1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

U-154 Typ IXC

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 1 • Strona 1 z 1

U-154 Typ IXC

Postprzez Brodołak » 27.01.09, 10:47

U 154 Typ IXC

Stocznia: Deutsche Schiff- und Maschinenbau AG, (AG Weser) Bremen
Numer zamówienia: 996
Zamówienie: 25.09.1939
Położenie stępki: 21.09.1940
Wodowanie: 21.04.1941
Wcielenie do służby: 02.08.1941
Numer pocztowy: M 45 897

Przebieg służby:
02.08.1941 - 31.01.1942 - 4 Flotylla U-bootów, Stettin (szkolenie załogi)
01.02.1942 - 03.07.1944 - 2 Flotylla U-bootów, Lorient (okręt bojowy)
03.07.1944 - Zatopiony na zachód od Madery (pozycja 34.00N, 19.30W) przez amerykańskie niszczyciele eskortowe USS Inch i USS Frost.

Dowódcy:
02.08.1941 - 07.10.1943 - KK Walther Kölle
07.10.1942 - 08.02.1943 - KK Heinrich Schuch
08.20.1943 - 21.01.1944 - OL Oskar-Heinz Kusch
22.01.1943 - 03.07.1944 - OL Gert Gemeiner

Liczba patroli: 8

Zatopione/uznane za stracone/uszkodzone statki handlowe: 10 (49.288 ton)/1 (8.166 ton), 15.771 ton)

Zatopione/uszkodzone okręty wojenne: 0/0

Patrol 1 (07.02.1942 - 01.03.1942)
07.02. U 154 pod dowództwem Walthera Kölle wypłynął z bazy w Kiel, by zgodnie z rozkazem udać się do nowej bazy operacyjnej okrętu w Lorient. W dniu 22 lutego Walther Kölle nawiązał 800 mil na zachód od kanału Północnego kontakt z konwojem HX-175 zmierzającym w kierunku wschodnim, o którym następnie zameldował dowództwu. W odpowiedzi na ten meldunek BdU nakazało U 154 śledzić cel i wysyłać sygnały naprowadzające dla innych U-bootów. Przez dwa dni Walther Kölle wykonywał polecenie przeprowadzając także kilka ataków podczas, których wystrzelił 14 torped, z których cztery okazały się niewypałami a 10 minęło cel. Po ostatnim nieudanym ataku sfrustrowany niepowodzeniami dowódca U 154 zameldował BdU o doświadczeniach z torpedami. Te w odpowiedzi na ten meldunek nakazało Waltherowi Kölle przerwać śledzenie konwoju i wracać do bazy. W dniu 01.03. U 154 wpłynął do bazy w Lorient, kończąc trwający ponad trzy tygodnie patrol (23 dni).

Podczas pobytu w bazie dowództwo przeprowadziło dochodzenie w sprawie nieudanych ataków, podczas którego wykryto, że kalkulator torpedowy zamontowany na U 154 na skutek defektu podawał błędne dane.

Patrol 2 (11.03.1942 - 09.05.1942)
11.03. U154 pod dowództwem Walthera Kölle wypłynął z bazy w Lorient, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę w rejonie Karaibów. Po przybyciu na Karaiby Walther Kölle w okresie od 4 do 20 kwietnia storpedował pięć statków:
- 04.04. o godzinie 21:35 zatopił w kwadracie marynarki DO 7296 należący do amerykańskiego armatora Commercial Molasses Corp z Nowego Jorku tankowiec Comol Rico (5.034 ton),
- 05.04. o godzinie 23:18 storpedował i ciężko uszkodził jedną torpedą w kwadracie marynarki DO 7471 należący do amerykańskiego armatora Cuba Distilling Co Inc z Nowego Jorku frachtowiec Catahoula (5.030 ton), który został dobity kolejną wystrzeloną o godzinie 23:22 torpedą,
- 12.04. o godzinie 06:57 ciężko uszkodził dwiema torpedami po trwającym od godziny 11:30 poprzedniego dnia pościgu w kwadracie marynarki EC 2586 należący do amerykańskiego armatora Mississippi Shipping Co Inc z Nowego Orleanu frachtowiec Delvalle (5.032 ton), który zatonął 15 minut po trafieniu trzecią torpedą,
- 13.04. o godzinie 05:52 zatopił w kwadracie marynarki EC 6299 należący do brytyjskiego armatora Hadley Shipping Co Ltd z Londynu tankowiec Empire Amethyst (8.032 ton),
- 20.04. o godzinie 21.03. uszkodził jedną torpedą w kwadracie marynarki DN 5615 należący do kanadyjskiego armatora Markland Shipping Co Ltd z Liverpoolu na Nowej Szkocji frachtowiec Vineland (5.587 ton), który został dobity wystrzeloną o godzinie 21:20 trzecią torpedą (wystrzelona o godzinie 21:04 druga torpeda na skutek defektu minęła cel).
W dniu 09.05. U 154 wpłynął do bazy w Lorient, kończąc trwający prawie dziewięć tygodni patrol (60 dni).

