1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

U-176 Typ IXC

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 1 • Strona 1 z 1

U-176 Typ IXC

Postprzez Brodołak » 13.08.08, 11:16

U 176 Typ IXC

Stocznia: Deutsche Schiff- und Maschinenbau AG, (AG Weser) Bremen
Numer zamówienia: 1016
Zamówienie: 23.12.1939
Położenie stępki: 06.02.1941
Wodowanie: 12.09.1941
Wcielenie do służby: 15.12.1941
Numer pocztowy: M 47 665

Przebieg służby:
15.12.1941 - 31.07.942 - 4 Flotylla U-bootów, Stettin (szkolenie załogi)
01.08.1942 - 15.05.1943 - 10 Flotylla U-bootów, Lorient (okręt bojowy)
15.05.1943 - Zatopiony na północny - wschód od Hawany (pozycja 23.21N, 80.18W) przez kubański okręt patrolowy CS 13.

Dowódcy:
15.12.1941 - 15.05.1943 - KL ~ KK Reiner Dierksen

Liczba patroli: 3

Zatopione/uszkodzone statki handlowe: 10 (45.850 ton)/1 (7.457 ton)

Zatopione/uszkodzone okręty wojenne: 0/0

Patrol 1 (21.07.1942 - 02.10.1942)
21.07. U 176 pod dowództwem Reinera Dierksena, wypłynął z bazy w Kiel, by atakować żeglugę na Pół nocnym Atlantyku. W dniu 4 sierpnia Reiner Dierksen zatopił o godzinie 15:58 dwoma torpedami w kwadracie marynarki BD 1387 należący do brytyjskiego armatora Union-Castle Mail SS Co Ltd z Londynu frachtowiec Richmond Castle (7.798 ton). Następnego dnia dowódca U 176 otrzymał polecenie by wraz z U-bootami zgrupowania Steinbrinck zaatakować wykryty przez U 593 konwój SC-94.W dniu 8 sierpnia Reiner Dierksen nawiązał kontakt z konwojem i w przeprowadzonym o godzinie 15:18 ataku zatopił w kwadracie marynarki AK 0247 trzy statki:
- należący do brytyjskiego armatora Ellerman´s Wilson Line Ltd z Hull frachtowiec Kelso (3.956 ton),
- należący do greckiego armatora Kulukundis Shipping Co SA z Pireusu frachtowiec Mount Kassion (7.914 ton),
- należący do brytyjskiego armatora The Hain Steamship Co Ltd z Londynu frachtowiec Trehata (4.817 ton), będący statkiem komodora konwoju Wiceadmirała w stanie spoczynku D.F. Moira, DSO RN, który zginał wraz ze statkiem.
Następnego dnia U 176 zatopił o godzinie 06:49 w kwadracie marynarki AK 0240 należący do brytyjskiego armatora E.R. Management Co Ltd z Cardiff opuszczony przez załogę nieuszkodzony frachtowiec Radchurch, który do 7 sierpnia płynął w konwoju SC-94. Przyczyną opuszczenia statku przez załogę było przekonanie o jego storpedowaniu (!!!) spowodowane prawdopodobnie szokiem jaki powstał na skutek ataku U 176 i U 379 na konwój. Od 15 sierpnia do 27 września Reiner Dierksen operował w ramach grupy Lohs (Lachs) w rejonie położonym 600 mil na zachód od Kanału Północnego najpierw przeciwko konwojowi SC-95 a od 22 sierpnia przeciwko ON-122 wykrytemu przez U 135 (typ IXC). Trzy dni później 25 sierpnia U 176 zaatakował konwój ON 122 zatapiając o godzinie 01:57 w kwadracie marynarki BD 1667 należący do brytyjskiego armatora J. & J. Denholm Ltd z Glasgow frachtowiec Empire Breeze (7.457 ton). W dniach 29 - 30 sierpnia Reiner Dierksen pobrał z podwodnego tankowca U 462 (typ XIV) paliwo i prowiant a następnie udał się wraz z pozostałymi okrętami grupy Lohs do rejonu położonego na północny - wschód od Cape Race. Od 18 września U 176 bez powodzenia operował przeciwko konwojowi SC-100. Po zakończeniu w dniu 22 września operacji przeciwko temu konwojowi Reiner Dierksen rozpoczął rejs powrotny do bazy. W dniu 02.10. U 176 wpłynął do bazy w Lorient, kończąc trwający prawie jedenaście tygodni patrol (74 dni).

