1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

U-23 Typ IIB

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 3 • Strona 1 z 1

U-23 Typ IIB

Postprzez Glasisch » 24.10.10, 12:50

U 23
Zlecenia udzielono 2 lutego 1935 r., budowa rozpoczęta: 11 kwietnia 1936 r. (nr stoczniowy 553), wodowany: 28 sierpnia 1936 r., ukończony: 24 września 1936 r. Stocznia: Krupp - Germaniawerft w Kilonii.

Od września 1936 r. przydzielony do szkolnej flotylli Weddigen w Kilonii, a pierwszym dowódcą został kmdr ppor. Eberhardt Godt. W 1937 r. nastąpiła zmiana na tym stanowisku i obowiązki dowódcy objął kpt. Hans - Günther Looff.

Pierwszy patrol.
25 sierpnia 1939 r. wypłynął z Wilhelmshaven pod dowództwem kpt. Otto Kretschmera (dowodził od 1 października 1937 r.) z zadaniem postawienia min TBM. Po rozpoczęciu działań wojennych na zachodzie w dniu 3 września 1939 r. otrzymał rozkaz do postawienia min w kanale żeglugowym u ujścia rzeki Humber. Nocą 3 września przybył do wskazanego rejonu, ale jeszcze przed postawieniem pierwszej miny przyszło odwołanie rozkazu. 4 września 1939 r. jednostka powróciła do portu wyjścia.

Drugi patrol.
9 września 1939 r. wypłynął z Wilhelmshaven z zadaniem postawienia min w rejonie Firth of Forth. Wieczorem 18 września miny zostały postawione, ale żadna jednostka na tym polu uszkodzona lub zatopiona nie została. 21 września 1939 r. jednostka zawinęła do Kilonii.

Trzeci patrol.
29 września 1939 r. jednostka wyszła z portu z zadaniem atakowania alianckich jednostek w rejonie Orkadów. 4 października o godz. 4.45 na pozycji 580 52? N i 010 31? W (na wschód od Orkadów) torpedą i ogniem działka przeciwlotniczego kal. 20 mm zatopił brytyjski transportowiec s / s Glen Farg (876 BRT) płynący z Folden Fjord koło Trondheim do Methil and Grangemouth z ładunkiem pulpy, karbidu, papieru i stali szlachetnej. W czasie rejsu powrotnego na pozycji 580 03? N i 100 00? W został zaatakowany o godz. 9.40 niecelną salwą trzech torped wystrzelonych z brytyjskiego okrętu podwodnego Sturgeon (dow. por. Gregory). Brytyjski dowódca zameldował o uszkodzeniu nieprzyjaciela opierając się na usłyszanej eksplozji jednej z torped (prawdopodobnie eksplodowała z powodu wady technicznej). 16 października 1939 r. jednostka zawinęła do Kilonii.

Czwarty patrol.
1 listopada 1939 r. jednostka wyszła z portu z zadaniem postawienia min TBM w rejonie północnych brzegów Szkocji. 4 listopada postawiono dwa pola minowe w rejonie Invergordon oraz Cromarty Firth. Obie zagrody nie spowodowały żadnych strat. 9 listopada 1939 r. jednostka powróciła do Kilonii.

Piąty patrol.
5 grudnia 1939 r. wypłynął z portu z zadaniem patrolowania w rejonie Szetlandów. W czasie rejsu 7 grudnia o godz. 23.26 na pozycji 570 31? N i 020 17? W (w rejonie Kinnarids Head) storpedował duński transportowiec s / s Scotia (2 400 BRT). 12 grudnia o godz. 2.08 w rejonie Yell Sound (Szetlandy) dowódca wziął rozbijające się u podnóża skał fale za ślad torowy niszczyciela i podjął decyzji o ataku dwiema torpedami. 15 grudnia 1939 r. jednostka powróciła do Kilonii. 1 stycznia 1940 r. okręt został operacyjnie podporządkowany 1 Flotylli Okrętów Podwodnych w Kilonii.

