wojennych a także wymiana pasażerów; 03.07.1943 - powrót do Bordeaux.

2 PATROL BOJOWY [b]24.08.1944 - 26.08.1944 zatopienie U-180[[b]5][/b]
Pod dowództwem Oblt.z.S. Rolfa Riesena; 24.08.1944 wypłynięcie z Bordeaux; obszar operacyjny : Zat. Biskajska, Ocean Indyjski, baza U-Bootów w Penengu; 26.08.1944 - prawdopodobna data zatopienia U-180.
 
SZCZEGÓŁY DOTYCZĄCE ZAKOŃCZENIA SŁUŻBY :
Data i godzina zatopienia - 26.08.1944, ???
Ostatni dowódca / stopień / wiek - Rolf Riesen +, Oberleutnant zur See, 24 lata 9 miesięcy
Miejsce zatopienia - Zat. Biskajska, na zachód od Bordeaux
Pozycja zatopienia - 45° 50'N - 01° 30'W ???
Kwadrat siatki Kriegsmarine - BF 68
Przyczyna zatopienia / zatopiony przez -
U-180 został uznany za zaginionego [zatopiony prawdopodobnie po wejściu na aliancką minę morską, inne wersje przypuszczeń dotycz. przyczyn zatonięcia U-180 to prawdopodobnie wady techniczne lub błędy związane z obsługą U-Boota].
Zginęło - 56 osób
Uratowanych - nikt nie ocalał
 