Patrol 2 (09.11.1942 - 18.02.1943)
09.11. U 176 pod dowództwem Reinera Dierksena, wypłynął z bazy w Lorient, by atakować żeglugę na Środkowym i Południowym Atlantyku (rejon północno - zachodnich wybrzeży Brazylii). W dniu 27 listopada Reiner Dierksen zatopił o godzinie 04:54 dwoma torpedami w kwadracie marynarki ES 1659 należący do holenderskiego armatora Nederlandsche Stoomvaart Mij ´Oceaan´ z Amsterdamu frachtowiec Polydorus (5.922 ton), który po zgubieniu konwoju ON-145 kontynuował samotnie rejs do Freetown. U 176 ścigał ten statek przez 50 godzin co było rekordem jeżeli chodzi o pościg U-boota za samotnym frachtowcem podczas II Wojny Światowej. Podczas jego trwania Reiner Dierksen wystrzelił do holenderskiej jednostki sześć niecelnych torped. W dniach 9-10 grudnia U 176 pobrał na północ od St. Paul Rocks z podwodnego tankowca U 461 (typ XIV) paliwo i prowiant. Po zakończonej operacji uzupełniania zapasów Reiner Dierksen udał się do swojego rejonu operacyjnego gdzie w okresie od 13 do 16 grudnia zatopił dwa statki:
- 13.12. o godzinie 15:48 zatrzymał w celu kontroli papierów a następnie po stwierdzeniu przewożenia kontrabandy zatopił o godzinie 18:05 poprzez zdetonowanie sześciu ładunków wybuchowych w kwadracie marynarki FC 2515 należący do szwedzkiego armatora Rederi-A/B Svenska Lloyd z Goteborga frachtowiec Skania (1.629 ton).
- 16.12. o godzinie 21:27 dwoma torpedami w kwadracie marynarki FC 8474 po trwającym dziewięć godzin pościgu należący do brytyjskiego armatora T. & J. Harrison z Liverpoolu frachtowiec Observer (5.881 ton).
W dniu 17 grudnia U 176 został o godzinie 17:45 zaatakowany przez niezidentyfikowany samolot Catalina. Na skutek tego ataku uszkodzeniu uległy baterie akumulatorów co ograniczyło możliwości zanurzania się okrętu. W związku z tym faktem Reiner Dierksen wycofał swój okręt na spokojniejsze wody, gdzie jego załoga dokonała doraźnych napraw. Pod koniec grudnia U 176 opuścił wody brazylijskie udając się do rejonu położonego pomiędzy Freetown a Brazylią, gdzie bez powodzenia poszukiwał celów. W drodze powrotnej do bazy Reiner Dierksen spotkał się z podwodnym tankowcem U 118 (typ XB) z którego pobrał paliwo, prowiant oraz metoxy, które następnie przekazał dwóm innym U-bootom. W dniu 18.02. U 176 wpłynął do bazy w Lorient, kończąc trwający ponad czternaście tygodni patrol (102 dni).

Patrol 3 (06.04.1943 - 15.05.1943)
06.04. U 176 pod dowództwem Reinera Dierksena, wypłynął z bazy w Lorient, by atakować żeglugę w rejonie Karaibów. Wkrótce po wypłynięciu z bazy Reiner Dierksen otrzymał z dowództwa polecenie by wraz z U 128, U 262 i U 376 eskortować do hiszpańskiego portu w Vigo wracający z Dalekiego Wschodu łamacz blokady Irene. Po zatopieniu statku przez brytyjski krążownik minowy HMS Adventure, dowódcy wszystkich czterech okrętów otrzymali polecenie poszukiwania rozbitków co bezskutecznie robiły do 12 kwietnia, kiedy to rozkaz cofnięto. W dniu 20 kwietnia U 176 spotkał się z wracającym z rejonu Karaibów U 155, od którego otrzymano informacje o sytuacji panującej w tamtym rejonie. W dniu 13 maja Reiner Dierksen zaatakował w pobliżu Cuby konwój NC-13, zatapiając o godzinie 09:30 w kwadracie marynarki DM 69 dwa statki:
- należący do kubańskiego armatora Cuba Distilling Co Inc z siedzibą w Nowym Jorku stary bo pochodzący z 1883 roku tankowiec Mambi (1.983 ton),
- należący do amerykańskiego armatora Chemical Marine Co z Lake Charles tankowiec Nickeliner (2.249 ton).
Niedługo po tym ataku U 176 został bezskutecznie zaatakowany przez niszczyciel USS Brennan, ścigacze okrętów podwodnych i sterowiec. Dwa dni później 15 maja płynący na powierzchni okręt Dierksena został wykryty przez amerykański samolot OS2U Kingfisher z VS-62 Sqn USN, który powiadomił niezwłocznie o kontakcie z nieprzyjacielem komodora płynącego w pobliżu konwoju. Dowódca U 176 widząc nadlatującego przeciwnika rozkazał zejść w zanurzenia. W ślad za zanurzającym się U-bootem amerykańska maszyna zrzuciła w pierwszym podejściu 3 bomby głębinowe a drugim oznaczyła miejsce jego zanurzenia pławą dymną. Wkrótce na miejsce kontaktu przybył oddelegowany z eskorty konwoju kubański okręt patrolowy CS 13, który po uchwyceniu kontaktu przystąpił do ataku bombami głębinowymi. Ataki te były skuteczne i U 176 poszedł na dno wraz z całą załogą.

