1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>
 

Typ IX D-42

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 6 • Strona 1 z 1

Typ IX D-42

Postprzez ObltzS » 04.11.06, 16:12

TYP IX D-42

Stocznia :
Nazwa stoczni : Deutsche Schiff- und Maschinenbau A.G. [AG Weser], Bremen
Lata budowy : 1942 - 1945
Nr taktyczne wybudowanych jednostek : U-883; U-884
[Z planowanych 6 U-Bootów [U-883 do U-888] tej serii zwodowano tylko dwa : U-883 i U-884. Ten drugi, który został zwodowany 17.05.1944, ale uległ poważnym zniszczeniom podczas trwania prac wyposażeniowych w wyniku przeprowadzonego 30.03.1945 nalotu amerykańskich bombowców na Bremę. Wskutek znacznych uszkodzeń nie podjęto decyzji o jego odbudowie.
Położenie stępki pod budowę okrętów podwodnych typu IX D-42 o nr taktycznych : U-885, U-886, U-887 i U-888 zostało wstrzymane 30.09.1943 na wskutek odwołania kontraktu, z uwagi na rozpoczęcie prac projektowo-konstrukcyjnych nad typem XXI, który miał zastąpić przestarzałe już konstrukcje typu IX.]

Dane podstawowe :
Wyporność nawodna : 1.616 t
Wyporność podwodna : 1.804 t
Długość : 87,50 m
Szerokość : 7,50 m
Zanurzenie : 5,35 m

Dane dotyczące maszyn :
Silniki spalinowe : 2 silniki główne Diesla
Generatory spalinowe : 2 generatory
Silniki elektryczne : 2 silniki elektryczne
Moc maksymalna silników spalinowych : 5.400 KM
Moc maksymalna silników elektrycznych : 1.100 KM

Prędkość okrętu :
Prędkość maksymalna okrętu w położeniu nawodnym : 19,2 w.,
Prędkość maksymalna okrętu w zanurzeniu : 6,9 w.

Zasięg okrętu :
Maksymalny zasięg żeglugi w położeniu nawodnym :
- 31.500 Mm przy prędkości 10 w.,
- 8.500 Mm przy prędkości 19,2 w.
Maksymalny zasięg żeglugi w zanurzeniu :
- 57 Mm przy prędkości 4,0 w.,
- 121 Mm przy prędkości 2,0 w.

Pojemność zbiorników paliwa :
- paliwo : 441 t,
- olej : brak danych.

Uzbrojenie :
Wyrzutnie torpedowe :
- dziobowe : 4 aparaty torpedowe kal. 533 mm,
- rufowe : 2 aparaty torpedowe kal. 533 mm,
- torpedy : 22 sztuki kal. 533 mm na pokładzie,
Armaty morskie :
- 1 armata kal. 105 mm typu SKC/32 na lawecie Ubts. L.C./36 do roku 1943,
Działka obrony p.lot. :
- 1 x 37 mm, 1 x 20 mm wg specyfikacji stoczniowej,

Załoga :
- razem marynarzy i oficerów : 52 osoby załogi,
- oficerowie marynarki : brak danych,
- chorążowie marynarki : brak danych,
- podoficerowie marynarki : brak danych,
- marynarze załogi podstawowej : brak danych.

Pozostałe dane :
- głębokość zanurzenia maksymalnego [podana przez stocznię] : 150 m,
- minimalny czas zanurzenia : 35 sekund.

Szczegóły :
Okręty typu IX D były pierwotnie projektowane i budowane jako podwodne krążowniki do zwalczania alianckich linii zaopatrzeniowych i transportowych.
W roku 1940 powstał projekt nowego okrętu podwodnego typu IX oznaczony jako wariant D. Był to okręt o zwiększonych parametrach, które pozwalały mu wg założeń projektowo-konstrukcyjnych na odbywanie dłuższych w czasie patroli bojowych i poruszania się ze zwiększona prędkością w położeniu nawodnym. Jedną z odmian typu IX D miała być wersja oznaczona jako IX D-42.
Okręty tego typu planowano wyposażyć w konwencjonalne dla U-Bootów silniki napędu głównego oraz generatory dieslowskie, dzięki czemu mogły osiągać w położeniu nawodnym prędkość do 19,2 węzłów, co miało wydatnie skrócić czas przejścia na odległe rejony operacyjne i powrót do bazy. Przy maksymalnym zapasie paliwa wynoszącym 441 t okręty te w położeniu nawodnym przy tzw. ekonomicznej prędkości marszowej wynoszącej ok. 10 w. były w stanie osiągać maksymalny zasięg żeglugi wynoszący ok. 31.500 Mm. Tak olbrzymi zasięg żeglugi był możliwy m. in. dzięki połączeniu pracy silników spalinowych napędu głównego z generatorami dieslowskimi. Pod względem osiąganego zasięgu przewyższyły go dopiero okręty podwodne z napędem atomowym. Osiąganie tak rekordowych odległości było możliwe dzięki połączeniu pracy silników spalinowych napędu głównego z generatorami dieslowskimi, co w efekcie dawało łączną maksymalną moc 5.500 KM. W tym czasie pracę generatorów prądu zastępowały silniki elektryczne.

Ogólne statystyki dotyczące typu IX D-42 :

Ilość ogólna U-Bootów typu IX D-42 - 1 o.p.

Procent ogólnej liczby U-Bootów w linii - 0,08% [1]

Ilość dowódców [łącznie wszystkie o.p. IX D-42] - 2

Liczba odbytych patroli bojowych [łącznie wszystkie IX D-42] - 0

Liczba postawionych pól minowych [łącznie wszystkie IX D-42] - 0

Liczba przeprowadzonych ataków torpedowych [łącznie wszystkie IX D-42] - 0

Liczba zatopionych statków [łącznie wszystkie IX D-42] - 0
Ogólny procent zatopionych statków przez U-Booty - 0

Liczba uszkodzonych statków [łącznie wszystkie IX D-42] - 0
Ogólny procent uszkodzonych statków przez U-Booty - 0

Liczba zatopionych okrętów wojennych [łącznie wszystkie IX D-42] - 0
Ogólny procent zatopionych okrętów wojennych przez U-Booty - 0

Liczba uszkodzonych okrętów wojennych [łącznie wszystkie IX D-42] - 0
Ogólny procent uszkodzonych okrętów wojennych przez U-Booty - 0

Tonaż statków zatopionych [łącznie wszystkie IX D-42] - 0
Ogólny procent tonażu statków zatopionych przez U-Booty - 0

Tonaż statków uszkodzonych [łącznie wszystkie IX D-42] - 0
Ogólny procent tonażu statków uszkodzonych przez U-Booty - 0

Tonaż okrętów zatopionych [łącznie wszystkie IX D-42] - 0
Tonaż okrętów uszkodzonych [łącznie wszystkie IX D-42] - 0



Ilość marynarzy [łącznie wszystkie IX D-42] - 5 [ ? %] : brak dokładnych danych dotycz. rzeczywistej ilości osób przydzielonych na U-883
Ilość marynarzy, którzy przeżyli zatopienie okrętu [łącznie wszystkie] -
Ilość marynarzy zginęli [łącznie wszystkie] -

Średni czas od położenia stępki do wodowania [mies.] - 9
Średni czas od położenia stępki do przekazania do służby [mies.] - 20

1. Ogólna liczba U-Bootów wprowadzona do służby - 1170 okrętów. Wg K. Dönitz, 10 lat i 20 dni. Wspomnienia 1939 - 1945, Wyd. Finna, Gdańsk 2001, Aneks 8, str. 574 - 575
ObltzS
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.585.000 BRT

Dołączył(a): 05.07.05, 19:31
Lokalizacja: Polska południowa

Re: Typ IX D-42

Postprzez Bormac » 25.05.17, 21:54

Czołem,
Przepraszam, że pierwszy post i od razu pytanie, ale nurtuje mnie jedna sprawa.

Jaka właściwie była różnica pomiędzy U-Bootami typu IXD2, a IXD/42?
Szukam o tym informacji, ale trafiam na sprzeczne dane. W trzecim tomie U-Bootwaffe Trojcy stoi, że pomiędzy nimi było 6 ton różnicy w wyporności nawodnej (a 5 w podwodnej) oraz IXD/42 miał mocniejsze silniki marszowe (2x580 KM w miejsce 2x500 KM) i zabierał 1 tonę więcej paliwa. Czy to jedyne różnice? Jak zmiana silników marszowych wpływała na zasięg?
Bormac
Fähnrich zur See
 
Tonaż: 3.000 BRT

Dołączył(a): 25.05.17, 21:41

Re: Typ IX D-42

Postprzez ObltzS » 26.05.17, 19:06

Witaj Bormac !

Poniżej linki do porównania typów IX D 1, IX D 2 oraz IX D 42. Jeśli porównasz podstawowe dane, to uzyskasz odpowiedź na nurtujące Ciebie pytania :
http://www.u-boot-archiv.de/typen/typ_ixd1.html
http://www.u-boot-archiv.de/typen/typ_ixd2.html
http://www.u-boot-archiv.de/typen/typ_ixd42.html
Zasadnicza różnica występuje pomiędzy IX D 1 a dwoma pozostałymi dotyczy mocy silników spalinowych i pojemności zbiorników paliwa, co przekłada się na zasięg oraz uzyskiwane prędkości w położeniu nawodnym i podwodnym. Takie wartości jak długość okrętu, jego szerokość i zanurzenie oraz wyporność (nawodna i podwodna) są zbliżone i nie ma między nimi znaczących różnic.
ObltzS
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.585.000 BRT

Dołączył(a): 05.07.05, 19:31
Lokalizacja: Polska południowa

Re: Typ IX D-42

Postprzez Bormac » 27.05.17, 13:38

Różnice pomiędzy IXD1, a IXD2 są jak najbardziej znaczące i to jest dla mnie jasne. Jednak pomiędzy IX D2 a IX D 42 już właśnie nie za bardzo (podane przez Ciebie linki pokazują identyczne dane dla obu typów U-Bootów).

Jednak mnie właśnie konkretnie zastanawia co Niemcy zmienili, że zdecydowano się na to, by U 883 był sklasyfikowany jako IX D 42, a nie IX D2
Bormac
Fähnrich zur See
 
Tonaż: 3.000 BRT

Dołączył(a): 25.05.17, 21:41

Re: Typ IX D-42

Postprzez ObltzS » 27.05.17, 20:51

Witam !

Koncepcja okrętów serii IX D była przeznaczona do działań na dalekich obszarach bez konieczności uzupełniania paliwa i oleju smarnego (obszary Atlantyku południowego i O. Indyjskiego). Pierwsza wersja typ IX D 2 została wprowadzona do służby w lutym '42 (U 178) a wszystkich okrętów tego typu było 28 (luty '42 do maja '44).
W tych typach główny nacisk został położony na wysoką prędkość w położeniu nawodnym (19,2 w) oraz rozciągnięcie zakresu działania do możliwie maksymalnego (prawie 32 tys. Mm).
Niemcy mieli bardzo dużo projektów swoich U-Bootów różnych typów, z których większość nie wyszła poza stadium projektów i nigdy nie została zatwierdzona do realizacji (budowa).
Prawdopodobnie typ IX D 42 miał być dalszym rozwinięciem typu IX D 2, ale dalsza rozbudowa koncepcji tego okrętu została zarzucona na rzecz typu Elektroboota XXI – zbyt późno zrozumiano, że kluczem do sukcesu nie jest zwiększanie prędkości nawodnej okrętów dalekiego zasięgu (pogoń za konwojami lub pojedynczymi szybkimi statkami płynącymi bez eskorty) lecz zwiększenie prędkości w położeniu podwodnym – typ XXI był blisko 2,5 raza szybszy pod wodą niż konwencjonalny typ VII C (co nie tylko umożliwiało pogoń za konwojem, ale wyprzedzenie go i zajęcie dogodnej pozycji do ataku, ale także gwarantowało skuteczniejszą ucieczkę przed eskortą konwoju).
Ale ta następna koncepcja - typ IX D 42 (U 883) – była rozwijana na bazie poprzedniej (typ IX D 2) i prawdopodobnie w dalszych założeniach mogły wystąpić istotne zmiany, których wskutek anulowania zamówienia na rzecz typu XXI, nie zdążono wprowadzić do projektu i realizacji, pozostając początkowo przy takich samych wartościach odnośnie prędkości nawodnej i zasięgu operacyjnego.
ObltzS
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.585.000 BRT

Dołączył(a): 05.07.05, 19:31
Lokalizacja: Polska południowa

Re: Typ IX D-42

Postprzez Bormac » 29.05.17, 22:38

Dziękuję za wyczerpującą odpowiedź.
Bormac
Fähnrich zur See
 
Tonaż: 3.000 BRT

Dołączył(a): 25.05.17, 21:41


Posty: 6 • Strona 1 z 1

Powrót do Typ IX



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

cron