1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

U-24 Typ IIB

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 2 • Strona 1 z 1

U-24 Typ IIB

Postprzez Glasisch » 25.10.10, 14:42

U 24
Zlecenia udzielono: 2 lutego 1935 r., budowa rozpoczęta: 21 kwietnia 1936 r. (nr stoczniowy 554), wodowany: 24 września 1936 r., ukończony: 10 października 1936 r. Stocznia: Krupp - Germaniawerft w Kilonii.

Od października 1936 r. przydzielony do szkolnej flotylli Lohs w Kilonii. Od 3 lipca 1937 r. dowódcą okrętu został kpt. Heinz Buchholz.

Pierwszy patrol.
25 sierpnia 1939 r. wypłynął z Wilhelmshaven pod dowództwem kpt. Udo Behrensa (dowodził od 8 października 1937 r.) z zadaniem patrolowania Morza Północnego. 31 sierpnia 1939 r. jednostka powróciła do portu wyjścia.

Drugi patrol.
2 września 1939 r. wypłynął z portu z zadaniem postawienia min TBM, ale przed dotarciem na pozycję rozkaz anulowano. 5 września 1939 r. jednostka powróciła do portu w Kilonii.

Trzeci patrol.
13 września 1939 r. jednostka wyszła z portu z zadaniem patrolowania rejonu Moray Firth. 23 września o godz. 13.28 wystrzelono dwie torpedy do niszczyciela, ale obie wskutek defektów mechanicznych zawiodły. 28 września 1939 r. jednostka powróciła do Kilonii. Po powrocie z rejsu 18 października doszło do zmiany na stanowisku dowódcy, które objął kpt. Harald Jeppener - Haltenhoff. 12 października jednostka już pod nowym dowództwem została przebazowana z Kilonii do Wilhelmshaven.

Czwarty patrol.
23 października wypłynął z portu z zadaniem postawienia min TBM w rejonie północnych brzegów W. Brytanii. 27 października postawiono miny w rejonie Hartlepool. 30 października 1939 r. jednostka zawinęła do Kilonii. Jedyną ofiarą pola minowego został w dniu 9 listopada o godz. 7.20 w odległości 3 Mm na wschód od portu Seaham brytyjski transportowiec s / s Carmarthen Coast (961 BRT). 1 listopada okręt został operacyjnie podporządkowany Flotylli Weddigen. 30 listopada nastąpiła zmiana na stanowisku dowódcy, które objął por. Udo Heilmann awansowany kilka dni później do stopnia kapitana. 1 stycznia 1940 r. został podporządkowany 1 Flotylli Okrętów Podwodnych w Kilonii.

Piąty patrol.
6 stycznia 1940 r. wypłynął z portu z zadaniem patrolowania rejonu Newcastle. Nie napotykając na nieprzyjaciela 12 stycznia powrócił do Kilonii.

Szósty patrol.
27 stycznia 1940 r. wypłynął z zadaniem patrolowania akwenu na wschód od Orkadów. Nie napotykając na nieprzyjaciela 9 lutego 1940 r. jednostka zawinęła do Wilhelmshaven.

Ósmy patrol.
14 marca 1940 r. wypłynął z portu z zadaniem zwalczania alianckich okrętów podwodnych na zachodnich podejściach do Skagerraku. Nie napotykając na nieprzyjaciela 20 marca 1940 r. jednostka powróciła do portu.

Dziewiąty patrol.
13 kwietnia 1940 r. wypłynął z portu z zadaniem patrolowania akwenu w rejonie Bergen i później na wschód od Szetlandów. Nie napotykając na nieprzyjaciela 7 maja 1940 r. powrócił do Kilonii. Pod koniec kwietnia jeszcze w czasie patrolu jednostka została podporządkowana 1 U ? Ausbildungsflottille (Flotylla Szkolna).

Jednostka została przeznaczona w maju 1940 r. do pełnienia roli okrętu szkolnego. Począwszy od 1 lipca 1940 r. jednostka została podporządkowana operacyjnie 21 Flotylli Okrętów Podwodnych w Piławie (Pillau). 22 sierpnia1940 r. nastąpiła zmiana na stanowisku dowódcy, które objął por. Dietrich Borchert (następnie kapitan). Do kolejnej zmiany na stanowisku dowódcy doszło 11 marca 1941 r., które objął je por. Helmut Hennig. 1 sierpnia 1941 r. ponownie nastąpiła zmiana na stanowisku dowódcy, które objął por. Hardo Rodler von Roithberg i piastował do 5 maja 1942 r.
W kwietniu 1942 r. podjęto decyzję o przebazowaniu okrętu na wody Morza Czarnego (wraz z U 9 i U 19). W maju tego roku, po wycofaniu ze służby, jednostka została skierowana do Kilonii, gdzie zdemontowano całe wyposażenie (maszyny napędowe, baterie akumulatorów, kiosk, kil balastowy) i ważący 140 t std kadłub został przy pomocy żurawi portowych ułożony na pięciu pontonach, które przez Kanał Kiloński zostały przebazowane do Brunsbüttel. Z tego miejsca rzeką Łabą pontony z kadłubem przeholowano do Drezna - Übigau, gdzie kadłub został umieszczony na dwóch 70 tonowych platformach kołowych. Z tego miejsca ten specjalistyczny zestaw ruszył autostradą do Ingolstadt, gdzie kadłub został ponownie umieszczony na pontonach i Dunajem przeholowany do Linzu. Tutaj, po ponownym spuszczeniu na wodę, co nastąpiło w tamtejszym porcie zimowym, okręt umieszczono pomiędzy dwiema barkami rzecznymi, który w taki sposób przeholowano do Rumunii. W Gałaczu uzupełniono brakujące wyposażenie i w dniu 14 października 1942 r. U 24 oddano ponownie do służby. Następnego dnia na haku rumuńskiego holownika S. Georgiu okręt podwodny przebył drogę w dół Dunaju, do Suliny, a stamtąd 16 października skierował się już o własnych siłach do Konstancy, gdzie wszedł w skład 30 Flotylli Okrętów Podwodnych. Równocześnie stanowisko dowódcy objął 14 października 1942 r. por. Klaus Petersen.
Pomiędzy czerwcem 1943 r. i wrześniem 1944 r. okręt podwodny wykonał jedenaście patroli bojowych skierowanych przeciwko radzieckiej żegludze w rejonie Kaukazu. Większość patroli rozpoczynały się i kończyły w Konstancy.
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
Glasisch
Leutnant zur See
 
Tonaż: 191.000 BRT

Dołączył(a): 15.06.05, 19:56
Lokalizacja: Bytom

Re: U-24 Typ IIB

Postprzez mundi » 25.05.19, 10:27

Dzięki za tyle informacji, właśnie ten model mnie interesował.
mundi
Fähnrich zur See
 
Tonaż: 3.000 BRT

Dołączył(a): 25.05.19, 10:21


Posty: 2 • Strona 1 z 1

Powrót do Typ II



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

cron