 
FAKTY POTWIERDZONE :
Pierwszy patrol bojowy : 09.02.1943 - 03.07.1943 : przed swoim pierwszym patrolem U-180 przechodził szereg prób na Bałtyku, które przedłużyły się w czasie do ośmiu miesięcy - powodem tego było wyposażenie tego U-Boota w eksperymentalny układ napędowy, którego podstawę stanowiły silniki dieslowskie w jakie wyposażano kutry torpedowe. W trakcie owych prób odnotowano szereg kłopotów z działaniem przekładni. Ostatecznie U-180 opuścił Niemcy 09.02.1943 i udał się w długą podróż na Ocean Indyjski. Celem tego patrolu było spotkanie z japońskim okrętem podwodnym I-29, wymiana pasażerów oraz surowców i materiałów wojennych. W przeddzień wyjścia z Kiel na U-180 zaokrętowano dwie dodatkowe osoby.[6]
Alianccy specjaliści od szyfrów używanych przez japońską dyplomację przechwycili depesze wymieniane między Berlinem a Tokio i U-180 nadano kryptonim "U-Musenberg" a Sekcja Śledzenia Okrętów Podwodnych monitorowała na podstawie sygnałów radiowych nadawanych z U-Boota przebieg jego rejsu.
Ponieważ sześć SG zużywało bardzo duże ilości ropy, zachodziła konieczność uzupełnienia własnych zapasów i w tym celu U-180 spotkał się 03.03.1943 z U-462 na środkowym Atlantyku.
W dn. 18.03.1943 U-180 otrzymał drogą radiową polecenie spotkania się w połowie drogi pomiędzy Freetown w Afryce a Natalem u wybrzeży Brazylii z włoskim okrętem podwodnym[7], by udzielić pomocy medycznej. U-Boot nie potrafił jednak zlokalizować włoskiego okrętu i 21.03.1943 po trzech dniach bezskutecznych poszukiwań ponownie obrał kurs na południe. Informacja o planowanym spotkaniu została przechwycona przez alianckich kryptologów. po opłynięciu Przylądka Dobrej Nadziei podczas krótkiego patrolu na wodach południowoafrykańskich, odbytego między 05 a 20.04.1943U-180 zatopił w nocy 18.04.1943 o godz. 03:56 brytyjski zbiornikowiec "Corbis" [8]. Musenberg posiadał zezwolenie od B.d.U. na przeprowadzanie ataków torpedowych jedynie na samotnie płynące statki alianckie - nie wolno mu było angażować się, z uwagi na cele swojej misji w ataki na spotkane konwoje. W dwa dni później dowódca U-Boota próbował powtórzyć atak na inny płynący samotnie statek, ale atak ten zakończył się niepowodzeniem.
W trakcie rejsu d-ca U-Boota nie był zadowolony z pracy układu napędowego [zainstalowanych silników], które jak zanotowała w KTB : "dymiły jak na starym węglowcu", dodatkowo ponadto na wodach tropikalnych od pracy tych silników wewnątrz kadłuba okrętu panowały wysokie temperatury. Ponieważ pierwsze spotkanie w wyznaczonym terminie z japońskim I-29 [d-ca Iuchi Izu] nie doszło do skutku z uwagi na złą pogodę, dopiero druga próba wzajemnego ustalenia swoich pozycji doszła do skutku 23.04.1943 ok. 450 Mm na południowy-wschód od Madagaskaru. Jednak w tym dniu były fatalne warunki pogodowe, które nie pozwalały na przeładunek materiałów i przekazanie ludzi. Przez kolejne cztery dni ona okręty pływały obok siebie, aby ostatecznie 27.04.1943 sfinalizować tę operację. W trakcie tego spotkania wymieniono pasażerów oraz przeładowano materiały wojenne - Niemcy przekazali na I-29 wyrzutnię torpedową z umieszczona w niej lufą działa nie ustalonego bliżej typu, amunicję, skrzynie z dokumentacją techniczną sprzętu wojskowego, samolotów i o.p. oraz dwie skrzynie zawierające 432 szt. pozoratorów typu "Bold". Ze strony japońskiej przekazano na U-180 oficera japońskiej marynarki Tetsushiro Emi oraz konstruktora o.p. Hideo Tomonaga oraz wyposażenie, którym były trzy japońskie torpedy kal. 533 mm [model Nr 2, tzw. "Długie Lance"], kilka skrzyń chininy, ok. 1,3 t japońskiego uzbrojenia z dokumentacją techniczną, ponad 0,5 t poczty, dokumentów i dokumentacji dyplomatycznej z niemieckiej ambasady w Tokio oraz dwie tony sztab złota umieszczone w 146 skrzyniach [złoto było przeznaczone dla Ambasady Japonii w Berlinie, którym opłacano japońskie wydatki w Niemczech i innych krajach Europy]. Całość tego ładunku stanowiło ok. 11 t. Dowódca U-180 zanotował w KTB, iż wraz z ładunkiem "przeniesiono karaluchy, chrząszcze i wszelkiego rodzaju robactwo".
Po zakończonej wymianie U-180 obrał kurs na Francję. W czasie rejsu powrotnego na wysokości East London [wybrzeże Południowej Afryki] 12.05.1943 U-180 został zaatakowany na powierzchni przez samoloty z 44 Szwadronu SAAF [Siły Powietrzne Południowej Afryki]. Jeden z nich był samolotem szkoleniowym bez uzbrojenia a drugi bombowcem typu Hampden z ładunkiem bojowym. Do obu samolotów załoga U-180 prowadziła ogień z działek p.lot. - samolot szkoleniowy odpędzono a bombowiec wg zapisów KTB został zestrzelony, ale nie potwierdzają tego faktu powojenne analizy. Około północy [godz. 23:40] 03.06.1943 U-180zatopił w trakcie swego pierwszego patrolu drugi statek aliancki - był to grecki parowiec "Boris"[9]. Musenberg zrezygnował z dalszego patrolowania tych wód z uwagi na zbyt dymiące silniki, które niebezpiecznie za dnia zdradzały pozycje okrętu. W połowie czerwca - 19.06.1943 - na środkowym Atlantyku podwodny krążownik uzupełnił zapasy paliwa od rezerwowego podwodnego zaopatrzeniowca typu IX C U-530 i obrał ostatecznie kurs na Bordeaux. Na krótko przed dotarciem do bazy, U-180 30.06.1943 ponownie odpierał i unikał w Zat. Biskajskiej atak alianckich samolotów z 53 Szwadronu RAF oraz wymykał się brytyjskim niszczycielom, by ostatecznie wpłynąć do Bordeaux 03.07.1943 kończąc z sukcesem swój pierwszy patrol bojowy.