Szósty patrol.
8 stycznia jednostka wypłynęła z Kilonii z zadaniem patrolowania północnych brzegów Szkocji i rejonu Orkadów. 11 stycznia o godz. 16.32 na pozycji 580 25? N i 010 10? W (na północny - wschód od Kinnairds Head) storpedował i zatopił norweski transportowiec s / s Fredville (1 150 BRT). W meldunku radiowym jego pojemność została zawyżona do 3 000 BRT. Następnego dnia o godz. 6.50 na pozycji 580 59? N i 020 53? W (w rejonie Shapinsay na Orkadach) storpedował i zatopił duński zbiornikowiec m / t Danmark (10 517 BRT). 15 stycznia 1940 r. jednostka powróciła do Wilhelmshaven.

Siódmy patrol.
18 stycznia 1940 r. wypłynął z portu z zadaniem patrolowania rejonu Szetlandów. 24 stycznia o godz. 19.08 na trasie Sunderland ? Andalsnes storpedował i zatopił norweski transportowiec s / s Bisp (1 000 BRT). W meldunku radiowym jego pojemność została zawyżona do 1 500 BRT. 29 stycznia 1940 r. jednostka powróciła do portu.

Ósmy patrol.
9 lutego 1940 r. wypłynął z zadaniem patrolowania rejonu Orkadów / Szetlandów. 18 lutego o godz. 3.54 na pozycji 580 40? N i 010 35? W (na południowy wschód od Szetlandów) trafił dwiema torpedami i zatopił brytyjski niszczyciel Daring (1 375 t std) płynący w eskorcie konwoju HN 12. Następnego dnia o godz. 4.05 na trasie Narwik ? Humber storpedował i zatopił brytyjski transportowiec s / s Tiberton (5 225 BRT). 22 lutego o godz. 1.07 natrafił na uszkodzony dzień wcześniej przez U 57 opuszczony przez załogę wrak brytyjskiego transportowca s / s Loch Maddy (4 996 BRT). Po trafieniu w śródokręcie statek przełamał się na pół i zatonął w odległości 20 Mm i namiarze 700 na wschód od Copinsay na Orkadach. 28 lutego 1940 r. jednostka powróciła do Kilonii. Następnego dnia po powrocie z rejsu doszło do zmiany na stanowisku dowódcy, które objął kpt. Heinz Beduhn.

Dziewiąty patrol.
14 marca 1940 r. wypłynął z portu z zadaniem poszukiwania nieprzyjacielskich jednostek na północ od Szetlandów. Nie napotykając na nieprzyjaciela 23 marca 1940 r. jednostka powróciła do Kilonii.

Dziesiąty patrol.
13 kwietnia 1940 r. wypłynął z portu z zadaniem operowania w rejonie Bergen, a następnie na wschód od Orkadów i w rejonie Kinnairds Head. Nie napotykając na nieprzyjaciela 3 maja 1940 r. jednostka powróciła do Kilonii.

Jednostka została przeznaczona w maju 1940 r. do pełnienia roli okrętu szkolnego. 20 maja nastąpiła zmiana na stanowisku dowódcy, które objął por. Heinrich Driver. 1 lipca okręt został przeniesiony do 21 Flotylli Okrętów Podwodnych w Piławie (Pillau). 1 października 1940 r. doszło do kolejnej zmiany na stanowisku dowódcy, które objął por. Kurt Reichenbach - Klinke. 21 marca 1941 r. ponownie nastąpiła zmiana na stanowisku dowódcy, które objął por. Ernst ? Ulrich Brüller. Od 24 września 1941 r. stanowisko dowódcy objął por. Ulrich Gräf, które 27 marca 1942 r. przekazał kpt. Rolfowi ? Biger Wahlenowi.
W sierpniu 1942 r. podjęto decyzję o przebazowaniu okrętu na wody Morza Czarnego, w ramach II Grupy, którą tworzyły U 18, U 20, U 23. Tego samego miesiąca został skierowany do Kilonii, gdzie po wycofaniu z służby zdemontowano całe wyposażenie i ważący 140 t std kadłub został przy pomocy żurawi portowych ułożony na pięciu pontonach, które przez Kanał Kiloński zostały przebazowane do Brunsbüttel. Stąd rzeką Łabą przeholowano je do Drezna - Übigau, gdzie kadłub został umieszczony na dwóch 70 tonowych platformach kołowych. Z tego miejsca poruszając się autostradą z minimalna prędkością zostały skierowane do Ingolstadt. Tam kadłub został ponownie umieszczony na pontonach i Dunajem przeholowany bezpośrednio do rumuńskiego portu w Gałaczu, gdzie uzupełniono brakujące wyposażenie i w dniu 3 czerwca 1943 r. U 23 ponownie oddano do służby. 7 czerwca wieczorem jednostka opuściła Sulinę i w eskorcie lekkich sił nawodnych skierowała się do Konstancy, dokąd przybyła następnego dnia rano, zasilając bazującą tam 30 Flotyllę Okrętów Podwodnych Kriegsmarine.