Członkowie załogi U 176 polegli w dniu 15.05.1943:
Becks Wilhelm MtrOGfr 18.07.1922
Beuche Hans MaschOGfr 19.03.1922
Böhme Werner MtrOGfr 03.12.1923
Bopp Heinrich MaschOGfr 09.11.1921
Bremer Heinz-Georg-Christ MaschOGfr 07.10.1921
Brosch Erwin MechGfr 10.08.1923
Bublitz Kurt OBtsMt 14.04.1912
Budzik Anton MtrOGfr 22.05.1923
Bugert Wilhelm MaschMt 09.11.1918
Buhmann Otto MaschMt 29.03.1918
Burghardt Heinrich MtrOGfr 26.04.1924
Dierksen Reiner KKapt.01.05.43 24.03.1908
Drexler Ludwig MtrOGfr 18.03.1923
Erlautzki Kurt MtrGfr 04.11.1922
Federschmidt Hans-Joachim Fahnr.z.S 04.03.1924
Fischer Kurt MtrOGfr 24.01.1921
Gabel Wilhelm MaschMt 05.04.1921
Hahn Joachim-Günther OLt.z.S 18.12.1918
Haller Josef MaschMt 05.01.1919
Hauck Kurt OBtsm 02.12.1914
Heinzelmann Horst FkOGfr 25.09.1921
Hessler Karl MaschOGfr 03.06.1923
Hey Hans Lt.z.S 02.08.1921
Hildebrandt Erwin Mtr 29.11.1924
Kattwinkel Hans-Hermann Fahnr.z.S 29.02.1924
Kind Wilhelm OMasch 03.06.1912
Klauer Walter MaschOGfr 19.12.1921
Kleinen Leonhard MaschMt 07.09.1920
Kurth Josef OLt.z.S 21.01.1916
Liptorw Engelbert MaschGfr 25.11.1921
Lotze Hans-Heinrich Lt.ing 10.07.1920
Maltzahn von Hartwig KpLt.ing.LI 14.02.1916
Mayhack Richard FkMt 24.08.1919
Mazur Norbert MaschMt 07.06.1919
Meissner Heinrich FkOGfr 01.02.1923
Oberer Anton MaschOGfr 27.12.1920
Pfann Peter MechOGfr 24.11.1921
Ports Otto BtsMt 07.03.1915
Rah Otto MechOGfr 28.09.1921
Richter Alfred MaschOGfr 11.10.1921
Römer Helmut MaschOGfr 01.10.1921
Schmidt Otto OFkMt 13.01.1917
Schmitz Peter MaschMt 23.04.1916
Schulze Fritz MaschOGfr 09.02.1923
Seidensticker Alfred MtrOGfr 08.03.1922
Selbing Gerhard MaschGfr 12.12.1923
Sickert Werner MaschOGfr 08.02.1923
Solau Rudi MaschOGfr 05.04.1922
Sommer Herbert MtrOGfr 04.02.1924
Stehrenberg Herbert OMasch 30.09.1914
Weinberg Gerhard MaschOGfr 05.10.1920
Wisiorek Josef MtrOGfr 18.02.1920
Wittig Heinz MechMt 15.11.1919

Bibliografia:
http://uboat.net
http://www.ubootwaffe.net
http://uboatarchive.net/BDUKTB30269.htm
http://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/chronik.htm
http://www.u-boot-archiv.de/
http://www.u-historia.com/
Blair Clay - Hitlera Wojna U-bootów tom I i II
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die U-boot-Kommandanten tom 1
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Der U-Boot-Bau auf Deutschen Werften von 1935 bis 1945 tom 2
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Erfolge von September 1939 bis Mai 1945 tom 3
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Verluste von September 1939 bis Mai 1945 tom 4
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die Ritterkreuzträger der U-Boot-Waffe von 1939 bis Mai 1945 tom 5
Trojca Waldemar - U-bootwaffe 1939-1945 cz. 1, 2, 3
Wynn Kenneth U-Boot-Operationen im Zweiten Weltkrieg Einsatzgeschichte U1-U510 tom 1
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Posty: 1 • Strona 1 z 1

Powrót do Typ IX



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

cron