05.01.1944 do 01.04.1944 : w tym okresie U-180 pozostawał bez przydziału służbowego; w ok. trzy miesiące po powrocie ze swego pierwszego patrolu U-180 [jak również bliźniacza jednostka U-195] 30.09.1943 został wycofany z czynnej służby. Przyczyną tej decyzji był zły stan techniczny okrętu po odbyciu tak długiego rejsu oraz stosunkowo niewielka przydatność bojowa. Okazało się, że ten typ U-Boota wg pierwotnych założeń projektowych nie mógł przewozić takiej ilości paliwa jak podwodne zbiornikowce [ilości paliwa zbliżone do zabieranych przez typ XIV], takiej liczby min jak podwodne stawiacze min [typ X B] - zaledwie 48 szt. typu TMA oraz posiadały mniejszy zasięg żeglugi jak krążowniki podwodne typu IX D-2. Ponadto jak odnotował w swoich dziennikach wojennych K. Dönitz [KTB B.d.U.] ich silniki napędu głównego charakteryzowały się dużą awaryjnością pracy i dużym zużyciem paliwa. W tym czasie U-180 [październik 1943 - kwiecień 1944] przechodził przebudowę w Bordeaux na podwodny transportowiec i podwodny łamacz blokady - przebudowa ta polegała na zdemontowaniu uzbrojenia, w tym czterech dziobowych wyrzutni torpedowych oraz dwóch rufowych wyrzutni torped, armaty morskiej kal. 105 mm a przede wszystkim na wymianie dotychczasowego wadliwie działającego zespołu napędu głównego na dwa typowe wolnoobrotowe silniki dieslowskie jakie stosowano na U-Bootach większych rozmiarów [typ IX i X B]. Przebudowa tych U-Bootów [U-180 i U-195] była również spowodowana ogólną sytuacją na froncie i spodziewaną inwazją Aliantów we Francji - wg założeń OKM wydzielona grupa U-Bootów miała stanowić podwodne łamacze blokad, by dostarczać i zaopatrywać dla potrzeb gospodarki wojennej coraz bardziej deficytowe surowce i materiały. W tym też czasie stworzono na Dalekim Wschodzie w porozumieniu z Japonią bazy dla U-Bootów, które miały działać na O. Indyjskim oraz dostarczać stamtąd surowce i materiały. 

Drugi patrol bojowy : 24.08.1944 - 26.08.1944 : inwazja Aliantów w Normandii i szybko postępujące wojska inwazyjne stanowiące zagrożenie dla baz U-Bootów na francuskim wybrzeżu Atlantyku przyspieszyły decyzję o ewakuacji tych baz a zarazem wysłaniu zespołów trzech U-Bootów w charakterze podwodnych transportowców i łamaczy blokady - tymi okrętami były U-180, U-195 oraz U-219. Miały one przetransportować zaopatrzenie dla baz w Penangu i Batawii na Dalekim Wschodzie.
23.08.1944 w Le Verden u ujścia Girondy U-180 [dowodzony przez 24-letniego Rolfa Riesena] i U-195 oczekiwały na U-219, by wspólnie przedrzeć się przez Zat. Biskajską a następnie obrać kurs na dalekowschodnią bazę U-Bootów w Penangu. Z uwagi na silne w tym okresie ataki lotnictwa alianckiego i liczne patrole marynarek Aliantów okręty te oczekiwały na odpowiedni moment, by opuścić bazę i przedostać się przez nieustannie patrolowaną Zat. Biskajską.
Zespół podwodnych łamaczy blokad wpłynął na Biskaje 24.08.1944 w eskorcie jedynie dwóch trałowców. Ze względu na silną aktywność lotnictwa alianckiego jednostki już wkrótce zanurzyły się na głębokość ok. 50 m, zamiast na bardziej odpowiednią ok. 200 m.[10] Przypuszczalnie w tym czasie U-180 musiał wejść na minę, umieszczoną zgodnie z raportem wywiadu brytyjskiego niedaleko u wejścia do portu i zatonął. Za datę zatonięcia U-180 przyjmuje się dzień 26.08.1944 wg późniejszych relacji członków załogi U-219. B.d.U. kontynuowało wywoływanie zaginionego okrętu o podanie przybliżonej pozycji U-180 aż do 03.10.1944, kiedy to okręt został ostatecznie uznany za utracony.