Patrol 3 (04.06.1942 - 23.08.1942)
04.06. U154 pod dowództwem Walthera Kölle wypłynął z bazy w Lorient, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę w rejonie Karaibów i na wodach Zatoki Meksykańskiej. W dniu 28 czerwca przebywający na południe od Haiti okręt Walthera Kölle zatopił jedną torpedą o godzinie 03:50 w kwadracie marynarki EC 3586 należący do amerykańskiego armatora Lykes Bros SS Co Inc z Nowego Orleanu frachtowiec Tillie Lykes (2.572 ton). Po zatonięciu statku dowódca U 154 próbował przesłuchać jego załogę, ale z powodu warunków sztormowych miał problemy z porozumieniem się (hałas zagłuszał pytania i odpowiedzi). Z tego też powodu Walther Kölle mylnie zidentyfikował statek jako Clyde o wyporności 3.200 ton. W dniu 6 lipca U 154 zatrzymał na wodach cieśniny Jukatańskiej a następnie zatopił ogniem artyleryjskim o godzinie 18:37 w kwadracie marynarki DL 6471 panamski kuter rybacki Lalita (65 ton). W dniu 13 lipca Walther Kölle został zmuszony do alarmowego zanurzenia swojego okrętu przed nadlatującym samolotem, pozostawiając na chwilę w wodzie jednego z członków załogi, który w momencie alarmu załatwiał albo potrzeby fizjologiczne w umieszczonej na pokładzie toalecie albo zażywał prysznica. Po oddaleniu się samolotu Kölle wynurzył swój okręt i podniósł z wody brakującego członka załogi, zabijając przy okazji pływającego w pobliżu rekina. Krążący do końca miesiąca na wodach zatoki Meksykańskiej U 154 nie napotkał już żadnych celów i z początkiem sierpnia rozpoczął rejs powrotny do bazy. W połowie miesiąca Walther Kölle spotkał się na zachód od Azorów z U 463 (typ XIV), z którego pobrał paliwo i prowiant. W dniu 23.08. U 154 wpłynął do bazy w Lorient, kończąc trwający ponad jedenaście tygodni patrol (81 dni).

