1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

U-59 Typ IIC

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 1 • Strona 1 z 1

U-59 Typ IIC

Postprzez Brodołak » 21.01.08, 08:01

U 59 Typ IIC

Stocznia: Deutsche Werke AG, Kiel-Gaarden
Numer zamówienia: 258
Zamówienie: 17.06.1937
Położenie stępki: 05.10.1937
Wodowanie: 12.10.1938
Wcielenie do służby: 04.03.1939
Numer pocztowy: M 24 570

Przebieg służby:
04.03.1939 - 31.12.1939 - 5 Flotylla U-bootów, Kiel (szkolenie załogi/okręt bojowy)
01.01.1940 - 31.12.1940 - 1 Flotylla U-bootów, Kiel/Lorient (okręt bojowy)
01.01.1941 - 30.06.1944 - 22 Flotylla U-bootów, Gotenhafen (okręt szkolny)
01.07.1944 - 01.04.1945 - 19 Flotylla U-bootów, Pillau/Kiel (okręt szkolny)
01.04.1945 - Wycofany ze służby w bazie w Kiel
03.05.1945 - Zatopiony w bazie w Kiel w ramach operacji Regenbogen

Dowódcy:
04.03.1939 - 17.07.1940 - KL Harald Jürst
18.07.1940 - 10.11.1940 - KL Joachim Matz
11.11.1940 - 16.04.1941 - KL Baron Siegfried von Forstner
17.04.1941 - ?.12.1941 - OL Günter Gretschel
?.12.1941 - 15.07.1942 - OL Günter Poser
16.07.1942 - 10.06.1943 - OL Karl-Heinz Sammler
11.06.1943 - 30.06.1944 - OL Hans-Jürgen Schley
?.07.1944 - ?.04.1945 - LT Herbert Walther

Liczba patroli: 13

Zatopione/uznane za stracone/ uszkodzone statki handlowe: 17 (34.130 ton)/1 (4.943 ton)/ 1 (8.009 ton)

Zatopione/uszkodzone okręty wojenne: 2 (864 ton)/0

Patrol 1 (29.08.1939 - 11.09.1939)
29.08. U 59 pod dowództwem Haralda Jürsta wypłynął o godzinie 15:50 z bazy na wyspie Helgoland, by zgodnie z rozkazem o rozpoczęciu działań wojennych przeciwko Polsce i ewentualnie przeciwko Wielkiej Brytanii i Francji atakować nieprzyjacielską żeglugę na Morzu Północnym. Po wybuchu w dniu 1 września wojny z Polską a od 3 także z Wielką Brytanią i Francją Harald Jürst bez powodzenia poszukiwał celów dla swoich torped. W dniu 11.09. U 59 wpłynął o godzinie 17:35 do bazy w Kiel, kończąc trwający dwa tygodnie patrol.

Patrol 2 (22.10.1939 - 09.11.1939)
22.10. U 59 pod dowództwem Haralda Jürsta wypłynął o godzinie 03:00 z bazy w Kiel, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę na Morzu Północnym i na zachód od archipelagu Orkad. W dniach od 28 do 30 października Harald Jürst zatopił trzy jednostki:
- 28.10. o godzinie 03:15 w kwadracie marynarki AN 1316, należący do brytyjskiego armatora T. Hamling & Co Ltd z Hull trawler St. Nidan (565 ton),
- 28.10. o godzinie 04:25 w kwadracie marynarki AN 1316, należący do brytyjskiego armatora Sir Thomas Robinson & Son (Grimsby) Ltd z Grimsby trawler Lynx II (250 ton),
- 30.10. o godzinie 23:35 w kwadracie marynarki AN 1313, pomocniczy patrolowiec HMS Northern Rover (655 ton).
W dniu 09.11. U 59 wpłynął o godzinie 23:00 do bazy w Kiel, kończąc trwający ponad dwa i pół tygodnia patrol.