U 23
- 20.05.1942 ? okręt wycofany w Kilonii/port ze służby i przygotowywany do transportu na M. Czarne do Gałacza/Rumunia.
- 05.06.1943 ? z Gałacza do 16.42 oczekiwanie na eskortę
- 07.06. 20.02. ? Sulina, z Konstancy 27.06. 15.40. dowódca OL/KL R.-B. Wahlen do 06.1944.
- 30.06. ? CL 9647 ? 19.22 w naiarze 270 stopni, w odległości 7 mil zauważono radziecki op., który się zanurzył, poszukiwania do 24.00, znikł jak kamfora.
- 02.07. ? CS 1614 ? G 7e zatrzymuje się w wyrzutni, 21.20. udaje się go wypchnąć.
- 07.07. ? CL 9637 ? 07.35 ? 2 torpedy w kierunku patrolowca, niecelne. ? 10 bomb głębinowych.
- Sewastopol, 18.07. 14.00 do 19.07. 21.20 ? bunkier ma wgięcie do wewnątrz, przegląd.

1) 22 dni ? 2.008,9 mil na powierzchni ? 429,7 w zanurzeniu z Konstancy 10.08. 14.00
- 16.08. CL 9498 ? 04.00 do 19.00 przedarcie się na redę Suchymi w zanurzeniu.
- 21.08. CL 9327 ? 00.27 ? spotkanie z ?U 24? (Petersen) i ?U 19? (Gaude)
- 22.08. CL 9472 ? 03.00 ? spotkanie z ?U 19? wymiana doświadczeń do 03.20.
- 24.08 ? CL 9661 w odległości 22 Mm na południe od Suchumi ogniem działek przeciwlotniczych kal. 20 mm i kaemów zatopił radziecki kuter trałowy KATSzCz 578 / Szkwał (35 t std, zaadoptowany sejner (19,30 x 5,0 x 1,80 m; 65 KM, 7 / 5 w, 1 x 45 mm plot, 12 ludzi), który próbował staranować niemiecką jednostkę.
- 25.08. ? CL 9568 ? CL 9668 ? 02.35 ? 3 T III na parowiec ~500 BRT, niecelne (7 bomb głębinowych).
- 27.08. ? CL 99480 - - 02.35 ? spotkanie z ?U 18? (Fleige), wymiana doświadczeń.
- Teodozja pobranie paliwa na kolejne 5 dni, uzupełniono pozostałe zapasy.
- 02.09. - - 19.05 do 09.09. 12.51 ? poszukiwanie balonu meteorologicznego ? znaleziono go o 18.16 ? nadano meldunek.