UWAGI :
1. D-cą okrętu w chwili przejmowania go ze stoczni i wcielenia do służby, był Werner Misenberg, był wówczas w stopniu Fregattenkapitän [komandora porucznika].
2. Ostatni, najwyższy stopień dowódcy okrętu w czasie dowodzenia okrętem [zarówno w chwili straty okrętu jak również przeniesienia służbowego na inny okręt lub na ląd].
3. W tym czasie U-180 pozostawał bez przydziału służbowego i bez dowódcy z uwagi na prowadzoną przebudowę okrętu.
4. Ostatni dowódca U-180, który zginął wraz z okrętem i całą załogą.
5. Jest to najbardziej prawdopodobna data zatonięcia U-180; różne źródła podają rozbieżne daty : 23.08 oraz 24.08, ale wydają się one sprzeczne, biorąc pod uwagę fakt oczekiwania na U-219 i wspólnego wypłynięcia na Biskaje oraz późniejsze relacje załogi U-219.
6. Byli to, indyjski polityk, przewodniczący Indyjskiego Kongresu Narodowego Subhas Chandra Bose, który w roku 1940 został aresztowany w Anglii za wygłaszanie antybrytyjskich poglądów a który po ucieczce z więzienia schronił się w Niemczech. Drugą osobą był jego sekretarz Abid Hasan - obaj mieli zostać przerzuceni do Indii, by tworzyć zalążek armii wyzwoleńczej z indyjskich żołnierzy wziętych do niewoli przez Japończyków w Azji południowo-wschodniej. Pomimo krytycznego nastawienia do tego planu, uważano, że Bose może swoją działalnością skutecznie podsycać antybrytyjskie nastroje w Indiach i przyczynić się do osłabienia wpływów Brytyjczyków w tym rejonie.
7. Okrętem tym miał być prawdopodobnie "Da Vinci".
8. Brytyjskie zbiornikowiec m/t "CORBIS", 8.132 BRT został storpedowany w kwadracie siatki Kriegsmarine KZ 6568 na pozycji 34st56minS - 34st03minE.
9. Grecki parowiec s/s "BORIS", 5.166 BRT został storpedowany w kwadracie siatki Kriegsmarine FL 3816 na pozycji 07st14minS - 18st41minW.
10. W tym czasie zarówno RN jak i lotnictwo [głównie brytyjskie] postawiło w pobliżu baz U-Bootów na francuskim wybrzeżu Atlantyku bardzo dużą ilość pól minowych rozmieszczonych na różnym obszarze jak i na różnych głębokościach. Miały one utrudnić ewakuację tych baz drogą morską do Niemiec i Norwegii.

Oznaczenia :
+ dowódca zginął
* dowódca ocalał
 
 

ANEKS 1 :
 
LISTA ZAŁOGI U-180
Nazwisko i imię / stopień / data urodzenia / data zgonu / uwagi

Adler Heinz, MaschOGfr, 05.07.1924, 26.08.1944, U-180 +
Altenberg Walter, MaschOGfr, 19.04.1924, 26.08.1944, U-180 +
Arens Karl, MtrOGfr, br. danych, br. danych, U-149; U-180
Bechler Willi, br. danych, br. danych, br. danych, U-149; U-180
Becker Johann, MaschMt, br. danych, br. danych, U-149; U-180
Braun Johann, MaschMt, 10.01.1922, 26.08.1944, U-180 +
Bürgel Ewald, Lt.ing, 26.07.1916, 26.08.1944, U-180 +
Cörper Ernst-Thilo, Lt.z.S, 12.03.1923, 26.08.1944, WO; U-180 +
Deller Richard, MtrOGfr, 12.01.1925, 26.08.1944, U-180 +
Demitrowitz Uwe, OStrm, br. danych, br. danych, U-8; U-180
Dieber-Grosskreuz Heinrich, OLt.z.S, 06.05.1915, 26.08.1944, I WO; U-180 +
Esser Hermann, FkOGfr, 21.04.1921, 26.08.1944, U-180 +
Feldhoff Werner, FkGfr, 21.08.1924, 26.08.1944, U-180 +
Fella Kurt, ObMt, br. danych, br. danych, U-44; U-180 [03.'43 – 06.'44]
Fleckenstein Bernhard, Lt.z.S, 19.10.1922, 26.08.1944, WO; U-180 +
Fleischmann Gottfried, MtrGfr MtrGfr, 11.01.1925, 26.08.1944, U-180 +
Grohmann Rudolf, MtrHGfr, 07.06.1922,  26.08.1944, U-180 +
Guercke Werner, OLt.ing, br. danych, br. danych, U-180; U-1231
Hansen Claus-Jacob, Mtr, 13.01.1914, 26.08.1944, U-180 +
Hantschel Helmuth, MtrOGfr, 11.05.1925, 26.08.1944, U-180 +
Heinz Erich, br. danych, br. danych, br. danych, U-180
Hennenberg Werner, br. danych, br. danych, br. danych, U-180
Hobusch Willi, OFkMt, 17.04.1920, 26.08.1944, U-180 +
Hoffmeister Werner, OMaschMt, 10.12.1921, 26.08.1944, U-125 [MaschGfr]; U-180 +
Horscht Werner, OStrm, 10.03.1917, 26.08.1944, U-180 +
Huxoll Josef, MaschOGfr, 01.11.1924, 26.08.1944, U-180 +
Jordan Erich, br. danych, br. danych, br. danych, U-180 +
Jörg Kurt. MaschOGfr, 02.11.1922, 26.08.1944, U-180 +
Junghans Kurt, MtrOGfr, 28.06.1925, 26.08.1944, U-180 +
Kahnert Willi, br. danych, br. danych, br. danych, U-180
Kleckenstein Bernhard, Lt.z.S, 19.10.1922, 26.08.1944, WO U-180 +
Kleingütl Johann, MaschMt, 09.02.1922, 26.08.1944, U-180 +
Klingenberg Wilhelm, Arzt, 06.03.1915, 26.08.1944, U-180 +
Koch Werner, OMasch, br. danych, br. danych, U-180
Köhler Norbert, OLt.z.s, br. danych, br. danych, U-180 Fahnr.; U-997 Lt.; U-2502 ObLt.
Könnecke Martin, br. danych, br. danych, br. danych, U-180
Kreitz Albrecht, MaschOGfr, 23.08.1923, 26.08.1944, U-180 +
Krips Helmut, br. danych, br. danych, br. danych, U-180
Kuscholke Kurt, br. danych, br. danych, br. danych, U-180
Lange Harald, OLt.z.S.d.R, 23.12.1903, 03.03.1967, U-180 I WO [07'42 – 07'43]; U-505 d-ca [11'43 – 06'44] - aresztowany
List Alfred, br. danych, br. danych, br. danych, U-180
Ludwig Otto, OBtsMt, 16.09.1912, 26.08.1944, U-180 +
Maasen August, MaschMt, br. danych, br. danych, U-180
Meichsner Rudolf, BtsMt, 29.12.1923, 26.08.1944, U-180 +
Milius Alfred, BtsMt, 02.02.1921, 26.08.1944, U-180 +
Möckel Gerhard, br. danych, br. danych, br. danych, U-180
Müller Karl-Heinz, MechGfr, 15.06.1925, 26.08.1944, U-180 +
Musenberg Werner, KptzS, 24.09.1904, br. danych, U-180 d-ca [05'42 – 01'44]; ur. : Berlin, data wstąpienia do Reichsmarine : 1925
Mylenbusch Lothar, FkOGfr, br. danych, br. danych, U-180
Nellesen Johann, MtrOGfr, 24.11.1923, 26.08.1944, U-180 +
Neumann Heinz, MaschOGfr, 30.12.1924, 26.08.1944, U-180 +