Patrol 4 (12.10.1942 - 07.01.1943)
12.10. U154 pod dowództwem Heinricha Schucha wypłynął z bazy w Lorient, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę w rejonie Karaibów i Trynidadu i Tobago. Pomiędzy 22 a 24 października Heinrich Schuch spotkał się z wracającym z dalekiego wschodu łamaczem blokady Tannenfels, z którego pobrał paliwo i prowiant. W dniach 8 - 9 listopada Heinrich Schuch storpedował dwa statki:
- 08.11. o godzinie 15:43 storpedował i uszkodził w kwadracie marynarki EE 5191 należący do brytyjskiego armatora Ellerman Lines Ltd z Londynu frachtowiec D,Entrecasteaux (7.291 ton), który został dobity wystrzeloną o godzinie 17:12 kolejną torpedą,
- 09.11. o godzinie 07:43 ciężko uszkodził dwiema torpedami w kwadracie marynarki EE 5386 należący do brytyjskiego armatora Asiatic Steam Navigation Co Ltd z Londynu frachtowiec Nurmahal (5.419 ton), który ostatecznie zatonął dopiero w dniu 11 listopada.
W dniu 17 listopada U 154 nawiązał o godzinie 08:34 kontakt z nieprzyjacielskim statkiem, którym okazał się należący do brytyjskiego armatora Counties Ship Management Co Ltd z Londynu frachtowiec Tower Grange (5.226 ton). Ponieważ frachtowiec ten płynął kursem zygzakowym Schuch nie mogąc przeprowadzić ataku podążał zanim przez cały dzień aż do zapadnięcia zmroku. Tuż przed północą U 154 w szkwale utracił kontakt ze statkiem, który udało się odzyskać po ponad trzech godzinach poszukiwań. W przeprowadzonym o godzinie 06:39 pierwszym ataku Heinrich Schuch wystrzelił do frachtowca trzy torpedy, które okazały się niecelne. W drugim ataku wykonanym o godzinie 07:01 ścigany Tower Grange (5.226 ton) został trafiony dwiema torpedami i poszedł na dno po około 20 minutach. W dniu 9 grudnia okręt Schucha spotkał się na północ od St. Paul Rocks z podwodnym tankowcem U 461 (typ XIV), z którego pobrał paliwo i prowiant. W dniu 07.01. U 154 wpłynął do bazy w Lorient, kończąc trwający ponad dwanaście tygodni patrol (88 dni).

Patrol 5 (20.03.1943 - 06.07.1943)
20.03. U154 pod dowództwem Oskara-Heinza Kuscha wypłynął z bazy w Lorient, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę na Środkowym Atlantyku. W dniu 23 marca U 154 został bezskutecznie zaatakowany w kwadracie marynarki BF 48 przez samolot z 10 OTU Sqn RAF. Na początku kwietnia Oskar-Heinz Kusch bez powodzenia operował w rejonie Wysp Zielonego Przylądka a następnie w rejonie Freetown. W połowie tego miesiąca U 154 wspólnie z U 105 i U 126 (oba typ IXC) udał się w rejon wybrzeży Liberii, gdzie bez powodzenia poszukiwał celów. Dnia 18 kwietnia okręt Kuscha został bezskutecznie zaatakowany przez niezidentyfikowany samolot. W dniu 21 kwietnia wszystkie trzy okręty udały się do nowego rejonu operacyjnego położonego na południowy - wschód od St. Paul Rocks, gdzie także nie napotkały żadnych statków. Na początku maja Oskar-Heinz Kusch zgodnie z poleceniem dowództwa skierował się w rejon wybrzeży Brazylii. W dniu 8 maja U 154 zaatakował o godzinie 08:28 w kwadracie marynarki FJ 6238 panamski tankowiec Motocarline (8.917 ton), ale z wystrzelonych do niego czterech torped, trzy chybiły a jedna choć trafiła okazała się niewypałem. Dalsze ataki na ten statek zostały jednak udaremnione przez brazylijski samolot, który zaalarmowany przez kapitana tankowca przybył na miejsce ataku. Od 11 maja U 154 operował wspólnie z U 128 (typ IXC) w rejonie wybrzeży Brazylijskich. W dniu 20 maja Oskar-Heinz Kusch spotkał się w rejonie St. Paul Rocks z podwodnym tankowcem U 460 (typ XIV), z którego pobrał paliwo i prowiant. Po uzupełnieniu zapasów U 154 powrócił w pobliże północnych wybrzeży Brazylii. W nocy z 27 na 28 maja Oskar-Heinz Kusch nawiązał kontakt z konwojem BT-14, płynącym w kierunku północnym. W wykonanym pomiędzy godziną 04:43 a 04:46 w kwadracie marynarki FB 9621 ataku dowódca U 154 zgłosił dowództwu uszkodzenie tankowca, zatopienie trzech frachtowców oraz prawdopodobne zatopienie kolejnego tankowca. W rzeczywistości Oskar-Heinz Kusch storpedował i uszkodził w trzy statki:
- należący do amerykańskiego armatora Sword SS Line Inc z Nowego Jorku frachtowiec Cardinal Gibbons (7.191 ton),
- należący do amerykańskiego armatora The Texas Co z Wilmington tankowiec Florida (8.580 ton),
- należący do amerykańskiego armatora Standard Oil Co of New Jersey z Nowego Jorku tankowiec John Worthington (8.166 ton).
Wszystkie uszkodzone jednostki zostały uratowane i po remoncie powróciły do służby. W dalszej części patrolu aż do połowy czerwca U 154 bez powodzenia operował w rejonie wybrzeży Gujany Francuskiej. W drodze powrotnej do bazy Oskar-Heinz Kusch, na którego okręcie szwankował Metox na polecenie dowództwa spotkał się 29 czerwca w rejonie Azorów z wracającym do bazy na skutek odniesionych uszkodzeń U 126, który posiadał sprawnego Metoxa. W dniu 3 lipca płynące przez wody Zatoki Biskajskiej oba okręty zostały wykryte i zaatakowane przez Wellingtona ze 172 Sqn RAF. Z ataku tego U 154 wyszedł bez szwanku natomiast jego towarzysz został zatopiony. W dniu 06.07. U 154 wpłynął do bazy w Lorient, kończąc trwający ponad piętnaście i pół tygodnia patrol (109 dni).

02.10.1943 U 154 pod dowództwem Oskara-Heinza Kuscha wypłynął z bazy w Lorient, by dwa dni później 24 wrześnie wpłynąć do bazy w Breście.

Patrol 6 (02.10.1943 - 20.12.1943)
02.10. U 154 pod dowództwem Oskara-Heinza Kuscha wypłynął z bazy w Breście, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę na Środkowym Atlantyku. Od 12 października przez dwa tygodnie Oskar-Heinz Kusch operował w rejonie Puenta Delgada na Azorach. Następnie U 154 na polecenie dowództwa udał się w rejon wybrzeży Brazylii. W dniu 3 listopada Oskar-Heinz Kusch nawiązał w rejonie ujścia Amazonki kontakt z nieprzyjacielskim konwojem, ale zanim zdołał go zaatakować został wykryty i odpędzony przez niezidentyfikowany samolot Catalina. Wkrótce po tym niepowodzeniu U 154 udał się do nowego rejonu, położonego u wybrzeży Gujany Francuskiej, gdzie w nocy 22 listopada stał się celem dwóch bezskutecznych ataków wykonanych przez nieprzyjacielskie samoloty. Z powodu kończącego się paliwa oraz braku możliwości jego uzupełnienia Oskar-Heinz Kusch pod koniec listopada rozpoczął rejs powrotny do bazy. W dniu 20.12. U 154 wpłynął do bazy w Lorient, kończąc trwający ponad jedenaście tygodni patrol (80 dni).

W trakcie tego patrolu na U 154 doszło do konfliktu na tle ideologicznym i politycznym pomiędzy dowódcą Oskarem-Heinzem Kuschem a I WO fanatycznym nazistą doktorem prawa Ulrichem Abelem. Kulminacja tego konfliktu nastąpiła po powrocie do bazy, w momencie kiedy Oskar-Heinz Kusch napisał w raporcie do dowództwa niezbyt przychylną rekomendację I WO na stanowisko dowódcze. Urażony nią Ulrich Abel złożył w dniu 12 stycznia formalny raport oskarżający dowódcę U 154 o szerzenie wśród załogi okrętu wywrotowej propagandy i podburzania do buntu przeciwko organom władzy. W dniu 25 stycznia do swojego raportu Ulrich Abel dodał także oskarżenie o tchórzostwo w obliczu wroga. W międzyczasie Oskar-Heinz Kusch został w dniu 20 stycznia aresztowany i osadzony w więzieniu w Angers a dzień po uzupełnieniu raportu przez Abela w dniu 26 stycznia przetransportowany do więzienia wojskowego w Kiel. W trakcie rozprawy oskarżenia dr Ulricha Abela poparło dwóch innych oficerów U 154, którzy potwierdzili zarzut tchórzostwa oraz zeznali, że ich dowódca:
- wyrażał się o Hitlerze jako wariat, utopista,
- wyrzucił jego portret z mesy,
- mówił o nieuchronnej porażce Niemiec w tej wojnie m.in. z powodu wysyłania na patrole przestarzałych okrętów,
- słuchał zakazanych w III Rzeszy rozgłośni radiowych m.in. brytyjskiego radia BBC.
Na podstawie tych zeznań sąd uznał w dniu 26 stycznia 1944 roku Oskara-Heinza Kuscha winnym zarzucanych mu czynów i mimo, że oskarżenie chciało dla niego 10 lat i 6 miesięcy ciężkiego wiezienia skazał go na karę śmierci. Wyrok poprzez rozstrzelanie wykonano w dniu 12 maja 1943 roku na dziedzińcu więzienia wojskowego w Kiel. W 1996 roku po wielu latach starań członków rodziny Oskara-Heinza Kuscha wyrokiem sądu został on zrehabilitowany a jego akta wyczyszczone ze stawianych mu zarzutów. Dwa lata później w 1998 roku władze miasta Kiel, ufundowały Oskarowi-Heinzowi Kuschowi granitowy pomnik niedaleko miejsca gdzie został rozstrzelany a ulicę przy, której się on znajdował przemianowano na Oskar-Heinz Kusch Strasse.

Patrol 7 (31.01.1944 - 28.04.1944)
31.01. U 154 pod dowództwem Gertha Gemeinera wypłynął z bazy w Lorient, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę w rejonie Karaibów. W dniu 13 marca Gerth Gemeiner na południe od Kuby nawiązał kontakt z nieprzyjacielskim konwojem i wykonanym następnie ataku spudłował strzelając do dwóch tankowców. Niedługo po tym ataku U 154 został wykryty a następnie przez pięć godzin atakowany przez amerykański ścigacz okrętów podwodnych USS PC-469, płynący w eskorcie konwoju. Dalsza część patrolu na wodach Karaibów podczas którego U 154 dotarł pod wybrzeża Panamy okazała się bezowocna. W nocy z 29 na 30 marca w drodze powrotnej do bazy okręt Gemeinera został bezskutecznie zaatakowany przez kolumbijski niszczyciel Caldas. W dniu 28.04. U 154 wpłynął do bazy w Lorient, kończąc trwający prawie trzynaście tygodni patrol (89 dni).

Patrol 8 (20.06.1944 - 03.07.1944)
20.06. U 154 pod dowództwem Gertha Gemeinera wypłynął z bazy w Lorient, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę u wybrzeży Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej (rejon Cape Hatteras). Alianci wiedząc z przechwyconych i odszyfrowanych depesz o trasie okrętu Gertha Gemeinera skierowali przeciwko niemu amerykańską grupę lotniskowca eskortowego USS Croatan. W dniu 3 lipca U 154 został wykryty przez dwa wchodzące w skład tej grupy niszczyciele eskortowe USS Frost i USS Inch, które zameldowały o kontakcie z wrogiem dowódcy zespołu, zaokrętowanemu na pokładzie lotniskowca. Z powodu awarii katapulty USS Croatan nie mógł skierować do akcji przeciwko U 154 żadnego ze swoich samolotów. Mimo to oba niszczyciele na polecenie dowódcy zespołu przystąpiły do polowania. Gerth Gemeiner próbował zaatakować obu napastników torpedami a gdy mu się to nie udało zszedł w głębokie zanurzenie, aby przeczekać ataki bombami głębinowymi i pociskami jeża. Przeprowadzone wkrótce potem przez oba niszczyciele ataki okazały się skuteczne i U 154 podszedł na dno wraz z całą załogą.