2) ? 30 dni ? z Konstancy 10.10.1943 ? 15.50 ? 2.917,8 na powierzchni ? 585,2 w zanurzeniu - ? trałowiec
- 15.10. ? CL 9634 ? 21.31 ? T III na radziecki transportowiec ~2.000 BRT, trafienie (prawdopodobnie uszkodzony, jego rufa opadła niżej ? poszukiwania przez 12 godzin, nie odnaleziony. (na pozycji 420 47? N i 410 06? E (rejon Poti) storpedował i uszkodził radziecki trałowiec TSzCz 486 / Sowietskaja Rossija (1 005 t std, rok budowy1880, 58,40 x 8,6 x 2,9 m; 360 KM, 8 węzłów, 3 x 45 mm plot, 1 x 20 mm plot, 2 x 12,7 mm plot, 50 min, 43 ludzi).
- 23.10. ? CS 1678 ? radziecki przybrzeżny motorowiec stojący na kotwicy ~1.000 BRT (o godz. 0.41 na pozycji 420 22? N i 410 35? E (na północny - zachód od Poti) storpedował i zatopił stojący na kotwicy radziecki frachtowiec przybrzeżny m / s Tanais (372 BRT).
- 25.10. CS 1731 ? 07.41 ? granatami ręcznymi zniszczono kuter rybacki (3 ludzi wzięto do niewoli).
- Teodozja ? pobranie paliwa na dalsze 7 dni i uzupełnienie zapasów.
- 09.11. ? CL 6653 ? 01.45 ? postawiono 1 minę EMS.

3) ? 32 dni z Konstancy ? 14.12. ? 22.15. ? 2.911.3 mil na powierzchni ? 618,8 w zanurzeniu -

- 17.12. ? CL 6670 ? 15.31 ? na ?U 9? (Klapdor) przekazano worek z pocztą.
- 22.12. ? CS 1617 ? 12.12. T III na holownik, niecelna.
- 24.12. ? CL 9635 ? 20.55 ? wigilijna kolacja na głębokości 34 m, na dnie.
- 31.12. ? CS 1718 ? 24.00 ? wiatr SW 3, stan morza 2, mgliście, deszcz, widoczność na 1 mile, zanurzenie.
- 06.01. ? CL 7241 ? 07.26. ogniem broni maszynowej i kal. 20 mm unieszkodliwiono dryfującą minę.

4) 24 dni ? z Konstancy 07.01.1944 ? do Gałacza/stocznia, potem 16.03. do Konstancy: oficer wachtowy OL Landt-Hayen w zastępstwie. Wyjście z Konstancy 30.03. 14.10.

- 05.04.1944 ? CS 1672 ? 01.15 ? atak dwóch kutrów trałowych, które otwierają ogień z działek 40 mm i karabinów maszynowych, odpowiedziano naszą bronią małokalibrową i ogniem 20 mm./ jeden z napastników odchodzi paląc się.. Pozycja 420 15? N i 410 30? E (na północny - zachód od Poti) uszkodził ogniem działek przeciwlotniczych radziecki ścigacz okrętów podwodnych SKA 099 (56 t std, typ MO 4).
- 19.04. ? CS 1724 ? 10.11. ? 2 T III na parowiec ~8.000 BRT, niecelne.
- 22.04. ? CL 5940 ? 15.30 ? ogniem maszynowym zniszczono wielką boję sieci zagrodowej.

5) 25 dni ? z Konstancy 17.05. ? 1.913,7 mil na powierzchni ? 481,7 w zanurzeniu

- 23.05. ? CL 9366 ? 07.46 ? T III na parowiec na holu ~1.500 BRT
- 29.05. ? CL 9631 ? 12.56 ? radziecki parowiec na mieliźnie ~1.800 BRT, uszkodzony (na pozycji 420 51? N i 410 03? E (na południe od Suchumi) trafił pojedynczą torpedą w osadzony na mieliźnie radziecki holownik redowy Smiełyj (175 BRT). W meldunku radiowym zameldowano o zatopieniu zbiornikowca.
- 02.06. CS 1647 ? 01.06. granatami ręcznym zniszczono radziecki kuter rybacki ~15 BRT.
- 03.06. CL 6690 ? 21.19 ? TV w kierunku radzieckiego patrolowca, trafienie ?

6) 21 dni z Konstancy 16.08.1944 dowódca OL Arendt do 10.09.1944 - ? ~1.500 BRT, 1 kuter, 1 kanonierka
- 25.08. ? rozkaz powrotu ? rejon operacyjny koło Sewastopola.
- 01.09. ? storpedowanie w porcie, w Konstancy rum. ?Ardeal? ? wrak, przy wejściu do portu postawiono miny. W czasie obserwacji przez peryskop dowódca dostrzegł dwie eksplozje przy pirsie, gdzie kotwiczył rumuński (do niedawna sojuszniczy) niszczyciel Regina Maria (1 850 t std) i jedno trafienie w transportowiec o pojemności 6 000 BRT. Trafionym statkiem okazał się być w rzeczywistości już wcześniej uszkodzony rumuński parowiec s / s Ardeal (5 695 BRT) ? za prof. Jürgenem. Rohwerem ?Axis Submarine Successes of World War Two?, London/Annapolis 1999, który na stronie 222, w przypisie nr 8 rewiduje podaną przez siebie w poprzednich wydaniach swojego dzieła błędnie podaną informację, że trafionym statkiem był s/s Oituz (2682 BRT). Wspomniany Ardeal został w dniu 11.06.1942 trafiony koło Odessy celną torpedą wystrzeloną przez radziecki okręt podwodny A-5 (ex- Metallist, ex- AG-21; dowódca por. Kukuj). Uszkodzenie okazało się być tak poważne, że rumuński transportowiec ratował się przed zatonięciem przez wyrzucenie się na mieliznę. Dopiero w sierpniu 1942 r. został z niej ściągnięty i odholowany najpierw do wspomnianej Odessy a następnie do Konstancy. (patrz J. Meister ?Der Krieg in osteuropäischen Gewässern ...?.

- 02.09. CL 14 ? 22.53 ? TV na ścigacz op., niecelna.
- 08.09. ? 04.00 ? rozkaz F.d.U ? ?Schwarzmeerboote versenken!?
- 09.09. - CL 19 ? spotkanie z ?U 19? (Ohlenburg) i ?U 20? (Grafen) ? uzgodnienie sposobu zniszczenia okrętów i dalszego postepowania.

8) 25 dni
- 10.09.1944 ? koło A?vy ? Turcy odmówili przejęcia okrętów.
- 11.09. 2 grupy (2/11 + 2/21) złapane przez Turków.

Ostatni patrol U 23 ? wspomnienia dowódcy

16.08. ? wyjście z Konstancy w eskorcie kutra trałowego przy słonecznej pogodzie, lekki wiatr. Przejście do rejonu operacyjnego ?korytarzem południowym?.

17.08. ? około 11.00 zanurzenie alarmowe, ćwiczenie. Przy A+20 (?) trzeba szasować balasty, ponieważ jednostka ma zbyt duży trym na dziób i opada. Powód błąd w obliczeniach trymu. Następnie dalszy marsz w kierunku O 7 w, kurs 118

18.08. ? 20.00 ? pozycja 34 O- odległość od tureckiego wybrzeża ok. 30 mil

19.08. ? 00.00 ? pozycja 38 O ? w sektorze operacyjnym ?Otter? ? odległość od brzegu 7 mil, koło Ankaraiji na odległości 800 m od brzegu. Brak jakiegokolwiek ruchu.

20.08. ? o brzasku zanurzenie, odległość od brzegu 3 mile. Okręt zanurzony krąży między Ankariją a zagrodą minową koło Poti. Brak jakiegokolwiek ruchu.

21.08. ? w ciągu dnia op. leży u wybrzeża, w nocy wynurzony w odległości 2-3 mil od szlaku parowców. Żadnego ruchu.

22. i 23. jak wyżej

24.08. ? z uwagi na pełnię księżyca zanurzenie w odległości 4 mil od brzegu.
~ 06.00 ? w oddali słyszalne detonacje
~ 06.30 ? Samolot (MBR II) na średniej wysokości ? daleko na SW. Zauważono dym na horyzoncie
~ 07.00 ? 2 radzieckie niszczyciele wychodzą z Poti, kurs NW, prędkość 20-25 w, odległość 11 mil, nie mamy szans na atak. Na wypadek, gdyby wracały podchodzę blisko lądu kolo Poti.
~ 10.15 ? mały ścigacz op. przed wejściem na zaporę minową.
~ 11.10 ? zauważono dwa małe patrolowce
~ 11.30 ? trzeci patrolowiec w okolicy mola
~ 12.30 ? okręt na pozycji 1.200 m na południe od wejścia do portu. Pancernik ?Pariżskaja Kommuna? pod parą, trwają prace wyposażeniowe. Ciężki krążownik, typ ?Kawkaz? również pod parą.
~ 17.00 ? MBR II pokazuje się na południu, wkrótce po nim radziecki op. (200 BRT) idący kursem do Poti. Zapoczątkowany atak musi być przerwany, ponieważ nieprzyjaciel zaczął zygzakować. U 23 odchodzi celem naładowania akumulatorów na południe w kierunku wybrzeża.
21.50 ? radiogram od szefa flotylli ? na maksymalnej prędkości do Konstancy, Rumunia skapitulowała, kurs 270 ? oba Diesle maksymalna moc.
25.08. ? na maksymalnej prędkości przebijamy się przez wzburzone morze.
26.08. - ~12.00 ? radiogram: nie wchodzić do Konstancy! Nowy rejon operacyjny ? koło Sewastopola ? zmiana kursu na 346, prędkość marszowa, następne radiogramy pozwalają się rozeznać w sytuacji:
U 20 ? (OL Grafen) przed Konstancą musiał przejść do nowego rejonu operacyjnego u delty Dunaju.
U 19 ? (OL Ohlenburg) 25.08. wieczorem, pomimo uszkodzeń po nalocie wyszedł z bazy. Działa na południe od Konstancy.
U 18 ? (OL Fleige) i U 24 (Lenzmann) ciężko uszkodzone bombami, samozatopione koło Konstancy
U 9 (OL Klapdor) po trafieniu bombami zatonął przy nadbrzeżu w Konstancy 20.08.
27.08. 00.00 ? silny sztorm opóźnia dotarcie do Krymu.
04.00 ? pogoda się uspokaja
~ 08.00 ? przy boi u wejścia do Sewastopola, w zanurzeniu, odległość 7 mil
~ 16.00 ? zanurzony około 800 m od wejścia do portu. W porcie prawie pustki ? nikła działalność patrolowców, po zapadnięciu zmroku jednostka przeszła na skraj zagród minowych, wynurzenie; ładowanie akumulatorów
28.08. ? 09.00 ? kolejne podejście celem rozpoznania sytuacji w Sewastopolu, odległość 800 m od wejścia. Nie widać żadnych statków ani okrętów. W powietrzu wiele samolotow, ruch lichtug następnie.
16. 00 ? op. odchodzi na południe, pod wybrzeże, w wizjerze 5 wchodzących do portu radzieckich kanonierek, poza tym nic.
~ 19.00 ? 5 mil od Krymu wynurzenie, ładowanie akumulatorów.
~ 21.00 ? z nadchodzących depesz krystalizuje się następująca sytuacja:
25.08. ? rozkaz Führera ? Konstancy bronić do ostatniego żołnierza ? w gestii Dowództwa M. Czarnego.
wieczorem: Konstancę opuszczono bez stawiania oporu, wszystkie sprawne niemieckie jednostki obrały kurs na Warnę.
- dowództwo M. Czarnego przenosi się do baterii ?Tirpitz?, skąd będzie kierowało obroną
- dowództwo broni podwodnej chwilowo przy Gruppe Süd w Sofii.
26.08. ? Rosjanie zajmują Konstancę
29.08. ? z uwagi na brak dalszych rozkazów kontynuujemy rozpoznanie u wejścia do Sewastopola
~07.20. radiogram na falach długich: Nowy rejon operacyjny Konstanca.
~ 09.00 na małej prędkości iść w kierunku Konstancy, w wynurzeniu.
Dalsze depesze:
- zezwolenie zwalczania wszystkich radzieckich i rumuńskich jednostek
- zaplanowany wypad ogniowy nm. kutrów torpedowych i trałowych odwołany
- U 23 wolna ręka w atakach koło Konstancy
- Bułgaria skapitulowała
- OL Ohlenburg przejmuje dowództwo nad sprawnymi jeszcze 3 op.
- podporządkowanie BdU
30.08. ? przed południem, zanurzenie w kwadracie CS 3, U 23 przechodzi przez przetrałowaną ścieżkę w zagrodzie minowej.
18.00 ? jednostka znajduje się 1 mile od wejścia do portu w Konstancy
19.30 ? jednostka oddala się na odległość 3 mil
31.08. ? przed brzaskiem zanurzenie koło Mamai
przed południem ? przed plażą ?Modern?. Ożywiony ruch w powietrzu z i do Mamai
po południu ? latarnia ?Carol? w odległości 1.500 m, 15 m wody pod kilem i ograniczone spojrzenie w głąb portu. Przy Nadbrzeżu Północnym niszczyciel typu ?Regina Maria? (1.600 BRT) i handlowiec typu ?Ardeal? (5.900 BRT)
18.20. ? op. położył się na dnie przy głębokości 10.5 m ~ 1.200 m na płd. od wejścia do portu. Brzeg w odległości 600 m z lewej burty
19.00 ? od północy wchodzą do portu 3 radzieckie kanonierki: holownik portowy otwiera zaporę sieciową.
19.14 ? 22.40. ? TV z wyrzutni II przeładowany do zapasowych stelaży. W jego miejsce T III
23.00 ? wszyscy spać, oprócz wachty.
01.09. ? 02.00 ? zajście księżyca (pełnia)
02.05. ? wynurzenie ? ?na stanowiska bojowe!?. Kurs w kierunku zapory z sieci, która jest jeszcze otwarta.
02.30 ? 3 T III na niszczyciel i statek handlowy przy Wybrzeżu Północnym, op. wytrymowany do oddania płaskiego strzału torpedowego 2° z przegłębieniem na rufę. Torpedy biegną. Trzy detonacje w miejscu postoju ww. jednostek. Kurs torped 354-352° - czas: 1:46 min ? ~ 1.600 m ? nastawa 3 m.
04.00 ? wyjście w morze koło latarni Tuzla przez własną zaporę minowa.
07.00 ? meldunek o ataku na port w Konstancy, przed zejściem pod wodę, aby załadować torpedy.
Po południu: odpowiedź na wiadomość o sukcesie: ?dobra robota!? Gruppe Süd. Spotkanie z ?U 19? daleko w morzu. Pomimo uszkodzeń atmosfera wśród załogi dobra.
02.09. ? 04.00 ? jednostka zanurzona na granicy akwenu operacyjnego.
~ 08.00 ? słyszalne dalekie detonacje
~ 12.00 ? ponowne spotkanie z ?U 19? przy boi u wejścia do Konstancy. ?U 19? z zespołu 5 radzieckich trałowców wchodzących do Konstancy zatopił 1.
Po południu ? 1 kuter torpedowy na dalekim podejściu
W nocy ? U 23 pośrodku zagród minowych, żadnego ruchu
03.09. ? w nocy ? U 20, U 19 i U 23 spotykają się na naradę dowódców (43°45´N - 29°45´E)
04.09. ? przed południem ? daleko w morzu wyrównane zostają zapasy oraz paliwo wszystkich 3 op. Ustalono termin odejścia w kierunku brzegu tureckiego na 08.09.
w nocy: przez niezidentyfikowaną jednostką ?zagadnięty? przy luce do zagród minowych alfabetem Morse`a. Op. oddalił się na powierzchni. Obcy zaczyna pościg, prawdopodobnie radziecka kanonierka, z odległości odpalano TV, niecelna! Przeciwnik, jak się później okazało to rumuński KFK ? ścigacz op. z sonarem! Z trudem udaje się nam na tych płytkich wodach mu wymknąć.
05.09. ? rozkaz BdU: ?po wyczerpaniu możliwości dalszej walki, jednostki zatopić u tureckich wybrzeż. Załogi podzielić na małe grupy i próbować dostać się na tereny zajęte przez Niemców!?
06.09. ? przygotowania na pokładach op. do przejścia w kierunku Turcji w toku. Nic szczególnego do zameldowania.
07.09. ? rano ? w zanurzeniu przez zapory celem rozpoznania ?ataku na Konstancę!?
~ 18.30 ? op. 1 mila od wejścia do portu, niszczyciela nie ma przy Nadbrzeżu Północnym, dozór portu w postaci 1 radzieckiej kanonierki.
08.09. ? 06.00 ? op. spotykają się w umówionym miejscu
07.00 . ? razem z U 20 i U 19 kurs na Turcję
po południu: radiogram Dönitza FT 08/0553/ x 14 ? x 15 ?
?Moi dzielni podwodnicy na Morzu Czarnym.
Przez półtorej roku dzielnie i wytrwale walczyliście na swoich małych okrętach podwodnych
i osiągnęliście swoje wspaniałe sukcesy, jak na możliwości tamtejszych akwenów operacyjnych.
Waszą walkę zawsze, a w ostatnim czasie szczególnie pilnie, śledziłem i bardzo się cieszyłem z waszych osiągnięć i okazywanej przez Was żołnierskiej postawy. Teraz walka się skończyła.
Tak, jak też od was oczekiwałem, staliście oko w oko z wrogiem do wyczerpania swoich ostatnich środków bojowych. Dziękuję Wam za okazaną dzielność. Waszym zadaniem teraz jest, zatopienie okrętów, aby Was zachować dla przyszłych Niemiec. Gdyby Wam się nie udało przedostać do Niemiec, to możecie być przekonani, że nie zostaniecie przeze mnie i przez całą U-Boot-Waffe zapomniani.?
Wasz ObdM (Dowódca Kriegsmarine) i BdU (Dowódca Broni Podwodnej)
Następnie ? zniszczenie tajnych dokumentów, ich spalenie na pokładzie rufowym. Sprzęt nadawczy (radiowy) jeszcze sprawny. LzS Verpoortyen ? ?czeladnik? ? przyszły dowódca na U 23 przesiada się na U 19 i zastępuje OL Ohlenburga, którego zranił w nogę rykoszet z broni maszynowej.
09.09. ? 18.00 ? U 23, U 20 i U 19 cumują przy sobie. ? ostania narada dowodców
U 19 ze wszystkimi chorymi udaje się w pobliże Eregli
U 20 w pobliże Karasü
U 23 w pobliże Agvy
20.00 ? rozejście się, każdy w swoim kierunku
23 .00 - - U 23 w odległości około 5 mil od wybrzeża ? chętnym do przepłynięcia tego odcinka wydana zostaje zgoda. Wskakują do morza z pokładu głównego. Do BdU wysłano radiogramem listę załogi.
10.09. brzask ? U 23 w poszukiwaniu stosownego miejsca podchodzi bardzo blisko lądu. Wybrano nadającą się do tego zatoczkę. Op. położony zostaje w odległości 400 m od niej na dnie, zaczynają się przygotowania do jego opuszczenia i zatopienia. Załogę dzieli się na 5 grup po 5. Ich dowódcami są podoficerowie starsi lub oficerowie. Dowódca zostaje z głównym mechanikiem i ekipa minerską.
19.20 ? wynurzenie; celem zejścia załogi z pokładu, w stanie półzanurzenia osadzony na plaży.
21.10 ? op. podniesiony z gruntu - odchodzi kursem północnym na miejsce zatopienia,
22.10. - odbezpieczone zostają ładunki wybuchowe w wyrzutniach torpedowych, tunelu z peryskopem i magazynie amunicji. Jednostka tonie szybko, pogrążając się rufą.. Głębokość ca. 70 m, odległość 3 mile od brzegu.
23.45 ? ekipa minerska osiąga ląd
24.00 ? wymarsz ostatniej grupy w głąb lądu.
Glasisch
Leutnant zur See
 
Tonaż: 191.000 BRT

Dołączył(a): 15.06.05, 19:56
Lokalizacja: Bytom

Re: U-23 Typ IIB

Postprzez Gajusz Mariusz » 04.02.19, 21:15

Gajusz Mariusz
Fähnrich zur See
 
Tonaż: 41.000 BRT

Dołączył(a): 19.03.18, 16:32

Re: U-23 Typ IIB

Postprzez ObltzS » 07.02.19, 18:25

ObltzS
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.679.000 BRT

Dołączył(a): 05.07.05, 19:31
Lokalizacja: Polska południowa


Posty: 3 • Strona 1 z 1

Powrót do Typ II



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

cron