Patrol 3 (30.11.1939 - 08.12.1939)
30.11. U 59 pod dowództwem Haralda Jürsta wypłynął o godzinie 23:00 z bazy w Kiel, by zgodnie z rozkazem postawić pole minowe złożone z 9 min TMB w rejonie latarniowca Cockle. W dniu 5 grudnia Harald Jürst pomiędzy godziną 23:35 a 23:46 postawił pole minowe w kwadracie marynarki AN 7635. W dniu 08.12. U 59 wpłynął o godzinie 12:40 do bazy w Wilhelmshaven, kończąc trwający ponad tydzień patrol.
Na postawionym polu minowym zatonęły dwie jednostki:
- 06.12. o godzinie 10:32 pomocniczy trałowiec HMS Washington (209 ton)
- 12.12. o godzinie 08:15 należący do brytyjskiego armatora A.F. Henry & McGregor Ltd z Edynburga frachtowiec Marwick Head (496 ton).

Patrol 4 (14.12.1939 - 19.12.1939)
14.12.U 59 pod dowództwem Haralda Jürsta wypłynął o godzinie 10:20 z bazy w Kiel, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę na Morzu Północnym (rejon wschodnich wybrzeży Wielkiej Brytanii). W okresie od 16 do 17 grudnia Harald Jürst zatopił cztery jednostki:
- 16.12. o godzinie 00:28 w kwadracie marynarki AN 6416 należący do szwedzkiego armatora Rederi-A/B Falkvik ze Sölvesborga frachtowiec Lister (1.366 ton),
- 16.12. o godzinie 12:49 w kwadracie marynarki AN 5321 należący do norweskiego armatora Olsen & Ugelstad z Oslo frachtowiec Glitrfjell (1.568 ton),
- 17.12. o godzinie 02:34 w kwadracie marynarki AN 4723 należący do duńskiego armatora Chr. Jensen z Kopenhagi frachtowiec Bogø (1.214 ton)
- 17.12. o godzinie 05:36 w kwadracie marynarki AN 4723 należący do armatora duńskiego C.K. Hansen z Kopenhagi frachtowiec Jaegersborg (1.245 ton).
W dniu 19.12. U 59 wpłynął o godzinie 23:35 do bazy w Kiel, kończąc trwający sześć dni patrol.

Patrol 5 (14.01.1940 - 22.01.1940)
14.01. U 59 pod dowództwem Haralda Jürsta wypłynął o godzinie 11:05 z bazy w Kiel, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę na Morzu Północnym (rejon wschodnich wybrzeży Wielkiej Brytanii). W dniu 19 stycznia Harald Jürst zatopił o godzinie 21:09 w kwadracie marynarki należący do francuskiego armatora Union Industrielle et Maritime z Dunkierki frachtowiec Quiberon (1.296 ton). W dniu 22.01. U 59 wpłynął o godzinie 18:20 do bazy w Wilhelmshaven, kończąc trwający dziewięć dni patrol.

Patrol 6 (29.10.1940 - 08.02.1940)
29.10. U 59 pod dowództwem Haralda Jürsta wypłynął o godzinie 11:05 z bazy w Wilhelmshaven, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę na Morzu Północnym (rejon wschodnich wybrzeży Wielkiej Brytanii). W dniach 1 - 2 luty Harald Jürst zatopił trzy jednostki:
- 01.02. o godzinie 20:44 w kwadracie marynarki AN 8418 należący do brytyjskiego armatora T.J. Metcalf z London frachtowiec Ellen M (498 ton)
- 02.02. o godzinie 06:24 w kwadracie marynarki AN 8419 należący do brytyjskiego armatora Hunting & Son Ltd tankowiec Creofield (838 ton),
- 02.02. o godzinie 20:40 w kwadracie marynarki AN 8442 należący do brytyjskiego armatora Onesimus Dorey & Sons Ltd z wyspy Guernsey frachtowiec Portelet (1.064 ton)
W dniu 08.02. U 59 wpłynął o godzinie 12:50 do bazy w Wilhelmshaven, kończąc trwający półtora tygodnia patrol.

