1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

U-167 Typ IXC/40

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 4 • Strona 1 z 1

U-167 Typ IXC/40

Postprzez Brodołak » 20.11.07, 09:24

U-167 Typ IXC/40

Stocznia: Deutsche Schiff-und-Maschinenbau AG (Seebeckwerft) Wesermünde-Geestemünde
Numer zamówienia: 706
Zamówienie: 15.08.1940
Położenie stępki: 12.03.1941
Wodowanie: 05.03.1942
Wcielenie do służby: 04.07.1942
Numer pocztowy: M 05 459

Przebieg służby:
04.07.1942 - 30.11.1942 - 4 Flotylla U-bootów, Stettin (szkolenie załogi)
01.12.1942 - 06.04.1943 - 10 Flotylla U-bootów, Lorient (okręt bojowy)
06.04.1943 - Zatopiony przez własną załogę w pobliżu Wysp Kanaryjskich (pozycja 27.47N, 15.00W) na skutek uszkodzeń odniesionych po ataku lotniczym brytyjskiego samolotu Hudson 223 Sqn RAF, jaki miał miejsce 5 kwietnia.

Dowódcy:
04.07.1942 - 08.02.1943 - KL Kurt Neubert
08.01.1943 - 16.01.1943 - LT Günter Zahnow
05.02.1943 - 06.04.1943 - KK Kurt Sturm

Liczba patroli: 2

Zatopione/uszkodzone statki handlowe: 1 (5.449 ton)/1 (7.200 ton)

Zatopione/uszkodzone okręty wojenne: 0/0

01.12.1942 U 167 pod dowództwem Kurta Neuberta wypłynął z bazy w Kiel, by ponad tydzień później dnia 8 grudnia wpłynąć do bazy w Bergen.

Patrol 1 (21.12.1942 - 16.01.1943)
21.12. U 167 pod dowództwem Kurta Neuberta wypłynął z bazy w Bergen, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę na Północnym Atlantyku. Od początku stycznia Kurt Neubert operował w ramach grupy Falke przeciwko konwojowi ONS 158. Siedem dni później podczas silnego sztormu fale rozbiły pomost U 167, zmywając z pokładu sternika ObStrm Waltera Schliephake oraz poważnie raniąc dowódcę okrętu. Z powodu odniesionych obrażeń Kurta Neuberta dowództwo okrętu przejął I WO Lt.z.S Günter Zahnow, który doprowadził uszkodzony okręt w dniu 16 stycznia do bazy w St. Nazaire, kończąc trwający ponad trzy tygodnie patrol..

Patrol 2 (27.02.1943 - 06.04.1943)
27.02. U 167 pod dowództwem Kurta Sturm wypłynął z bazy w St. Nazaire, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę na Środkowym Atlantyku (na wschód od Azorów). Od 12 marca Kurt Sturm w ramach grupy Unverzagt operował przeciwko meldowanym przez B-Dienst nieprzyjacielskim konwojom m.in. UGS-6. Pięć dni później 17 marca U 167 zaatakował o godzinie 20:34 w kwadracie marynarki CF 5592 konwój UGS-6 uszkadzając należący do amerykańskiego armatora Prudential SS Co z Nowego Jorku frachtowiec typu Liberty Molly Pitcher (7.200 ton). Uszkodzoną jednostkę po ewakuowaniu załogi próbował zatopić torpedą należący do eskorty konwoju amerykański niszczyciel USS Champlin, ale pomimo trafienia Molly Pitcher utrzymała się na powierzchni. Dopiero w godzinach porannych następnego wystrzelona przez U 521 torpeda posłała na dno frachtowiec. Od 22 marca Kurt Sturm w ramach grupy R22;SeeräuberR21; operował w rejonie pomiędzy Wyspami Kanaryjskimi a wybrzeżem Afryki Północnej przeciwko konwojowi RS-3. Sześć dni później 28 marca U 167 zaatakował o godzinie 11:47 kwadracie marynarki DU 2529 konwój RS-3 zatapiając należący do brytyjskiego armatora United Africa Co Ltd z Londynu frachtowiec Lagosian (5.449 ton). W dniu 5 kwietnia okręt Kurta Sturma przebywający niedaleko Wyspy Grand Canaria został dwukrotnie zaatakowany raz o godzinie 09:27 i drugi raz o 16:56 przez samoloty Hudson z 233 Sqn RAF. Na skutek tych ataków U 167 został ciężko uszkodzony. Kurt Sturm widząc, że jego jednostka w tym stanie nie ma szans na dopłynięcie w wynurzeniu do najbliższej niemieckiej bazy we Francji obrał kurs na Gran Canarię, aby w jej pobliżu ewakuować załogę na brzeg a okręt następnie zatopić. Następnego dnia wlokący się w kierunku wyspy okręt Kurta Sturma został bezskutecznie zaatakowany przez nieprzyjacielski samolot. Po dotarciu jeszcze tego samego dnia do zatoki Las Buras na Gran Canrii, po ewakuacji załogi (w czym pomógł hiszpański rybak, który przewiózł załogę U 167 swoim kutrem na brzeg), Kurt Sturm zatopił swój okręt.

Załoga U 167 została internowana przez władze hiszpańskie i umieszczona na internowanym niemieckim statku Corrientes. Na skutek porozumień pomiędzy rządem Hiszpanii a III Rzeszy załoga okrętu Kurt Sturma została potajemnie zwolniona i w nocy z 13 na 14 kwietnia przewieziona hiszpańskim holownikiem na miejsce spotkania z U 455, który miał zabrać załogę do bazy. W drodze do bazy maksymalnie przeludniony U 455 spotkał się z wracającymi do Francji U 159 i U 518, którym przekazał część załogi U 167. Po powrocie do bazy we Francji załoga okrętu Kurta Sturma została wysłana do Niemiec by obsadzić U 547 budowany w stoczni Deutsche Werft AG w Hamburgu.

Uwagi:
a.) W 1951 roku wrak okrętu spoczywający na głębokości ca. 20 metrów został wydobyty i odholowany do portu Las Palmas, gdzie przez pewien czas był wykorzystywany do celów badawczych i komercyjnych. W późniejszym okresie wrak U 167 został pocięty ostatecznie na złom.

Bibliografia:
http://uboat.net
http://www.ubootwaffe.net
http://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/chronik.htm
Blair Clay - Hitlera Wojna U-bootów tom I i II
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Der U-Boot-Bau auf Deutschen Werften von 1935 bis 1945 tom 2
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Erfolge von September 1939 bis Mai 1945 tom 3
Trojca Waldemar - U-bootwaffe 1939-1945 cz. 3
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.769.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Re: U-167 Typ IXC/40

Postprzez ObltzS » 05.11.12, 19:43

Witam !

Znalazłem w sieci ciekawe uzupełnienie nie tylko powojennej historii U-167, ale także interesujący opis faktów związanych z jego wojennymi losami - głównie wydarzenia związane z zatopienieniem okrętu, w tym także losy załogi tego U-Boota a zwłaszcza czwórki marynarzy z U-167, którzy w grudniu 1994 r. po 51 latach od zatonięcia tego okrętu spotkali się z tymi rybakami z tej wioski, jacy wówczas udzielili pomocy rozbitkom z U-167.
Link do artykułu : http://historiacastilloromeral.blogspot.com/2010/08/ataque-y-hundimiento-del-submarino-u167_27.html
ObltzS
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.687.000 BRT

Dołączył(a): 05.07.05, 19:31
Lokalizacja: Polska południowa

Re: U-167 Typ IXC/40

Postprzez ObltzS » 07.11.12, 19:11

Witam !

Znalazłem w sieci kilka ciekawych fotek związanych tematycznie U-167, które nawiązują do informacji podanych przez Brodołaka.

Jako pierwsza to fotografia podniesionego z dna w 1951 r. U-167 ? jest to prawdopodobnie zatoka Playa des las Burras z piaszczystym, ciemnym piaskiem pochodzenia wulkanicznego (Gran Canaria ? San Augustin). Na fotografii widać, że 8-letni pobyt pod wodą nie wyrządził większych zmian w konstrukcji okrętu ? poza ogólnym skorodowaniem w stopniu nieznacznym (przebarwienia w postaci jasnych plam na czarno-białej fotografii) brak wyraźnie widocznych miejsc, gdzie swą kolonizację rozpoczęłyby pąkle lub koralowce, prawdopodobnie był to zbyt krótki czas na osiedlenie się tych morskich organizmów ? warto podkreślić, że w tym rejonie średnie temperatury powietrza wynoszą 18 st. C zimą i 24 st. C latem, natomiast temperatura wody w oceanie waha się od 18 st. C zimą do 22 st. C latem, zatem warunki te sprzyjają rozwojowi tego typu organizmów.

Druga fotografia przedstawia część załogi U-167 usytuowanej na pomoście, Wintergarten oraz na pokładzie górnym pozującą do pamiątkowej fotografii. Brak bliższych danych, by precyzyjnie określić, z którego okresu ta fotografia i kto był wówczas dowódcą tego okrętu ? można przypuszczać, że jest to pierwszy czas szkolenia (Ausbildungsflottille - 4 Unterseebootsflottille Stettin) ? wskazują na to letnie mundury załogi oraz prawie nienaruszona powłoka malarska na burtach kiosku i widocznych fragmentach pokładu górnego (brak widocznych tak charakterystycznych rdzawych zacieków na tych powierzchniach, co przemawiałoby za tym, że okręt ten miał jeszcze bardzo mało zanurzeń i mało przebywał w morzu). Ponadto na lewej burcie kiosku na wysokości platformy dla działka p.lot. widoczny wyraźnie zamocowany jeszcze pas ratunkowy ? z chwilą zakończenia szkolenia i przydzielenia okrętu do konkretnej flotylli bojowej i wypłynięcia na patrole, wszystkie tego rodzaju "ozdobniki" były demontowane, jako niepotrzebne i bezużyteczne.

Trzecia fotografia przedstawia kiosk U-167 z charakterystycznym emblematem tego U-Boota ? trzema sylwetkami czarnych kotów i napisem "3 x Schwarzer Kater". Na pomoście widoczny jeden z d-ców okrętu (trudno ustalić który w kolejności, ale chyba pierwszy ? Kptlt. Kurt Neubert, przemawiałyby za tym "cztery złote paski" na rękawie salutującego oficera oraz jeden z wyróżników d-ców U-Bootów, czyli biały pokrowiec czapki oficerskiej) w asyście zapewne IWO i IIWO. Nie jest to zapewne fotografia z przebazowania okrętu do Norwegii (grudzień 1942 r.) - brak śniegu i oblodzenia na konstrukcji kiosku a obsada pomostu w letnich mundurach ani też powrót z 1 patrolu (styczeń 1943 r.) - przypuszczam, że fotografia ta pochodzi z okresu, gdy okręt był jeszcze w 4 Unterseebootsflottille Stettin (prawdopodobnie końcówka lata 1942 r.).

Czwarta fotografia przedstawia powracającego U-167 do bazy w St. Nazaire w dn. 16.01.1943 r. Nie był to udany patrol ? podczas sztormu w dn. 08.01.1943 r. został zmyty za burtę podczas ratowania I WO [Oblt.z.S Günter Zahnow] Ostrm Walter Schliephake [07.08.1912 - 08.01.1943] - nie udało się go odnaleźć i został on uznany za zaginionego. Przebywający w tym samym czasie na pomoście d-ca okrętu odniósł poważne rany i został silnie przez nie potłuczony. Obowiązki d-cy okrętu przejął I WO, który doprowadził U-Boota do bazy. Fotografia przedstawia uszkodzony fragment kiosku ze zdartym przez fale poszyciem ? uzmysławia to, jak silne i groźne tak dla samego U-Boota jak i jego załogi mogą być sztormowe fale płn. Atlantyku, którym nie oparła się nawet stalowa konstrukcja kiosku.

Piąta i ostatnia fotografia przedstawia niewielką część załogi U-167 pozującej do pamiątkowej fotografii na pokładzie górnym pomiędzy armatą (kal. 10,5 cm) a kioskiem U-Boota. Podwinięte rękawy letnich mundurów oraz rozpięte bluzy pod szyją świadczą z pewnością o wysokiej temperaturze. Na pomoście albo I WO lub II WO jest w białej koszuli z krótkim rękawem ? to także oznaka gorąca i letniego okresu. Farba na poszyciu kiosku nie zdradza jeszcze oznak skorodowania ? można zatem przypuszczać, że jest to pierwszy okres szkolenia (Ausbildungsflottille - 4 Unterseebootsflottille Stettin) - lipiec lub sierpień 1942 r., a zdjęcie wykonano na wodach Bałtyku.
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
ObltzS
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.687.000 BRT

Dołączył(a): 05.07.05, 19:31
Lokalizacja: Polska południowa

Re: U-167 Typ IXC/40

Postprzez ObltzS » 14.03.16, 20:22

Witam !

I raz jeszcze o U 167 - tym razem krótka sekwencja (ok. 2 min.) hiszpańskiej kroniki filmowej (? - tak przypuszczam) o podniesieniu z dna wspomnianego U-Boota. Jest to pierwszy materiał filmowy. Tutaj link :
http://www.rtve.es/filmoteca/no-do/not-476/1480849/
ObltzS
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.687.000 BRT

Dołączył(a): 05.07.05, 19:31
Lokalizacja: Polska południowa


Posty: 4 • Strona 1 z 1

Powrót do Typ IX



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

cron