Opelt Rudolf, OLt.ing.LI, br. danych, br. danych, U-8 [11'35]; U-22 [11'36]; U-61; U-25; U-180
Päsold Kurt, FkOGfr, 25.09.1919, 26.08.1944, U-180 +
Patzke Gerhard, MaschOGfr, 03.05.1924, 26.08.1944, U-180 +
Potisk Michael, MaschMt, 30.04.1918, 26.08.1944, U-180 +
Pülz Simon, MaschMt, 21.10.1922, 26.08.1944, U-180 +
Raupach Heinz, MtrOGfr, 06.01.1924, 26.08.1944, U-180 +
Riedrich Ottmar, MtrGfr, 13.10.1924, 26.08.1944, U-180 +
Riesen Rolf, OLt.z.S, 18.12.1919, 26.08.1944, U-198 I WO [00'42 - 02'44]; U-180 +, d-ca [04'44 - 08'44]' ur. Köln; data wstąpienia do Kriegsmarine : 1938
Rose Karl-Heinz, MtrOGfr, 03.10.1924, 26.08.1944, U-180 +
Sattelmeyer Hans, br. danych, br. danych, br. danych, U-180
Schauer Erich, MtrGfr, 23.05.1925, 26.08.1944, U-180 +
Schmidt Hans, br. danych, br. danych, br. danych, U-180
Schmidt Wolfgang, MaschMt, 25.11.1922, 26.08.1944, U-180 +
Schmitz August-Josef, MaschMt, 25.09.1922, 26.08.1944, U-180 +
Schneyer Leo, br. danych, br. danych, br. danych, U-180
Schnitzler Kurt, MaschOGfr, 25.04.1920, 26.08.1944, U-180 +
Schölling Hermann, Arzt, br. danych, br. danych, U-180
Schultz Hans, Lt.z.S, br. danych, br. danych, U-180; U-515 II WO, uratowany
Schüssler Peter, MaschOGfr, 06.06.1924, 26.08.1944, U-180 +
Schwedewsky Karl-Heinz, OFkMt, 27.08.1921, 26.08.1944, U-180 +
Schwetmann Georg, OMasch, 17.05.1916, 26.08.1944, U-180 +
Seibert Richard, Mtr, 10.11.1919, 26.08.1944, U-180 +
Sesselmann Hans, MtrOGfr, 10.10.1924, 26.08.1944, U-180 +
Siebein Sebastian, br. danych, br. danych, br. danych, U-180
Siebert Heinz, MaschMt, 26.04.1920, 26.08.1944, U-180 +
Spengler Fritz, BtsMt, br. danych, br. danych, U-180; U-1060 uratowany
Ströbel Johannes, MaschOGfr, 18.09.1922, 26.08.1944, U-180 +
Strubling Horst, OGfr, 09.05.1925, 26.08.1944, U-180 +
Tatomir Martin, br. danych, 1926, br. danych, U-180; U-188
Träger Heinz, br. danych, br. danych, br. danych, U-180
Ulbing Fritz, br. danych, br. danych, br. danych, U-180; U-181
Untersehr Ferdinand, OMasch, 13.06.1915, 26.08.1944, U-13; U-180 +
Urbas Hans, MtrOGfr, 24.07.1924, 26.08.1944, U-180 +
Vienna Hermann, br. danych, br. danych, br. danych, U-180
Vieweg Arthur, br. danych, br. danych, br. danych, U-180
Wagner Kurt, MaschOGfr, 27.05.1925, 26.08.1944, U-180 +
Waschke Karl, MtrOGfr, 14.09.1924, 26.08.1944, U-180 +
Wedler Rolf, MtrGfr, 16.12.1925, 26.08.1944, U-180 +
Werner Erhard, MaschOGfr, 14.06.1924, 26.08.1944, U-180 +
Wien Hermann, OMaschMt, 1916, 2004, U-2; U-7; U-A; U-180
Wurbs Georg, br. danych, br. danych, br. danych, U-180
Zachriat Günther, br. danych, br. danych, br. danych, U-180
Zantow Herbert, MaschOGfr, 23.08.1924, 26.08.1944, U-180 +

Oznaczenia do aneksu :
U-180 + zginął wraz z okrętem
 
 
źródła :
badania własne; www.deutscheuboote.de; www.ubootwaffe.net;
L. Peterson, "Szare Wilki Hitlera", L & L, Gdańsk 2005;
C. Blair, Hitlera wojna U-Bootów, T. I - II, MAGNUM, Warszawa 1998 - 1999
ObltzS
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.725.000 BRT

Dołączył(a): 05.07.05, 19:31
Lokalizacja: Polska południowa

Posty: 1 • Strona 1 z 1

Powrót do Typ IX



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości

cron