Patrol 7 (14.03.1940 - 20.03.1940)
14.03. U 59 pod dowództwem Haralda Jürsta wypłynął o godzinie 11:05 z bazy w Wilhelmshaven, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę na Morzu Północnym. W dniu 20.03. U 59 wpłynął o godzinie 12:00 do bazy w Wilhelmshaven, kończąc trwający ponad sześć dni patrol.

Patrol 8 (31.03.1940 - 07.05.1940)
31.03. U 59 pod dowództwem Haralda Jürsta wypłynął o godzinie 11:05 z bazy w Wilhelmshaven, by zgodnie z rozkazem by zgodnie z rozkazem wziąć udział w operacji "Hartmut", osłonie lądujących w Norwegii niemieckich wojsk. Zalakowane rozkazy dotyczące udziału U 59 w tej operacji zostały otwarte w dniu 06.04. Według nich Harald Jürst miał operować w rejonie Pentland Firth, atakując wszystkie napotkane tam nieprzyjacielskie jednostki. W dniu 06.04. U 59 zatopił o godzinie 03:16 w kwadracie marynarki AN 1537, należący do norweskiego armatora Fearnley & Eger z Oslo, frachtowiec Navarra (2.118 ton). Dnia 16 kwietnia Harald Jürst wpłynął o godzinie 23:25 do bazy w Bergen, którą opuścił następnego dnia godzinie 05:10, po uprzednim uzupełnieniu stanu paliwa i prowiantu. W dniu 20 kwietnia U 59 zameldował dowództwu o kontakcie z nieprzyjacielskim niszczycielem i trawlerem z.o.p. Pięć dni później 25 kwietnia Harald Jürst przesłał o godzinie 00:58 meldunek o kontakcie z nieprzyjacielskim konwojem. Dnia 5 maja płynący na powierzchni U 59 został bezskutecznie zaatakowany przez nieprzyjacielski okręt podwodny. W dniu 07.05. U 59 wpłynął o godzinie 16:15 do bazy w Kiel, kończąc trwający ponad pięć tygodni patrol.

Dnia 15 czerwca 1940 roku U 59 opuścił o godzinie 00:40 bazę w Kiel, by zgodnie z rozkazami atakować nieprzyjacielską żeglugę na Morzu Północnym. Z powodu problemów z silnikami U 59 zmuszony był wracać do bazy w Kiel, gdzie przybył następnego dnia o godzinie 17:35.

Patrol 9 (18.07.1940 - 04.08.1940)
18.07. U 59 pod dowództwem Joachima Matza wypłynął o godzinie 11:05 z bazy w Kiel, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę w rejonie kanału Północnego. W dniu 1 sierpnia Joachim Matz zatopił o godzinie 03:45 w kwadracie marynarki AM 5273 należący do szwedzkiego armatora Rederi-A/B Sigyn (Allan Börjesson) z Helsingborga stary bo pochodzący z 1897 roku frachtowiec Sigyn (1.981 ton). W dniu 04.08. U 59 wpłynął do bazy w Bergen, kończąc trwający ponad 2,5 tygodnia patrol.

Patrol 10 (08.08.1940 - 19.08.1940)
08.08. U 59 pod dowództwem Joachima Matza wypłynął o godzinie 20:13 z bazy w Bergen, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę w rejonie kanału Północnego. W dniu 14 sierpnia Joachim Matz zatopił o godzinie 22:34 w kwadracie marynarki AM 5462 należący do brytyjskiego armatora Bowater´s Newfoundland Pulp & Paper Mills Ltd z Corner Brook frachtowiec Betty (2.339 ton). W dniu 19.08. U 59 wpłynął o godzinie 19:50 do bazy w Lorient, kończąc trwający półtora tygodnia patrol.

Patrol 11 (26.08.1940 - 03.09.1940)
26.08. U 59 pod dowództwem Joachima Matza wypłynął o godzinie 20:00 z bazy w Lorient, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę w rejonie kanału Północnego. W nocy z 30 na 31 sierpnia Joachim Matz zaatakował konwój OB-205 torpedując trzy płynące w nim jednostki:
- 30.08. o godzinie 21:34 w kwadracie marynarki AM 5245 ciężko uszkodził należący do greckiego armatora J.A. Coulouthros & others z Pireusu frachtowiec San Gabriel (4.943 tony),
- 30.08. o godzinie 21:53 w kwadracie marynarki AM 5245uszkodził należący do brytyjskiego armatora Anglo-Saxon Petroleum Co Ltd z Londynu tankowiec Anadara (8.009 ton)
- 31.08. o godzinie 02:06 w kwadracie marynarki AM 5157 należący do brytyjskiego armatora Alexander Capper & Co Ltd z Londynu frachtowiec Bibury (4.616 ton).
Ciężko uszkodzony San Gabriel został odholowany do ujścia rzeki Clyde, gdzie w pobliżu Cardross został osadzony na mieliźnie. Ze względu na duży rozmiar uszkodzeń statek ten uznano za nie nadający się do naprawy. Druga uszkodzona jednostka tankowiec Anadara dotarła do portu, gdzie po naprawie powróciła do służby. W dniu 03.09. U 59 wpłynął o godzinie 19:20 do bazy w Lorient, kończąc trwający ponad tydzień patrol (8 dni).

Patrol 12 (07.09.1940 - 21.09.1940)
07.09. U 59 pod dowództwem Joachima Matza wypłynął o godzinie 20:00 z bazy w Lorient, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę w rejonie kanału Północnego i archipelagu Hebrydów. W dniu 21.09. U 59 wpłynął o godzinie 17:30 do bazy w Lorient, kończąc trwający dwa tygodnie patrol.

Patrol 13 (03.10.1940 - 20.10.1940)
03.10. U 59 pod dowództwem Joachima Matza wypłynął o godzinie 17:00 z bazy w Lorient, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę w rejonie kanału Północnego i archipelagu Hebrydów. W dniach 7 i 12 października Joachim Matz posłał na dno dwa statki:
- 07.10. o godzinie 16:01 w kwadracie marynarki AM 5445 należący do norweskiego armatora Wilhelm Wilhelmsen z Oslo frachtowiec Touraine (5.811 ton), będący maruderem z konwoju OB-225,
- 12.10. o godzinie 18:03 w kwadracie marynarki AM 2973 należący do brytyjskiego armatora Furness, Withy & Co Ltd z Liverpoolu motorowy frachtowiec Pacific Ranger (6.865 ton), płynący w konwoju HX-77.
W dniu 15.10. U 59 wpłynął o godzinie 14:00 do bazy w Bergen, którą opuścił dwa dni później 17 października po uprzednim uzupełnieniu stanu paliwa. W dniu 20.10. U 59 wpłynął o godzinie 13:41 do bazy w Kiel, kończąc trwający ponad dwa tygodnie patrol.

Pod koniec stycznia 1945 roku U 59 dowodzony przez Herberta Walthera ewakuował z bazy w Pillau do bazy w Kiel trzynaście kobiet z dziećmi. W kwietniu 1945 roku U 59 przebywający w bazie w Kiel ze względu na duży stan zużycia został wycofany ze służby, a 3 maja zatopiony w ramach operacji Regenbogen. Po wojnie wrak okrętu został pocięty na złom.

Bibliografia:
http://uboat.net
www.ubootwaffe.net
http://uboatarchive.net/BDUKTB30269.htm
http://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/chronik.htm
http://www.u-boot-archiv.de/
http://www.u-historia.com/
Blair Clay - Hitlera Wojna U-bootów tom I i II
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die U-boot-Kommandanten tom 1
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Der U-Boot-Bau auf Deutschen Werften von 1935 bis 1945 tom 2
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Erfolge von September 1939 bis Mai 1945 tom 3
Trojca Waldemar - U-bootwaffe 1939-1945 cz. 3
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Posty: 1 • Strona 1 z 1

Powrót do Typ II



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość