1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

U-60 Typ IIC

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 1 • Strona 1 z 1

U-60 Typ IIC

Postprzez Brodołak » 22.01.08, 14:28

U 60 Typ IIC

Stocznia: Deutsche Werke AG, Kiel-Gaarden
Numer zamówienia: 259
Zamówienie: 21.07.1937
Położenie stępki: 01.10.1938
Wodowanie: 01.06.1939
Wcielenie do służby: 22.07.1939
Numer pocztowy: M 11 306

Przebieg służby:
22.07.1939 - 01.10.1939 - 5 Flotylla U-bootów Emsmann, Kiel (szkolenie załogi)
01.10.1939 - 31.12.1939 - 5 Flotylla U-bootów Emsmann, Kiel (okręt bojowy)
01.01.1940 - 18.11.1940 - 1 Flotylla U-bootów, Kiel (okręt bojowy)
19.11.1940 - 01.03.1945 - 21 Flotylla U-bootów, Pillau (okręt szkolny)
01.03.1945 - Wycofany ze służby w bazie w Wilhelmshaven.
02.05.1945 - Zatopiony w bazie w Wilhelmshaven w ramach operacji Regenbogen.

Dowódcy:
22.07.1939 - 19.07.1940 - KL Georg Schewe
19.07.1940 - 05.11.1940 - OL Adalbert Schnee
06.11.1940 - 30.09.1941 - OL Georg Wallas
01.10.1941 - ?.05.1942 - OL Kurt Pressel
?.05.1942 - 06.12.1942 - OL Hans-Dieter Mohs
?.09.1942 - ?.12.1942 - LT Otto Hübschen (w zastępstwie)
07.12.1942 - 15.02.1944 - LT ~ OL Ludo Kregelin
16.02.1944 - 28.02.1945 - OL Herbert Giesewetter

Liczba patroli: 9

Zatopione/uszkodzone statki handlowe: 3 (7.561 ton)/1 (15.434 ton)

Zatopione/uszkodzone okręty wojenne: 0/0

Patrol 1 (04.11.1939 - 21.11.1939)
04.11. U 60 pod dowództwem Georga Schewe wypłynął o godzinie 07:00 z bazy w Kiel, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę na Morzu Północnym. W dniu 21.11. U 59 wpłynął do bazy w Kiel, kończąc trwający ponad dwa tygodnie patrol (18 dni).

04.12. U 60 pod dowództwem Georga Schewe wypłynął z bazy w Kiel, by udać się do bazy w Wilhelmshaven, gdzie przybył prawdopodobnie jeszcze tego samego dnia.

Patrol 2 (12.12.1939 - 19.12.1939)
12.12. U 60 pod dowództwem Georga Schewe wypłynął o godzinie 13:00 z bazy w Wilhelmshaven, by zgodnie z rozkazem postawić pole minowe złożone z 9 min TMB w rejonie Lowestoft. W dniu 15 grudnia Georg Schewe pomiędzy godziną 20:53 a 21:51 postawił w kwadracie marynarki AN 7639 pole minowe. W dniu 19.12. U 60 wpłynął o godzinie 22:34 do bazy w Kiel, kończąc trwający tydzień patrol (7 dni).
Na postawionym polu minowym zatonął jeden statek:
- 19.12. o godzinie 03:35 należący do brytyjskiego armatora Ellerman Lines Ltd z Londynu frachtowiec City of Kobe (4.373 ton), płynący w konwoju FS-56.

Patrol 3 (09.01.1940 - 21.01.1940)
09.01. U 60 pod dowództwem Georga Schewe wypłynął o godzinie 13:20 z bazy w Kiel, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę na Morzu Północnym /rejon wschodnich wybrzeży Wielkiej Brytanii/. W dniu 21.01. U 60 wpłynął o godzinie 14:53 do bazy w Wilhelmshaven, kończąc trwający prawie dwa tygodnie patrol (13 dni).

Patrol 4 (14.02.1940 - 29.02.1940)
14.02. U 60 pod dowództwem Georga Schewe wypłynął o godzinie 06:45 z bazy w Wilhelmshaven, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę na Morzu Północnym. W dniu 29.02. U 60 wpłynął o godzinie 18:45 do bazy w Wilhelmshaven, kończąc trwający ponad dwa tygodnie patrol (16 dni).

Patrol 5 (04.04.1940 - 27.04.1940)
04.04. U 60 pod dowództwem Georga Schewe wypłynął o godzinie 06:45 z bazy w Wilhelmshaven, by zgodnie z rozkazem wziąć udział w operacji "Hartmut", osłonie lądujących w Norwegii niemieckich wojsk. Zalakowane rozkazy dotyczące udziału U 60 w tej operacji zostały otwarte w dniu 06.04. Według nich Georg Schewe miał operować w rejonie Bergen, atakując wszystkie napotkane tam nieprzyjacielskie jednostki. W dniu 14 kwietnia U 60 wpłynął o godzinie 11:53 do bazy w Bergen, którą opuścił jeszcze tego samego dnia o godzinie 17:23 po uprzednim uzupełnieniu stanu paliwa. W dniu 27.04. U 60 wpłynął o godzinie 02:03 do bazy w Kiel, kończąc trwający ponad trzy tygodnie patrol (23 dni).

Patrol 6 (18.05.1940 - 11.06.1940)
18.05. U 60 pod dowództwem Georga Schewe wypłynął o godzinie 09:10 z bazy w Kiel, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę na Morzu Północnym i w rejonie Kanału La Manche. Pod koniec maja Georg Schewe bezskutecznie zaatakował torpedami brytyjski niszczyciel HMS Vimy i polski ORP Błyskawica. W dniu 11.06. U 60 wpłynął o godzinie 09:35 do bazy w Kiel, kończąc trwający ponad trzy tygodnie patrol (22 dni).

Patrol 7 (30.07.1940 - 18.08.1940)
30.07. U 60 pod dowództwem Adalberta Schnee wypłynął o godzinie 08:00 z bazy w Kiel, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę w rejonie Kanału Północnego. W dniu 1 sierpnia okręt Adalberta Schnee został wykryty o godzinie 16:02 przez holenderski okręt podwodny O-21 (Lt.Cdr. J. F. van Dulm). Trzynaście minut później holenderska jednostka wystrzeliła w kierunku U 60 z odległości 2000 metrów dwie torpedy, które okazały się na szczęście dla załogi U 60 niecelne. Następnego dnia okręt Adalberta Schnee został wykryty przez inny holenderski okręt podwodny O-22 (Lt.Cdr. J. W. Ort), ale dystans pomiędzy dwiema jednostkami był zbyt duży na przeprowadzenie skutecznego ataku. Dnia 3 sierpnia przebywający w pobliżu Haugesund U 60 został pomyłkowo zaatakowany przez niemiecki samolot Ju-88 z Dyonu KG30 ze Stavanger. Na Kutek tego ataku okręt nie odniósł żadnych uszkodzeń. Tego samego dnia Adalbert Schnee wpłynął o godzinie 23:08 do bazy w Bergen, którą opuścił następnego dnia o godzinie 22:25 po uprzednim uzupełnieniu stanu paliwa. W dniu 13.08. U 60 zatopił o godzinie 21:47 w kwadracie marynarki AM 5373 należący do szwedzkiego armatora Joh Gorthon z Helsingborga frachtowiec Nils Gorthon (1.l787 ton), będący maruderem z konwoju HX-62. Następnego dnia Adalbert Schnee zgłosił nie potwierdzone zatopienie o godzinie 21:23 w kwadracie marynarki AM 5292 nieprzyjacielskiego frachtowca o tonażu ca. 7.000 ton. W dniu 18.08. U 60 wpłynął o godzinie 10:57 do bazy w Lorient, kończąc trwający ponad trzy tygodnie patrol (24 dni).

Patrol 8 (21.08.1940 - 06.09.1940)
21.08. U 60 pod dowództwem Adalberta Schnee wypłynął o godzinie 19:00 z bazy w Lorient, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę w rejonie Kanału Północnego. W dniu 31 sierpnia Adalbert Schnee storpedował i uszkodził o godzinie 00:00 w kwadracie marynarki AM 5217, płynący w konwoju OB-205, należący do holenderskiego armatora Nederlandsche-Amerikaansche Stoomvaart Mij NV z Rotterdamu statek pasażerski Volendam (15.434 ton), przewożący do Kandy ponad 300 dzieci ewakuowanych z Wysp Brytyjskich. Dzieci te zostały ewakuowane na dwa inne statki konwoju tankowiec Valldemosa i frachtowiec Bassethound, które odwiozły je z powrotem do Liverpoolu. Uszkodzony Vollendam został natomiast odholowany przez holownik HMS Salvonia. Podczas remontu statku w doku stoczni Camell Laird odkryto w kadłubie statku niewypał kolejnej torpedy. W dniu 03.09. U 60 zatopił o godzinie 03:26 w kwadracie marynarki AM 5154 należący do brytyjskiego armatora Blane & Evans z Cardiff, frachtowiec Ulva (1.401 ton). Dnia 2 września okręt Adalberta Schnee został bezskutecznie zaatakowany przez brytyjski okręt podwodny HMS Tigris (Lt. Cdr. Bone). W dniu 06.09. U 60 wpłynął o godzinie 20:38 do bazy w Lorient, kończą trwający ponad dwa tygodnie patrol. (17 dni).

Patrol 9 (16.09.1940 - 08.10.1940)
16.09. U 60 pod dowództwem Adalberta Schnee wypłynął o godzinie 16:00 z bazy w Lorient, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę w rejonie Pentland Firth i na Morzu Północnym. Dnia 2 października Adalbert Schnee wpłynął o godzinie 20:30 do bazy w Bergen, którą opuścił trzy dni później 5 października o godzinie 01:00 po uprzednim uzupełnieniu stanu paliwa. W dniu 08.10. U 60 wpłynął o godzinie 13:02 do bazy w Kiel, kończąc trwający ponad trzy tygodnie patrol (22 dni).

W dniu 1 marca U 60 został wycofany w bazie w Wilhelmshaven ze służby a dnia 2 maja zatopiony w śluzie Readera w ramach operacji Regenbogen. Po wojnie wrak okrętu został wydobyty i pocięty na złom.

Bibliografia:
http://uboat.net
www.ubootwaffe.net
http://uboatarchive.net/BDUKTB30269.htm
http://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/chronik.htm
http://www.u-boot-archiv.de/
http://www.u-historia.com/
Blair Clay - Hitlera Wojna U-bootów tom I i II
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die U-boot-Kommandanten tom 1
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Der U-Boot-Bau auf Deutschen Werften von 1935 bis 1945 tom 2
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Erfolge von September 1939 bis Mai 1945 tom 3
Trojca Waldemar - U-bootwaffe 1939-1945 cz. 1,2
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Posty: 1 • Strona 1 z 1

Powrót do Typ II



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

cron