Członkowie załogi U 154 polegli w dniu 03.07.1944 (w kolejności alfabetycznej):
Asael Kurt MaschOGfr 06.06.1923
Assmann Karl-Wilhelm MaschOGfr 13.03.1924
Baier Alfred MaschOGfr 19.07.1922
Bartelsen Hermann Lt.z.S 27.07.1922
Bayerlein Rudolf MaschMt 06.03.1920
Behrens Friedrich-Wilhelm OBtsMt 17.05.1904
Blümel Johann MtrOGfr 05.05.1922
Bock Otto MaschMt 07.03.1921
Dittmann Kurt MaschOGfr 26.10.1922
Dittrich Erich MaschOGfr 26.01.1923
Druschel Curt OLt.ing 25.05.1920
Eiber Erwin MaschMt 21.05.1921
Fasel Günther Mtr.I 27.04.1924
Felber Rudolf MaschOGfr 23.07.1924
Fromm Fritz MtrOGfr 29.11.1922
Gemeiner Gerth OLt.z.S. 02.10.1918
Gerlach Walfried BtsMt 21.06.1921
Grupp Roland OLt.z.S 04.05.1916
Hamann Werner FkOGfr 15.05.1923
Heilmann Helfried MaschMt 15.07.1922
Heldner Rudi FkOGfr 26.10.1919
Henning Werner MtrOGfr 17.12.1922
Hoffmann Karl StOStrm 11.12.1915
Jans Adolf StOMasch 06.05.1915
Kempe Herbert MaschOGfr 16.10.1924
Knorr Walter MtrOGfr 04.06.1923
Kobusch Karl MaschMt 21.05.1921
Kolorz Johannes MaschOGfr 19.02.1925
Kubick Fritz MaschOGfr 03.04.1923
Kwella Harry-Erich-Ernst MaschMt 19.02.1923
Längrich Alfred MtrOGfr 12.03.1923
Leimkühler Hans MaschOGfr 24.12.1922
Mehsmer Rolf MechOGfr 07.09.1923
Meyer Wilhelm Dr 14.03.1913
Meyer Wilhelm OBtsMt 05.11.1919
Miethe Willi MaschOGfr 06.01.1925
Peter Erwin OLt.z.S 14.07.1910
Quicker Gerhard MtrOGfr 11.05.1923
Ritzki Hans MechGfr 28.07.1925
Rothermel Albert MtrHGfr 02.09.1920
Schlienz Richard MaschGfr 11.06.1924
Schmidt Hans MtrOGfr 06.02.1922
Schmidt Heinrich MtrOGfr 21.09.1924
Schöller Herbert MtrOGfr 20.08.1923
Schwenke Herbert MaschOGfr 14.11.1924
Siegmund Theodor MtrOGfr 11.04.1925
Simons Hans MechOGfr 20.01.1924
Spröwitz Werner MaschGfr 08.08.1924
Thiel Heinz OMasch 17.04.1919
Tschorsch Erich OFkMt 05.10.1918
Vennemann Johann OMechMt 19.04.1920
Vey Walter MaschOGfr 17.12.1924
Wammetsberger Rodolf MtrOGfr 14.10.1923
Welsch Erich FkOGfr 08.05.1924
Wittek Josef FkOGfr 21.03.1921
Wozniak Joachim OMaschMt 08.09.1921
Zobel Manfred MechOGfr 01.10.1922

Bibliografia:
http://uboat.net
www.ubootwaffe.net
http://uboatarchive.net/BDUKTB30269.htm
http://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/chronik.htm
http://www.u-boot-archiv.de/
http://www.u-historia.com/
Blair Clay - Hitlera Wojna U-bootów tom I i II
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die U-boot-Kommandanten tom 1
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Der U-Boot-Bau auf Deutschen Werften von 1935 bis 1945 tom 2
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Erfolge von September 1939 bis Mai 1945 tom 3
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Verluste von September 1939 bis Mai 1945 tom 4
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die Ritterkreuzträger der U-Boot-Waffe von 1939 bis Mai 1945 tom 5
Trojca Waldemar - U-bootwaffe 1939-1945 cz. 1, 2, 3
Wynn Kenneth U-Boot-Operationen im Zweiten Weltkrieg Einsatzgeschichte U1-U510 tom 1
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.769.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Posty: 1 • Strona 1 z 1

Powrót do Typ IX



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość